Insignian ajovalot

Vika vai ominaisuus?

Koeajoin Insignian. Kun laittaa ajovalokatkaisijan auto-asentoon, palavat vain led-valot edessä. Takavalot eivät pala.

Olen nähnyt liikenteessä useampia Inkkuja, joissa sama "vika".

Myyjä ei osannut vastata kysymykseen. Hänen mielestä takavalojenkin pitäisi palaa auto-asennossa, mutta ei ollut varma onko kyseessä vika vai ominaisuus.

Mitänkähän poliisi mahtaa asiaan suhtautua, koskeeko ajovalopakko myös takavaloja valoisaan aikaan?

10

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina Opel

      Tässä perusfakta: Opel on Opel, vaikka voissa paistaisi.

      • bizemåpib

        Tässä taas tyypillinen viesti kaverilta jonka tutun kummin kaiman velipuolella oli
        huonosti toiminut Opeli vuonna sata, eikä varmasti mitään kehitystä ole voinut sen jälkeen tapahtua !!!

        Totuus on tosin taruakin ihmeellisempää ! Jos muistellaan autoja joskus
        vanhaan aikaan 80 tai 90 luvuilla, jotka molemmat ovat histoiaa. Sellaiset autojen moottorit jotka kuluttivat öljyä heti uusina, löytyivä pääsääntöisesti Opelilta ja Mersulta. Nykyään tuo asia on kummankin merkin kohdalla kunnossa, mutta
        yllätys onkin se että tuollisen öljyä kuluttavan auton voi nykyään huonolla tuurilla saada mistä merkistä tahansa, ja sama laulu joka paikassa " litra tuhannella kilometrillä on ihan normaalia"
        Hauska piirre on myöskin se, että tojota on se merkki joka on viimeksi
        isossamäärin takunnut juuri tuollaisten koneiden kanssa, asia vain pyrittiin organisaation toimesta salaamaan mahdollisimman hyvn, sekin on kai sitä paljon puhuttua japanilaista laatua !!!!


    • kysymys..

      siitä, että autossa on Saksassa hyväksi havaitut asetukset ja vielä kulutuspainotteisena eli turhia valoja ei polteta. Alkavat ne palaa kun tulee pimeämpää?
      Lue Finlexistä mitä laki sanoo, mutta epäilisin, että huomiovalot edessä ovat pakolliset ihan havaitsemistarkoituksessa, päivävaloilla kun ei pimeällä näe mihinkään. Takaapäin auton nyt pitäisi huomata muutenkin...

      • ihmettelijä itsekkin

        ei niiden takavalojen pidäkkään palaa päivällä,eikä enää ole pakollisetkaan.se kun säästää polttoainetta kun ei poltella turhia valoja.pimeällä niiden pitäis kyllä palaa.


    • ycpmbuze

      Poliisihan sa asiasta olla mitä mieltä tahansa, auto on tyyppihyväksytty EU:n alueelle , joka tarkoittaa sitä , ettei Suomi voi esittää erikoisvaatimuksia autojen suhteen. Hommahan pelaa kuten CE-merkki, kun se on hyväksytty jossakin eu-maassa, se pitää käydä kaikissa. Tämä on EU-lainsäädännön perus lähtökohta.

      • noinhan se on.......

        joo no kun katselee uusia autoja, aika harvassa enää takavaloja päivällä päällä. Esim. Skoda octaviassa huomiovalot näyttää sumuvaloilta, ei takavaloja. Golfissa huomiovalot näyttää etuvaloilta (parkeilta), eikä takavaloja Golfissakaan turhaan poltella enää.


    • palturi

      Olin jo itse aiheesta kirjoittamassa viestiä, kun eilen liikenteessä ihmettelin "pimeää" Insigniaa. Käsittämätön juttu ettei takavalot pala!! Oopelista kun kyse, niin luulin ja oletin sähköviaksi ;-)

      • -

        Ei ne takavalot pala Mersussakaan...


    • spr

      No todellakin kaikille asiaa ihmetelleille...Opel Insignia ja MB E-sarja=uusin, käyttää tätä uusinta valoautomatiikkaa, missä optimoidaan mm. se kuuluisa energian kulutus ja vähäpäästöisyys, no mene ja tiedä, kuinka paljon tällä ympäristöä "pelastetaan"
      Siis tutkikaa tekniikkaa, ennen tuomitsemista... ja ym autoissa on infrakamera, mikä mittaa valoisuusarvoja ja päättää, siis loistavasti ainakin Insigniassa, mitä valaistusta kulloinkin tarvitaan. Ja lakihan mahdollistaa, että päivänvalon vallitessa takana ei tarvitse valojen palaa, mutta tuolloin edessä vähäkulutuksiset ledit ovat päällä'. Ja eiköhän Suomen poliisikuntakin jo tämän lakimuutoksen ole tiedostanut. Eli riittää, kun edessä on valoa,sillä takana ei tarvitse ja tämä automatiikka sytyttää taaksekin heti, kun kamera näin mittaa ja molemmissa sakemanneissa tämä on todetu erittäin hyvin reagoivaksi ominaisuudeksi.
      Itse olen ajanut nyt muutaman kk:n Insignialla, missä tämä toiminto on ja toivon, että monet muutkin valmistajat oivaltavat ottaa järjestelmän käyttöön!!!

      • noin se on

        hyvä vastaus/info, mutta itseäni ihmetyttää se, miksi takavaloiksi ei voitaisi laitta pari lediä/puoli, ei virtaa juurikaan kuluisi, mutta joissain tlanteissa parantaisi auton havaittavuutta, ei iso asia, mutta kuitenkin edessähän on jo ne ledit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe