Siivouksesta

stressiä!

Olen vanhemmiten muuttunut aika tavalla siivoomisenkin suhteen. Nuorena, kun lapset olivat pieniä, siivosin joka viikko niin, että vein matot ulos, pyyhin seinät ja ovet. Lattiankin pesin. Siis melkein suursiivous joka ainoa viikko. Silloin meillä ei ollut koiraa. Nyt minulla on koira, neljäs koira parinkymmenen vuoden aikana. Alkuun myös siivosin hyvin (lapset olivat jo lähteneet kotonta, olin yksin koiran kanssa). Pikkuhiljaa siivousinto väheni. Otin kuitenkin imurilla joka toinen päivä. Sekin väheni, nyt siivoa vain kaksi kertaa viikossa. Tänä päivänä pitäisi taas ottaa imurilla ja se jo nyt stressaa minua. Heti kun olen saanut imuroitua, on joka paikka taas koiran karvoja täynnä. Kysynkin teiltä, vieläkö siivoatte kuten nuorempana? Siis, jos olette jokseenkin terveitä.

45

558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • innot on vähän laantuneet. Joka lauantai meillä siivotaan kunnolla, matot ulos ja pyyhitään kaikki pölyt. Viikolla vain tarkistellaan, ja keittiötä täytyy näin säilömisaikana siivota vähän joka päivä. Meillä ei kyllä ole mitään kotieläimiä, joten niitä villakoiria pelkästään. Mutta kyllä minä nuorempana melkein päivittäin pyyhin lattiatkin kaikki kostealla pyyhkeellä, sitä silloin jaksoi.

• Takkutukka*

kun stressiä alkoi tulla siitäkin, ettei jaksettu kuten ennen: ulkoistettiin suursiivous tapahtuvaksi joka neljäs viikko ja ylläpito hoituu mukavasti omin voimin. Jää hupenevaa energiaa suunnattavaksi johonkin mielekkäämpään ja iloa tuottavaan. Kotitalousvähennys pitää kustannuksen ruodussa.

Motto on ollut aina: siistiä ei tule siivoamalla, vaan pitämällä siistinä ja panemalla tavarat aina paikoilleen!

Ei stressiä, puhdas koti ja parempi mieli!

• Ja turha tarkkuus teknistä kypsymättömyyttä.
      Mielestäni!

Lasten häivyttyä omilleen vajaa 20-vuotta sitten kaatuivat sekä piha- että sisätyöt meille.
      Tarkensimme tavoitteita ja siirryimme 2krt/kk systeemiin.

Minimoimme ponnistelumme 6-vuotta sitten muuttamalla pieneen kerrostaloasuntoon.

Kahdesti kuukaudessa koko huushollin imurointi.
      Väleissä harkinnan mukaan pientä roskien korjailua.

Suuremman siistin teemme lähtiessämme pitempään reisuun, muutaman kerran vuodessa. ( Pitempi? Enemmän kuin pari viikkoa.)
      Poikkeuksena vaimon tyttöjen matkat. Ennen hänen paluutaan niiltä panen huushollin täyskuntoon.
      Olen mielikuvitellut vaimon tuntevan itsensä vilpittömän tervetulleeksi.

Perussiivoilussamme kyse on lähinnä tarkoituksenmukaisuuden käsitteestämme.
      Enempi riehuminen tuntuu täysin turhalta.

• *Kukkahame*

Olin tässä just imuroimassa ja tulin tauolle, voi mikä helpotus etten olekaan ainoa orkaniseeraaja, imuroin 2x kk ja olen todennut sen olevan aivan ok.

Nyt sain vahvistusta l-l:n kirjoituksesta ja taidan laittaa imurin lepäilemään koko päiväksi, aurinko on tullut esiin ja nyt kiirehdin kauniimmille kukkuloille ilman siivoushuolia, ehtii tuon lopetella vaikka huomenna.

Nyt on ollut sen verran lämmin kesä ettei oikein suursiivoukset ole tuntuneet omilta, ja kuitenkin noita siemenhöytyviä on omien villakoirien lisäksi aina jos vain intoa riittäisi siivoiluun.

Minulle on ollut tuo hupsun-tupsukka pölyhuisku aivan ihana siivousväline, sillä voi hellävaroen kantaa ulos kaikki mikä siihen tarttuu, sen isompaa siivousintoa ei usein iske.

• mies,l:ranta
        *Kukkahame* kirjoitti:

Olin tässä just imuroimassa ja tulin tauolle, voi mikä helpotus etten olekaan ainoa orkaniseeraaja, imuroin 2x kk ja olen todennut sen olevan aivan ok.

Nyt sain vahvistusta l-l:n kirjoituksesta ja taidan laittaa imurin lepäilemään koko päiväksi, aurinko on tullut esiin ja nyt kiirehdin kauniimmille kukkuloille ilman siivoushuolia, ehtii tuon lopetella vaikka huomenna.

Nyt on ollut sen verran lämmin kesä ettei oikein suursiivoukset ole tuntuneet omilta, ja kuitenkin noita siemenhöytyviä on omien villakoirien lisäksi aina jos vain intoa riittäisi siivoiluun.

Minulle on ollut tuo hupsun-tupsukka pölyhuisku aivan ihana siivousväline, sillä voi hellävaroen kantaa ulos kaikki mikä siihen tarttuu, sen isompaa siivousintoa ei usein iske.

Eläkeläisenä (60) siivoan kerran viikossa kunnolla,aikaa menee rauhallisesti tehden 2,5tuntia. Parketin vahaan 3-kertaa vuodessa. Pesuaine AJAX fete des fleurs yleispuhdistusaine,punainen 750ml plo,josta laimennan sumutuspulloihin.Koti tuoksuu puhtaalle ja raikkaalle-Kokeilkaa. Kiillolla on myös sitä punaista apilankukkaa,joka on hyvä vaihtoehto. MIEHISTÄ vai mitä,mutta näin se menee.Nää pesuainevinkit sain ammattisiivoojalta,joka oli siivoamassa naapuriasuntoa pesuhuoneremontin jälkeen. Keittiö joka ilta tiptop kuntoon.

• mies,l:ranta kirjoitti:

Eläkeläisenä (60) siivoan kerran viikossa kunnolla,aikaa menee rauhallisesti tehden 2,5tuntia. Parketin vahaan 3-kertaa vuodessa. Pesuaine AJAX fete des fleurs yleispuhdistusaine,punainen 750ml plo,josta laimennan sumutuspulloihin.Koti tuoksuu puhtaalle ja raikkaalle-Kokeilkaa. Kiillolla on myös sitä punaista apilankukkaa,joka on hyvä vaihtoehto. MIEHISTÄ vai mitä,mutta näin se menee.Nää pesuainevinkit sain ammattisiivoojalta,joka oli siivoamassa naapuriasuntoa pesuhuoneremontin jälkeen. Keittiö joka ilta tiptop kuntoon.

Oli ilahduttavaa lukea mielipiteesi. Sinä tiesit miten siivota ja millä välineillä. Minun ympärillä on pyörinyt miehiä, jotka olen saanut siivoamaan kovalla metelillä. Siivousvälineet ja aineet olen hankkinut heille valmiiksi. Tuskin siivousta kukaan rakastaa, mutta on mukava olla siivotussa kodissa. Miksi vielä 2000 luvulla yhteisen kodin siivoaa useimmiten nainen?

• 1943
        kuusikymppinen kirjoitti:

Oli ilahduttavaa lukea mielipiteesi. Sinä tiesit miten siivota ja millä välineillä. Minun ympärillä on pyörinyt miehiä, jotka olen saanut siivoamaan kovalla metelillä. Siivousvälineet ja aineet olen hankkinut heille valmiiksi. Tuskin siivousta kukaan rakastaa, mutta on mukava olla siivotussa kodissa. Miksi vielä 2000 luvulla yhteisen kodin siivoaa useimmiten nainen?

on huolehtinut kodin siivoamisesta jo vaimonsa eläessä, niin nytkin leskenä. Mökin siivosimme yhdessä kesän alussa. Tänään hän kertoi siivonneensa mökin ja vakituisen asunnon sekä leikanneensa nurmikon ennen kuin lähtee luokseni. Minä huolehdin asioista täällä omassa kodissani, olen kyllä enemmän boheemi kuin hän. Perussiistiä täällä kuitenkin on.

• kyselin....
        kuusikymppinen kirjoitti:

Kyselin" maantietellistä sijaintia" Sinulta tuolla aijemmin. Nyt kehut,tuntuu hyvältä.

Siisteydestä vielä: Yksinkertaisesti NAUTIN elämisestä puhtaassa kodissa. Siivouksessa aina mukana musiikki ja ennenkaikkea hyvät työvälineet.

• kyselin.... kirjoitti:

Kyselin" maantietellistä sijaintia" Sinulta tuolla aijemmin. Nyt kehut,tuntuu hyvältä.

Siisteydestä vielä: Yksinkertaisesti NAUTIN elämisestä puhtaassa kodissa. Siivouksessa aina mukana musiikki ja ennenkaikkea hyvät työvälineet.

Sait ihan ansaitusti kehuja. Asun Lahdessa. Jos haluat kirjoitella minulle niin sähköpostiosoitteeni on [email protected].

• julku

Stressiä! Eihän sinulla ole mitään hätää! Ei sinun PIDÄ imuroida jos et halua. Ei siivous saa olla niin haudan vakava asia. Siivotaan jos huvittaa, jos ei niin annetaan olla. Kyllä se vielä huvittaakin ja on kivaa.

Siivosin ennen itsekin säännöllisesti. Tein aina kunnon viikkosiivouksen. Perussiivouksen kaksi kertaa vuodessa. Mutta en tee enää. Siivoan kun alkaa siltä näyttää ja tuntua. Poikkeuksen tekee keittiä ja WC. Niiden siisteydestä en tingi. Mutta kun aina raivaa astiat ja tavarat omille paikoilleen ja varaa vessanpöntön viereen aineet ja välineet, homma sujuu suitsait.

Koti saa olla asujansa näköinen. Sitä ei pidetä siistinä vieraiden varalta. Ja siivotaan tarpeen mukaan, ei tavan vuoksi!

Lähde ulos, täällä ainakin paistaa aurinko. Kun tulet kotiin, katsot miltä sisällä näyttää. Kannattaako imuria edes ottaa esille vai riittäkö jos pyyhkii vähän pölyjä. Jos nyt kuitenkin päätät imuroida, tee se iloisella mielellä, ei kurttuotsin. Ja iloitse työsi tuloksesta ja kehu itseäsi. Olenpa minä hyvä ja ahkera!

• lauseesi,

ei kai antaisi minulle lupaa vastata, vaan vastaampa silti ;D
      Pakko ollut oppia, et imurin kun ottaa esiin, se on 3-4pv siinä.
      Siksi sitä ei usein otakaan, vaan ottaa tomuliinalla lattiat.
      Kun ei vaan jaksa. Niskakulumia, ja siinä on pää alaspäin.
      Kaikki minkä voi tehdä kurkottamattta, ja kiipeilemättä, siivoan usein.
      Olin "hikari" ompa tullut opituksi pienillä eteenpäin.
      Nyt olen kaksi, siis kaksi päivää, pessyt keittiön yläkaappeja. Yht, vain kuusi. Vaan kun ei jaksa montaa,tyhjentää, pestä hyllyt, ja raamit, ovet. Tavaroiden takaisinlaitto, on osin kesken. Ehkä huomena saan loppuun.
      Yleensä poikani käyvät pesemässä, vaan nyt tuntuu olevan kiireinen aika heilläkin.
      Kuukausi menee, et saan kaikki ovet asunnossa pestyiksi, mutta onhan tässä aikaa. Ennen meni viikko, kun iso asunto siivottu kokonaan, kaikki huoneet, kaapit,, kylppärit, välillä tapetointikin siinä samalla.
      Opettaa se elämä, hiljaa kulkemaan, ja olemaan välittämättä pölykoirista.
      Olisin varmaan samanlainen vieläkin, jos en olisi sairastunut.
      ( siis käsikään ei oikein pelaa,)

• 1943

silloin, kun lystää. Joskus voin ykskaks viedä vuodevaatteet ja matot ulos tuulettumaan, ei ole mitään sääntöjä. Keittiön ja hygieniatilat siivoan säännöllisesti. Sanon kotiani luovan ihmisen kodiksi, se on minun kotini ja sillä siisti. Ystävät ovat tervetulleita ja hyväksyvät tyylini. Stressiä en ota. Voin häippästä kotoa siivoamatta sitä ensin, eihän siellä ketään ole poissaollessani.

• meirikki

jaksaisi sitä tasoa pitää yllä:)) Minulla on kyllä jääkaapin ovessa ´lukujärjestys´edelleen:))

Olen jakanut tehtäväni niin, et perjantaina kotiin tullessani ei ole tekemättömiä töitä.

Kun tekee jokapäivä jotain, ei kerry rasittavuuteen.
      Paras ohje on, et pitää tavarat paikoillaan, pianko sen lattian luuttuaa:)

• luuttuaa

Mitä sitä lattiaa luuttuaa. Mä ainakin käännän laudat vaan ympäri, niin siinähän samalla menee roskat naapuriin.

• meirikki
        luuttuaa kirjoitti:

Mitä sitä lattiaa luuttuaa. Mä ainakin käännän laudat vaan ympäri, niin siinähän samalla menee roskat naapuriin.

Sulla on se etu et on naapurit alapuolen. Mun ei menis laudat kauaa paikoilleen, kas kun ei ole alla asuvia :))
        Onnittelen asunnon valinnastasi;D

• luuttuaa
        meirikki kirjoitti:

Sulla on se etu et on naapurit alapuolen. Mun ei menis laudat kauaa paikoilleen, kas kun ei ole alla asuvia :))
        Onnittelen asunnon valinnastasi;D

Ja huomasin et eihän mulla ookkaan naapureita alapuolella, ja lattiat on näköjään betonista?

Tulevaan olohuoneeseen tein reijän seinään, et saan roskat pihalle. Mut laitoin jo siihen kyllä tänään oven/ovet. Koska,.. tuli viime yönä hieman vilpoinen olo, kummaa ku keskellä kesää on tällaiset kelit.

Saman homman pitäisi tehdä vielä myös makkariin, ja tulevaan apukeittiöön. Yks huono homma tässä on, ku itte tekee niin eivät kuulemma anna kotitalousvähennystä omasta työstä?
        ***keleen porvarit!

• pattitilanne

Tuli avioero, kun en ampunut imurilla jotain pölyhiukkasta ulkoavaruuteen. Ei muuten suostunut vaimokaan. Että ratkaisematon.

Mutta tuomari tai juomari oli sitä mieltä, että ilmiselvä rötös. Kummalta, ei sanonut. mutta kai se minun vika, kun se tuomari vei äkkipäätä vihille sen ex:n. Tuli muksu maailmaan alta 9kk:n ja kovin samannäköinen kuin herra juristi, silmälasit vain syntyessä puuttuivat.

Meinasi, että tässä olen ruokkomaksaja. Vetosin Olaus Petruksen maanlakiin: "Kenen vako sen sato". Loppui siihen, ei tarvittu edes hovia.

Muusta siivouksesta pikkaisen, jos ne isommat roskat eli ex ukot ja akat unohdetaan. Mitenkä yleistä olisi se, se tuollaisella kohtuuhinnalla todella saisi kotipalvelua vanhenevalle ukolle. Täälläkin pyörii mainoksia kotitalousvähennyksillä homma-apua tarjoavista, mutta soitapa. Ei löydykään sitten tekijöitä: "Meillä on nyt kaikki porrassiivouksissa kerrostaloissa", "Meillä on ainut äitiyslomalla" jne. Töitä olisi, maksurahaakin, vaan missäs ne mainostetut tekijät?

• vielä kysyy

vastaajilta, eikö teillä kellään ole koiraa? En minäkään varmaan siivoaisi edes kahta kertaa viikossa, jos minulla ei olisi koiraa. Itse osaisin elää erittäin siististi, mutta koira panee siivoamaan. Muuten ennenpitkää tukehtuu niihin koiran karvoihin!

• ibiza*

Minä asustelen isossa omakotitalossa... Imuroin asunnon ja siivoan vessat ja pesuhuoneen joka viikko ja joka toinen viikko onkin pölyjen, mattojen tamppauksen ja lattioiden moppauksen vuoro....

Minulla on koira joka on rodultaan espanjan vesikoira... Karvaa tästä ei lähde, mitä pieniä tuppoja keräytyy nurkkiin joskus... Ajelen tuon "tyttöni" karvan lyhyeksi kolme kertaa vuodessa... Sama missä nukkuu niin karvakaan ei jää makuupaikalleen... Oikeastaan rodun valintaan vaikuttikin juuri tuo "karvaamattomuus"... :)

• ibiza* kirjoitti:

Minä asustelen isossa omakotitalossa... Imuroin asunnon ja siivoan vessat ja pesuhuoneen joka viikko ja joka toinen viikko onkin pölyjen, mattojen tamppauksen ja lattioiden moppauksen vuoro....

Minulla on koira joka on rodultaan espanjan vesikoira... Karvaa tästä ei lähde, mitä pieniä tuppoja keräytyy nurkkiin joskus... Ajelen tuon "tyttöni" karvan lyhyeksi kolme kertaa vuodessa... Sama missä nukkuu niin karvakaan ei jää makuupaikalleen... Oikeastaan rodun valintaan vaikuttikin juuri tuo "karvaamattomuus"... :)

melekonen touhuaja, oikeaa energiapakkaus; kyl mieki siivoan joka toinen päivä vessat, tai oikeastaan koko ajan jotain kohtaa, ja imuroitava on useamminkin kuin kerran viikossa, mutta aikoinaan taisin tehä suursiivouksen joka viikko..

• marke-irmeli

joka on sisäsiisti, karvoja toki lähtee. Mutta ukko ei ole sisäsiisti, enkä ole sitä kolmessakymmenessä vuodessa saanut oppimaan.

• 1947

Toipilaana ollessa mieheni joutunut passaamaan ja huomannut koirien tuoman työmäärän. Ei sitä silti siten laske, pidän eläimistä ja siksi niitä on. Ovat hyviä ovikelloja.
        Noin kerta viikossa imuroin. Kuraisena aikana vielä pesen lattiat ja ovet tarpeen tullen, ne likaiset. Aina en huomaa silti. Sateiden aikana pahimmillaan kolmesti lakaisen tuvan (47m2) ja eteisen). On siinä eteisestä portti ja se rajoittaa hiekan kulkua sisään.
        Joten melko boheemia meillä, nytkin villakoiria on noiden lisäksi. Olen huomannut lipsumista sitä mukaa, kun ikää tulee.
        Ikkunoita en nyt kuvittele talveksi peseväni, niitä on liikaa ja maha kipeä.

• kun on

Siivoukseen puututaan vasta kun on hälyytyssireenit soi. Onhan sitä muutakin järkevää tekemistä.

• elma05

En todellakaan ole tänä vuonna hosunut siivoamisen kanssa.Syy,jäin eläkkeelle ja nyt on hyvä sanoa itselle jotta ,huomenna,huomenna....
      Kun olin töissä tuli siivottuakin joka viikko.
      Kovin sitä oppii laiskaksi.Ikkunoita olen ajatuksissani pessyt koko suven ja HYVÄ MINÄ ,sen homman tein toissa päivänä.
      No,kuten kanssa sisaret,keittiö pidän kunnossa ja wc:n hoidan tarpeen mukaan,kun siltä näyttää.

• muuhun ei

niin kriittistä suhtautumista..ja tätä tietsikkaa on pölytettävä jatkuvasti (on pölyviuhka tuossa käden ulottuvilla). Ja pienen kerrostaloasuntoni saunan tykkään pitää mäntysuopa -raikkaana. Matot saavat tyytyä pariin kertaa kuukaudessa pölyimurihyväilyyn ; )

• kuivaaja on

hyvä vehje tietsikan putsaukseen, sen kun puhallat pölyt pois pöytäkoneen näppiksestä. Nostat sitä näppistä pystyasentoon ja annat puhaltaa. Nää kun on sellasia pölyn puoleensa vetäjiä.
        Joskus sattuu jotain "evästä" tipahtaan, ne vaan pyyhitään kostealla putsauspyyhkeellä.

Ja jos ei aina viitsi sitä imuria ottaa esille, niin sellanen kylppäriin tarkotettu lattiakuivain toimii ja ottaa pölyt hyvin pois lattalta.
        Toki puhtaat petivaatteet, mutta enste täytyy sitä lattiaa kumminkin siistiä, ettei villakoirat ole seurana lakanoiden välissä.
        En ole enää siivousintoinen, mutta noi on pieniä toimenpiteitä ja teen oman mukavuuden vuoksi.

• imuri söi
        kuivaaja on kirjoitti:

hyvä vehje tietsikan putsaukseen, sen kun puhallat pölyt pois pöytäkoneen näppiksestä. Nostat sitä näppistä pystyasentoon ja annat puhaltaa. Nää kun on sellasia pölyn puoleensa vetäjiä.
        Joskus sattuu jotain "evästä" tipahtaan, ne vaan pyyhitään kostealla putsauspyyhkeellä.

Ja jos ei aina viitsi sitä imuria ottaa esille, niin sellanen kylppäriin tarkotettu lattiakuivain toimii ja ottaa pölyt hyvin pois lattalta.
        Toki puhtaat petivaatteet, mutta enste täytyy sitä lattiaa kumminkin siistiä, ettei villakoirat ole seurana lakanoiden välissä.
        En ole enää siivousintoinen, mutta noi on pieniä toimenpiteitä ja teen oman mukavuuden vuoksi.

Pölynimuri söi yhden nappäimen. Onneksi löytyi ja kaveri laittoi paikoileen. EI SIIS IMURILLA.

• paikasta

Siirrtätkö pölyä paikasta toiseen, kuten tyypillisesti tehdään, vai oletko edistyksellinen, ja omaat joko keskuspölynimurin, tai vesisuodatteisen imurin. Muutoin imurointi on kyllä pölyjen siirtämistä paikasta toiseen.

• Takkutukka*
        paikasta kirjoitti:

Siirrtätkö pölyä paikasta toiseen, kuten tyypillisesti tehdään, vai oletko edistyksellinen, ja omaat joko keskuspölynimurin, tai vesisuodatteisen imurin. Muutoin imurointi on kyllä pölyjen siirtämistä paikasta toiseen.

siis suodattimella ajellen pysyvät pölyt ja -punkit varmassa tallessa pussukassa.

Huristellaan!!

• tulitko ajatelleeksi
        Takkutukka* kirjoitti:

siis suodattimella ajellen pysyvät pölyt ja -punkit varmassa tallessa pussukassa.

Huristellaan!!

Tulitko ajatelleeksi, että siellä pussukassa pidät oikein pölypunkki, bakteeri ja virushautomoa?

• Takkutukka*
        tulitko ajatelleeksi kirjoitti:

Tulitko ajatelleeksi, että siellä pussukassa pidät oikein pölypunkki, bakteeri ja virushautomoa?

tietty päätyy roskikseen; hepa-suodattimen käyttö sen sijaan ei palauta mikropartikkeleita takaisin huoneilmaan.

Aurinkoista viikonloppua ja ulkoillaan kauniissa säässä; hyviä siivouskelejäkin kyllä riittää aikanaan!!

• kulkemaan
        Takkutukka* kirjoitti:

tietty päätyy roskikseen; hepa-suodattimen käyttö sen sijaan ei palauta mikropartikkeleita takaisin huoneilmaan.

Aurinkoista viikonloppua ja ulkoillaan kauniissa säässä; hyviä siivouskelejäkin kyllä riittää aikanaan!!

Siinä tapauksessa ilmakaan ei pääse kulkemaan suodattimien läpi.

• imuri?
        paikasta kirjoitti:

Taitaa olla tvshopin tavaraa, en ole kaupoissa koskaan nähnyt. Jääkö kaikki pölyt veteen, vai haihtuuko takasin huoneilmaan? Jos tämä nyt oli sellanen höyryävä vehje, jota tarkoitit.

• elämästäni olen siivonnut hurjan lailla, lasten mukkaan :)

Nyt on tullut uusi seesteisempi aika, siivouksiinkin..:))

• stressipäivä!

Kun tulen koiran kanssa lenkiltä, leikkaan koiran kynnet, kampaan metallikammalla, sitten karstalla ja lopuksi harjalla. Ja koira panee vastaan minkä ikinä kerkiää. Ja koska asun kerrostalossa, suoritan toimenpiteet vessassa. Sieltä karvat kerkeävät karata muualle jo ennenkuin saan imuroitua ne pois. Vuodevaatteet on tuuleentumassa koiran lenkkeilyn ajan. Pesutupa minulla on varattuna alkaen kello 9. Ei ole omaa konetta, enkä tarvitsekaan, pesutuvan kaksi konetta on ihan ilmaisia käyttää. Sitten imurilla, paljaat paikat märällä, pölyjen pyyhkiminen jne. Jonakin päivänä pesen ikkunat ja jonakin päivänä vien matot ulos. Minulla on sellaiset matot, että hakkaamalla eikä harjaamalla koirankarvat juuri lähde. Imurointi on paras. Mutta täytyy kuitenkin joskus käyttää mattoja ulkona. Onneksi asun yksiössä ja on vain kolme mattoa. Ja niin, tällä hetkellä tuo taas stressaa kovasti. Sen olen kuitenkin oppinut, että mattojen puistelemista ja ikkunoiden pesua en satuta samalle päivälle! Illalla on sitten saunavuoro!

• aikaa

Oletpa siisti. Itse kampaan kaverini siivouspäivänä ennen imuroimista, siis joka toinen päivä.
        Koira vaistoaa aina aikeeni ja ryömii sängyn alle piiloon, mistä joudun houkuttelemaan sen esiin.
        Vuodevaatteet ravistelen koirankarvoista aamuisin. Mattoja en tamppaa kuin ehkä joka toinen kuukausi. Minulla on hyvä uusi imuri. Eläkkeellä olon hyvä puoli on että kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla.

Vastasin silloin kun avasit keskustelun, ja teksti poistettiin. ei se mikään kuolematon hengentuote ollut, eikä siinä ei ollut mitään sopimatonta tai loukkaavaa. Ihmettelen suuresti.
        Saapa nähdä poistetaanko tämäkin vastaus

• *Kukkahame*
        aikaa kirjoitti:

Oletpa siisti. Itse kampaan kaverini siivouspäivänä ennen imuroimista, siis joka toinen päivä.
        Koira vaistoaa aina aikeeni ja ryömii sängyn alle piiloon, mistä joudun houkuttelemaan sen esiin.
        Vuodevaatteet ravistelen koirankarvoista aamuisin. Mattoja en tamppaa kuin ehkä joka toinen kuukausi. Minulla on hyvä uusi imuri. Eläkkeellä olon hyvä puoli on että kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla.

Vastasin silloin kun avasit keskustelun, ja teksti poistettiin. ei se mikään kuolematon hengentuote ollut, eikä siinä ei ollut mitään sopimatonta tai loukkaavaa. Ihmettelen suuresti.
        Saapa nähdä poistetaanko tämäkin vastaus

Kesäkuumilla en kyllä paljon imuroi enkä muutenkaan viihdy sisällä, siksi kai tässä ympärille katsellessa huomaa suurta tarvetta siivoukseen.

Ei pelkkä imurointi enää riitä, ikkunat ja ovet kaipaa jotain kosketusta ja kaapitkin, kesärullausten jälkeen voisi vaikka kaappi päivässä, mutta kun siitäkin tulee pölyjä lisää.

Ikuinen kierre muttei kuitenkaan ylivoimainen vielä, koskahan olisi hyvä ottaa ja kuinka usein siivousapua, onko teillä kellään?

Uusi miettimismyssy voisi olla hyväksi avuksi.

• ibiza*

Jo pentuna koira on opetettava noille "trimmauksille"... Kun kynsiä leikataan, niin aina se kynnenpala annataan koiralle, samoinkuin silmien mahdollinen kovettynyt erite... Kynsien leikkaukksessa on varottava ettei leikkaa verikynteen, siilä koira kyllä muistaa tuskan... Myös pesun jälkeen annetaan hyvä makupala ja kuinka ollakaan, koira odottaa pesua ja palkintoa... "Tytölläni" jo maininta moisista toimenpiteistä saa riemun aikaan... :)

• tamppari..

No minusta kannattaisi hankkia jo tamppari. Sillä saa paljon puhtaamaa, kuin raahata niitä mattoja ulos yhtenään. Puolet jo siivoustressistä putoaisi pois.

• Saako kysyä
        tamppari.. kirjoitti:

No minusta kannattaisi hankkia jo tamppari. Sillä saa paljon puhtaamaa, kuin raahata niitä mattoja ulos yhtenään. Puolet jo siivoustressistä putoaisi pois.

Kumpi lie tehokkaampi...leipäkäyttöinen vai se pitkävartinen?

Mulla vain siitä leipäkäyttöisestä pieni tuntuma, sillä vaan tuntuu olevan j o s k u s liikaa mielipiteitä??

• ( ¤Y¤ )
        Saako kysyä kirjoitti:

Mulla vain siitä leipäkäyttöisestä pieni tuntuma, sillä vaan tuntuu olevan j o s k u s liikaa mielipiteitä??

C\_/ - tauko!

• voittaa
        Saako kysyä kirjoitti:

Kunnon tamppari voittaa leipäkäyttöisen mennen tullen.

• mattojen

materiaalista, eli onko tekokuitua vai oikeaa villaa. Aito villamatto on helppo pitää puhtaana, harvoin vien niitä edes ulos sillä pelkkä imurointi riittää. Nyt kesällä pestiin vesipesulla ja siistit ovat. Eikä villamattoja saisi liian usein pestäkään. Tekokuituiset oikein imee kaiken karvan ja tiukasti.

Räsymatot on oikeita pölypesiä ja olen hävittänyt jokaikisen, samoin kaikki paksut ihanat ja niin kauniit tekokuitumatot. Usein haksahtaa maton ulkonäköön, kun on niin upea että.
        Olivat niin painaviakin, etten sen takia jaksanut niitä tampata ja juuriharjalla harjata, eikä hommasta ollut hyötyä. Sain vain selkäni entistä pahempaan kuntoon.

Suosittelen, että hankit helppohoitoiset matot.

• koirasta
        ibiza* kirjoitti:

Jo pentuna koira on opetettava noille "trimmauksille"... Kun kynsiä leikataan, niin aina se kynnenpala annataan koiralle, samoinkuin silmien mahdollinen kovettynyt erite... Kynsien leikkaukksessa on varottava ettei leikkaa verikynteen, siilä koira kyllä muistaa tuskan... Myös pesun jälkeen annetaan hyvä makupala ja kuinka ollakaan, koira odottaa pesua ja palkintoa... "Tytölläni" jo maininta moisista toimenpiteistä saa riemun aikaan... :)

Minulla on uroskoira. Pentuna sainkin opetettua myös kynsien leikkaukseen. Ensin alkuun pullikoi vastaan, mutta sitten monta vuotta sujui hyvin. Antoi myös harjata. Viime vuoden marraskuussa koiralta vietiin pallit pois (eturauhasen takia). Sen jälkeen alkoi tämä vastustaminen. Minä raukka kun kun luulin, että koirasta tulisi rauhallisempi. Joka tapauksessa koirasta tulikin pahempi kuin olikaan. Jos ei noita eturauhasvaivoja olisi ollut, en olisi leikkauttanut. Nyt sitten "tapellaan". Jotensakin hyvin antaa pestä itsensä, mutta se kuivaaminen on kamalaa. En pese koiraani (siis kokonaan) kovin useasti. Se on todella kamalaa. Vaikka kuinka kuivaan, se on kauan aikaa märkä ja arvatkaapa kuinka se karva tarttuu sohvaan?!. Tietysti heti kuivattuani karstaan ja harjaan koiran.

• Ei minulla ole koskaan ollut siivouspäivää, siivoan sitten kun en itse enää viihdy.
      Voin katsella villakoiria melko rauhallisesti aikansa.
      Ei meillä siivotonta ole, olen vain tehnyt niin paljon työtä elämäni aikana että olen oppinut karsimaan kaiken tarpeettoman.
      Petivaatteet vaihdan säännöllisesti ja kylppäriä kohennan käydessäni joka päivä jostain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe