Meditointi

Zen

Osaisiko joku "pidemmälle" päässyt neuvoa.
Istun hiljaa meditaatiossa, mieleni on tyyni . En hae mitään olo tilaa. Mieleeni tulee asioita, annan niiden mennä ohi sen kummemmin niihin puuttumatta (ehkä hieman estelen niitä :) ). istun yleensä n.10 min. sitten lopetan. Olen tullut tietoisemmaksi ihmiseksi. Mutta onko meditoinnissa jokin suunta johon pitäisi virittäytyä? Puhutaan hienoista näkymistä joita matkalla kohtaa. Mutta itse en ole kehittynyt kuin hieman ihmisenä. Tullut ymmärtäväisemmäksi leppoisammaksi yms.
Meditoin melkein joka päivä silleen 4x10min juuri silloin kun itse haluan En seuraa mitään rutiinia. Kertoisitteko omista "menetelmistänne"?
Mutta älkää antako linkkejä millekkään sivuille. Olen kyllä perehtynyt aiheeseen.
Henkilö kohtaisia kokemuksia/neuvoja. Kiitos. -

22

18302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tco

      Ajattelin että suomenna yhden hyvän meditaatio kirjan ja laitan tälle palstalle, se tosin vie hieman aikaa.
      Näin pikaisesti vois ehdottaa, että meditoidessasi pysy tiiviisti hengityksessä, eli seuraat sisään hengityksen alkua keskivaihetta ja loppua, uloshengityksen alkua keskivaihetta ja loppua. Eli seuraat hengitystä niin tiiviisti että ajatuksille oikeastaan ei jää tilaa. Aluksi ajatuksia tietenkin tulee mutta sitten siirrät huomion hellästi mutta päättäväisesti takaisin hengitykseen.
      Älä anna meditaatiosi olla unelmointia, paras tapa estää unelmointi on seurata tiiviisti jotakin meditaatio objektia joista hengitys lienee yleisin, se on hyvä objekti sillä se on neutraali eikä herätä kiinnostusta eikä inhoa.

      Suomennan sen ohjeen, ja laitan tänne kun se on valmis.

      • HaH

        > Ajattelin että suomenna yhden hyvän
        > meditaatio kirjan ...

        Minkä minkä?


      • tco
        HaH kirjoitti:

        > Ajattelin että suomenna yhden hyvän
        > meditaatio kirjan ...

        Minkä minkä?

        olis ehkä parempi nimike:

        http://www.ottawabuddhistsociety.com/reading/AjahnBrahm/basicmethod.html

        Mulla itsellä on tuo kirjan muodossa, mutta nyt kun kysyit niin löytyhän se netistäkin.
        Täällä niin monesti kysytään neuvoa meditaatioon, niin aattelin että olis ehkä hyvä vääntää tuo suomeksi.
        Meditaatio tekniikoitahan on monia, ja on parempi pysytellä tutussa ja toimivassa systeemissä kuin kokeilla kaikkia.
        Mutta tuo vois olla yksi hyvä ohje uusille meditoijille ja tuleehan tuota luettua vaikka on jo hieman kokemustakin meditoinnista.


    • tco

      sen verran viitaten tekstiisi, että jos mielesi on todella tyyni niin silloin ajatuksia ja asioita ei ilmesty.

      • Anonyymi

        Vaikka mieli olisi vakaa ja rauhallinen ei se tarkoita että on Jumalan kanssa kaikki asiat kunnossa. Rauha Jumalan kanssa on paljon muuta kuin pelkkä mielenrauha mikä voi olla esim. kesällä laiturilla istuskellessa.


        Vaikka meditoit, niin tiedä että Jeesus Kristus, Jumalan Poika, syntyi ihmiseksi kaksituhatta vuotta sitten. Hän kuoli sijaisuhrina ristillä, jotta sinä voit vapautua synnin siteistä ja uskonnon kahleista. Jeesus ansaitsi meille pääsyn Jumalan yhteyteen. ”Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen.” Joh. 10:9.

        Jumala etsii sinua, eksynyttä tuhlaajalastaan. Ja kun sinäkin etsit Häntä ja tahdot kääntyä Hänen puoleensa, saat varmasti nyt tulla Jumalan lapseksi! Hän odottaa voidakseen olla sinulle armollinen: ”Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra . Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat lumivalkeiksi. Vaikka ne ovat purppuranväriset, ne tulevat villanvalkoisiksi.” Jes. 1:18.

        Jumalalla on hyvä tahto sinua kohtaan!

        Jeesus on elävä Henkilö, kuningasten Kuningas ja herrain Herra! Hän ei ole uskonnollinen ideologia tai pelkkä Raamatun oppi! ”mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.” Jes. 53:5.
        Uskontojen avulla et voi löytää pelastusta ja saavuttaa Jumalan mielisuosiota. Jumala on suunnitellut kokonaan toisenlaisen tien. ”Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh.14:6.

        Väärät uskomukset johtavat ihmisen harhaan. Sellaisia ovat esim. hindulaisuus, katolilaisuus, luterilaisuus, mormonit ja Jehovan todistajat, yms. Vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä!

        Näin Raamattu sen opettaa: ”Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” 1 Kor. 1:18.
        Jeesus ei kehottanut seuraajiaan perustamaan kirkkoa tai muitakaan uskontoja! Uskonnon ja elävän uskon ero onkin siinä, että ihminen on uskontojen perustaja ja ylläpitäjä; elävän uskon perustaja ja ylläpitäjä on Jumalan Pyhä Henki! Paholainenkin hyväksyy erilaiset uskonnot. Se jopa käyttää niitä tarkoitusperiensä toteuttamiseen: pitämään ihmiset erossa Jeesuksesta. Uskonto onkin usein asetettu ihmisten sydämissä sille paikalle, joka kuuluu Jeesukselle! Uskonnot ovat KORVIKE ELÄVÄLLE USKOLLE.

        Aidossa uskoon tulemisessa ihmisen sisin henki (persoonallisuuden keskus) herää ja sinne tulee uusi Elämä Pyhän Hengen myötä:

        ”Jeesus vastasi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos kysyi: ”Kuinka ihminen voi vanhana syntyä? Ei kai hän voi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä uudestaan?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.” Joh. 3:3-6.

        Vanhan ihmisen sisälle on syntynyt uusi luomus! Sellainen ihminen on tullut uskoon, saanut syntinsä anteeksi, tehnyt parannuksen, pelastunut eli uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Tämä on kokonaan eri asia kuin jonkin uskonnon valitseminen. ”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut.” 2 Kor. 5:17.

        ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Joh.1:12.

        Voit nyt katsoa sydämesi silmin Golgatan ristillä kärsivään ruoskittuun ja ristiinnaulittuun Jeesukseen. Saat pyytää Häneltä syntisi anteeksi. Hän on kärsinyt sinulle kuuluvan rangaistuksen. Hän tahtoo armahtaa sinut. Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle!

        Ihmiskunta jakaantuu kahteen eri ryhmään: 1.) Uskossa olevat, jotka ovat menossa Taivaaseen; ja 2.) uskosta osattomat eli synnin tilassa olevat, jotka menevät kadotukseen. Uskontojen jäsenyys ei muuta tätä tosiasiaa! Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.
        Vain uskossa olevat ihmiset ovat Jumalan seurakunta! Uskosta osattomat eivät kuulu Jumalan seurakuntaan, vaikka kuuluvatkin uskontojen jäsenkortistoihin.
        Lähetyskäsky

        ”Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Markus 16:15-16.

        ”Ne, jotka ottivat Pietarin sanat vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.” Apostolien teot 2:41.

        Tarvitset Jeesuksen, et uskontoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka mieli olisi vakaa ja rauhallinen ei se tarkoita että on Jumalan kanssa kaikki asiat kunnossa. Rauha Jumalan kanssa on paljon muuta kuin pelkkä mielenrauha mikä voi olla esim. kesällä laiturilla istuskellessa.


        Vaikka meditoit, niin tiedä että Jeesus Kristus, Jumalan Poika, syntyi ihmiseksi kaksituhatta vuotta sitten. Hän kuoli sijaisuhrina ristillä, jotta sinä voit vapautua synnin siteistä ja uskonnon kahleista. Jeesus ansaitsi meille pääsyn Jumalan yhteyteen. ”Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen.” Joh. 10:9.

        Jumala etsii sinua, eksynyttä tuhlaajalastaan. Ja kun sinäkin etsit Häntä ja tahdot kääntyä Hänen puoleensa, saat varmasti nyt tulla Jumalan lapseksi! Hän odottaa voidakseen olla sinulle armollinen: ”Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra . Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat lumivalkeiksi. Vaikka ne ovat purppuranväriset, ne tulevat villanvalkoisiksi.” Jes. 1:18.

        Jumalalla on hyvä tahto sinua kohtaan!

        Jeesus on elävä Henkilö, kuningasten Kuningas ja herrain Herra! Hän ei ole uskonnollinen ideologia tai pelkkä Raamatun oppi! ”mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.” Jes. 53:5.
        Uskontojen avulla et voi löytää pelastusta ja saavuttaa Jumalan mielisuosiota. Jumala on suunnitellut kokonaan toisenlaisen tien. ”Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh.14:6.

        Väärät uskomukset johtavat ihmisen harhaan. Sellaisia ovat esim. hindulaisuus, katolilaisuus, luterilaisuus, mormonit ja Jehovan todistajat, yms. Vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä!

        Näin Raamattu sen opettaa: ”Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” 1 Kor. 1:18.
        Jeesus ei kehottanut seuraajiaan perustamaan kirkkoa tai muitakaan uskontoja! Uskonnon ja elävän uskon ero onkin siinä, että ihminen on uskontojen perustaja ja ylläpitäjä; elävän uskon perustaja ja ylläpitäjä on Jumalan Pyhä Henki! Paholainenkin hyväksyy erilaiset uskonnot. Se jopa käyttää niitä tarkoitusperiensä toteuttamiseen: pitämään ihmiset erossa Jeesuksesta. Uskonto onkin usein asetettu ihmisten sydämissä sille paikalle, joka kuuluu Jeesukselle! Uskonnot ovat KORVIKE ELÄVÄLLE USKOLLE.

        Aidossa uskoon tulemisessa ihmisen sisin henki (persoonallisuuden keskus) herää ja sinne tulee uusi Elämä Pyhän Hengen myötä:

        ”Jeesus vastasi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos kysyi: ”Kuinka ihminen voi vanhana syntyä? Ei kai hän voi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä uudestaan?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.” Joh. 3:3-6.

        Vanhan ihmisen sisälle on syntynyt uusi luomus! Sellainen ihminen on tullut uskoon, saanut syntinsä anteeksi, tehnyt parannuksen, pelastunut eli uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Tämä on kokonaan eri asia kuin jonkin uskonnon valitseminen. ”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut.” 2 Kor. 5:17.

        ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Joh.1:12.

        Voit nyt katsoa sydämesi silmin Golgatan ristillä kärsivään ruoskittuun ja ristiinnaulittuun Jeesukseen. Saat pyytää Häneltä syntisi anteeksi. Hän on kärsinyt sinulle kuuluvan rangaistuksen. Hän tahtoo armahtaa sinut. Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle!

        Ihmiskunta jakaantuu kahteen eri ryhmään: 1.) Uskossa olevat, jotka ovat menossa Taivaaseen; ja 2.) uskosta osattomat eli synnin tilassa olevat, jotka menevät kadotukseen. Uskontojen jäsenyys ei muuta tätä tosiasiaa! Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.
        Vain uskossa olevat ihmiset ovat Jumalan seurakunta! Uskosta osattomat eivät kuulu Jumalan seurakuntaan, vaikka kuuluvatkin uskontojen jäsenkortistoihin.
        Lähetyskäsky

        ”Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Markus 16:15-16.

        ”Ne, jotka ottivat Pietarin sanat vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.” Apostolien teot 2:41.

        Tarvitset Jeesuksen, et uskontoa.

        Vastasit sitten 18 vuotta vanhaan kommenttiin copypastaamalla tekstiseinän Raamatusta. Eihän siinä mitään.


    • chan

      Mihin aiheeseen olet perehtynyt?

    • maqha

      Hyvässä suunnassa olet. Jos sulla jo kymmenessä minuutissa tulee hyvä olo niin se on loisto juttu!
      Jatka samaan malliin, et tarvitse mitään typeriä visualisointi harjoituksia, niissäkin tarkoituksena on tiedostaa ajatukset.
      Meditaation YdinAvainAsioita ovat:
      1) rentoutuminen
      2) tietoisuus/valppaus
      3) ajatuksien/tuntemuksien/tilojen SISÄLTÄPÄIN näkeminen, esim. voit nähdä ruumiisi peilistä tai sitten voit nähdä/tuntea sen sisältä.

      Suunta on sisäänpäin.
      Meditoi juuri silloin kun huvittaa ja missä huvittaa ja miten päin haluat. Jos joku idiootti tulee sinulle väittämään että sinun tulee meditoida tiettynä aikoina ja selkä suorassa lootusasennossa, niin älä usko. Luota omaan kokemukseesi, luota tietoisuuteesi. Ehkä myöhemmin haluat meditoida pidempi aikoja, mutta 5 minuuttia hyvää meditaatiota on parempi kuin puoli tuntia huonoa. Päivittäsestä tekemisestä on hyötyä, jos teet joka toinen päivä niin se sellainen meditatiivinen tunnelma saattaa kadota ja sitten joudut joka kerran aloittamaan alusta.

      Oma menetelmäni on hiljaa istuminen. Joskus teen puhdistusharjoituksia, esim. katharsis.
      Ne nopeuttaa prosessi jonkin verran, varsinkin alkutaipaleella ne ovat melko hyödyllisiä.
      Esim. jotkut buddhalaiset jotka ovat meditoineet joitain vuosia saattaa olla vielä vanhaa vihaa ja muita energia pakkautumia kehoissaan. Katharsiksella ne voi vapauttaa nopeasti. jos haluat lisää tietoa tuosta niin lue Oshoa.

      • HaH

        > Joskus teen puhdistusharjoituksia, esim.
        > katharsis. Ne nopeuttaa prosessi jonkin
        > verran, varsinkin alkutaipaleella ne ovat
        > melko hyödyllisiä.

        Jep.

        Siksi esim Vajrayanan, eli Tantran, harjoittamisen eräs ennakkovaatimuksista on Vajrasattvan puhdistusmantran resitointi 100 000 kertaa asiaankuuluvine visualisointeineen.

        Toinen hyvä menetelmä on Kolmen Ylivertaisen Keon Suutran resitoimisharjoitus asiaankuuluvine kumarruksineen (100 000 kpl tottakai).

        > Esim. jotkut buddhalaiset jotka ovat
        > meditoineet joitain vuosia saattaa olla vielä
        > vanhaa vihaa ja muita energia pakkautumia
        > kehoissaan.

        Sitä "vanhaa kökköä" voi olla varastossa vaikka vuosisadoiksi, ja siksipä puhdistusharjoitus - negatiivisen karman puhdistaminen - on äärimmäisen tärkeää.

        > Katharsiksella ne voi vapauttaa nopeasti.

        Miten tuo käytännössä tehdään? (Ja pliis - älä sano, että lue Oshoa, vaan mielellään jos lyhyesti kertoisit millainen tuo harjoitus on.)


      • magha
        HaH kirjoitti:

        > Joskus teen puhdistusharjoituksia, esim.
        > katharsis. Ne nopeuttaa prosessi jonkin
        > verran, varsinkin alkutaipaleella ne ovat
        > melko hyödyllisiä.

        Jep.

        Siksi esim Vajrayanan, eli Tantran, harjoittamisen eräs ennakkovaatimuksista on Vajrasattvan puhdistusmantran resitointi 100 000 kertaa asiaankuuluvine visualisointeineen.

        Toinen hyvä menetelmä on Kolmen Ylivertaisen Keon Suutran resitoimisharjoitus asiaankuuluvine kumarruksineen (100 000 kpl tottakai).

        > Esim. jotkut buddhalaiset jotka ovat
        > meditoineet joitain vuosia saattaa olla vielä
        > vanhaa vihaa ja muita energia pakkautumia
        > kehoissaan.

        Sitä "vanhaa kökköä" voi olla varastossa vaikka vuosisadoiksi, ja siksipä puhdistusharjoitus - negatiivisen karman puhdistaminen - on äärimmäisen tärkeää.

        > Katharsiksella ne voi vapauttaa nopeasti.

        Miten tuo käytännössä tehdään? (Ja pliis - älä sano, että lue Oshoa, vaan mielellään jos lyhyesti kertoisit millainen tuo harjoitus on.)

        > Miten tuo käytännössä tehdään?

        Katharsiksella voi vapauttaa emotionaalisa ja mentaalisia, usein negatiivisia tunteita tai ajatuksia, jotka ovat jääneet systeemiin tukahduttamisen seurauksena. Kaikilla ihmisillä on niitä enemmän tai vähemmän. Ne ovat niitä aineita, joiden kanssa meditoija eniten taistelee, se on sitä kun käy istumaan ja yrittää olla hiljaa niin, kas mieli alkaa tuottamaan kaikenlaista hapatusta.
        Tietysti kun minuutit ja päivät kuluu niin mielikin alkaa rauhoittua, mutta siihen menee aikaa ja paljon! Monet aloittelevat meditoijat ovat jo lopettaneet vaikkeivat ole edes kokeneet itse meditaatiota, kun eivät pääse mielen tuolle puolen kaiken sen roskan yli. Katharsis on tuon roskan puhdistamista.

        Menetelmä:
        Tukahdetut tunteet voi vapauttaa antamalla niille tilaa tulla ulos. Tähän tarkoitukseen Oshon dynaaminen meditaatio on hyvä, mutta voi toki käyttää muutakin tapaa esim. itkeminen tai nauraminen, tai vaikka tanssi, mutta tärkeintä on antaa kehon ja tunteiden viedä ja tehdä niitä mielipuolisen näköisiä ja kuuloisia juttuja. Voit vaikka olla apina tai huutaa tai mitä vaan hullutuksia.

        Itse olen havainnut hyväksi tavaksi ennen istumista tehdä n. viisi minuuttia gibberistä eli siansaksaa.
        1. silmät kiinni.
        2. käänny sisäänpäin: tiedosta mieli, ajatukset, tunteet.
        3. anna mielen sisällön ottaa minkä tahansa sanojen muodon, mitä et tunne. Älä puhu kieltä jota osaat, esim. koira ei ole hyvä mutta koij on, jos et tiedä sen tarkoitusta. tarkoitus on siis päästää alitajunta vapaaksi ja purkaa sitä suun kautta. puhu ja höpötä vaikka arabiaa. Anna sen puheen kiihtyä ja voi liikuttaa ruumista jos siltä tuntuu. Muista kuitenkin tarkkailla itseä, älä tuomitse mitään mitä sanot.
        Avainjuttu tähän on täysillä mukana oleminen, kaiken energian laittaminen likoon.
        4. lopeta sitten kun siltä tuntuu tai kun 5 minuuttia on kulunut ja lopeta se kuin seinään, pysähdy äläkä liiku, silloin syntyy kontrasti ja et voi olla huomaamatta vaikutuksia. Jos onnistuit niin hiljaisuus on syvä ja olet päässyt hyvin lähelle meditaatiota.


      • Ongelmia meditoimisessa
        magha kirjoitti:

        > Miten tuo käytännössä tehdään?

        Katharsiksella voi vapauttaa emotionaalisa ja mentaalisia, usein negatiivisia tunteita tai ajatuksia, jotka ovat jääneet systeemiin tukahduttamisen seurauksena. Kaikilla ihmisillä on niitä enemmän tai vähemmän. Ne ovat niitä aineita, joiden kanssa meditoija eniten taistelee, se on sitä kun käy istumaan ja yrittää olla hiljaa niin, kas mieli alkaa tuottamaan kaikenlaista hapatusta.
        Tietysti kun minuutit ja päivät kuluu niin mielikin alkaa rauhoittua, mutta siihen menee aikaa ja paljon! Monet aloittelevat meditoijat ovat jo lopettaneet vaikkeivat ole edes kokeneet itse meditaatiota, kun eivät pääse mielen tuolle puolen kaiken sen roskan yli. Katharsis on tuon roskan puhdistamista.

        Menetelmä:
        Tukahdetut tunteet voi vapauttaa antamalla niille tilaa tulla ulos. Tähän tarkoitukseen Oshon dynaaminen meditaatio on hyvä, mutta voi toki käyttää muutakin tapaa esim. itkeminen tai nauraminen, tai vaikka tanssi, mutta tärkeintä on antaa kehon ja tunteiden viedä ja tehdä niitä mielipuolisen näköisiä ja kuuloisia juttuja. Voit vaikka olla apina tai huutaa tai mitä vaan hullutuksia.

        Itse olen havainnut hyväksi tavaksi ennen istumista tehdä n. viisi minuuttia gibberistä eli siansaksaa.
        1. silmät kiinni.
        2. käänny sisäänpäin: tiedosta mieli, ajatukset, tunteet.
        3. anna mielen sisällön ottaa minkä tahansa sanojen muodon, mitä et tunne. Älä puhu kieltä jota osaat, esim. koira ei ole hyvä mutta koij on, jos et tiedä sen tarkoitusta. tarkoitus on siis päästää alitajunta vapaaksi ja purkaa sitä suun kautta. puhu ja höpötä vaikka arabiaa. Anna sen puheen kiihtyä ja voi liikuttaa ruumista jos siltä tuntuu. Muista kuitenkin tarkkailla itseä, älä tuomitse mitään mitä sanot.
        Avainjuttu tähän on täysillä mukana oleminen, kaiken energian laittaminen likoon.
        4. lopeta sitten kun siltä tuntuu tai kun 5 minuuttia on kulunut ja lopeta se kuin seinään, pysähdy äläkä liiku, silloin syntyy kontrasti ja et voi olla huomaamatta vaikutuksia. Jos onnistuit niin hiljaisuus on syvä ja olet päässyt hyvin lähelle meditaatiota.

        olen juuri aloittanut meditoimisen ja minulla on 2 ongelmaa joka kerta kun aloitan meditoimisen. 1:hengitykseni vaikeutuu samallailla kuin minua jännittäisi jolloin on erittäin vaikea rauhoittua 2:minulle tulee kauhea halu vaihtaa taukoamatta asentoa ( ja jos jostain tulee vähänkin valoa en pysty pitämään silmiäni kiinni esim. kynttilät) eli mitä voisin tehdä jotta meditoiminen alkaisi toimia?
        olen kerran jo päässyt tilaan missä kroppa tuntuu painavan tonnin mutta se aina keskeytyy joko siihen että hengitys vaikutuu tosissaan tai kun alan tuntea oloni erittäin epämukavaksi...aivan kuin jännittäisin jotain.... voisko joku kertoa mikä mättää?


      • kokija
        Ongelmia meditoimisessa kirjoitti:

        olen juuri aloittanut meditoimisen ja minulla on 2 ongelmaa joka kerta kun aloitan meditoimisen. 1:hengitykseni vaikeutuu samallailla kuin minua jännittäisi jolloin on erittäin vaikea rauhoittua 2:minulle tulee kauhea halu vaihtaa taukoamatta asentoa ( ja jos jostain tulee vähänkin valoa en pysty pitämään silmiäni kiinni esim. kynttilät) eli mitä voisin tehdä jotta meditoiminen alkaisi toimia?
        olen kerran jo päässyt tilaan missä kroppa tuntuu painavan tonnin mutta se aina keskeytyy joko siihen että hengitys vaikutuu tosissaan tai kun alan tuntea oloni erittäin epämukavaksi...aivan kuin jännittäisin jotain.... voisko joku kertoa mikä mättää?

        Oireita:

        1. "..kauhea halu vaihtaa taukoamatta asentoa.."
        2. "...hengitykseni vaikeutuu samallailla kuin minua jännittäisi jolloin on erittäin vaikea rauhoittua..."

        Lääkkeitä:

        1. dynaaminen meditaatio, joka voi tarkoittaa kävelymeditaatiota tai muuta liikemeditaatiota. Kun liikkumisen tarve vähenee, niin voi siirtyä istumameditaatioon. Istumameditaatio on kuitenkin vain eräs muoto. Kaikessa toiminnassa voi olla tarkkaavainen, jolloin siitä tulee meditaatiota. Esim. meditatiivinen onkiminen luonnon helmassa, missä siiman päässä ei välttämättä ole koukkua eikä syöttiä. Tai vaikkapa meditatiivinen kirjoittaminen, missä sormet ovat liikkeessä. Tämä niille, joilla on tarvetta vähäiseen puuhasteluun. Näitähän voi keksiä luovasti lisää ja lopulta ei ajattele jotain toimintaa meditaationa vaikka se sitä onkin.

        Tällöin ollaan "ei-meditaatiossa". Mediaatiossa, jota ei ajatella meditaationa.


    • HaH

      > Mutta onko meditoinnissa jokin suunta johon
      > pitäisi virittäytyä?

      Mitä Dharman harjoittamiseltasi haluat? Haluatko (1) ryhtyä Buddhaksi vapauttaaksesi kaikki elävät olennot samsarasta, (2) vapautua ainoastaan itse samsarasta, (3) saada nykyistä mukavamman samsarisen jälleensyntymän, vaiko (4) saada mukavamman loppuelämän? Buddhalaiset harjoitukset, ja myös meditaatioharjoitus, riippuu motiivista, joten ensin sinun pitää tietää mitä haluat.

      > ...Mutta itse en ole kehittynyt kuin hieman
      > ihmisenä. Tullut ymmärtäväisemmäksi
      > leppoisammaksi yms.

      Neloskohta on siis jo hanskassa. Oikea meininki!
      _______

      > Kertoisitteko omista "menetelmistänne"?

      Itse käytän Jowo Atiishan ja Je Tsongkhapan Lamrim-menetelmää, jossa meditoidaan 21:n erilaisen meditaation kehää uudelleen ja uudelleen. Lamrimiin sisältyy kaikki nuo edellä luetellut 4 motiivia, joten se soveltuu kenelle tahansa (ja varsinkin niille, jotka eivät aina tiedä mitä haluavat). Tämän lisäksi se on siitä mukava, että sen avulla huomaa aika selvästi kuinka se oma Dharman harjoittamisen motiivi ei olekaan (1) Mahayana, (2) Hinayana, (3) uskonnollisuus, vaan (4) "hengellinen materialismi". Ei pääse luulemaan itsestään liikoja.

    • Oppipoika

      Meditointi on vähän kuin ajelehtimista. Tuntemuksia tulee ja menee, eikä niihin saa tarttua tai ruveta miettimään mitä seuraavaksi tulee. Mulla itselläni on ollut pitkiä aikoja että en ole kokenut meditoinnin aikana mitään (sehän se oikeesti on tarkoituskin ;)), vaan ainoastaan "virtausta". Sitten on taas aikoja jolloinka näen värejä ja tunnen kuumuutta tai kylmyyttä tai tuntuu kuin kroppa painaisi tonnin, tai sitten tuntuu kuin leijuisi. Meditoinnin vaikutus näkyy selvimmin varmaan pinnan pitenemisessä ja muutenkin muuttuneessa luonteessa. On ihan mahdotonta ajatella tai nähdä juttuja sellaisina kuin ne ennen näki, ennen kuin aloitti meditoinnin.

    • Zen

      Kiitos kaikille !

      Mieleni oli täynnä maallisia murheita ja huolia.

      Niin kas, Käki lensi puiden lomasta !

      • meditoija

        kun haluatte nauraa menkää lukemaan vitsejä kuteen gogletatte magia ja sitten katotte suomi24 keskustelu ja nauratte ittenne kuoliaakks


      • Sinde vm-82
        meditoija kirjoitti:

        kun haluatte nauraa menkää lukemaan vitsejä kuteen gogletatte magia ja sitten katotte suomi24 keskustelu ja nauratte ittenne kuoliaakks

        niin mitä milloinkin.. Tärkeintä on vain harjoittaa. Nyt olen tutkiskellut syvintä olemusta, mutta asia on mulle vielä aika vaikea. Mielellä on monia polkuja, joita harjoittaa, yksi on suuri mieli. Olemme yhtä ja kaikkeinemme etsimme valaistusta. Emme harjoita, jos etsimme. Me vain sopeudumme. Auta meitä Rakas Jumala, löydämme tien, joka on yhteinen maailmamme. Tällainen on mun valaistuminen ja mä väsyin siitä. Uskallatko, vai onko kaikki sinulle unelmaa?


    • Zazenissä istutaan yleensä ainakin pari tuntia kerrallaan, jopa 6 tuntia tai pidempäänkin. 10 minuutin zazen-meditaatiosta ei ole perusteltua odotella mitään ihmeellisiä tuloksia. Zazenin sijaan kannattaa harkita aloittelijoille suunnattuja tiibettiläisiä visualisointi-meditaatioita.

      • kukin tyylillään

        Tapoja on monia. Joillekin aloittelijoille visualisointi voi toki sopia paremmin kuin zazen. Itse kuitenkin koin helpommaksi tavaksi zazenin, koska en ole kovin hyvä visualisoimaan.

        Aluksi kyllä meditoin nimenomaan visualisoimalla, mutta turhauduin siihen melko nopeasti. Sitten löysin zazenin. Istuin vain paikallani tarkkaillen hengitystäni ilman mitään varsinaista päämäärää. Pikkuhiljaa aloin tuntea vapautuvani turhista tuloksien tavoitteluista. Olin vain tässä ja nyt.

        Ainakin minulle on lyhyistäkin, lähes päivittäisistä 10-20 minuutin zazen-tuokioista ollut paljon iloa, ja olen oppinut katsomaan maailmaa eri tavalla. En enää myöskään suutu niin helposti arkipäivän tilanteissa. Jos jokin asia rupeaa ärsyttämään, niin yleensä ihan automaattisesti vain tiedostan tuntemukseni, annan sen mennä menojaan, ja keskityn taas siihen mitä olin tekemässä.

        Tässä hyvä zazen-opas: http://www.zazen.fi/whatIsZen/zenBooks/zazenopas.pdf

        Brad Warner kertoo zazenista: http://youtu.be/fNmdtlueAAM


    • 123nimimerkki

      Höpsis.

      Aloittelija voi seurata hengitystään aivan hyvin vaikka sen 5 tai 10 minuuttia jos haluaa. Tärkeintä on että touhusta tulee jonkinlainen rutiini. Sitten kun tapa muodostettu voi aikaa alkaa pikku hiljaa lisäämään.

      Kukaan ei kiellä tosin istumasta vaikka puoli tuntia päivässä heti alusa jos se tuntuu hyvältä.

    • Höpsis.

      Aloittelija on kehittänyt tavan jossa hän istuu sen 10 minuuttia. Ja aloittelija nyt ihmettelee miksei hän ole jo tullut Buddhaksi tai ainakin hyvää vauhtia tulossa Zen-mestariksi.

      Aloittelija ei ymmärrä, että henkisen kasvun kannalta olisi ennen meditaatioon siirtymistä hyvä aloittaa dharman harjoittaminen opetuksien kuuntelulla, siirtyen siitä boddichittan kasvattamiseen mantrajoogan ja muiden harjoitusten avulla. Kaiken kaikkiaan aloittelijan olisi aiheellista hakeutua sellaiseen Sanghaan jossa kunnian arvoisa Lama opastaa häntä siinä mitä kannattaa tehdä ja mitä kannattaa olla tekemättä.

      Tosin kukaan ei kiella istumasta hengitystä tarkkaillen. Ja joku varmasti oivaltaa tyhjyyden todellisen luonteen kun vain istuu aikansa.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe