Steinerin maksut

lomautettu'''

olen lomautettu ja rahaa siis aika huonosti.

kannatusmaksut. pitääkö soittaa etukäteen koululle, ettei pysty maksamaan vai voiko laskun vain jättää maksamatta? onko maksu perintäkelpoinen??

toivoisin pikaisia ja järkeviä vastauksia, kiitos!

leena.

27

1330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheet maksavat

      steinerkoululle?

    • Kun syksy saapuu...

      Lasku ei ole perintäkelpoinen koska Suomessa koulunkäynti on ilmaista.
      Vapaaehtoisen tukimaksun voi siis jättää maksamatta. Jossain kouluissa sitä muodollisesti "anotaan". Kannattaa ehkä soittaa kuitankin rahaliikenteestä huolehtivalle, hän antaa tarkemmat ohjeet.

      • sinusta tulee

        b-luokkainen vanhempi. Lapsesellesi siitä seuraa huonoa karmaa. Kaikenlaisia vapaamatkustajia! Kun yksi ei maksa, niin toiset maksavat enemmän!!!


      • Olen tekemisissä
        sinusta tulee kirjoitti:

        b-luokkainen vanhempi. Lapsesellesi siitä seuraa huonoa karmaa. Kaikenlaisia vapaamatkustajia! Kun yksi ei maksa, niin toiset maksavat enemmän!!!

        steinerilaisen kanssa, joka koko ajan jakaa ihmisiä hyviin ja pahoihin. En kuitenkaan uskonut sn olevan laajmpikin ilmiö steinerilaisten keskuudessa. Tunnen näet ainakin pari mukavaakin.


      • koululle
        Olen tekemisissä kirjoitti:

        steinerilaisen kanssa, joka koko ajan jakaa ihmisiä hyviin ja pahoihin. En kuitenkaan uskonut sn olevan laajmpikin ilmiö steinerilaisten keskuudessa. Tunnen näet ainakin pari mukavaakin.

        sieltä selviää.


      • ap; lomautettu.
        koululle kirjoitti:

        sieltä selviää.

        oletan, että summa on sama kaikille, eikä muut meidän takia joudu maksamaan enempää.

        olen taikauskoinen, mutta tässä tapauksessa en usko, että saamme huonoa karmaa, jos olen tippunut puolelle 'palkalle'. johan suuri osa suomalaisista on sitten karmalla sohaistuja..

        lapseni siirsin steineriin kesken ala-asteen, koska kunnallisessa ei pyynnöistä huolimatta kahdessakaan vuodessa puututtu kiusaamiseen. en jaksanut enää. ehkäpä saimme hyvää karmaa, kun steineriin siirryttiin ja lapseni otettiin avoimesti ja ystävällisesti vastaan ja hänen kaveruudestaan kisailtiin..

        otan siis koululle yhteyttä. on tämä vaan niin noloa, kun jokaista laskua pitää sumplia, kun ei pysty maksamaan...

        leena.


      • kiusata steinerissa
        ap; lomautettu. kirjoitti:

        oletan, että summa on sama kaikille, eikä muut meidän takia joudu maksamaan enempää.

        olen taikauskoinen, mutta tässä tapauksessa en usko, että saamme huonoa karmaa, jos olen tippunut puolelle 'palkalle'. johan suuri osa suomalaisista on sitten karmalla sohaistuja..

        lapseni siirsin steineriin kesken ala-asteen, koska kunnallisessa ei pyynnöistä huolimatta kahdessakaan vuodessa puututtu kiusaamiseen. en jaksanut enää. ehkäpä saimme hyvää karmaa, kun steineriin siirryttiin ja lapseni otettiin avoimesti ja ystävällisesti vastaan ja hänen kaveruudestaan kisailtiin..

        otan siis koululle yhteyttä. on tämä vaan niin noloa, kun jokaista laskua pitää sumplia, kun ei pysty maksamaan...

        leena.

        Koska siellä kiusaamiseen ei puututa lainkaan...


      • steinerfaija ei kirj.
        kiusata steinerissa kirjoitti:

        Koska siellä kiusaamiseen ei puututa lainkaan...

        Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa ja jokainen nykyinen steinerkoulun vanhempi voi sen todistaa.


      • steinerkoulussa
        steinerfaija ei kirj. kirjoitti:

        Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa ja jokainen nykyinen steinerkoulun vanhempi voi sen todistaa.

        opettajatkin antoivat pahoinpidellä omia lapsiaan?


      • että kun tulee
        steinerkoulussa kirjoitti:

        opettajatkin antoivat pahoinpidellä omia lapsiaan?

        mustelma, niin siihen tulee kovempi paikka. Minäkin olen nähnyt erään vanhemman antavan vahvemman 2 vuotiaan "määrätä" pienempää 2 vuotiasta. Olivat tuon henkilön mielestä tasaväkisiä. Näki silmilläkin, että kokoerokin oli huikea. Revi siitä sitten huumoria!


      • steinerfaija ei kirj.
        että kun tulee kirjoitti:

        mustelma, niin siihen tulee kovempi paikka. Minäkin olen nähnyt erään vanhemman antavan vahvemman 2 vuotiaan "määrätä" pienempää 2 vuotiasta. Olivat tuon henkilön mielestä tasaväkisiä. Näki silmilläkin, että kokoerokin oli huikea. Revi siitä sitten huumoria!

        Tehkää lastensuojeluilmoitus
        esim täältä

        Turhaa puhetta, jos ei ole munaa toimia lasten puolesta!


      • karma on erilaista
        sinusta tulee kirjoitti:

        b-luokkainen vanhempi. Lapsesellesi siitä seuraa huonoa karmaa. Kaikenlaisia vapaamatkustajia! Kun yksi ei maksa, niin toiset maksavat enemmän!!!

        Et ole varmaan ymmärtänyt mitä karmalla tarkoitetaankaan. Jos ihmisellä ei ole yksinkertaisesti varaa johonkin asiaan, olisi universaalien lakien mukaisesti hyvä jos häntä vastaan tultaisiin hyvällä tahdolla, se osoittaisi mihin oikeasti pystytään vaikeassa tilanteessa hyvässä hengessä joka luo hyvää karmaa. Meillä suomalaisilla kun sattuu olemaan varaa auttaa toisiamme, mutta ei nähtävästi sydäntä! Karmaan asia ei liity mitenkään, paitsi jos avun tarpeessa olevaa ei suvaita, silloin tuomitsijat tekevät hallaa.

        Lamaa ei ole aiheuttanut työntekijä itse joka on maksuvaikeuksissa laman takia. Mieti, mikä on laman aiheuttaja, siellä se kansallinen karma on. Jossakin kapitalismin luomassa kuplassa. Miksi kapitalismin luoman kuplan vuoksi pitäisi aiheuttaa karmaa yhdelle oppilaalle ja hänen perheelleen. Ajatukset päässä uuteen järjestykseen nyt ja maalaisjärki edes vähäksi aikaa käteen.


      • antaneet kenkää
        karma on erilaista kirjoitti:

        Et ole varmaan ymmärtänyt mitä karmalla tarkoitetaankaan. Jos ihmisellä ei ole yksinkertaisesti varaa johonkin asiaan, olisi universaalien lakien mukaisesti hyvä jos häntä vastaan tultaisiin hyvällä tahdolla, se osoittaisi mihin oikeasti pystytään vaikeassa tilanteessa hyvässä hengessä joka luo hyvää karmaa. Meillä suomalaisilla kun sattuu olemaan varaa auttaa toisiamme, mutta ei nähtävästi sydäntä! Karmaan asia ei liity mitenkään, paitsi jos avun tarpeessa olevaa ei suvaita, silloin tuomitsijat tekevät hallaa.

        Lamaa ei ole aiheuttanut työntekijä itse joka on maksuvaikeuksissa laman takia. Mieti, mikä on laman aiheuttaja, siellä se kansallinen karma on. Jossakin kapitalismin luomassa kuplassa. Miksi kapitalismin luoman kuplan vuoksi pitäisi aiheuttaa karmaa yhdelle oppilaalle ja hänen perheelleen. Ajatukset päässä uuteen järjestykseen nyt ja maalaisjärki edes vähäksi aikaa käteen.

        Steinerille? Ja se sen takia perusti antroilun?


      • Minä vaan
        antaneet kenkää kirjoitti:

        Steinerille? Ja se sen takia perusti antroilun?

        Ei, vaan se erosi itse.


      • että antaa toisen
        steinerfaija ei kirj. kirjoitti:

        Tehkää lastensuojeluilmoitus
        esim täältä

        Turhaa puhetta, jos ei ole munaa toimia lasten puolesta!

        lapsen kiusata toista vaiko mikä. Sitenkö toimitetaan lapselle parempi karma. Vai tarkoitatko, että ei ole munaa tehdä lastensuojeluilmoitusta. Sanonpa vaan, että kyllä nykyisin on. Jos näen / kuulen jollekin lapselle tehtävän pahaa, varmasti toimin.


      • että antaa toisen kirjoitti:

        lapsen kiusata toista vaiko mikä. Sitenkö toimitetaan lapselle parempi karma. Vai tarkoitatko, että ei ole munaa tehdä lastensuojeluilmoitusta. Sanonpa vaan, että kyllä nykyisin on. Jos näen / kuulen jollekin lapselle tehtävän pahaa, varmasti toimin.

        Hämääkö nimimerkkini vai miksi sössötät jostain "karmasta"?

        Kun kerran olet ilmeisesti jatkuvasti nähnyt lapsia steinerkouluissa kiusattavan aikuisten suosiollisella myötävaikutuksella, niin montakos lastensuojeluilmoitusta olet tehnyt?

        Ai et yhtään vai? Olipa iiiso yllätys...


      • omasta halustaan
        Minä vaan kirjoitti:

        Ei, vaan se erosi itse.

        perustaakseen mahdollisesti vielä sekavamman ja käsittämättömämmän oppijärjestelmän, jonka pohjalle on perustettu uskontokunta Kristiyhteisö, erilaisia liikkeitä mm: uskomuslääkintään perustuva hoito"tiede", luonnonhenkiin ja astrologiaan pohjautuva viljelysoppi, mystisvivahteinen kasvatusoppi steinerkouluineen sekä tietenkin monta tuottoisaa yritystä, joiden tuoton tämän päivän steinerilaiset tietoisesti tai tietämättään rahoittavat.


      • niin että
        että antaa toisen kirjoitti:

        lapsen kiusata toista vaiko mikä. Sitenkö toimitetaan lapselle parempi karma. Vai tarkoitatko, että ei ole munaa tehdä lastensuojeluilmoitusta. Sanonpa vaan, että kyllä nykyisin on. Jos näen / kuulen jollekin lapselle tehtävän pahaa, varmasti toimin.

        Anna kun arvaan? Et tehnyt lastensuojeluilmoituksia siksi, että steineryhteisön johtohahmo oli niin pelottava, että uhkasi sinua ja sukuasi jos puhut tapauksista koulun ulkopuolisille? :)


      • liian myöhäistä.
        niin että kirjoitti:

        Anna kun arvaan? Et tehnyt lastensuojeluilmoituksia siksi, että steineryhteisön johtohahmo oli niin pelottava, että uhkasi sinua ja sukuasi jos puhut tapauksista koulun ulkopuolisille? :)

        Sorry.


      • Toivotaan ymmärrystä
        ap; lomautettu. kirjoitti:

        oletan, että summa on sama kaikille, eikä muut meidän takia joudu maksamaan enempää.

        olen taikauskoinen, mutta tässä tapauksessa en usko, että saamme huonoa karmaa, jos olen tippunut puolelle 'palkalle'. johan suuri osa suomalaisista on sitten karmalla sohaistuja..

        lapseni siirsin steineriin kesken ala-asteen, koska kunnallisessa ei pyynnöistä huolimatta kahdessakaan vuodessa puututtu kiusaamiseen. en jaksanut enää. ehkäpä saimme hyvää karmaa, kun steineriin siirryttiin ja lapseni otettiin avoimesti ja ystävällisesti vastaan ja hänen kaveruudestaan kisailtiin..

        otan siis koululle yhteyttä. on tämä vaan niin noloa, kun jokaista laskua pitää sumplia, kun ei pysty maksamaan...

        leena.

        Varmasti sinusta riippumaton väliaikaisesti huonontunut taloudellinen tilanne ymmärretään. Ehkä voit maksaa vähemmän? Tai pienissä erissä? Tai sitten antaa panostuksesi vaikka toiminnan kautta, etenkin nyt kun aikaa enemmän? Kaikenlaisille vanhemmille on tilaa (vaikka luonnollisesti maksut menevät yhteiseen hyvään ja siten tarpeellisia mielestäni).


      • Joten haukut provoa?
        kiusata steinerissa kirjoitti:

        Koska siellä kiusaamiseen ei puututa lainkaan...

        " Toivottavasti lastasi ei
        kiusata steinerissa 18.8.2009 14:17
        Koska siellä kiusaamiseen ei puututa lainkaan... "

        Kirjoitin jo jossain aiemmin, että miksiköhän nämä tietämättömät ihmiset vaivautuvat näin ahkerasti provosoimaan hölynpölyllään... Luulisi että jos aikaa ja kiinnostusta ei riitä asialliseen tiedonhakuun, niin eivät viitsisi vaivautua myöskään tällaiseen... Mutta huvinsa kertonevat arvoistaan kai. Kritiikki sinänsä on hyväksi, mutta ihmetyttää, kuinka kaikki tänne enemmän tai vähemmän provoina kirjoitetut pahanolon ilmiöt (pahoinvoivilta itseltään?) toteutuvat moninkertaisina juuri heidän suosimassaan "tavallisessa" peruskoulussa... Aika ironista eikö?


    • Oppilaan äiti

      Hei,

      ainakin Hkin Rudolf Steiner koulussa voit hakea lapsellesi vapaaoppilaspaikkaa, ja
      minkä mitä ilmeisemmin tilaanteesi takia saat.
      Itse olen joinain vuosina ollut maksamatta, ja lapseni asema ei siitä miksikään muuttunut. Laskua ei peritä, muikkari tulee, mutta helpompaa varmaan sopia asiasta, kun on selkeä syykin.

      Koulussa voi olla aktiivinen myyjäisissä , ei sinun tarvitse edes tuoda mitään myytävää, iso apu jo järjestämisestä, ja myyntipöydän takana olemista.
      Luokan juhliin voi leipoa vaikka pullaa, se ei paljoa maksa, mutta ilahduttaa juhlijoita.

      Myyjäisillä on mm. tarkoitus kerätä rahaa leirikouluun.
      Alemmilla luokilla ainakin rahat jaettiin tasaisesti, lukioluokilla sitten jo ehkä jyvittäen, sillä isommista summista ja työpanoksista kyse.
      Kaikki riippuu siitä, mitä vanhempien kesken vanhempainilloissa sovitaan.

      Tärekintä tekeminen ja mukanaolo, mikä ehkä poikkeaa muista ns. tavallisista peruskouluista, joissa on myöskin sitä, mutta Steiner-koulussa enemmän.
      Jossain vaiheessa ehkä puuduttavaa, mutta kaikki kyllä muistavat, jos olet jonain vuonna jaksanut olla aktiivisemmin mukana, vaikka välillä pidätkin "lepovuosia",
      etkä osallistu omalla panoksellasi vaikkapa seuraavan vuoden syysmyyjäisiin.

      Itse jo vanhemman oppilaan äitinä olen kyllä kuullut, että yhä useampien nuoremman sukupolven lasten vanhemmille tuo myyjäisajatus ja yhdessä tekeminen on aivan mieletöntä pakkopullaa...Joidenkin luokkajuhlissa on tarjottavatkin loppuneet kesken, kun meillä taas jäi aina naposteltavaa.
      Myyjäisissä kerätään myös rahaa esim. tietokoneisiin taikka ruokalan uusin kalusteisiin, koska koulu ei saa samoja määrärahoja kuten muut Helsingin peruskoulut.

      Se yhdessä tekeminen on joillekin rasittavaa, mutta kuuluu koulun luonteeseen.
      Plussana se, että tutustut lapsesi luokkatoveriehin ja heidän vanhempiinsa, kukaan
      muu tuttuni ei tunne lastensa kavereiden vanhempia, kuten minä :)
      Siitä on etua, kun vaikka sovitaan yhdessä asioista. Lapetkin ovat usein mukana, joten pääset tutustumaan heihinkin.
      (Itse en ole känyt Steiner-koulua.)

      Varmaan jokaisesta koulusta löytyy pahaa sanottavaa, kuin myös kiusaamisesta, ja ihan mistä tahansa ikävästä. Steiner-koulu ON erilainen joissain määrin, mutta
      esim. minusta ei lainkaan huono asia, ettei heti pienille ladata kauheeta määrää läksyjä, ja ihan hyvin steinerlapset kirjoituksissaan pärjäävät siinä missä muutkin.

      Kansliaan vain yhteyttä ns. koulumaksun suhteen, ja mukavaa kouluvuotta!

      - 15 v oppilaan äiti

      • ap: eli Leena.

        on vaan kynnys ottaa yhteyttä laskujen maksusta joka paikkaan.. kun ne ovat aina olleet etusijalla, muista tingitään.

        mietinpähän vain, että ovatko nämä negatiivisten viestien kirjoittajat steinerilaisten vanhempia. yhdessäkään vanhempainillassa en ole vielä ollut, en edes tiedä koska on jja kuinka saan kutsun. toivonpa, ettei siellä ole yhtäkään näin negatiivista ihmistä, kuin tällä palstalla..

        ihana kirjoitus myös se karma-kirjoitus, ettei lomautettu ole itse asemaansa aiheuttanut, kiitos myös siitä.

        leena.


      • Vaiti
        ap: eli Leena. kirjoitti:

        on vaan kynnys ottaa yhteyttä laskujen maksusta joka paikkaan.. kun ne ovat aina olleet etusijalla, muista tingitään.

        mietinpähän vain, että ovatko nämä negatiivisten viestien kirjoittajat steinerilaisten vanhempia. yhdessäkään vanhempainillassa en ole vielä ollut, en edes tiedä koska on jja kuinka saan kutsun. toivonpa, ettei siellä ole yhtäkään näin negatiivista ihmistä, kuin tällä palstalla..

        ihana kirjoitus myös se karma-kirjoitus, ettei lomautettu ole itse asemaansa aiheuttanut, kiitos myös siitä.

        leena.

        Steinerjärjestelmässä jo 8 vuotta. Siellä vanhempainillassa kannattaa istua suu supussa jos et ole antro tai muu vouho. Jollakin lailla sinun on korvattava maksamattomuutesi. Huomaat sen kyllä lapsesi syrjintänä. Mitä pidemmälle käytte steinerissa, onnistutte pääsemään sisäpiiriin. Erikoisia juttuja. Katsopas vaikka eteläpohjanmaan steinerkoulun sivulla mainostettua henkisen yhdistyksen toimintaa. Mutta jos karmalaki ja henkiset asiat kiinnostavat niin ei sulla sitten mitään hätää ole.

        Negatiivisuuteni johtuu siitä että huomaan miten ihmisiä huijataan. Minuakin on petetty ja harmittaa että lapseni kouluun laitoin. Uskoin mitä koulusta kerrottiin, totuus olikin sitten toisenlaista. Jos olisin tiennyt antroposofiasta ja siitä miten levotonta koulussa on ja miten siellä on oppilaita jotka kuuluisivat jonnekin hoitolaitokseen en olisi lastani sinne laittanut.


      • Leena + lapsi
        Vaiti kirjoitti:

        Steinerjärjestelmässä jo 8 vuotta. Siellä vanhempainillassa kannattaa istua suu supussa jos et ole antro tai muu vouho. Jollakin lailla sinun on korvattava maksamattomuutesi. Huomaat sen kyllä lapsesi syrjintänä. Mitä pidemmälle käytte steinerissa, onnistutte pääsemään sisäpiiriin. Erikoisia juttuja. Katsopas vaikka eteläpohjanmaan steinerkoulun sivulla mainostettua henkisen yhdistyksen toimintaa. Mutta jos karmalaki ja henkiset asiat kiinnostavat niin ei sulla sitten mitään hätää ole.

        Negatiivisuuteni johtuu siitä että huomaan miten ihmisiä huijataan. Minuakin on petetty ja harmittaa että lapseni kouluun laitoin. Uskoin mitä koulusta kerrottiin, totuus olikin sitten toisenlaista. Jos olisin tiennyt antroposofiasta ja siitä miten levotonta koulussa on ja miten siellä on oppilaita jotka kuuluisivat jonnekin hoitolaitokseen en olisi lastani sinne laittanut.

        toivottavasti Tampereella ei samanlaista.

        kun itse olin pieni, siellä oli lähinnä hippejä. nyt mitä olen katsellut, niin vuositulot varmaan yli 45000. -ja minä lomautettu... tulot...???


      • ja hoidettu.
        Leena + lapsi kirjoitti:

        toivottavasti Tampereella ei samanlaista.

        kun itse olin pieni, siellä oli lähinnä hippejä. nyt mitä olen katsellut, niin vuositulot varmaan yli 45000. -ja minä lomautettu... tulot...???

        kiitos vielä teille.

        nyt jään odottelemaan vastinetta vapaamatkustajalle.

        t. Leena


      • olikohan....
        Vaiti kirjoitti:

        Steinerjärjestelmässä jo 8 vuotta. Siellä vanhempainillassa kannattaa istua suu supussa jos et ole antro tai muu vouho. Jollakin lailla sinun on korvattava maksamattomuutesi. Huomaat sen kyllä lapsesi syrjintänä. Mitä pidemmälle käytte steinerissa, onnistutte pääsemään sisäpiiriin. Erikoisia juttuja. Katsopas vaikka eteläpohjanmaan steinerkoulun sivulla mainostettua henkisen yhdistyksen toimintaa. Mutta jos karmalaki ja henkiset asiat kiinnostavat niin ei sulla sitten mitään hätää ole.

        Negatiivisuuteni johtuu siitä että huomaan miten ihmisiä huijataan. Minuakin on petetty ja harmittaa että lapseni kouluun laitoin. Uskoin mitä koulusta kerrottiin, totuus olikin sitten toisenlaista. Jos olisin tiennyt antroposofiasta ja siitä miten levotonta koulussa on ja miten siellä on oppilaita jotka kuuluisivat jonnekin hoitolaitokseen en olisi lastani sinne laittanut.

        Olisikohan aika vaihtaa sitten jo koulua, ettei lapsesi psyyke enempää vahingoitu,
        tai omasi.
        Ehkä koulusta kiinni, mutta en ole 9 vuoden aikana mitään moista hihhulitoimintaa kokenut, aika fiksunoloisia vanhempia, ja kyllä siellä jokainen saa suunsa auki vanhempainillassa, jos vaan haluaa, ainakin Hkin Rudolf Steiner-koulussa. Varmaan on puutteita, mutta on paljon hyvääkin. Lapsia erilaisista perheistä, erimaalaisista ja eri yhteiskuntaluokista, jos ei tyykkää, ei kukaan estä vaihtamasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe