Avoimen kautta yliopistoon

käytännössä mahdollista?

Tuota avointa&erillisvalinta väylää kyllä mainostetaan yliopistojen sivuilla, mutta onko sen kautta käytännössä mahdollista päästä tutkinto-opiskelijaksi ? Rivien välistä olen hahmottavinani ettei tie todellakaan ole yksinkertainen tai selkeä vaan edelle menevät mm. muista yliopistoista vaihtavat (jo opiskeluoikeiden saaneet) jne.

Tiedän etten valintakokeiden kautta pääse sisään johtuen keskitasoisista yo-papereistani eikä minulla ole (tai ole aiempina vuosina ollut ) mahdollisuutta ottaa lukulomaa töiden takia kuten juuri kirjoittaneilla on. Tiedän kuitenkin haluavani ja sopivani hyvin alalle (psykologia).

Aiempina vuosina työ&koulu yhdessä on vienyt kaiken aikani ja energiani, nyt kuitenkin valmistuin ammattiin.

13

2841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaipailisin123

      Myös kuullut että avoimen väylä olisi pitkä ja kivinen mutta kokeilemalla se selviää! Eli yritä, kokeile ja tee parhaasi! Sekä yritä lisäksi pääsykokeidenkin kautta! Jos jotain kovasti haluaa, niin sen saavuttaa! Näin uskon! :)

    • elmeri__

      itse olen mennossa nyt opiskelemaan avoimeen.. ajattelin tehdä niin, että roikun siellä niin kauan kunnes pääsen pääsykokeiden kautta sisään, tai sitten työn ohessa yritän suorittaa niin paljon että pääsen sisääs sitä kautta. uskon että pääsykokeiden kautta sisään pääseminenkin helpottuu kun opiskelee avoimessa..?

    • Psykasta

      Onhan se mahdollista, mutta paikkoja on yleensä todella vähän (lue: vähemmän kuin viisi). Psykaan ei taida avoimen kautta päästä kuin Turkuun, olikohan siellä 3 tai 4 paikkaa tänä vuonna? Jos sitä siis havittelee, kannattaa opiskeluun panostaa kunnolla. Arvosanat ratkaisevat, ja tuohon pariin hassuun paikkaan mahtuu jo aika monta viitossuoran suorittajaa. :)

      Summa summarum: joudut joka tapauksessa opiskelemaan todella paljon, oli aikeena sitten avoimen väylä tai pääsykokeet. Jälkimmäinen lienee lopulta se helpoin tapa: ilmaista, voi valita yliopistonsa, vain 1-2 kirjaa opeteltavana, ei tarvitse viilata avoimen kurssien arvosanadesimaaleja korkeammaksi.
      Nimimerkillä ammattitutkinnolla psykologiksi tässä juuri parhaillaan.

    • Manalainen

      Olen tutkaillut väylämahdollisuutta Helsingissä sosiaalipsykologiaan ja näyttää tosiaan siltä, että mahdollisuus päästä sitä kautta sisään on hyvin, hyvin pieni. Vaikka sitä "kaikkien" mahdollisuutena mainostetaankin, niin totuus on vähän toinen. Esimerkiksi Helsingissä noita väylän kriteerejä ainakin yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa vielä juuri kiristettiin siten, että ensi helmikuussa hakevilla on oltava suoritettuina myös kieliopinnot (toinen kotimainen vieras kieli), kun aiemmin riittivät yhden aineen perus- ja aineopinnot (25 35 pistettä) sekä toisen aineen perusopinnot (25).

      Lisäksi tosiaan jo tutkinnon omaavat ajavat valinnassa ohi. Olen ymmärtänyt, että huimasta neljän (!) paikan vuosikiintiöstä kaksi on varattu heille ja vain kaksi meille muille. Arvosanojen on myös oltava vähintään yhtä hyvät kuin heillä. Muistelen, että sosiaalipsykologiassa viimeksi olisi ollut rajana arvosanojen keskiarvo 4.5 ja itselläni se heiluu juuri siinä nurkilla. Mutta riippuu kai se myös niistä toisista hakijoista, että miten kovatasoisia sattuvat juuri sinä vuonna olemaan..? Kuitenkin aika jännää siinä mielessä, että pääsykokeiden kautta sisään päässeiden arvosanat saavat sen rypistyksen jälkeen olla mitä vain, kunhan läpi pääsevät...meiltä avoimen opiskelijoilta taas käytännössä vaaditaan lähes täydellistä osaamista ja vieläpä monen vuoden ajalta. Myöskin tällä tavoin suositaan enemmän yliopistossa roikkumista (jo tutkinnon suorittaneille varatut paikat) kuin meidän jo työelämässä olleiden jatkokoulutusta.

      En tiedä, mutta itse ajattelin kuitenkin kokeilla - eihän siinä mitään menetäkään. En jaksaisi alkaa päntätä enää pääsykokeisiin samoja asioita jotka on kertaalleen jo perusopintojen muodossa suoritettu, mutta jollei väylän kautta tärppää, niin sehän tässä on edessä. Toivon vain, etteivät keksi vielä pääsykoekirjaakin vaihtaa ensi vuodeksi... :-P

      • Manalainen

        Muutos huonompaan suuntaan oli myös se, että nykyään avoimen väylän kautta päässeet saavat oikeuden vain kandin tutkintoon, kun ennen oli oikeus opiskella maisteriksi asti. Nyt sitä on haettava sitten vielä kandin jälkeen erikseen...


      • yo
        Manalainen kirjoitti:

        Muutos huonompaan suuntaan oli myös se, että nykyään avoimen väylän kautta päässeet saavat oikeuden vain kandin tutkintoon, kun ennen oli oikeus opiskella maisteriksi asti. Nyt sitä on haettava sitten vielä kandin jälkeen erikseen...

        tämä johtuu yliopistojen tutkinnonuudistuksesta. Vaikka pääsisit normaalilla pääsykokeilla sisään, saat ensin kanditutkintoon oikeuden. Sen suoritettuasi voit hakea maisteritutkintoa suorittamaan.


      • Manalainen
        yo kirjoitti:

        tämä johtuu yliopistojen tutkinnonuudistuksesta. Vaikka pääsisit normaalilla pääsykokeilla sisään, saat ensin kanditutkintoon oikeuden. Sen suoritettuasi voit hakea maisteritutkintoa suorittamaan.

        "tämä johtuu yliopistojen tutkinnonuudistuksesta. Vaikka pääsisit normaalilla pääsykokeilla sisään, saat ensin kanditutkintoon oikeuden. Sen suoritettuasi voit hakea maisteritutkintoa suorittamaan."

        Onko tosiaan näin, ettei normaalien pääsykokeiden kautta saa enää oikeutta maisterin tutkintoon suoraan?


      • Iines Ankka
        yo kirjoitti:

        tämä johtuu yliopistojen tutkinnonuudistuksesta. Vaikka pääsisit normaalilla pääsykokeilla sisään, saat ensin kanditutkintoon oikeuden. Sen suoritettuasi voit hakea maisteritutkintoa suorittamaan.

        Kyllä tiedekuntien päävalinnan ja erillisvalinnoista väylähaun kautta saa tutkinnonsuoritusoikeuden sekä kandidaatin että maisterin tutkintoon.


      • Manalainen
        Iines Ankka kirjoitti:

        Kyllä tiedekuntien päävalinnan ja erillisvalinnoista väylähaun kautta saa tutkinnonsuoritusoikeuden sekä kandidaatin että maisterin tutkintoon.

        "Kyllä tiedekuntien päävalinnan ja erillisvalinnoista väylähaun kautta saa tutkinnonsuoritusoikeuden sekä kandidaatin että maisterin tutkintoon."

        Väylän kautta (erillisvalinta avoimessa suoritettujen opintojen perusteella) ei ainakaan Helsingin yliopistossa saa tällä hetkellä tutkinnonsuoritusoikeutta kuin kandidaatin tutkintoon.


    • ...

      Ainakin tietojenkäsittelytieteessä avoimen väylä on Helsingin yliopistossa ymmärtääkseni vetänyt ihan hyvin: hakea voi jo 25 op perusopintojen perusteella. Toki edellytetään mm. riittävän hyvää arvosanaa.

      • ja kemiassa

        Jeps matemaattis-luonnontieteellisessä ainakin kemiassa pääsee opiskelemaan varsinaiseksi opiskelijaksi,jos suorittaa opinnot tasolla 3.


    • tiitu_tiina

      Nostelen vähän vanhaa ketjua. Minä pääsin avoimen väylän kautta Kuopioon opiskelemaan (kandi maisteri) ja olisin päässyt myös Joensuuhun. Muualle en hakenutkaan. Tietysti opintoja pitää olla ja ne pitää olla suht hyvin suoritettuna että pääsee väylän kautta. Toisaalta se on vähän pitkä ja epävarma tie...

      • juhuihkjh

        Jihuu, juuri pääsin väylän kautta Jyväskylän humanistiseen. Takana 210 op arvosanalla 3 tai enemmän eli monen vuoden harrastus tähän meni. Pääsin suoraan maisteriopintoihin joten panostus kannatti. Työnantajakin irtisanoi, joten opiskelijaksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe