Lapsi päiväkotiin vanhemman vapaapäivänä

vuoropäiväkodissa

Jos lapsesta maksetaan täysi päivähoitomaksu, eikös lapsella ole silloin oikeus viiteen 8 h hoitopäivään viikossa? Jos lapsi on aina viikonlopun kotona (toinen vanhempi viikonloput kotona), onko vanhemmilla oikeus pitää lapsi viikolla ma-pe hoidossa, vaikka toisella vanhemmalla olisikin viikolla vapaapäivä?

33

5633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhemmalla oikeus,

      kun kerran siitä maksetaan, mutta onko se välttämätöntä.. Mieluummin lapsi varmaan olis kotona...useimmat ainakin.

    • vanhemmuuden pakoilija

      En tajua.
      Miks oot halunnut lapsen, jos et halua olla hänen kanssa???
      Mieheni lapsi oli meillä paljon kun mies oli sairaslomalla.
      lapsen äiti vittuuntui tästä, alkoi huutaa minulle, että lapsella on tarhapaikka, se pitää viedä tarhaan.
      Sanoin tyynen rauhallisesti, että kukin tyylillään...

    • valitettavasti

      "onko vanhemmilla oikeus pitää lapsi viikolla ma-pe hoidossa, vaikka toisella vanhemmalla olisikin viikolla vapaapäivä?"

      Tässä on yksi syy, miksi minusta subjektiivinen päivähoito pitäisi muutta takaisin tarveharkintaiseksi, tai ainakin rajoittaa sitä tuntuvasti. Subjektiivisen päivähoidon alkuperäinen tarkoitus oli LAPSEN OIKEUS laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Nykyisin sen pääasiallinen tarkoitus tuntuu monille olevan VANHEMPIEN OIKEUS hoidattaa lastaan muualla koko rahan edestä.

      Vastaus kysymykseesi on, että kyllä lain mukaan teillä vanhemmilla on oikeus viedä lapsi päivähoitoon arkivapainanne, jos kokopäivähoidosta maksatte. Lapsenne ei varmastikaan ainakaan kärsisi siitä, jos vaikka ylimääräisen vapaan viikolla saisikin. Päiväkoti on lapsen työtä, ja pienelle käy erittäin rankaksi yhtä pitkät ja jopa pidemmät työviikot kuin aikuiselle. Lapsen etuna ei minusta 40 tunnin työviikkoa oikein voi pitää, ja jos mahdollisuus kerran on sitä lyhentää ja helpottaa, niin miksei niin myös tekisi.

    • .....

      sama kysymys putkahtaa esiin tämän tästä.. toinen samantapainen asia -josta myös syntyy aina vääntöä- on se, jos äiti tai isä hoitaa kotona vauvaa, tai on työtön, onko silloin oikein viedä vanhempi päiväjoitoon.

      toiset on vastaan, toiset puolesta. joten, laillinen oikeus sinulla on, kun kerran maksat, mutta jos viet päiväkotiin, niin pidä asia omana tietonasi. vaikka joltain taholta saisit hyväksyntää, yhtä moni puhuu selkäsi takana myös toista. nnämä on näitä "kuka on paras äiti"-kysymyksiä.. :)

    • ..........

      Minä asiaa jouduin selvittelemään, koska lapseni olivat vuorohoidossa, käytännössä kuukausittain tuli hoitotunteja vain noin 100. Vein omien lääkäreiden ynnä muiden sellaisten menojen ajaksi tarhaan, joihin ei lapsia ollut heille hyväksi ottaa mukaankaan. Alkuun hankin muita hoitajia, mutta lopulta aloin viemään tarhaan. Ja ihan varmasti on luvallista päiväsaikaan, mutta vuorohoitoon ei tietysti.

      Meillä oli tosin laskutuskin tuntien mukaan, eli päiväkodissa leimattiin kellokortit lasta viedessä ja tuodessa. Maksu sitten sen mukaan määräytyi. Loistava asia.

    • Mijapoppanen

      Laskeppas paljonko maksat lapsesi hoidosta päivässä? Jos maksat 233€/kk mikä on siis suurin mahdollinen hoitomasu kunnalisessa hoidossa on se päivässä 11.10€ .Miettisin asiaa tältä kannalta myynkö lapseni päiväksi tuolla hinnalla jollekin?

      Pitäsi osata ajatella asia niin et lapsi menee myös töihin ja viettää siellä päivässä vanhempien työmatkan enemmän aikaa päivässä!

      Hyvät vanhemmat ei päiväkoti ole lapselle mikään ykkös kiva juttu vaan TE VANHEMMAT olette sitä. Lpset rakastaa kaupassa käyntiä,siivousta jne.

      Miksi lapsen pitäisi olla hoidossa jos äiti tai isä on vapaalla?

      • kysymykseesi:

        " Miksi lapsen pitäisi olla hoidossa, jos äiti tai isä on vapaalla?" No siksi tietysti, kun vanhemmat haluavat olla vapaalla vapaana!
        Ja tämä pöljä systeemi mahdollistaa sen!


      • hävetkää!
        kysymykseesi: kirjoitti:

        " Miksi lapsen pitäisi olla hoidossa, jos äiti tai isä on vapaalla?" No siksi tietysti, kun vanhemmat haluavat olla vapaalla vapaana!
        Ja tämä pöljä systeemi mahdollistaa sen!

        Mielestäni uskomatonta että tuollaisia vanhempia on olemassa, että jos jompi kumpi on vapailla, niin ei vietä sitä vapauttaan lapsensa kanssa..?????
        vaan haluaa olla mieluimmin vapaalla?? voi voi kuinka suurta rakkautta omaa lasta kohtaan???
        Tuo on mielestäni lasten henkistä pahoinpitelyä jo, lapsi kaipaa AINA olla äidin seurassa varsinkin jo on vielä pieni! haloooo!!

        Tuollaiset vanhemmat ei ansaitse lapsia sanon minä. Ajattelevat vain tienata rahaa jotta voi maksaa pankille velkansa kun piti ottaa SUURI VELKA jotta voi ostaa talon/ mökin/ veneen kaksi autoa ja kaiken maailman kallista krääsää, lähteä lomalle kaksi kolme kertaa jonnekin banaani maahan, ette ole ostanut mitään niin kauan kun pitää lyhentää sitä VELKAA!

        Mutta, taitaa kaikki nuo olla tärkeämpiä asioita saada kuin olla oman lapsen seurassa!
        Miksi hankkia lapsia jos vieraat niitä pitää hoitaa??!!

        todella pöljä systeemi!


      • mieleeni vaan
        kysymykseesi: kirjoitti:

        " Miksi lapsen pitäisi olla hoidossa, jos äiti tai isä on vapaalla?" No siksi tietysti, kun vanhemmat haluavat olla vapaalla vapaana!
        Ja tämä pöljä systeemi mahdollistaa sen!

        tulee, että Suomessa on hurjasti adoptiojonoissa niitäkin ihmisiä, jotka tosiaan haluaisivat viettää vapaa-aikansa oman lapsensa kanssa. Ehkä ap:n pitäisi harkita, josko antaisi lapsensa adoptioon sellaisille vanhemmille, jotka oikeasti lapsensa kanssa haluavat olla...


      • mieti nyt
        mieleeni vaan kirjoitti:

        tulee, että Suomessa on hurjasti adoptiojonoissa niitäkin ihmisiä, jotka tosiaan haluaisivat viettää vapaa-aikansa oman lapsensa kanssa. Ehkä ap:n pitäisi harkita, josko antaisi lapsensa adoptioon sellaisille vanhemmille, jotka oikeasti lapsensa kanssa haluavat olla...

        vähän mitä kirjotat, toi meni jo aika törkeeksi ja loukkaavaksi.


      • sylitarha
        hävetkää! kirjoitti:

        Mielestäni uskomatonta että tuollaisia vanhempia on olemassa, että jos jompi kumpi on vapailla, niin ei vietä sitä vapauttaan lapsensa kanssa..?????
        vaan haluaa olla mieluimmin vapaalla?? voi voi kuinka suurta rakkautta omaa lasta kohtaan???
        Tuo on mielestäni lasten henkistä pahoinpitelyä jo, lapsi kaipaa AINA olla äidin seurassa varsinkin jo on vielä pieni! haloooo!!

        Tuollaiset vanhemmat ei ansaitse lapsia sanon minä. Ajattelevat vain tienata rahaa jotta voi maksaa pankille velkansa kun piti ottaa SUURI VELKA jotta voi ostaa talon/ mökin/ veneen kaksi autoa ja kaiken maailman kallista krääsää, lähteä lomalle kaksi kolme kertaa jonnekin banaani maahan, ette ole ostanut mitään niin kauan kun pitää lyhentää sitä VELKAA!

        Mutta, taitaa kaikki nuo olla tärkeämpiä asioita saada kuin olla oman lapsen seurassa!
        Miksi hankkia lapsia jos vieraat niitä pitää hoitaa??!!

        todella pöljä systeemi!

        Kun omat lapsemme aikoinaan olivat pieniä, piti ne ottaa kotiin hoidettavaiksi,vaikka itse oli sairauslomalla. On mielestäni rikkautta lapselle saade olla kotona vanhempien kanssa. Sehän se on lapsen koti, eikä laitos...mielestäni myös työttömien pitäisi hoitaa lapsensa kotona. Virikkeiden antaminen kuuluu myös lapsen vanhemmille!


      • h.....
        sylitarha kirjoitti:

        Kun omat lapsemme aikoinaan olivat pieniä, piti ne ottaa kotiin hoidettavaiksi,vaikka itse oli sairauslomalla. On mielestäni rikkautta lapselle saade olla kotona vanhempien kanssa. Sehän se on lapsen koti, eikä laitos...mielestäni myös työttömien pitäisi hoitaa lapsensa kotona. Virikkeiden antaminen kuuluu myös lapsen vanhemmille!

        Itse olen työtön, mies pitkän matkan takana töissä.
        Meillä nuorimmaiselle (täyttää keväällä 6 v) piti kuitenkin järjestää puolipäivähoito päiväkodissa, ihan sen takia, että oppisi tulemaan toimeen muiden lasten kanssa.
        Lapsi on ollut aika hankala luonteeltaan ja lähes ainoan lapsen asemassa, kun vanhemmat lapsemme ovat jo aikuisia.
        Lääkärit ja psykologit totesivat, että koulussa tulee kyllä vaikeuksia, jos lapsi ei nyt pääse muiden joukkoon.
        Täällä maaseudulla kavereita kun ei ihan joka talossa ole, eikä mitään kerhojakaan välttämättä ihan lähistöllä ja itselläni ei ole ollut mahdollisuutta edes viedä häntä minnekään kauemmaksi ilman autoa.
        Ei sellaisestakaan pidemmän päälle mitään tule, että jo tuon ikäinen lapsi ei näe suurinpiirtein muita ihmisiä kuin äidin, viikosta toiseen, noin kärjistetysti.
        Vaikka mitä virikkeitä yritti keksiä, niin kaiket päivät vaan mankui, että haluaa kavereita ja että on tylsää ja kyseli milloin pääsee päiväkotiin jne.

        Kaksi vanhimmista lapsistammekin oli kyllä aikoinaan jonkun aikaa "sosiaalistumassa" osapäivähoidossa päiväkodissa, kun he taas olivat niin ujoja.
        Sekin oli neuvolan antama suositus.


      • Anonyymi
        kysymykseesi: kirjoitti:

        " Miksi lapsen pitäisi olla hoidossa, jos äiti tai isä on vapaalla?" No siksi tietysti, kun vanhemmat haluavat olla vapaalla vapaana!
        Ja tämä pöljä systeemi mahdollistaa sen!

        Ai että kun ootte jeesuksia , oikein ihannevanhempia<3


    • ja olen pitänyt

      omia lapsiani päiväkodissa jos olen ollu itse vapaalla. Koska meillä olen se joka on aina lasten kanssa tai siis aina lasten kanssa tai töissä! Eli missä on se oma aika ku lapsia on kuitenkin useampi... tarvitsee sitä omaa aikaakin. Joskus on toki mun ja lasten yhteisiä vapaapaäiviä, useammin niitä kuin vain mun vapaita. Enkä todellakaan ole mikään vanhemmuuden pakoilija: töissä on käytävä jotta on varaa elättää lapset ja omaa aikaa oltava jotta kestää päre. Ei koko elämä voi olla muiden ehdoilla: teen työtä josta en erityisemmin nauti, tulen kotiin ja täytän lasten tarpeet, viikonloppuna on miehen keksimät koko perheen menot - joihin voin onneksi vaikuttaa jonkin verran - tai mummit pyytävät käymään...

      Omista vapaapäivistä suuren osan vie kotityöt: sellaiset jotka sujuu ilman lapsia mielestäni paremmin.

      • tuomitaan

        huonoksi äidiksi ja itsekkääksi jos hän jotain haluaa itselleen, tai juurikin haluaisi edes joskus pikkusen omaa aikaa (vaikka muutaman tunnin) ilman että joku on jotain vaatimassa ja haluamassa siinä vieressä.

        Annetaan äitien välillä hengähtää, muuten äidit ei jaksa.


      • yks pphska
        tuomitaan kirjoitti:

        huonoksi äidiksi ja itsekkääksi jos hän jotain haluaa itselleen, tai juurikin haluaisi edes joskus pikkusen omaa aikaa (vaikka muutaman tunnin) ilman että joku on jotain vaatimassa ja haluamassa siinä vieressä.

        Annetaan äitien välillä hengähtää, muuten äidit ei jaksa.

        videot viihdykkeenä sen ajan kun itse haluua lukea lehden ja juoda kahvit, käydä suihkussa ja ottaa kasvonaamion ja tehdä jalkahoidon.
        niin ja silloinkin on aikaa kun muksut nukkuu, sen minä pphoitajanakin teen, otan rennosti, ei sitä jaksais muuten pitkää päivää 07.00-17.00 lasten kanssa.

        se 1-2tuntia riittää kyllä siihen lepohetkeen.

        miksi ne pitäis kiikuttaa tarhaan että saa olla vappaalla, mitä se teidän äitien vapaa on??
        sori kun en ymmärrä.

        omat jo isoja ylä asteella ja pieniä hoidossa täys ryhmä.
        hyvin jaksaa, ei ongelmaa.
        saahan sille omalle kullannupulle joskus sanoa että nyt pitää touhuta omia leikkejä, äiti juo kahvia ja lukee lehden.
        sekö teidät äidit väsyttää että luulette että lapsen kanssa pitää leikkiä 24h päivässä tauotta, eikä ikinä voi sanoa EI sille kullannupulle.
        niin, kyllähän se siitä voi suuttua että on ei ole jatkuvaa leikkihetkeä tarjolla.
        ei siellä hoidossakaan täti koko ajan leikitä, voin sanoa että harvoin kerkiän lattialle istumaan oikein leikkimään, laulu ja askarteluhetketkin ovat max. 1h/pvä.
        eikä edes joka päivä.


      • kyllä antaa mulle
        yks pphska kirjoitti:

        videot viihdykkeenä sen ajan kun itse haluua lukea lehden ja juoda kahvit, käydä suihkussa ja ottaa kasvonaamion ja tehdä jalkahoidon.
        niin ja silloinkin on aikaa kun muksut nukkuu, sen minä pphoitajanakin teen, otan rennosti, ei sitä jaksais muuten pitkää päivää 07.00-17.00 lasten kanssa.

        se 1-2tuntia riittää kyllä siihen lepohetkeen.

        miksi ne pitäis kiikuttaa tarhaan että saa olla vappaalla, mitä se teidän äitien vapaa on??
        sori kun en ymmärrä.

        omat jo isoja ylä asteella ja pieniä hoidossa täys ryhmä.
        hyvin jaksaa, ei ongelmaa.
        saahan sille omalle kullannupulle joskus sanoa että nyt pitää touhuta omia leikkejä, äiti juo kahvia ja lukee lehden.
        sekö teidät äidit väsyttää että luulette että lapsen kanssa pitää leikkiä 24h päivässä tauotta, eikä ikinä voi sanoa EI sille kullannupulle.
        niin, kyllähän se siitä voi suuttua että on ei ole jatkuvaa leikkihetkeä tarjolla.
        ei siellä hoidossakaan täti koko ajan leikitä, voin sanoa että harvoin kerkiän lattialle istumaan oikein leikkimään, laulu ja askarteluhetketkin ovat max. 1h/pvä.
        eikä edes joka päivä.

        omaa aikaa mutta yksivuotias ei ymmärrä jos sanon että äiti lukee nyt lehteä. Lisäksi perheessä sairautta ym. Teen jo asa-aikaista työtä ollakseni enemmän lasten kanssa ja vaikka veisin lapset jopa neljänä päivänä vuodessa töihin viettäen tuon ajan omissa menoissani niin se ei minusta huonoa äitiä tee. Uskon sitäpaitsi että päiväkotielämä ja kaverit siellä ovat parempaa viihdykettä lapsille kuin videot joita meillä ei katsota ollenkaan.


      • kaverin kanssa
        yks pphska kirjoitti:

        videot viihdykkeenä sen ajan kun itse haluua lukea lehden ja juoda kahvit, käydä suihkussa ja ottaa kasvonaamion ja tehdä jalkahoidon.
        niin ja silloinkin on aikaa kun muksut nukkuu, sen minä pphoitajanakin teen, otan rennosti, ei sitä jaksais muuten pitkää päivää 07.00-17.00 lasten kanssa.

        se 1-2tuntia riittää kyllä siihen lepohetkeen.

        miksi ne pitäis kiikuttaa tarhaan että saa olla vappaalla, mitä se teidän äitien vapaa on??
        sori kun en ymmärrä.

        omat jo isoja ylä asteella ja pieniä hoidossa täys ryhmä.
        hyvin jaksaa, ei ongelmaa.
        saahan sille omalle kullannupulle joskus sanoa että nyt pitää touhuta omia leikkejä, äiti juo kahvia ja lukee lehden.
        sekö teidät äidit väsyttää että luulette että lapsen kanssa pitää leikkiä 24h päivässä tauotta, eikä ikinä voi sanoa EI sille kullannupulle.
        niin, kyllähän se siitä voi suuttua että on ei ole jatkuvaa leikkihetkeä tarjolla.
        ei siellä hoidossakaan täti koko ajan leikitä, voin sanoa että harvoin kerkiän lattialle istumaan oikein leikkimään, laulu ja askarteluhetketkin ovat max. 1h/pvä.
        eikä edes joka päivä.

        Juu tosiaan. Kyllä vanhemi lapsi voi jo tajuta sen että äiti ei voi aina leikkiä ja joskus pitää leikkiä yksikseen jos äidillä on muuta mutta ero päiväkotiin on siinä että silloin kun siellä ei ole ohjattua toimintaa, askartelua sun muuta niin silloin on ympärillä monta kaveria joiden kanssa leikkiä. Kyllä se vähän kirpasee käskemään leikkimään yksin kun lapsi selvästi tarvitsisi kaverin leikkimään.


      • h.....
        kaverin kanssa kirjoitti:

        Juu tosiaan. Kyllä vanhemi lapsi voi jo tajuta sen että äiti ei voi aina leikkiä ja joskus pitää leikkiä yksikseen jos äidillä on muuta mutta ero päiväkotiin on siinä että silloin kun siellä ei ole ohjattua toimintaa, askartelua sun muuta niin silloin on ympärillä monta kaveria joiden kanssa leikkiä. Kyllä se vähän kirpasee käskemään leikkimään yksin kun lapsi selvästi tarvitsisi kaverin leikkimään.

        Kuten tuossa jo aiemmin kirjoitinkin, meilläkin tyttö alkoi ihan tosissaan jo n. 4-vuotiaana kaivata kavereita.
        Itki oikein, kun hänellä ei niitä ollut.
        On sen verran sosiaalista laatua, että ei jaksaisi millään leikkiä kovin paljoa yksinään ja kotona ollessa jäi hänelle tuota yksinleikkiaikaa pakostikin, kun en itse tietenkään ehtinyt lapsen kanssa jatkuvasti leikkimään (mulla on tässä kaikenlaista muutakin touhua, iso maalaistalo, piha ja eläimiä, vaikka olenkin teoriassa "työtön"), enkä muutenkaan osannut leikkiä samalla tavalla kuin joku ikätoverinsa. On siinä kuitenkin tietty ero.
        Videot- ja lastenohjelmatkin alkoi ennenpitkää kyllästyttämään, eikä lapsikaan tuntunut voivan hyvin niiden jatkuvasta katsomisesta ja itselle tuli jatkuvasti huono omatunto, jos ja kun käytti tv:tä "lapsenvahtina".
        Tyttö on viihtynyt erinomaisesti päiväkodissa. Sunnuntaina on joskus huudahtanut, että "jippii", kun on kuullut, että seuraavana päivänä on taas päiväkotipäivä.


      • Ravimamma
        yks pphska kirjoitti:

        videot viihdykkeenä sen ajan kun itse haluua lukea lehden ja juoda kahvit, käydä suihkussa ja ottaa kasvonaamion ja tehdä jalkahoidon.
        niin ja silloinkin on aikaa kun muksut nukkuu, sen minä pphoitajanakin teen, otan rennosti, ei sitä jaksais muuten pitkää päivää 07.00-17.00 lasten kanssa.

        se 1-2tuntia riittää kyllä siihen lepohetkeen.

        miksi ne pitäis kiikuttaa tarhaan että saa olla vappaalla, mitä se teidän äitien vapaa on??
        sori kun en ymmärrä.

        omat jo isoja ylä asteella ja pieniä hoidossa täys ryhmä.
        hyvin jaksaa, ei ongelmaa.
        saahan sille omalle kullannupulle joskus sanoa että nyt pitää touhuta omia leikkejä, äiti juo kahvia ja lukee lehden.
        sekö teidät äidit väsyttää että luulette että lapsen kanssa pitää leikkiä 24h päivässä tauotta, eikä ikinä voi sanoa EI sille kullannupulle.
        niin, kyllähän se siitä voi suuttua että on ei ole jatkuvaa leikkihetkeä tarjolla.
        ei siellä hoidossakaan täti koko ajan leikitä, voin sanoa että harvoin kerkiän lattialle istumaan oikein leikkimään, laulu ja askarteluhetketkin ovat max. 1h/pvä.
        eikä edes joka päivä.

        Olen äiti ja harrastan raviurheilua omalla hevosella kotonani.Lapsia(3) ei voi ottaa turvallisuussyistä treenilenkille mukaan.Silloin siis vietän tätä omaa aikaani.Kunnon ratsastuslenkki ( nollaa muuten pään 100%)kestää 2tuntia.Siihen lisätään aika kun laitat hevosen valmiiksi ja hoidat lenkin jälkeen eli yht.n.tunti.Tallin siivoaminen samalla koska se on vaan järkevää tässä välissä vie aikaa puolisen tuntia .(aina mukulat ei halua tallin siivoukseen,joka tapahtuu joka päivä).Paskaisena ja hikisenä en halua mennä ihmisten ilmoille, joten suihkussa käynti päälle ym.n.puoli tuntia.
        Tän verran mun ainoa henkireikä- harrastus vie aikaa,2-3 kertaa viikossa.Kaikki ei nollaudu jalkahoidolla tms.tai harrasta Esim.neulomista mitä voi tehdä lapsia vahtiessa.
        Tässä sinulle näkökulmaa äidin tarvitsemaan omaan aikaan.
        Itse en tuomitse muita äitejä lasten hoitoon viennistä, koska jokainen tietää mikä sopii parhaiten omaan palettiin.Kannatan ajattelua,joka ottaa huomioon kaikki perheenjäsenet, eli kokonaisuutta.
        Tsemppiä kaikille äideille ja isille lastenne kanssa! Muistakaa myös oma hyvinvointinne, se heijastuu suoraan lapsien hyvinvointiin😘


    • ...

      Lapsikin kaipaa vapaapäiviä!! Tarha päivät ovat oikeasti tosi rankkoja! Onko sitä lasta pakko pitää sielä 8h?? vaikka veisit sen vähän myöhempään kuin normaalisti tai hakisit vähän aikasemmin. Riittää siinä sinulle ihan tarpeeksi vapaata lapsestasi.

    • on kysellä,

      vastaukseksi tulee usein vaan moraalisaarna ja haukut päälle.
      Tee niinkuin itse parhaaksi näet, ei tarvitse foorumeilta lupia kysellä. Täällä useimmat superäitejä, virheettömiä sellaisia.

      • Anonyymi

        Tämä <3


    • vuoropäiväkodissa

      Missä vaiheessa aloituksessani sanoin, että lapsi olisi siellä päiväkodissa 8h päivässä ma-pe-välisenä aikana???? Kysyin nimenomaan, onko hänellä OIKEUS olla siellä...älkää lukeko rivien välistä asioita, ja vielä tahallanne väärin!

      Ja vaikka mun ei tarvikaan tekemisiäni selitellä, niin tiedoksi kuitenkin, että kyse on 1 v 2 kk ikäisestä lapsesta, joka on arkisin päiväkodissa max 7 tuntia, ja jos mulla olis keskellä viikkoa vapaata, tarvisin hoitoa lapselle 3-4 tuntia saadakseni just siivottua, käytyä kaupassa ja juu, uimahallissa. Lapsen isä on viikolla aamusta iltaan töissä, eikä muuta hoitajaa ole.

      Haluan antaa lapselleni puhtaan kodin, ajatuksella ja suunnitelmallisesti ostettuja ja valmistettuja aterioita ja HYVINVOIVAN äiskän, joka jaksaa touhuta kotona lapsen kanssa, eikä istuta lasta telkun eteen ja komenna posi koko ajan, kun "äidillä on omia juttuja" ;).

      Kiitos niille, jotka vastasivat kysymykseeni.

      • niin oma loma ok

        Koska lapsellasi on melko lyhyet päivät en näe sitä kovin pahana jos muutaman tunnin otat joskus itsellesi vapaata ja lapsi on hoidossa. Kaikille äideille tekisi hyvää saada joskus omaa aikaa ja en vaan tarkoita sitä että pääsee jumppaan tai johonkin vaan itse nautin suunnattomasti joskus olla yksin kotona, silloin kun on hiljaa ja ei tarvitse huolehtia, riidellä, hoivata, palvella jne... ja isot siivoukset on tosiaankin mukavin tehdä silloin kun saa tehdä ihan rauhassa ja keskeytyksettä.

        Asia on vaan siinä mielessä kimurantti niinkuin näistä kirjoituksista käy ilmi että koska täydet päiväkotipäivät ovat myös raskaita lapselle niin jos ajatellaan että äidillä on täysipäiväinen työ eli lapsi hoidossa ma-pe 8-16.30 niin kyllä melkein silloin pitäisin lapsen aina kotona kun itselläkin on lomaa koska lapselle tulisi muuten niin vähän lomaa päiväkodista jota varmaan itsekin tarvitsee. Itse kun olin vastaavanlaisessa tilanteessa eli kokopäivätöissä niin pidin lapsen lomalla aina kun itsekin olin (poikkeuksena jotkut sairaslomapäivät) yksinkertaiseksi siksi että muuten lapsella olisi ollut aivan liian vähän lomaa hoidosta jos olisin siellä pitänyt samalla kun itse olen lomailemassa.

        Mutta kun taas tein töitä 2-3 päivää viikossa niin lapsi oli hoidossa n. 4 päivää viikossa eli pidin itselleni omia lomapäiviä enkä nyt niin oman tunnon tuskia niistä ole kärsinyt sillä 4 päivää viikossa hoidossa on varsin sopiva 5-vuotiaalla ja max. 7h päivässä. Ja lisäksi on useita viikkoja lomia talvella ja kesällä. Eli mielstäni lapsellani oli riittävästi lomaa hoidosta vaikka oli myös joskus hoidossa kun olin kotona. Sellaista ajatusmaailmaa en hyväksy että lapsi on aina oltava kotona jos vanhempikin on eli ajatusmaailmani ei ole näin jyrkkä. Kyllä se äiti voi omaa lomaakin pitää jos sen voi järjestää niin että myös lapselle järjestyy riittävästi lomaa hoidosta eikä tule esim. ylipitkiä päiviä.


    • ÖpÖpÖpÖ

      Sinne vaan muksu päiväkotiin ja ite takas peiton alle.
      Kyllä ne tarhan tädit teidän veksusta ihmisen tekee.....

      • onko näin?

        Oliski hyvä jos päiväkodit lakkautettais, pääsit lastenhoitajat ja lto:t uusiin ammatteihin, tuntuu välillä tökkivän toi lastenhoito.


    • jokainen tyylillään

      on oikeus pitää hoidossa myös silloin, ja riippuu paljon lapsesta/tilanteesta/päivästä/teistä kannattaako viedä.
      meillä on tehty niin, että lapsi on tarhassa 5 pvää/viikko vaikka siellä olisikin jommalla kummalla yksi vapaapäivä keskellä viikkoa.
      tämä siksi että olemme huomanneet lapselle olevan parempi kun pidämme rutiinit samana koko viikon.

    • 313131

      Kysymykseesi vastaus: On oikeus viedä lapsi hoitoon siltä seisomalta kun hoitopaikan ovi aukeaa ja hakea kun menee kiinni. Velvollisuutesi on noudattaa näitä annettuja kellonaikoja, jotta hoitajatkin saavat elää omaa elämäänsä.

      Useimmiten pidän lapsen kotona jos on opetukseton päivä ja tehtävät siinä mallissa, että voin pitää itsekin vapaapäivän.

      Jos siivouksen takia haluaa pistää lapsen hoitoon, voisi vaikka siivota aamulla ja hakea lapsen lounaan jälkeen kotiin.

      • EiKunNäin

        Siivouksen vuoksi ei kannata viedä lasta hoitoon. Lapsen on hyvä nähdä kuinka siivous tapahtuu. Lapsi voi osallistua siivoukseen.


    • Hottentottitar

      Vanha keskustelu mutta vastaan silti. Kyllä minä vien lapsemme pph:lle jopa vapaapäivinä. Maksan 100 %hoitomaksua kunnalle ja lapsi on hoidossa ma-pe. Joskus 6-16 ja joskus 8-15. Kuudesta eteenpäin silloin kun aloitan työt klo 7, mies lähtee aina klo 6 töihin ja aloittaa klo 7. Ja vapaapäivinäni vien kahdeksaksi ja haen kolmelta. Vapaapäivät menee joko siivotessa, asioita hoidellessa esim. hammaslääkärit, lääkärit, kampaajat, isommta kauppa-asiat, pankki-asiat jne. Onhan noita menoja jotka suoritan arkivapailla koska sattumoisin virastot ovat auki vain arkisin klo 8-16 tai 9-16 yms. Kun pph ottaa ylityövapaita, hän ilmoittaa hyvissä ajoin meille, jolloin pyrin järjestämään itselleni vapaapäivän, jotta lapsi voi olla kotona kanssani eikä varahoitopaikassa päiväkodissa. Niille päiville en suunnittele menoja. Kyllä sinulla on ihan täysi oikeus viedä lapsesi päiväkotiin vapaa-päivilläsikin. Niin tekee moni muukin! Ja toi 100% hoitomaksu vaikka minulla vapaita perustuu siihen, että olen vuorotyössä ja pph:lle tulee antaa 3 viikon lista ja kellonajat ja ne määräytyvät minun vuorojeni mukaan, ei miehen. Saan 3 viikon listat pomolta viikkoa ennen kuin lista vaihtuu ja voi olla viikkoja, jolloin on vain yksi arkivapaa, tai töitä joka arki ja vkl vapaa, ovat hyvin epäsäännölliset, kuten kaikilla vuorotyössä olevilla. Mikäli maksaisin sen 75%, tunteja hoidosta tulisi alle sen 35h/vko joka puolestaan ei toimisi, koska minulla vaihtelee vuorojen pituudet ja työpäivät sen verran reippaasti. On fiksumpaa maksaa täysi maksu 100% vähintään 35h/vko eli tunteja voi tulla jopa 40-44h/vko, mikäli minulla on paljon aamuvuoroja listalla. Asiassa ei ole mitään väärää enkä tunne syyllisyyttä siitä, että viemme lapsemme hoitoon jopa minun vapaa-päivinäni. Kunta saa rahaa, pph palkkaa ja lapsemme on hyvissä käsissä työpäiviemme ajan. Win-win-tilanne kaikille. Joten voit ihan huoletta viedä lapsesi hoitoon vapaa-päivinäsi, se on sinun oikeutesi eikä siihen ole kellään nokan koputtamista! Mukavaa syksyn jatkoa!

    • kunmaksan

      elatusapua LAPSELLA ON TÄYSI OIKEUS OLLA OMAN ISÄNSÄ
      KANSSA- OMAN ISÄNSA HUOLLOSSA, HOIDOSSA, HOIVASSA-
      JA KASVATUKSESSA; ASUA OMALLA ISÄLLÄÄN ILMAN
      RAISION KAUPUNGIN VIERAANNUTTAJA "VIRANOMAISTEN"-
      JA LAPSEN "ÄIDIN-" TARKOITUSHAKUISTA LAPSEN
      VIERAANNUTTAMISTA- JA VAINOAMISTA MM. PERÄTTÖMIN LAUSUMIN, SELVITYKSIN MM: TUOMIOISTUIMESSA LAPSEN OLOSUHTEISTA.

    • Anonyymi

      Jos itse edes ehdottaisin vaimolle että voisin viedä lapset hoitoon kum olen keskellä viikkoa yhden päivän vapaalla hän huutaisi minut elävältä. Ja samalla häm itse taistelee ja huutaa vittua aina pukemisrumban aikana.... Vittu mitä väkisin vääntämistä ja tekopyhyyttä, ei kehtaa edes myöntää että hän itsekin ehkä tarvitsisi joskus vapaata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe