mitä 1 kk vauvan

kanssa?

Auttakaa, mitä ihmettä teen 1 kk vauvan kanssa. Mitä sellaisen kanssa voi tehdä? Oon kai ihan tampio mutta en tiedä mitä vauvojen kanssa tehdään. Pidän sitä mahani päällä, imetän ja välillä laitan sängylle (alkaa itkeä) tai vaunuun (alkaa huutaa vielä kovempaa). Tuntuu että tulen hulluksi :( Kun se nukkuu niin on helppoa. Nyt se on taas kukkunut pari tuntia ja olen kanniskellut sitä ympäriinsä. Mikä sitä viihdyttäisi? Tuntuu että tissi ainut mutta eihän sitäkään aina voi antaa.

8

1470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikkapa

Oletko kokeillut kapaloimista? Monet sanovat että se tuo lapselle turvaa. Jokin peitto muutaman kerran ympäri tms. ja hyssyttelet sylissä hiljaa, meillä ainakin tepsi. Toinen keino oli laittaa sänkyyn ja mennä itse viereen, tyyny toiselle puolelle ja itse toisella puolella makaamassa, pienet lapset rauhoittuu kun voivat haistaa äidin, kuulla hengityksen ja sydämenlyönnit. Meillä auttoi myös ulos meno, mentiin pitkälle kävelylle, saattoi aluksi itkeä, mutta laitettiin pieni peitto eteen ettei valo mene vaunuihin sisään ja sitten käveltiin, kun sisään tultiin niin lapsi jatkoi unia vaunuissa. Yksi myös mikä voi aiheuttaa itkua on se jos vauva ei saa tarpeeksi rintamaidostasi, itselläni oli sama ongelma jota en aluksi tajunnut, mutta kun aloin antamaan korviketta päälle lapsi rauhoittui. Toivottavasti edes joku auttaisi näistä keinoista.

• kanssa?

kapaloimisesta se ei pidä lainkaan, se alkaa huutaa jos ei voi liikuttaa käsiään. nälästä ei ole kyse koska saa myös korviketta lisäksi niin paljon kuin jaksaa syödä (lähes joka tissittelyn jälkeen tarjotaan). ja ei se aina huuda. en vaan siis keksi mitä tehdä tuon ikäisen kanssa. kun ei sitä voi jättää yksin sänkyyn tai vaunuun sätkimään, silloin se huuto kyllä tulee. aivot sulaa kun olen tuon kanssa 24/7 enkä keksi mitään tekemistä. haluaisin vaan tietää miten muilla menee päivät vauvojen kanssa, mitä teette? vai makaako ne vaan sängyissään ja ovat sielläkin rauhassa vaikka ovat hereillä?

• Meillä apuna..
        kanssa? kirjoitti:

kapaloimisesta se ei pidä lainkaan, se alkaa huutaa jos ei voi liikuttaa käsiään. nälästä ei ole kyse koska saa myös korviketta lisäksi niin paljon kuin jaksaa syödä (lähes joka tissittelyn jälkeen tarjotaan). ja ei se aina huuda. en vaan siis keksi mitä tehdä tuon ikäisen kanssa. kun ei sitä voi jättää yksin sänkyyn tai vaunuun sätkimään, silloin se huuto kyllä tulee. aivot sulaa kun olen tuon kanssa 24/7 enkä keksi mitään tekemistä. haluaisin vaan tietää miten muilla menee päivät vauvojen kanssa, mitä teette? vai makaako ne vaan sängyissään ja ovat sielläkin rauhassa vaikka ovat hereillä?

Meillä vaavi kohta 3kk ja vähän saman ongelman takia alotettiin liinailu.Kateltii vaan päivät pitkät telkkua ja pyörittii ympäri kämppää..no vaunulenkilläkin käytiin,mut se on sinänsä turhauttavaa kun lenkin jälkeen aina herää kun tullaan sisään.. Niin tosissaa liinan kanssa pystyn tekemään omia juttujani ja välillä torkun sohvallakin vaavi liinassa. Meidän vaavilla myös koliikkia,niin siinäkin rauhoittuu melkein aina pienen pyristelyn jälkeen. Käydään myös ainakin 1x vko jossain kauppakeskuksessa kahvilla ja 1xvko äiti-lapsi joogassa..et kummasti nää vkot vaan kuluu.. ;) (mut kyllä täs välillä ittelläkii pää meinaa hajota..)

• juu juu

oletko kokeillut sitteriä puolimakaavassa/istuvassa asennossa (siis siten, että pää on ylempänä jalkoja). Jos vauvalla on kovasti takaisinvirtausta, niin makuuasennossa vauva ei välttämättä viihdy lainkaan. Kokeile kohottaa myös sängyn päätyä (esim. muutama kirja pääpäädyn jalkojen alle). Meilläkään vaunussa ei viihdytty lainkaan ensimmäisinä kuukausina.

Onko vauvalla vatsavaivoja? Jos on, niin kannattaa röyhtäyttää huolellisesti ja pitää ruokailun jälkeen pystöasennossa jonkin aikaa.

Olet varmaankin kokeillut tuttia tissin sijaan...

• iisisti...

Älä hermostu. Ota ihan iisisti ja pidä vauvelia sylissä, olkapäällä tykkää olla takuuvarmasti. Minunkin vauva oli tuossa vaiheessa täysin sylivauva, jos vähänkin aikaa joutui valveilla olemaan poissa sylistä niin itku nousi nopeasti hysteeristasoiseksi. Nyt 2,5 kk ja viihtyy pitkiä aikoja matollaan tai sängyssään seurustelleen ääntensä ja peukalonsa kanssa. Luulen, että hänelle on nyt kehittynyt tietoisuutta siitä, että äiti ei katoa mihinkään vaikka olisi muutaman metrin päässä eikä vauva ehkä juuri näe äitiä. Kuulee kumminkin äidin äänen. 1 kk ikäinen vauva on niin riippuvainen koska äiti katoaa häneltä jos ei äitiä näe eli turvallisinta on olla siellä sylissä...äiti on varmasti silloin olemassa kun hänet voi tuntea ruumista vasten.

• ---

Ai niin...laula vauvalle, kuunteluta musiikkia. Sitä vauvat rakastavat. Voit varovasti hypyttää tai jalkasi päällä kevyesti pomputtaa. Pian varmasti tykkää lentokoneenakin lentää kunhan pidät turvallisessa otteessa :). Peilille tykkää nauraa jne. Ja masullaoloharjoituksia!

• Toukkeron äiti

Meillä kului päivät sillei, että pidin vauvaa sylissäni, imetystyynyn päällä. Mulla oli semmoinen styrokspalloilla täytetty, melko muhkea tyyny jota pystyi helposti muotoilemaan ja siinä vyö ja solki jolla tyyny pysyi paikallaan. Muotoilin tyynystä sopivan pesän vauvalle ja siinä me sit istuttiin nojatuolilla tai sohvalla. Vauva mun sylissä tyynyllä ja mulla kirja kädessä. Monta hyvää kirjaa ehdin lukea, kun vauva nukkui sylissä ja herätessä ei tarvinnut kuin liiviä vähän raottaa ni imetys hoitui samalla kun jatkoin kirjan lukua.
      Melko pian vauva alkoi istua myös sitterissä, jossa viihtyikin ihan hyvin. Laitoin semmoisen lelukaaren nokan eteen ja siinä se katseli värikkäitä leluja mielellään ja alkoi vähitellen opetella niiden huitomistakin.

Muistan kyllä, että noi ekat viikot ja pari kuukautta eteni tuskastuttavan hitaasti, varsinkin sitten, kun mies meni takaisin töihin. Mutta se aika on vain rauhoitettava vaikka vain vauvan sylittelyyn. Kotityöt ym. hommat joutaa kyllä odottamaan. Ainakin siihen asti, että mies tulee kotiin töistä. :)

Onnea ja hauskoja hetkiä vauvan kanssa!

• ....

Onko sinulla esimerkiksi ystäviä, joiden tykönä voisit kyläillä/ pyytää käymään tai muita lapsiperheellisiä. Tai sitten lähdet vain muuten ulos/ liikkeelle. Vaikka sanotaan, että pienen lapsen kanssa ei saisi koko ajan olla menossa vaan antaa rauhassa tutustua omaan kotiinsa, niin meillä ei mennyt ihan niin. Olen yksinhuoltaja ja tuntui, että vauvan kanssa kotona alkoi seinät kaatua päälle, niin lähdettiin liikkeelle.. Kävellään, ollaan ystävien tykönä, kaupungilla.. Ainoastaan illat on meillä rauhoitettu ja yöunille mennään aina omaan sänkyyn ja kai tästäkin lapsesta ihan kelpo kansalainen tulee ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe