Hilkka Ravilo

yks mummo

Selasin tätä kirjailijapalstaa aika pitkälle taaksepäin enkä löytänyt ko. kirjailijasta kommentteja. Samoin dekkari-/jännityspalstalla etsiskelin mutta en löytänyt. Eikö hänen tuotantoaan paljon lueta vai eikö hänen kirjoistaan tykätä. Minä ihastuin kerralla. Tilasin kirjastoon uutuuskirjan heti kun huomasin että sellainen on tullut markkinoille. Minusta hänen kirjoissaan on todella jännitystä ja joissakin myös asiallista ja aina ajankohtaista asiaa. Löytyykö ketään joka tykkää/ei tykkää Hilkka Ravilon kirjoista.

38

3023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..Päivi1

      ja en pidä, lukuunottamatta Mesimarjani, pulmuni, pääskyni kirjaa josta pidin. Kirjahan oli 1997 Finlandiapalkinto ehdokkaanakin.

      • yks mummo

        Hyvä, että edes yksi vastaus tuli! Kyllä minustakin ehdottomasti paras oli tuo "Mesimarjani..".


      • yhden
        yks mummo kirjoitti:

        Hyvä, että edes yksi vastaus tuli! Kyllä minustakin ehdottomasti paras oli tuo "Mesimarjani..".

        Sujuvaa tekstiä.


      • eräs lukija
        yks mummo kirjoitti:

        Hyvä, että edes yksi vastaus tuli! Kyllä minustakin ehdottomasti paras oli tuo "Mesimarjani..".

        joka lukenut kaikki - tietääkseni. Mesimarjani jne minunkin mielestä paras. Viimeisin jonka nimeä en muista( luen tosi paljon) oli kyllä sujuvaa tekstiä, mutta jokin siinä "tökki"..? Seksiin liittyvät ronskit kuvaukset/ilmaukset luulen? Jotenkin kirjan muu sisältö kärsi niiden tyylistä. Ikään kuin meni maku.


      • Anonyymi
        yks mummo kirjoitti:

        Hyvä, että edes yksi vastaus tuli! Kyllä minustakin ehdottomasti paras oli tuo "Mesimarjani..".

        KUOLLEET LEHDET HYVÄ!!!!! Luen just! 😊😊👌


      • Anonyymi
        eräs lukija kirjoitti:

        joka lukenut kaikki - tietääkseni. Mesimarjani jne minunkin mielestä paras. Viimeisin jonka nimeä en muista( luen tosi paljon) oli kyllä sujuvaa tekstiä, mutta jokin siinä "tökki"..? Seksiin liittyvät ronskit kuvaukset/ilmaukset luulen? Jotenkin kirjan muu sisältö kärsi niiden tyylistä. Ikään kuin meni maku.

        Pitää kohdata kokonaisuus, en minäkään jaksanut niitä seksikohtia lukea, mutta kokonaisuus tarvitsi niitkin👍hieno juttu!


    • ämmänkäppänä

      Tavallisesti en osta kirjoja ainakaan ennen kuin olen ne lainannut kirjastosta luettavaksi.

      Onhan se tyyli ronskia, esim. vastenmielisen pedofiilin väkivaltaisuus pani hiljaiseksi siinä mesimarja-kirjassa.

      Viimeksi luin Kylmät kädet - se on vähän muita heikompi, mutta luullakseni siinä on kovasti vaikuttanut se, että Ravilo tuntuu tarvinneen sellaista vuodatusta - hänen oma miehensähän sairastui skitsofreniaan. Ehkä hän ei oikein osannut ottaa niin vaikeaan asiaan tarpeellista etäisyyttä kirjoittaessaan romaania.

      Eniten olen pitänyt hänen kirjastaan Kuolleet lehdet. Se on tullut luettua pariinkin kertaan.

      • yks mummo

        Niin että löytyihän teitä useampikin Raviloa lukenut. Minä itse olen todella himolukija. Olen ollut sairauslomalla pari vuotta ja kirjoja kuluu melkein 1/vrk (riippuu siitä miten paljon yöllä joudun valvomaan). Pääasiassa (99 %) luen jännitys-/rikos-/salapoliisi/poliisikirjoja. Vai mitenkä nuo nyt luokitellaan. Mutta en tykkää mistään "tieteisjännityksestä". Ravilon löysin vahingossa kun tuttu kirjastovirkailija sanoi, että meidän kirjastoon nyt otettiin tämmöisen kirjailijan tuotantoa ihan sen takia, että ko. kirjailija on jossain vaiheessa vähän aikaa asunut paikkakunnalla. Sitä en ollut tiennytkään. Mutta kaikista hänen kirjoistaan olen pitänyt. Tyyli ja kieli on välillä ronskia - mutta niinhän se on joskus oikeassa elämässäkin. Ja vastenmielisiä asioita tapahtuu kaiken aikaa meillä ja muualla, valitettavasti Jos ei omalla kohdalla niin jonkun kohdalla ainakin. Olen jo kieli pitkällä odottanut milloin häneltä taas kirja ilmestyy. Ja nyt odotan koska saan sen kirjastosta:)


    • Pahan tytär

      Pari kirjaa on tullut luettua: Mesimarjani, pulmuni, pääskyni ja Pahan tytär. Ne olivat helvetin hyviä, aion lukea kaikki loputkin Ravilot. Tykkään hänen ujostelemattomasta yhteiskuntakritiikistään ja niistä murteella kirjoitetuista dialogeista. Henkilöhahmot ovat tosi vereviä, suorastaan pomppaavat ulos kirjan sivuilta.

      • ehdoton fani

        Koko Ravilon tuotanto on aivan loistavaa, pari kirjaa ylitse muiden: Kuin kansanlaulu ja Pahan tytär etunenässä. Ravilo on ehdoton suosikkini, jämerää tekstiä kaikki tyynni.


    • tyhh

      Olen lukenut koko Ravilon tuotannon ja odotan uutta ain mielenkiinnolla. Romaanien juoni on niin mukaansa vetävä,että kirja on luettava kerralla. Ravilon tyyli kirjoittaa on mutkaton, sujuvaaa luettavaa ja kirjojen karmeat juonet on kumman yksinkertaisia, mutta toimivia. kirjoissa kuvastuu vihan ja ahdistuksen purkaus tekojen kautta,

      • lukijamummo

        En hyväksy.Hän on kotoisin uskonnolliselta lapsuusareenalta
        ja se lienee kapinaa/halveksuntaa tai muuta kotiseutuaan
        kohtaan.-Hänen syntymäpitäjänsä kirjakaupoissa ei ole esitte-
        lyitä Ravilolta...
        Ideat ovat silti hyviä -ja kekseliäitä ja tuoreita.


      • Sinikka.
        lukijamummo kirjoitti:

        En hyväksy.Hän on kotoisin uskonnolliselta lapsuusareenalta
        ja se lienee kapinaa/halveksuntaa tai muuta kotiseutuaan
        kohtaan.-Hänen syntymäpitäjänsä kirjakaupoissa ei ole esitte-
        lyitä Ravilolta...
        Ideat ovat silti hyviä -ja kekseliäitä ja tuoreita.

        HR on tietenkin kurkkuaan myöden täynnä noita teeskentelijöitä. Totta kai sellaisia halveksii, mitä kummaa siinä muka on?


      • Likijatarnainen
        Sinikka. kirjoitti:

        HR on tietenkin kurkkuaan myöden täynnä noita teeskentelijöitä. Totta kai sellaisia halveksii, mitä kummaa siinä muka on?

        kirjallisuuden vihaaja, niin se on.


    • sit justiin

      Hilkka Ravilon koko tuotanto on täyttä parhautta!

    • si

      Ravilo on kyllä mukaansatempaava ja hyvä kirjoittaja! Kuin kansanlaulun luin ehkä 18-vuotiaana ja sen jälkeen (olen nyt 31..) säännöllisesti olen lukenut sen uudelleen n. kerran vuodessa. Aluksi oli vaan niin kauhean kiinnostava ja mukaansatempaava ja järkyttävä, nykyään mukaansatempaava edelleen. On ollut kiinnostava lukea Ravilon omasta elämästä ja mielipiteistä ja verrata niitä tuohon semi-omaelämäkerralliseen kirjaan.
      Myös muista romaaneista olen pitänyt, ennen kaikkea ne ovat olleet aina yhtä mukaansatempaavia ja jännittäviä joskin aiheiltaan ahdistavia ja rujoja. Sen takia oman elämäntilanteen takia on tullut taukoa Ravilo-lukuun nyt parin vuoden ajan, en vaan voi ja jaksa lukea nyt elämän pahuudesta -se aika tulee sitten joskus myöhemmin, silmien sulkemisesta ei ole kyse mielestäni, uutiset kun kertoo realismiaan kuitenkin ;)
      Mutta tosiaan, minuakin alkoi tökkiä jossain välissä Ravilon silmiinpistävä ja yksisilmäinen uskonnonvastaisuus, jossain välissä tuli olo että joo joo, olet katkera mutta nää on nyt niin kuuultu jo. Vaikka kuinka ymmärtäisin, että on mistä se kumpuaa jne, niin se alkoi tuntua lapsellisesta uhoamiselta kaikkine toistoineen.

    • Roliva

      on pahasti aliarvostettu kirjailija.

    • Mies 53

      mielestäni aliarvostettu vaikka onkin kerran ollut Finlandia-palkintoehdokkaana.
      Hänen kerronnassaan on mystinen ote.
      En ole lukenut kuin muutaman äskettäin, ja se on tietysti hyvä koska hyviä kirjoja on vielä lukematta.
      Mitä oettä pitäneet uusimmasta kirjasta, Muovikassimies?

    • Pekka Pekkonen

      Hilkka Ravilo on parasta mitä löytyy. Uusi kirja on merkkitapaus.

    • sitä odotellessa

      jep.. Ostin kerran sattumalta eräältä kirpputorilta Ravilon kirjan "Yö yllä viljan".
      Jäin samantien koukkuun, sillä hän kirjoittaa asioista kaunistelematta, jopa ahdistavasti.
      Olen lukenut koko tuotannon, ja toivon, että yhä jaksaa kirjoittaa lisää..

    • poilu

      Onko Ravilosta ollut haastatteluja?

    • Lukija2

      Milloinkohan Ravilolta tulee seuraava romaani? En malttaisi odottaa!

    • Domestic Problems

      Eiks se oo jo 10 vuotta ollut hiljaa julkaisuissa ja syntynyt joskus 40-luvulla... et tuskin enää mitään.

    • 14+2

      Viimevuonna ilmestyi kirja. Toivottavasti taas ensi keväänä.

      • 1+1=2

        Mikäs se 2010 ilmestynyt kirja sitten on? Ei näy tässä listassa, joka on Kansalliskirjaston tietokannasta.

        1991 Kuin kansanlaulu
        1997 Mesimarjani, pulmuni, pääskyni
        1999 Älä itke äitini
        2001 Yö yllä viljan
        2005 Pahan tytär
        2006 Kuolleet lehdet
        2007 Kylmät kädet
        2009 Muovikassimies

        https://fennica.linneanet.fi/


    • 14+2

      No, se oli se Muovikassimies. Muistin väärin.

    • SiniMarjatta

      "Yö yllä viljan "-teos on kömpelöhkö ja jotenkin epäkirjailijamainen.Ihan kuin jonkun aloittelijan tökkö kirjoitelma! Ihan ihme sen vuoksi, kun taas esim. Älä itke äitini ja Muovikassimies olivat ihan huikean "makusteltavia". Ilmeisesti hänen kuvauksensa miehistä onnistuvat paremmin. Varsinkin tällälailla veijaritarinana kuvatut.
      Ainoa, mitä vierastan jonkun aiemman arvostelijan lailla, on hänen suoranainen pilkkaansa uskovaisuutta ja jopa Jumalaa kohtaan.Kerran jo olin aikeissa "lyödä hanskat tiskiin". Järkyttävä ristiriita siihen nähden, että HR vaikuttaa pohjimmiltaan varsin lämpimältä persoonalta.MIKSI OI MIKSI pilata herkullista tekstiä tällaisilla asioilla, jotka niin suurta kansanosaa kuitenkin loukkaavat??
      Varmaan moni tämän takia jättää muutoin niin upeat teokset hyllyyn.

      • Anonyymi

        Varmaan ihmisellä on sananvapauden puitteissa oikeus myös ilmaista vastenmielisyytensä uskontoa kohtaan. Miksi ihmeessä kristittyjen pitäisi nauttia erityistä suojelua? Hyvin harvoin olen tavannut kristityn ihmisen, joka noudattaa elämässään kristinuskon oppeja. Luepa vaihteeksi vaikkapa Vonnegutin kirjoja: täysin välinpitämättämän jumalan kirkon oppien mukaan jumala loi maailman ja ihmiset ja jätti ne sitten pärjäilemään oman onnensa nojassa. Onneksi jumalanpilkkaoikeudenkäyntejä ei enää käydä. Jos jumalaa ei ole, häntä ei voi pilkata. Jos on olemassa kaikkiavaltias jumala, tuskinpa hän ottaa ihmisen pilkasta nokkiinsa.


    • Lukija2

      Ravilo, Hilkka: Nimeltään Eerika, 2012 keväällä.
      JES!

    • Ravilofani

      Uusi Hilkka Ravilon kirja on ilmestynyt. Kirjan nimi on "Nimeltään Eerika", mahtavaa!

    • Anonyymi

      Aloitin juuri muovikassimiehen, tekdti sellista, jota en olisi voinut uskoa olevan naisen kirjoittamaa. Muutoin kirja johon jäin todella kiinni. Pidän.

    • Anonyymi

      Onpa hyvä kirja Kuolleet Lehdet:Hillka Ravilon! Sai nauraa, vihata, itkeä😊ISO KIITOS kirjailijalle👍

    • Anonyymi

      Loistavat kirjailijan tuntee siitä, että jotkut vihaavat häntä ja hänen kirjojaan.
      Tästä viestittelyketjusta se näkyy selvästi.

    • Anonyymi

      Hei, yks mummo!
      Kommenttien vähyys johtuu osittain siitä, että mies, jonka kanssa olin 30 vuotta aviossa, kuoli v. 2013. Silloin oli valmiina kirjani Terhin käsikirjoitus. Jos ei olisi ollut, se olisi viipynytkin pitkään, sillä puolisoni oli niitä ihmisiä, jotka keräävät kaikkea. Omakotitalon tyhjentäminen kesti kuukauden, vaikka minulla oli siinä monta auttajaa. Sen kuukauden aikana laihduin 10 kiloa.
      En ole kirjoittanut sen jälkeen, mutta nyt minulla on tekeillä kirja, joka toen perrään on ajankohtainen: kerron siinä, miten vaikea ikäihmisen on löytää uutta kumppania, vaikka ei pyrkisikään parisuhteeseen, vaan kaverisuhteeseen. Aineistoa löytyy ihan ympäriltä. Kyllä se jossain vaiheessa valmistuu. Hilkka Ravilo

      • Anonyymi

        Kiitos Hilkka Ravilo!


    • Anonyymi

      Todella tykkään. Roisia välillä.

      • Anonyymi

        Kiva et Hilkka itse kommentoi myös
        (Toivottavasti oli oikea)

        Oon lukenu kaikki! Tykkään toella. Nohevaa tekstiä, yllätyksiä


    • Anonyymi

      Joskus teininä luin "Mesimarjani, pulmuni, pääskyni" enkä pitänyt siitä. Muita Ravilon kirjoja ei ole sitten tullut luettua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe