KTM vs Tuotantotalouden DI

jeppe111

Mielestäni moni puhuu näistä samoina ja olenkin ajatellut hakeutua inssi pohjalta jatko-opiskelemaan, mutta kuinka paljon nämä koulutusohjelmat mahtavat sisällöltään erota ? Ei hirveästi enää kiinnostaisi lukea lujuusoppeja/mekaniikkaa ja fysiikkaa, onko siis tuotantotalouden DI:n opinotsuunnitelmassa paljon näitä samantyyppisiä laskuja ? Tietääkseni KTM ohjelmassa pärjää aika helpolla matikassa?

7

4656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      No rajusti on TuTan arvo laskenut, jos ne samoiksi mielletään. Toisaalta kyllä Kauppislaisenkin, koska onhan kyse aika erilaisista opinnoista, vaikka osittain samalle alalle suuntaavatkin. En tiedä kuin pk-seudun tilanteesta mutta epäilen vahvasti, että TuTa:lle voisi hakea koulun ulkopuolinen inssin pohjalla, kyseessä on kuitenkin TKK:n korkein pisteraja -osasto, jonne on ainakin ennen ollut tunkua omankin koulun sisältä. Ei maisterivaiheessa enää matikoita ja fysiikoita opiskella tutallakaan mutta on niitä pitänyt perusopinnoissa jonkin verran käydä läpi. Tutalla on pakollista ottaa ns. tekninen sivuaine. HSE:een taas on rankka karsinta perusopintoja aloitellessa, johon ei moni kykene. Ihmettelen, jos sen voi jotenkin ohittaa hyppäämällä maisteriohjelmaan? Pääsykokeiden kautta voi molempiin tietysti mennä mutta silloin on opintojen korvauttaminen edessä eikä se tunnetusti ole ollut runsasta. Esim. TKK:lla on monia osastoja, jonne ei voi hakea suoraan ulkopuolelta eikä edes koulun sisältä. Kauppisenkin tilanne saattaa olla samantapainen, tarkista. On kokemuksesta totta, että TKK:n matikat kohtuullisin arvosanoin kahlanneelle HSE:n matikan kurssit ovat piece of cake mutta en muuten halua vähätellä tutkintoa.

    • dd

      Jos haluat työskennellä puhtaasti kaupallisella alalla niin varmaan KTM on parempi ratkaisu. Muuten ehdottomasti tuta. Kauppiksessa sinulle tuskin hyväksi luetaan juurikaan mitään, mutta tutalle voit hakea maisteriohjelmassa ja näin ollen valmistua about puolet nopeammin.

      Maisteriohjelmassa ei ole fyssaa mutta pakolliset matikat joudut lukemaan. Muuten opinnoissa ei juurikaan "vaativaa" matikaa ole. Jos sinulla on AMK tutkinto ns. kovan tekniikan alalta (raksa, kone, energia) niin tuta voi olla hyvä ratkaisu, sillä usein tutan puutteena on pidetty liian vähäistä varsinaisen tekniikan opetusta. Sinullahan olisi jo hyvä pohja tekniikan alalta ja jos vielä valitset tekniseksi sivuaineeksi saman aineen mitä olet AMK:ssa lukenut, niin sinulla olisi aika hyvä paketti kasassa.

      Mielestäni tuta antaisi sinulle paljon enemmän vaihtoehtoja kuin KTM. Varsinkin teollisuuden johtotehtävissä tuta di syö aamupalaksi kappatieteilijöitä. Ainut ongelma voi olla se, että tutan maisterivaiheeseen on pirun vaikea päästä. Tuskin alle 4 AMK keskiarvolla kannattaa edes hakea...

      • Jeppe111

        Pohjalla on autotekniikan insinöörin opinnot. Suunnitelmissa on hakea ulkomaille opiskelemaan (USA:han). Mielenkiintoa olisi talous/johtamis -opintoihin. Suomessa insinöörin koulutuksesta ei hyvitetä mitään KTM:n opinnoissa, ja TuTassa taas hyvitettäisiin niin, että tarvittaisiin vain kaksi lisävuotta (kuten Yhdysvalloissakin).
        Jatko-opintoihin haluaisin siksi, että työmahdollisuuteni paranisivat. Tuntuu,että pelkällä inssin papereilla ei kummoisiinkaan töihin pääse, vaan täytyy aloittaa firman varastosta ensin ja sieltä sitten aikojen saatossa nousta ns. insinöörin hommiin. Moni insinööriksi valmistunut kaveri on myös 'ei koulutusta vastaavissa' hommissa - huonolla palkalla (2000-2500e).

        Päämääränä olisi päästä kansainväliseen yritykseen töihin, jossa siis saisi myös kv-kokemusta muun työkokemuksen ohella (ja kai tämänkin saa nyt sitten sanoa, vaikka tuntuu ettei.. eli tottakai haluaisin myös korkeampaa liksaa ja johtamistehtävissä ne taitavat sitä olisivat)

        Keskiarvovaatimukset ne tässä hirvittävätkin, kun olen noita kouluja katsonut ! Itsellä se ei ole kovin korkea, ja menestyisin kyllä mielestäni paremmin kauppatieteissä kuin juuri noissa lujuusopeissa jne.


      • jeppe111

        Eli ongelmana näen tässä insinööri tutkinnossa sen että tämä tutkinto on hirveän laaja-alainen, mutta se suuntautuminen tapahtuisi vasta yliopistossa. Silloin työmahdollisuudetkin olisivat kai toista luokkaa ?


      • popkoko
        jeppe111 kirjoitti:

        Eli ongelmana näen tässä insinööri tutkinnossa sen että tämä tutkinto on hirveän laaja-alainen, mutta se suuntautuminen tapahtuisi vasta yliopistossa. Silloin työmahdollisuudetkin olisivat kai toista luokkaa ?

        Haet tutaan maisterihaussa esim. Lappeerantaan tai Tampereen teknilliseen yliopistoon Porin yksiköön. Näissä on saman katon alla KTM opetusta. Voit esim. valita kauppakorkean puolelta jonkin kokonaisen sivuaineen. Myös vaihdossa voi suorittaa osan kursseista. Mitään lujaria tutalla ei vastaan tule.


      • Tessalii
        popkoko kirjoitti:

        Haet tutaan maisterihaussa esim. Lappeerantaan tai Tampereen teknilliseen yliopistoon Porin yksiköön. Näissä on saman katon alla KTM opetusta. Voit esim. valita kauppakorkean puolelta jonkin kokonaisen sivuaineen. Myös vaihdossa voi suorittaa osan kursseista. Mitään lujaria tutalla ei vastaan tule.

        Tutaa opiskelemaan esimerkiksi Lappeenrantaan suosittelen minäkin. Jos on lukenut "puhdasta tekniikkaa" insinöörinä, esimerkiksi juuri automaatiotekniikkaa, säästyy DI-vaiheessa teknilliseltä sivuaineelta kokonaan ja sen tilalle voi lukea tuotantotaloutta (jotain muuta pääainetta kuin mitä itse lukee pääaineena) myös sivuaineena.

        Kannattaa tutustua ko. koulutuohjelman kotisivuihin ja opinto-oppaaseen, niistä löytyy taatusti paljon lisätietoa!


      • asdasdasgggg
        Jeppe111 kirjoitti:

        Pohjalla on autotekniikan insinöörin opinnot. Suunnitelmissa on hakea ulkomaille opiskelemaan (USA:han). Mielenkiintoa olisi talous/johtamis -opintoihin. Suomessa insinöörin koulutuksesta ei hyvitetä mitään KTM:n opinnoissa, ja TuTassa taas hyvitettäisiin niin, että tarvittaisiin vain kaksi lisävuotta (kuten Yhdysvalloissakin).
        Jatko-opintoihin haluaisin siksi, että työmahdollisuuteni paranisivat. Tuntuu,että pelkällä inssin papereilla ei kummoisiinkaan töihin pääse, vaan täytyy aloittaa firman varastosta ensin ja sieltä sitten aikojen saatossa nousta ns. insinöörin hommiin. Moni insinööriksi valmistunut kaveri on myös 'ei koulutusta vastaavissa' hommissa - huonolla palkalla (2000-2500e).

        Päämääränä olisi päästä kansainväliseen yritykseen töihin, jossa siis saisi myös kv-kokemusta muun työkokemuksen ohella (ja kai tämänkin saa nyt sitten sanoa, vaikka tuntuu ettei.. eli tottakai haluaisin myös korkeampaa liksaa ja johtamistehtävissä ne taitavat sitä olisivat)

        Keskiarvovaatimukset ne tässä hirvittävätkin, kun olen noita kouluja katsonut ! Itsellä se ei ole kovin korkea, ja menestyisin kyllä mielestäni paremmin kauppatieteissä kuin juuri noissa lujuusopeissa jne.

        Katsele koulujen vaatimuksia AMK -> maisteriväylälle. Suosittelen kuitenkin ensin ottamaan selvää TKK ja HSE tarjoamista vaihtoehdoista ennen kuin rupeat katselemaan noita maaseutu-yliopistoja. Tampere on käsittääkseni ihan laadukas. Muutama kaveri on siellä nyt, yksi TuTa:lla. Lappeenrannasta en osaa muuta sanoa kuin että sinne pääsee kävelemällä sisään, mistä johtuen opiskelijamateriaali ei ole maan parasta, mikä voi sitten mahdollisesti heijastua opetukseen ja yleiseen ilmapiiriin. Bonuksena Lpr on tietenkin hyvät yhteydet Venäjään, mikäli se kiinnostaa. Itse opiskelen nyt Helsingissä ja odotan innolla Aalto-yliopiston tuomia mahdollisuuksia, kunhan nyt KY:n varojen puinti oikeudessa saataisiin päätökseen ja hallinto-oikeuden päätös jäisi voimaan... säälittäviä ne valittajat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

      Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      32
      6611
    2. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

      Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      89
      5232
    3. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      93
      4815
    4. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

      🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4639
    5. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      71
      4495
    6. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      22
      4086
    7. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      54
      4037
    8. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      145
      3947
    9. Miksi Marinin vasemmistohallitus ei tunnustanut Palestiinaa

      kun mahdollisuus oli? Nyt sitten vasemmisto-oppositio ulvoo yhtään ääneen, että Palestiina pitää tunnustaa - onpa tode
      Maailman menoa
      21
      3530
    10. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      17
      3337
    Aihe