Alkaa mennä totaalisesti hermot. Imetys vaan sattuu ja sattuu. Imetysotteen pitäisi olla oikea mutta tekee silti kipeää. Ne pikku pallurat rinnan päässä turpoavat ja venyvät imiessä ja kipeytyvät. En tiedä onko sellaisia edes muilla, siis rinnan pää näyttää rypälemäiseltä vadelmalta ja ne rypäleet turpoavat imiessä. Sairaalassa ollessa ne ihan täyttyi nesteellä ja poksahtelivat (siellä katsottiin silloinkin että oikea imetysasento ja ote) ja olivat silloin rikki. Rinnanpäät eivät ole nyt rikki. Laitan kyllä rasvaa niihin siltikin. Mitä ihmettä tässä voin tehdä? Imetyksen lopetus käynyt tuhat ja sata kertaa mielessä kun hampaat irvessä joutunut imettää.
imetys sattuu
20
3631
Vastaukset
- ,,,
En ole vanhempi, enkä imettänyt. Eikös niitä ole jotain pumppuja olemassa? Sekä paikoin saa äidinmaitoa neuvoloista, riippuu paikkakunnasta. Tai sitten tätä varten kehitettyä korvikemaitoa, vaikka ilmeisesti siinä ei ole suoja-aineita mitä lapsi saa äidinmaidosta ? . Vai mitä nykyään on vaihtoehtoina
- miksi?
Heh, että äidinmaitoa neuvolasta, tuskin! Sitä annetaan sairaalassakin vain keskosille. Pyysin kyllä neuvoja tissien kipuun, en korvikeruokintaan SILLÄ VAUVA SYÖ SUURIMMAKSI OSAKSI KAUPAN KORVIKETTA TUON KIVUN VUOKSI! Ja niitä helvetin pumppuja mulla on kolmekin erilaista ja nekin sattuu rintoihin!
- luovutetusta äidinmaidos
miksi? kirjoitti:
Heh, että äidinmaitoa neuvolasta, tuskin! Sitä annetaan sairaalassakin vain keskosille. Pyysin kyllä neuvoja tissien kipuun, en korvikeruokintaan SILLÄ VAUVA SYÖ SUURIMMAKSI OSAKSI KAUPAN KORVIKETTA TUON KIVUN VUOKSI! Ja niitä helvetin pumppuja mulla on kolmekin erilaista ja nekin sattuu rintoihin!
Tämä menee nyt aiheen ohi, eikä ole vastaus kysymykseesi, mutta luovutettua äidinmaitoa ei anneta vain keskosille sairaalassa vaan annetaan kaikille vastasyntyneille sairaalassa jos äiti ei heti kykene täysimetykseen ja vauva tuntuu nälkäiseltä. Toinen lapseni sai luovutettua äidinmaitoa 3-4 päivää koska olin niin huonossa kunnossa ja toinen sai ensimmäisenä päivänä samasta syystä ja sen jälkeen jonain yönä että saisin nukuttua hieman.
- sivusta seuraaja
luovutetusta äidinmaidos kirjoitti:
Tämä menee nyt aiheen ohi, eikä ole vastaus kysymykseesi, mutta luovutettua äidinmaitoa ei anneta vain keskosille sairaalassa vaan annetaan kaikille vastasyntyneille sairaalassa jos äiti ei heti kykene täysimetykseen ja vauva tuntuu nälkäiseltä. Toinen lapseni sai luovutettua äidinmaitoa 3-4 päivää koska olin niin huonossa kunnossa ja toinen sai ensimmäisenä päivänä samasta syystä ja sen jälkeen jonain yönä että saisin nukuttua hieman.
Siis eikös ne kaikki ole korvikkeita mitä sairaalassa antavat? Mistä voisivat saada niin suuren määrän kallista äidinmaitoa kun siellähän on joskus monta kymmentä vauvaa yöhoidossa... olin itse viikon sairaalassa ja vauva lähes joka yö hoidossa jotta sain nukuttua. Ja siellä se veteli 60 ml kerrallaan sitä maitoa usean kerran yössä. Olisi aivan mahdotonta saada niin suuria määriä luovutusmaitoa kun siinä on muutenkin pulaa ja luovuttajia vähän.
- äitipöllö
Luovutettua äidinmaitoa annetaan ensisijaisesti keskosille, mutta jos sitä riittää niin sitä voidaan antaa muillekin lisämaitoa tarvitseville vauvoille. Joskus sitä riittää vierihoito-osastolla olevillekin vauvoille, mutta jos sitä on vähän käytettävissä, ei edes kaikki teholla hoidossa olevat saa sitä.
Keskosilla ensisijainen vaihtoehto on tietenkin hänen oman äitinsä pumppaama maito, mutta silloin kun sitä ei ole riittävästi, annetaan luovutettua äidinmaitoa.
Meidän poika oli vastasyntyneenä tehohoidossa, ei keskosuuden vuoksi vaan muista syistä. Hän sai siellä pääasiassa luovutettua äidinmaitoa. - äidinmaitoa
sivusta seuraaja kirjoitti:
Siis eikös ne kaikki ole korvikkeita mitä sairaalassa antavat? Mistä voisivat saada niin suuren määrän kallista äidinmaitoa kun siellähän on joskus monta kymmentä vauvaa yöhoidossa... olin itse viikon sairaalassa ja vauva lähes joka yö hoidossa jotta sain nukuttua. Ja siellä se veteli 60 ml kerrallaan sitä maitoa usean kerran yössä. Olisi aivan mahdotonta saada niin suuria määriä luovutusmaitoa kun siinä on muutenkin pulaa ja luovuttajia vähän.
Meillä ei ainakaan lapset saaneet korviketta. Luulin niin lasta syöttäessäni (ihmettelin vain väriä kun se mielestäni oli niin äidinmaidon väristä) mutta sairauskertomuksesta luinkin sitten että oli tosiaan ollut luovutettua äidinmaitoa eikä korviketta.
- synnyttäny
Mun vauva sai ehkä 1/3 luovutettua äidinmaitoa ja 2/3 korviketta. Ihan normaalisti syntynyt vauva, ei vaan tykännyt olla rinnalla ja huusi vain.
- tukiäiti
Hei!
Tuntuuko kipua sekä imetyksen aikana että imetyskertojen välillä? Jos, niin kuvailisitko kipua: polttavaa, kihelmöivää, tykyttävää...
Minkä ikäinen vauva sinulla on?
Rypälemäisyys on normaalia, mutta jos ne "pallukat" ovat kovin esillä ja epätavallisen värisiä (ts. nännit selkeästi vadelmanpunaiset), niin kyse voi olla sammaksesta. Sammas on tosi ikävä vaiva, kun sen paraneminen kestää kauan ja hoito on välillä melkoisen työlästä. Sammaksesta on hoitovinkkejä ja oirekuvauksia mm. täällä: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=165
Tosi kurja, että imetys yhä edelleen sattuu. Toivottavasti tilanne selkiää ja kipu häviää. - hankalaa =(
Kuinka kauan olet nyt imettänyt? Mitä rasvaa käytät?
Itse ylistän Lansinohia maasta taivaaseen, se pelasti minut aikoinaan. Muutamassa päivässä rinnanpäät oli niiiiiin julmetun kipeät jo sairaalassa, että antoivat ko. rasvaa. Ja sitä käytinkin yli vuoden. Ensialkuun jokaikisen imetyksen jälkeen, nännien totuttua riepotukseen riitti suihkun jälkeen aamuin illoin.
Lansinohin teho perustuu sen hermonpäät peittävään paksuun rasvaan. Samalla tavalla kuin kynnen katketessa liian pitkältä tulee hermot esiin, paksu rasva auttaa parhaiten paranemisessa; käytänkin nyt ensiapuna loppupurkkiani Lansinohista.
Muista liivinsuojat! Kertakäyttöisten kanssa pääset helpoimmalla ja ovat myös varmasti hygieniset.
Tähän pääsee nyt joku imetystukija kertomaan, ettei imetys satu jos asento on oikea. Ihan pelkällä maalaisjärjellä ajatellen niinkin herkkä kohta kuin nänni on, sen alkuun lähes 24/7-imeminen on pakko jossain tuntua, on lapsi missä kulmassa tahansa!
Mutta älä hätäile, se menee ohi! Kunhan jaksat ensi alkuun, se helpottaa kohta!!- tukiäiti
Kirjoitit:
"Tähän pääsee nyt joku imetystukija kertomaan, ettei imetys satu jos asento on oikea. Ihan pelkällä maalaisjärjellä ajatellen niinkin herkkä kohta kuin nänni on, sen alkuun lähes 24/7-imeminen on pakko jossain tuntua, on lapsi missä kulmassa tahansa!"
:)
Kipu on subjektiivinen käsite. Jos rinnat haavautuvat imetyksen takia, silloin kyse ei ole vauvan imuvoimasta vaan siitä, että nänni hankautuu vauvan suussa rikki. Tämän voi korjata imetysasentoa ja imuotetta parantamalla.
Nännien iho on todella arkaa raskausaikana ja jonkin aikaa synnytyksen jälkeen. Tämä arkuus johtuu hormoneista, ja silloin vauvan imu voi tuntua kovanakin kipuna. Tällainen "alkukipu" on hyvin tavallista ja normaaliksi se luokitellaan silloin, kun se häviää kymmeneen laskiessa eikä vaivaa imetyskertojen välillä. Eikä nännin iho mene rikki.
Kaikki eivät tunne minkäänlaista kipua nänneissä, vaikka vauva olisikin rinnalla 24/7. Sekin on vain hyväksyttävä :) - kipuja...
tukiäiti kirjoitti:
Kirjoitit:
"Tähän pääsee nyt joku imetystukija kertomaan, ettei imetys satu jos asento on oikea. Ihan pelkällä maalaisjärjellä ajatellen niinkin herkkä kohta kuin nänni on, sen alkuun lähes 24/7-imeminen on pakko jossain tuntua, on lapsi missä kulmassa tahansa!"
:)
Kipu on subjektiivinen käsite. Jos rinnat haavautuvat imetyksen takia, silloin kyse ei ole vauvan imuvoimasta vaan siitä, että nänni hankautuu vauvan suussa rikki. Tämän voi korjata imetysasentoa ja imuotetta parantamalla.
Nännien iho on todella arkaa raskausaikana ja jonkin aikaa synnytyksen jälkeen. Tämä arkuus johtuu hormoneista, ja silloin vauvan imu voi tuntua kovanakin kipuna. Tällainen "alkukipu" on hyvin tavallista ja normaaliksi se luokitellaan silloin, kun se häviää kymmeneen laskiessa eikä vaivaa imetyskertojen välillä. Eikä nännin iho mene rikki.
Kaikki eivät tunne minkäänlaista kipua nänneissä, vaikka vauva olisikin rinnalla 24/7. Sekin on vain hyväksyttävä :)Joo minulla ei mitään ongelmia tuollaisten kipujen kanssa. Jos rinta on ihan pullollaan maidosta ja paakkuuntuminen on lähellä ja rinta kipeä niin silloin on parasta hoitoa jos vauva imee niin voimalla, että vähän tuntuu jopa jotain kivun tapaista :). Muutoin ei se imetys oikein tunnukaan, jos rinta ei ole ihan maidosta pullistunut. Harmi aloittajan kannalta, että joutuu kokemaan imetyksen kivuliaaksi eikä mukavaksi tapahtumaksi. Edellisen lapsen kohdalta sen muistan sattuneen, kun hän sai hampaan eikä osannut varoa vaan puraisi äitiä. Se sattui oikeasti :).
- 4:n äiti
Jos joudut joka tapauksessa antamaan vauvallesi myös korviketta, niin älä ainakaan pumpulla rintojasi kiusaa.
Oletko kokeillut rintakumia? Eli sellaista muovista läpyskää, joka laitetaan rinnan suojaksi kun vauva imee. Maito menee siis sen rintakumin läpi. Rintakumeja saa markettien vauvantarvikeosastoilta.
Mulla on joka lapselta ollut rinnat tosi arat/kipeät ensimmäiset 2 viikkoa, ja senkin jälkeen jos olen joutunut pumppaamaan. Esikoista imettäessä oli tietenkin eniten kipeät, koska rinnat olivat vielä täysin tottumattomat moiseen puuhaan.
Liivinsuojista sen verran, että joillakin kertakäyttöiset ärsyttävät ihoa, eli tekevät rinnanpäät aroiksi.- miksi?
Vauva on kuukauden. Rasvaan lansinohin tapaisella villarasvaa sisältävällä aventin voiteella. Ja käytän kertakäyttöisiä liivinsuojia, yöllä olen ilman ja nukun pyyhkeen päällä. Kestoliivinsuojat olivat kamalat, tarttuivat ihoon kiinni. Nänneissä on monenmoista kipua eli tuntuu kuin neulaa työnnettäisiin sisään nännistä ja on myös hermokipua kun esim. menen suihkuun. Ja kun vauva imee niin tuntuu kirvelevää kipua ihan lopuksi. Alkuun vaan sattuu, hankala kuvailla kivun laatua, ehkä sellaista neulanpistoa sekin. Ja tissejä jomottaa kun ovat maitoa täynnä. Ei kukaan jaksa jatkuvaa kipua :(
Rintakumien kanssa vauva ei suostu enää imemään joten niistä ei ole apua. Ja nänneihin sattui rintakumienkin kanssa. - lisää
miksi? kirjoitti:
Vauva on kuukauden. Rasvaan lansinohin tapaisella villarasvaa sisältävällä aventin voiteella. Ja käytän kertakäyttöisiä liivinsuojia, yöllä olen ilman ja nukun pyyhkeen päällä. Kestoliivinsuojat olivat kamalat, tarttuivat ihoon kiinni. Nänneissä on monenmoista kipua eli tuntuu kuin neulaa työnnettäisiin sisään nännistä ja on myös hermokipua kun esim. menen suihkuun. Ja kun vauva imee niin tuntuu kirvelevää kipua ihan lopuksi. Alkuun vaan sattuu, hankala kuvailla kivun laatua, ehkä sellaista neulanpistoa sekin. Ja tissejä jomottaa kun ovat maitoa täynnä. Ei kukaan jaksa jatkuvaa kipua :(
Rintakumien kanssa vauva ei suostu enää imemään joten niistä ei ole apua. Ja nänneihin sattui rintakumienkin kanssa.monet noista kuvailemistasi tuntemuksista ovat tuttuja omastakin imetyksen aloituksesta. Vauva on nyt 7 viikkoa ja homma alkaa jo sujua!
Suojaa nännit sillä villarasvalla jo suihkuun mennessä. Pesuaineet ärsyttävät nännejä, rasva suojaa hyvin.
Imetyksen lopettaessasi suojaa nännin ihoa rintamaidolla "voitelemalla", sekin on ihmelääkettä!
Kestoliivinsuojiakin on monenlaisia, omani ovat ihoa vasten Coolmax´ia. Tilasin nettikaupasta, en voi sitä tässä mainostaa, mutta ovat osoittautuneet mainioiksi, eivät tarraa rintaan kiinni (paperiset kertakäyttöiset helpomminkin).
Se maitoa täynnä - jomotus helpottaa jonkin verran, kun kysyntä ja tarjonta maidon määrässä kohtaavat paremmin. Rinnat eivät ole tiukat ja piukeat vaikka niissä maitoa onkin - eri asia on sitten, jos on tunti tolkulla imettämättä ja rinnat ovat maitoa täynnä, kyllä niitä sittenkin jomottaa, kunnes tyhjennetään.
Tsemppiä, homma lähtee luistamaan kyllä! - ---
miksi? kirjoitti:
Rintakumien kanssa vauva ei suostu enää imemään joten niistä ei ole apua. Ja nänneihin sattui rintakumienkin kanssa.Tuo täysien rintojen jomotus on vaan siedettävä mutta kun se tilanne tulee että rinta tuntuu kovalta ja alkaa jomottaa niin sinun on otettava vauva rinnalle, että imee liikamaidon pois tai sitten lypsä hieman rintaa, koska se jomotus johtaa hyvin nopeasti rinnan arkuuteen ja lopulta siihen että maito paakkuuntuu ja rinta tulehtuu. Niin kauan kuin voi rintaan koskea tilanne on vielä hyvä ja korjaantuu imettämisellä. Kun rintaan ei voi enää koskeakaan niin silloin on jo tulehdusvaara ja entistä tärkeämpää hieroa ja tyhjentää rinta tai antaa vauvan imeä oikein teholla (se voi sattuakin hieman). Jos vauva ei tarvitse niin paljoa maitoa kuin tulee niin ei kannata kovasti pumppaamalla ainakaan maidontuotantoa kiihdyttää, tyhjentää vaan sen verran ettei tulehdusta tule ja rinnan pinkeys helpottaa.
- ???
miksi? kirjoitti:
Rintakumien kanssa vauva ei suostu enää imemään joten niistä ei ole apua. Ja nänneihin sattui rintakumienkin kanssa.Onko kyseessä pintakipu vai syvemmällä tuntuva kipu? Jos on pintakipua, voi se johtua siitäkin, että käyttämäsi rasva sisältää jotain, mikä ärsyttää ihoasi. Esim. juuri villarasva on sellainen, joka ei sovi kaikille.
- Kolme kertaa kipuillut
miksi? kirjoitti:
Rintakumien kanssa vauva ei suostu enää imemään joten niistä ei ole apua. Ja nänneihin sattui rintakumienkin kanssa.Varsinkin alku on aina ollut hankalaa meilläkin.
Liivinsuojista pakko mainostaa villaisia. Sain sellaiset jostain ja ajattelin, etten kyllä ikinä käytä. Sitten tulin kokeilleeksi: paljon Lansinohia ja villalappu. Auttaa todella hyvin, jos rinnanpää on rikki ja laput tuppaavat tarttumaan kiinni. Muutenkin rinnat tuntuivat jotenkin tykkäävän lämmöstä. Kannattaa kokeilla, vaikka etukäteen tuntuisi hölmöltä.
Sinänsä olen ihan samaa mieltä, että voisit lopettaakin, jos on noin hankalaa, mutta jos haluat jatkaa, niin minä sinuna siirtyisin täysimetykseen. Sanot, että vauva syö paljon korviketta, ja se haittaa imetystä. Kuulostaa nyt idioottimaisen fanaattiselta, enkä ole sellainen. Mielestäni totuus on vain, että pulloruokinta aina sotkee imetystä ja imemisotetta, vaikka ote olisi päällisin puolin kunnossa. Kun vauvalla on vain tissi, hän oppii pitämään siitä huolta.
Eli minä neuvoisin, että lopeta joko imetys tai pulloruokinta, jompi kumpi, mutta mahdollisimman pian. Muuten veikkaan, että kärsimys vaan jatkuu.
- pulloruokinta
Heip.Olen ihan ammattilainen ja tietenkin minun pitäisi neuvoa sinua vaan jatkamaan sitkeästi imetystä,mutta enpä niin teekään.Vauva kasvaa ihan hyvin korvikkeellakin,eikä koe mitään läheisyydenpuutetta.Vauva ei siis jää mistään paitsi vaikket imettäisikään! Jos imetys ei tunnu mukavalta niin voit hyvin lopettaa sen kokonaan,mitä sitä turhaan itseään ja vauvaa kiusaamaan.
- neuvo tuokin
"Vauva ei siis jää mistään paitsi vaikket imettäisikään!"
Muuten ihan hyvä viesti "ammattilaiselta", mutta taisit unohtaa sen yhden tärkeän pointin rintaruokinnassa vs. korvikkeessa:
rintamaidon mukana lapsi saa äidiltä myös vasta-aineet erilaisille taudinaiheuttajille. Näin syksyn alla eritoten, äidin ja/tai lapsen sairastama flunssa tarttuu 350% todennäköisyydellä toiselta toiselle ja jylläävät kummallakin samanaikaisesti. Äidin kehittämät vasta-aineet auttavat pientä nujertamaan taudin huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin.
Ja muuten, minkä alan ammattilainen olet? Minä olen myyntisihteeri. Ja äiti.
Siitä nisien rasvauksesta vielä:
jos annat yön aikana rintojen päiden kuivua, etkä rasvaa niitä suojaten sen jälkeen ylivuotosuojilla, kipu tulee jatkumaan. Kunnes helpottaa sinun kohdallasi varmaan muutamassa viikossa. Eiköhän ne jo ala pikkuhiljaa parkkiintumaan =)
Anteeksi, karun kuuloista tekstiä, mutta raaka totuus.
- meri45
onko paikkakunnallasi imetystukihenkilöä?
jos ei,niin soita:http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=179
itse en ole äiti mutta siskoni on imetystukihenkilö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131650
- 1051185
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381071- 49969
Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni51870- 128867
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v240838Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.
Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?70745Pridekulkue kiellettävä?
Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla178719Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.
Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu55709