Luoksetulon opettaminen..!?

Lapinkoirarakas9666

Hei!Ongelmamme on luoksetulo,seuraaminen,sivulla olemine jne. arkitottelevaisuuden asiat.Ensinnäkin,luoksetulo on suurin ongelma.Kun koiralle huutaa/sanoo hempeällä tai hieman vihaisemmalla äänellä ''tänne'' se luulee että se tarkoittaa että mene pois.Koirapuistoissa koira tottelee ''tänne'' käskyä kun ollaan lähdössä pois.Metsässä hän ei tottele kuin joskus.Koira on karannut muutaman kerran ja on ollut pitemmillään 20min karkuteillä.Koira on uros,ja ymmärtääkseni urokset menevät hajujen perässä..Auttaisiko kasrtointi karkailuun?Jokakerta kun koira tulee luokseni,palkitsen sen enkä aina laita hihnaan..Vaikka se tulisi karkumatkalta en ole sille julma,pitäiskö?
Miten saan koirani seuraamaan minua,vapaana ollessaan?Saisiko koiraltani ns.''nylkytyksen'' loppumaan?Tosissani tahdon kouluttaa koirastani mukavan nuoren 1-vuotiaan herran.Koulutusprosessi on vaikea,minulle sekä koiralle.Kiitämme koiranikanssa vastauksista! :D

10

986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakemaanikko

pentu- tai arkitottelevaisuuskoulutukseen, jos vain on mahdollista.

• KESKUSTELUNALOITTAJA9666

Heippa.Sakemannin omistaja ehdotit että vietäisin arkitottelevaisuus kurssille..Oppiiko koira sielä ''varmasti'' nämä asiat?Olen kuullut koirakouluista huonoja,sekä hyviä asioita.Kertokaa mielipiteenne käymistänne koirakouluista..Onko itä-helsingissä/helsingissä koirakouluja?Kellään kokemuksia?

• sakemaanikko
        KESKUSTELUNALOITTAJA9666 kirjoitti:

Heippa.Sakemannin omistaja ehdotit että vietäisin arkitottelevaisuus kurssille..Oppiiko koira sielä ''varmasti'' nämä asiat?Olen kuullut koirakouluista huonoja,sekä hyviä asioita.Kertokaa mielipiteenne käymistänne koirakouluista..Onko itä-helsingissä/helsingissä koirakouluja?Kellään kokemuksia?

en todellakaan tiedä, mutta luulisin sieltä ainakin löytyvän koulutusta joka lähtöön. Mainitsemani koulutusryhmät eivät takaa sitä, että koira oppii siellä yhtään mitään. Niissä koulutetaan koiran ohjaajaa, kuten tietenkin muussakin koirankoulutuksessa. Johonkin alkeiskoulutukseen kannattaa koiran kanssa mennä aina senkin takia, että siellä saa itselleen varmuutta koiran käsittelyyn. Vaikka ei edes olisi ensimmäinen koira kyseessä. Olen nähnyt jopa neljä-vuotiaan koiran penturyhmässä. Jos siis päätät johonkin ryhmään mennä, tee se avoimin mielin ja valmiina oppimaan.

• ----

Kokeiles luoksetulon opettamiseen tätä!
      Eli lähde koirasi kanssa metsään, tai jonnekkin paikkaan, missä ei ole muita. Ota mukaasi pitkä (ainakin 10m) kevyt naru ja iso rasiallinen kinkkua. Sido paikan päällä naru koiran pantaan ja anna sen oll maassa koiran perässä. (tarvittaessa voit ohjata koiraa, jos se lähtee väärään suuntaan narun avulla) sitten ota kourallinen kinkkua. Sano koiran nimi innostavalla äänellä ja kutsu sitä. Jos se ei reagoi, näytä kinkkua. Jos se ei vieläkään tule, nykäise hieman narusta. (älä vedä sitä luoksesi!) Jos se ei vieläkään tule lähde juoksemaaan pois päin. Kyll se sieltä jossain vaiheess tulee ja silloin sinä annat sen kourallisen kinkkua, kehut, leikit, hössötät!! Tee tuo pari kertaa ja kohta koira tulee helpommin ja nopeammin. Älä aina näytä kuitenkaan kinkkua, jotta koira ei opi olemaan tulematta ilman kinkkua. Tee samanlaisia harjoituksia kotona sohvalla istuessasi. kutsu koira ja anna rasiallinen kinkkua. kyllä se koira siitä oppii!! Toivottavasti auttoi.

• täällä...

Tässä hyvä nettisivu:kumikana.org/koulutus/luoksetulo1.html

• RölliHipsuNöpö

Moi ! Mulla on itelläni kaks koiraa, toinen on jo 4 ja toinen on vasta 8vko, ja osaa jo oman nimensä ja tänne tai tule käskyn. Tottakai suurin osa jutuistä on kiinni koiran luonteesta. Mutta yks hyvä keino on se, että laitat sen istumaan tai seisomaan jonnekkin, ja sitten lähdet itse takaperin hölkkäämään pois päin koirasta, ja kun koira lähtee seuraamaan, niin sanot sen "tänne" tai "tule" tai mitä haluatkaan :D

Sitten on vielä yks jota harjotellaan sisällä, jos ootte esim olkkarissa, ja koira on huoneen toisesssa päässä. Niin taputa vvaikka lattiaan, ja kun koira kiinnostuu ja tulee niin sitten sanot sen "tänne" tai sitten "tule" tai mitä haluatkaan. Näin ainakin meijän 8vko poika on oppinut . Siis se on oppinut tuolla lattiaan koputtamalla. Ja aina kannattaa kyykistyä, niin sittten koira kiinnittää huomion.

Seurvaa, tai sivulle käsky onniistuu niin että jonkun namupalan otat ja annat sen haistella sitä ja sitten vaikka nuollaista, ja sitten kun se sitä haluaa niin nostat vaikka silmien korkeudelle ja lähdet rauhassa kävelemään ja sanot sitä seuraa käskyä.

Näin meillä on opetettu, ja hyvin on toimnut :D

• Koiraihminen-.?

8vkoinen pentu on aivan eriasia kuin 1-vuotias uroskoira.8Vkoinen on vielä niin nuori ettei uskalla oikein tutkiskella maailmaa.1vuotias koira on jo nähnyt sen verran maailmaa,että haluaa varmasti nähdä sitä lisääkin.Voisin jopa vannoa että tämän sinun 8vkoisen pennunkanssa tulee olemaan ongelmia viimeistään murkkuiässä.

• koirakouluun

Jos teillä ei ole koiran kanssa mitään jalostussuunnitelmia niin kastrointi kannattaa tehdä nyt nuorelle koiralle. Vanhemmallekin mutta ongelma on silloin se että koira oppii nopeasti tietyt käytöstavat.

ensinnäkin luoksetulo on aina kiva asia, luoksetulo käsky on aina iloinen asia. Et voi huutaa koiralle vihaisena tänne ja sitten miettiä että miksi se ei tule. Sen sijaan voit toki ärähtää koiralle siitä että se ei kuuntele, sitten iloinen tänne käsky.
      Ja kun se koira tulee, et voi sitä rankaista eli tässä olet tehnyt ihan oikein. Mutta ei sitä nyt välttämättä kannata milläänherkulla palkata jos se luoksetulon on kestänyt iät ja ajat. Palkkaa vain kun se luoksetulo on nopea. Jos koira ei kuuntele, mene sen luokse tai ärähdä kauempaa.

Ja olen samaa mieltä että koirakouluun vain. Erojahan niissä on mutta siellä koirasi oppii toimimaan sinun kanssasi ja saat itse neuvoja. Itse voit varmasti netistä etsiä niitä kouluja.

• X--X

Sun koirasi taitaa olla ns. murkkuiässä. Silloin yleensäkin koettelevat omistajaansa tavallista enemmän, niin kuin ihmislapsetkin. Tämä menee ohi, mutta ymmärtänet tuon kovapäisyyden paremmin.

Metsästysviettisen koiran kanssa metsässä oleminen haastaa sinut ja sinun tärkeyden. Tällaisen koiran kanssa voi olla haasteellista alkaa kisata kumpi sitä kiinnostaa enemmän; tulla sun luo vai juosta niiden tuhansien ihanien hajujen perässä. Ei tullut rotu esille, joten vaikea arvioida, miten tiukasta ongelmasta olisi kyse. Mutta, sulla pitäisi olla jotakin enemmän tarjota kuin metsällä, tai sitten saada koira tajuamaan, et sinua pitää totella kaikesta huolimatta. Tähän varmaan tarvitset ulkopuolisten vinkkejä.

Nylkyttäminen on alistamista. Jos toinen koira pyrkii astumaan toista koiraa, se alistaa sitä, ja viestinä on, ettei pidä toista arvossa. Sinuna antaisin koiralle huutia, jos yrittää tehdä sitä. Muuten tuolla oli jo vinkkejä arkitottelevaisuudesta. Käytä myös niitä.

• tulee sieltä jostakin

karkureissulta, älä palkitse.
      Luoksetuloharjoituksia voi harrastaa kotona sisällä rauhassa, sisältä siirrytään häiriöttömään lähimaastoon.
      Joku ehdotti sinulle liinaa =(pyykkinaru) jolla saat maastossa koiran karkailumahikset estettyä.
      Koiraa on turha huudella kun se keskittyy hajumaailmaan, kutsu silloin kun se itsekseen noteeraa ja katsoo sinua, silloin nopea kutsu ja annat makupalan kun se tulee.
      Lapinkoira on viisas ja kusettaa mielellään taluttajaansa ja huomaa omistajansa heikkoudet alta aikayksikön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe