Syitä suurperheeseen?

VeeTeeÄmmä

Tämä ohjelma poistaa kappalejaon, mikä tekee tämän vaikeasti luettavaksi.______

Suurperheiden vanhemmat varmaan joutuvat aika ajoin kohtaamaan ennakkoluuloja ja ihmettelyä siitä, miksi ovat hankkineet niin paljon lapsia. Tälläkin forumilla näkee joitain havaintoja asiasta. Nykyään ehkäisy, jälkiehkäisy ja abortti ovat kaikkien saatavissa eikä lapsia tule ei-toivottuina millaisiin olosuhteisiin tahansa seksin tai raiskauksen seurauksena, kuten vielä aikaisemmin oli sääntö._________


Listaan tähän sekä muiden että omia pohdiskeluja, millaisia käsityksiä, kokemuksia tai ennakko-oletuksia suurperheyden syistä pienen perheen tai lapsettoman ihmisen näkövinkkelistä syntyy:__________


1) Vanhemmat lisääntyvät holtittomasti ts. eivät viitsi ehkäistä ja lapsia tulee enemmän kuin resurssit kestävät. Lapset jätetään yhteiskunnan hoidettavaksi. Ei kyetä ajattelemaan eikä ennakoimaan, mikä rasitus vanhemmuus on ja kuinka paljon aikaa eli koko aktiivi-iän kasvatus ja koulutus, harrastukset ja taloudellinen panostus vaatii yhdenkin lapsen kanssa. Mielestäni tämä liittyy heikkolahjaisuuteen ja kyvyttömyyteen tajuta tekojensa pitkäaikaisia vaikutuksia.___________


2) Uskonnollinen fundamentalismi (sekä krist. että islam). Naisella ei ole olemassolon oikeutta tai itseisarvoa omana itsenään, vaan hänen on oltava äiti ollakseen hyväksyttävä sosiaalisesti ja jonka keho on valjastettu synnytyskoneeksi, jaksoi tai ei. Nainen syyllistetty lähes kaikesta, jopa miehen himoista, joten nainen on syyllinen lasten lukumäärään ja omaan väsymiseensäkin. Sosiaalistaminen tyttöiästä lähtien kapeuttamalla naisen rooli pelkkään äitiyteen ja kontrolli on niin kovaa, ettei mitään yksilöllisyyttä suvaita yhteisöstä ulosheittämisen uhalla._____________


3) Raha. Suomalainen sosiaaliturva takaa lapsilisän, joka mahdollistaa osaltaan suurperheiden olemassaolon. Luulisin, että ilman lapsilisää perhekoot pienenisivät ja fundamentalistienkin olisi otettava toinen politiikka käyttöön. Itse olen muuten nähnyt, kuinka pohjanmaalaisen lestadiolaisperheen isällä on viimeisen päälle hienoa elektroniikkaa ja moottoripyörät, mutta kymmenen lasta kulkevat rääsyissä. Lapsilisät menevät ilmeisesti tässä perheessä isälle, eikä lapsille. Liittyy siis kohtaan 2._________


4) Laiskuus ja opiskeluhaluttomuus/kyvyttömyys. Ei yksinkertaisesti viitsitä opiskella tai käydä töissä, koska se vaatii sosiaalisia taitoja. Ajatellaan, että kyllä yhteiskunta pitää huolen kun tekee vähän väliä uuden lapsen. Siinä työsarka eli "pirttiviljely". Itse olen sitä mieltä, että huoltajan työ on kovin eli se, joka arjen pyörittää joutuu niin koville, että se käy monestakin työstä 24h/vrk. Mutta tosi on, ettei suurperheen äidin kanssa kykene keskustelemaan muusta kuin kasvatukseen, arkeen ja yleensä lapsiin liittyvistä asioista. Äiti jää väistämättä sivuun ja taantuu yksilöllisessä kehityksessä kun ainoat sosiaaliset kontaktit on oman perheen ja suvun jäsenet eikä ole oikeastaan mitään haluakaan tietää mistään mitään, mikä ei liity lapsiin. Mitään ulkopuolista vaikutusta ja sivistystä ei tule. Lapsilta jää henkinen ja kulttuurinen pääoma kapeaksi. Liittyy kohtaan 2 ja 3._________

Laittakaa lisää, jos keksitte.

15

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se oli yksi tapa nähdä asia ja varmasti kirjoittajan todellisuudessa hänelle totta.

      Olen samaa mieltä myös siitä että koska nykyään ehkäisy ja jälkiehkäisy ja abortin hyväksyville aborttikin on suhteellisen helppoja asioita, niin hyvin harvoin enää syntyy lapsia ei-toivottuina. Yksi voi olla ”vahinko”, mutta suurperheellisyys tuskin sitä kenelläkään on. Jos lapsia on vaikka kuusi tai enemmän niin epäilemättä ne on hankittu tietoisesti aktiivisen yrittämisen kautta.

      Noista syistä siihen, jotta joku valitsee yhtenä isona elämänvalintanaan itselleen suurperheen en sen sijaan löytänyt yhtään joka sopisi yhteenkään tuntemaani suurperheeseen. En siis tunne suurperhettä jossa lapset olisi ”holtittoman lisääntymisen” jälkeen jätetty yhteiskunnan kasvatettaviksi muutoin kuin siltä osin, missä määrin peruskoulu ja lukio kasvatukseen osallistuu, ei sitä taideta kovin yleisesti ”holtittomana” pitää. Sen sijaan tunnen kyllä joitain suurperheitä, jotka toimivat tukiperheinä sellaisille pienperheille jotka tarvitsevat apua arkeensa.

      Lestadiolaisperheissä tiedän että voidaan ehkäisystä pidättäytyä uskonnollisen vakaumuksen mukaan. En ole tarkemmin perehtynyt tähän vakaumukseen enkä tunne läheltä yhtään lestadiolaisperhettä, joten en osaa ottaa kantaa siitä aiheesta esitettyihin väitteisiin, jos kohta minun on myönnettävä että ne särähtivät silmään vaikuttaen kovin ennakkoluuloisille.

      Sosiaaliturvan osuus suurperheiden syntyyn on monimutkainen asia. Minulla itselläni on 8 lasta ja jokaisessa elämänvaiheessa yhteiskunnan tuki on kattanut vain pienen osan lapsiin liittyvistä kustannuksista. Esimerkiksi nykyisellään saan lapsilisää noin 500 ja kotihoidontukea verojen jälkeen noin 200. Jälkimmäinen päättyy pian, mikä ei oleellisesti muuta perheen rahatilannetta mitenkään. Ne ovat ainoat yhteiskunnan tuet ja koska olemme päätyneet palkkaamaan työttömyyskortistosta pois yhden työttömän työnhakijan (jonka kuluihin menee paljon enemmän kuin nuo 700) niin maksamme saamamme ”tuen” heti takaisin. Jollain toisella voi olla toisin, mutta kaiken kaikkiaan sosiaaliturva on sellainen että kuka vain suurperheellinen kyllä pystyy laskemaan mitä elämänvalinta maksaa – materiaalisesti siitä ei plussalle jää.

      En osaa myöskään mieltää laiskuutta tai opiskeluhaluttomuutta yhteismitalliseksi suurperheen kanssa. Päinvastoin itse asiassa. keksimäärin suurperheelliset tuntuvat olevan varsin aktiivisia niin työelämässä kuin erilaisessa vapaaehtoistoiminnassakin. Luulen että se on osa sitä samaa sosiaalisuutta joka vaikuttanee alun perinkin toiveeseen saada elää suuressa perheessä.
      Minulla on itselläni työpaikka, samoin puolisollani. Miehellä on ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja itse opiskelen kolmatta tutkintoani omien töideni ohella. Itse asiassa en tunne yhtään suurperheen vanhempaa joka on pitkän päälle jäänyt päätoimikseksi kotiäidiksi tai koti-isäksi saatikka rajoittanut mielenkiinnonkohteitaan vain omiin lapsiin tai sukuun. Mutta epäilemättä sellaisiakin on, ihan samoin kuin on kotivanhemmuuden valitsevia pienperheiden vanhempia.

      Se, pystyykö minun kanssani tai muiden suurperheiden äitien kanssa keskustelemaan muusta kuin lapsista riippunee aika paljon siitä kenen kanssa keskustelee. Yliopistolla, kunnallispolitiikassa, yhdistystyössä ja niin edelleen toki puhutaan pääsääntöisesti muusta kuin lapsista, mutta totta on myös se, että kotona, perheen , suvun ja joidenkin ystävien kesken se on nimenomaan se suurperheen arki ja arjen tuumailut, perheen harrastukset ja mielenkiinnon kohteet, jotka keskusteluja dominoivat.

      Mitä tulee lasten henkiseen ja kulttuuriseen pääomaan niin se lienee enemmän kiinni vanhempien mieltymyksistä ja kiinnostuksenkohteista kuin perheen koosta. Tunnen monia pienperheitä joiden lapset eivät käy teattereissa, urheilemassa, matkoilla, näyttelyissä, konserteissa jne. Epäilemättä sama tilanne on joissain suurperheissäkin, vaikken moiseen suurperheeseen ole koskaan törmännytkään.

      Minulle itselleni suurperheellisyys oli aikoinaan tietoinen valinta kun pohdin, millaisen elämän haluan elää. Kenenkään elämää ei voi tietenkään päättämällä päättää. On paljon asioita joihin ei voi itse vaikuttaa. Itse olin kuitenkin sikäli onnekas että pääsin varsin lähelle tavoitteitani ja samaa toivon toki tulevienkin tavoitteideni suhteen.

      Syyt MIKSI joku haluaa monta lasta ovat epäilemättä toisin valinneelle diffuuseja (niinkuin käsittääksnei ovat syyt siihenkin, miksi joku ylipäätään toivoo edes yhden lapsen)
      Se, mikä itselle on kristallinkirkasta on toiset arvot ja toiset unelmat omaavalle , tyystin käsittämätöntä ja joskus - niin kuin tälläkin palstalla usein näkee – jo se että joku toinen uskaltaa elää täysillä toteuttaen omia unelmaan, voi tuntua kovin ahdistavalta ja ärsyttävältä sellaisesta, joka syystä tai toisesta on itse jumiutunut elämään, jota ei itse koe omakseen tai hallitsevansa.

      • Kohta neljän lapsen isä

        Sinun pitäisi saada palkkio kun jaksat vastata noin kiltisti ja asiallisesti tuolle aina vain uudelleen ja uudelleen!!! Jos et olisi tommoinen superäiti niin et varmaan jaksaisi! Sulla onnekkaat lapset ja varmasti hyvä koti kun äiti noin kärsivällinen!


      • Kohta neljän lapsen isä kirjoitti:

        Sinun pitäisi saada palkkio kun jaksat vastata noin kiltisti ja asiallisesti tuolle aina vain uudelleen ja uudelleen!!! Jos et olisi tommoinen superäiti niin et varmaan jaksaisi! Sulla onnekkaat lapset ja varmasti hyvä koti kun äiti noin kärsivällinen!

        Se oli kauniisti kirjoitettu vaan lienee silti syytä hiukan korjata asiaa.
        En minä niin kauhean kärsivällinen oikeasti ole enkä todellakaan mikään superäiti. (Vai onko jokainen äiti superäiti omalle lapselleen?)

        Minulla vain oli tänään pitkästyttävä tovi töissä päivän päätteeksi. kun odottelin kimppakyytiä kotiin. Kaiken kaikkiaan en juuri enää useinkaan viitsi vastata tämmöisiin.

        Sen sijaan olen kyllä pahoillani, että suurperheelliset ovat siirtyneet juttelemaan muille forumeille. Olisi ollut kiva sinnitellä ja pitää tämäkin toimivana provoista huolimatta.


      • VeeTeeÄmmä
        Kohta neljän lapsen isä kirjoitti:

        Sinun pitäisi saada palkkio kun jaksat vastata noin kiltisti ja asiallisesti tuolle aina vain uudelleen ja uudelleen!!! Jos et olisi tommoinen superäiti niin et varmaan jaksaisi! Sulla onnekkaat lapset ja varmasti hyvä koti kun äiti noin kärsivällinen!

        (...)vastata noin kiltisti ja asiallisesti tuolle aina vain uudelleen ja uudelleen!!! (...)

        Tämä ei lainkaan ollut provo. Mielenkiintoista sen sijaan on, miksi aloitustani pidetään provona! En ole aiemmin lukenut näitä juttuja. Tein pikaisen katsauksen ihmisten ennakkoluuloihin, ja listasin ne. Otin mukaan myöskin itse kuultuja ja omiakin epäilyksiä motiiveista tai motiviin puutteesta synnyttää paljon lapsia. Olen itse kuullut kaiken näköisiä juttuja omasta perheestäni, joka oli todella suuuri.

        Samalla lailla ennakkoluuloja ja stereotypoita näkee mm. yksinhuoltajien forumilla.
        Onko suurperheiden elämässä oikeasti sitten asioita, joista ei saa puhua?

        Pahoittiko tämä jonkun mielen?


      • mutta moni
        VeeTeeÄmmä kirjoitti:

        (...)vastata noin kiltisti ja asiallisesti tuolle aina vain uudelleen ja uudelleen!!! (...)

        Tämä ei lainkaan ollut provo. Mielenkiintoista sen sijaan on, miksi aloitustani pidetään provona! En ole aiemmin lukenut näitä juttuja. Tein pikaisen katsauksen ihmisten ennakkoluuloihin, ja listasin ne. Otin mukaan myöskin itse kuultuja ja omiakin epäilyksiä motiiveista tai motiviin puutteesta synnyttää paljon lapsia. Olen itse kuullut kaiken näköisiä juttuja omasta perheestäni, joka oli todella suuuri.

        Samalla lailla ennakkoluuloja ja stereotypoita näkee mm. yksinhuoltajien forumilla.
        Onko suurperheiden elämässä oikeasti sitten asioita, joista ei saa puhua?

        Pahoittiko tämä jonkun mielen?

        taitaa sinua sääliä.


      • näemme lävitsenne
        mutta moni kirjoitti:

        taitaa sinua sääliä.

        On olemassa myös syy numero 5, noitten aloittajan listaamien syitten 1-4 lisäksi.

        5. Suurperheäidin mehiläiskuningatarsyöjätärsyndrooma, jossa nainen katsoo oikeudekseen kahmia valtavat määrät hoivapalveluja ja -rahaa itselleen täysin muista piittaamatta. Perheen pienimmäiset nainen hoidatuttaa suurelta osin perheen vanhimmilla lapsilla. Esimerkiksi kaksitoistavuotias Niko-poika pakotetaan joka päivä leikkimään nelivuotiaan Aapo-veljensä ja kuusivuotiaan Joni-veljensä kanssa. Näin Niko eristetään ikätovereistaan. Nainen, jota tuskin voi äidiksi kutsua, päällepäsmäröi joka käänteessä. Saman naisen yksitoistavuotias Piia-tytär päätyy suurperhenaisen piiaksi vaihtamaan kaksivuotiaan Leevi-veljensä ja yksivuotiaan Helmi-sisarensa vaippoja. Piiaksi alistettu Piia-tyttö häpeää itseään ja päätyy valitettavan suurella todennäköisyydellä samanlaiseksi mehiläiskuningatarsyöjättäreksi aikuisena. Näin ihmisen psykologia toimii.

        Suurperheäiti saa joka kerta paljon kehuja esiintyessään vastasyntyneen kanssa.
        Taitaisi suurperheäitiys vähetä, jos kehuja saisi vain kolmesta ensimmäisestä lapsesta. Lapsilisäjärjestelmä voitaisiin myös uudistaa siten, että vain kolmesta ensimmäisestä lapsesta maksettaisiin lapsilisää.


      • VeeTeeÄmmä
        näemme lävitsenne kirjoitti:

        On olemassa myös syy numero 5, noitten aloittajan listaamien syitten 1-4 lisäksi.

        5. Suurperheäidin mehiläiskuningatarsyöjätärsyndrooma, jossa nainen katsoo oikeudekseen kahmia valtavat määrät hoivapalveluja ja -rahaa itselleen täysin muista piittaamatta. Perheen pienimmäiset nainen hoidatuttaa suurelta osin perheen vanhimmilla lapsilla. Esimerkiksi kaksitoistavuotias Niko-poika pakotetaan joka päivä leikkimään nelivuotiaan Aapo-veljensä ja kuusivuotiaan Joni-veljensä kanssa. Näin Niko eristetään ikätovereistaan. Nainen, jota tuskin voi äidiksi kutsua, päällepäsmäröi joka käänteessä. Saman naisen yksitoistavuotias Piia-tytär päätyy suurperhenaisen piiaksi vaihtamaan kaksivuotiaan Leevi-veljensä ja yksivuotiaan Helmi-sisarensa vaippoja. Piiaksi alistettu Piia-tyttö häpeää itseään ja päätyy valitettavan suurella todennäköisyydellä samanlaiseksi mehiläiskuningatarsyöjättäreksi aikuisena. Näin ihmisen psykologia toimii.

        Suurperheäiti saa joka kerta paljon kehuja esiintyessään vastasyntyneen kanssa.
        Taitaisi suurperheäitiys vähetä, jos kehuja saisi vain kolmesta ensimmäisestä lapsesta. Lapsilisäjärjestelmä voitaisiin myös uudistaa siten, että vain kolmesta ensimmäisestä lapsesta maksettaisiin lapsilisää.

        Kappalejako näyttääkin pelaavan lopullisessa versiossa. En ollut ajatellut mainitsemaasi teoriaa lainkaan. Tarkoitat siis, että nainen käyttää suurperheen äitiyttä sankaruutensa osoituksena uusi vauva sylissä? Jotenkin itsellä se herättää vain sääliä, kun näkee loppuunkuluneen naisparan. Mutta ehkä joku tosiaan näkee itsessään sankarin ja esikuvan ainakin lapsettomuudesta kärsivien edessä tms?

        Tosi on, että yksi ihminen ei kerta kaikkiaan pysty tuohon kaikkeen, jos hänellä ei ole komerossa kloonia, joka tekee tuplatyöpäivän yöaikaan. Siksi vanhemmat lapset joutuvat vanhemman rooliin liian aikaisin, ollessaan itsekin lapsia.

        Suurperheen äidit joutuvat ehkä väkisin pitämään yllä ainakin ulospäin eli äiti on aina kiltti, kärsivällinen, oikeudenmukainen, jaksaa aina ja joka paikassa, ei valita koskaan, ei pyydä mitään koskaan, hänellä ei ole omia tarpeita vaan kärsii hiljaa marttyyrinä. Sillä saa aika paljon kunnioitusta, jos sellaista on vailla. Peräänkuulutan sellaista käyttäytymistä, että vanhemmat ajattelisivat ensikädessä lapsiaan, ja heidän tulevaisuuttaan.


      • manymamma
        VeeTeeÄmmä kirjoitti:

        Kappalejako näyttääkin pelaavan lopullisessa versiossa. En ollut ajatellut mainitsemaasi teoriaa lainkaan. Tarkoitat siis, että nainen käyttää suurperheen äitiyttä sankaruutensa osoituksena uusi vauva sylissä? Jotenkin itsellä se herättää vain sääliä, kun näkee loppuunkuluneen naisparan. Mutta ehkä joku tosiaan näkee itsessään sankarin ja esikuvan ainakin lapsettomuudesta kärsivien edessä tms?

        Tosi on, että yksi ihminen ei kerta kaikkiaan pysty tuohon kaikkeen, jos hänellä ei ole komerossa kloonia, joka tekee tuplatyöpäivän yöaikaan. Siksi vanhemmat lapset joutuvat vanhemman rooliin liian aikaisin, ollessaan itsekin lapsia.

        Suurperheen äidit joutuvat ehkä väkisin pitämään yllä ainakin ulospäin eli äiti on aina kiltti, kärsivällinen, oikeudenmukainen, jaksaa aina ja joka paikassa, ei valita koskaan, ei pyydä mitään koskaan, hänellä ei ole omia tarpeita vaan kärsii hiljaa marttyyrinä. Sillä saa aika paljon kunnioitusta, jos sellaista on vailla. Peräänkuulutan sellaista käyttäytymistä, että vanhemmat ajattelisivat ensikädessä lapsiaan, ja heidän tulevaisuuttaan.

        Meillä on tuota uskonnollista fundamentalismia,vaikkemme lestadiolaisia olekaan.Arvot ja elämäntapa jonka lapsemme oppivat on juuri sellainen joka mielestäni on oikea(vaikka itse toisin tulisivatkin valitsemaan,eihän ketään pakottaa voi tahi saa),uskon että teemme oikein.Modernin sekuliarismin ja ikuisen oman onnen tavoittelussa on syy siihen että loppujen lopuksi ei enää osata olla tyytyväisiä ja haluta tehdä muiden eteen mitään.
        Ja nyt pakotan 2 lasta(1v ja 9v) mukaan lypsylle(kolmas kantorepussa),sillä aikaa kun poloiset 4v ja 6v joutuvat leikkimään pikkusiskon 18kk kanssa pihalla.Minä pidän silmällä navetan ikkunan läpi ettei hulinaksi mene.


      • manymamma
        manymamma kirjoitti:

        Meillä on tuota uskonnollista fundamentalismia,vaikkemme lestadiolaisia olekaan.Arvot ja elämäntapa jonka lapsemme oppivat on juuri sellainen joka mielestäni on oikea(vaikka itse toisin tulisivatkin valitsemaan,eihän ketään pakottaa voi tahi saa),uskon että teemme oikein.Modernin sekuliarismin ja ikuisen oman onnen tavoittelussa on syy siihen että loppujen lopuksi ei enää osata olla tyytyväisiä ja haluta tehdä muiden eteen mitään.
        Ja nyt pakotan 2 lasta(1v ja 9v) mukaan lypsylle(kolmas kantorepussa),sillä aikaa kun poloiset 4v ja 6v joutuvat leikkimään pikkusiskon 18kk kanssa pihalla.Minä pidän silmällä navetan ikkunan läpi ettei hulinaksi mene.

        lypsylle lähtijät 11v ja 9v,en minäkään nyt 6kk ikäeroa pysty saamaan lapsille vaikka fanaatikko olenkin..


      • nimenomaa lapsillesi
        manymamma kirjoitti:

        lypsylle lähtijät 11v ja 9v,en minäkään nyt 6kk ikäeroa pysty saamaan lapsille vaikka fanaatikko olenkin..

        jotka lähtevät kotoasi elämään kokonaisina ja vahvoina.
        Ja satu50. Monen (meidän yksilaistenkin)puolesta pyydän, ettet lopeta palstalle kirjoittamista,vaikka katkeroilla onkin aikaa ja voimia tykittää paskaa.


      • VeeTeeÄmmä

        Ihan kivasti kerroit oman kantasi. Toivottavasti en pahoittanut mieltäsi. Jos niin tein, pyydän anteeksi. Tuon näitä stereotypioita yleisellä tasolla keskusteluun siellä sun täällä ja huomaan että niistä puhuminen ärsyttää hirveästi. Aivan kuin olisi asioita, joista ei saa puhua tai joita ei saa pohtia. Se herättää kysymyksen, miksi näin on.

        Kuitenkin tiedän, että esim. omasta perheestäni ajateltiin niin, että vanhempani lisääntyivät kohdan 1. mukaan holtittomasti. Itsekin olen sitä mieltä nyt jälkeen päin. Moni asia olisi ollut paremmin vähemmällä lapsiluvulla sekä ympäristön että itseni mielestä. Perheessä on myös vammaisuutta äidin korkean iän vuoksi. Mutta minkäs sille mahtaa, kun ei ollut kunnollista ehkäisyä saatavilla. Tuskin sellaisesta äiti olisi kehdannut edes puhua.

        Hyvää syksyn jatkoa vain!


      • syystä
        manymamma kirjoitti:

        Meillä on tuota uskonnollista fundamentalismia,vaikkemme lestadiolaisia olekaan.Arvot ja elämäntapa jonka lapsemme oppivat on juuri sellainen joka mielestäni on oikea(vaikka itse toisin tulisivatkin valitsemaan,eihän ketään pakottaa voi tahi saa),uskon että teemme oikein.Modernin sekuliarismin ja ikuisen oman onnen tavoittelussa on syy siihen että loppujen lopuksi ei enää osata olla tyytyväisiä ja haluta tehdä muiden eteen mitään.
        Ja nyt pakotan 2 lasta(1v ja 9v) mukaan lypsylle(kolmas kantorepussa),sillä aikaa kun poloiset 4v ja 6v joutuvat leikkimään pikkusiskon 18kk kanssa pihalla.Minä pidän silmällä navetan ikkunan läpi ettei hulinaksi mene.

        Manymamma on tyypillinen itsekeskeinen ja piittaamaton suurperheäiti, joka ei ymmärrä, että lastenhoito on työtä. Raastupaan joutaisi tuollainen nainen, joka hylkää taaperoikäisen puolitoistavuotiaan alta kouluikäisten kaitsettavaksi. Tuossa olisi pakkohuostaanoton paikka. Kotihoidontukiaiset ja lapsilisät kyllä kelpaavat, mutta lapsia ei viitsitä edes perustarpeitten osalta hoivata riittävän hyvin. Häpeä !


      • reppana on
        syystä kirjoitti:

        Manymamma on tyypillinen itsekeskeinen ja piittaamaton suurperheäiti, joka ei ymmärrä, että lastenhoito on työtä. Raastupaan joutaisi tuollainen nainen, joka hylkää taaperoikäisen puolitoistavuotiaan alta kouluikäisten kaitsettavaksi. Tuossa olisi pakkohuostaanoton paikka. Kotihoidontukiaiset ja lapsilisät kyllä kelpaavat, mutta lapsia ei viitsitä edes perustarpeitten osalta hoivata riittävän hyvin. Häpeä !

        taas kovin kateellinen Manymammalle, jolla on asiat hyvin, elämä hallinnassa ja onnellista.


    • jjfghjghjfghjfghjg

      mutta ei varmaan kauhean lähellä totuutta. Muutama esimerkki on varmaan paikallan. Lapsilla ei todellisuudessa voi ansaita. Lapset kuluttavat niin paljon, etteivät yhteiskunnan tuet pysy millään perässä. Jos perheessä lapsilisä menevät isän käyttöön kyse ei ole suurperheen ongelmasta vaan perheen ongelmasta yleensä. Näin käy myös yksilapsisissa tai jopa lapsettomissa perheissä, että toinen hyväksi käyttää läheisiään taloudellisesti.
      Suurperheiden vanhemmat eivät nykyään ole yksioikeoisesti kouluttamattomia. Perheen elättäminien on kallista puuhaa ja nykyvanhemmat haluavat lapsilleen hyvä eintason. Useat suurperhettä perustavat ja perustaneet ovat korkeastikoulutettuja ja hyvä tuloisia. Itsellänikin on kaksi tutkintoa ja teen väitöskirjaa työn ja perheen hoidon ohessa. Tiedekunnassa, samoilla luennoilla käy muitakin suurperheen äitejä. Tosin lapset eivtä ole enää aivan pieniä, mutta meidän opiskeluhistoriaan kuuluu imettäessä, hiekkalaatikon reunalla, puurokattilan äärellä ja pikkukakkosen aikana pänttääminen.
      Keskustelun aiheet vaihtuvat kun elämän tilanne muuttuu. Kai tiedät että ne härjistä puhuu jotka härjillä kyntää, niin kai sinäkin lopulta teet, vaikka aiheesi ei koskaan olisikaan lapset ja kasvatus.
      Villi lisääntyminen tuntuu nykySuomessa aika kaukaa haetulta. Toki jotkin uskonnolliset ryhmittymät voivat vastustaa aborttia ja ehkäisyä, mutta suurin osa tämän ajan suurperheistä on kahden koulutetun aikuisen harkittu päätös. Se voi syntyä heti liiton alussa tai päätöksenä tehdä sitenkin vielä yksi. Nykyisissä suurperheissä usein molemmat käyvät töissä ja varallisuus riittää mukavaan omakotitaloon jamuutamaan autoon. Vanhanajan suurperhekuva ryysyrantalaisista on syytä jo haudata. Itsekin olen kasvattanut perheeni pääkaupungissa suuressa omakotitalossa kaikkien palvelujen äärellä, kuskannut lapsia kalliisiin harrastuksiin ja opiskellut. Nyt työssäkäyvänä isoäitinä muistelen sitä aikaa, josta en muista yhtään hetkeä, että olisin tuntenut itseni jotenkin lapsentekokoneeksi, ympäristön syrjimäksi lapsilisillä eläjäksi tai koulutusvastaiseksi yhteiskunnasta syrjään vetäytyjäksi.

    • huhhuhhuh

      Suurperhe voi olla myös sellainen uusperhe, jossa molemmilla puolisoilla on lapsia edellisestä liitostaan ja molemmat ovat lastensa huoltajia.

      Suurperheen lapsista eivät kaikki välttämättä ole biologisia lapsia: On sijaislapsia/adoptiolapsia.

      Kaikkien perhekoko ei siis totisesti liity uskontoon/rahaan tai yksinkertaisuuteen kuten yllä olevista viesteistä voi lukea :(

      Laput pois silmiltä ;) Niin kauan kuin ketään ei pakoteta suuntaan tai toiseen, mielestäni pitäisi pitää järki kädessä. Jokainen tekee omat valintansa elämässä.

      Lapsettomista ihmisistä voisi ajatella yhtä pahasti ja en siksi tajua miksi kukaan hakee tällaisia stereotypioita ihmisistä. Jos näet pariskunnan kadulla ja heillä ei ole lasta, ajatteletko että siinäpä itsekkäitä ihmisiä. Elävät omilla rahoillaan vain itselleen, eivät välitä mistään. Entä jos taustalla onkin kipeä pulma johon ei lääketiedekään ole auttanut. Tämä perhe voi teoriassa ottaa vaikka 4 sijaislasta, sen jälkeen he olisivat suurperhe. Vastaantulija miettiikin yhtäkkiä: Hyi mitä iljetyksiä, lisääntyvät holtittomasti eivätkä ole kuulleet ehkäisystä!

      Kyllä surettaa ihmisten puolesta. Tunnen sekä lapsettomia että suurperheellisiä ja kaikki ovat ihania ihmisiä.

      Onneksi emme voi kuulla toisten vinksahtaneita ajatuksia meistä kadulla kulkiessamme.
      Jokainen eläköön onnellisena omaa elämäänsä ja antakoon muidenkin elää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe