50/100 dollarin setelit

Epätietöinen

Olen kuullut, että 50:n ja 100:n dollarin setelit eivät kelpaisi USA:ssa kaikissa paikoissa. Miten on asianlaita käytännössä, pelätäänkö siellä väärennyksiä niin paljon, että ko. rahoja ei haluta millään ottaa vastaan maksuksi juuri misään?

16

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä näin on

      sillä kyllä setelit kelpaa. On tietenkin eri juttu jos maksat 100 taalalla esim. jäätelön ja kioskissa ei ole vaihtorahaa tarpeeksi. Isoissa kaupoissa on tunnistimet ja totuus on myös se että kortti on paras keino maksaa missä vaan paitsi siellä jäätelökioskilla.

      • se kortti on

        paras keino maksaa?


      • monesti
        se kortti on kirjoitti:

        paras keino maksaa?

        maksaa pikkuostokset rahalla ja isommat luottokortilla. Näin se tehdään maailmalla missä vaan nykyään eli ei ole vain jenkeissä.


      • matkailija-x

        Kortti on mukana aina hotelliin kirjautumista varten ja hätätilanteisiin, mutta itselläni on niin "vanhanaikainen suhtautuminen" rahaan, että haluan tietää koko ajan kuinka paljon matkabudjetista on vielä jäljellä. Olen päätynyt siis parinkin viikon matkoille ottamaan etukäteeen lasketun, reiluhkon matkabudjetin käteisenä, jakamaan sen päivittäin ja pysynyt budjetissa. Päivän budjetti mukaan ja loput tallelokeroon. Tiedän toki, että ison käteismäärätn kuljettamisesa on omat riskinsä, mutta toistaiseksi metodini on toiminut loistavasti.

        Korttiostoksia ei tule niin helposti seurattua ja kuukauden päästä voi odottaa yllättävän suuri luottokorttilasku. Nyt kaikki on etukäteen tienattuna ja laskut maksettuna kun tulen kotiin, eikä laskuja tule perässä. (Hotellitkin otan yleensä Pricelinesta tai Hotwiresta, joissa veloitus menee kortilta varattaessa, joten nekin laskut on yleensä jo maksettuna ennen matkaa).

        Käteisen käytöstä on siis kokemusta. Käteinen on kelvannut kaikissa kaupoissa ja ravintoloissa, joissa olen ollut, mutta 100 $ seteleistä on näköjään hieman vaikea saada vaihtorahaa. Jopa isoissa tavarataloissa (Bloomingdales, Macy's) myyjät huokailevat, että esim 45 $ vaihtorahaa ei löydy ja pitää siirtyä toiselle kassalle. Olenkin siis koettanut valuuttaa vaihtaessa pyytää rahat max. 50 $ seteleinä.

        Muutamissa paikoissa eivät kortit käy lainkaan; lähinnä joissain dinereissa ja pizzerioissa, mutta esim. New Yorkin tunnetuin pihviravintola ei hyväksy muita maksuvälineitä kuin käteisen ja oman luottokorttinsa.


      • nyt en usko
        matkailija-x kirjoitti:

        Kortti on mukana aina hotelliin kirjautumista varten ja hätätilanteisiin, mutta itselläni on niin "vanhanaikainen suhtautuminen" rahaan, että haluan tietää koko ajan kuinka paljon matkabudjetista on vielä jäljellä. Olen päätynyt siis parinkin viikon matkoille ottamaan etukäteeen lasketun, reiluhkon matkabudjetin käteisenä, jakamaan sen päivittäin ja pysynyt budjetissa. Päivän budjetti mukaan ja loput tallelokeroon. Tiedän toki, että ison käteismäärätn kuljettamisesa on omat riskinsä, mutta toistaiseksi metodini on toiminut loistavasti.

        Korttiostoksia ei tule niin helposti seurattua ja kuukauden päästä voi odottaa yllättävän suuri luottokorttilasku. Nyt kaikki on etukäteen tienattuna ja laskut maksettuna kun tulen kotiin, eikä laskuja tule perässä. (Hotellitkin otan yleensä Pricelinesta tai Hotwiresta, joissa veloitus menee kortilta varattaessa, joten nekin laskut on yleensä jo maksettuna ennen matkaa).

        Käteisen käytöstä on siis kokemusta. Käteinen on kelvannut kaikissa kaupoissa ja ravintoloissa, joissa olen ollut, mutta 100 $ seteleistä on näköjään hieman vaikea saada vaihtorahaa. Jopa isoissa tavarataloissa (Bloomingdales, Macy's) myyjät huokailevat, että esim 45 $ vaihtorahaa ei löydy ja pitää siirtyä toiselle kassalle. Olenkin siis koettanut valuuttaa vaihtaessa pyytää rahat max. 50 $ seteleinä.

        Muutamissa paikoissa eivät kortit käy lainkaan; lähinnä joissain dinereissa ja pizzerioissa, mutta esim. New Yorkin tunnetuin pihviravintola ei hyväksy muita maksuvälineitä kuin käteisen ja oman luottokorttinsa.

        minulle uusi tieto ettei pihvipaikkaan käy luottokortti ja ollaan jenkeissä missä kortti käy melkein mihin vaan. En ole ikinä törmännyt moiseen ja olen jopa jenkeissä asunut 2003-2006. Samoin että pitza paikkaan ei käy oli minulle uusi tieto ja vähän nyt epäilen tätä. Myöskään jenkeissä ei ole käteinen kovin turvallinen ja suositeltava. Kun sekeistä luopuivat lähes kokonaan niin kyllä muoviraha tuli ja syrjäytti käteisen ja tosi onkin että taala on maailman väärennetyin raha. En nyt oikein usko tuota sinun tarinaasi?


      • matkailija-x
        nyt en usko kirjoitti:

        minulle uusi tieto ettei pihvipaikkaan käy luottokortti ja ollaan jenkeissä missä kortti käy melkein mihin vaan. En ole ikinä törmännyt moiseen ja olen jopa jenkeissä asunut 2003-2006. Samoin että pitza paikkaan ei käy oli minulle uusi tieto ja vähän nyt epäilen tätä. Myöskään jenkeissä ei ole käteinen kovin turvallinen ja suositeltava. Kun sekeistä luopuivat lähes kokonaan niin kyllä muoviraha tuli ja syrjäytti käteisen ja tosi onkin että taala on maailman väärennetyin raha. En nyt oikein usko tuota sinun tarinaasi?

        Olen itsekin asunut Yhdysvalloissa ja matkustellut siellä paljon. Minulla ei ole mitään syytä tai halua käyttää aikaa valehteluun... kokemusta on mm. New Yorkista "cash only"-paikoista.

        www.peterluger.com, lienee Nw Yorkin kuuluisin pihviravintola, johon täytyy tehdä varaukset n. pari kuukautta aiemmin, ainakin illalliselle, ottavat varauksia vain puhelimitse. Todella mehukkaat pihvit. Lainaus sivuilta "NOTE: Peter Luger Steakhouse does not accept any credit cards except the Peter Luger Card."

        www.firstpizza.com, Lombardi's on New Yorkin vanhin pizzeria, johon lounas- ja päivällisaikaan jatkuvat jonot. Lainaus sivuilta "Payment: Cash. (ATM AVAILABLE ONSITE)"

        www.grimaldis.com, toinen vanha pizzeria, Brooklynin sillan kupeessa Brooklynin puolella. Lainaus sivuilta (menun alalaidassa) "No credit cards"

        Tässä linkki yhteen "cash only"-listaan New Yorkissa. http://www.blackbookmag.com/guides/new_york/restaurants/a/features--cash-only

        Muista kaupungeista vastaavaa listaa löytynee googlaamalla kaupungin nimi cash only restaurants.


      • Pjotrio
        matkailija-x kirjoitti:

        Olen itsekin asunut Yhdysvalloissa ja matkustellut siellä paljon. Minulla ei ole mitään syytä tai halua käyttää aikaa valehteluun... kokemusta on mm. New Yorkista "cash only"-paikoista.

        www.peterluger.com, lienee Nw Yorkin kuuluisin pihviravintola, johon täytyy tehdä varaukset n. pari kuukautta aiemmin, ainakin illalliselle, ottavat varauksia vain puhelimitse. Todella mehukkaat pihvit. Lainaus sivuilta "NOTE: Peter Luger Steakhouse does not accept any credit cards except the Peter Luger Card."

        www.firstpizza.com, Lombardi's on New Yorkin vanhin pizzeria, johon lounas- ja päivällisaikaan jatkuvat jonot. Lainaus sivuilta "Payment: Cash. (ATM AVAILABLE ONSITE)"

        www.grimaldis.com, toinen vanha pizzeria, Brooklynin sillan kupeessa Brooklynin puolella. Lainaus sivuilta (menun alalaidassa) "No credit cards"

        Tässä linkki yhteen "cash only"-listaan New Yorkissa. http://www.blackbookmag.com/guides/new_york/restaurants/a/features--cash-only

        Muista kaupungeista vastaavaa listaa löytynee googlaamalla kaupungin nimi cash only restaurants.

        En ollut minäkään moiseen ilmiöön (cash only restaurants) ennen törmännyt, vaikka olen jo lähemmäs 20 vuotta USA:ssa asunut ja viikoittain vien asiakkaita illalliselle tasokkaisiin ravintoloihin. Ehkäpä tämä on enemman tyypillistä New Yorkissa, jossa tällaisia paikkoja googlaamalla löytyy näköjään kymmeniä. Täytyypä tulevaisuudessa muistaa tarkistaa asia varausta tehdessä, sillä minulla ei ainakaan ole halua kanniskella paria tuhatta dollaria mukana vain sen varalle josko ravintola ei satukkaan hyväksymään luottokortteja. Tasokkaissa paikoissa illallisen hinta nousee helposti tuonne $200 per henkilö, jolloin jo pienellä porukalla tippien kanssa puhutaan nelinumeroisesta laskun loppusummasta. Dinerit $5 hampurilaisineen tai pitseriat on eri juttu, mutta ihan järjetöntä touhua huippuravintoloilta, sanon minä.


      • matkailija-x
        Pjotrio kirjoitti:

        En ollut minäkään moiseen ilmiöön (cash only restaurants) ennen törmännyt, vaikka olen jo lähemmäs 20 vuotta USA:ssa asunut ja viikoittain vien asiakkaita illalliselle tasokkaisiin ravintoloihin. Ehkäpä tämä on enemman tyypillistä New Yorkissa, jossa tällaisia paikkoja googlaamalla löytyy näköjään kymmeniä. Täytyypä tulevaisuudessa muistaa tarkistaa asia varausta tehdessä, sillä minulla ei ainakaan ole halua kanniskella paria tuhatta dollaria mukana vain sen varalle josko ravintola ei satukkaan hyväksymään luottokortteja. Tasokkaissa paikoissa illallisen hinta nousee helposti tuonne $200 per henkilö, jolloin jo pienellä porukalla tippien kanssa puhutaan nelinumeroisesta laskun loppusummasta. Dinerit $5 hampurilaisineen tai pitseriat on eri juttu, mutta ihan järjetöntä touhua huippuravintoloilta, sanon minä.

        Luottokorttifirmat veloittavat yrityksiltä kovia osuuksia luottokorttimaksuista, tämä voi olla yksi syy.

        Peter Luger taitaa olla kovatasoisin New Yorkin ravintoloista, jotka eivät hyväksy muita kuin käteistä (tai Lugerin oman luottokortin), silti ravintolaan on vaikea saada pöytävarausta lyhyellä varoitusajalla. Varatessa kyllä muistuttivat pariin kertaan, että heille eivät luottokortit kelpaa.

        Useammassa pizzerassa ja dinerissa olen ollut, jotka hyväksyvät vain käteistä, tästä on huomautus ulko-ovella ja ruokalistassa.


      • Pjotrio
        matkailija-x kirjoitti:

        Luottokorttifirmat veloittavat yrityksiltä kovia osuuksia luottokorttimaksuista, tämä voi olla yksi syy.

        Peter Luger taitaa olla kovatasoisin New Yorkin ravintoloista, jotka eivät hyväksy muita kuin käteistä (tai Lugerin oman luottokortin), silti ravintolaan on vaikea saada pöytävarausta lyhyellä varoitusajalla. Varatessa kyllä muistuttivat pariin kertaan, että heille eivät luottokortit kelpaa.

        Useammassa pizzerassa ja dinerissa olen ollut, jotka hyväksyvät vain käteistä, tästä on huomautus ulko-ovella ja ruokalistassa.

        Ainakin ennen Visa ja MC vetivät välistä 2%ja Amex 3%. En tiedä olisko provikat nousseet viimeaikoina. Joka tapauksessa asiakashan ne provikat lopuksi maksaa. Suosittelisinkin Peter Lugerille (kun varmastikin tätä forumia suomeksi lukee) että lisäisi hinnastoon tuon 2-3% ettei tule takkiin luottokorttiprovikoista. Saattaisi pöytävarausten jonotusaika tosin lyhetä yhdeksästä viikosta kahdeksaan viikkoon, mutta suosittelisin silti asiaa harkittavaksi. Porukat jotka tuollaisessa paikassa useammin kuin kerran eläessään käyvät illastamassa eivät juuri menun hintasaraketta katsele.


      • matkailija-x
        Pjotrio kirjoitti:

        Ainakin ennen Visa ja MC vetivät välistä 2%ja Amex 3%. En tiedä olisko provikat nousseet viimeaikoina. Joka tapauksessa asiakashan ne provikat lopuksi maksaa. Suosittelisinkin Peter Lugerille (kun varmastikin tätä forumia suomeksi lukee) että lisäisi hinnastoon tuon 2-3% ettei tule takkiin luottokorttiprovikoista. Saattaisi pöytävarausten jonotusaika tosin lyhetä yhdeksästä viikosta kahdeksaan viikkoon, mutta suosittelisin silti asiaa harkittavaksi. Porukat jotka tuollaisessa paikassa useammin kuin kerran eläessään käyvät illastamassa eivät juuri menun hintasaraketta katsele.

        Varauksia voi tehdä vain puhelimitse, ilman varausta pöytää ei taida saada lainkaan ja varatessa pariin kertaan kerrotaan, että vain käteinen käy.

        En puolustele heidän käytäntöjään, totean vain, että näitä "vain käteinen käy"-paikkoja on olemassa myös Yhdysvalloissa.


    • Hoboken

      Kaikki pikkupaikat eivat tunnu haluavan yli 20 seteleita eli helpommalla paasee jos ei ota mukaan viiskymppisia ja satasia. Tosin kylla niistakin eroon paasee...

    • äöläölf

      Takavuosina yli 20 dollarin seteliä ei oikein halunnut huolia kukaan. Väärää rahaa on liikkeellä ja kukaan ei väärennä 1 $ seteleitä.
      Eihän 50 € isompaa seteliä oteta esim. Mäkkärissä vastaan täällä Härmässä.

    • Kingi

      Joo 50 ja 100 taalojen seteleistä oli vaikea päästä ns. eroon, piti yrittää aina rikkoa kun oli mahdollisuus, lopulta oli pikkuseteleitä lompakko täynnä. Näytti että nyt on pätäkkää :)

      Sit kun käytti näitä isoja seteleitä, ne veteli tussilla viivan siihen pylpyrään. Kysyin kerran mitä ne sillä näkee, niin se ei vaihda väriä jos on väärennetty. Jos niillä ei siis ollut setelintunnistuslaitteita. Yhtään iso seteliä ei jäänyt käteen, joten don't worry, joku vois sanoa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      - https://youtu.be/3myniT4ejGs

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe