Mökkisaunan puulattia pitää uusia. Mikä olisi paras materiaali, lattiaponttiko? Miten se pitäisi käsitellä? Naapuri kehui muottivaneria karkea puoli ylöspäin, mutta väri on ruma. Irtoaako siitä formaldehydiä? Lattialle tulee kiuas ja kevythormi.
Mistä mökkisaunan lattia?
6
16784
Vastaukset
- Leena
Meillä oli sama juttu viime kesänä ja päädyimme tavalliseen pontattuun lattialautaan (28 mm). Lattiasta tuli ainakin nätti.
Lautojen päät kannattaa upottaa hetkeksi homeenestoaineeseen ja myös pontit voi käsitellä. Vinha tai Osmo Color ovat hyviä. Sitten vaan Puulattioille tarkoitettu öljy valmiin lattian päälle. Siellä lattialla on niin viileää, että öljyn voi laittaa, vaikka seinille ei voikaan. Muista jättää tuuletusraot. Itse teimme keskelle saunaa kourun, josta vesi johdetaan keräilyastiaan, josta taas se pikku hiljaa imeytetään maahan. Nykyäänhän edellytetään tällainen harmaiden vesien keräys (siirtymäaika). Kallistukset kannattaa tehdä aika isoiksi ja muistaa aina saunomisen jälkeen lisätä pari puuta vielä pesään, niin että sauna kuivuu kunnolla.
Mainitsemasi filmipintainen vaneri toimii ihan hyvin, mutta on märkänä valtavan liukas tai karheapintaisena taas liiankin karhea jalan alla, ulkonäkö on myös ongelma (saatavana muuten myös ruskeana, en tosin tiedä löytyykö joka kaupasta). Joskus olen miettinyt, että mitäköhän tulisi, jos sileän vanerin päälle vetäisi laatoille tarkoitetun Slip Guard -kitkakäsittelyn, joka estää liukastumista todella hyvin. Kuluukin pois aika hitaasti.- Jocu
Minulla on ollut 28 mm pontattu lattialauta ilman mitään käsittelyjä saunassa ja erillisessä pesuhuoneessa yli 10 vuotta, ja ovat kuin uusia. Nykyiset kyllästysaineet ovat käytännössä pelkkää tärpättiä.
Kiuas ja piippu ovat ongelma. Minulla on niille perustussyvyydestä nouseva laatta.
- jonne
Kyllähän se pontattu 28mm lattia on tosi jämäkkä lattia mökille, mutta jos ei ole kovin kranttu ulkonäölle, niin tee niinkuin minä tein:
28mm pontattu lattialankku, sen päälle vesieristekäsittely ja sen päälle muovimatto.
Kestänyt tosi pitkään uuden veroisena.
Tässä vaan täytyy muistaa lattian tuuletus alapuolelta tulevan kosteuden varalta. Koska kyseessä on mökkisauna niin tuskin ongelmia tämän suhteen.Helppo pitää puhtaana!!! - Immu
Itselläni on sama projekti edessä. Olen miettinyt vaihtoehtoja. Päädyin tapaan, jossa riski on pienempi vesivuotojen ja homehtumisen suhteen.
Ajattelin laittaa villan paikalle styroxin (ei ime vettä), sen päälle filmivanerin jonka vesieristän ja valu päälle. Tämän jälkeen lattian voi vaikka laatoittaa, eikä laatat liiku niikuin ne todennäköisesti tekisivät mikäli laatoittaisin sen suoraan levyn päälle.
Ehkä vähän työläämpää, mutta pitempi ikäisempi.- pakkanen
Mitä se eristys siellä tekee? Ainoastaan tarpeen jos siellä on aina lämmöt päällä ja vedet ei saa jäätyä?
- Brysselin Jorma
Ulkosaunaan on aivan turha lähteä rakentamaan mitään vaivalloista. Saunassamme on ollut ns strombolimaalattia (20-50 mm soraa = pieniä pyöreitä kiviä) 15 vuotta. Viemäröintiä ei tarvita ja rallien päällä on mukava ja lämmin kulkea kesät talvet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844