Asenne

joojajuu

Sanokaas ihmiset, mistä te olette kehittäneet myönteisen asenteen elämää, työtä, rakkaussuhteita, rakkaussuruista selviämiseen, rahahuolia jne. kohtaan. Itse peruspositiivisena ihmisenä ajattelen positiivisesti luonnostaan, mutta kun minulta kysytään, mistä se positiivinen asenne koostuu, en osaa vastata.

Uskon että monille hyvästä asennoitumisesta olisi hyötyä elämässä yleensä ja sen vuoksi hyvät vinkit ovat nyt tarpeen.
Vaikka kuinka mielestäsi vähäpätöinen asia tulee mieleen, niin kirjoita. Eikä sitten mitään vitsejä.

33

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blablaisti

      Mitä surkeammin menee sen pienemmästä on opittava iloitsemaan. Nyt laman alla meitä on miljoonia jotka nauravat ihan kuollakseen ;- )

      • että voi oppia

        sinänsä iloitsemaan ns. pienistä asioista. Tuo on fraasi jota hoetaan, paina pääsi ja opi nöyrtymään. Siinä on luterilaisen nöyristelevää asennetta, jota oma mummonikin hoki.

        Sen sijaan väitän, että ihmiset joka tapauksessa iloitsevat ns. pienistä asioista (jos iloitsevat): auringonläikästä seinällä, kissan kehräämisestä, kahvin tuoksusta... Ystävällisestä bussikuskista, helläkätisestä hammaslääkäristä ja kirjaston olemassaolosta. Kympistä pankkitilillä.

        Se, että joku jää vaikka työttömäksi ja on pakko ruveta tekemään kaikki ruuat itse perunoista ja porkkanoista ja ostamaan vaatteet kirppikseltä on sopeutumista. Sopeutuminen ja selviäminen taas voivat tuoda tiettyä voiman tunnetta ja iloa, totta kai.


    • RRRRRampoliini

      kun vitsit ei sallittuja:(
      No joo,mun selvitytymispakkaukseen kuuluu huumori.Kun ei itku auta,heitetään vitsiksi sitten,tyyliin *kaatunutta maitoa on turha itkeä*.
      Se ei taas tarkoita sitä etten kantaisi vastuuta murheistani,kuten rahahuolista tai ihmissuhdehuolista.
      Toisekseen oon huomannut pieneen ikääni sen,että asioilla on tapana järjestyä.Sekään ei taas tarkoita sitä ettei niiden eteen tarvitsisi nähdä vaivaa.Mutta vaikka tuntuu yöllä että elämä romahtaa justiinsa käsiin,niin aamulla on vielä hengissä ja seuraavalla viikolla ja huolen aihe on saattanut selvitä.
      Mulla tulee varmasti luottamus asioiden järjestymiseen kotoa.Iskä on sellainen rauhallinen ja leppoisa ihminen,äiti myös.Niillä on ollut vaikeuksia aikoinaa(edellisen laman aikaan) talolainan kanssa ja muiden velkojen kanssa,kun me oltiin sisarusten kanssa pieniä.Niillä oli vahva luottamus et ne selviää ja ilmapiiri kotona oli kaikesta huolimatta leppoisa ja turvallinen.En edes tietäisi niillä olleen vaikeaa,jollei äiti olisi kertonut niistä ajoista nyt kun olen vanhempi.

      Pitää vaan löytää se sisäinen rauha ja ajattelutapa,ettei asiat järjesty murehtimalla.Jos on oikein vaikeaa,niin *päivä kerrallaan,mutta ajattele se päivä hyvänä* tyylillä selviää,tai minä ainakin selvisin ja selviän.

      Tämmösiä ajatuksia "keskenkasvuiselta" dallaajalta,siitä elämänvuoristoradan kolmannesta vaunusta:)

    • Ardea_C

      Positiivinen asenne syntyy useista erilaisista tekijöistä. Elämään voi suhtautua positiivisesti kun huomaa että kaikista vastoinkäymisistä ja epäonnistumisista huolimatta asiat ovat paremmin kuin ihmisillä keskimäärin. Siksi en voi ymmärtää suomalaisten ryppyotsaisuutta, me emme näe nälkää, meitä ei uhata väkivallalla, voimme liikkua vapaasti ja joskus jopa saavuttaa hetkellisen katoavan onnentunteen. Moni syntyy ääriolosuhteissa, elää kärsimyksessä, eikä koskaan saa mahdollisuutta.
      Rakkaussurut ovat usein itse aiheutettuja tai jos toinen osapuoli on yksin syyllinen, hän saa mennä, hän ei ole rakkauden arvoinen. Raha on paperia ja metallia, palvomme keksittyä arvon mittaria. Ihmisen ja elämän arvoa ei voi mitata rahassa.

      Luulen että positiivinen asenne on kuin rakkaus. Yksi kollektiivisen alitajunnan tuote, josta jokainen voi saada osansa jos on avoin ja valmis vastaanottamaan sen. Toiveilla on tapana toteutua, joten kannattaa olla varovainen toiveissaan - realismi ja omien tarpeiden kohtuullistaminen muiden tarpeisiin nähden on inhimillinen piirre. Jos toivot negatiivisia asioita jollekin muulle, koet vastenmielisyyttä tai vihaa, se voi kohdata silloin myös sinut. Jos toivot positiivisia asioita, vältät epämiellyttäviä tunteita ja vihaa, voi positiivinen asenne myös vallata sinut. Et voi saada mitään, jos et anna mitään.

      Ainoa asia mihin en voi suhtautua positiivisesti on työ. Työ on ihmiselle kuten raha arvon mitta, mutta myös pakkopaita, sinun on joskus ehkä tehtävä työssäsi asioita jotka sotivat inhimillisyyden periaatteita vastaan. Pahinta on se että et välttämättä edes tiedä tekeväsi pahaa, luulet vain tekeväsi rahaa.

    • M

      luulen että tuo myönteisyys tulee osikseen luonteesta eli pienenä lapsena me ollaan yleensä iloisia ja elämää täynnä jos vaan saadaan olla lapsia. Itse olen jo yli 30 ja olen tosin joutunut kokemaan paljon menetyksiä ja ikävää elämän varrella, mutta olen myös löytänyt tuon sisäsäisen lapsekkuuteeni/lapsen ja sillä on pötkinyt pitkälle vaikeinakin aikoina.

      Se että osaa ottaa rennosti, nauraa itselleen ja nauttia elämän pienistä asioista, Ihan vaan hyvästä aamupalasta lähtien eli mielestäni iloinen ja positiivinen asenne lähtee siitä että näkee nuo pienet arkiset asiat ja nauttii niistä.
      Myöskin urheilu on sellainen toveri joka antaa paljon positiivista asennetta elämään ja lisää energiaa ja hyvinvointia.

      Pidän myös tärkeenä sitä että ensin voi itse hyvin omassa elämässään, jotta voisi voida hyvin jonkun toisen kanssa ja jakaa onnellista arkea yhdessä.

      nykypäivänä tuntuu että ihmiset on suhteellisen pihalla omasta elämästään ja voi todella huonosti, on täynnä pelkoja jne eli silloin kuin tälläinen olo valtaa, niin pitäisi vaan osata/uskaltaa nauttia mahdollisimman yksinkertaisista asioista.

      Myöskin hetkessä elämämisen taito on sellainen taito jota harva osaa meistä, mutta jos siihen pystyy, niin uskon että se tuo myös positiivista oloa. monethan murehtiin menneitä ja tulevaa ja se vie taas suotta energiaa pois tästä hetkestä.

      yks asia on myös kun kohtaa vaikeuksia, pysähtyy ja käy läpi asioita ajan kanssa, jotta on taas eheämpi jatkamaan matkaansa ja uskon että tuollaisen pysähdyksen kautta on taas parempi, vahvempi ja iloisempi olla.

      mutta pointti on siis se, että ihmisten olisi hyvä nähdä mitä kaikkea mahdollista täällä voi saada aikaan ja voi tehdä, mutta monet rajaavat mahdollisuutensa ja "valitsevat" mielummin itsesäälin ja pahan olon. jokaisellahan on oikeus elää ja olla sitä mitä on, jos vaan on halua ja uskallusta. Kukaan ei kumminkaan saisi kieltää meitä olemasta sellaisia kuin haluamme olla...

      Aidolla minuudella elämä antaa paljon, koska pelot eivät ohjaa jatkuvasti ja tie ei ole niin tuskainen.
      Jokainen on oman elämänsä sankari ja mikäs olis sen hienompaa kun että jokainen uskaltaisi olla sitä ja tätä kautta nauttisi onnellisemmasta elämästä :)

      tässä ajatuksia ristiin ja rastiin eli ei niin selkeesti selitettynä, mut jotain kumminkin.

    • asenteen voi

      opetella aloittamalla siitä että etsii jokaisesta asiasta vähintään yhden hyvän puolen. Oppii katsomaan asiat toiselta kantilta kuin siltä negaitiviselta. Siitä se lähtee, ajatus että jokaisella asialla on kaksi puolta.

    • Rosie*

      Ajattelen, että kun minulla on ennenkin ollut vaikeaa ja olen siitäkin selvinnyt, niin miksen selviäisi tästäkin.

      Sitten minulla on paljon pieniä (ja joidenkin mielestä varmaan vähäpätöisiäkin asioita), joista saan iloa ja elämyksiä.

    • LaikaQ

      lyhyesti vastata. Uskoisin, että omalla kohdallani kyllä geenit ovat vahvasti syyllisiä. Olen saanut molemmilta suvuilta aikamoiset selviytymisgeenit, naurugeenit ja optimistigeenit, joten niillä eväillä on hyvä kuljeksia. Aina ei ole ollut ihan helppoakaan mutta en ole koskaan menettänyt aitoa uskoa siihen, että asiat muuttuvat paremmiksi, kun jaksaa uskoa, toivoa ja yrittää. Ja ne ovat muuttuneet. Joka kerta. Vuosi vuodelta elämä vain paremmaksi.

      Itse ajattelen tiivistetysti tältä pohjalta: jokainen on oman elämänsä valtias ja pakko ei ole kuin kuolla. Eli jos jokin asia tuntuu pahalta, vaikealta, itselle sopimattomalta, sen voi muuttaa. Tilanteesta voi lähteä, asiat voi tästä eteenpäin tehdä toisin. Monesti hyvinkin pienet muutokset tuovat hyvää mukanaan. Ja kun hyvää tulee, se vaikuttaa kaikkeen, antaa lisää potkua yrittää lisää. Luulisin, että positiivisuus on kierre, hyvänlaatuinen sellainen. Se kasvaa sitä mukaa, kun hyviä asioita alkaa kasaantua.

      Jostain juuri luin, että hyvä energia jatkaa liikettään. Eli jos vaikkapa silität kissaa, siitä hyötyy sillä hetkellä kissa mutta sekä sinun että kissan hyvä energia jatkaa kulkuaan ja joskus se tulee jostakin takaisin sinulle. Ihana ajatus. Uskon nimittäin itse juuri siihen, että jokainen omalla käytöksellään, olemuksellaan, asennoitumisellaan luo oman elämänsä, sen tunnelman ja sen tapahtumat, vetää tietynlaisia asioita puoleensa. Olen sen myös omassa elämässäni hyvin vahvasti kokenut.

      Sitä paitsi hukutan naiset, lapset, eläimet, kasvit ja kaiken muunkin hellyyksiin, joten hyvästä energiasta ei liene puutetta vähään aikaan :)!

    • m-u-a

      Se kai, että annan tunteiden tulla, sellaisena kuin ne ovat tullakseen, auttaa minua pitämään sisäisen maailmani 'puhtaana'.
      Rakkaus, viha, suru, ikävä, kaikki. Uudelleen, ja taas alusta..
      Ei aina ole kovin helppoa olla ihminen suurilla tunteilla, mutta minkäs teet.
      Eniten minulla tosin on tekemistä surun kanssa, ja aivan erityisen huono olen kestämään sydänsuruja. Mutta kestän kuitenkin, jotenkin. On vain oltava hiljaa, ja siipi maassa. Kuljettava allapäin tarvitsemansa aika.
      Näin kun toimin tunteideni kanssa, sisäinen vireeni pysyy kirkkaana. Valoisana.
      Ja aurinko saa paistaa, niin sisälle, kuin uloskin.

      • Rosareetta

        Hyvä keskustelunaloitus tämä syksyn alkuun :)

        Yritän myös antaa kaikkien tunteiden tulla, niin niitä ei tarvitse välttämättä jäädä tankkaamaan hirveän pitkäksi aikaa..

        Musta elämä ylipäätään on mukavampaa, kun yrittää löytää siitä nautinnollisia asioita ja olla turhaan kiristämättä vannetta liian tiukalle. Musta se on osittain ihan päätettävä asia, voi murehtia kaikesta mahdollisesta taikka koettaa tehdä elämästään nautinnollisen, itseään kuunnellen. Ei siihen tarvitse paljoa rahaa eikä välttämättä rakkauttakaan. Aina ei jaksa ja silloin voi vaikka poiketa videovuokraamoon:)


    • duedonne

      (sanoi Churchill). Tämä on mottoni ongelmatilanteissa, koska kyllä niitä helvettejä tulee eteen ennemmin tai myöhemmin. Itselläni paras lääke ongelmien käsittelyyn on ihan vaan suorasti, mutta mieluiten lämpimästi, kohdata ja käsitellä asiat. Selvittää (ainakin itselle), mistä loppujenlopuksi on kysymys. Mutta on monia tapoja hoitaa ongelmat ja elää eteenpäin. Lempeä, luova, nöyrä, ja epämuodollinen tyyli on iän tuomaa viisautta.

      Minua ällöttää yltiö- ja pakkopositiivisuus ("kyllä tuo minua hakkaava puoliso tuosta hyväksi muuttuu" ja kaikenlaiset hyväntahtoiset (itse)petokset.

      Parasta aitoa myönteisyyttä on olla aidosti läsnä tilanteessa kuin tilanteessa, niin lällyltä ja nollalta kuin se kuullostaakin.

      Olen kyllä aina ollut tietyllä tavalla peruspositiivinen, mutta en ilman kriittisyyttä. Täällä yltäkylläisessä mutta henkisesti kylmässä Suomessa ei saisi niin kovin helposti haudata siistiin positiivisuuden ja omahyväisyyden umpioon paskaa, joka velloo ja valtaa tilaa kaikkialla maailmassa - ja riittäähän sitä ihan jokaisen lähimaastossakin varmaan.

      Eli ihmisellä pitää olla ne kaksi sydäntä: toinen täynnä hellyyttä, toinen kylmää terästä. Ja kirkkaat, lempeät, älykkäät silmät arvioimaan asioita ympärillään.

      • duedonne

        tämän, johon ehdottomasti uskon:

        "Jostain juuri luin, että hyvä energia jatkaa liikettään. Eli jos vaikkapa silität kissaa, siitä hyötyy sillä hetkellä kissa mutta sekä sinun että kissan hyvä energia jatkaa kulkuaan ja joskus se tulee jostakin takaisin sinulle. Ihana ajatus. Uskon nimittäin itse juuri siihen, että jokainen omalla käytöksellään, olemuksellaan, asennoitumisellaan luo oman elämänsä, sen tunnelman ja sen tapahtumat, vetää tietynlaisia asioita puoleensa. Olen sen myös omassa elämässäni hyvin vahvasti kokenut.

        Sitä paitsi hukutan naiset, lapset, eläimet, kasvit ja kaiken muunkin hellyyksiin, joten hyvästä energiasta ei liene puutetta vähään aikaan :)!"

        Tässä on se kaiken myönteisyyden clue! Kiitos LaikaQ!!!


    • joojajuu

      Hyviä kommentteja. Ja lisääkin saa vielä kirjoittaa.

    • ohikulkenut heteromies

      Otan asiat sellaisina kuin ne ovat, ei kannata tunteilla tai haveilla.

      • pelinappula...

        ja tyytyy osaansa. Siinä se pieni ero.


      • ohikulkenut heteromies
        pelinappula... kirjoitti:

        ja tyytyy osaansa. Siinä se pieni ero.

        Minulla taitaa olla menestystarinoita enemmän kuin kymmenellä teistä lesboista.

        Aika paljon siitä syystä että otan asiat sellaisina kuin ne ovat, jos ihmiset sanovat että joku homma on mahdoton niin minä vaan teen sen.

        Tällä asenteella joutuu kummallisiin tilanteisiin. Päätyy tekemään huipputiedettä nobelistin kanssa tai treffeille lucia-neidon kanssa. Kumpikin oli varsin hauskaa.


      • ..................
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Minulla taitaa olla menestystarinoita enemmän kuin kymmenellä teistä lesboista.

        Aika paljon siitä syystä että otan asiat sellaisina kuin ne ovat, jos ihmiset sanovat että joku homma on mahdoton niin minä vaan teen sen.

        Tällä asenteella joutuu kummallisiin tilanteisiin. Päätyy tekemään huipputiedettä nobelistin kanssa tai treffeille lucia-neidon kanssa. Kumpikin oli varsin hauskaa.

        Vaikeaa ymmärtää että menestynyt hetero huipputiedemies ja Lucia-neidon deitti kirjoittelee lesbopalstalla ylistystä itsestään. Eikö kukaan muu millään muulla palstalla ota sinua todesta? Haluaisitko vaihtaa sukupuolta ja ruveta lesboksi?


      • ohikulkenut heteromies
        .................. kirjoitti:

        Vaikeaa ymmärtää että menestynyt hetero huipputiedemies ja Lucia-neidon deitti kirjoittelee lesbopalstalla ylistystä itsestään. Eikö kukaan muu millään muulla palstalla ota sinua todesta? Haluaisitko vaihtaa sukupuolta ja ruveta lesboksi?

        ...minä mikään huipputiedemies ole, kunhan yritän saada asioita menemään järkevään suuntaan...

        Ja kun suhtaudun asioihin kiihkottomasti niin tiedän että suurin hyöty minusta olisi se että makaisin kuolleena katuojassa. Kaikki hyötyisivät.

        En kuitenkaan sorru synkistelemään. Minä kestän mitä vaan, mutta paljon on heikompia. Jos synkistelen niin se tarttuu ja tulee ruumiita. :-)


      • Anonyymi
        UUSI
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Minulla taitaa olla menestystarinoita enemmän kuin kymmenellä teistä lesboista.

        Aika paljon siitä syystä että otan asiat sellaisina kuin ne ovat, jos ihmiset sanovat että joku homma on mahdoton niin minä vaan teen sen.

        Tällä asenteella joutuu kummallisiin tilanteisiin. Päätyy tekemään huipputiedettä nobelistin kanssa tai treffeille lucia-neidon kanssa. Kumpikin oli varsin hauskaa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17965939/jokainen-tunnistaa--ohikulkenut--heteromies--hattupaan
        Mahdoton ristiretkesi ei vaan toimi eikä onnistu.


    • nuori tyttönen

      ei ole mielestäni itsestäänselvä asia. Itselleni se on kasvanut kokemusten (no olen 18 mutta eri asioita kokenut) kertyessä, ja varsinkin eli mielenterveyden ongelmat ja kovat kokemukset ovat antaneet uttaa positiivista jännitystä elämään. Olen äärimmäisen herkkä joten en ole ikinä uskaltautunut parisuhdemarkkinoille, ja siitähän on tosiaan negatiivinen kuva, eli kaikki loppuu pASKasti.

      EN tiedä mistä suhdefobiani tulee, mutta jotenkin on vain fiilis että vähintään yksi suhteen osapuolista lähtee suhteesta aivan särkyneenä. Vanhempani ovat onnellisia joten siitä se ei ainakaan johdu. Luultavasti kaverisuhteet ovat tuottaneet niin paljon pettymyksiä etten voisi kuvitella mitä parisuhde toisi...

      • nytkin ihmettelen,

        miten erotilanteessa yhtäkkiä ei enää tarvitsekaan välittää toisesta. Usein jopa kieltäydytään antamasta mitään selitystä, kieltäydytään kokonaan keskustelemasta. Naps vain, ja toinen jätetään tyhjyyteen. Se jätettykin on kuitenkin ihminen. Olen kerran jättänyt, ja minulla oli kauan paha mieli ja huoli toisesta, en voisi koskaan olla välittämättä, minusta minulla tuossa tilanteessa oli vastuu olla tavoitettavissa hänelle, kuunnella jos hän haluaa puhua.
        Kumpa ihmiset kohtelisivat inhimillisesti toisiaan, tilanteesta huolimatta. Jäisi jätetyllekin jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä tilanteesta.
        Ehkä tämä ei nyt kuulunut tähän viestiketjuun, mutta on vain niin hirmuisen tärkeä asia.


    • ...

      Mä yritän etsiä huonoistakin asioista edes jotain hyvää. Kuitenkin ehkä tärkein asia, joka tekee musta sellaisen perusonnellisen vähän hankalampinakin aikoina, on se että huomasin jo parikymppisenä iloitsevani tosi pienistä jutuista. Ihminen on perusluonteeltaan sellainen, että se haluaa aina vain enemmän ja enemmän.. Kun jokin tavoite on saavutettu, on jo uusi mielessä. Ja kyllähän mullakin on tavoitteita mutta tyydyn kuitenkin kohtuu vähään ja ne asiat, joista oikeasti tulen onnelliseksi, on pieniä ja melko maanläheisiä. Mut tekee onnelliseksi esim. kahvilla käynti hyvän kaverin kanssa, liikunta yksin tai koirien tai kaverin kanssa, uusien asioiden oppiminen, hyvä leffa/kirja, kummilapsen kanssa vietetty laatuaika, suklaa, omille sähläyksille nauraminen jne.

      Suhtaudun yleensäkin elämään melko rennosti ja silloin kun sattuu niin paljon, että se tuntuu melkein fyysisenä kipuna, yritän ajatella, että tässäkin kivussa on se hyvä puoli, että ainakin mä tiedän olevani elossa, kun sattuu näin hemmetisti. Silloin mä yritän ajatella, että on sata kertaa parempi, että elämässä tuntee välillä surua ja ikävää ja välillä taas iloa ja onnellisuutta kuin että ei koskaan tuntisi yhtään mitään.. Ja mä ajattelen myös, että surut ja murheet kuuluvat elämään ja ne vaan täytyy käydä läpi ja kestää. Jos mä ajattelen mun elämää taaksepäin, niin yhtään niistä surullisista ajoista en antaisi pois, koska sen jälkeen on aina oppinut itsestä ja muista jotain uutta ja surun jälkeen elämä on aina järjestynyt jopa entistä paremmin.

      Mä myös luotan siihen, että elämä kantaa. Asiat järjestyvät aina, (mikä toki vaatii myös itseltä töitä sen eteen.) Täytyy myös muistaa, että me länsimaiset ihmiset olemme siinä mielessä hyvässä asemassa, että meillä on mielettömät mahdollisuudet tehdä, mitä haluamme. (Tekeekö se meistä silti onnellisempia kuin vaikkapa afganistanilaisista naisista? Luultavasti ei, koska emme ikinä ole tyytyväisiä siihen, mitä milloinkin on, vaan aina pitäisi olla enemmän ja asiat paremmin..)

    • asenne - <> -

      on sitä ettei välitä vi**uakaan vaikka menisi kuinka huonosti. Antaa mennä vaan!

      • sadness

        Mun kaveri meni evvk oma elämä-asenteella loppuun asti.Ulospäin näytti huolettomalta ja positiiviselta että kaikki menee miten menee,mutta eteenpäin kuitenkin,Wuhuu!

        Kunnes elämä ei kantanutkaan...Joku täällä väitti että *elämä kantaa kuitenkin*.Eipäs kannakkaa,harha luulo!
        Pelkkä positiivisuus ei riitä,tarvitaan paljon muutakin.Kun sä tiiät mitä,sä selviydyt.

        Elämä opettaa,opettele sä elämää!


      • ...
        sadness kirjoitti:

        Mun kaveri meni evvk oma elämä-asenteella loppuun asti.Ulospäin näytti huolettomalta ja positiiviselta että kaikki menee miten menee,mutta eteenpäin kuitenkin,Wuhuu!

        Kunnes elämä ei kantanutkaan...Joku täällä väitti että *elämä kantaa kuitenkin*.Eipäs kannakkaa,harha luulo!
        Pelkkä positiivisuus ei riitä,tarvitaan paljon muutakin.Kun sä tiiät mitä,sä selviydyt.

        Elämä opettaa,opettele sä elämää!

        En väittänyt, että elämä kantaa itsestään. Tottakai sen eteen on tehtävä töitä ja yritettävä. Silti oon sitä mieltä, että kun itse yrittää ja tekee töitä, elämä kyllä kantaa ja se tieto saa suhtautumaan elämään eri tavalla (positiivisemmin) kuin, jos koko ajan pitäisi pelätä kaikkea. Ei positiivisuutta ole mikään hälläväliä-asenne, sehän on välinpitämättömyyttä..

        Mullakin oli monta vuotta sitten saman ikäinen kaveri kuin mä itse. Hän oli varmasti yks kaikkien aikojen positiivisimmista, kilteimmistä ja hauskimmista ihmisistä. Ja kuitenkin kävi niin, että hän kuoli auto-onnettomuudessa vuonna 2002 ja oli kuollessaan 21-vuotias. Mutta oon varma, että positiivisesta luonteesta oli paljon iloa hänen lyhyen elämänsä aikana. Hänen hautajaisissaan oli niin paljon ystäviä ja sukulaisia, että kirkon takimmaisetkin penkkirivit olivat täynnä.


      • joojajuu
        sadness kirjoitti:

        Mun kaveri meni evvk oma elämä-asenteella loppuun asti.Ulospäin näytti huolettomalta ja positiiviselta että kaikki menee miten menee,mutta eteenpäin kuitenkin,Wuhuu!

        Kunnes elämä ei kantanutkaan...Joku täällä väitti että *elämä kantaa kuitenkin*.Eipäs kannakkaa,harha luulo!
        Pelkkä positiivisuus ei riitä,tarvitaan paljon muutakin.Kun sä tiiät mitä,sä selviydyt.

        Elämä opettaa,opettele sä elämää!

        Positiivisella asenteella on merkitystä sekä itselle että ympäristölle. Omat ajatuksemme ohjaavat elämäämme, hyvät ajatukset ohjaavat onnistumiseen. Tämä ei tietenkään tarkoita, että oma työ, oman elämän suhteen, jätetään kokonaan tekemättä ja heittäydytään kuin lastu laineille. Ei myöskään kannata huijata positiivisuudella sen enempää itseään kuin muitakaan. Positiivisuus on viisautta, kokonaisvaltaista ajattelua, ymmärrystä, ei rooli jota vedetään.

        Pahoillani kaverisi puolesta!


      • joojajuu
        ... kirjoitti:

        En väittänyt, että elämä kantaa itsestään. Tottakai sen eteen on tehtävä töitä ja yritettävä. Silti oon sitä mieltä, että kun itse yrittää ja tekee töitä, elämä kyllä kantaa ja se tieto saa suhtautumaan elämään eri tavalla (positiivisemmin) kuin, jos koko ajan pitäisi pelätä kaikkea. Ei positiivisuutta ole mikään hälläväliä-asenne, sehän on välinpitämättömyyttä..

        Mullakin oli monta vuotta sitten saman ikäinen kaveri kuin mä itse. Hän oli varmasti yks kaikkien aikojen positiivisimmista, kilteimmistä ja hauskimmista ihmisistä. Ja kuitenkin kävi niin, että hän kuoli auto-onnettomuudessa vuonna 2002 ja oli kuollessaan 21-vuotias. Mutta oon varma, että positiivisesta luonteesta oli paljon iloa hänen lyhyen elämänsä aikana. Hänen hautajaisissaan oli niin paljon ystäviä ja sukulaisia, että kirkon takimmaisetkin penkkirivit olivat täynnä.

        Viisaita sanoja, kiitos niistä!

        Pahollani kaverisi puolesta! Hienosti oivalsit tuonkin, lyhytkin elämä voi olla ilon täyttämä ja onnellinen sekä itselle että muille.


    • asenne?

      Tekisi mieli vähän purkaa käsitettä positiivinen asenne. Mielestäni positiivinen asenne voi pitää sisällään toivoa, uteliaisuutta, periksiantamattouutta.. Tai sitä, että käyttäytyy tietyllä tavalla - esim. perushymyilee vaikka tuntuisi miltä tahansa.

      Minulla on ollut niin raskas vuosi että minusta on tullut perushymyilijä. Itse asiassa haluaisin kuolla melkein joka hetki (en ole tekemässä itsemurhaa) mutta kun olen tekemisissä muiden ihmisten kanssa niin ikään kuin omaksi suojakseni esitän tiettyä positiivisuutta. Tai en edes esitä, se vaan tulee. En voi kuitenkaan kaiken maailman tuttaville alkaa selittämään sitä, mitä minulle oikeasti kuuluu. Niinpä hymyilen vähän ja lörpöttelen vähän, ja ihme kyllä tämä ei yleensä ainakaan huononna oloani. Toiminta vaikuttaa tunteeseen eikä päin vastoin.

      Joskus tulee vähän epätodellinen olo, niinkuin pari päivää sitten kun tapasin muinaisen kaverin, joka mukamasyllättyneenä tuli kyselemään kuulumisia ja sanoi, että oli kiva tavata. Ei olisi tullut mieleenkään kertoa, mitä todella on tapahtunut, vaan hymyilin (kai) ja vastailin ympäripyöreitä ja kyselin itsekin kohteliaasti jotain yhtäkaikkista.

      Olen myös pitkähkön tauon jälkeen palaamassa töihin vaikka sairasloman edellytykset täyttyvät. Ajattelen kuitenkin, että mitä enemmän pyörin täällä kotona niin sitä enemmän vajoan, joten voin kai yhtä hyvin olla töissä vaikka olisinkin joku kuori vain. Sitäpaitsi asiat eivät ole mustavalkoisia ja ihan vähän voin jossain tilanteessa olla oikeastikin läsnä ja aidosti positiivinen silloin kun siihen tarjoutuu tilaisuuksia. Kotona yksin ollessa tilaisuuksia on paljon vähemmän.

      Tämä nyt kai oli tarina enemmän positiivisen näköisestä kuin positiivisesta asenteesta, tai kirjavasta asenteesta.

      • joojajuu

        Itsekin oivalsit, että positiivisuus voi olla myös rooli, jota ikävinä hetkinä näytellään. Tämä ei ole kuitenkaan aidon positiivisuuden juttu.

        Aito positiivisuus on mielestäni jokaisen opeteltavissa. Elämämme saattaa näyttää nurjinta puoltaan, mutta kun opettelemme positiivisuutta, pysähdymme juuri tähän hetkeen.

        T ä h ä n!

        Voimme vaikka hetkeksi keskittyä hengitykseemme ja löytää siitä ilon aihe; miten ihanaa onkaan hengittää vapaasti, miten hyvältä tuntuukaan tuntea kehon elävyys.
        Kotoa löytyy varmasti ilon aiheita, yksityiskohtia, joista pidämme erityisen paljon.
        Positiivisuus kasvaa, meidän elämämme ei olekaan enää niin synkkää, kun huomaamme arjen pienten asioiden ilon.
        Kaikelle ikävälle kannattaa yrittää keksiä vastapariksi hyvä asia. Usein esim. työpaikan menetys koetaan hyvin lannistavana, ja vasta jälkeenpäin huomataan, että elämä muuttuikin parempaan suuntaa juuri työpaikan vaihtumisen vuoksi.
        Miksi emme siis kokiessamme vastoinkäymisiä ajattelisi, että haa, mitähän hyvä tämä tuokaan minulle tullessaan.

        Ajoittaisesti saa toki olla surullinen ja maassa, se kuuluu ihmisyyteen, mutta se olotila olkoon mahdollisimman nopeasti ohikiitävä.

        Tsemppiä sulle!


      • picarosa

        vaaditaan, että jaksaa kahlata eteenpäin varsinkin vaikeina aikoina. Useimmiten vaikeuksiksi lasketaan kaikki ns. maallinen, mutta kyllä se positiivisuus tulee sieltä sisältä. Mielestäni sitä joko on positiivinen tai sitten ei ole , mutta ei sitä voi "näytellä"!!! sillä positiivisuus on aitoa ja jos se ei sitä ole on se teeskentelyä.
        Elämä on kuljettanut tilanteeseen jos toiseenkin ja matkalla on kyllä karissut sinisilmäisyys siitä, että on oltava ns. mukava kaikkia kohtaan ja miellytettävä kaikkia. Tässä on mielistäni ero , mutta ainakin jotkut tuntuvat mieltävän tämän positiivisuudeksi(en tarkoita sinua), vaikka niillä ei olekaan mitään tekemistä keskenään. En usko että teeskennelty positiivisuus toimii, jos sisimmässään ihminen on kuitenkin naama nutturalla ja hymyilee kuitenkin kuin pepsodent mainos. Voipi olla huonompi yhtälö, eikä kaikkien sitäpaitsi tarvitse olla positiivisia , ne jotka ovat nauttikoot siitä ja ne jotka eivät saavat sitten olla naama nutturalla jos se kerran hyvältä tuntuu. Oikeasti ei muille tarvitse selitelläkkään kaikkia asioita , riittää kun itse on selvillä omista asioistaan ja hyväksyy itsensä semmoisena kun nut kukakinsattuu olemaan ja koittaa räpistellä elämässään eteenpäin. ps. voimia kohdata syksy


    • ohikulkenut heteromies

      Positiivinen elämänasenne ja positivismi ovat lähes vastakkaisia käsitteitä.

      Joskus ennenkin on tullut mietittyä miten paljon tuosta positiivisuus-hömpästä on käännösvirheen syytä.

      • joojajuu

        Minkälaista on positiivisuus hömppä?


    • Catsy_666

      Minuthan on leimattu perusnegaksi ihmiseksi, mutta ei se niin enää pidä paikkaansa, minä olen vain *kriittinen* ja nyt kun olen ollut kriittinen olen tullut siihen tulokseen, että ihmisiin kannattaa luottaa. "Elämä kantaa", sanovat krisselit, mutta sitten kun se ei enää kanna, voi kuolla pois. Kaikki me kuolemme, on yhdentekevää säästellä itseään eläkkeelle. Harvemmin olen tavannut onnellisen 80-vuotiaan. Mitäpä jos eläisit itsellesi nyt, välittämättä huomisesta?
      Ihmiset ovat joko hyviä tai pahoja. Jos lähdet siitä, että ihmiset ovat pääsääntöisesti pahoja, menetät siinä samalla mahdollisesti tilaisuuden tutustua hyviinkin ihmisiin. Toisaalta, jos olet avoin ja luottavainen, tapaat varmasti paljon hyviä ihmisiä, mutta on olemassa riski, että törmäät psykopaattiin. Pahimmassa tapauksessa kuolet, mutta sillä ei ole väliä, koska kuolet joka tapauksessa. Tärkeintä on se, miltä tuntuu nyt.

      Minä olen käynyt pyörämatkoilla tänä kesänä, niistä voi lukea blogistani stas.vuodatus.net . Minä olen jo vanha ja minua väsyttää. Joka kesä olen kuitenkin vanhempi. Miksi lykkäisin oman elämäni aloittamista?

      Kun lapsille tarjottiin yksi keksi tänään tai kaksi huomenna oli helppo arvata, kuinka lapset valitsevat. Huomisesta kun ei tiedä mitään, se on pelkkä lupaus, mutta keksi tänään on jotain konreettista. Kunpa aikuisetkin näkisivät maailman niin!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      250
      18375
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      81
      3100
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2151
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      265
      1387
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1262
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1073
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      949
    Aihe