Yksin Rio de Janeiroon!

Matkakuumeinen

Olen 35v. nainen ja olen jo pitkään haaveillut matkustamisesta Rioon. Voiko joku, kokemuksen syvällä rintaäänellä, kertoa mielipiteensä Rion turvallisuudesta? Kannattaako sinne lähteä yksin vai tuleeko lomasta stressaava kun joutuu koko ajan ja kaikkialla varomaan? Voiko Riossa liikkua myös jalan vai pitääkö aina käyttää taksia paikasta A paikkaan B mennessä (nimenomaan turvallisuutta silmälläpitäen)?

Olen itseasiassa ollut muutama vuosi sitten pohjoisempana esim. Recifessa ja muistan, että sielläkin pääasiassa liikuttiin takseilla. Jos liikkui jalan, niin saattoi hyvinkin joutua ryöstetyksi jos huonosti sattui (onneksi ei kuitenkaan osunut omalle kohdalleni). Tiedän kuitenkin ennestään, että ei käsilaukkua tai mitään arvokasta mukaan, vaan rahat taskunpohjalle ja rintaliiveihin, mutta.... erityisiä vinkkejä siis Rioon kaipailisin!

Mitkä kaupunginosat ovat normaalisti niitä turvallisimpia? Mistä kaupunginosasta kannattaisi etsiä hotellia/majoitusta?

Suunnitelmissa on myös lentää Riosta Aracajuun - onko siitä kaupungista kenelläkään mitään kokemusta? Ei siis pelkästään turvallisuuteen liittyen vaan muutenkin!

14

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa olla

      Varovainen jos yksin olet liikkeellä..
      Aika leppoisa meininki Riossa vallitsee varsinkin päivällä, taskuvarkaita on todella paljon eli kaikki arvokkaampi kannattaa jättää hotellille, helposti tulee ryöstetyksi.
      Esim aurinkolasit viedään päästä yms..

      Itse olen ollut Riossa kolme kertaa, eniten tykkäsin Copacabanan ja Ipaneman alueista, ja siellä on myös nimiensä mukaisesti ko rannat lähellä. Niillä alueilla uskaltaa liikkua ihan jalkaisin ja siellä on rento meininki.
      Sivukujille ei kannata eksyä päivälläkään, ja jos haistat marijuanan niin kannattaa vaihtaa suuntaa.
      Lapa kaupunginosassa on iltaisin järjetön määrä ihmisiä, sinne ei kannata hakeutua. Olin siellä porukassa, piti olla hyvät "bileet" todellisuudessa paljon pieniä baareja, ja tuhansia ihmisiä täyttäen kaikki kadut. Siellä piti vaan kävellä hitaasti joukon mukana ja pitää kaverista kiinni ettei eksy.. en suosittele sinne menemistä vaikka joku kuinka kehuisi bileitä :)

      Itse en kyllä naisena uskaltaisi lähteä sinne itsekseni, tai ainakaan kovasti iltaisella liikkua ulkona. Copacabana ja Ipanema tosin olivat suht rauhallisia kaupunginosia illallakin.

      Riossa on hyvät bussiyhteydet sekä metro, ne olivat tosi siistejä ja turvallisen oloisia varsinkin päiväaikaan. Taksi on tietysti aina varma vaihtoehto varsinkin illalla liikkuessa.

      Aracajussa en ole koskaan käynyt, mutta muualla Brasiliassa pienemmissä paikoissa kyllä, ne ovat todella paljon turvallisempia kuin suurimmat kaupungit ja siellä olen uskaltanut liikku ihan itseksenikin iltaisin!

      • vastauksesta!

        Onko vielä muilla ajatuksia/ mielipiteitä? Vinkkejä?


    • Brazildiversity

      Hei!

      Olen sinua muutan vuoden nuorempi suomalainen nainen ja asun täällä Riossa. Mitä turvallisuuteen tulee on tietysti syytä olla varovainen ja välttää tietyillä alueilla liikkumista ja etenkin pimeän aikaan taksi on se ainoa suositeltava vaihtoehto. Hyvä puoli on että taksit ovat edukkaita ja niitä on joka puolella! Päiväsaikaa kannattaa toki jättää kaikki arvo tavarat hotelli ja mitä tavallisemmalta näytät sitä vähemmän huomiota herätät. Päivisin voit liikkua eteläisen alueen kaduilla rauhassa. Älä mene faveloiden alueille (slummit) ja vältä myös yksin liikkumista ei turistisella pohjoisella alueella. Pääsääntönä sanoisin että mitä enemmän ihmisiä kadulla on sitä parempi! Minulle itselle ei ole koskaan sattunut mitään, mutta tiedän kyllä monta tosi tarinaa, silti Rio ei mielestäni ole yksin matkustavalle naiselle sen turvattomampi kuin mikään mukaan suurkaupunki kunhan vaan osaa pitää itsestään huolta.

      Kaupungin osista Ipanema ja Leblon ovat trendikkäimpiä ja myös hintavimmat majoitkus vaihtoehdot sijaitsevat niiden alueella...Copacabanan alueelta puolestaan löytyy paljon eri hintaluokan hotelleja. Nämä ovat turistien kannalta suosituimmat kaupunginosat. Flamengon kaupungin osasta löytyy monia pienempiä edukkaita hotelleja, kaupungin osa on eläväinen ja sen alueella asuu paljon paikallista keskiluokkaa ja metro kuljettaa sinut tarvittaessa 10 minuutissa Copabanan alueelle. Mitä hintaluokkaa / minkä tyyppistä majoitusta etsit? Voin antaa vinkkejä sekä Rion että Aracajun suhteen. Jos haluat poiketa urbaani kaupunki elämän ulkopuolelle suosittelen esimerkiksi Ilha Granden trooppista saarta muutaman tunnin matkan päässä Riosta etelään taikka Mangue Secon aluetta Aracajusta etelään Sergipen ja Bahian osavaltioiden rajalla.

      Pidän blogia Brasilian matkailusta (vielä suht. tuore), käy lukemassa osoitteessa http://brazildiversity.wordpress.com/ ja jos haluat vinkkejä kirjoita minulle [email protected]

      Terv. *Tyttö Riosta*

      • tuhannesti!

        Käynkin lukemassa tuota blogia ja saatanpa sitten palailla asiaan lisäkysymysten kera! :-)


      • lisäkysymys....

        Koskien siis majoitusta. Etsin sellaista edullista, mutta kuitenkin turvallista ja siistiä majoitusta. En kaipaa mitään luksusta, kunhan on oma wc ja suihku ja siisti huone, jossa pystyy nukkumaan ja jonne voi suht rauhallisin mielin jättää tavarat. Nyt mulla ei ole mitään käsitystä Brasilian nykyhintatasosta, mutta saakohan minkäänlaista majaa 30-40€/yö? ....vai pitääkö silloin kääntyä slummikortteleiden puoleen... ;-) Jos pystyt antamaan vinkkejä niin Rion kuin Aracajun suhteen, niin kiitos kovasti!


      • Emerson
        lisäkysymys.... kirjoitti:

        Koskien siis majoitusta. Etsin sellaista edullista, mutta kuitenkin turvallista ja siistiä majoitusta. En kaipaa mitään luksusta, kunhan on oma wc ja suihku ja siisti huone, jossa pystyy nukkumaan ja jonne voi suht rauhallisin mielin jättää tavarat. Nyt mulla ei ole mitään käsitystä Brasilian nykyhintatasosta, mutta saakohan minkäänlaista majaa 30-40€/yö? ....vai pitääkö silloin kääntyä slummikortteleiden puoleen... ;-) Jos pystyt antamaan vinkkejä niin Rion kuin Aracajun suhteen, niin kiitos kovasti!

        Olin toissa talvena yksin Riossa ja yövyin Hotelli Toledossa. Siellä oli yhdelle hengelle minihuoneita ja hinta oli ainakin silloin jotain 30-40e/yö. Huone oli kyllä tosi pieni, mutta ainakin minulle ihan riittävä. Huone oli juuri sängyn mittainen. Pienen käytävän toisella puolella oli vaatekaappi ja tyhjä nurkkaus rinkkaa varten. Vessan puolella oli suihkunurkkaus. Aamupalat oli ihan ok ja sijaintikin loistava. Copacabanan rantakadun varressa on isoja ja kalliita hotelleja, Toledo on heti näiden takana seuraavalla kadulla.
        http://maps.google.fi/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&q=toledo rio de janeiro&fb=1&split=1&gl=fi&view=text&latlng=15102580694514800510


      • hotellissa lainkaan
        Emerson kirjoitti:

        Olin toissa talvena yksin Riossa ja yövyin Hotelli Toledossa. Siellä oli yhdelle hengelle minihuoneita ja hinta oli ainakin silloin jotain 30-40e/yö. Huone oli kyllä tosi pieni, mutta ainakin minulle ihan riittävä. Huone oli juuri sängyn mittainen. Pienen käytävän toisella puolella oli vaatekaappi ja tyhjä nurkkaus rinkkaa varten. Vessan puolella oli suihkunurkkaus. Aamupalat oli ihan ok ja sijaintikin loistava. Copacabanan rantakadun varressa on isoja ja kalliita hotelleja, Toledo on heti näiden takana seuraavalla kadulla.
        http://maps.google.fi/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&q=toledo rio de janeiro&fb=1&split=1&gl=fi&view=text&latlng=15102580694514800510

        tallelokeroa?


      • Emerson
        hotellissa lainkaan kirjoitti:

        tallelokeroa?

        Siitä ei ole kyllä tietoa.


      • Matkakuumeinen
        Emerson kirjoitti:

        Olin toissa talvena yksin Riossa ja yövyin Hotelli Toledossa. Siellä oli yhdelle hengelle minihuoneita ja hinta oli ainakin silloin jotain 30-40e/yö. Huone oli kyllä tosi pieni, mutta ainakin minulle ihan riittävä. Huone oli juuri sängyn mittainen. Pienen käytävän toisella puolella oli vaatekaappi ja tyhjä nurkkaus rinkkaa varten. Vessan puolella oli suihkunurkkaus. Aamupalat oli ihan ok ja sijaintikin loistava. Copacabanan rantakadun varressa on isoja ja kalliita hotelleja, Toledo on heti näiden takana seuraavalla kadulla.
        http://maps.google.fi/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&q=toledo rio de janeiro&fb=1&split=1&gl=fi&view=text&latlng=15102580694514800510

        Kiitos majoitusvinkistä! Mahdollisesti viivyn Riossa vain muutaman päivän, joten mitkä on ne ehdottomat nähtävyydet, jotka Riossa tulee nähdä? Kristus-patsaan tiedän, mutta entä ne muut jutut, joita näkemättä ei voi sanoa Riossa käyneensä? ;-)


    • PeevelinEemeli

      Kuulemma pitää Riossa katsoa minne menee ja illemmalla katsoa, ettei liiku yksikseen. Koska olet menossa? Olen itse menossa uudeksi vuodeksi, mutta matkatapa on halvin mahdollinen joten pari vaihtoa on matkalla =)

      • T.Matkakuumeinen

        Mahdollisesti olen menossa jo parin viikon päästä - katsotaan miten asiat järjestyy! :-)


    • Anita-

      Moikka! Suunnitelmissa on lähteä myöskin Rion yksin kuukauden päästä, joten samoja asioita pähkäilen kuin sinäkin. Mutta ei kai auta muuta kuin uskaltautua vaan....ja jatkaa sieltä Argentiinaan, Boliviaan....Onko sinulla tietoa mistä saisi edullisimmat lennot ja mitä reittiä kannattaisi käyttää, mieluummin kuitenkin vain yhdellä pysähdyksellä. Kiitos!

      • Matkakuumeinen

        Lentoja kannattaa katsoa www.vertaa.fi sivuilta.


    • Rion asukas

      Riossa noin 15 vuotta asunut suomalainen auttaa ja opastaa tänne tulevia. Tervetuloa Rio de Janeiroon, [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe