Koulukiusaaminen ja syrjintä

------------------------

Tyttöni aloitti 7. luokan. Häntä on viime vuosina syrjitty ja nimitelty luokalla eikä hänellä ole ystäviä enää nimeksikään.
Järkyttävä tapahtuma oli kun lapseni kertoi, että keväällä luokan pelatessa polttopalloa ryhmäjaossa kukaan ei ollut ottanut häntä joukkueeseensa. Opettaja ei ollut reagoinut tilanteeseen mitenkään vaan oli ollut yrittävinään olla huomaamatta tytärtäni ja tyttäreni oli seisonut kentän laidalla itsekseen. Minulle kertoi sitten itkien tapahtuman.
Olen ollut yhteydessä opettajaan nimittelyn tiimoilta ja ope pitänyt puhuttelun kerran jollekin. Erinäisten muiden selvittelyn tiimoilta kerroin tuosta polttopallo jutusta rehtorille joka ihmetteli asiaa mutta asia jäi siihen. Ko. opettaja koetti vähätellä polttopallojuttua ikäänkuin sitä ei olisi tapahtunut noin.

Nyt ylä-asteen aloitettua nämä ent.luokan pissikset ovat samalla luokalla ja tyttäreni edelleen ilman kaveria. Yksi tyttö olisi vanhasta luokasta rinnakkaisluokalla, jonka kanssa hänellä olisi jotain yhteistä ja voisi kaveerata edes vähän. Vararehtorilta pyydettyäni luokan siirtoani, asia ei tuntunut juuri hetkauttavan vaan tuli fiilis, että on tyttöni vika jos hän on syrjitty ja kyseli onko oppimisvaikeuksia joita ei todellakaan ole.

Mitä tässä voisi tehdä? Olo on voimaton ja on raastavaa ajatella miten raskasta tytölleni koulussa käynti on.

36

5032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedän

      Itse olin aikoinaan peruskoulussa se joka jäi aina viimeisten joukkoon kun jaettiin joukkueita, johtuen siitä että en ollu kovin urheilullinen tai sosiaalinen.

      Kyllä se joskus harmitti, mutta peruskoulun jälkeen olen pärjännyt hyvin jatko-opinnoissa ja työelämässä.

      Ei lapsiakaan oikein voi pakottaa leikkimään ja kaveraamaan keskenään. Kiusaamiseen on tietysti puututtava, sillä kyllä kaikkien kanssa pitää tulla toimeen ja kunioittaa toisia, vaikka ei tykkäisikään.