Bokseri vai valkoinenpaimenkoira?

Kumpi

Kumpi näistä kahdesta rodusta olisi parempi pienikokoiselle, 46-kiloiselle, urheilulliselle naiselle?

Osaatteko arvioida kumpi ko roduista on vahvempi? Olisi mukava kuulla pienikokoisten naisten kokemuksia noista roduista. Ja te joilla on valkkari tai boksu, kertokaa kantojanne. Pärjääkö pienikokoinen nainen ok noiden rotujen kanssa, siis fyysisesti?

Olen ottanut selvää ko roduista ja olen muutenkin ns. koiraihmisiä, minulla ei vain ole omakohtaista kokemusta noista roduista.

Jotenkin veikkaisin että bokseri olisi fyysisesti haastavampi kuin valkkari, vaikka boksujen paino pyöriikin alempana kuin valkkareiden.

9

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BB

      Boksu ja valkkari ovat aivan erilaisia luonteeltaan, sanoisin että suurin ero on hermorakenteeessa. Bokserit ovat lähes kautta linjan rohkeita ja iloisesti uuteen suhtautuvia, valkkareita olen nähnyt pari hermoheikkoa (tosin myös ihan kelpo koiriakin) yksilöä jotka pelkäävät omaa varjoaankin. Bokseri on iloisempi höseltäjä kun taas valkkari on hieman totisempi ja rauhallisempi, kummasta sitten tykkääkin.
      Itse olen nainen ja minulla on ekana koirana bokseri ja hienosti ollaan tultu toimeen, suosittelen kuitenkin että aloitat nartulla. Tuosta "vahvuudesta" en osaa kyllä sanoa juuta enkä jaata. Kokoluokka boksereilla nartuilla karkeasti arvioiden 24-32 kg ja uroksilla 30-40 kg, sanoisin valkkareista kauheasti tietämättä että kutakuinkin samaa kokoa.

      • Kumpi

        Juu, hyvin erilaisia luonteita, mutta vetoavia molemmat.Valkkareista olen kuullut myös tuota mitä kirjoititkin, että niistä löytyy arempia, hermoheikompia yksilöitä mutta sitten on hyviä luonnevahvoja (luonnetestejä suositellaan kasvattajilla otettaviksi) tapauksia. Täytyy sitten jos valkkariin päädyn, tarkkaan ottaa selvä, mistä paikasta tulevat ja millaiset vanhemmat jne. Nämä jutut nyt muutenkin aina vastuullista selvittää mutta valkkarin kohdalla oikein katsottavat että olisi just mieluiten luonnetestatut vanhemmat.

        Kumpikohan noista roduista on enempi hihnassa vetämään taipuva, jos näin voi sanoa? Koulutus ja hihnassa kulun opettelu tietty A ja O, mutta noin niinkuin ylipäätään ajateltuna tai arvioituna... Kumman kanssa sitten koulutus lienisi haastavampaa? Bokserista lukee usein rätumääritelmissä että on helppo koulutettava, koska on miellyttämishaluinen mutta olen kuullut myös yhdeltä staffin omistajalta että tuttavansa bokseri oli erittäin hankala tapaus.
        Yksilöeroja varmasti on. Valkkarin koulutettavuudesta en ole saanut kunnolla selkoa, voi olla keskiverron haastavaa tai mitä vain.

        Oliko sulla vetämisongelmia bokserisi kanssa? Sulla urosbokseri? Olen vähän bokseri/valkkariurosta miettinyt. Narttu voisi olla helpompi, mutta haluaisin mieluummin uroksen, olen aiemmin ollut/olen tekemisissä urosten kanssa, en tosin noista roduista.


      • bb
        Kumpi kirjoitti:

        Juu, hyvin erilaisia luonteita, mutta vetoavia molemmat.Valkkareista olen kuullut myös tuota mitä kirjoititkin, että niistä löytyy arempia, hermoheikompia yksilöitä mutta sitten on hyviä luonnevahvoja (luonnetestejä suositellaan kasvattajilla otettaviksi) tapauksia. Täytyy sitten jos valkkariin päädyn, tarkkaan ottaa selvä, mistä paikasta tulevat ja millaiset vanhemmat jne. Nämä jutut nyt muutenkin aina vastuullista selvittää mutta valkkarin kohdalla oikein katsottavat että olisi just mieluiten luonnetestatut vanhemmat.

        Kumpikohan noista roduista on enempi hihnassa vetämään taipuva, jos näin voi sanoa? Koulutus ja hihnassa kulun opettelu tietty A ja O, mutta noin niinkuin ylipäätään ajateltuna tai arvioituna... Kumman kanssa sitten koulutus lienisi haastavampaa? Bokserista lukee usein rätumääritelmissä että on helppo koulutettava, koska on miellyttämishaluinen mutta olen kuullut myös yhdeltä staffin omistajalta että tuttavansa bokseri oli erittäin hankala tapaus.
        Yksilöeroja varmasti on. Valkkarin koulutettavuudesta en ole saanut kunnolla selkoa, voi olla keskiverron haastavaa tai mitä vain.

        Oliko sulla vetämisongelmia bokserisi kanssa? Sulla urosbokseri? Olen vähän bokseri/valkkariurosta miettinyt. Narttu voisi olla helpompi, mutta haluaisin mieluummin uroksen, olen aiemmin ollut/olen tekemisissä urosten kanssa, en tosin noista roduista.

        Luulen että vetämisongelma voi kehittyä yhtä hyvin kummallekin, mutta voin vannoa että vetävä bokseri on voimakkaampi! Fyysisesti rodut ovat ehkä yhtä voimakkaita, mutta bokseri varmasti yrittää sinnikkäämmin! Se että bokseri on helppo kouluttaa on vähän monipiippuinen juttu, rotumääritelmää tulisi ehkä vähän tarkentaa. Paimenkoirat ovat miellyttämisenhaluisempia, tuota ominaisuutta boksereilla ei juurikaan ole. Bokseri siis tekee jos osaat motivoida ja jos osaat saattaa itsesi sellaiseen asemaan että boksu ei sitä kyseenalaista. Tämä kaikki sinun tulee tehdä hymyssä suin ja huumorilla, boksun taisteluhalu syttyy helposti jos vastassa on helposti suuttuva huumorintajuton jurottaja. En ole koskaan nähnyt enkä kuullut bokserin käyvän tosissaan ihmistä vastaan, mutta ilkikurinen lällättely ja murinahyökkäily käskyjä rääkyvää ohjaajaa kohtaan on tuttu näky. Bokserin omistajan tulee osata nauraa itselleen ja koiralleen, olla viilipytty auktoriteetti tarvittaessa ja aina koiraansa ovelampi. Reilu pitää olla myös ja järjestää hyperaktiiviselle koiralle riittävästi tekemistä. Koulutettuna bokseri on upea kaveri, paimenkoirista vain puuttuu "sitä jotakin" Sanoisin kuitenkin että paimenkoira on helpompi kouluttaa koska sille on tärkeämpää ohjaajan hyväksyntä. Se saattaa jopa pyydellä anteeksi jos suutahdat.

        Yksi ongelma voi olla paimenella pahempi, en tiedä valkkareista mutta ainakin sakemannit ovat usein kovia huutamaan ja haukkumaan. Olen nähnyt useinkin kun kentälle ekaa kertaa tuotu saku huutaa kaikelle liikkuvalle taukoamatta. Taustalla on varmasti puutteellista sosiaalistamista ym. Bokserit ovat hiljaisia ja haukkuvat harvoin muuta kuin ilmoittaakseen vieraista tms.


      • bb
        bb kirjoitti:

        Luulen että vetämisongelma voi kehittyä yhtä hyvin kummallekin, mutta voin vannoa että vetävä bokseri on voimakkaampi! Fyysisesti rodut ovat ehkä yhtä voimakkaita, mutta bokseri varmasti yrittää sinnikkäämmin! Se että bokseri on helppo kouluttaa on vähän monipiippuinen juttu, rotumääritelmää tulisi ehkä vähän tarkentaa. Paimenkoirat ovat miellyttämisenhaluisempia, tuota ominaisuutta boksereilla ei juurikaan ole. Bokseri siis tekee jos osaat motivoida ja jos osaat saattaa itsesi sellaiseen asemaan että boksu ei sitä kyseenalaista. Tämä kaikki sinun tulee tehdä hymyssä suin ja huumorilla, boksun taisteluhalu syttyy helposti jos vastassa on helposti suuttuva huumorintajuton jurottaja. En ole koskaan nähnyt enkä kuullut bokserin käyvän tosissaan ihmistä vastaan, mutta ilkikurinen lällättely ja murinahyökkäily käskyjä rääkyvää ohjaajaa kohtaan on tuttu näky. Bokserin omistajan tulee osata nauraa itselleen ja koiralleen, olla viilipytty auktoriteetti tarvittaessa ja aina koiraansa ovelampi. Reilu pitää olla myös ja järjestää hyperaktiiviselle koiralle riittävästi tekemistä. Koulutettuna bokseri on upea kaveri, paimenkoirista vain puuttuu "sitä jotakin" Sanoisin kuitenkin että paimenkoira on helpompi kouluttaa koska sille on tärkeämpää ohjaajan hyväksyntä. Se saattaa jopa pyydellä anteeksi jos suutahdat.

        Yksi ongelma voi olla paimenella pahempi, en tiedä valkkareista mutta ainakin sakemannit ovat usein kovia huutamaan ja haukkumaan. Olen nähnyt useinkin kun kentälle ekaa kertaa tuotu saku huutaa kaikelle liikkuvalle taukoamatta. Taustalla on varmasti puutteellista sosiaalistamista ym. Bokserit ovat hiljaisia ja haukkuvat harvoin muuta kuin ilmoittaakseen vieraista tms.

        Ja olen eri bb kuin tuo ylempi BB, empäs huomannut samankaltaista nimimerkkiä. Minulla on ollut 2 urosbokseria ja 1 narttu. Nartun kanssa ei koskaan mitään ongelmia, urosten kanssakin olen pärjännyt ihan auktoriteetilla, vaikka voimalla en ehkä aina pärjäisikään.


      • Kumpi
        bb kirjoitti:

        Ja olen eri bb kuin tuo ylempi BB, empäs huomannut samankaltaista nimimerkkiä. Minulla on ollut 2 urosbokseria ja 1 narttu. Nartun kanssa ei koskaan mitään ongelmia, urosten kanssakin olen pärjännyt ihan auktoriteetilla, vaikka voimalla en ehkä aina pärjäisikään.

        Tosi hyviä vinkkejä/ohjetta laitoit, tuota koulutuspuolen huumorisuhtautumista en olisi löytänyt netin rotumääritelmälinkeistä (olen lueskellut niitä), selkeästi pistit siitä. Tarpeeseen tuleva ohje kuitenkin boksua harkitsevalle!

        Ja tuota olin just ajatellut vetämisen suhteen, että boksu olisi siinä (jos niitä vertailee), voimakkaampi.

        Monitahoisia juttuja.


      • HH
        Kumpi kirjoitti:

        Tosi hyviä vinkkejä/ohjetta laitoit, tuota koulutuspuolen huumorisuhtautumista en olisi löytänyt netin rotumääritelmälinkeistä (olen lueskellut niitä), selkeästi pistit siitä. Tarpeeseen tuleva ohje kuitenkin boksua harkitsevalle!

        Ja tuota olin just ajatellut vetämisen suhteen, että boksu olisi siinä (jos niitä vertailee), voimakkaampi.

        Monitahoisia juttuja.

        Olen näköjään huomaamattani ryöstänyt sinun nimimerkkisi (olen siis tuo aikaisempi BB) anteeksi vain :) olkoon se nyt HH.

        Samaa mieltä olen kanssasi tuosta rotumääritelmän tarkastamisesta; rauhallinen (??!!), vieraita kohtaan epäluuloinen (??!!) ja kolmantena siisti (??!!). Huumorintajusta (sekä omistajan että koiran) kirjoitit osuvasti, allekirjoitan kuvailusi täysin.

        Huomionarvoinen seikka eroissa on tuo mistä kirjoititkin eli äänekkyys. Olen nähnyt myös monenmonta piippaavaa ja/tai haukkuvaa sakemannia esim. ulos lähdettäessä, treeneihin tulossa tms. Itse en jaksaisi sellaista kuunnella. Varmaan samanlaista taipumusta on myös valkkareilla, uskoisin. Bokserit ovat tosiaan hiljaisia, haukkuu käskystä ja jos hetsaa "kuka tulee" niin haukahtaa pari kertaa. Itsekseen kun katselee ikkunasta saattaa haukahtaa matalasti kerran "muh" ilman että suu edes aukeaa, huulet vain heilahtavat :D ilmoittaen että tuolla menee joku.

        Koirapuistossa ollaan tähän asti käyty satunnaisesti mutta ikää onkin vasta vajaa 1,5 v ja koirani on narttu. Tullut hyvin toimeen kaikkien kanssa. Yksi hyvä kaveri jonka kanssa sitten käydään metsässä riehumassa kunnolla.

        En tiedä miten muilla, lienee aika yksilöllistä mutta meillä karvaa lähtee tosi vähän, tästä olen ollut positiivisesti yllättynyt.


      • HH
        HH kirjoitti:

        Olen näköjään huomaamattani ryöstänyt sinun nimimerkkisi (olen siis tuo aikaisempi BB) anteeksi vain :) olkoon se nyt HH.

        Samaa mieltä olen kanssasi tuosta rotumääritelmän tarkastamisesta; rauhallinen (??!!), vieraita kohtaan epäluuloinen (??!!) ja kolmantena siisti (??!!). Huumorintajusta (sekä omistajan että koiran) kirjoitit osuvasti, allekirjoitan kuvailusi täysin.

        Huomionarvoinen seikka eroissa on tuo mistä kirjoititkin eli äänekkyys. Olen nähnyt myös monenmonta piippaavaa ja/tai haukkuvaa sakemannia esim. ulos lähdettäessä, treeneihin tulossa tms. Itse en jaksaisi sellaista kuunnella. Varmaan samanlaista taipumusta on myös valkkareilla, uskoisin. Bokserit ovat tosiaan hiljaisia, haukkuu käskystä ja jos hetsaa "kuka tulee" niin haukahtaa pari kertaa. Itsekseen kun katselee ikkunasta saattaa haukahtaa matalasti kerran "muh" ilman että suu edes aukeaa, huulet vain heilahtavat :D ilmoittaen että tuolla menee joku.

        Koirapuistossa ollaan tähän asti käyty satunnaisesti mutta ikää onkin vasta vajaa 1,5 v ja koirani on narttu. Tullut hyvin toimeen kaikkien kanssa. Yksi hyvä kaveri jonka kanssa sitten käydään metsässä riehumassa kunnolla.

        En tiedä miten muilla, lienee aika yksilöllistä mutta meillä karvaa lähtee tosi vähän, tästä olen ollut positiivisesti yllättynyt.

        Ainiin kouluttamisesta piti vielä oma mielipiteeni sanoa. Valkkarit paimenkoirina ovat varmasti miellyttämisenhaluisia, laumavietti korkeampi. Niille riittää palkkioksi se että saa palvella omistajaansa. Boksereilla taitaa taas useammin tuo saalisvietti olla suurempi, omani menisi vaikka perse edellä puuhun jos on vetoleikkiä palkkiona. Eräskin nainen joka meni koiransa kanssa ohi kun koirani oli puistossa paikallamakuussa ja kävelin kepin kanssa kauemmaksi niin ihailevasti kommentoi kuinka hienosti se tottelee sinua. En viitsinyt rikkoa hänen illuusiotaan sanomalla että tätä keppiähän se tarkkaan ottaen tottelee :D


      • dgffg
        HH kirjoitti:

        Olen näköjään huomaamattani ryöstänyt sinun nimimerkkisi (olen siis tuo aikaisempi BB) anteeksi vain :) olkoon se nyt HH.

        Samaa mieltä olen kanssasi tuosta rotumääritelmän tarkastamisesta; rauhallinen (??!!), vieraita kohtaan epäluuloinen (??!!) ja kolmantena siisti (??!!). Huumorintajusta (sekä omistajan että koiran) kirjoitit osuvasti, allekirjoitan kuvailusi täysin.

        Huomionarvoinen seikka eroissa on tuo mistä kirjoititkin eli äänekkyys. Olen nähnyt myös monenmonta piippaavaa ja/tai haukkuvaa sakemannia esim. ulos lähdettäessä, treeneihin tulossa tms. Itse en jaksaisi sellaista kuunnella. Varmaan samanlaista taipumusta on myös valkkareilla, uskoisin. Bokserit ovat tosiaan hiljaisia, haukkuu käskystä ja jos hetsaa "kuka tulee" niin haukahtaa pari kertaa. Itsekseen kun katselee ikkunasta saattaa haukahtaa matalasti kerran "muh" ilman että suu edes aukeaa, huulet vain heilahtavat :D ilmoittaen että tuolla menee joku.

        Koirapuistossa ollaan tähän asti käyty satunnaisesti mutta ikää onkin vasta vajaa 1,5 v ja koirani on narttu. Tullut hyvin toimeen kaikkien kanssa. Yksi hyvä kaveri jonka kanssa sitten käydään metsässä riehumassa kunnolla.

        En tiedä miten muilla, lienee aika yksilöllistä mutta meillä karvaa lähtee tosi vähän, tästä olen ollut positiivisesti yllättynyt.

        Täällä valkkarin omistava pieni naikkonen! Ja heti korjaan jutut valkkareiden äänekkyydestä,omani lisäksi tunnen 6 valkkaria,ja ovat samanlaisia kuin omani,eli hyvin hiljaisia.
        Omani ei hauku edes ovikelloa,joten on todella kerrostalo ystävällinen koira :D
        Mihin tarkoitukseen koira tulee??
        Valkkari on nuoruuden ilakoinnistaan päästyään kotona hyvin rauhallinen,mikäli saa tarpeeksi liikuntaa/toimintaa,omani ollut koko ikänsä pennusta lähtien hyvin fiksu ja filmaattinen,oppii todella nopesti uudet jutut.

        Bokserista kokemusta ei ole kuin kahden tuttavan boksereista,narttu ja uros.
        Todella hyperaktiivisia ja uros laittanut kämpän remonttiin,mutta silti aivan ihania.
        Itsekkin harkitsin boksua,mutta en uskaltanut hankkia juuri tuon yli energisyyden vuoksi...voi olla että tämäkin on ihan yksilökysymys.
        Jotenkin ajattelisin että jos olet himo liikkuja/harrastaja niin ota boksu,jos taas etsit mukavaa ja aktiivista lenkkeilyseuraa,mutta vähän hillitympää käytöstä,hanki valkkari.



        Molemmissa roduissa kannattaa valita kunnollinen kasvattaja jolta pennun ostaa.


      • bokseri
        dgffg kirjoitti:

        Täällä valkkarin omistava pieni naikkonen! Ja heti korjaan jutut valkkareiden äänekkyydestä,omani lisäksi tunnen 6 valkkaria,ja ovat samanlaisia kuin omani,eli hyvin hiljaisia.
        Omani ei hauku edes ovikelloa,joten on todella kerrostalo ystävällinen koira :D
        Mihin tarkoitukseen koira tulee??
        Valkkari on nuoruuden ilakoinnistaan päästyään kotona hyvin rauhallinen,mikäli saa tarpeeksi liikuntaa/toimintaa,omani ollut koko ikänsä pennusta lähtien hyvin fiksu ja filmaattinen,oppii todella nopesti uudet jutut.

        Bokserista kokemusta ei ole kuin kahden tuttavan boksereista,narttu ja uros.
        Todella hyperaktiivisia ja uros laittanut kämpän remonttiin,mutta silti aivan ihania.
        Itsekkin harkitsin boksua,mutta en uskaltanut hankkia juuri tuon yli energisyyden vuoksi...voi olla että tämäkin on ihan yksilökysymys.
        Jotenkin ajattelisin että jos olet himo liikkuja/harrastaja niin ota boksu,jos taas etsit mukavaa ja aktiivista lenkkeilyseuraa,mutta vähän hillitympää käytöstä,hanki valkkari.



        Molemmissa roduissa kannattaa valita kunnollinen kasvattaja jolta pennun ostaa.

        Mä olen kans sun kokonen tytsy ja omistan 5 vuotiaan 35 kilosen uros boksun.
        Bokserit on ihanan huumorintajun omaavia hassuttelijoita.Oon monet kerrat nauranu veet silmis koirani "esityksille".Bokserit kaipaavat paljon lämpöä ja huomiota.
        Käyn boksuni kans joka päivä noin tunnin mittaisen,kunnon hiki lenkin.Se riittää pitämään koirani "rauhallisena" . Eli boksut ei oo niin hyberaktiivinen, jos todel saa liikuntaa.
        Tää mun rakkaus pakkaus ei oo IKINÄ rikkonu yhtään mitään.
        Mun koira ei tule toimeen vieraitten urosten kaa,mut oon silti saanut pidettyä koirani aisois juuri sen auktoriteetin avul.Voimia koiralta todella löytyy,mutta koulutuksella boksun saa kulkemaan siisti vierellä ilman vedonestovaljaita ynnä muita tälläsii.
        Bokserit on fiksuja koiria ja yleensä helppoja kouluttaa.Tosin omani välillä esittää ,ettei muka ymmärrä,vaikka todellisuudessa ei vaan jaksas tehdä niin kun sanotaan.
        Suosittelen lämpimästi bokseria sinullekkin!
        Tämä rotu vei minun sydämeni mennessään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe