Ajattelin tässä heittää ajatuksen, että mitenkäs täällä ihmiset määrittelevät pakananuuden?
Millainen ihminen on pakana?
Onko pakana sellainen joka juo paljon alkoholia ja harrastaa vapaata seksiä ja puhuu paljon molemmista aiheesta, harjoittaa magiaa, on huolestunut ympäristöstä ja on muutenkin kiinnostunut luonnosta, ei kuulu kirkkoon, eikä allekirjoita kristinuskonnon oppeja mm. ei usko kristinuskonnon tulkintaan Jumalasta ja Saatanasta, mutta kunnioittaa kuitenkin eri kulttuureista poimittuja jumaluuksiaan ja jos seuraava/(-t) kuuluu omaan jumaluuskäsitykseen jota kunnioittaa, niin ehkä tulkitsee Saatanan ja/tai Luciferin omalla tavallaan esim. hedelmällisyyden ja/tai metsästyksen jumalaksi tai jumalallisen tiedon, viisauden ja ymmärryksen jumalaksi?
Taikka oman todellisen Itsen personoiduksi muodoksi?
Tai molemmiksi?
Voiko pakana tutkia okkultismia ja olla esim. okkultisti?
Ja eikö pakana omaa jonkinlaisen panteistisen käsityksen, että joka puolella on energiaa tai näkee jokaisen puun, kasvin, kiven, kannon, esineen jumaluutena tai käsittää että em. on oma sielu tai henki?
Ja siten kunnioittamisen arvoinen?
Pakanaksi itseään kutsuva käsittääkseni ei myöskään usko mihinkään monoteistiseen uskontoon mm. kristinuskonnon lisäksi, islam uskontoon, eikä monistiseen new ageen?
Mutta voiko pakana uskoa yliluonnollisuuteen, metafyysiseen todellisuuteen, olentoihin, henkiin ja yliluonnollisiin kykyihin, eri tasoihin mm. astraaliseen maailmaan?
Ja voiko pakanaksi kääntyä, jos on ennen ollut jossakin toisessa uskontosuunnassa, vai täytyykö ihmisen vain syntyä pakanaksi tai sen olla perinnnöllistä eli esiintyä suvussa?
Eikö pakana voi ottaa vaikutteita eri pakanauskonnoista mm. wiccalaisuudesta, satanismista, thelemasta tms. suuntauksesta?
Ja tällöinhän hän olisi eklektinen pakana, eikö?
Ja mitähän sanoisitte niistä, jotka sotkevat eri uskontoja ja yhdistävät niiden aineksia omaan elämänkatsomukseensa esim. tyyliin kristitty-wicca, satanisti-wicca, eikö tuota voi kutsua myös eklektiseksi pakanuudeksi?
Vaikka kuulostaa omituiselta ja sellaiselta että se olisi mahdotonta yhdistää mm. kristinuskontoa wiccalaisuuteen, koska eka uskontopuoli kieltää kaiken sen missä wiccalaisuudessa on kyse.
Entä mikä voisi olla pakanan tavoite elämässä?
Voiko olla sellainen että magian avulla saavutetaan parempaa elämää, oppisi hallitsemaan elämäänsä paremmin esim. saamaan aineellista vaurautta, seksikumppaneita, hyvän työpaikan yms. vai päämääränä on kehittää itseään henkisesti, löytää yhteyden omaan jumalalliseen puoleensa, suojelusenkeliin, Itseen, korkeampaan minään ja samalla tulla itse jumalaksi tai siis tuoda esille omaa jumalallista puoltaan?
Vai voiko olla samanaikaisesti molempia päämääriä vai ovatko nämä päämäärät toisilleen ristiriidassa?
Mitä muita päämääriä voi olla?
Jos tässä on virheitä, niin korjatkaa tai lisätkää omia mielipiteitä siitä miten pakanuuden tulisi määritellä ja milloin ihminen on pakana?
Ja voitte myös vastata kysymyksiini.
Usva
Pakanuuden määrittelyä
5
622
Vastaukset
- Star
Kaikille pakanoille on varmaankin yhteistä luonnonläheisyys ja kristinuskon kieltäminen.
Mutta tarkemmin voin vastata vain omasta puolestani, olen eklektinen wicca.
En juo hirveästi alkoholia, enkä harrasta vapaata seksiä lainkaan :).
Harjoitan magiaa, ja luulen että useatkin luonnonläheiset pakanat näin tekevät.
Luonto itsessään on magiaa.
Kun siellä liikkuu paljon, ei voi olla huomaamatta erilaisia energiavirtauksia ja energiakeskittymiä.
En tulkitse Saatanaa mitenkään, koska en usko siihen laisinkaan.
Itse asiassa asia on päinvastoin.
Kristityt ottivat pakanoitten Metsän herran, Sarvipään, silmätikukseen ja alkoivat tulkita hänet saatanaksi.
Koska halusivat käännyttää väkisin pakanat, ja tehdä heidän uskostaan kielletyn ja hävettävän.
Minä käsitän Jumaluuden juuri elämän voimana, energiana jota on kaikessa. Kivissä, puissa, vedessä, ilmassa, sekä elävissä olennoissa.
Eli jumaluutta on kaikessa.
Näen ihmisen osana luontoa, ihminen ei ole sen tärkeämpi kuin muukaan luonnossa.
Uskon että elämää on muullakin kuin aineellisella tasolla. Henkiolentoja, tai miten niitä sitten nimitetäänkään.
Tottakai pakanaksi voi "kääntyä".
Jos yhtäkkiä vain huomaa että ajattelee pakanan lailla, on pakana.
Jotkut syntyvätkin pakanoiksi (itse olen tällainen syntymäpakana), ja kyllähän pakanavanhempien lapsestakin usein tulee pakana.
Eklektinen pakana voi ottaa vaikutteita vähän mistä vaan, joka sopii hänen uskontonsa puitteisiin, esim. buddhalaisuudesta, taolaisuudesta, shamanismista, wiccalaisuudesta.
Kristinuskon ja saatana- käsityksen yhdistäminen wiccalaisuuteen on mielestäni järjetöntä!
Miksei ole rehellisesti luonnonläheinen kristitty, jos kerran uskoo kristittyjen jumalaan, mutta rakastaa luontoa?
Wiccat eivät usko paholaiseenkaan, joten yhtä huonosti onnistuu satanismin ja wiccan yhdistäminen.
Oma tavoite elämässäni on elää jokainen päivä kuin se olisi viimeiseni, nauttia ja iloita elämästä, olla vahingoittamatta ketään tai mitään tahallaan, oppia joka päivä jotakin uutta.
Sekä kasvaa henkisesti eteenpäin.
Magiaa voi käyttää elämässään mihin tarkoitukseen hyvänsä, kunhan sillä ei vahingoita ketään.
Eli myös toisen vapaata tahtoa vastaan olevat manipulointiloitsut jätän tekemättä.
Tässä vastasin siis vain omasta puolestani, pakanoita on kaikenlaisia ja kaikki eivät suinkaan ajattele samoin. - Karppa
Pakana tarkoitti alunperin maalaista, koska Rooman maailmanvalta ei oikein saanut maalaisia kristityiksi kristillisen keisarikunnan aikana. Nykyisin pakana on kristittyjen haukkumanimi ei-kristityille ja erityisesti uskonnottomille. Vapaa- ajattelijat käyttävät nimeä ylpeydellä.
Joten älä sekoita sitä tuohon teinityttöjen noita sekoiluun ja muuhun hihhulointiin uususkontojen parissa. Perkele ku ollaan vanhoista pääsemässä, niin joku neropatti väsää vaan uusia tilalle. Kauheaa... - Agwé
No eikös pakana ole kuka tahansa, joka ei kuulu yhteenkään suurista monoteistisistä uskonnoista?
:a: - Pakana
Katsoin joskus sanakirjasta ja siellä sanottiin, että muut paitsi kristityt, juutalaiset ja islamilaiset ovat pakanoita. Kuitenkin pakana-sanaa käytetään yleisesti tarkoittamaan ketä tahansa ei-kristittyä.
Alkoholi tai seksi ei tee kenestäkään enemmän tai vähemmän pakanaa varsinaisen määrittelynsä puolesta. Mutta esimerkiksi mormoneilta on alkoholin juonti kokonaan kielletty, niin en osaa sanoa tuleeko mormonista, jos hän juo, toisten mormonien näkökulmasta sitten pakana. (Meni aika hankalaksi selittely..)
Samalla tavalla kuin pakanuutta voi tietysti pohtia, että mikä on sitten esimerkiksi kristityn määritelmä. Riittääkö kristittynä olemiseen se, että kuuluu kirkkoon, se, että uskoo jumalaan ja saatanaan vai se, että elää ja tekee niin miten raamattu käskee?
Luulenpa että rajat ovat ylipäätänsä aika häilyväiset uskontoja käsiteltäessä, kuten voi olettaakin: ihmisen keksintö, jota miljoonat soveltavat.. - Chandi
Mielestäni pakanuus kuvaa (nykyisellään) hyvin sitä että ihminen ei hyväksy suurten laitosuskontojen uskontunnustuksia - vaikka toisaalta voi nähdä että kaikissa uskonnoissa on/oli alunperin sama pyrkimys. Jos ja kun on olemassa erilaisia pakanaliikkeitä, niin minä en niihen kuulu, joten voin puhua vain omasta puolestani kun omalla kohdallani olen muun muassa pakana koska (listaasi läpikäyden!):
- alkoholin käyttöni on oma asiani eikä kenenkään uskon saneleman tahon (en tosin käytä)
- seksuaalisuuteni toteuttaminen on minun päätettävissäni, ja parhaimmassa tapauksessa seksiä tulisi käyttää spirituaalisen harjoituksen osana
- saatana ei kiinnosta minua; saatanallisuus on yksi määrite ihmisten negatiivisuudelle, ts. ei ole olemassa ihmisen ulkopuolista saatanaa
- Luciferia tai mitä tahansa hahmoa pitää saada tutkia ilman pelottelijoiden ja hyssyttelijöiden hirmuvaltaa
- pidän arvossa Maan ja kosmoksen luonnostaan esiin tulevia seikkoja kuten tasaus- ja seisahduspäiviä (ja harrastan myös astrologiaa)
- kaikki on minulle verhottua energiaa ja elämä on pyhä
- New Age tarjoaa mielenkiintoisia juttuja, mutta sen parissa on paljon paskaa ja teennäisyyttä
- minä pakanana pidän yliluonnollista yms. todellisuutena johon harvat yltävät tieten tahtoen
- eklektisyys on väistämätön vaihtoehto jos ei halua ottaa valmiita pakkopullia; ja miksi hankkia kokonainen lehmä jos tarvitsee vain litran maitoa?
- nimitykset ovat toissijaisia, mutta toisinaan niitä tarvitaan tärpeiksi jotta tiedetään missä mennään
Kaiken kaikkiaan sanoisin että kuolemattoman Itsensä kanssa tietoiseen yhteyteen (yhdistymiseen) pyrkivä ihminen ei voi tuhlata aikaansa muuhun kuin hyödylliseen ja tarpeelliseen. Laitosuskonnoissa on niin paljon turhanpäiväistä ja jonninjoutavaa, että on pakko ronkkia viisauden jyvät sieltä täältä aina hollille osuessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005217870- 2322712
- 262601
- 1631979
- 1191835
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61626Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621188IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41165