Osaisiko joku "pidemmälle" päässyt neuvoa.
Istun hiljaa meditaatiossa, mieleni on tyyni . En hae mitään olo tilaa. Mieleeni tulee asioita, annan niiden mennä ohi sen kummemmin niihin puuttumatta (ehkä hieman estelen niitä :) ). istun yleensä n.10 min. sitten lopetan. Olen tullut tietoisemmaksi ihmiseksi. Mutta onko meditoinnissa jokin suunta johon pitäisi virittäytyä? Puhutaan hienoista näkymistä joita matkalla kohtaa. Mutta itse en ole kehittynyt kuin hieman ihmisenä. Tullut ymmärtäväisemmäksi leppoisammaksi yms.
Meditoin melkein joka päivä silleen 4x10min juuri silloin kun itse haluan En seuraa mitään rutiinia. Kertoisitteko omista "menetelmistänne"?
Mutta älkää antako linkkejä millekkään sivuille. Olen kyllä perehtynyt aiheeseen.
Henkilö kohtaisia kokemuksia/neuvoja. Kiitos. -
Meditointi
116
19889
Vastaukset
- tco
Ajattelin että suomenna yhden hyvän meditaatio kirjan ja laitan tälle palstalle, se tosin vie hieman aikaa.
Näin pikaisesti vois ehdottaa, että meditoidessasi pysy tiiviisti hengityksessä, eli seuraat sisään hengityksen alkua keskivaihetta ja loppua, uloshengityksen alkua keskivaihetta ja loppua. Eli seuraat hengitystä niin tiiviisti että ajatuksille oikeastaan ei jää tilaa. Aluksi ajatuksia tietenkin tulee mutta sitten siirrät huomion hellästi mutta päättäväisesti takaisin hengitykseen.
Älä anna meditaatiosi olla unelmointia, paras tapa estää unelmointi on seurata tiiviisti jotakin meditaatio objektia joista hengitys lienee yleisin, se on hyvä objekti sillä se on neutraali eikä herätä kiinnostusta eikä inhoa.
Suomennan sen ohjeen, ja laitan tänne kun se on valmis.- HaH
> Ajattelin että suomenna yhden hyvän
> meditaatio kirjan ...
Minkä minkä? - tco
HaH kirjoitti:
> Ajattelin että suomenna yhden hyvän
> meditaatio kirjan ...
Minkä minkä?olis ehkä parempi nimike:
http://www.ottawabuddhistsociety.com/reading/AjahnBrahm/basicmethod.html
Mulla itsellä on tuo kirjan muodossa, mutta nyt kun kysyit niin löytyhän se netistäkin.
Täällä niin monesti kysytään neuvoa meditaatioon, niin aattelin että olis ehkä hyvä vääntää tuo suomeksi.
Meditaatio tekniikoitahan on monia, ja on parempi pysytellä tutussa ja toimivassa systeemissä kuin kokeilla kaikkia.
Mutta tuo vois olla yksi hyvä ohje uusille meditoijille ja tuleehan tuota luettua vaikka on jo hieman kokemustakin meditoinnista.
- tco
sen verran viitaten tekstiisi, että jos mielesi on todella tyyni niin silloin ajatuksia ja asioita ei ilmesty.
- Anonyymi
Vaikka mieli olisi vakaa ja rauhallinen ei se tarkoita että on Jumalan kanssa kaikki asiat kunnossa. Rauha Jumalan kanssa on paljon muuta kuin pelkkä mielenrauha mikä voi olla esim. kesällä laiturilla istuskellessa.
Vaikka meditoit, niin tiedä että Jeesus Kristus, Jumalan Poika, syntyi ihmiseksi kaksituhatta vuotta sitten. Hän kuoli sijaisuhrina ristillä, jotta sinä voit vapautua synnin siteistä ja uskonnon kahleista. Jeesus ansaitsi meille pääsyn Jumalan yhteyteen. ”Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen.” Joh. 10:9.
Jumala etsii sinua, eksynyttä tuhlaajalastaan. Ja kun sinäkin etsit Häntä ja tahdot kääntyä Hänen puoleensa, saat varmasti nyt tulla Jumalan lapseksi! Hän odottaa voidakseen olla sinulle armollinen: ”Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra . Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat lumivalkeiksi. Vaikka ne ovat purppuranväriset, ne tulevat villanvalkoisiksi.” Jes. 1:18.
Jumalalla on hyvä tahto sinua kohtaan!
Jeesus on elävä Henkilö, kuningasten Kuningas ja herrain Herra! Hän ei ole uskonnollinen ideologia tai pelkkä Raamatun oppi! ”mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.” Jes. 53:5.
Uskontojen avulla et voi löytää pelastusta ja saavuttaa Jumalan mielisuosiota. Jumala on suunnitellut kokonaan toisenlaisen tien. ”Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh.14:6.
Väärät uskomukset johtavat ihmisen harhaan. Sellaisia ovat esim. hindulaisuus, katolilaisuus, luterilaisuus, mormonit ja Jehovan todistajat, yms. Vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä!
Näin Raamattu sen opettaa: ”Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” 1 Kor. 1:18.
Jeesus ei kehottanut seuraajiaan perustamaan kirkkoa tai muitakaan uskontoja! Uskonnon ja elävän uskon ero onkin siinä, että ihminen on uskontojen perustaja ja ylläpitäjä; elävän uskon perustaja ja ylläpitäjä on Jumalan Pyhä Henki! Paholainenkin hyväksyy erilaiset uskonnot. Se jopa käyttää niitä tarkoitusperiensä toteuttamiseen: pitämään ihmiset erossa Jeesuksesta. Uskonto onkin usein asetettu ihmisten sydämissä sille paikalle, joka kuuluu Jeesukselle! Uskonnot ovat KORVIKE ELÄVÄLLE USKOLLE.
Aidossa uskoon tulemisessa ihmisen sisin henki (persoonallisuuden keskus) herää ja sinne tulee uusi Elämä Pyhän Hengen myötä:
”Jeesus vastasi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos kysyi: ”Kuinka ihminen voi vanhana syntyä? Ei kai hän voi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä uudestaan?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.” Joh. 3:3-6.
Vanhan ihmisen sisälle on syntynyt uusi luomus! Sellainen ihminen on tullut uskoon, saanut syntinsä anteeksi, tehnyt parannuksen, pelastunut eli uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Tämä on kokonaan eri asia kuin jonkin uskonnon valitseminen. ”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut.” 2 Kor. 5:17.
”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Joh.1:12.
Voit nyt katsoa sydämesi silmin Golgatan ristillä kärsivään ruoskittuun ja ristiinnaulittuun Jeesukseen. Saat pyytää Häneltä syntisi anteeksi. Hän on kärsinyt sinulle kuuluvan rangaistuksen. Hän tahtoo armahtaa sinut. Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle!
Ihmiskunta jakaantuu kahteen eri ryhmään: 1.) Uskossa olevat, jotka ovat menossa Taivaaseen; ja 2.) uskosta osattomat eli synnin tilassa olevat, jotka menevät kadotukseen. Uskontojen jäsenyys ei muuta tätä tosiasiaa! Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.
Vain uskossa olevat ihmiset ovat Jumalan seurakunta! Uskosta osattomat eivät kuulu Jumalan seurakuntaan, vaikka kuuluvatkin uskontojen jäsenkortistoihin.
Lähetyskäsky
”Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Markus 16:15-16.
”Ne, jotka ottivat Pietarin sanat vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.” Apostolien teot 2:41.
Tarvitset Jeesuksen, et uskontoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka mieli olisi vakaa ja rauhallinen ei se tarkoita että on Jumalan kanssa kaikki asiat kunnossa. Rauha Jumalan kanssa on paljon muuta kuin pelkkä mielenrauha mikä voi olla esim. kesällä laiturilla istuskellessa.
Vaikka meditoit, niin tiedä että Jeesus Kristus, Jumalan Poika, syntyi ihmiseksi kaksituhatta vuotta sitten. Hän kuoli sijaisuhrina ristillä, jotta sinä voit vapautua synnin siteistä ja uskonnon kahleista. Jeesus ansaitsi meille pääsyn Jumalan yhteyteen. ”Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen.” Joh. 10:9.
Jumala etsii sinua, eksynyttä tuhlaajalastaan. Ja kun sinäkin etsit Häntä ja tahdot kääntyä Hänen puoleensa, saat varmasti nyt tulla Jumalan lapseksi! Hän odottaa voidakseen olla sinulle armollinen: ”Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra . Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat lumivalkeiksi. Vaikka ne ovat purppuranväriset, ne tulevat villanvalkoisiksi.” Jes. 1:18.
Jeesus on elävä Henkilö, kuningasten Kuningas ja herrain Herra! Hän ei ole uskonnollinen ideologia tai pelkkä Raamatun oppi! ”mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.” Jes. 53:5.
Uskontojen avulla et voi löytää pelastusta ja saavuttaa Jumalan mielisuosiota. Jumala on suunnitellut kokonaan toisenlaisen tien. ”Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh.14:6.
Väärät uskomukset johtavat ihmisen harhaan. Sellaisia ovat esim. hindulaisuus, katolilaisuus, luterilaisuus, mormonit ja Jehovan todistajat, yms. Vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä!
Näin Raamattu sen opettaa: ”Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” 1 Kor. 1:18.
Jeesus ei kehottanut seuraajiaan perustamaan kirkkoa tai muitakaan uskontoja! Uskonnon ja elävän uskon ero onkin siinä, että ihminen on uskontojen perustaja ja ylläpitäjä; elävän uskon perustaja ja ylläpitäjä on Jumalan Pyhä Henki! Paholainenkin hyväksyy erilaiset uskonnot. Se jopa käyttää niitä tarkoitusperiensä toteuttamiseen: pitämään ihmiset erossa Jeesuksesta. Uskonto onkin usein asetettu ihmisten sydämissä sille paikalle, joka kuuluu Jeesukselle! Uskonnot ovat KORVIKE ELÄVÄLLE USKOLLE.
Aidossa uskoon tulemisessa ihmisen sisin henki (persoonallisuuden keskus) herää ja sinne tulee uusi Elämä Pyhän Hengen myötä:
”Jeesus vastasi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos kysyi: ”Kuinka ihminen voi vanhana syntyä? Ei kai hän voi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä uudestaan?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.” Joh. 3:3-6.
Vanhan ihmisen sisälle on syntynyt uusi luomus! Sellainen ihminen on tullut uskoon, saanut syntinsä anteeksi, tehnyt parannuksen, pelastunut eli uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Tämä on kokonaan eri asia kuin jonkin uskonnon valitseminen. ”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut.” 2 Kor. 5:17.
”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Joh.1:12.
Voit nyt katsoa sydämesi silmin Golgatan ristillä kärsivään ruoskittuun ja ristiinnaulittuun Jeesukseen. Saat pyytää Häneltä syntisi anteeksi. Hän on kärsinyt sinulle kuuluvan rangaistuksen. Hän tahtoo armahtaa sinut. Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle!
Ihmiskunta jakaantuu kahteen eri ryhmään: 1.) Uskossa olevat, jotka ovat menossa Taivaaseen; ja 2.) uskosta osattomat eli synnin tilassa olevat, jotka menevät kadotukseen. Uskontojen jäsenyys ei muuta tätä tosiasiaa! Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.
Vain uskossa olevat ihmiset ovat Jumalan seurakunta! Uskosta osattomat eivät kuulu Jumalan seurakuntaan, vaikka kuuluvatkin uskontojen jäsenkortistoihin.
Lähetyskäsky
”Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Markus 16:15-16.
”Ne, jotka ottivat Pietarin sanat vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.” Apostolien teot 2:41.
Tarvitset Jeesuksen, et uskontoa.Vastasit sitten 18 vuotta vanhaan kommenttiin copypastaamalla tekstiseinän Raamatusta. Eihän siinä mitään.
- Anonyymi00034
Anonyymi kirjoitti:
Lähetyskäsky
Tarvitset Jeesuksen, et uskontoa.Perkeleen idiootti , miksi toit tämän tähän kohtaan. Buddhalaisuus meditointeineen on puhtaampaa , kuin kristinusko. PISTE.
- chan
Mihin aiheeseen olet perehtynyt?
- maqha
Hyvässä suunnassa olet. Jos sulla jo kymmenessä minuutissa tulee hyvä olo niin se on loisto juttu!
Jatka samaan malliin, et tarvitse mitään typeriä visualisointi harjoituksia, niissäkin tarkoituksena on tiedostaa ajatukset.
Meditaation YdinAvainAsioita ovat:
1) rentoutuminen
2) tietoisuus/valppaus
3) ajatuksien/tuntemuksien/tilojen SISÄLTÄPÄIN näkeminen, esim. voit nähdä ruumiisi peilistä tai sitten voit nähdä/tuntea sen sisältä.
Suunta on sisäänpäin.
Meditoi juuri silloin kun huvittaa ja missä huvittaa ja miten päin haluat. Jos joku idiootti tulee sinulle väittämään että sinun tulee meditoida tiettynä aikoina ja selkä suorassa lootusasennossa, niin älä usko. Luota omaan kokemukseesi, luota tietoisuuteesi. Ehkä myöhemmin haluat meditoida pidempi aikoja, mutta 5 minuuttia hyvää meditaatiota on parempi kuin puoli tuntia huonoa. Päivittäsestä tekemisestä on hyötyä, jos teet joka toinen päivä niin se sellainen meditatiivinen tunnelma saattaa kadota ja sitten joudut joka kerran aloittamaan alusta.
Oma menetelmäni on hiljaa istuminen. Joskus teen puhdistusharjoituksia, esim. katharsis.
Ne nopeuttaa prosessi jonkin verran, varsinkin alkutaipaleella ne ovat melko hyödyllisiä.
Esim. jotkut buddhalaiset jotka ovat meditoineet joitain vuosia saattaa olla vielä vanhaa vihaa ja muita energia pakkautumia kehoissaan. Katharsiksella ne voi vapauttaa nopeasti. jos haluat lisää tietoa tuosta niin lue Oshoa.- HaH
> Joskus teen puhdistusharjoituksia, esim.
> katharsis. Ne nopeuttaa prosessi jonkin
> verran, varsinkin alkutaipaleella ne ovat
> melko hyödyllisiä.
Jep.
Siksi esim Vajrayanan, eli Tantran, harjoittamisen eräs ennakkovaatimuksista on Vajrasattvan puhdistusmantran resitointi 100 000 kertaa asiaankuuluvine visualisointeineen.
Toinen hyvä menetelmä on Kolmen Ylivertaisen Keon Suutran resitoimisharjoitus asiaankuuluvine kumarruksineen (100 000 kpl tottakai).
> Esim. jotkut buddhalaiset jotka ovat
> meditoineet joitain vuosia saattaa olla vielä
> vanhaa vihaa ja muita energia pakkautumia
> kehoissaan.
Sitä "vanhaa kökköä" voi olla varastossa vaikka vuosisadoiksi, ja siksipä puhdistusharjoitus - negatiivisen karman puhdistaminen - on äärimmäisen tärkeää.
> Katharsiksella ne voi vapauttaa nopeasti.
Miten tuo käytännössä tehdään? (Ja pliis - älä sano, että lue Oshoa, vaan mielellään jos lyhyesti kertoisit millainen tuo harjoitus on.) - magha
HaH kirjoitti:
> Joskus teen puhdistusharjoituksia, esim.
> katharsis. Ne nopeuttaa prosessi jonkin
> verran, varsinkin alkutaipaleella ne ovat
> melko hyödyllisiä.
Jep.
Siksi esim Vajrayanan, eli Tantran, harjoittamisen eräs ennakkovaatimuksista on Vajrasattvan puhdistusmantran resitointi 100 000 kertaa asiaankuuluvine visualisointeineen.
Toinen hyvä menetelmä on Kolmen Ylivertaisen Keon Suutran resitoimisharjoitus asiaankuuluvine kumarruksineen (100 000 kpl tottakai).
> Esim. jotkut buddhalaiset jotka ovat
> meditoineet joitain vuosia saattaa olla vielä
> vanhaa vihaa ja muita energia pakkautumia
> kehoissaan.
Sitä "vanhaa kökköä" voi olla varastossa vaikka vuosisadoiksi, ja siksipä puhdistusharjoitus - negatiivisen karman puhdistaminen - on äärimmäisen tärkeää.
> Katharsiksella ne voi vapauttaa nopeasti.
Miten tuo käytännössä tehdään? (Ja pliis - älä sano, että lue Oshoa, vaan mielellään jos lyhyesti kertoisit millainen tuo harjoitus on.)> Miten tuo käytännössä tehdään?
Katharsiksella voi vapauttaa emotionaalisa ja mentaalisia, usein negatiivisia tunteita tai ajatuksia, jotka ovat jääneet systeemiin tukahduttamisen seurauksena. Kaikilla ihmisillä on niitä enemmän tai vähemmän. Ne ovat niitä aineita, joiden kanssa meditoija eniten taistelee, se on sitä kun käy istumaan ja yrittää olla hiljaa niin, kas mieli alkaa tuottamaan kaikenlaista hapatusta.
Tietysti kun minuutit ja päivät kuluu niin mielikin alkaa rauhoittua, mutta siihen menee aikaa ja paljon! Monet aloittelevat meditoijat ovat jo lopettaneet vaikkeivat ole edes kokeneet itse meditaatiota, kun eivät pääse mielen tuolle puolen kaiken sen roskan yli. Katharsis on tuon roskan puhdistamista.
Menetelmä:
Tukahdetut tunteet voi vapauttaa antamalla niille tilaa tulla ulos. Tähän tarkoitukseen Oshon dynaaminen meditaatio on hyvä, mutta voi toki käyttää muutakin tapaa esim. itkeminen tai nauraminen, tai vaikka tanssi, mutta tärkeintä on antaa kehon ja tunteiden viedä ja tehdä niitä mielipuolisen näköisiä ja kuuloisia juttuja. Voit vaikka olla apina tai huutaa tai mitä vaan hullutuksia.
Itse olen havainnut hyväksi tavaksi ennen istumista tehdä n. viisi minuuttia gibberistä eli siansaksaa.
1. silmät kiinni.
2. käänny sisäänpäin: tiedosta mieli, ajatukset, tunteet.
3. anna mielen sisällön ottaa minkä tahansa sanojen muodon, mitä et tunne. Älä puhu kieltä jota osaat, esim. koira ei ole hyvä mutta koij on, jos et tiedä sen tarkoitusta. tarkoitus on siis päästää alitajunta vapaaksi ja purkaa sitä suun kautta. puhu ja höpötä vaikka arabiaa. Anna sen puheen kiihtyä ja voi liikuttaa ruumista jos siltä tuntuu. Muista kuitenkin tarkkailla itseä, älä tuomitse mitään mitä sanot.
Avainjuttu tähän on täysillä mukana oleminen, kaiken energian laittaminen likoon.
4. lopeta sitten kun siltä tuntuu tai kun 5 minuuttia on kulunut ja lopeta se kuin seinään, pysähdy äläkä liiku, silloin syntyy kontrasti ja et voi olla huomaamatta vaikutuksia. Jos onnistuit niin hiljaisuus on syvä ja olet päässyt hyvin lähelle meditaatiota. - Ongelmia meditoimisessa
magha kirjoitti:
> Miten tuo käytännössä tehdään?
Katharsiksella voi vapauttaa emotionaalisa ja mentaalisia, usein negatiivisia tunteita tai ajatuksia, jotka ovat jääneet systeemiin tukahduttamisen seurauksena. Kaikilla ihmisillä on niitä enemmän tai vähemmän. Ne ovat niitä aineita, joiden kanssa meditoija eniten taistelee, se on sitä kun käy istumaan ja yrittää olla hiljaa niin, kas mieli alkaa tuottamaan kaikenlaista hapatusta.
Tietysti kun minuutit ja päivät kuluu niin mielikin alkaa rauhoittua, mutta siihen menee aikaa ja paljon! Monet aloittelevat meditoijat ovat jo lopettaneet vaikkeivat ole edes kokeneet itse meditaatiota, kun eivät pääse mielen tuolle puolen kaiken sen roskan yli. Katharsis on tuon roskan puhdistamista.
Menetelmä:
Tukahdetut tunteet voi vapauttaa antamalla niille tilaa tulla ulos. Tähän tarkoitukseen Oshon dynaaminen meditaatio on hyvä, mutta voi toki käyttää muutakin tapaa esim. itkeminen tai nauraminen, tai vaikka tanssi, mutta tärkeintä on antaa kehon ja tunteiden viedä ja tehdä niitä mielipuolisen näköisiä ja kuuloisia juttuja. Voit vaikka olla apina tai huutaa tai mitä vaan hullutuksia.
Itse olen havainnut hyväksi tavaksi ennen istumista tehdä n. viisi minuuttia gibberistä eli siansaksaa.
1. silmät kiinni.
2. käänny sisäänpäin: tiedosta mieli, ajatukset, tunteet.
3. anna mielen sisällön ottaa minkä tahansa sanojen muodon, mitä et tunne. Älä puhu kieltä jota osaat, esim. koira ei ole hyvä mutta koij on, jos et tiedä sen tarkoitusta. tarkoitus on siis päästää alitajunta vapaaksi ja purkaa sitä suun kautta. puhu ja höpötä vaikka arabiaa. Anna sen puheen kiihtyä ja voi liikuttaa ruumista jos siltä tuntuu. Muista kuitenkin tarkkailla itseä, älä tuomitse mitään mitä sanot.
Avainjuttu tähän on täysillä mukana oleminen, kaiken energian laittaminen likoon.
4. lopeta sitten kun siltä tuntuu tai kun 5 minuuttia on kulunut ja lopeta se kuin seinään, pysähdy äläkä liiku, silloin syntyy kontrasti ja et voi olla huomaamatta vaikutuksia. Jos onnistuit niin hiljaisuus on syvä ja olet päässyt hyvin lähelle meditaatiota.olen juuri aloittanut meditoimisen ja minulla on 2 ongelmaa joka kerta kun aloitan meditoimisen. 1:hengitykseni vaikeutuu samallailla kuin minua jännittäisi jolloin on erittäin vaikea rauhoittua 2:minulle tulee kauhea halu vaihtaa taukoamatta asentoa ( ja jos jostain tulee vähänkin valoa en pysty pitämään silmiäni kiinni esim. kynttilät) eli mitä voisin tehdä jotta meditoiminen alkaisi toimia?
olen kerran jo päässyt tilaan missä kroppa tuntuu painavan tonnin mutta se aina keskeytyy joko siihen että hengitys vaikutuu tosissaan tai kun alan tuntea oloni erittäin epämukavaksi...aivan kuin jännittäisin jotain.... voisko joku kertoa mikä mättää? - kokija
Ongelmia meditoimisessa kirjoitti:
olen juuri aloittanut meditoimisen ja minulla on 2 ongelmaa joka kerta kun aloitan meditoimisen. 1:hengitykseni vaikeutuu samallailla kuin minua jännittäisi jolloin on erittäin vaikea rauhoittua 2:minulle tulee kauhea halu vaihtaa taukoamatta asentoa ( ja jos jostain tulee vähänkin valoa en pysty pitämään silmiäni kiinni esim. kynttilät) eli mitä voisin tehdä jotta meditoiminen alkaisi toimia?
olen kerran jo päässyt tilaan missä kroppa tuntuu painavan tonnin mutta se aina keskeytyy joko siihen että hengitys vaikutuu tosissaan tai kun alan tuntea oloni erittäin epämukavaksi...aivan kuin jännittäisin jotain.... voisko joku kertoa mikä mättää?Oireita:
1. "..kauhea halu vaihtaa taukoamatta asentoa.."
2. "...hengitykseni vaikeutuu samallailla kuin minua jännittäisi jolloin on erittäin vaikea rauhoittua..."
Lääkkeitä:
1. dynaaminen meditaatio, joka voi tarkoittaa kävelymeditaatiota tai muuta liikemeditaatiota. Kun liikkumisen tarve vähenee, niin voi siirtyä istumameditaatioon. Istumameditaatio on kuitenkin vain eräs muoto. Kaikessa toiminnassa voi olla tarkkaavainen, jolloin siitä tulee meditaatiota. Esim. meditatiivinen onkiminen luonnon helmassa, missä siiman päässä ei välttämättä ole koukkua eikä syöttiä. Tai vaikkapa meditatiivinen kirjoittaminen, missä sormet ovat liikkeessä. Tämä niille, joilla on tarvetta vähäiseen puuhasteluun. Näitähän voi keksiä luovasti lisää ja lopulta ei ajattele jotain toimintaa meditaationa vaikka se sitä onkin.
Tällöin ollaan "ei-meditaatiossa". Mediaatiossa, jota ei ajatella meditaationa.
- HaH
> Mutta onko meditoinnissa jokin suunta johon
> pitäisi virittäytyä?
Mitä Dharman harjoittamiseltasi haluat? Haluatko (1) ryhtyä Buddhaksi vapauttaaksesi kaikki elävät olennot samsarasta, (2) vapautua ainoastaan itse samsarasta, (3) saada nykyistä mukavamman samsarisen jälleensyntymän, vaiko (4) saada mukavamman loppuelämän? Buddhalaiset harjoitukset, ja myös meditaatioharjoitus, riippuu motiivista, joten ensin sinun pitää tietää mitä haluat.
> ...Mutta itse en ole kehittynyt kuin hieman
> ihmisenä. Tullut ymmärtäväisemmäksi
> leppoisammaksi yms.
Neloskohta on siis jo hanskassa. Oikea meininki!
_______
> Kertoisitteko omista "menetelmistänne"?
Itse käytän Jowo Atiishan ja Je Tsongkhapan Lamrim-menetelmää, jossa meditoidaan 21:n erilaisen meditaation kehää uudelleen ja uudelleen. Lamrimiin sisältyy kaikki nuo edellä luetellut 4 motiivia, joten se soveltuu kenelle tahansa (ja varsinkin niille, jotka eivät aina tiedä mitä haluavat). Tämän lisäksi se on siitä mukava, että sen avulla huomaa aika selvästi kuinka se oma Dharman harjoittamisen motiivi ei olekaan (1) Mahayana, (2) Hinayana, (3) uskonnollisuus, vaan (4) "hengellinen materialismi". Ei pääse luulemaan itsestään liikoja. - Oppipoika
Meditointi on vähän kuin ajelehtimista. Tuntemuksia tulee ja menee, eikä niihin saa tarttua tai ruveta miettimään mitä seuraavaksi tulee. Mulla itselläni on ollut pitkiä aikoja että en ole kokenut meditoinnin aikana mitään (sehän se oikeesti on tarkoituskin ;)), vaan ainoastaan "virtausta". Sitten on taas aikoja jolloinka näen värejä ja tunnen kuumuutta tai kylmyyttä tai tuntuu kuin kroppa painaisi tonnin, tai sitten tuntuu kuin leijuisi. Meditoinnin vaikutus näkyy selvimmin varmaan pinnan pitenemisessä ja muutenkin muuttuneessa luonteessa. On ihan mahdotonta ajatella tai nähdä juttuja sellaisina kuin ne ennen näki, ennen kuin aloitti meditoinnin.
- Zen
Kiitos kaikille !
Mieleni oli täynnä maallisia murheita ja huolia.
Niin kas, Käki lensi puiden lomasta !- meditoija
kun haluatte nauraa menkää lukemaan vitsejä kuteen gogletatte magia ja sitten katotte suomi24 keskustelu ja nauratte ittenne kuoliaakks
- Sinde vm-82
meditoija kirjoitti:
kun haluatte nauraa menkää lukemaan vitsejä kuteen gogletatte magia ja sitten katotte suomi24 keskustelu ja nauratte ittenne kuoliaakks
niin mitä milloinkin.. Tärkeintä on vain harjoittaa. Nyt olen tutkiskellut syvintä olemusta, mutta asia on mulle vielä aika vaikea. Mielellä on monia polkuja, joita harjoittaa, yksi on suuri mieli. Olemme yhtä ja kaikkeinemme etsimme valaistusta. Emme harjoita, jos etsimme. Me vain sopeudumme. Auta meitä Rakas Jumala, löydämme tien, joka on yhteinen maailmamme. Tällainen on mun valaistuminen ja mä väsyin siitä. Uskallatko, vai onko kaikki sinulle unelmaa?
Zazenissä istutaan yleensä ainakin pari tuntia kerrallaan, jopa 6 tuntia tai pidempäänkin. 10 minuutin zazen-meditaatiosta ei ole perusteltua odotella mitään ihmeellisiä tuloksia. Zazenin sijaan kannattaa harkita aloittelijoille suunnattuja tiibettiläisiä visualisointi-meditaatioita.
- kukin tyylillään
Tapoja on monia. Joillekin aloittelijoille visualisointi voi toki sopia paremmin kuin zazen. Itse kuitenkin koin helpommaksi tavaksi zazenin, koska en ole kovin hyvä visualisoimaan.
Aluksi kyllä meditoin nimenomaan visualisoimalla, mutta turhauduin siihen melko nopeasti. Sitten löysin zazenin. Istuin vain paikallani tarkkaillen hengitystäni ilman mitään varsinaista päämäärää. Pikkuhiljaa aloin tuntea vapautuvani turhista tuloksien tavoitteluista. Olin vain tässä ja nyt.
Ainakin minulle on lyhyistäkin, lähes päivittäisistä 10-20 minuutin zazen-tuokioista ollut paljon iloa, ja olen oppinut katsomaan maailmaa eri tavalla. En enää myöskään suutu niin helposti arkipäivän tilanteissa. Jos jokin asia rupeaa ärsyttämään, niin yleensä ihan automaattisesti vain tiedostan tuntemukseni, annan sen mennä menojaan, ja keskityn taas siihen mitä olin tekemässä.
Tässä hyvä zazen-opas: http://www.zazen.fi/whatIsZen/zenBooks/zazenopas.pdf
Brad Warner kertoo zazenista: http://youtu.be/fNmdtlueAAM
- 123nimimerkki
Höpsis.
Aloittelija voi seurata hengitystään aivan hyvin vaikka sen 5 tai 10 minuuttia jos haluaa. Tärkeintä on että touhusta tulee jonkinlainen rutiini. Sitten kun tapa muodostettu voi aikaa alkaa pikku hiljaa lisäämään.
Kukaan ei kiellä tosin istumasta vaikka puoli tuntia päivässä heti alusa jos se tuntuu hyvältä. Höpsis.
Aloittelija on kehittänyt tavan jossa hän istuu sen 10 minuuttia. Ja aloittelija nyt ihmettelee miksei hän ole jo tullut Buddhaksi tai ainakin hyvää vauhtia tulossa Zen-mestariksi.
Aloittelija ei ymmärrä, että henkisen kasvun kannalta olisi ennen meditaatioon siirtymistä hyvä aloittaa dharman harjoittaminen opetuksien kuuntelulla, siirtyen siitä boddichittan kasvattamiseen mantrajoogan ja muiden harjoitusten avulla. Kaiken kaikkiaan aloittelijan olisi aiheellista hakeutua sellaiseen Sanghaan jossa kunnian arvoisa Lama opastaa häntä siinä mitä kannattaa tehdä ja mitä kannattaa olla tekemättä.
Tosin kukaan ei kiella istumasta hengitystä tarkkaillen. Ja joku varmasti oivaltaa tyhjyyden todellisen luonteen kun vain istuu aikansa.- Anonyymi
Meditaatio on helpompaa kuin luulet:
https://www.youtube.com/watch?v=thcEuMDWxoI - Anonyymi
Kattava paketti meditaation saloihin
https://www.freetoheal.org/a/2147951758/mLniQH8f - Anonyymi
Meditointi: istu hiljaa ja hengittele rauhallisesti ja anna ajatusten tulla ja mennä.
Se on noin yksinkertaista mutta ihmiset ovat tehneet siitä jotain korkeampaa tiedettä. - Anonyymi
Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä.
USEIMMAT MATALAN TASON NOIDAT EIVÄT KOSKAAN PIDÄ MAHDOLLISENA SITÄ, ETTÄ JOKIN PAHA VOISI OTTAA HEIDÄT VALTAANSA. [huomautuksemme: näin on niiden kirkkoihmisten kohdalla, jotka tietämättään ottavat yhteyttä pahoihin henkiin nousevan paholaiskirkon tekniikoiden avulla. He ottavat yhteyttä paholaiseen ja luulevat ottavansa yhteyttä Herraan. Monet näistä seurakuntaihmisistä eivät ole kristittyjä - he ovat syntisiä, jotka haluavat mennä seurakuntaan, joka toivottaa tervetulleeksi Raamatulle tottelemattomat ihmiset. Heidän jumalansa on Saatana, ja siksi he pitävät paholaisen nousevan kirkon johtajista - vaikka nämä johtajat pilkkaavat Raamattua ja kristittyjä (pintapuolisin tutustuminen heidän julisteisiinsa ja puheisiinsa paljastaa tämän).].
"He ovat siinä harhakuvitelmassa, että jos he suorittavat meditaationsa tai "mielen hiljentämisen" suojaavassa taikapiirissä [tai kirkossa?], he ovat turvassa vahingolta. Itse asiassa maaginen ympyrä on suunnilleen yhtä paljon suojaa kuin sukellusveneen suojaovi.
"Tällaisen harjoituksen avulla noidat toivovat saavansa yhteyden tuttuun tai henkiseen opettajaan (termit vaihtelevat, mutta ajatus on sama)...., joka auttaa noitia ja meedioita kehittymään maagisesti ja henkisesti."- Anonyymi
"Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä."
Eli feminiinen noituus pitää tukahduttaa, jotta maskuliininen kirkon patriarkaati, voi täyttää mielen omilla säännöillään. Kuten nainen vaietkoon seurakunnassa tai pukeutukoon kaapuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä."
Eli feminiinen noituus pitää tukahduttaa, jotta maskuliininen kirkon patriarkaati, voi täyttää mielen omilla säännöillään. Kuten nainen vaietkoon seurakunnassa tai pukeutukoon kaapuun.Siksi on tärkeää tietää, että Jumala rakastaa Sinua!
Jeesus kuoli sijaisuhrina ja kärsi ristinkuoleman Sinun syntiesi tähden. Hän otti päällensä Sinulle kuuluvan rangaistuksen.
Kolmantena päivänä Jeesus nousi ylös kuolleista. Hän meni Taivaaseen, josta tulee pian takaisin. Hän sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” Joh. 14:6.
Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!
- Anonyymi
Ainoa ohje meditointiin mitä koskaan tarvitaan
https://www.youtube.com/watch?v=thcEuMDWxoI - Anonyymi00032
Meditointi on sitä että istut (yleensä) silmät kiinni (ei aina) hiljaa ja olet siinä niin kauan kunnes tylsistyt. Joku väittää että on erilaisia tekniikoita siinä istuessa mutta ei ole. Yksi maailman suurimmista huijauksista koko touhu.
- Anonyymi00033
Meditaatio on myös ajattelemista, esimerkiksi rakkaasta tai vihamiehestä, jos kristitty ajttelee hinduja vihalla, he meditoivat – se on meditaatiota.
- Anonyymi00035
Anonyymi00033 kirjoitti:
Meditaatio on myös ajattelemista, esimerkiksi rakkaasta tai vihamiehestä, jos kristitty ajttelee hinduja vihalla, he meditoivat – se on meditaatiota.
Mulla on sellainen tapa että kirjoitan paperille nimen jota ajattelen. Sytytän pari kynttilää pienelle alttarille ja asetan paperilapun kynttilöiden väliin pentagrammin päälle. Pentagrammin tulee olla väärin päin. Sitten ajattelen tätä henkilöä 15-30 minuuttia. Sen tuntee kun homma on valmis. Joskus hommaan menee kauemminkin.
Yhdellä meni olkapää rikki eikä ole vuoteen ollut työelämässä. Tämä meni vähän yli mutta toimi kuitenkin.
Sitten kerran hankala työkaveri sai potkut seuraavana päivänä. - Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Mulla on sellainen tapa että kirjoitan paperille nimen jota ajattelen. Sytytän pari kynttilää pienelle alttarille ja asetan paperilapun kynttilöiden väliin pentagrammin päälle. Pentagrammin tulee olla väärin päin. Sitten ajattelen tätä henkilöä 15-30 minuuttia. Sen tuntee kun homma on valmis. Joskus hommaan menee kauemminkin.
Yhdellä meni olkapää rikki eikä ole vuoteen ollut työelämässä. Tämä meni vähän yli mutta toimi kuitenkin.
Sitten kerran hankala työkaveri sai potkut seuraavana päivänä.Gaudiya-vaishnavismin näkökulmasta meditaatio ei tarkoita tyhjyyden ajattelemista, eikä mielen “sammuttamista” siinä mielessä kuin joissain muissa traditioissa.
- Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Gaudiya-vaishnavismin näkökulmasta meditaatio ei tarkoita tyhjyyden ajattelemista, eikä mielen “sammuttamista” siinä mielessä kuin joissain muissa traditioissa.
Onko meditaatio “tyhjyyttä”?
Ei. Gaudiya-vaishnavismin mukaan:
Tyhjyys (śūnyatā) ei ole lopullinen päämäärä
Pelkkä mielen tyhjentäminen ei ole rakkauden eli bhakti-meditaatio
Tietoisuus on luonteeltaan aktiivinen, joten se aina kohdistuu johonkin
Siksi tyhjyyteen keskittyminen toisen filosofian (esim. buddhalaisen) lähestymistapana. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Onko meditaatio “tyhjyyttä”?
Ei. Gaudiya-vaishnavismin mukaan:
Tyhjyys (śūnyatā) ei ole lopullinen päämäärä
Pelkkä mielen tyhjentäminen ei ole rakkauden eli bhakti-meditaatio
Tietoisuus on luonteeltaan aktiivinen, joten se aina kohdistuu johonkin
Siksi tyhjyyteen keskittyminen toisen filosofian (esim. buddhalaisen) lähestymistapana.Tietoisuus on luonteeltaan aktiivinen, tyhentämien on keinotekoista.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Tietoisuus on luonteeltaan aktiivinen, tyhentämien on keinotekoista.
Mitä meditaatio sitten on?
Olet oikeilla jäljillä sanoessasi “intensiivinen ajattelu” – mutta tarkennuksella:
Gaudiya-vaishnavismissa meditaatio on:
suhteellista ja kohdistettua tietoisuutta
muistamista (smaraṇa), ei vain analysointia
rakkaudellista keskittymistä, ei kuivaa älyllistä pohdintaa - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Mitä meditaatio sitten on?
Olet oikeilla jäljillä sanoessasi “intensiivinen ajattelu” – mutta tarkennuksella:
Gaudiya-vaishnavismissa meditaatio on:
suhteellista ja kohdistettua tietoisuutta
muistamista (smaraṇa), ei vain analysointia
rakkaudellista keskittymistä, ei kuivaa älyllistä pohdintaaEsimerkkejä:
Mantra-japa (Hare Krishna -mantran toistaminen)
Krishnan nimien, muodon, ominaisuuksien ja tekojen muistaminen
Sydämen ja mielen suuntaaminen yhteen kohteeseen: - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Esimerkkejä:
Mantra-japa (Hare Krishna -mantran toistaminen)
Krishnan nimien, muodon, ominaisuuksien ja tekojen muistaminen
Sydämen ja mielen suuntaaminen yhteen kohteeseen:Tämä ei ole pelkkää ajattelua, vaan tietoisuuden harjoittamista, jossa järki, tunne ja tahto osallistuvat.
- Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Tämä ei ole pelkkää ajattelua, vaan tietoisuuden harjoittamista, jossa järki, tunne ja tahto osallistuvat.
Meditaatio ei ole tyhjyyden ajattelu
Meditaatio ei ole mielen passivointi
Meditaatio on aktiivinen, kohdistettu, rakkaudellinen tietoisuus, intetnsiivinen ajatteleu.
Se voi tuntua “intensiiviseltä”, mutta sen ydin ei ole ponnistus vaan yhteys. - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Meditaatio ei ole tyhjyyden ajattelu
Meditaatio ei ole mielen passivointi
Meditaatio on aktiivinen, kohdistettu, rakkaudellinen tietoisuus, intetnsiivinen ajatteleu.
Se voi tuntua “intensiiviseltä”, mutta sen ydin ei ole ponnistus vaan yhteys.Gaudiya-vaishnavismissa väite “tietoisuus on luonteeltaan aktiivinen” ei ole psykologinen mielipide vaan ontologinen (olemusta koskeva) väite.
- Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Gaudiya-vaishnavismissa väite “tietoisuus on luonteeltaan aktiivinen” ei ole psykologinen mielipide vaan ontologinen (olemusta koskeva) väite.
Gaudiya-vaishnavismissa väite “tietoisuus on luonteeltaan aktiivinen” ei ole psykologinen mielipide vaan ontologinen (olemusta koskeva) väite.
Tietoisuus on sielun ominaisuus, ei mielen tila
Gaudiya-ajattelussa tietoisuus (cit) kuuluu jīvan perusluontoon:
jīva on sat–cit–ānanda (oleminen, tietoisuus, merkityksellinen kokemus)
tietoisuus ei ole aivojen tuottama ilmiö vaan sielun itsesäteilevä kyky
Tästä seuraa:
tietoisuus ei voi olla “tyhjä”, koska se on aina tietoinen jostakin
jos “ei ole kohdetta”, tietoisuus etsii sellaisen
Tyhjyys ei siis ole luonnollinen tila, vaan negatiivinen määritelmä: “ei tätä, ei tuota”. - Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
Tietoisuus on sielun ominaisuus, ei mielen tila
Gaudiya-ajattelussa tietoisuus (cit) kuuluu jīvan perusluontoon:
jīva on sat–cit–ānanda (oleminen, tietoisuus, merkityksellinen kokemus)
tietoisuus ei ole aivojen tuottama ilmiö vaan sielun itsesäteilevä kyky
Tästä seuraa:
tietoisuus ei voi olla “tyhjä”, koska se on aina tietoinen jostakin
jos “ei ole kohdetta”, tietoisuus etsii sellaisen
Tyhjyys ei siis ole luonnollinen tila, vaan negatiivinen määritelmä: “ei tätä, ei tuota”.Miksi tyhjentäminen on keinotekoista?
Tietoisuus on intentionaalinen
Tietoisuus suuntautuu aina:
ajatukseen
kokemukseen
muistoon
tai vähintään omaan olemassaoloonsa
Yritys “olla ajattelematta mitään” on paradoksi:
“Minä ajattelen, etten ajattelisi.”
Se vaatii jatkuvaa tahdonvaraista kontrollia, eli toimintaa. - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Miksi tyhjentäminen on keinotekoista?
Tietoisuus on intentionaalinen
Tietoisuus suuntautuu aina:
ajatukseen
kokemukseen
muistoon
tai vähintään omaan olemassaoloonsa
Yritys “olla ajattelematta mitään” on paradoksi:
“Minä ajattelen, etten ajattelisi.”
Se vaatii jatkuvaa tahdonvaraista kontrollia, eli toimintaa.Tyhjentäminen vaatii jatkuvaa ponnistelua
Gaudiya-vaishnavit huomauttavat:
jos jokin vaatii jatkuvaa aktiivista torjuntaa, se ei ole luonnollinen tila
luonnollinen tila säilyy itsestään
Jos lakkaat “pitämästä tyhjyyttä yllä”, mieli alkaa heti toimia.
Tämä paljastaa, että tyhjyys ei ole tietoisuuden perusmuoto. - Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Tyhjentäminen vaatii jatkuvaa ponnistelua
Gaudiya-vaishnavit huomauttavat:
jos jokin vaatii jatkuvaa aktiivista torjuntaa, se ei ole luonnollinen tila
luonnollinen tila säilyy itsestään
Jos lakkaat “pitämästä tyhjyyttä yllä”, mieli alkaa heti toimia.
Tämä paljastaa, että tyhjyys ei ole tietoisuuden perusmuoto.Tietoisuus ilman kohdetta menettää merkityksensä
Gaudiya-näkökulmasta:
tietoisuus on suhteellinen (se syntyy suhteessa johonkin)
merkitys syntyy kohteen ja kokijan välillä
Täysin kohteeton tietoisuus olisi:
ei-tietoa jostakin
ei-rakkautta
ei-suhdetta
Se olisi tietoisuuden kieltäminen, ei sen täyttymys. - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Tietoisuus ilman kohdetta menettää merkityksensä
Gaudiya-näkökulmasta:
tietoisuus on suhteellinen (se syntyy suhteessa johonkin)
merkitys syntyy kohteen ja kokijan välillä
Täysin kohteeton tietoisuus olisi:
ei-tietoa jostakin
ei-rakkautta
ei-suhdetta
Se olisi tietoisuuden kieltäminen, ei sen täyttymys.Mikä on luonnollinen vaihtoehto tyhjentämiselle?
Ei hallinta vaan uudelleenkohdistaminen.
Gaudiya-vaishnavismi sanoo:
Et voi lopettaa tietoisuuden toimintaa, mutta voit antaa sille oikean kohteen.
Kuten:
tuli ei lakkaa polttamasta, mutta sen voi käyttää ruoanlaittoon
joki ei lakkaa virtaamasta, mutta sen voi ohjata kanavaan
Samoin tietoisuus:
virtaa joka tapauksessa
kysymys on mihin - Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Mikä on luonnollinen vaihtoehto tyhjentämiselle?
Ei hallinta vaan uudelleenkohdistaminen.
Gaudiya-vaishnavismi sanoo:
Et voi lopettaa tietoisuuden toimintaa, mutta voit antaa sille oikean kohteen.
Kuten:
tuli ei lakkaa polttamasta, mutta sen voi käyttää ruoanlaittoon
joki ei lakkaa virtaamasta, mutta sen voi ohjata kanavaan
Samoin tietoisuus:
virtaa joka tapauksessa
kysymys on mihinKoska Gaudiya-vaishnavismin mukaan:
tietoisuus etsii luonnostaan täydellistä kohdetta
rajalliset kohteet eivät voi täyttää tietoisuuden kapasiteettia
Siksi bhakti-meditaatio ei ole:
intensiivistä ajattelua sinänsä
eikä tyhjyyden ylläpitämistä
Vaan:
spontaania suuntautumista, kun kohde vastaa tietoisuuden luonnetta - Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Koska Gaudiya-vaishnavismin mukaan:
tietoisuus etsii luonnostaan täydellistä kohdetta
rajalliset kohteet eivät voi täyttää tietoisuuden kapasiteettia
Siksi bhakti-meditaatio ei ole:
intensiivistä ajattelua sinänsä
eikä tyhjyyden ylläpitämistä
Vaan:
spontaania suuntautumista, kun kohde vastaa tietoisuuden luonnettaYstävämme, buddhalaiset:'
Śūnyatā (tyhjyys) – hienovarainen buddhalainen merkitys
On tärkeää ymmärtää, että syvällisessä buddhalaisuudessa śūnyatā ei tarkoita “ei mitään”.
Mitä śūnyatā oikeasti tarkoittaa
Buddhalaisessa filosofiassa (etenkin Madhyamaka):
asiat ovat tyhjiä itsenäisestä, pysyvästä olemuksesta
mikään ei ole olemassa “itsestään”, vaan riippuvuussuhteissa
Eli:
ei: “todellisuus on tyhjää”
vaan: “todellisuus ei ole pysyvästi itsenäistä”
Meditaatiossa tämä tarkoittaa:
irrottautumista takertumisesta muotoihin, käsitteisiin ja minuuteen
kokemusta, jossa käsitteellinen mieli hiljenee
Missä Gaudiya-vaishnava on samaa mieltä
Gaudiya-vaishnavismi hyväksyy tämän verran:
ego ja mielen rakentamat identiteetit ovat väliaikaisia
takertuminen niihin aiheuttaa kärsimystä
käsitteellinen ajattelu voi rauhoittua
Yhteinen kohta:
mielen harhat ja väärät samaistumiset täytyy purkaa. - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Ystävämme, buddhalaiset:'
Śūnyatā (tyhjyys) – hienovarainen buddhalainen merkitys
On tärkeää ymmärtää, että syvällisessä buddhalaisuudessa śūnyatā ei tarkoita “ei mitään”.
Mitä śūnyatā oikeasti tarkoittaa
Buddhalaisessa filosofiassa (etenkin Madhyamaka):
asiat ovat tyhjiä itsenäisestä, pysyvästä olemuksesta
mikään ei ole olemassa “itsestään”, vaan riippuvuussuhteissa
Eli:
ei: “todellisuus on tyhjää”
vaan: “todellisuus ei ole pysyvästi itsenäistä”
Meditaatiossa tämä tarkoittaa:
irrottautumista takertumisesta muotoihin, käsitteisiin ja minuuteen
kokemusta, jossa käsitteellinen mieli hiljenee
Missä Gaudiya-vaishnava on samaa mieltä
Gaudiya-vaishnavismi hyväksyy tämän verran:
ego ja mielen rakentamat identiteetit ovat väliaikaisia
takertuminen niihin aiheuttaa kärsimystä
käsitteellinen ajattelu voi rauhoittua
Yhteinen kohta:
mielen harhat ja väärät samaistumiset täytyy purkaa.Ystävämme, buddhalaiset:'
- Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Ystävämme, buddhalaiset:'
Missä ero tulee ratkaisevaksi
Gaudiya-vaishnavin kysymys kuuluu:
Kun harhat on purettu – mitä jää?
Buddhalaisessa traditiossa vastaus on usein:
avoin, määrittelemätön tietoisuus
ei persoonallista absoluuttia
Gaudiya-vaishnavismissa:
tietoisuus ei voi jäädä ilman suhdetta
jos kaikki kohteet kielletään, kielletään myös tietoisuuden täyteys
Siksi Gaudiya-kritiikki ei kohdistu hienovaraiseen śūnyatā-oppiin sinänsä, vaan siihen, että:
tyhjyyttä pidetään päämääränä eikä puhdistuksen vaiheena - Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Missä ero tulee ratkaisevaksi
Gaudiya-vaishnavin kysymys kuuluu:
Kun harhat on purettu – mitä jää?
Buddhalaisessa traditiossa vastaus on usein:
avoin, määrittelemätön tietoisuus
ei persoonallista absoluuttia
Gaudiya-vaishnavismissa:
tietoisuus ei voi jäädä ilman suhdetta
jos kaikki kohteet kielletään, kielletään myös tietoisuuden täyteys
Siksi Gaudiya-kritiikki ei kohdistu hienovaraiseen śūnyatā-oppiin sinänsä, vaan siihen, että:
tyhjyyttä pidetään päämääränä eikä puhdistuksen vaiheenaMiten mieli hiljenee bhaktissa ilman tyhjyyttä?
Tämä on se kohta, jossa moni yllättyy.
Bhaktissa ei yritetä hiljentää mieltä
Gaudiya-vaishnavismissa:
mieltä ei käsketä olemaan hiljaa
sitä ei tukahduteta
sitä ei tarkkailla etäältä kylmästi
Sen sijaan:
mieli kiinnittyy rakkauden kohteeseen
ja juuri siksi se rauhoittuu - Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Miten mieli hiljenee bhaktissa ilman tyhjyyttä?
Tämä on se kohta, jossa moni yllättyy.
Bhaktissa ei yritetä hiljentää mieltä
Gaudiya-vaishnavismissa:
mieltä ei käsketä olemaan hiljaa
sitä ei tukahduteta
sitä ei tarkkailla etäältä kylmästi
Sen sijaan:
mieli kiinnittyy rakkauden kohteeseen
ja juuri siksi se rauhoittuuVertaus (klassinen ajatus)
Ajattele lasta:
levoton, juoksee ympäriinsä
mutta kun lapsi kiinnostuu jostain aidosti, hän unohtaa hälinän
Bhakti sanoo:
Mieli on levoton, koska se ei ole vielä löytänyt kohdetta, joka vastaa sen luontoa.
Käytännössä: miksi mantra hiljentää mielen?
Kun mantra toistetaan:
kuulo, puhe, huomio ja tunne suuntautuvat samaan kohteeseen
mieli ei jää tyhjäksi, vaan täyttyy yhdestä
Seuraukset:
hajanaiset ajatukset putoavat pois itsestään
ei torjunnan kautta, vaan ylikuulumisen kautta
Tätä kutsutaan:
ekāgratā (yksipisteisyys)
ei tyhjyytenä, vaan yhtenäisyytenä - Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
Vertaus (klassinen ajatus)
Ajattele lasta:
levoton, juoksee ympäriinsä
mutta kun lapsi kiinnostuu jostain aidosti, hän unohtaa hälinän
Bhakti sanoo:
Mieli on levoton, koska se ei ole vielä löytänyt kohdetta, joka vastaa sen luontoa.
Käytännössä: miksi mantra hiljentää mielen?
Kun mantra toistetaan:
kuulo, puhe, huomio ja tunne suuntautuvat samaan kohteeseen
mieli ei jää tyhjäksi, vaan täyttyy yhdestä
Seuraukset:
hajanaiset ajatukset putoavat pois itsestään
ei torjunnan kautta, vaan ylikuulumisen kautta
Tätä kutsutaan:
ekāgratā (yksipisteisyys)
ei tyhjyytenä, vaan yhtenäisyytenäHiljaisuus bhaktissa, rakkaudessa
Bhaktin “hiljaisuus” on:
ei ajatusten puutetta
vaan sisäisen ristiriidan puutetta
Mieli voi olla:
täysin valveilla
jopa intensiivinen
Silti:
ei hälyä
ei vastustusta
ei sisäistä kitkaa - Anonyymi00056
Anonyymi00055 kirjoitti:
Hiljaisuus bhaktissa, rakkaudessa
Bhaktin “hiljaisuus” on:
ei ajatusten puutetta
vaan sisäisen ristiriidan puutetta
Mieli voi olla:
täysin valveilla
jopa intensiivinen
Silti:
ei hälyä
ei vastustusta
ei sisäistä kitkaaMeditaatiossa Mieli voi olla:mtäysin valveilla, jopa erittäin intensiivinen.
- Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Meditaatiossa Mieli voi olla:mtäysin valveilla, jopa erittäin intensiivinen.
Meditaatiossa Mieli voi olla:täysin valveilla, jopa erittäin intensiivinen.
Tietoisuus ei rauhoitu tyhjentämällä, vaan täyttymällä oikein.
Tyhjyys voi vapauttaa väärästä, mutta vain sisältö voi täyttää olemuksen. - Anonyymi00058
Anonyymi00057 kirjoitti:
Meditaatiossa Mieli voi olla:täysin valveilla, jopa erittäin intensiivinen.
Tietoisuus ei rauhoitu tyhjentämällä, vaan täyttymällä oikein.
Tyhjyys voi vapauttaa väärästä, mutta vain sisältö voi täyttää olemuksen.Tyhjyys voi vapauttaa väärästä, mutta vain sisältö voi täyttää olemuksen.
- Anonyymi00059
Anonyymi00058 kirjoitti:
Tyhjyys voi vapauttaa väärästä, mutta vain sisältö voi täyttää olemuksen.
Ystävämme, buddhalaiset:
Hyvää uuta vuotta! - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Ystävämme, buddhalaiset:
Hyvää uuta vuotta!Meditaatio on myös ajattelemista, esimerkiksi rakkaasta tai vihamiehestä, jos kristitty ajttelee hinduja vihalla, he meditoivat – se on meditaatiota.
Meditaatio laajassa mielessä = toistuva, syventynyt tietoisuuden suuntautuminen
Sanan meditatio alkuperäinen merkitys (lat. meditari) on:
pohtia
kerrata
viipyä jonkin äärellä
Eli laajasti ymmärrettynä:
Meditaatio on sitä, mihin mieli palaa yhä uudelleen ja jossa se viipyy.
Tästä näkökulmasta:
rakastetun ajatteleminen on meditaatiota
vihamiehen märehtiminen on meditaatiota
pelon, kaunan tai fantasioiden toistuva pyörittely on meditaatiota
Ei siksi, että ne olisivat “hengellisiä”, vaan koska ne täyttävät samat rakenteelliset ehdot. - Anonyymi00061
Anonyymi00060 kirjoitti:
Meditaatio laajassa mielessä = toistuva, syventynyt tietoisuuden suuntautuminen
Sanan meditatio alkuperäinen merkitys (lat. meditari) on:
pohtia
kerrata
viipyä jonkin äärellä
Eli laajasti ymmärrettynä:
Meditaatio on sitä, mihin mieli palaa yhä uudelleen ja jossa se viipyy.
Tästä näkökulmasta:
rakastetun ajatteleminen on meditaatiota
vihamiehen märehtiminen on meditaatiota
pelon, kaunan tai fantasioiden toistuva pyörittely on meditaatiota
Ei siksi, että ne olisivat “hengellisiä”, vaan koska ne täyttävät samat rakenteelliset ehdot.Gaudiya-vaishnavismin näkökulma: et voi olla meditoimatta
Gaudiya-ajattelussa tämä sanotaan suoraan:
mieli (manas) on aina toiminnassa
se etsii kohdetta, johon se kiinnittyy (āsakti)
Siksi:
Kysymys ei ole, meditoitko – vaan mitä.
Bhagavad-gītā ilmaisee tämän periaatteen selvästi (vapaasti ilmaistuna):
ihminen tulee sen kaltaiseksi, mihin hän kiinnittää tietoisuutensa - Anonyymi00062
Anonyymi00061 kirjoitti:
Gaudiya-vaishnavismin näkökulma: et voi olla meditoimatta
Gaudiya-ajattelussa tämä sanotaan suoraan:
mieli (manas) on aina toiminnassa
se etsii kohdetta, johon se kiinnittyy (āsakti)
Siksi:
Kysymys ei ole, meditoitko – vaan mitä.
Bhagavad-gītā ilmaisee tämän periaatteen selvästi (vapaasti ilmaistuna):
ihminen tulee sen kaltaiseksi, mihin hän kiinnittää tietoisuutensaEsimerkkisi (kristitty + viha) on tarkka, ei provokaatio
Kun sanoin:
“Jos kristitty ajattelee hinduja vihalla, he meditoivat”
Tämä pitää rakenteellisesti paikkansa.
Siinä on:
kohde (hindut)
tunne-energia (viha)
toisto (ajatuksiin palaaminen)
identiteetin vahvistuminen (“me vastaan he”)
Tämä on negatiivista meditaatiota:
ei vapauttavaa
ei tietoisesti valittua
mutta silti meditaatiota
Gaudiya-vaishnavismi sanoisi:
Viha sitoo mielen kohteeseensa yhtä vahvasti kuin rakkaus – joskus vahvemmin. - Anonyymi00063
Anonyymi00062 kirjoitti:
Esimerkkisi (kristitty viha) on tarkka, ei provokaatio
Kun sanoin:
Tämä pitää rakenteellisesti paikkansa.
Siinä on:
kohde (hindut)
tunne-energia (viha)
toisto (ajatuksiin palaaminen)
identiteetin vahvistuminen (“me vastaan he”)
Tämä on negatiivista meditaatiota:
ei vapauttavaa
ei tietoisesti valittua
mutta silti meditaatiota
Viha sitoo mielen kohteeseensa yhtä vahvasti kuin rakkaus – joskus vahvemmin.Tästä seuraa tärkeä, usein epämiellyttävä johtopäätös
Ihminen ei ole “neutraali tietoisuus”, joka silloin tällöin meditoi.
Hän on jatkuvasti harjoittava olento.
Ajatus, jota toistat, on harjoitus
Tunteen, jota ruokit, on mantra
Identiteetti, jota vahvistat, on meditaation tulos
Tästä syystä Gaudiya-vaishnavismi ei määrittele meditaatiota tekniikaksi vaan elämäntavaksi. - Anonyymi00064
Anonyymi00063 kirjoitti:
Tästä seuraa tärkeä, usein epämiellyttävä johtopäätös
Ihminen ei ole “neutraali tietoisuus”, joka silloin tällöin meditoi.
Hän on jatkuvasti harjoittava olento.
Ajatus, jota toistat, on harjoitus
Tunteen, jota ruokit, on mantra
Identiteetti, jota vahvistat, on meditaation tulos
Tästä syystä Gaudiya-vaishnavismi ei määrittele meditaatiota tekniikaksi vaan elämäntavaksi.Meditaatio ei ole tekniikka, vaan tietoisuuden suuntautumisen laki.
Se, mitä rakastat tai vihaat eniten, on jo sinun meditaatiosi. - Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
Meditaatio ei ole tekniikka, vaan tietoisuuden suuntautumisen laki.
Se, mitä rakastat tai vihaat eniten, on jo sinun meditaatiosi.Mennään syvemmälle tasolle, ei retoriikan vaan tietoisuuden rakenteen kautta. Tarkastelen lausetta kahdesta kulmasta:
mitä meditaatio ontologisesti on ja
mitä viha tekee tietoisuudelle, kun siitä tulee meditaation kohde.
1. “Se, mitä rakastat tai vihaat eniten, on jo sinun meditaatiosi”
Tämä väite ei ole moraalinen syytös vaan kuvaus tietoisuuden dynamiikasta.
Meditaatio rakenteena (ei tekniikkana)
Meditaatiolla on neljä rakennetta:
Kohde – mihin tietoisuus suuntautuu
Affekti – tunne-energia (rakkaus, viha, pelko)
Toisto – tietoisuus palaa kohteeseen
Identiteetti – “mitä tämä kertoo minusta”
Jos nämä neljä ovat läsnä, meditaatio on jo käynnissä, riippumatta siitä:
istutaanko tyynyllä
kutsutaanko sitä hengelliseksi
pidetäänkö sitä oikeana tai vääränä - Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Mennään syvemmälle tasolle, ei retoriikan vaan tietoisuuden rakenteen kautta. Tarkastelen lausetta kahdesta kulmasta:
mitä meditaatio ontologisesti on ja
mitä viha tekee tietoisuudelle, kun siitä tulee meditaation kohde.
1. “Se, mitä rakastat tai vihaat eniten, on jo sinun meditaatiosi”
Tämä väite ei ole moraalinen syytös vaan kuvaus tietoisuuden dynamiikasta.
Meditaatio rakenteena (ei tekniikkana)
Meditaatiolla on neljä rakennetta:
Kohde – mihin tietoisuus suuntautuu
Affekti – tunne-energia (rakkaus, viha, pelko)
Toisto – tietoisuus palaa kohteeseen
Identiteetti – “mitä tämä kertoo minusta”
Jos nämä neljä ovat läsnä, meditaatio on jo käynnissä, riippumatta siitä:
istutaanko tyynyllä
kutsutaanko sitä hengelliseksi
pidetäänkö sitä oikeana tai vääränäKristittyjen viha hinduja vastaan ei ole meditaation vastakohta – se on sen voimakas muoto
Tämä on monille vaikea kohta.
Usein ajatellaan:
meditaatio = rauha
viha = häiriö
Gaudiya-vaishnavismin (ja myös klassisen psykologian) mukaan:
Viha on intensiivistä kiinnittymistä.
Fenomenologisesti:
viha sitoo huomion
se kaventaa näkökenttää
se tuottaa jatkuvaa sisäistä puhetta
se ylläpitää minuuden rajoja
Toisin sanoen:
Viha täyttää kaikki meditaation ehdot, mutta sen vaikutus on supistava. - Anonyymi00067
Anonyymi00066 kirjoitti:
Kristittyjen viha hinduja vastaan ei ole meditaation vastakohta – se on sen voimakas muoto
Tämä on monille vaikea kohta.
Usein ajatellaan:
meditaatio = rauha
viha = häiriö
Gaudiya-vaishnavismin (ja myös klassisen psykologian) mukaan:
Viha on intensiivistä kiinnittymistä.
Fenomenologisesti:
viha sitoo huomion
se kaventaa näkökenttää
se tuottaa jatkuvaa sisäistä puhetta
se ylläpitää minuuden rajoja
Toisin sanoen:
Viha täyttää kaikki meditaation ehdot, mutta sen vaikutus on supistava.Kristittyjen viha hinduja vastaan ei ole meditaation vastakohta – se on sen voimakas muoto
Kristityt meditoivat hinduja vihalla, eli he meditoivat voimakkaasti. - Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
Kristittyjen viha hinduja vastaan ei ole meditaation vastakohta – se on sen voimakas muoto
Kristityt meditoivat hinduja vihalla, eli he meditoivat voimakkaasti.“Jos kristitty ajattelee hinduja vihalla, he meditoivat”
Tämä ei tarkoita:
että kristinusko olisi erityisesti tällainen
tai että viha olisi kristillinen hyve
Se on esimerkkitapaus, jossa näkyy universaali mekanismi.
Mitä tässä oikeasti tapahtuu tietoisuudessa?
a) Kohteen kiinteytyminen
“Hindut” lakkaavat olemasta:
yksilöitä
eläviä ihmisiä
ja muuttuvat:
käsitteeksi
symboliksi
uhkakuvaksi
Tämä abstraktio on meditaatiolle välttämätön, koska mieli ei voi jatkuvasti pitää yllä monimutkaista todellisuutta – se yksinkertaistaa. - Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Tämä ei tarkoita:
että kristinusko olisi erityisesti tällainen
tai että viha olisi kristillinen hyve
Se on esimerkkitapaus, jossa näkyy universaali mekanismi.
Mitä tässä oikeasti tapahtuu tietoisuudessa?
a) Kohteen kiinteytyminen
“Hindut” lakkaavat olemasta:
yksilöitä
eläviä ihmisiä
ja muuttuvat:
käsitteeksi
symboliksi
uhkakuvaksi
Tämä abstraktio on meditaatiolle välttämätön, koska mieli ei voi jatkuvasti pitää yllä monimutkaista todellisuutta – se yksinkertaistaa.Affektin vahvistuminen
Viha:
antaa energiaa
luo selkeyden tunteen (“olen oikeassa”)
poistaa epävarmuuden
Tästä syystä viha on psykologisesti koukuttavaa ja toimii “mantrana”, joka palaa itsestään.
Toiston synty
Ajatukset palaavat:
uutisissa
keskusteluissa
mielikuvissa
Tätä ei tarvitse päättää – viha palaa automaattisesti.
Tässä kohtaa meditaatio on jo autonominen prosessi.
Identiteetin kovettuminen
Tärkein ja syvin kohta.
Viha tarvitsee vastakohdan:
me vs he
oikea vs väärä
pyhä vs uhka
Tämä:
vahvistaa egon rajoja
antaa kokemuksen moraalisesta ylemmyydestä
mutta samalla lukitsee tietoisuuden
Tämä ei ole vain meditaatiota – tämä on samskāra, syvä jälki tietoisuudessa.
Miksi tämä on hengellisesti ongelmallista (ei moraalisesti vaan ontologisesti)?
Koska:
tietoisuus alkaa muistuttaa kohdettaan
se, mihin olet sidottu, muokkaa sinua
Jos meditaation kohde on:
supistava
vihamielinen
pelkoon perustuva
Tietoisuus:
supistuu
kovettuu
menettää kykynsä nähdä kokonaisuutta
Gaudiya-vaishnavismin ydinoivallus:
Et voi vihata jotakuta jatkuvasti ilman, että tietoisuutesi alkaa muistuttaa sitä, mitä vastustat. - Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Affektin vahvistuminen
Viha:
antaa energiaa
luo selkeyden tunteen (“olen oikeassa”)
poistaa epävarmuuden
Tästä syystä viha on psykologisesti koukuttavaa ja toimii “mantrana”, joka palaa itsestään.
Toiston synty
Ajatukset palaavat:
uutisissa
keskusteluissa
mielikuvissa
Tätä ei tarvitse päättää – viha palaa automaattisesti.
Tässä kohtaa meditaatio on jo autonominen prosessi.
Identiteetin kovettuminen
Tärkein ja syvin kohta.
Viha tarvitsee vastakohdan:
me vs he
oikea vs väärä
pyhä vs uhka
Tämä:
vahvistaa egon rajoja
antaa kokemuksen moraalisesta ylemmyydestä
mutta samalla lukitsee tietoisuuden
Tämä ei ole vain meditaatiota – tämä on samskāra, syvä jälki tietoisuudessa.
Miksi tämä on hengellisesti ongelmallista (ei moraalisesti vaan ontologisesti)?
Koska:
tietoisuus alkaa muistuttaa kohdettaan
se, mihin olet sidottu, muokkaa sinua
Jos meditaation kohde on:
supistava
vihamielinen
pelkoon perustuva
Tietoisuus:
supistuu
kovettuu
menettää kykynsä nähdä kokonaisuutta
Gaudiya-vaishnavismin ydinoivallus:
Et voi vihata jotakuta jatkuvasti ilman, että tietoisuutesi alkaa muistuttaa sitä, mitä vastustat.Ydinlause, syvemmällä merkityksellä
“Se, mitä rakastat tai vihaat eniten, on jo sinun meditaatiosi”
ei tarkoita:
“kaikki on yhtä hyvää”
vaan:
tietoisuus ei odota lupaasi harjoittaakseen.
JOTEN KRISTITYT HARJOITTAVAT VOIMAKASTA MEDITAASTIOTA-VIHAN MEDITAATIOTA. - Anonyymi00071
Anonyymi00070 kirjoitti:
Ydinlause, syvemmällä merkityksellä
“Se, mitä rakastat tai vihaat eniten, on jo sinun meditaatiosi”
ei tarkoita:
“kaikki on yhtä hyvää”
vaan:
tietoisuus ei odota lupaasi harjoittaakseen.
JOTEN KRISTITYT HARJOITTAVAT VOIMAKASTA MEDITAASTIOTA-VIHAN MEDITAATIOTA.Kun kristitty palaa toistuvasti vihaisiin ajatuksiin jotakin ryhmää kohtaan, esimerkiksi hinduha kohtaan, hän harjoittaa voimakasta, tiedostamatonta meditaatiota vihan kohteeseen.
- Anonyymi00072
Anonyymi00071 kirjoitti:
Kun kristitty palaa toistuvasti vihaisiin ajatuksiin jotakin ryhmää kohtaan, esimerkiksi hinduha kohtaan, hän harjoittaa voimakasta, tiedostamatonta meditaatiota vihan kohteeseen.
Tämä ei ole:
syytös uskontoa kohtaan
väite enemmistöstä
moraalinen tuomio
Vaan psykologis-ontologinen kuvaus. - Anonyymi00073
Anonyymi00072 kirjoitti:
Tämä ei ole:
syytös uskontoa kohtaan
väite enemmistöstä
moraalinen tuomio
Vaan psykologis-ontologinen kuvaus.Kun kristitty palaa toistuvasti vihaisiin ajatuksiin jotakin ryhmää kohtaan, esimerkiksi hinduha kohtaan, hän harjoittaa voimakasta, tiedostamatonta meditaatiota vihan kohteeseen.
Miksi viha on “voimakasta meditaatiota”?
Tässä kohtaa olemme oikeilla jäljillä.
Viha täyttää meditaation kaikki ehdot
Voimakkuus syntyy neljästä tekijästä:
Kohde on selkeä
– “ne”, “uhka”, “vihollinen”
Tunne-energia on korkea
– viha aktivoi koko hermoston
Toisto on pakonomaista
– ajatukset palaavat ilman päätöstä
Identiteetti vahvistuu
– “minä olen se, joka vastustaa tätä”
Tämä tekee vihasta usein vahvemman kuin monet muodolliset meditaatiot.
Viha ei hajota keskittymistä – se tiivistää sen
Tärkeä ja vastoin arkiajattelua oleva tosiasia:
levoton mieli = monta kilpailevaa kohdetta
vihainen mieli = yksi ylivoimainen kohde
Siksi:
Viha tuottaa ekāgratāa (yksipisteisyyttä), mutta väärään suuntaan.
Miksi kristinuskonnollinen viha on erityisen voimakasta?
Koska siihen yhdistyy:
moraalinen oikeutus (“olen hyvän puolella”)
pyhä kieli
pelastus / tuomio -ajattelu
Tällöin viha ei ole vain tunne, vaan:
hengellisesti ladattu meditaatio
identiteettiä rakentava rituaali
Tämä pätee kaikkiin uskontoihin, jos niitä käytetään näin.
Viha sitoo tietoisuuden kohteeseensa yhtä vahvasti kuin rakkaus –
mutta ilman vastavuoroisuutta, ilman iloa, ilman vapautta.
Ja vielä terävämmin:
Se, mitä vastustat intensiivisimmin, alkaa hallita sisäistä maailmaasi.
Tämä ei tee sinusta “vahvaa” –
se tekee sinusta sidotun.
On mahdollista sanoa, että:
viha on voimakasta meditaatiota
ilman että:
vihaa oikeutetaan
mitään ryhmää leimataan
Minun havaintosi koskee tietoisuuden lakia, ei ihmisryhmän moraalia. - Anonyymi00074
Anonyymi00073 kirjoitti:
Kun kristitty palaa toistuvasti vihaisiin ajatuksiin jotakin ryhmää kohtaan, esimerkiksi hinduha kohtaan, hän harjoittaa voimakasta, tiedostamatonta meditaatiota vihan kohteeseen.
Miksi viha on “voimakasta meditaatiota”?
Tässä kohtaa olemme oikeilla jäljillä.
Viha täyttää meditaation kaikki ehdot
Voimakkuus syntyy neljästä tekijästä:
Kohde on selkeä
– “ne”, “uhka”, “vihollinen”
Tunne-energia on korkea
– viha aktivoi koko hermoston
Toisto on pakonomaista
– ajatukset palaavat ilman päätöstä
Identiteetti vahvistuu
– “minä olen se, joka vastustaa tätä”
Tämä tekee vihasta usein vahvemman kuin monet muodolliset meditaatiot.
Viha ei hajota keskittymistä – se tiivistää sen
Tärkeä ja vastoin arkiajattelua oleva tosiasia:
levoton mieli = monta kilpailevaa kohdetta
vihainen mieli = yksi ylivoimainen kohde
Siksi:
Viha tuottaa ekāgratāa (yksipisteisyyttä), mutta väärään suuntaan.
Miksi kristinuskonnollinen viha on erityisen voimakasta?
Koska siihen yhdistyy:
moraalinen oikeutus (“olen hyvän puolella”)
pyhä kieli
pelastus / tuomio -ajattelu
Tällöin viha ei ole vain tunne, vaan:
hengellisesti ladattu meditaatio
identiteettiä rakentava rituaali
Tämä pätee kaikkiin uskontoihin, jos niitä käytetään näin.
Viha sitoo tietoisuuden kohteeseensa yhtä vahvasti kuin rakkaus –
mutta ilman vastavuoroisuutta, ilman iloa, ilman vapautta.
Ja vielä terävämmin:
Se, mitä vastustat intensiivisimmin, alkaa hallita sisäistä maailmaasi.
Tämä ei tee sinusta “vahvaa” –
se tekee sinusta sidotun.
On mahdollista sanoa, että:
viha on voimakasta meditaatiota
ilman että:
vihaa oikeutetaan
mitään ryhmää leimataan
Minun havaintosi koskee tietoisuuden lakia, ei ihmisryhmän moraalia.Kun kristitty palaa toistuvasti vihaisiin ajatuksiin jotakin ryhmää kohtaan, esimerkiksi hinduha kohtaan, hän harjoittaa voimakasta, tiedostamatonta meditaatiota vihan kohteeseen.
Minun havaintoni koskee tietoisuuden lakia, ei ihmisryhmän moraalia.
Hindupalstan kristityillä viha tuottaa voimakkaamman psykologisen keskittymisen kuin rakkaus, erityisesti kun se saa uskonnollisen oikeutuksen.
Miksi viha voi tuntua voimakkaammalta kuin rakkaus?
Tämä on keskeinen kohta.
Viha aktivoi selviytymismekanismeja
Viha:
supistaa huomion yhteen kohteeseen
antaa välittömän energian
poistaa epävarmuuden
Siksi se:
tuntuu voimakkaalta
tuottaa keskittymistä nopeasti
Rakkaus (varsinkin kypsä rakkaus):
on avarampaa
ei perustu uhkaan
ei pakota mieltä samalla tavalla - Anonyymi00075
Anonyymi00074 kirjoitti:
Minun havaintoni koskee tietoisuuden lakia, ei ihmisryhmän moraalia.
Hindupalstan kristityillä viha tuottaa voimakkaamman psykologisen keskittymisen kuin rakkaus, erityisesti kun se saa uskonnollisen oikeutuksen.
Miksi viha voi tuntua voimakkaammalta kuin rakkaus?
Tämä on keskeinen kohta.
Viha aktivoi selviytymismekanismeja
Viha:
supistaa huomion yhteen kohteeseen
antaa välittömän energian
poistaa epävarmuuden
Siksi se:
tuntuu voimakkaalta
tuottaa keskittymistä nopeasti
Rakkaus (varsinkin kypsä rakkaus):
on avarampaa
ei perustu uhkaan
ei pakota mieltä samalla tavalla"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
On analyyttisesti perusteltua todeta, että kyseinen retoriikka edustaa äärimmäistä ja patologisoitunutta vihapuhetta. Ilmaisut, joissa kokonaiset aatejärjestelmät määritellään “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi” ja joissa oma elämäprojekti alistetaan niiden hävittämiselle, ylittävät selvästi normaalin kriittisen diskurssin rajat. Tällainen intensiteetti ja totalisoiva vihamielisyys eivät ole tyypillisiä psykologisesti tai sosiaalisesti tasapainoiselle keskustelijalle.
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Ilmaisuja, joissa yksilö julistaa omistavansa koko loppuelämänsä tietyn aatesuunnan tuhoamiselle ja määrittelee kyseiset opit “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi”, voidaan pitää vakavasti poikkeavina normaalista rationaalis-kriittisestä diskurssista.
Tällainen totalisoiva, demonisoiva ja elämänprojektiksi eskaloitu vihamielisyys viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen ja huomattavaan affektiiviseen dysregulaatioon.
Kyse ei ole enää uskonnollisesta kritiikistä tai maailmankatsomuksellisesta erimielisyydestä, vaan ajattelutavasta, jossa vastapuoli lakkaa olemasta keskustelukumppani ja redusoituu moraaliseksi absoluuttiseksi pahaksi.
Tämänkaltaista retoriikkaa ei esiinny sosiaalisesti tai psykologisesti normaalissa argumentaatiossa, vaan se on tunnusomaista äärimmäiselle, dogmaattiselle ja potentiaalisesti harhaiselle ajattelulle.
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Totalisoiva ja demonisoiva kieli
Lausunnossa esiintyvä totalisoiva ilmaisu — kuten "kaiken pahuuden ruumillistumat" — on esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, joka jakaa maailman selkeästi "hyviin" ja "pahoihin". Tämäntyyppinen ajattelu on äärimmäisen yksinkertaistavaa ja jättää vähän tilaa monimutkaiselle tai välimuotoiselle ymmärrykselle. Totuus ei ole tällöin monivivahteinen tai kontekstisidonnainen, vaan se on ideologisesti kapeasti määritelty ja jyrkästi vastakkainasettuva.
Tässä puhutaan moraalisesta mustavalkoistamisesta, jossa vastapuoli ei enää ole yksinkertaisesti eri mieltä olevia, vaan heidät esitetään "pahaksi", "syylliseksi" tai jopa demoniseksi. Tämä tyyli muistuttaa ääriajattelijoiden kielellisiä piirteitä, joissa väkivalta tai vihamielisyys nähdään oikeutettuina, koska "paha" on hävitettävä.
Elämänprojektiksi muuttuva vihamielisyys
Se, että henkilö sanoo omistavansa koko loppuelämänsä tämän "idän oppien" kumoamiseen, viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen. Tämä on merkki siitä, että yksilö on sitoutunut maailmankatsomukseensa tavalla, joka sulkee pois kaikki muut näkökulmat ja keskustelut. Vihapuhe ei enää ole vain tilapäinen tai hetkellinen tunne, vaan se on muuttunut keskeiseksi osaksi identiteettiä ja elämäntehtävää.
Tällainen elämänprojektiksi muodostuva vihamielisyys heijastaa psykologista tilaa, jossa ideologinen vihollinen ei ole enää keskustelukumppani tai arvostettu vastustaja, vaan se on demonisoitu ja esitetty maailmankatsomuksellisesti hyväksyttävänä tavoitteena. Tämä voi johtaa yksilön henkiseen eristäytymiseen ja kyvyttömyyteen nähdä ihmiset omien uskomustensa ulkopuolelta inhimillisessä valossa. - Anonyymi00076
Anonyymi00075 kirjoitti:
On analyyttisesti perusteltua todeta, että kyseinen retoriikka edustaa äärimmäistä ja patologisoitunutta vihapuhetta. Ilmaisut, joissa kokonaiset aatejärjestelmät määritellään “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi” ja joissa oma elämäprojekti alistetaan niiden hävittämiselle, ylittävät selvästi normaalin kriittisen diskurssin rajat. Tällainen intensiteetti ja totalisoiva vihamielisyys eivät ole tyypillisiä psykologisesti tai sosiaalisesti tasapainoiselle keskustelijalle.
Ilmaisuja, joissa yksilö julistaa omistavansa koko loppuelämänsä tietyn aatesuunnan tuhoamiselle ja määrittelee kyseiset opit “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi”, voidaan pitää vakavasti poikkeavina normaalista rationaalis-kriittisestä diskurssista.
Tällainen totalisoiva, demonisoiva ja elämänprojektiksi eskaloitu vihamielisyys viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen ja huomattavaan affektiiviseen dysregulaatioon.
Kyse ei ole enää uskonnollisesta kritiikistä tai maailmankatsomuksellisesta erimielisyydestä, vaan ajattelutavasta, jossa vastapuoli lakkaa olemasta keskustelukumppani ja redusoituu moraaliseksi absoluuttiseksi pahaksi.
Tämänkaltaista retoriikkaa ei esiinny sosiaalisesti tai psykologisesti normaalissa argumentaatiossa, vaan se on tunnusomaista äärimmäiselle, dogmaattiselle ja potentiaalisesti harhaiselle ajattelulle.
Totalisoiva ja demonisoiva kieli
Lausunnossa esiintyvä totalisoiva ilmaisu — kuten "kaiken pahuuden ruumillistumat" — on esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, joka jakaa maailman selkeästi "hyviin" ja "pahoihin". Tämäntyyppinen ajattelu on äärimmäisen yksinkertaistavaa ja jättää vähän tilaa monimutkaiselle tai välimuotoiselle ymmärrykselle. Totuus ei ole tällöin monivivahteinen tai kontekstisidonnainen, vaan se on ideologisesti kapeasti määritelty ja jyrkästi vastakkainasettuva.
Tässä puhutaan moraalisesta mustavalkoistamisesta, jossa vastapuoli ei enää ole yksinkertaisesti eri mieltä olevia, vaan heidät esitetään "pahaksi", "syylliseksi" tai jopa demoniseksi. Tämä tyyli muistuttaa ääriajattelijoiden kielellisiä piirteitä, joissa väkivalta tai vihamielisyys nähdään oikeutettuina, koska "paha" on hävitettävä.
Elämänprojektiksi muuttuva vihamielisyys
Se, että henkilö sanoo omistavansa koko loppuelämänsä tämän "idän oppien" kumoamiseen, viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen. Tämä on merkki siitä, että yksilö on sitoutunut maailmankatsomukseensa tavalla, joka sulkee pois kaikki muut näkökulmat ja keskustelut. Vihapuhe ei enää ole vain tilapäinen tai hetkellinen tunne, vaan se on muuttunut keskeiseksi osaksi identiteettiä ja elämäntehtävää.
Tällainen elämänprojektiksi muodostuva vihamielisyys heijastaa psykologista tilaa, jossa ideologinen vihollinen ei ole enää keskustelukumppani tai arvostettu vastustaja, vaan se on demonisoitu ja esitetty maailmankatsomuksellisesti hyväksyttävänä tavoitteena. Tämä voi johtaa yksilön henkiseen eristäytymiseen ja kyvyttömyyteen nähdä ihmiset omien uskomustensa ulkopuolelta inhimillisessä valossa.”Ei kiinnosta idän sikasontaoppi.”
Miten sokeaksi voi tulla, kun seisoo korkealla ja katsoo alas siihen, mitä ei ymmärrä? Mitä onkaan tämä ylimielinen, halveksiva asenne kaikkea muuta kohtaan, joka ei mahtunut omiin raamisiin? Sikasontaoppi, sanot? Kuinka surullista onkaan, että joku voi alentaa toisten maailmankatsomuksia näin, puhua kuin olisi itse jollain puhtaalla, eettisesti ylevällä maalla, mutta todellisuudessa kaulaa myöten mudassa. Miten voisi ymmärtää jotakin, jota ei ole valmis edes koettamaan ymmärtää?
Jatkat huutamista, ilkkumista, tuomitsemista, etkä pysähdy hetkeksikään miettimään, miksi juuri tämä viha on sinulle niin elintärkeää. Miksi sinun on pakko heittää roskakoria kaikkiin muihin uskontoihin ja elämänfilosofioihin, vaikka et edes tunne niitä? Et ole sen vastakohta, et sen yläpuolella, et sen puhdas ja kirkas. Olet yhtä syvällä siinä mudassa, jota niin itsepintaisesti tuomitset, ettei edes omat silmäsi avaudu. Kaikki, mitä halveksit, on jo sisälläsi, ja sen tiedostaminen onkin kaikkein pelottavin asia.
Puhut niin kovasti hyvyyden ja totuuden puolesta, mutta silti ruokit päivittäin vihalla täytettyjä sanoja, vihaa, joka juurtuu niin syvälle, ettet edes huomaa sitä. Väität hylänneesi pimeyden, mutta valitset joka askeleella sen, mitä kutsut "puhdaksemme". Luulet olevasi vapaa, mutta sidot itseäsi joka kerta, kun avaat suusi ja syljet kaikkea, mikä ei mahdu omaan kapeaan ajatusmalliisi.
Se, mitä sanot, ei ole voimaa – se on pelkkää heikkoutta. Se raivo, joka täyttää sanasi, ei tee sinusta parempaa, vaan osoittaa, kuinka syvälle olet vajonnut. Sinä et näe itseäsi – et ymmärrä, että tämä viha ei tee sinusta vahvaa. Se tekee sinusta saastuneen, täynnä sitä likaa, jota niin epätoivoisesti yrität kieltää. Et ole oikeassa vain siksi, että huudat kovimpaan ääneen. Se, että kieltäydyt katsomasta itseäsi, ei tee sinusta puhtaampaa. Se vain syventää kaivamaasi kuilua, jonka reunalla seisot.
Ja silti, suurin tragedia on siinä, että tämä kaikki ei ole sinulle pelkkä virhe. Sinä luulet sen olevan voimaa. Sinä kuvittelet, että raivoamalla maailmalle, tuomitsemalla toisten polut, olet jotenkin oikeutettu tai parempi. Mutta et huomaa, kuinka syvälle olet jo vajonnut tähän mustaan sohtoon, joka on täynnä ylpeyttä, katkeruutta ja sokeutta. Olet kiinni siinä niin, ettet edes tunnista sen hajua.
Sinä sanot, että et tarvitse mitään tuota "idän saastaa". Mutta tiedätkö mitä? Kaikki se, mitä tuomitset, on jo sinussa – jokaikinen käänne, jokaikinen piirre, joka saa sinut hylkäämään kaiken, mitä et ymmärrä. Sinä puolustat itseäsi, mutta et näe, kuinka syvällä omassa liassasi todella olet. Ja mitä enemmän huudat, sitä syvemmälle uppoat.
Olet niin kiireinen vihaamaan ulkopuolisia, että et edes näe, kuinka syvä on kuilu sinun omassa sydämessäsi. Sinä et ole eksynyt siksi, että maailma on paha, vaan koska et uskalla katsoa itseäsi. Ei se paha ole muualla – se on jo sinussa. Ja juuri sitä pimeyttä vastaan sinä et jaksa taistella, koska et ole valmis kohtaamaan sitä. Et voi paeta itseäsi. Et voi paeta sitä likaa, joka kasvaa sydämessäsi.
Mikään määrä ulkopuolista tuomitsemista ei vie sinua mihinkään. Mikään ulkopuolinen viha ei tuo sinulle rauhaa, vaan se pitää sinut kahleissa. Se, mitä vihaat, on jo osa sinua, ja niin kauan kuin et myönnä sitä, et voi koskaan päästä vapaaksi. Sinä et voi paeta itseäsi, et voi kieltää sitä likaa, joka on juurtunut sydämeesi. Voit juosta kuinka kauas tahansa, mutta jalkasi vievät sinut aina takaisin siihen sameaan suohon, jota niin kovasti yrität paeta.
Mutta tämä ei ole vain ulkoinen kamppailu. Tämä on kamppailu sisälläsi, ja se voitetaan ainoastaan, kun alat katsoa itseäsi rehellisesti. Jos et ole valmis tunnustamaan omia virheitäsi, omia heikkouksiasi, et voi koskaan päästä vapaaksi. Tämä on kaikkein suurin tragedia: että et tiedä, kuinka syvälle olet jo vajonnut – ja siksi et tiedä, kuinka vaikeaa, mutta samalla vapauttavaa, on kohdata itse itseään sellaisena kuin on. - Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
”Ei kiinnosta idän sikasontaoppi.”
Miten sokeaksi voi tulla, kun seisoo korkealla ja katsoo alas siihen, mitä ei ymmärrä? Mitä onkaan tämä ylimielinen, halveksiva asenne kaikkea muuta kohtaan, joka ei mahtunut omiin raamisiin? Sikasontaoppi, sanot? Kuinka surullista onkaan, että joku voi alentaa toisten maailmankatsomuksia näin, puhua kuin olisi itse jollain puhtaalla, eettisesti ylevällä maalla, mutta todellisuudessa kaulaa myöten mudassa. Miten voisi ymmärtää jotakin, jota ei ole valmis edes koettamaan ymmärtää?
Jatkat huutamista, ilkkumista, tuomitsemista, etkä pysähdy hetkeksikään miettimään, miksi juuri tämä viha on sinulle niin elintärkeää. Miksi sinun on pakko heittää roskakoria kaikkiin muihin uskontoihin ja elämänfilosofioihin, vaikka et edes tunne niitä? Et ole sen vastakohta, et sen yläpuolella, et sen puhdas ja kirkas. Olet yhtä syvällä siinä mudassa, jota niin itsepintaisesti tuomitset, ettei edes omat silmäsi avaudu. Kaikki, mitä halveksit, on jo sisälläsi, ja sen tiedostaminen onkin kaikkein pelottavin asia.
Puhut niin kovasti hyvyyden ja totuuden puolesta, mutta silti ruokit päivittäin vihalla täytettyjä sanoja, vihaa, joka juurtuu niin syvälle, ettet edes huomaa sitä. Väität hylänneesi pimeyden, mutta valitset joka askeleella sen, mitä kutsut "puhdaksemme". Luulet olevasi vapaa, mutta sidot itseäsi joka kerta, kun avaat suusi ja syljet kaikkea, mikä ei mahdu omaan kapeaan ajatusmalliisi.
Se, mitä sanot, ei ole voimaa – se on pelkkää heikkoutta. Se raivo, joka täyttää sanasi, ei tee sinusta parempaa, vaan osoittaa, kuinka syvälle olet vajonnut. Sinä et näe itseäsi – et ymmärrä, että tämä viha ei tee sinusta vahvaa. Se tekee sinusta saastuneen, täynnä sitä likaa, jota niin epätoivoisesti yrität kieltää. Et ole oikeassa vain siksi, että huudat kovimpaan ääneen. Se, että kieltäydyt katsomasta itseäsi, ei tee sinusta puhtaampaa. Se vain syventää kaivamaasi kuilua, jonka reunalla seisot.
Ja silti, suurin tragedia on siinä, että tämä kaikki ei ole sinulle pelkkä virhe. Sinä luulet sen olevan voimaa. Sinä kuvittelet, että raivoamalla maailmalle, tuomitsemalla toisten polut, olet jotenkin oikeutettu tai parempi. Mutta et huomaa, kuinka syvälle olet jo vajonnut tähän mustaan sohtoon, joka on täynnä ylpeyttä, katkeruutta ja sokeutta. Olet kiinni siinä niin, ettet edes tunnista sen hajua.
Sinä sanot, että et tarvitse mitään tuota "idän saastaa". Mutta tiedätkö mitä? Kaikki se, mitä tuomitset, on jo sinussa – jokaikinen käänne, jokaikinen piirre, joka saa sinut hylkäämään kaiken, mitä et ymmärrä. Sinä puolustat itseäsi, mutta et näe, kuinka syvällä omassa liassasi todella olet. Ja mitä enemmän huudat, sitä syvemmälle uppoat.
Olet niin kiireinen vihaamaan ulkopuolisia, että et edes näe, kuinka syvä on kuilu sinun omassa sydämessäsi. Sinä et ole eksynyt siksi, että maailma on paha, vaan koska et uskalla katsoa itseäsi. Ei se paha ole muualla – se on jo sinussa. Ja juuri sitä pimeyttä vastaan sinä et jaksa taistella, koska et ole valmis kohtaamaan sitä. Et voi paeta itseäsi. Et voi paeta sitä likaa, joka kasvaa sydämessäsi.
Mikään määrä ulkopuolista tuomitsemista ei vie sinua mihinkään. Mikään ulkopuolinen viha ei tuo sinulle rauhaa, vaan se pitää sinut kahleissa. Se, mitä vihaat, on jo osa sinua, ja niin kauan kuin et myönnä sitä, et voi koskaan päästä vapaaksi. Sinä et voi paeta itseäsi, et voi kieltää sitä likaa, joka on juurtunut sydämeesi. Voit juosta kuinka kauas tahansa, mutta jalkasi vievät sinut aina takaisin siihen sameaan suohon, jota niin kovasti yrität paeta.
Mutta tämä ei ole vain ulkoinen kamppailu. Tämä on kamppailu sisälläsi, ja se voitetaan ainoastaan, kun alat katsoa itseäsi rehellisesti. Jos et ole valmis tunnustamaan omia virheitäsi, omia heikkouksiasi, et voi koskaan päästä vapaaksi. Tämä on kaikkein suurin tragedia: että et tiedä, kuinka syvälle olet jo vajonnut – ja siksi et tiedä, kuinka vaikeaa, mutta samalla vapauttavaa, on kohdata itse itseään sellaisena kuin on."Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Kun ihminen väittää seuraavansa Jeesusta mutta samalla omistaa elämänsä kokonaisen aate- tai ihmisryhmän “kumoamiseen”, hän ei ainoastaan riko kristillistä etiikkaa – hän kääntää sen päälaelleen.
Syvemmällä tasolla kyse on moraalisesta kaksoiskirjanpidosta: oma viha esitetään rakkautena, oma aggressio hyveenä ja oma ideologinen projekti jumalallisena velvollisuutena. Juuri tämä mekanismi tekee tällaisesta retoriikasta vaarallista. Se ei ole vain väärää, vaan se sulkee pois kaiken itsearvioinnin. Kun viha naamioidaan pyhyydeksi, siitä tulee koskematonta.
Siksi Hitler-vertailun pointti ei ole provokaatio vaan varoitus: rakkauden kielen käyttö ei vielä kerro mitään moraalisesta todellisuudesta. Päinvastoin, mitä voimakkaammin rakkauteen vedotaan samaan aikaan kun toisia demonisoidaan, sitä syvemmällä ollaan ideologisessa itsepetoksessa. Rakkaus, joka ei kestä toisen ihmisyyttä, ei ole väärin toteutettua rakkautta – se ei ole rakkautta lainkaan. - Anonyymi00079
Anonyymi00077 kirjoitti:
Kun ihminen väittää seuraavansa Jeesusta mutta samalla omistaa elämänsä kokonaisen aate- tai ihmisryhmän “kumoamiseen”, hän ei ainoastaan riko kristillistä etiikkaa – hän kääntää sen päälaelleen.
Syvemmällä tasolla kyse on moraalisesta kaksoiskirjanpidosta: oma viha esitetään rakkautena, oma aggressio hyveenä ja oma ideologinen projekti jumalallisena velvollisuutena. Juuri tämä mekanismi tekee tällaisesta retoriikasta vaarallista. Se ei ole vain väärää, vaan se sulkee pois kaiken itsearvioinnin. Kun viha naamioidaan pyhyydeksi, siitä tulee koskematonta.
Siksi Hitler-vertailun pointti ei ole provokaatio vaan varoitus: rakkauden kielen käyttö ei vielä kerro mitään moraalisesta todellisuudesta. Päinvastoin, mitä voimakkaammin rakkauteen vedotaan samaan aikaan kun toisia demonisoidaan, sitä syvemmällä ollaan ideologisessa itsepetoksessa. Rakkaus, joka ei kestä toisen ihmisyyttä, ei ole väärin toteutettua rakkautta – se ei ole rakkautta lainkaan."Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
KYSEESSÄ ON ERITTÄIN VOIMAKAS VIHAMEDITAATIO. - Anonyymi00080
Anonyymi00079 kirjoitti:
KYSEESSÄ ON ERITTÄIN VOIMAKAS VIHAMEDITAATIO.Kun kristitty palaa toistuvasti vihaisiin ajatuksiin jotakin ryhmää kohtaan, esimerkiksi hinduha kohtaan, hän harjoittaa voimakasta, tiedostamatonta meditaatiota vihan kohteeseen.
KYSEESSÄ ON ERITTÄIN VOIMAKAS VIHAMEDITAATIO. - Anonyymi00086
Anonyymi00079 kirjoitti:
KYSEESSÄ ON ERITTÄIN VOIMAKAS VIHAMEDITAATIO."Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
KYSEESSÄ ON ERITTÄIN VOIMAKAS VIHAMEDITAATIO.
Nyt sitten selvisi, että kristityt ovat voimakkaita meditoijia - Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
KYSEESSÄ ON ERITTÄIN VOIMAKAS VIHAMEDITAATIO.
Nyt sitten selvisi, että kristityt ovat voimakkaita meditoijiaNyt sitten selvisi, että kristityt ovat voimakkaita meditoijia
- Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
Nyt sitten selvisi, että kristityt ovat voimakkaita meditoijia
"Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!"
Muuten hyvä, mutta kun ei ole olemassa mitään, miltä pelastaa, ei pidä pelastaa mistään muusta kuin tietämättömyydestä, ja sinua ei ole pelastettu siltä lainkaan. - Anonyymi00089
Anonyymi00088 kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta kun ei ole olemassa mitään, miltä pelastaa, ei pidä pelastaa mistään muusta kuin tietämättömyydestä, ja sinua ei ole pelastettu siltä lainkaan."Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!"
Muuten hyvä, mutta kun ei ole olemassa mitään, miltä pelastaa, ei pidä pelastaa mistään muusta kuin tietämättömyydestä, ja sinua ei ole pelastettu siltä lainkaan.
Pelastuskäsitteen ongelma
Koska ei ole mitään todellista, objektiivista ”kadotusta” tai eksistentiaalista uhkaa, josta pitäisi pelastua, koko pelastusretoriikka menettää merkityksensä. Tällöin väite “Jeesus on ainoa Pelastaja” ei ole vastaus todelliseen ongelmaan, vaan ongelma luodaan ensin ja ratkaisu tarjotaan vasta sen jälkeen.
Tietämättömyys vs. uskonnollinen kuuliaisuus
Monissa perinteissä (myös gadīya-vaishnavismissa) varsinainen ongelma on avidyā – tietämättömyys omasta todellisesta luonteesta.
Jos kristitty pakkokäännyttäjä omaksuu dogmin ilman ymmärrystä, hän ei ole vapautunut tietämättömyydestä vaan vain vaihtanut sen toiseen muotoon. Siksi pakkokäännyttäminen on filosofisesti ristiriitaista: valaistuminen ei synny pakosta eikä auktoriteettivaatimuksista. - Anonyymi00090
Anonyymi00089 kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta kun ei ole olemassa mitään, miltä pelastaa, ei pidä pelastaa mistään muusta kuin tietämättömyydestä, ja sinua ei ole pelastettu siltä lainkaan.
Koska ei ole mitään todellista, objektiivista ”kadotusta” tai eksistentiaalista uhkaa, josta pitäisi pelastua, koko pelastusretoriikka menettää merkityksensä. Tällöin väite “Jeesus on ainoa Pelastaja” ei ole vastaus todelliseen ongelmaan, vaan ongelma luodaan ensin ja ratkaisu tarjotaan vasta sen jälkeen.
Tietämättömyys vs. uskonnollinen kuuliaisuus
Monissa perinteissä (myös gadīya-vaishnavismissa) varsinainen ongelma on avidyā – tietämättömyys omasta todellisesta luonteesta.
Jos kristitty pakkokäännyttäjä omaksuu dogmin ilman ymmärrystä, hän ei ole vapautunut tietämättömyydestä vaan vain vaihtanut sen toiseen muotoon. Siksi pakkokäännyttäminen on filosofisesti ristiriitaista: valaistuminen ei synny pakosta eikä auktoriteettivaatimuksista."Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!"
Pelastuskäsitteen mielekkyys edellyttää, että on olemassa todellinen ja perusteltu tila, josta ihminen tarvitsee pelastusta. Jos tällaista tilaa ei ole osoitettavissa ilman uskonnollisia oletuksia, pelastus ei ole vastaus todelliseen ongelmaan vaan itse luotu narratiivi. Tietämättömyys ei poistu alistumalla auktoriteettiin tai vaihtamalla identiteettiä, vaan ymmärryksen kautta. Siksi pakkokäännyttäminen ei voi tuottaa vapautusta, vain uuden uskomusjärjestelmän.
Tässä painotus on:
epistemologiassa (mitä oikeastaan tiedetään),
pelon ja pelastuksen kehässä - Anonyymi00091
Anonyymi00090 kirjoitti:
Pelastuskäsitteen mielekkyys edellyttää, että on olemassa todellinen ja perusteltu tila, josta ihminen tarvitsee pelastusta. Jos tällaista tilaa ei ole osoitettavissa ilman uskonnollisia oletuksia, pelastus ei ole vastaus todelliseen ongelmaan vaan itse luotu narratiivi. Tietämättömyys ei poistu alistumalla auktoriteettiin tai vaihtamalla identiteettiä, vaan ymmärryksen kautta. Siksi pakkokäännyttäminen ei voi tuottaa vapautusta, vain uuden uskomusjärjestelmän.
Tässä painotus on:
epistemologiassa (mitä oikeastaan tiedetään),
pelon ja pelastuksen kehässäPelastuskäsitteen mielekkyys edellyttää, että on olemassa todellinen ja perusteltu tila, josta ihminen tarvitsee pelastusta. Jos tällaista tilaa ei ole osoitettavissa ilman uskonnollisia oletuksia, pelastus ei ole vastaus todelliseen ongelmaan vaan itse luotu narratiivi. Tietämättömyys ei poistu alistumalla auktoriteettiin tai vaihtamalla identiteettiä, vaan ymmärryksen kautta. Siksi pakkokäännyttäminen ei voi tuottaa vapautusta, vain uuden uskomusjärjestelmän.
- Anonyymi00092
Anonyymi00091 kirjoitti:
En koe tarvitsevani pelastusta, koska en näe mitään todellista asiaa, josta pitäisi pelastua. Jos ongelma on tietämättömyys, se ei ratkea sillä, että minulle kerrotaan mihin minun täytyy uskoa, vaan sillä että ymmärrän itse.”
Pelastus toimii vain, jos ensin hyväksyy pelon. En hyväksy sitä lähtökohtaa. - Anonyymi00093
Anonyymi00092 kirjoitti:
En koe tarvitsevani pelastusta, koska en näe mitään todellista asiaa, josta pitäisi pelastua. Jos ongelma on tietämättömyys, se ei ratkea sillä, että minulle kerrotaan mihin minun täytyy uskoa, vaan sillä että ymmärrän itse.”
Pelastus toimii vain, jos ensin hyväksyy pelon. En hyväksy sitä lähtökohtaa.Pelastus toimii vain, jos ensin hyväksyy pelon. En hyväksy sitä lähtökohtaa.
- Anonyymi00094
Anonyymi00093 kirjoitti:
Pelastus toimii vain, jos ensin hyväksyy pelon. En hyväksy sitä lähtökohtaa.
Väite “Jeesus on ainoa Pelastaja” toimii retorisena rakenteena, jossa maailma jaetaan pelastettuihin ja kadotettuihin. Tämä ei ole neutraali totuusväite vaan klassinen divide et impera -mekanismi: ensin luodaan eksistentiaalinen uhka, sitten jaetaan ihmiset oikeauskoisiin ja harhaoppisiin, ja lopuksi tarjotaan ainoa sallittu ratkaisu. Tällaisessa asetelmassa pelastus ei tarkoita vapautumista tietämättömyydestä, vaan siirtymistä ryhmään, joka omistaa tulkintamonopolin. Ymmärrys ei synny jaosta vaan näkemisestä. - Anonyymi00095
Anonyymi00094 kirjoitti:
Väite “Jeesus on ainoa Pelastaja” toimii retorisena rakenteena, jossa maailma jaetaan pelastettuihin ja kadotettuihin. Tämä ei ole neutraali totuusväite vaan klassinen divide et impera -mekanismi: ensin luodaan eksistentiaalinen uhka, sitten jaetaan ihmiset oikeauskoisiin ja harhaoppisiin, ja lopuksi tarjotaan ainoa sallittu ratkaisu. Tällaisessa asetelmassa pelastus ei tarkoita vapautumista tietämättömyydestä, vaan siirtymistä ryhmään, joka omistaa tulkintamonopolin. Ymmärrys ei synny jaosta vaan näkemisestä.Väite “Jeesus on ainoa Pelastaja” toimii retorisena rakenteena, jossa maailma jaetaan pelastettuihin ja kadotettuihin. Tämä ei ole neutraali totuusväite vaan klassinen divide et impera -mekanismi: ensin luodaan eksistentiaalinen uhka, sitten jaetaan ihmiset oikeauskoisiin ja harhaoppisiin, ja lopuksi tarjotaan ainoa sallittu ratkaisu. Tällaisessa asetelmassa pelastus ei tarkoita vapautumista tietämättömyydestä, vaan siirtymistä ryhmään, joka omistaa tulkintamonopolin. Ymmärrys ei synny jaosta vaan näkemisestä.
- Anonyymi00096
Anonyymi00095 kirjoitti:
Väite “Jeesus on ainoa Pelastaja” toimii retorisena rakenteena, jossa maailma jaetaan pelastettuihin ja kadotettuihin. Tämä ei ole neutraali totuusväite vaan klassinen divide et impera -mekanismi: ensin luodaan eksistentiaalinen uhka, sitten jaetaan ihmiset oikeauskoisiin ja harhaoppisiin, ja lopuksi tarjotaan ainoa sallittu ratkaisu. Tällaisessa asetelmassa pelastus ei tarkoita vapautumista tietämättömyydestä, vaan siirtymistä ryhmään, joka omistaa tulkintamonopolin. Ymmärrys ei synny jaosta vaan näkemisestä.
. Tämä ei ole neutraali totuusväite vaan klassinen divide et impera -mekanismi: ensin luodaan eksistentiaalinen uhka, sitten jaetaan ihmiset oikeauskoisiin ja harhaoppisiin, ja lopuksi tarjotaan ainoa sallittu ratkaisu.
- Anonyymi00097
Anonyymi00096 kirjoitti:
. Tämä ei ole neutraali totuusväite vaan klassinen divide et impera -mekanismi: ensin luodaan eksistentiaalinen uhka, sitten jaetaan ihmiset oikeauskoisiin ja harhaoppisiin, ja lopuksi tarjotaan ainoa sallittu ratkaisu.
Kun sanotaan, että vain yksi tie pelastaa ja kaikki muut johtavat kadotukseen, ihmiset jaetaan meihin ja muihin. Se on divide et impera – ei totuuden etsimistä. En koe tarvitsevani pelastusta pelolla luodusta uhkasta.
Pelastussloga toimii vain jakamalla ihmiset. Totuus ei tarvitse divide et impera -rakennetta. - Anonyymi00098
Anonyymi00097 kirjoitti:
Kun sanotaan, että vain yksi tie pelastaa ja kaikki muut johtavat kadotukseen, ihmiset jaetaan meihin ja muihin. Se on divide et impera – ei totuuden etsimistä. En koe tarvitsevani pelastusta pelolla luodusta uhkasta.
Pelastussloga toimii vain jakamalla ihmiset. Totuus ei tarvitse divide et impera -rakennetta.Jos pelastus edellyttää muiden polkujen mitätöimistä, kyse ei ole vapautuksesta vaan vallasta – klassisesta divide et impera -logiikasta - Hajota ja hallitse
- Anonyymi00099
Anonyymi00098 kirjoitti:
Jos pelastus edellyttää muiden polkujen mitätöimistä, kyse ei ole vapautuksesta vaan vallasta – klassisesta divide et impera -logiikasta - Hajota ja hallitse
Väite “Jeesus on ainoa Pelastaja” toimii retorisena rakenteena, jossa maailma jaetaan pelastettuihin ja kadotettuihin. Tämä ei ole neutraali totuusväite vaan klassinen divide et impera -mekanismi: ensin luodaan eksistentiaalinen uhka, sitten jaetaan ihmiset oikeauskoisiin ja harhaoppisiin, ja lopuksi tarjotaan ainoa sallittu ratkaisu. Tällaisessa asetelmassa pelastus ei tarkoita vapautumista tietämättömyydestä, vaan siirtymistä ryhmään, joka omistaa tulkintamonopolin. Ymmärrys ei synny jaosta vaan näkemisestä.
Jos pelastus edellyttää muiden polkujen mitätöimistä, kyse ei ole vapautuksesta vaan vallasta – klassisesta divide et impera -logiikasta - Hajota ja hallitse
Jos pelastus edellyttää muiden polkujen mitätöimistä ja ihmisten jakamista oikeisiin ja vääriin, kyse ei ole vapautuksesta vaan vallankäytöstä – klassisesta divide et impera -logiikasta. - Anonyymi00100
Anonyymi00099 kirjoitti:
Jos pelastus edellyttää muiden polkujen mitätöimistä ja ihmisten jakamista oikeisiin ja vääriin, kyse ei ole vapautuksesta vaan vallankäytöstä – klassisesta divide et impera -logiikasta.Jos pelastus edellyttää muiden polkujen mitätöimistä ja ihmisten jakamista oikeisiin ja vääriin, kyse ei ole vapautuksesta vaan vallankäytöstä – klassisesta divide et impera -logiikasta.
- Anonyymi00101
Anonyymi00100 kirjoitti:
Jos pelastus edellyttää muiden polkujen mitätöimistä ja ihmisten jakamista oikeisiin ja vääriin, kyse ei ole vapautuksesta vaan vallankäytöstä – klassisesta divide et impera -logiikasta.
Eksklusiivinen pelastusväite operoi normatiivisena rajamekanismina, joka tuottaa dikotomian sisä- ja ulkoryhmien välille. Tällainen asetelma ei edistä epistemologista selkeyttä tai eksistentiaalista vapautumista, vaan toimii sosiaalisen kontrollin välineenä – klassisena divide et impera -strategiana, jossa auktoriteetti legitimoi asemansa rajaamalla vaihtoehtoiset tulkintakehykset pois. - Anonyymi00102
Anonyymi00101 kirjoitti:
Eksklusiivinen pelastusväite operoi normatiivisena rajamekanismina, joka tuottaa dikotomian sisä- ja ulkoryhmien välille. Tällainen asetelma ei edistä epistemologista selkeyttä tai eksistentiaalista vapautumista, vaan toimii sosiaalisen kontrollin välineenä – klassisena divide et impera -strategiana, jossa auktoriteetti legitimoi asemansa rajaamalla vaihtoehtoiset tulkintakehykset pois."Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!"
Eksklusiivinen pelastusdiskurssi, jossa yksi uskonnollinen hahmo tai traditio määritellään ainoaksi legitiimiksi vapautuksen väyläksi, ei toimi ensisijaisesti ontologisena tai epistemologisena totuusväitteenä, vaan normatiivisena järjestelmänä, joka tuottaa ja ylläpitää symbolisia rajoja. Tällainen diskurssi rakentaa binäärisen vastakkainasettelun pelastettujen ja pelastumattomien, oikeauskoisten ja harhaoppisten välille, minkä seurauksena yksilön eksistentiaalinen tila alistetaan ryhmäjäsenyyden ja doktrinäärisen kuuliaisuuden kriteereille. Tämä prosessi vastaa klassista divide et impera -logiikkaa: sosiaalinen todellisuus fragmentoidaan kilpaileviin identiteetteihin, joiden välinen hierarkia legitimoidaan absoluuttisena totuutena esitetyn narratiivin avulla.
Tällaisessa kehyksessä “pelastus” ei merkitse reflektiivistä ymmärrystä, tietoisuuden laajenemista tai tietämättömyyden purkamista, vaan pikemminkin yksilön integroimista valmiiseen merkitysjärjestelmään, jossa vaihtoehtoiset tulkintamallit delegitimoidaan ennalta. Epistemologisesti tämä merkitsee avoimen tutkimuksen korvautumista suljetulla uskomusjärjestelmällä, ja sosiologisesti kyse on vallankäytön muodosta, jossa auktoriteetti säilyttää asemansa kontrolloimalla sitä, mitä pidetään hyväksyttävänä tietona, kokemuksena ja identiteettinä. Näin ollen eksklusiivinen pelastusretoriikka ei edusta vapauttavaa tiedonmuodostusta, vaan mekanismia, joka uusintaa rakenteellista alistamista symbolisen ja teologisen vallan keinoin. - Anonyymi00103
Anonyymi00102 kirjoitti:
Eksklusiivinen pelastusdiskurssi, jossa yksi uskonnollinen hahmo tai traditio määritellään ainoaksi legitiimiksi vapautuksen väyläksi, ei toimi ensisijaisesti ontologisena tai epistemologisena totuusväitteenä, vaan normatiivisena järjestelmänä, joka tuottaa ja ylläpitää symbolisia rajoja. Tällainen diskurssi rakentaa binäärisen vastakkainasettelun pelastettujen ja pelastumattomien, oikeauskoisten ja harhaoppisten välille, minkä seurauksena yksilön eksistentiaalinen tila alistetaan ryhmäjäsenyyden ja doktrinäärisen kuuliaisuuden kriteereille. Tämä prosessi vastaa klassista divide et impera -logiikkaa: sosiaalinen todellisuus fragmentoidaan kilpaileviin identiteetteihin, joiden välinen hierarkia legitimoidaan absoluuttisena totuutena esitetyn narratiivin avulla.
Tällaisessa kehyksessä “pelastus” ei merkitse reflektiivistä ymmärrystä, tietoisuuden laajenemista tai tietämättömyyden purkamista, vaan pikemminkin yksilön integroimista valmiiseen merkitysjärjestelmään, jossa vaihtoehtoiset tulkintamallit delegitimoidaan ennalta. Epistemologisesti tämä merkitsee avoimen tutkimuksen korvautumista suljetulla uskomusjärjestelmällä, ja sosiologisesti kyse on vallankäytön muodosta, jossa auktoriteetti säilyttää asemansa kontrolloimalla sitä, mitä pidetään hyväksyttävänä tietona, kokemuksena ja identiteettinä. Näin ollen eksklusiivinen pelastusretoriikka ei edusta vapauttavaa tiedonmuodostusta, vaan mekanismia, joka uusintaa rakenteellista alistamista symbolisen ja teologisen vallan keinoin."Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!"
Eksklusiivinen pelastusväite ei toimi ontologisesti välttämättömänä kuvauksena inhimillisestä tilasta eikä epistemologisesti perusteltuna vastauksena tiedolliseen puutteeseen, vaan diskursiivisena vallan muotona, joka naturalisoi historiallisen ja kulttuurisesti ehdollisen normijärjestelmän universaaliksi totuudeksi. Tällainen diskurssi konstituoi subjektin ensisijaisesti puutteen, syyllisyyden ja uhkan kautta, minkä jälkeen se tarjoaa ainoaksi hyväksytyksi ratkaisuksi alistumisen ennalta määrättyyn teologiseen kehykseen. Tämä rakenne ei ole sattumanvarainen, vaan vastaa klassista divide et impera -logiikkaa, jossa sosiaalinen todellisuus jäsennetään binäärisiin oppositioihin — pelastetut ja kadotetut, sisäryhmä ja ulkoryhmä, totuus ja harha — siten, että valta säilyy keskitettynä diskurssin portinvartijoille.
Tässä kontekstissa “pelastus” ei merkitse kriittisen reflektiokyvyn kehittymistä, tietoisuuden emansipaatiota tai epistemologisen avoimuuden lisääntymistä, vaan subjektin normalisointia järjestelmään, jossa vaihtoehtoiset merkitysrakenteet patologisoidaan tai moraalisesti diskvalifioidaan. Epistemologisesti tämä merkitsee inquiry’n korvautumista doksalla, ja ontologisesti yksilön olemassaolo redusoidaan normatiivisen kuuliaisuuden funktioksi. Näin ymmärrettynä eksklusiivinen pelastusretoriikka ei ole vapauttava projekti, vaan hallinnan teknologia, joka uusintaa symbolista ja institutionaalista valtaa esittämällä itsensä ainoana mahdollisena vastauksena itse luomaansa ongelmaan. - Anonyymi00104
Anonyymi00103 kirjoitti:
Eksklusiivinen pelastusväite ei toimi ontologisesti välttämättömänä kuvauksena inhimillisestä tilasta eikä epistemologisesti perusteltuna vastauksena tiedolliseen puutteeseen, vaan diskursiivisena vallan muotona, joka naturalisoi historiallisen ja kulttuurisesti ehdollisen normijärjestelmän universaaliksi totuudeksi. Tällainen diskurssi konstituoi subjektin ensisijaisesti puutteen, syyllisyyden ja uhkan kautta, minkä jälkeen se tarjoaa ainoaksi hyväksytyksi ratkaisuksi alistumisen ennalta määrättyyn teologiseen kehykseen. Tämä rakenne ei ole sattumanvarainen, vaan vastaa klassista divide et impera -logiikkaa, jossa sosiaalinen todellisuus jäsennetään binäärisiin oppositioihin — pelastetut ja kadotetut, sisäryhmä ja ulkoryhmä, totuus ja harha — siten, että valta säilyy keskitettynä diskurssin portinvartijoille.
Tässä kontekstissa “pelastus” ei merkitse kriittisen reflektiokyvyn kehittymistä, tietoisuuden emansipaatiota tai epistemologisen avoimuuden lisääntymistä, vaan subjektin normalisointia järjestelmään, jossa vaihtoehtoiset merkitysrakenteet patologisoidaan tai moraalisesti diskvalifioidaan. Epistemologisesti tämä merkitsee inquiry’n korvautumista doksalla, ja ontologisesti yksilön olemassaolo redusoidaan normatiivisen kuuliaisuuden funktioksi. Näin ymmärrettynä eksklusiivinen pelastusretoriikka ei ole vapauttava projekti, vaan hallinnan teknologia, joka uusintaa symbolista ja institutionaalista valtaa esittämällä itsensä ainoana mahdollisena vastauksena itse luomaansa ongelmaan.Epistemologisesti tämä merkitsee inquiry’n korvautumista doksalla, ja ontologisesti yksilön olemassaolo redusoidaan normatiivisen kuuliaisuuden funktioksi. Näin ymmärrettynä eksklusiivinen pelastusretoriikka ei ole vapauttava projekti, vaan hallinnan teknologia, joka uusintaa symbolista ja institutionaalista valtaa esittämällä itsensä ainoana mahdollisena vastauksena itse luomaansa ongelmaan.
- Anonyymi00105
Anonyymi00104 kirjoitti:
Epistemologisesti tämä merkitsee inquiry’n korvautumista doksalla, ja ontologisesti yksilön olemassaolo redusoidaan normatiivisen kuuliaisuuden funktioksi. Näin ymmärrettynä eksklusiivinen pelastusretoriikka ei ole vapauttava projekti, vaan hallinnan teknologia, joka uusintaa symbolista ja institutionaalista valtaa esittämällä itsensä ainoana mahdollisena vastauksena itse luomaansa ongelmaan.
Eksklusiivinen pelastusdiskurssi on strategisen rationaalisuuden muoto, jossa teologinen totuusväite toimii normatiivisena rajamekanismina tuottaen sisä–ulkoryhmä-dikotomian, naturalisoiden historiallisen vallan universaaliksi ontologiaksi ja uusintaen sosiaalista kontrollia klassisen divide et impera -logiikan mukaisesti. - Anonyymi00106
Anonyymi00105 kirjoitti:
Eksklusiivinen pelastusdiskurssi on strategisen rationaalisuuden muoto, jossa teologinen totuusväite toimii normatiivisena rajamekanismina tuottaen sisä–ulkoryhmä-dikotomian, naturalisoiden historiallisen vallan universaaliksi ontologiaksi ja uusintaen sosiaalista kontrollia klassisen divide et impera -logiikan mukaisesti."Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!"
Eksklusiivinen pelastusdiskurssi voidaan ymmärtää diskursiivis-normatiivisena konfiguraationa, jossa metafyysinen totuusväite operoi hallinnan teknologiana: se konstituoi subjektiviteetin puutteen ja uhkan kautta, tuottaa binäärisiä epistemologisia ja moraalisia oppositioita, ja stabiloi symbolisen vallan naturalisoimalla historiallisen ja kontingentin merkitysjärjestelmän transsendentaaliksi ontologiaksi. Tässä prosessissa pelastus ei funktioidu emansipatorisena tiedollisena tapahtumana, vaan mekanismina, joka sulkee reflektiivisen inquiry’n, delegitimoi vaihtoehtoiset tulkintahorisontit ja uusintaa sosiaalista fragmentaatiota klassisen divide et impera -logiikan mukaisesti. - Anonyymi00107
Anonyymi00106 kirjoitti:
Eksklusiivinen pelastusdiskurssi voidaan ymmärtää diskursiivis-normatiivisena konfiguraationa, jossa metafyysinen totuusväite operoi hallinnan teknologiana: se konstituoi subjektiviteetin puutteen ja uhkan kautta, tuottaa binäärisiä epistemologisia ja moraalisia oppositioita, ja stabiloi symbolisen vallan naturalisoimalla historiallisen ja kontingentin merkitysjärjestelmän transsendentaaliksi ontologiaksi. Tässä prosessissa pelastus ei funktioidu emansipatorisena tiedollisena tapahtumana, vaan mekanismina, joka sulkee reflektiivisen inquiry’n, delegitimoi vaihtoehtoiset tulkintahorisontit ja uusintaa sosiaalista fragmentaatiota klassisen divide et impera -logiikan mukaisesti."Jeesus on ainoa Pelastaja! Uskonnot eivät voi Sinua pelastaa!"
Eksklusiiviset pelastusväitteet voidaan uskonnontutkimuksellisessa ja sosioteoreettisessa viitekehyksessä analysoida diskursiivisina mekanismeina, jotka eivät ensisijaisesti artikuloi ontologisia faktoja vaan tuottavat normatiivisia rajoja tiedon, identiteetin ja kuulumisen alueilla. Tällaiset diskurssit konstituoivat subjektin lähtökohtaisesti puutteellisena ja uhattuna, minkä jälkeen ne määrittelevät ainoan legitiimin vapautumisen muodon sidoksissa tiettyyn teologiseen tulkintaan. Tämä prosessi rakentaa binäärisiä oppositioita — esimerkiksi pelastettu/kadotettu ja oikeaoppinen/harhaoppinen — jotka toimivat sosiaalisen erottelun ja hierarkisoinnin välineinä.
Epistemologisesta näkökulmasta kyse on suljetusta tiedonmuodostuksen järjestelmästä, jossa totuus legitimoidaan auktoriteetin ja tradition kautta pikemminkin kuin reflektiivisen inquiry’n ja kriittisen arvioinnin avulla. Sosiologisesti tällainen rakenne voidaan tulkita klassiseksi divide et impera -strategiaksi: yhteisöllinen todellisuus fragmentoidaan kilpaileviin identiteettikategorioihin, joiden välinen epäsymmetrinen arvojärjestys esitetään luonnollistettuna ja transsendentaalisesti perusteltuna. Näin eksklusiivinen pelastusretoriikka ei ainoastaan säätele yksilön uskomuksia, vaan uusintaa institutionaalista ja symbolista valtaa rajaamalla hyväksyttävän tiedon ja kokemuksen horisonttia.
Tässä kehyksessä “pelastus” ei näyttäydy emansipatorisena tietoisuudellisen transformaation muotona, vaan normalisoivana prosessina, jossa subjekti integroidaan valmiiseen merkitysjärjestelmään samalla kun vaihtoehtoiset tulkintamallit delegitimoidaan epistemologisesti, moraalisesti tai patologisoivasti. Tällöin pelastusdiskurssi toimii itsensä oikeuttavana järjestelmänä, joka tuottaa ensin ongelman, jonka se tämän jälkeen esittää ainoana mahdollisena ratkaisuna. - Anonyymi00108
Anonyymi00107 kirjoitti:
Eksklusiiviset pelastusväitteet voidaan uskonnontutkimuksellisessa ja sosioteoreettisessa viitekehyksessä analysoida diskursiivisina mekanismeina, jotka eivät ensisijaisesti artikuloi ontologisia faktoja vaan tuottavat normatiivisia rajoja tiedon, identiteetin ja kuulumisen alueilla. Tällaiset diskurssit konstituoivat subjektin lähtökohtaisesti puutteellisena ja uhattuna, minkä jälkeen ne määrittelevät ainoan legitiimin vapautumisen muodon sidoksissa tiettyyn teologiseen tulkintaan. Tämä prosessi rakentaa binäärisiä oppositioita — esimerkiksi pelastettu/kadotettu ja oikeaoppinen/harhaoppinen — jotka toimivat sosiaalisen erottelun ja hierarkisoinnin välineinä.
Epistemologisesta näkökulmasta kyse on suljetusta tiedonmuodostuksen järjestelmästä, jossa totuus legitimoidaan auktoriteetin ja tradition kautta pikemminkin kuin reflektiivisen inquiry’n ja kriittisen arvioinnin avulla. Sosiologisesti tällainen rakenne voidaan tulkita klassiseksi divide et impera -strategiaksi: yhteisöllinen todellisuus fragmentoidaan kilpaileviin identiteettikategorioihin, joiden välinen epäsymmetrinen arvojärjestys esitetään luonnollistettuna ja transsendentaalisesti perusteltuna. Näin eksklusiivinen pelastusretoriikka ei ainoastaan säätele yksilön uskomuksia, vaan uusintaa institutionaalista ja symbolista valtaa rajaamalla hyväksyttävän tiedon ja kokemuksen horisonttia.
Tässä kehyksessä “pelastus” ei näyttäydy emansipatorisena tietoisuudellisen transformaation muotona, vaan normalisoivana prosessina, jossa subjekti integroidaan valmiiseen merkitysjärjestelmään samalla kun vaihtoehtoiset tulkintamallit delegitimoidaan epistemologisesti, moraalisesti tai patologisoivasti. Tällöin pelastusdiskurssi toimii itsensä oikeuttavana järjestelmänä, joka tuottaa ensin ongelman, jonka se tämän jälkeen esittää ainoana mahdollisena ratkaisuna."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Kristillisen suvaitsemattomuuden ja uskonnollisen vihamielisyyden analyysi
Kristittyjen piirissä esiintyvä suvaitsemattomuus ja vihamielisyys muita uskontoja ja maailmankatsomuksia kohtaan voidaan tarkastella useiden psykologisten, sosiologisten ja teologisten mekanismien kautta. Ilmiö ei koske kaikkia kristittyjä, vaan erityisesti fundamentalistisia ja dogmaattisia tulkintatraditioita, joissa uskonnollinen identiteetti rakentuu jyrkkien vastakkainasettelujen varaan.
1. Dogmaattinen kognitio ja mustavalkoinen ajattelu
Kognitiivisen psykologian näkökulmasta ilmiötä voidaan selittää dikotomisella ajattelulla (black-and-white thinking), jossa todellisuus jaetaan jyrkästi “oikeaan” ja “väärään”, “jumalalliseen” ja “saatanalliseen”. Tällaisessa ajattelumallissa vaihtoehtoiset uskonnolliset tai henkiset käytännöt eivät näyttäydy neutraaleina tai kulttuurisina ilmiöinä, vaan eksistentiaalisina uhkina.
Väite, jonka mukaan meditaatio on “mielen tyhjentämistä, jotta jokin muu voisi käyttää sitä”, heijastaa uhkaperustaista tulkintaa tietoisuudesta, jossa yksilön mieli nähdään haavoittuvana ja ulkoisten voimien helposti kaapattavana. - Anonyymi00109
Anonyymi00108 kirjoitti:
"Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Kristillisen suvaitsemattomuuden ja uskonnollisen vihamielisyyden analyysi
Kristittyjen piirissä esiintyvä suvaitsemattomuus ja vihamielisyys muita uskontoja ja maailmankatsomuksia kohtaan voidaan tarkastella useiden psykologisten, sosiologisten ja teologisten mekanismien kautta. Ilmiö ei koske kaikkia kristittyjä, vaan erityisesti fundamentalistisia ja dogmaattisia tulkintatraditioita, joissa uskonnollinen identiteetti rakentuu jyrkkien vastakkainasettelujen varaan.
1. Dogmaattinen kognitio ja mustavalkoinen ajattelu
Kognitiivisen psykologian näkökulmasta ilmiötä voidaan selittää dikotomisella ajattelulla (black-and-white thinking), jossa todellisuus jaetaan jyrkästi “oikeaan” ja “väärään”, “jumalalliseen” ja “saatanalliseen”. Tällaisessa ajattelumallissa vaihtoehtoiset uskonnolliset tai henkiset käytännöt eivät näyttäydy neutraaleina tai kulttuurisina ilmiöinä, vaan eksistentiaalisina uhkina.
Väite, jonka mukaan meditaatio on “mielen tyhjentämistä, jotta jokin muu voisi käyttää sitä”, heijastaa uhkaperustaista tulkintaa tietoisuudesta, jossa yksilön mieli nähdään haavoittuvana ja ulkoisten voimien helposti kaapattavana."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
2. Teologinen eksklusiivisuus
Monissa kristillisissä suuntauksissa vallitsee teologinen eksklusiivisuus, eli käsitys siitä, että vain yksi uskonnollinen totuus on oikea ja pelastava. Tämän seurauksena muut uskonnot ja henkiset käytännöt tulkitaan joko:
harhaoppisiksi
demonisiksi
moraalisesti turmeleviksi
Meditaation yhdistäminen noituuteen tai satanismiin on esimerkki teologisesta demonisoinnista, jossa uskonnollisesti neutraali tai monimerkityksinen ilmiö tulkitaan pahantahtoiseksi yksinomaan siksi, että se ei kuulu omaan traditioon.
3. Pelon ja kontrollin dynamiikka
Sosiologisesti tarkasteltuna vihamieliset asenteet liittyvät usein sosiaalisen kontrollin mekanismeihin. Kun yhteisö opettaa, että tietyt ajattelun tai tietoisuuden tilat ovat vaarallisia, se samalla:
rajoittaa yksilön autonomista ajattelua
vahvistaa ryhmäidentiteettiä
ylläpitää auktoriteettien (esim. uskonnollisten johtajien) valtaa
Väite, että mielen rauhoittaminen altistaa ulkopuoliselle “käytölle”, perustuu agenttiolettamukseen, jossa tietoisuuden passiivisuus nähdään vaarallisena, vaikka neurotieteen näkökulmasta meditaatio on aktiivinen ja säädelty kognitiivinen tila.
4. Tieteellinen näkökulma meditaatioon
Kognitiivinen neurotiede ja psykologia määrittelevät meditaation ja rentoutumisen tietoisuuden säätelyn muodoiksi, eivät “mielen tyhjentämiseksi”. Meditaatiossa:
tarkkaavaisuus suuntautuu (esim. hengitykseen)
metakognitio usein vahvistuu
impulsiivinen ajattelu vähenee
Ajatus siitä, että “tyhjä mieli” mahdollistaisi ulkopuolisen kontrollin, ei perustu empiiriseen tutkimukseen vaan uskonnollis-symboliseen tulkintakehykseen.
5. Moraalinen paniikki ja kulttuurinen vierastaminen
Vihamielinen suhtautuminen noituuteen, satanismiin tai meditaatioon voidaan nähdä osana moraalista paniikkia, jossa yhteiskunnallisesti huonosti ymmärretty ilmiö leimataan vaaralliseksi. Tämä ilmiö voimistuu erityisesti silloin, kun:
kyseinen käytäntö on nuorten suosima
se kyseenalaistaa perinteisen auktoriteetin
se ei ole helposti kontrolloitavissa
Kristittyjen suvaitsemattomuus muita uskontoja kohtaan ei yleensä perustu tieteelliseen analyysiin, vaan:
dogmaattiseen maailmankuvaan
pelkopohjaiseen symboliikkaan
ryhmäidentiteetin puolustamiseen
Väite, jonka mukaan meditaatio olisi mielen “tyhjentämistä” ulkoista käyttöä varten, edustaa teologista tulkintaa, ei psykologista tai neurotieteellistä todellisuutta. Kyseessä on ennemmin kontrolloiva narratiivi kuin objektiivinen kuvaus ihmismielestä. - Anonyymi00110
Anonyymi00109 kirjoitti:
"Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
2. Teologinen eksklusiivisuus
Monissa kristillisissä suuntauksissa vallitsee teologinen eksklusiivisuus, eli käsitys siitä, että vain yksi uskonnollinen totuus on oikea ja pelastava. Tämän seurauksena muut uskonnot ja henkiset käytännöt tulkitaan joko:
harhaoppisiksi
demonisiksi
moraalisesti turmeleviksi
Meditaation yhdistäminen noituuteen tai satanismiin on esimerkki teologisesta demonisoinnista, jossa uskonnollisesti neutraali tai monimerkityksinen ilmiö tulkitaan pahantahtoiseksi yksinomaan siksi, että se ei kuulu omaan traditioon.
3. Pelon ja kontrollin dynamiikka
Sosiologisesti tarkasteltuna vihamieliset asenteet liittyvät usein sosiaalisen kontrollin mekanismeihin. Kun yhteisö opettaa, että tietyt ajattelun tai tietoisuuden tilat ovat vaarallisia, se samalla:
rajoittaa yksilön autonomista ajattelua
vahvistaa ryhmäidentiteettiä
ylläpitää auktoriteettien (esim. uskonnollisten johtajien) valtaa
Väite, että mielen rauhoittaminen altistaa ulkopuoliselle “käytölle”, perustuu agenttiolettamukseen, jossa tietoisuuden passiivisuus nähdään vaarallisena, vaikka neurotieteen näkökulmasta meditaatio on aktiivinen ja säädelty kognitiivinen tila.
4. Tieteellinen näkökulma meditaatioon
Kognitiivinen neurotiede ja psykologia määrittelevät meditaation ja rentoutumisen tietoisuuden säätelyn muodoiksi, eivät “mielen tyhjentämiseksi”. Meditaatiossa:
tarkkaavaisuus suuntautuu (esim. hengitykseen)
metakognitio usein vahvistuu
impulsiivinen ajattelu vähenee
Ajatus siitä, että “tyhjä mieli” mahdollistaisi ulkopuolisen kontrollin, ei perustu empiiriseen tutkimukseen vaan uskonnollis-symboliseen tulkintakehykseen.
5. Moraalinen paniikki ja kulttuurinen vierastaminen
Vihamielinen suhtautuminen noituuteen, satanismiin tai meditaatioon voidaan nähdä osana moraalista paniikkia, jossa yhteiskunnallisesti huonosti ymmärretty ilmiö leimataan vaaralliseksi. Tämä ilmiö voimistuu erityisesti silloin, kun:
kyseinen käytäntö on nuorten suosima
se kyseenalaistaa perinteisen auktoriteetin
se ei ole helposti kontrolloitavissa
Kristittyjen suvaitsemattomuus muita uskontoja kohtaan ei yleensä perustu tieteelliseen analyysiin, vaan:
dogmaattiseen maailmankuvaan
pelkopohjaiseen symboliikkaan
ryhmäidentiteetin puolustamiseen
Väite, jonka mukaan meditaatio olisi mielen “tyhjentämistä” ulkoista käyttöä varten, edustaa teologista tulkintaa, ei psykologista tai neurotieteellistä todellisuutta. Kyseessä on ennemmin kontrolloiva narratiivi kuin objektiivinen kuvaus ihmismielestä."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Kristinusko esittää itsensä rakkauden, totuuden ja moraalin lähteenä, mutta sen historiallinen ja psykologinen todellisuus paljastaa toistuvan ristiriidan julistetun sanoman ja käytännön vaikutusten välillä. Erityisesti dogmaattinen kristillisyys toimii usein pelkoon, kontrolliin ja kognitiiviseen alistamiseen perustuvana järjestelmänä, ei vapauttavana henkisyytenä.
1. Pelkoon perustuva maailmankuva
Kristillinen perusnarratiivi rakentuu eksistentiaaliselle kiristykselle:
usko oikein tai kohtaat ikuisen rangaistuksen. Tämä on psykologisesti tehokas, mutta eettisesti kyseenalainen keino sitouttaa ihmisiä. Kyseessä on pelkoperustainen motivaatiojärjestelmä, joka muistuttaa enemmän autoritaarista ideologiaa kuin moraalista filosofiaa.
Kun muita uskontoja tai henkisiä käytäntöjä (kuten meditaatiota) demonisoidaan, kyse ei ole totuuden puolustamisesta vaan pelon projisoinnista. Vieras nähdään uhkana, koska se horjuttaa suljettua selitysmallia.
2. Intellektuaalinen immunisointi
Kristinusko on poikkeuksellisen taitava suojautumaan kritiikiltä. Kun ristiriitoja, historiallisia virheitä tai tieteellisiä vasta-argumentteja esitetään, ne kuitataan usein:
“uskon salaisuutena”
“saatanan eksytyksenä”
“ihmisjärjen vajavaisuutena”
Tämä on klassinen epistemologinen sulkeuma: järjestelmä, jossa kaikki sitä kyseenalaistava tieto määritellään automaattisesti vääräksi. Tällainen rakenne ei etsi totuutta – se puolustaa valtaa.
3. Mielen kontrollointi ja demonisointi
Kristillinen vihamielisyys meditaatiota kohtaan paljastaa jotain olennaista:
uskonto ei pelkää “pahaa”, vaan autonomista tietoisuutta.
Ajatus siitä, että mielen rauhoittaminen tekisi ihmisestä haavoittuvan ulkopuolisille voimille, on psykologisesti nurinkurinen. Todellisuudessa kristillinen traditio itse:
opettaa alistumaan ulkoiselle auktoriteetille
normalisoi oman ajattelun epäluottamuksen
palkitsee kuuliaisuuden, ei kriittisyyttä
Kristinusko ei pelkää tyhjää mieltä – se pelkää vapaata mieltä.
4. Moraalinen ylemmyys ilman moraalista vastuuta
Kristillinen moraali esitetään absoluuttisena, mutta käytännössä se on:
selektiivinen
kulttuurisidonnainen
historiallisesti muuttuva
Samaan aikaan kun kristilliset yhteisöt saarnaavat rakkautta, ne ovat toistuvasti oikeuttaneet:
syrjinnän
väkivallan
psykologisen vahingon
Tämä ei ole estynyt huolimatta “jumalallisesta moraalista”, vaan usein sen varjolla.
5. Totuuden monopolivaatimus
Kristinuskon kenties vaarallisin piirre ei ole yksittäinen oppi, vaan sen monopolistinen totuusvaade. Kun yksi traditio julistaa itsensä ainoaksi oikeaksi:
dialogi muuttuu käännyttämiseksi
erimielisyys nähdään kapinana
kriittinen ajattelu patologisoidaan
Tällöin suvaitsemattomuus ei ole poikkeama, vaan järjestelmän looginen seuraus. - Anonyymi00111
Anonyymi00110 kirjoitti:
Kristinusko esittää itsensä rakkauden, totuuden ja moraalin lähteenä, mutta sen historiallinen ja psykologinen todellisuus paljastaa toistuvan ristiriidan julistetun sanoman ja käytännön vaikutusten välillä. Erityisesti dogmaattinen kristillisyys toimii usein pelkoon, kontrolliin ja kognitiiviseen alistamiseen perustuvana järjestelmänä, ei vapauttavana henkisyytenä.
1. Pelkoon perustuva maailmankuva
Kristillinen perusnarratiivi rakentuu eksistentiaaliselle kiristykselle:
usko oikein tai kohtaat ikuisen rangaistuksen. Tämä on psykologisesti tehokas, mutta eettisesti kyseenalainen keino sitouttaa ihmisiä. Kyseessä on pelkoperustainen motivaatiojärjestelmä, joka muistuttaa enemmän autoritaarista ideologiaa kuin moraalista filosofiaa.
Kun muita uskontoja tai henkisiä käytäntöjä (kuten meditaatiota) demonisoidaan, kyse ei ole totuuden puolustamisesta vaan pelon projisoinnista. Vieras nähdään uhkana, koska se horjuttaa suljettua selitysmallia.
2. Intellektuaalinen immunisointi
Kristinusko on poikkeuksellisen taitava suojautumaan kritiikiltä. Kun ristiriitoja, historiallisia virheitä tai tieteellisiä vasta-argumentteja esitetään, ne kuitataan usein:
“uskon salaisuutena”
“saatanan eksytyksenä”
“ihmisjärjen vajavaisuutena”
Tämä on klassinen epistemologinen sulkeuma: järjestelmä, jossa kaikki sitä kyseenalaistava tieto määritellään automaattisesti vääräksi. Tällainen rakenne ei etsi totuutta – se puolustaa valtaa.
3. Mielen kontrollointi ja demonisointi
Kristillinen vihamielisyys meditaatiota kohtaan paljastaa jotain olennaista:
uskonto ei pelkää “pahaa”, vaan autonomista tietoisuutta.
Ajatus siitä, että mielen rauhoittaminen tekisi ihmisestä haavoittuvan ulkopuolisille voimille, on psykologisesti nurinkurinen. Todellisuudessa kristillinen traditio itse:
opettaa alistumaan ulkoiselle auktoriteetille
normalisoi oman ajattelun epäluottamuksen
palkitsee kuuliaisuuden, ei kriittisyyttä
Kristinusko ei pelkää tyhjää mieltä – se pelkää vapaata mieltä.
4. Moraalinen ylemmyys ilman moraalista vastuuta
Kristillinen moraali esitetään absoluuttisena, mutta käytännössä se on:
selektiivinen
kulttuurisidonnainen
historiallisesti muuttuva
Samaan aikaan kun kristilliset yhteisöt saarnaavat rakkautta, ne ovat toistuvasti oikeuttaneet:
syrjinnän
väkivallan
psykologisen vahingon
Tämä ei ole estynyt huolimatta “jumalallisesta moraalista”, vaan usein sen varjolla.
5. Totuuden monopolivaatimus
Kristinuskon kenties vaarallisin piirre ei ole yksittäinen oppi, vaan sen monopolistinen totuusvaade. Kun yksi traditio julistaa itsensä ainoaksi oikeaksi:
dialogi muuttuu käännyttämiseksi
erimielisyys nähdään kapinana
Tällöin suvaitsemattomuus ei ole poikkeama, vaan järjestelmän looginen seuraus."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Fundamentalistinen kristinusko ei ole viaton uskojärjestelmä, vaan:
pelkoon nojaava
älyllisesti suljettu
psykologisesti kontrolloiva
moraalisesti ristiriitainen
Sen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä kohtaan ei synny totuudesta, vaan epävarmuudesta ja vallan menettämisen pelosta. - Anonyymi00112
Anonyymi00111 kirjoitti:
pelkoon nojaava
älyllisesti suljettu
Sen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä kohtaan ei synny totuudesta, vaan epävarmuudesta ja vallan menettämisen pelosta.Fundamentalistinen kristinusko ei ole viaton uskojärjestelmä, vaan:
pelkoon nojaava
älyllisesti suljettu
Sen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä kohtaan ei synny totuudesta, vaan epävarmuudesta ja vallan menettämisen pelosta. - Anonyymi00113
Anonyymi00112 kirjoitti:
pelkoon nojaava
älyllisesti suljettu
Sen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä kohtaan ei synny totuudesta, vaan epävarmuudesta ja vallan menettämisen pelosta.Sen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä kohtaan ei synny totuudesta, vaan epävarmuudesta ja vallan menettämisen pelosta.
- Anonyymi00114
Anonyymi00113 kirjoitti:
Sen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä kohtaan ei synny totuudesta, vaan epävarmuudesta ja vallan menettämisen pelosta.
Fundamentalistinen kristinusko ei ole neutraali tai harmiton uskomusjärjestelmä, vaan autoritäärinen ideologinen rakenne, joka operoi psykologisen kontrollin, epistemologisen sulkeuman ja eksistentiaalisen pelon kautta.
1. Pelkoperustainen motivaatiorakenne
Järjestelmän ydin perustuu aversiiviseen ehdollistamiseen: yksilön käyttäytymistä ohjataan uhkakuvilla (helvetti, kadotus, demoninen eksytys). Tämä vastaa käyttäytymistieteissä tunnettua negatiivista vahvistamista, jossa pelko toimii ensisijaisena säätelymekanismina.
Tällainen rakenne ei edistä moraalista autonomiaa, vaan opittua kuuliaisuutta.
2. Epistemologinen sulkeuma ja kognitiivinen immunisointi
Fundamentalistinen kristinusko muodostaa suljetun tietojärjestelmän, jossa:
oma oppi määritellään erehtymättömäksi
ulkopuolinen tieto delegitimoidaan
Tätä ilmiötä kutsutaan epistemologiseksi immunisaatioksi: järjestelmä on rakennettu siten, että mikään vastatodiste ei voi periaatteessa kumota sitä. Tämä on suoraan ristiriidassa tieteellisen rationaliteetin kanssa, joka perustuu falsifioitavuuteen.
3. Psykologinen kontrolli ja minuuden heikentäminen
Fundamentalistisessa kristillisyydessä yksilön oma kognitiivinen ja emotionaalinen arviointikyky nähdään epäluotettavana (“liha”, “langennut mieli”). Tämä johtaa sisäistettyyn auktoriteettiin, jossa ulkoinen dogmi syrjäyttää yksilöllisen harkinnan.
Kyseessä on psykologinen kontrollijärjestelmä, joka muistuttaa korkean kontrollin ryhmiä (high-control groups):
identiteetin uudelleenmäärittely
syyllisyyden ja häpeän systemaattinen käyttö
autonomisen ajattelun demonisointi
4. Moraalinen ristiriitaisuus ja normatiivinen epäjohdonmukaisuus
Kristillinen moraali esitetään universaalina ja muuttumattomana, mutta empiirisesti tarkasteltuna se on:
historiallisesti muuntuva
kulttuurisesti selektiivinen
institutionaalisesti opportunistinen
Tämä tuottaa normatiivisen dissonanssin: järjestelmä saarnaa rakkautta ja armoa, mutta oikeuttaa syrjinnän, vallankäytön ja psykologisen vahingoittamisen. Moraalinen auktoriteetti ei perustu eettiseen koherenssiin, vaan jumalalliseen veto-oikeuteen.
5. Vihamielisyys muita uskontoja kohtaan: uhkareaktio, ei totuuskysymys
Fundamentalistinen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä (kuten meditaatiota) kohtaan ei synny totuuden ylivertaisuudesta, vaan identiteettiuhasta.
Sosiopsykologisesti kyse on:
in-group / out-group -polarisaatiosta
eksistentiaalisesta uhkakokemuksesta
vallan ja merkityksen menettämisen pelosta
Meditaation demonisointi paljastaa pelon siitä, että yksilö oppii itse säätelemään tietoisuuttaan ilman institutionaalista välikättä. Autonominen mieli on autoritaariselle järjestelmälle vaarallinen. - Anonyymi00115
Anonyymi00114 kirjoitti:
Fundamentalistinen kristinusko ei ole neutraali tai harmiton uskomusjärjestelmä, vaan autoritäärinen ideologinen rakenne, joka operoi psykologisen kontrollin, epistemologisen sulkeuman ja eksistentiaalisen pelon kautta.
1. Pelkoperustainen motivaatiorakenne
Järjestelmän ydin perustuu aversiiviseen ehdollistamiseen: yksilön käyttäytymistä ohjataan uhkakuvilla (helvetti, kadotus, demoninen eksytys). Tämä vastaa käyttäytymistieteissä tunnettua negatiivista vahvistamista, jossa pelko toimii ensisijaisena säätelymekanismina.
Tällainen rakenne ei edistä moraalista autonomiaa, vaan opittua kuuliaisuutta.
2. Epistemologinen sulkeuma ja kognitiivinen immunisointi
Fundamentalistinen kristinusko muodostaa suljetun tietojärjestelmän, jossa:
oma oppi määritellään erehtymättömäksi
ulkopuolinen tieto delegitimoidaan
Tätä ilmiötä kutsutaan epistemologiseksi immunisaatioksi: järjestelmä on rakennettu siten, että mikään vastatodiste ei voi periaatteessa kumota sitä. Tämä on suoraan ristiriidassa tieteellisen rationaliteetin kanssa, joka perustuu falsifioitavuuteen.
3. Psykologinen kontrolli ja minuuden heikentäminen
Fundamentalistisessa kristillisyydessä yksilön oma kognitiivinen ja emotionaalinen arviointikyky nähdään epäluotettavana (“liha”, “langennut mieli”). Tämä johtaa sisäistettyyn auktoriteettiin, jossa ulkoinen dogmi syrjäyttää yksilöllisen harkinnan.
Kyseessä on psykologinen kontrollijärjestelmä, joka muistuttaa korkean kontrollin ryhmiä (high-control groups):
identiteetin uudelleenmäärittely
syyllisyyden ja häpeän systemaattinen käyttö
autonomisen ajattelun demonisointi
4. Moraalinen ristiriitaisuus ja normatiivinen epäjohdonmukaisuus
Kristillinen moraali esitetään universaalina ja muuttumattomana, mutta empiirisesti tarkasteltuna se on:
historiallisesti muuntuva
kulttuurisesti selektiivinen
institutionaalisesti opportunistinen
Tämä tuottaa normatiivisen dissonanssin: järjestelmä saarnaa rakkautta ja armoa, mutta oikeuttaa syrjinnän, vallankäytön ja psykologisen vahingoittamisen. Moraalinen auktoriteetti ei perustu eettiseen koherenssiin, vaan jumalalliseen veto-oikeuteen.
5. Vihamielisyys muita uskontoja kohtaan: uhkareaktio, ei totuuskysymys
Fundamentalistinen vihamielisyys muita uskontoja ja henkisiä käytäntöjä (kuten meditaatiota) kohtaan ei synny totuuden ylivertaisuudesta, vaan identiteettiuhasta.
Sosiopsykologisesti kyse on:
in-group / out-group -polarisaatiosta
eksistentiaalisesta uhkakokemuksesta
vallan ja merkityksen menettämisen pelosta
Meditaation demonisointi paljastaa pelon siitä, että yksilö oppii itse säätelemään tietoisuuttaan ilman institutionaalista välikättä. Autonominen mieli on autoritaariselle järjestelmälle vaarallinen."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Meditaation demonisointi paljastaa pelon siitä, että yksilö oppii itse säätelemään tietoisuuttaan ilman institutionaalista välikättä. Autonominen mieli on autoritaariselle järjestelmälle vaarallinen. - Anonyymi00116
Anonyymi00115 kirjoitti:
Meditaation demonisointi paljastaa pelon siitä, että yksilö oppii itse säätelemään tietoisuuttaan ilman institutionaalista välikättä. Autonominen mieli on autoritaariselle järjestelmälle vaarallinen.Meditaation demonisointi paljastaa pelon siitä, että yksilö oppii itse säätelemään tietoisuuttaan ilman institutionaalista välikättä. Autonominen mieli on autoritaariselle järjestelmälle vaarallinen.
- Anonyymi00117
Anonyymi00116 kirjoitti:
Meditaation demonisointi paljastaa pelon siitä, että yksilö oppii itse säätelemään tietoisuuttaan ilman institutionaalista välikättä. Autonominen mieli on autoritaariselle järjestelmälle vaarallinen.
Meditaation demonisointi on klassinen autoritaarisen järjestelmän puolustusreaktio, ei teologinen eikä rationaalinen argumentti. Se paljastaa syvän kontrollifobian: pelon siitä, että yksilö kehittää itseohjautuvaa kognitiivista säätelyä ilman institutionaalista välittäjää. Kun tietoisuuden säätely siirtyy yksilölle, uskonnollinen auktoriteetti menettää monopolinsa merkityksen, moraalin ja totuuden määrittelyssä.
Fundamentalistisessa kristillisyydessä meditaatio uhkaa järjestelmän ydintä, koska se purkaa riippuvuussuhteen ulkoiseen auktoriteettiin ja heikentää opittuun avuttomuuteen perustuvaa kuuliaisuutta. Autonominen mieli ei ole vaarallinen siksi, että se olisi “altis pahalle”, vaan siksi, että se on vähemmän manipuloitavissa, vähemmän pelolla ohjattavissa ja vähemmän altis dogmaattiselle indoktrinaatiolle.
Kyse ei ole hengellisestä huolesta vaan vallan säilyttämisestä: järjestelmä, joka tarvitsee jatkuvaa valvontaa, syyllisyyttä ja pelkoa toimiakseen, ei voi sallia tietoisuutta, joka kykenee metakognitiiviseen itsesäätelyyn. Tästä syystä meditaatio leimataan demoniseksi – ei sen sisällön vuoksi, vaan sen emansipatorisen potentiaalin takia.
Autoritaariselle uskonnolliselle rakenteelle vapaa mieli ei ole harhaoppinen.
Se on eksistentiaalinen uhka. - Anonyymi00118
Anonyymi00117 kirjoitti:
Meditaation demonisointi on klassinen autoritaarisen järjestelmän puolustusreaktio, ei teologinen eikä rationaalinen argumentti. Se paljastaa syvän kontrollifobian: pelon siitä, että yksilö kehittää itseohjautuvaa kognitiivista säätelyä ilman institutionaalista välittäjää. Kun tietoisuuden säätely siirtyy yksilölle, uskonnollinen auktoriteetti menettää monopolinsa merkityksen, moraalin ja totuuden määrittelyssä.
Fundamentalistisessa kristillisyydessä meditaatio uhkaa järjestelmän ydintä, koska se purkaa riippuvuussuhteen ulkoiseen auktoriteettiin ja heikentää opittuun avuttomuuteen perustuvaa kuuliaisuutta. Autonominen mieli ei ole vaarallinen siksi, että se olisi “altis pahalle”, vaan siksi, että se on vähemmän manipuloitavissa, vähemmän pelolla ohjattavissa ja vähemmän altis dogmaattiselle indoktrinaatiolle.
Kyse ei ole hengellisestä huolesta vaan vallan säilyttämisestä: järjestelmä, joka tarvitsee jatkuvaa valvontaa, syyllisyyttä ja pelkoa toimiakseen, ei voi sallia tietoisuutta, joka kykenee metakognitiiviseen itsesäätelyyn. Tästä syystä meditaatio leimataan demoniseksi – ei sen sisällön vuoksi, vaan sen emansipatorisen potentiaalin takia.
Se on eksistentiaalinen uhka."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Se on eksistentiaalinen uhka.
Meditaation demonisointi ei paljasta hengellistä huolta vaan autoritaarisen ideologian paniikkireaktion: itseohjautuva, metakognitiivisesti säädelty tietoisuus murentaa pelkoon, syyllisyyteen ja institutionaaliseen välikäteen perustuvan vallan, ja siksi autonominen mieli on järjestelmälle eksistentiaalinen uhka. - Anonyymi00119
Anonyymi00118 kirjoitti:
Se on eksistentiaalinen uhka.
Meditaation demonisointi ei paljasta hengellistä huolta vaan autoritaarisen ideologian paniikkireaktion: itseohjautuva, metakognitiivisesti säädelty tietoisuus murentaa pelkoon, syyllisyyteen ja institutionaaliseen välikäteen perustuvan vallan, ja siksi autonominen mieli on järjestelmälle eksistentiaalinen uhka.Meditaation demonisointi ei paljasta hengellistä huolta vaan autoritaarisen ideologian paniikkireaktion: itseohjautuva, metakognitiivisesti säädelty tietoisuus murentaa pelkoon, syyllisyyteen ja institutionaaliseen välikäteen perustuvan vallan, ja siksi autonominen mieli on järjestelmälle eksistentiaalinen uhka.
- Anonyymi00120
Anonyymi00119 kirjoitti:
Meditaation demonisointi ei paljasta hengellistä huolta vaan autoritaarisen ideologian paniikkireaktion: itseohjautuva, metakognitiivisesti säädelty tietoisuus murentaa pelkoon, syyllisyyteen ja institutionaaliseen välikäteen perustuvan vallan, ja siksi autonominen mieli on järjestelmälle eksistentiaalinen uhka.
"Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, j
Väite, jonka mukaan meditaatio on “mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voisi käyttää sitä”, ei ole mielipide vaan pseudotieteellinen uskomus, joka perustuu virheelliseen käsitykseen ihmisen tietoisuudesta. Se edustaa taikauskoista kognitiivista kehystä, ei psykologista, neurotieteellistä tai filosofista analyysiä.
Tällainen ajattelu täyttää useita autoritäärisen ja antipluralistisen ideologian tunnusmerkkejä:
1. Tiedevastaisuus ja kognitiivinen vääristymä
Väite nojaa agenttiharhaan (agency detection bias), jossa neutraaleihin psykologisiin ilmiöihin projisoidaan ulkoisia toimijoita (”joku käyttää mieltä”). Tämä on tunnettu kognitiivinen vääristymä, ei empiirinen havainto.
Meditaatio ei ole “ajattelemattomuuden tila”, vaan aktiivinen tarkkaavaisuuden ja metakognition säätelyprosessi. Väite osoittaa perustavanlaatuista tietämättömyyttä tietoisuustutkimuksesta.
2. Moraalinen paniikki ja leimaaminen
Noitien ja satanistien niputtaminen yhteen ja liittäminen mielenhallintaan on klassinen moraalisen paniikin mekanismi, jossa:
epäselvä ilmiö
liitetään uhkakuvastoon
ja esitetään yhteiskunnallisena vaarana
Tämä ei lisää turvallisuutta, vaan normalisoi vainoharhaista ajattelua.
3. Autoritaarinen kontrollimentaliteetti
Ajatus, että ihmisen tietoisuutta ei saa rauhoittaa ilman “oikeaa” ideologista kehystä, paljastaa kontrollihakuisen maailmankuvan, jossa yksilön autonomia nähdään uhkana.
Vapaassa yhteiskunnassa tällainen ajattelu on ongelmallista, koska se:
kyseenalaistaa yksilön kognitiivisen itsemääräämisoikeuden
oikeuttaa rajoituksia uskomusten perusteella
luo pohjaa syrjinnälle ja vainolle
4. Yhteiskunnallinen yhteensopimattomuus
Vapaa, demokraattinen ja pluralistinen yhteiskunta perustuu:
rationaaliseen argumentaatioon
tieteelliseen tietoon
uskonnon- ja ajattelunvapauteen
Ajattelutapa, joka määrittelee mielensisäiset tilat “vaarallisiksi” ilman näyttöä, on yhteensopimaton näiden periaatteiden kanssa. Ongelma ei ole ihminen, vaan ideologinen rakenne, joka tuottaa tällaisia väitteitä. - Anonyymi00121
Anonyymi00120 kirjoitti:
"Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, j
Väite, jonka mukaan meditaatio on “mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voisi käyttää sitä”, ei ole mielipide vaan pseudotieteellinen uskomus, joka perustuu virheelliseen käsitykseen ihmisen tietoisuudesta. Se edustaa taikauskoista kognitiivista kehystä, ei psykologista, neurotieteellistä tai filosofista analyysiä.
Tällainen ajattelu täyttää useita autoritäärisen ja antipluralistisen ideologian tunnusmerkkejä:
1. Tiedevastaisuus ja kognitiivinen vääristymä
Väite nojaa agenttiharhaan (agency detection bias), jossa neutraaleihin psykologisiin ilmiöihin projisoidaan ulkoisia toimijoita (”joku käyttää mieltä”). Tämä on tunnettu kognitiivinen vääristymä, ei empiirinen havainto.
Meditaatio ei ole “ajattelemattomuuden tila”, vaan aktiivinen tarkkaavaisuuden ja metakognition säätelyprosessi. Väite osoittaa perustavanlaatuista tietämättömyyttä tietoisuustutkimuksesta.
2. Moraalinen paniikki ja leimaaminen
Noitien ja satanistien niputtaminen yhteen ja liittäminen mielenhallintaan on klassinen moraalisen paniikin mekanismi, jossa:
epäselvä ilmiö
liitetään uhkakuvastoon
ja esitetään yhteiskunnallisena vaarana
Tämä ei lisää turvallisuutta, vaan normalisoi vainoharhaista ajattelua.
3. Autoritaarinen kontrollimentaliteetti
Ajatus, että ihmisen tietoisuutta ei saa rauhoittaa ilman “oikeaa” ideologista kehystä, paljastaa kontrollihakuisen maailmankuvan, jossa yksilön autonomia nähdään uhkana.
Vapaassa yhteiskunnassa tällainen ajattelu on ongelmallista, koska se:
kyseenalaistaa yksilön kognitiivisen itsemääräämisoikeuden
oikeuttaa rajoituksia uskomusten perusteella
luo pohjaa syrjinnälle ja vainolle
4. Yhteiskunnallinen yhteensopimattomuus
Vapaa, demokraattinen ja pluralistinen yhteiskunta perustuu:
rationaaliseen argumentaatioon
tieteelliseen tietoon
uskonnon- ja ajattelunvapauteen
Ajattelutapa, joka määrittelee mielensisäiset tilat “vaarallisiksi” ilman näyttöä, on yhteensopimaton näiden periaatteiden kanssa. Ongelma ei ole ihminen, vaan ideologinen rakenne, joka tuottaa tällaisia väitteitä."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Tällaisen sanoman esittäminen on yhteensopimatonta vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa: ajattelutapa, joka patologisoi yksilön tietoisuudentilat, demonisoi tieteellisesti tunnetut mielen säätelyn muodot ja esittää ne ulkoisen “käytön” välineinä, edustaa tiedevastaista moraalipaniikkia ja autoritaarista kontrollimentaliteettia. Vapaassa demokratiassa ei ole sijaa ideologioille, jotka kyseenalaistavat ajattelun, kokemuksen ja kognitiivisen autonomian perusoikeudet leimaamisen ja pelkopohjaisen harhakuvaston avulla. - Anonyymi00122
Anonyymi00121 kirjoitti:
Tällaisen sanoman esittäminen on yhteensopimatonta vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa: ajattelutapa, joka patologisoi yksilön tietoisuudentilat, demonisoi tieteellisesti tunnetut mielen säätelyn muodot ja esittää ne ulkoisen “käytön” välineinä, edustaa tiedevastaista moraalipaniikkia ja autoritaarista kontrollimentaliteettia. Vapaassa demokratiassa ei ole sijaa ideologioille, jotka kyseenalaistavat ajattelun, kokemuksen ja kognitiivisen autonomian perusoikeudet leimaamisen ja pelkopohjaisen harhakuvaston avulla."Lähes kaikki noidat ja satanistit koulutetaan meditoimaan tai rentoutumaan, jotta he saavuttaisivat ajattelemattomuuden tilan tai "mielen tyynnyttämisen". SE ON YKSI NOITUUDEN ENSIMMÄISISTÄ OPPITUNNEISTA. Tämä tarkoittaa periaatteessa mielen tyhjentämistä, jotta joku tai jokin muu voi käyttää sitä. "
Tällaisen sanoman esittäminen on yhteensopimatonta vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa: ajattelutapa, joka patologisoi yksilön tietoisuudentilat, demonisoi tieteellisesti tunnetut mielen säätelyn muodot ja esittää ne ulkoisen “käytön” välineinä, edustaa tiedevastaista moraalipaniikkia ja autoritaarista kontrollimentaliteettia. Vapaassa demokratiassa ei ole sijaa ideologioille, jotka kyseenalaistavat ajattelun, kokemuksen ja kognitiivisen autonomian perusoikeudet leimaamisen ja pelkopohjaisen harhakuvaston avulla.
Sanoma, joka väittää ihmisen tietoisuuden rauhoittamisen tekevän hänestä ulkopuolisten voimien “käyttöalustan”, on lähtökohtaisesti yhteensopimaton vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa, koska se perustuu tiedevastaiseen moraalipaniikkiin, oikeuttaa ajattelunvapauden rajoittamisen ja heijastaa autoritaarista pyrkimystä kontrolloida yksilön mieltä pelon ja leimaamisen avulla. - Anonyymi00123
Anonyymi00122 kirjoitti:
Tällaisen sanoman esittäminen on yhteensopimatonta vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa: ajattelutapa, joka patologisoi yksilön tietoisuudentilat, demonisoi tieteellisesti tunnetut mielen säätelyn muodot ja esittää ne ulkoisen “käytön” välineinä, edustaa tiedevastaista moraalipaniikkia ja autoritaarista kontrollimentaliteettia. Vapaassa demokratiassa ei ole sijaa ideologioille, jotka kyseenalaistavat ajattelun, kokemuksen ja kognitiivisen autonomian perusoikeudet leimaamisen ja pelkopohjaisen harhakuvaston avulla.
Sanoma, joka väittää ihmisen tietoisuuden rauhoittamisen tekevän hänestä ulkopuolisten voimien “käyttöalustan”, on lähtökohtaisesti yhteensopimaton vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa, koska se perustuu tiedevastaiseen moraalipaniikkiin, oikeuttaa ajattelunvapauden rajoittamisen ja heijastaa autoritaarista pyrkimystä kontrolloida yksilön mieltä pelon ja leimaamisen avulla.Sanoma, joka väittää ihmisen tietoisuuden rauhoittamisen tekevän hänestä ulkopuolisten voimien “käyttöalustan”, on lähtökohtaisesti yhteensopimaton vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa, koska se perustuu tiedevastaiseen moraalipaniikkiin, oikeuttaa ajattelunvapauden rajoittamisen ja heijastaa autoritaarista pyrkimystä kontrolloida yksilön mieltä pelon ja leimaamisen avulla.
- Anonyymi00124
Anonyymi00123 kirjoitti:
Sanoma, joka väittää ihmisen tietoisuuden rauhoittamisen tekevän hänestä ulkopuolisten voimien “käyttöalustan”, on lähtökohtaisesti yhteensopimaton vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan kanssa, koska se perustuu tiedevastaiseen moraalipaniikkiin, oikeuttaa ajattelunvapauden rajoittamisen ja heijastaa autoritaarista pyrkimystä kontrolloida yksilön mieltä pelon ja leimaamisen avulla.
Tällainen sanoma on ristiriidassa vapaan demokratian kanssa, koska se perustuu tiedevastaiseen moraalipaniikkiin ja pyrkii rajoittamaan ajattelun ja tietoisuuden autonomiaa autoritaarisen kontrollin keinoin.
- Anonyymi00125
Anonyymi00124 kirjoitti:
Tällainen sanoma on ristiriidassa vapaan demokratian kanssa, koska se perustuu tiedevastaiseen moraalipaniikkiin ja pyrkii rajoittamaan ajattelun ja tietoisuuden autonomiaa autoritaarisen kontrollin keinoin.
Olet todella sairas – parantumattomasti.
Paljon sairaampi kuin tuhat entistä adventistia.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv1443641"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?722206Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p641938Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!
Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am971911- 191869
Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.91714Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m171581- 791564
Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko111370Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!
Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu1251353