Lattian laatoittaminen vanhan päälle?
Ollaan pian muuttamassa uuteen kotiin kerrostaloon, jossa on tehty putkiremontti noin vuosi sitten. Kylppärin lattian laatat ovat ihan hirveät 5x5cm, väriltään likaisenharmaat, joista jokainen perheenjäsen totesi spontaanisti "hyi yäk!" sen nähtyään.
Voiko sen päälle laatoittaa uusilla laatoilla? Remontin jäljiltä ei kiinnostaisi alkaa repiä laattoja irti koska vesieristys voisi vaurioitua ja se tulisi kalliiksi. Vesieristys on ilmeisesti tehty hyvin ja kaikkien uusien vaatimusten mukaisiksi, lisäksi sen alla on lattialämmitys. Mutta uusi lattian pinta haluttaisiin. Voiko sen laatoittaa itse?
Laatat vanhojen päälle?
9
807
Vastaukset
ja taloyhtiön puheenjohtaja osaa kertoa siitä sinulle paremmin
- Darth Mother
"ja taloyhtiön puheenjohtaja osaa kertoa siitä sinulle paremmin"
Miten niin taloyhtiön puheenjohtaja? Lattia on lattia. Kysyn siksi, koska täällä saattaa olla ihmisiä, joilla on rakennusteknistä tietoa ja osaamista. Hallituksen puheenjohtaja on ammatiltaan kirjanpitäjä. Darth Mother kirjoitti:
"ja taloyhtiön puheenjohtaja osaa kertoa siitä sinulle paremmin"
Miten niin taloyhtiön puheenjohtaja? Lattia on lattia. Kysyn siksi, koska täällä saattaa olla ihmisiä, joilla on rakennusteknistä tietoa ja osaamista. Hallituksen puheenjohtaja on ammatiltaan kirjanpitäjä.saa laatottaa päälle kannattavuudesta en niin tiedä mutta sen tiedä että uutta vesieristettä et saa laittaa vanhan päälle.
se mihin aiemmin vastasin oli seuraavaa "saanko tehdä työn itse?" kysy isännöitsijältä/taloyhtiön puheenjohtajalta
- ...
Yleensä päällelaatoittaminen ei ole suositeltavaa. Tässä tapauksessa se kuitenkin voisi olla järkevä vaihtoehto, juurikin tuon vedeneristeen takia. Varsinkin, kun uuden korjatun vedeneristeen liitos vanhaan (seinän vedeneristeeseen) on aina hieman riskialtis... Jos oltaisiin uusimassa myös seinät, niin silloin kannattaisi tehdä pohjia myöten uusiksi.
Hieman enemmänhän tuohon nyt jää kosteudelle altistuvaa kerrosta vedeneristeen yläpuolelle (kaksi laattalaastikerrosta), mutta lattialämmitys auttaa. Kannattaa mielestäni kuitenkin hyväksyttää ratkaisu taloyhtiön hallituksella. Ja muistaa mainita asiasta mahdollisesti myöhemmin asuntoa myytäessä.
"Itse kun tekee niin saa juuri sellaisen kun sattuu tulemaan." ;) No ei vaan, jos kokemusta on, niin voihan sen tehdä itsekin. Myös hallitus hyväksynee itse tekemisen, kun vedeneristeeseen ei kajota...- Paikallisvalvoja
Voihan niitä laattoja laittaa vaikka voileivän päälle. Mutta lattiaan ei nykyään hyväksytä useita laattakerroksia. Syynä on yksinkertaisesti se, että siihen alempaan laattakerrokseen kerääntyy huomattava määrä kosteutta. Tiiviiden lasipintojen läpi kosteus ei pääse haihtumaan, jolloin ongelmia tulee enemmin tai vain vähän myöhemmin.
Loppukädessä tietenkin kiinteistön omistaja päättää siitä, miten hulluja ratkaisuja talossa hyväksytään. Kiinteistön omistajan päätäntävaltaa joutuu yleensä käyttämään isännöitsijä, jolla ei ole minkäänlaista tietoa asiasta. - jorkku
Paikallisvalvoja kirjoitti:
Voihan niitä laattoja laittaa vaikka voileivän päälle. Mutta lattiaan ei nykyään hyväksytä useita laattakerroksia. Syynä on yksinkertaisesti se, että siihen alempaan laattakerrokseen kerääntyy huomattava määrä kosteutta. Tiiviiden lasipintojen läpi kosteus ei pääse haihtumaan, jolloin ongelmia tulee enemmin tai vain vähän myöhemmin.
Loppukädessä tietenkin kiinteistön omistaja päättää siitä, miten hulluja ratkaisuja talossa hyväksytään. Kiinteistön omistajan päätäntävaltaa joutuu yleensä käyttämään isännöitsijä, jolla ei ole minkäänlaista tietoa asiasta.Nyt lattiassa oleva laattahan saattaa olla vaikka puristelaattaa.Todennäköisesti onkin. Laatta itse ei välttämättä ota vettä vastaan. mutta kiinnityslaasti kyllä kastuu.Eihän tommonen laattojen päälle uuden laatoittaminen ole suotavaa, mutta saattaa se toimiakin.Laattoja ostaessasi voit myyjältä varmistaa laattojen vedenimukyvyn. Voit sen myös itse testata ihan kotitalousvaakalla.Otat vaikka 3 laattaa, punnitset ne kuivana. Upotat veteen, vaikka muutamaksi tunniksi ja punnitset uudelleen. Painon muutos, jos sitä on, on laatan vastaanottamaa vettä. Mitä vähemmän vesieristeen päällä on vettä vastaan ottavaa tavaraa niin aina parempi. Lattialämmitys auttaa asiaa oleellisesti. Myös käyttöaste ja käytön jälkeinen hoito auttaa asiaa. Jos esim, käytön jälkeen kuivaat seinät ja lattian kuivalla luutulla.Saat tuuletusta päälle,esim ikkunaa auki tai ilmastoinnin pariksi tunniksi tehokkaasti toimimaan niin jopa rakenteet pysyy kuivempana. Lattialämmityshän nostaa laastissa olevan veden ilmatilaan ja saattaa aiheuttaa tunkkaisuutta jne, ellei tuuletuksesta huolehdita. Itse en edellä olevien syiden vuoksi pelkäisi tehdä kyseistä laatoitusta. Enemmän olisin huolissani siitä, miten kyseinen tila on nyt tehty. Suhtaudun itse kielteisesti kaikkeen missä tuusataan uutta vanhan päälle. Olipa kysymyksessä vesikatto, tapetointi, laatoitus tai mikä muu työ tahansa. Paras olisi käyttää maalaisjärjen suosittelemaa "hyvää rakennustapaa". Minun kylppäriini ei niin rumaa laattaa olisi kukaan pystynyt laittamaan, että sen vuoksi alkaisin uutta tekemään. Jos rakenteet ja lopputulos on muuten virheetön.
- .k......................
Jos asunto on oma, saat tietenkin tehdä pinnoille mitä haluat. Vuokrakämpässä et missään tapauksessa. Laatoittaminen ei ole vaikeaa. Osta leikkuri ja kaakelisaha ja mieti kunnolla ennen kuin aloitat. Koska laitat vanhan päälle, ei pidä lisäillä mitään fesieristeitä. Se muuten kuuluu taloyhtiölle, vedeneristys.
Kenellekkään ei tarvitse kertoa yhtään mitään, eikä mitään lupia kerjätä, jos et tee mitään muuta samalla. Tiöamme muuttuu vuodenvaihteessa. Sitten pitää taloyhtiölle ILMOITTAA remonteista. Miten sitten mennenee käytännössä, sitä ei kukaan tiedä vielä. Luultavimmin käytännöllisintä on sitten kilauttaa isännöitsijälle. Jos tempassa sitten hänen mielestään on jotain, miksi pitää olla vaikkapa valvoja, hän kertoo. koko idea sinällään on ihan hyvä, eipähän ihmiset tee sutta ja sekundaa tyhmyyttään. Käytännössä se lisää kustannuksia, isännöitsijä voi vaatia valvojan vaikka mihin vastuun pelossaan. Ja valvonta ei ole ilmaista. Joku isännöitsijän kaveri käy kerran vilkaisemassa ja jaarittelemassa ja jättää laskun jälkeensä. Laskun malsaa aina asukas.
Mene lattakauppaan, hommaa laatat, saneerauslaasti, silikonit ja muutama työkalu ja kaita laatat nyt. Ens vuonna se on ehkä kalliimpaa.
Ai niin. Päälle laatoittamalla et oikeastaan voi tehdä sutta, rumaa jälkeä kyllä, jos hutikoit. - remppari76
Alle jäävän laatoituksen pinta tulee karhentaa. Sileän laatan päälle ei kura tartu!
- Darth Mother
Lisättäköön vielä, että kylppärissä on suihkukaappi valetulla suihkualtaalla, niin että lattialle ei joudu paljon vettä. Lattialämmitys kuivaa loput?
Laatoittajaksi lupautui siskon mies, joka on rakentanut kaksi omakotitaloa ja laatoittanut kaikki tilat itse ja tekee ainakin hyvän näköistä jälkeä.
Eli ilmeisesti mitään estettä ei ole laatoittaa niiden likaisenharmaiden laattojen ja homeenväristen saumojen päälle 10 x 10 cm laattaa?
Saisimme edullisesti aitoa graniittia, mitä mieltä olette? Aito kivi ainakin kuulostaisi mukavalta lattialämmityksellä paljaan jalan alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel109732- 58731
- 43626
- 40516
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla196504- 70496
- 22484
- 48466
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai36440Ongelma: oon ihastunut sinuun...
Ja siksi karttelen, ku en haluu rakastuu! Tunteita on siullakin minuu kohtaan ja sinuun ois helppo rakastuu. Miettiny18416