Hirvikärpäset

1943

ovat ilmestyneet metsiin tänään. Eilisessä suunnistuksessa ei vielä ollut, tänään ainakin kolme käveli päänahassa. Minua eivät häiritse ellei ihan parvena käy kimppuun kuten kerran.

29

395

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi**

se hirvitakki suojaa melko hyvin. Tahtoohan niitä löytyä vielä sittenkin ulkoilupuvun saumoista, kun laittaa puvun pesukoneeseen.

• Otto-Vaan

Joko ne taas on liikkeellä.Ennakoitu kyllä on, tänään päänuppi hiuksista melkein paljaaksi.
      Helpompi sitten sukia vieraat pois.Vieläkin vierastan niitä, vaikka vuosia jo olleet
      piilopirtin maisemissa.
      Kuusimetsän laitaan kun menee, hyvin näkee kun suurena massana kohti tulevat.
      Hetkessä vaatetus oikein kihisee mokomia ötököitä.Joskus tuntuu vastenmieliseltä lähtä marjastamaan tai metsälle.Olisivat saanet itä naapurit aivan mielihyvin pitää nää pörriäiset ominaan.

• hyväthän

ne on sieltä saatu. Sudet, supikoirat, huorat, ja hirvikärpäset.

• Aamun ilonpisara
        hyväthän kirjoitti:

ne on sieltä saatu. Sudet, supikoirat, huorat, ja hirvikärpäset.

Olitpas löytänytkin kaikki sulostuttajat samalle riville.

Mutta...ne juuttaan hirvikärpäset ovat hyvin ihmisrakkaita ja tavallaan aivan tolloja, miksi eivät sitten viihdy hirvissä kun sienestäjiä kyttäävät ?

En kyllä jätä puolukoita keräämättä niitten takia, on kärpäshuppari tullut ostettua jo aikoja sitten, ja käytän.

• ..ovat inhottavia otuksia.

Käytin aiemmin metsässä liikkuessani sellaista metsänvihreää ulkoilupukua, ja tietenkin sain hirvikärpäsiä kimppuuni. Luulivat vissiin hirveksi.

Sitten luin jostain, että ne vierastavat kirkkaita värejä. Olenkin pari vuotta syksyisellä metsäretkellä pitänyt Rukan kirkkaankeltaista sadetakkia ja punaista
        myssyä. Ihme ja kumma. Kotona en löytänyt ainuttakaan hirvikärpästä itsestäni.

Saa vapaasti testata :-).

• Otto-:
        suvenkorento123 kirjoitti:

..ovat inhottavia otuksia.

Käytin aiemmin metsässä liikkuessani sellaista metsänvihreää ulkoilupukua, ja tietenkin sain hirvikärpäsiä kimppuuni. Luulivat vissiin hirveksi.

Sitten luin jostain, että ne vierastavat kirkkaita värejä. Olenkin pari vuotta syksyisellä metsäretkellä pitänyt Rukan kirkkaankeltaista sadetakkia ja punaista
        myssyä. Ihme ja kumma. Kotona en löytänyt ainuttakaan hirvikärpästä itsestäni.

Saa vapaasti testata :-).

Pitääkin ostaa huomioväri haalarit.Minua risoo syksyllä kun raivaussahan kanssa työskentelen, pitkin kehoa mennä vipeltävät öttiäiset.Pitää riisua varustus päältä vähän väliä.Kaikenlaista muuta kivaa olen kokeillut, mm valkosipulia.:)))
        Eipä tuntunut auttavan, jotain varmaan siitä nyt jäi puuttumaan.Olisko se vanhan viinan haju vielä lisä tehosteena parempi.:)

• suvenkorento*
        Otto-: kirjoitti:

Pitääkin ostaa huomioväri haalarit.Minua risoo syksyllä kun raivaussahan kanssa työskentelen, pitkin kehoa mennä vipeltävät öttiäiset.Pitää riisua varustus päältä vähän väliä.Kaikenlaista muuta kivaa olen kokeillut, mm valkosipulia.:)))
        Eipä tuntunut auttavan, jotain varmaan siitä nyt jäi puuttumaan.Olisko se vanhan viinan haju vielä lisä tehosteena parempi.:)

..kun en ole koskaan siinä tilassa metsään mennyt :-))

Huomioväriset haalarit ovat varmaan muutenkin siellä metsässä hyvä juttu, osta vaan.

• onnekkaita,

ettei ne ole vaikkapa hirvilepakoita, tai muitakaan suurempia elikoita.
        Viinan haju, lie, vaikka niitä houkuttaa, uusi tai vanha?

• Otto-:
        suvenkorento* kirjoitti:

..kun en ole koskaan siinä tilassa metsään mennyt :-))

Huomioväriset haalarit ovat varmaan muutenkin siellä metsässä hyvä juttu, osta vaan.

12 vuotta vanhaa Wiskiä, ollut ostaessa ja nyt ainakin 24 vuotta vanhaa.
        Oliskohan jo tarpeeksi vanhaa, vai pitäisköhän olla vieläkin vanhempaa.:)

"Siinä" tilassa on kyllä parempi saunaa lämmitellä, eikä könytä metsässä.

• suvenkorento*

12 vuotta vanhaa Wiskiä, ollut ostaessa ja nyt ainakin 24 vuotta vanhaa.
        Oliskohan jo tarpeeksi vanhaa, vai pitäisköhän olla vieläkin vanhempaa.:)

"Siinä" tilassa on kyllä parempi saunaa lämmitellä, eikä könytä metsässä.

..saunanlämmitys olisi oikein mukavaa ;-)... siinäkin tilassa....

• Otto-:
        onnekkaita, kirjoitti:

ettei ne ole vaikkapa hirvilepakoita, tai muitakaan suurempia elikoita.
        Viinan haju, lie, vaikka niitä houkuttaa, uusi tai vanha?

Hyökkäävistä lepakoista ei ole paljon kokemuksia.:)

Hyökkäävistä naakoista kylläkin, kun kymmenittäin tai ehkä sadoittain( ei kerinnä laskemaan) hyökkäsi kimppuun.

Tilanne oli tälläinen.Minun piti mennä korjaamaan erään kirkon kellotapulin päällä olevan ristin valaistus.Joku oli jättänyt joskus kulkiessaan ylhäällä olevan huoltoluukun auki.
        Oli talvi ja naakat oli kasaantuneet huipussa olevaan tilaan etsimään suojaa.
        Minä kun aloin tunkemaan itseäni siihen samaan tilaan, niin tietysti puolustivat suoja paikkaansa, eri mielisyyttä siitä meille seurasi.Lopulta kun hain enemmän päänsuojaa itselleni, minä pääsin siinä kisassa voitolle.Aika lujille se otti, sisukkaita lintuja ovat tarvittaessa.

• Linnut ..

Hyökkäävistä lepakoista ei ole paljon kokemuksia.:)

Hyökkäävistä naakoista kylläkin, kun kymmenittäin tai ehkä sadoittain( ei kerinnä laskemaan) hyökkäsi kimppuun.

Tilanne oli tälläinen.Minun piti mennä korjaamaan erään kirkon kellotapulin päällä olevan ristin valaistus.Joku oli jättänyt joskus kulkiessaan ylhäällä olevan huoltoluukun auki.
        Oli talvi ja naakat oli kasaantuneet huipussa olevaan tilaan etsimään suojaa.
        Minä kun aloin tunkemaan itseäni siihen samaan tilaan, niin tietysti puolustivat suoja paikkaansa, eri mielisyyttä siitä meille seurasi.Lopulta kun hain enemmän päänsuojaa itselleni, minä pääsin siinä kisassa voitolle.Aika lujille se otti, sisukkaita lintuja ovat tarvittaessa.

tuosta tulee mieleen. Kiva, kun kerroit, joskus viittasit asiaan, en silloin kehdannut/uskaltanut kysellä enempää.

Monena sinäkin olet ollut, kiipijänä kellotapuliinkin. Sieltä sitä näkeekin, taivaan ja tapulin. :)) Näkeeköhän taivaanrannan?

• Otto-:
        Linnut .. kirjoitti:

tuosta tulee mieleen. Kiva, kun kerroit, joskus viittasit asiaan, en silloin kehdannut/uskaltanut kysellä enempää.

Monena sinäkin olet ollut, kiipijänä kellotapuliinkin. Sieltä sitä näkeekin, taivaan ja tapulin. :)) Näkeeköhän taivaanrannan?

Näkee pitkälle, jopa taivaan rantakin häämöttää.
        Vieläkin paremmin näkee taivaanrannan maalarin, kun hän tallustaa siellä tapulin juurella.:)

• aina ....

Näkee pitkälle, jopa taivaan rantakin häämöttää.
        Vieläkin paremmin näkee taivaanrannan maalarin, kun hän tallustaa siellä tapulin juurella.:)

herttainen, mukava, sydämellinen, aito ja hauska, kuin myös jämy.

Taivaanrannanmaalarillekin toivotamme kai onnea?
        Jospa maalaa rannan taas kaikilla ajateltavissa olevina värisävyinä?

• Otto-:
        aina .... kirjoitti:

herttainen, mukava, sydämellinen, aito ja hauska, kuin myös jämy.

Taivaanrannanmaalarillekin toivotamme kai onnea?
        Jospa maalaa rannan taas kaikilla ajateltavissa olevina värisävyinä?

Yli sanoihin onkin nyt paras lopettaa ja putkahtaa vällyjen alle.:)

Kiitti ja kauniita unia*poistuu hymyssä suin*

ps.Kaikille maalareille sitten onnea, toivotaan sävyjen pysyvän kirkkaina ja haalistumattomina.

• ylisanoja. ☻

Yli sanoihin onkin nyt paras lopettaa ja putkahtaa vällyjen alle.:)

Kiitti ja kauniita unia*poistuu hymyssä suin*

ps.Kaikille maalareille sitten onnea, toivotaan sävyjen pysyvän kirkkaina ja haalistumattomina.

Enpä ole kohta kolmeen vuoteen sinun huomannut ketään piikittelevän.
        Toivotataan maalien pysyttävän kirkkautensa.

Hyvät Ödyt! ♥

• 1943

aloitin minäkin raivausurakkani. Tämän ajankohdan pusakka on vihreä, mutta en havainnut mitään hirvikärpästen ryntäystä. Jokunen kopsahti poskelle, mistä ne oli helppo napata ja nitistää. Yleensäkin olen vasta kotona joutunut kuoriutumaan vaatteistani, kymmenkunta on ryöminyt puserossa.

• Kakkospalmu

niitä pelkää? En käsitä. Kyllä paarmat ja itikat ovat pahempia, eihän näitä edes huomaa ennekuin illalla heittää vaatteet pois.
      Eivät pure, eivät pistä....mikä niissä ihmisiä kiusaa?

• Kokenut....

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hirvikärpänen

Tässä on asiaa ja tarkempaa tieto otuksesta, olen joutunut jokaisen pureman takia käymään lääkärissä, olen allerginen nostaa jopa kuumeen.

Ei allergikoille on ikävä myös purenta kutisee kauan.

Mihinkähän osoitteeseen voisi lähettää että saisi kokemusta toisetkin ;-DD

• hirvikärpääne

Niskasta ne minua tykkää purra. Viimeksi oli 3 paukamaa ja kestävät melkein puolivuotta. Niska on hankalan tuntuinen ja paukamat kipeitä!

• Kakkospalmu
        Kokenut.... kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hirvikärpänen

Tässä on asiaa ja tarkempaa tieto otuksesta, olen joutunut jokaisen pureman takia käymään lääkärissä, olen allerginen nostaa jopa kuumeen.

Ei allergikoille on ikävä myös purenta kutisee kauan.

Mihinkähän osoitteeseen voisi lähettää että saisi kokemusta toisetkin ;-DD

ja myös miksi eivät minuun tartu vaan pakoon lähtevät.

Syön jokapäivä juustoa ja siintähän ne eivät näemmä tykkää, - juustonmakuisesta verestä.

• 1943

jokunen kiusaa, mutta kerran sain suuren parven päälleni. Olin hyvässä tattipaikassa ja yritin huitoa niitä pois. Sen jälkeen en ole tällaista kokenut.

• Kakkospalmu
        1943 kirjoitti:

jokunen kiusaa, mutta kerran sain suuren parven päälleni. Olin hyvässä tattipaikassa ja yritin huitoa niitä pois. Sen jälkeen en ole tällaista kokenut.

etteivät tykkää savusta. Olen joskus nuoruudessani tupakoinut, mietin josko pitäisi aloittaa uudestaan..
        Täytyy nyt katsoa ensin jos alkavat pureskella, ehkä sitten.

• takaa ilmestyi
        Kakkospalmu kirjoitti:

etteivät tykkää savusta. Olen joskus nuoruudessani tupakoinut, mietin josko pitäisi aloittaa uudestaan..
        Täytyy nyt katsoa ensin jos alkavat pureskella, ehkä sitten.

marjanpoimija, joka oli pistänyt päähänsä tumman verkkosuojuksen ja lierihatun ja sateen varalta vielä tumman rukkatakin. Ilmeisesti hän oli sonnustautunut suojautumaan hirvikärpäsiltä. Mutta näky oli hurja ja pelottava, kun hän nousi ylös marjapehkosta.

• liukkaalla
        takaa ilmestyi kirjoitti:

marjanpoimija, joka oli pistänyt päähänsä tumman verkkosuojuksen ja lierihatun ja sateen varalta vielä tumman rukkatakin. Ilmeisesti hän oli sonnustautunut suojautumaan hirvikärpäsiltä. Mutta näky oli hurja ja pelottava, kun hän nousi ylös marjapehkosta.

pinnalla. Sadetakki hyvä myös poudalla. Hiukset tönköksi geelillä tai hiuslakalla, ei tartu hirvitykset!

• hei!
        1943 kirjoitti:

olen minäkin lukenut!

• takaa ilmestyi kirjoitti:

Eikös se ole niin, että vaaleaa ylle, kun menee metsään, jos aikoo pitää ne pirulaiset loitolla.
        Tummaa vaatetta kohden ne hyvinkin käyvät - luulevat hirveksi!

• 1947

jos saavat rauhassa oleentua. Inhottavia ne on ainakin. Onneksi en taida tänä vuonna niihin törmätä. Hissuttelen kotona haavoineni. Marjat on tältä vuodelta poimittu.

• 1943

koko ajan. Käväisin sienestämässä ja koko ajan piti napsia pois poskilta ja kaulalta. Sieniä on vähän ja eniten on kantarelleja, mikä on melko harvinaista. Tatteja ei ole juuri lainkaan, haperoita siellä täällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      96
      1260
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      37
      1255
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      286
      1105
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      107
      1025
    5. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      982
    6. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      18
      946
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      13
      918
    8. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      51
      900
    9. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      16
      801
    10. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      162
      798
    Aihe