Koulukiusaaminen ja syrjintä

------------------------

Tyttöni aloitti 7. luokan. Häntä on viime vuosina syrjitty ja nimitelty luokalla eikä hänellä ole ystäviä enää nimeksikään.
Järkyttävä tapahtuma oli kun lapseni kertoi, että keväällä luokan pelatessa polttopalloa ryhmäjaossa kukaan ei ollut ottanut häntä joukkueeseensa. Opettaja ei ollut reagoinut tilanteeseen mitenkään vaan oli ollut yrittävinään olla huomaamatta tytärtäni ja tyttäreni oli seisonut kentän laidalla itsekseen. Minulle kertoi sitten itkien tapahtuman.
Olen ollut yhteydessä opettajaan nimittelyn tiimoilta ja ope pitänyt puhuttelun kerran jollekin. Erinäisten muiden selvittelyn tiimoilta kerroin tuosta polttopallo jutusta rehtorille joka ihmetteli asiaa mutta asia jäi siihen. Ko. opettaja koetti vähätellä polttopallojuttua ikäänkuin sitä ei olisi tapahtunut noin.

Nyt ylä-asteen aloitettua nämä ent.luokan pissikset ovat samalla luokalla ja tyttäreni edelleen ilman kaveria. Yksi tyttö olisi vanhasta luokasta rinnakkaisluokalla, jonka kanssa hänellä olisi jotain yhteistä ja voisi kaveerata edes vähän. Vararehtorilta pyydettyäni luokan siirtoani, asia ei tuntunut juuri hetkauttavan vaan tuli fiilis, että on tyttöni vika jos hän on syrjitty ja kyseli onko oppimisvaikeuksia joita ei todellakaan ole.

Mitä tässä voisi tehdä? Olo on voimaton ja on raastavaa ajatella miten raskasta tytölleni koulussa käynti on.

36

5032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedän

      Itse olin aikoinaan peruskoulussa se joka jäi aina viimeisten joukkoon kun jaettiin joukkueita, johtuen siitä että en ollu kovin urheilullinen tai sosiaalinen.

      Kyllä se joskus harmitti, mutta peruskoulun jälkeen olen pärjännyt hyvin jatko-opinnoissa ja työelämässä.

      Ei lapsiakaan oikein voi pakottaa leikkimään ja kaveraamaan keskenään. Kiusaamiseen on tietysti puututtava, sillä kyllä kaikkien kanssa pitää tulla toimeen ja kunioittaa toisia, vaikka ei tykkäisikään.

      Joillekkin vaan on vaikeampaa hankkia kavereita, eikä sitä taitoa oikein voi opetella. Jotenkin vaan pitäisi selvitä nuoruuden myllerrykset ilman henkisiä vaurioita.

      • Yksi meistä

        Olen vuosia murehtinut tyttäreni kaverien vähyyttä. Nyt hän on kahdeksannella ja tilanne ei ole yhtään parantunut. Mutta siinä, missä naapurin tytär tulee itkien kotiin ja kertoo kiusaamisestaan, minun tyttäreni on hiljaa ja sanoo kaiken olevan ihan ookoo. He tuntuvat käsittelevän tätä asiaa ihan eri tavalla, siinä missä toinen avaa suunsa ja purkaa pahan olonsa, minun jälkikasvuni kohauttelee harteitaan. Olen monta vuotta ollut siinä uskossa, että hän on alistuja, joka ei uskalla sanoa pahaa oloaan vaan suree yksinään, mutta onko se sittenkään näin? "Kun kaveriksi ei voi pakottaa", hän sanoo kun kysyin asiasta. "Enkä edes heidän kanssaan halua olla. En pidä heistä, siis miksi välittäisin, mitä he ajattelevat? Voi olla, että minua syrjitään, mutta olen senverran toope, etten sitten aina varmaankaan huomaa." Ja sitten on hiljaa ja lisää "minulla on kuule ihan oikeitakin ongelmia" viitaten pariin leikkaukseensa.

        Ei kaverittomana ole varmaankaan helppoa, mutta sellaista elämä joskus on. En halua lisätä tyttäreni painolastia murehtimalla asiasta, jollen en mitään voi.


      • suru puserossa
        Yksi meistä kirjoitti:

        Olen vuosia murehtinut tyttäreni kaverien vähyyttä. Nyt hän on kahdeksannella ja tilanne ei ole yhtään parantunut. Mutta siinä, missä naapurin tytär tulee itkien kotiin ja kertoo kiusaamisestaan, minun tyttäreni on hiljaa ja sanoo kaiken olevan ihan ookoo. He tuntuvat käsittelevän tätä asiaa ihan eri tavalla, siinä missä toinen avaa suunsa ja purkaa pahan olonsa, minun jälkikasvuni kohauttelee harteitaan. Olen monta vuotta ollut siinä uskossa, että hän on alistuja, joka ei uskalla sanoa pahaa oloaan vaan suree yksinään, mutta onko se sittenkään näin? "Kun kaveriksi ei voi pakottaa", hän sanoo kun kysyin asiasta. "Enkä edes heidän kanssaan halua olla. En pidä heistä, siis miksi välittäisin, mitä he ajattelevat? Voi olla, että minua syrjitään, mutta olen senverran toope, etten sitten aina varmaankaan huomaa." Ja sitten on hiljaa ja lisää "minulla on kuule ihan oikeitakin ongelmia" viitaten pariin leikkaukseensa.

        Ei kaverittomana ole varmaankaan helppoa, mutta sellaista elämä joskus on. En halua lisätä tyttäreni painolastia murehtimalla asiasta, jollen en mitään voi.

        Oli mukavaa lukea kokemuksistanne, vaikka en tietenkään toivo teille tuollaisia ongelmia. Mukavaa siksi, että meidän perheessämme on hyvin samanlaisia kokemuksia. Oma tyttöni on nyt 12, mutta murrosikä on jo pitkällä. Hän käy koulua, jossa on luokat 5-9, joten isojen elämäähän siellä jo eletään. Tyttöni on todella fiksu ja pärjää hyvin koulussa, mutta kavereita on vaikea saada. Tuttuja on, jopa joku vapaa-ajan kaveri, mutta ei sellaista sydänystävää jonka kanssa voisi jakaa asioita. Hän on useimmiten koulun jälkeen yksin. Nyt on yksi luokan tytöistä ollut välituntiseurana melkein aina, joten pidän peukkuja lähemmän ystävyyden syntymiselle. En kuitenkaan kysele tytöltä liikoja, koska minäkään en halua painostaa häntä. Jos uteliaisuus saa vallan, niin kyselen sitten kuulumisia tytön mukavalta opettajalta. Myös minun tytölläni on sairaus, joka vaatii jatkossa leikkaushoitoa. Ensimmäinen on tulossa kesään mennessä. Nuoret vain tuntuvat vierastavan kaikkea vähänkin erilaista enemmän, kuin pienemmät lapset.

        "minulla on kuule ihan oikeitakin ongelmia"
        Voisi olla vaikka minun tyttöni suusta...
        Tiedän kuitenkin, että asia on hänelle hyvin raskas kantaa. Tekisin mitä tahansa, että hänelle löytyisi edes yksi todellinen ystävä.


      • swing high,swing low
        Yksi meistä kirjoitti:

        Olen vuosia murehtinut tyttäreni kaverien vähyyttä. Nyt hän on kahdeksannella ja tilanne ei ole yhtään parantunut. Mutta siinä, missä naapurin tytär tulee itkien kotiin ja kertoo kiusaamisestaan, minun tyttäreni on hiljaa ja sanoo kaiken olevan ihan ookoo. He tuntuvat käsittelevän tätä asiaa ihan eri tavalla, siinä missä toinen avaa suunsa ja purkaa pahan olonsa, minun jälkikasvuni kohauttelee harteitaan. Olen monta vuotta ollut siinä uskossa, että hän on alistuja, joka ei uskalla sanoa pahaa oloaan vaan suree yksinään, mutta onko se sittenkään näin? "Kun kaveriksi ei voi pakottaa", hän sanoo kun kysyin asiasta. "Enkä edes heidän kanssaan halua olla. En pidä heistä, siis miksi välittäisin, mitä he ajattelevat? Voi olla, että minua syrjitään, mutta olen senverran toope, etten sitten aina varmaankaan huomaa." Ja sitten on hiljaa ja lisää "minulla on kuule ihan oikeitakin ongelmia" viitaten pariin leikkaukseensa.

        Ei kaverittomana ole varmaankaan helppoa, mutta sellaista elämä joskus on. En halua lisätä tyttäreni painolastia murehtimalla asiasta, jollen en mitään voi.

        Mulla itsellä oli aikanaan koulussa myös "sosiaalisia"ongelmia,mä jäin aina ilman paria paritöissä tai viimeiseksi kun liikuntatunnilla jaettiin joukkueita....eipä tainnut montaa kaveriakaan olla,ja kaikesta tuosta saan kiittää rakasta ja hyvää tarkoittavaa äitiäni......
        Eka ja tokaluokan välisenä kesänä mulla todettiin lapsuusiän diabetes.Siihen aikaan ei ollut sokerittomia karkkeja nimeksikään,saati muita herkkuja mitä diabeetikko olisi voinut syödä,sokeriahan ei saanut ola missään,yhtään.Ja kaikki mitä söi piti laskea tosi tarkkaan,siis TOSI tarkkaan.Niin ja liikuntaharrastukset,voi jösses sentään,enhän mä voinut enää käydä tanssitunneilla tai pelaamassa tai ratsastamassa tai tehdä mitään ilman valvovaa silmää;mulla olisi vaikka voinut verensokerit laskea liian alas.Jos meidän äiti ei voinut tulla seuraamaan harkkoja niin en voinut mennä harkkoihin kun jotakin voi sattua...Eihän kukaan voi revetä joka paikkaan joten harrastukset jäi sitten alkutaipaleelle...
        Toka vuosi alkoi koulussa;äitini tuli kouluun oikein pitämään "esitelmän" luokallemme kuinka tulee toimia jos minulta vaikka laskee verensokerit,taikka nousee verensokerit liian ylös etc..etc...
        Koulun keittolassakin hän kävi selostamassa mitä voin syödä, ja mitä en,ja että minkä verran mitäkin saan syödä vai saanko syödä ylipäätään mitään...
        Siitä se alkoi ;elämä menemään päin helsinkiä...kaverit alkoi karsastaa koska voisin vaikka saada jonkun kohtauksen,mennä vaikka"rikki"pihaleikeissä...paritöissä ei löytynyt enään paria;ne kai luuli että diabetes oli oli syönyt minut minunitseni sisältä,jäljellä oli vai diabetes jonka kanssa ei voinut olla kaveri koska sehän voi vaikka tarttua...niin ja liikuntatunneilla jäin viimeiseksi kun joukkueita valittiin,koska kukaan ei halunnut joukkueeseensa sitä joka eivoi enään tehdä mitään kun voi sattua jotain....
        Eli yhden kesän aikana menetin kaverini,itsetuntoni,elämäni...kiitos vain äiti.

        Yläasteella mä vaihdoin koulua...ihan uuteen kouluun.Yksin.kaikki ala-asteen luokkakaverit jäi toiseen kouluun;mun piti alkaa pistään itseäni koulusakin joten pienemmässä luokassa se kävisi paremmin,sanoi rakas äiti.
        Mä sain uusia kavereita,enkä ollut enään viimeinen kun joukkueita valittiin liikkatunnilla.
        Mutta ne ei tiennyt että mulla oli se,siis diabetes joka oli kuin vankila.Mä en vain kehdannut kertoa kenellekkään.Äiti olisi halunnut tulla yläasteellakin vielä söksösttämään kouluun diabeteksestä,mutta annoin sille kaks vaihtoehtoa;se pysyy kotona ja hiljaa tai mä lopetn koulun.Hiljaisuus oli kai parempi vaihtoehto.
        Meillä oli seiskalla sitten esitelmän pito jostain itselleen tärkeästä;mäpidin esitelmäni diabeteksestä,silloin sain vasta kerrottua luokalleni että sairastin sitä;ei ne menneetkään karkuun kun mä sain itse sen kerrottua,omista kokemuksista,kuin se olisi ollut mun ystävä ,eikä mikään vankila nin kuin mä vielä ala-asteella luulin....
        Mutta mä tarviin joskus omaa aikaa...mä olen vieläkin välillä syrjäänvetäytyvä...
        mutta on olemassa kahdenlaisia ihmisiä:on niitä jotka seisoo salin keskellä ja tohottaa joka suuntaan olematta hetkeäkään paikallaan ,ja sitten on niitä jotka seisoo salin seinustalla ja arvioi ja tarkkailee elämää ympärillään ...ja silti kummatkin on onnellisia,välittämättä siitä mitä toinen on.

        Pakko myöntää;mä olen tuo tarkkailija;mä katselen mitä muut duunaa siellä salin keskellä mä arvion niitä itsekseni,jos ne tanssii ja se tanssi näyttää mukavalta,mä voin käydä pyörähtämässä mukana...ja palaan sitten sinne seinustalle.....Siellä on turvallista


    • samankokenut

      samaa settiä mulla ollu koko peruskoulun (aloitin juuri lukion). turha kamppailla vastaan, parempi vaihtaa koulua tai paikkakuntaa.

    • ohhohh

      Juuri näin. Koulun puuttuminen on ollut kyseenalaista ja lieneekö puututtu laisinkaan kertomaasi kiusaamiseen. Olen kuullut samansisältöisiä kertomuksia, jossa lasta on kiusattu, syyllistä haetaankin kiusatusta. Taistele ja ole yhteydessä rehtoriin, koulutoimenjohtajaan, jos ei selviä kiusaaminen, ota yhteys lääniin tai poliisiin.

      • Ketokaa

        Aina ollaan sanomassa että "koulu ei tee mitään". Mitä koulu voi tehdä, muuta kuin pitää kiusaajan erossa kiusatusta?

        Yleensä kiusatuksi joutumisella on joku syy. Syy ei tietenkään ole millään tavalla hyväksyttävä, mutta se on selittävä. Syy voi olla fyysinen (esim. hörökorvat) tai se voi liittyä luonteeseen (esim. herkkä suuttumaan) tai käytökseen (esim. vetäytyy syrjään).

        Opettaja voi kokeneena nähdä tämän syyn, mutta onko se silti syyllistämistä?

        Miten tilanteen voisi muuttaa? Se on selvä että opettajan tulee puuttua kiusaamiseen, mutta ei hän voi oikein tehdä muuta kuin kieltää kiusaamisen. On lähes mahdotonta saada kiusaajia ja kiusattuja ystävystymään, en minä ainakaan keksi siihen mitään keinoja, joten voidaan vain pitää heidät erossa toisistaan.


      • kotioloista...
        Ketokaa kirjoitti:

        Aina ollaan sanomassa että "koulu ei tee mitään". Mitä koulu voi tehdä, muuta kuin pitää kiusaajan erossa kiusatusta?

        Yleensä kiusatuksi joutumisella on joku syy. Syy ei tietenkään ole millään tavalla hyväksyttävä, mutta se on selittävä. Syy voi olla fyysinen (esim. hörökorvat) tai se voi liittyä luonteeseen (esim. herkkä suuttumaan) tai käytökseen (esim. vetäytyy syrjään).

        Opettaja voi kokeneena nähdä tämän syyn, mutta onko se silti syyllistämistä?

        Miten tilanteen voisi muuttaa? Se on selvä että opettajan tulee puuttua kiusaamiseen, mutta ei hän voi oikein tehdä muuta kuin kieltää kiusaamisen. On lähes mahdotonta saada kiusaajia ja kiusattuja ystävystymään, en minä ainakaan keksi siihen mitään keinoja, joten voidaan vain pitää heidät erossa toisistaan.

        ja purkaa kiusaamalla pahaa oloaan, usein riittää ilmoitus lastensuojeluun että kiusaajan kotona ei ole kaikki kunnossa.
        Kiusaajan kotona lyödään ja käytetään päihteitä.
        Kiusaajalla on niin ankarat ja pelottavat vanhemmat ettei
        uskalla kotona tuoda negatiivisia tuntemuksiaan esiin
        selkäsaunan pelossa, purkaa sitten pahaa oloaan koulussa.
        Kiusaaja kuuluu ottaa huostaan ja siirtää eri kouluun,
        kiusaaja kuuluu myös lastenpsykiatrille.


      • kiusaajalle voi
        kotioloista... kirjoitti:

        ja purkaa kiusaamalla pahaa oloaan, usein riittää ilmoitus lastensuojeluun että kiusaajan kotona ei ole kaikki kunnossa.
        Kiusaajan kotona lyödään ja käytetään päihteitä.
        Kiusaajalla on niin ankarat ja pelottavat vanhemmat ettei
        uskalla kotona tuoda negatiivisia tuntemuksiaan esiin
        selkäsaunan pelossa, purkaa sitten pahaa oloaan koulussa.
        Kiusaaja kuuluu ottaa huostaan ja siirtää eri kouluun,
        kiusaaja kuuluu myös lastenpsykiatrille.

        antaa tanakasti turpaan, tai laittaa jollain muulla keinolla polvet tutisemaan :D


      • pidä
        kotioloista... kirjoitti:

        ja purkaa kiusaamalla pahaa oloaan, usein riittää ilmoitus lastensuojeluun että kiusaajan kotona ei ole kaikki kunnossa.
        Kiusaajan kotona lyödään ja käytetään päihteitä.
        Kiusaajalla on niin ankarat ja pelottavat vanhemmat ettei
        uskalla kotona tuoda negatiivisia tuntemuksiaan esiin
        selkäsaunan pelossa, purkaa sitten pahaa oloaan koulussa.
        Kiusaaja kuuluu ottaa huostaan ja siirtää eri kouluun,
        kiusaaja kuuluu myös lastenpsykiatrille.

        paikkaansa, että kiusaaja olisi aina huonoista kotioloista, hyvinkin usein juuri päinvastoin. Varakkaitten, korkeastikin koulutettujen vanhempien lapsia ja juuri siksi koulu ei siihen mielellään puutukaan, vanhempiin ei ainakaan olla yhteydessä. On helpompi sulkea silmät ja korvat, jos vanhempi on vaikkapa kasvatusalan ammattilainen.


      • paha sano syitä
        kotioloista... kirjoitti:

        ja purkaa kiusaamalla pahaa oloaan, usein riittää ilmoitus lastensuojeluun että kiusaajan kotona ei ole kaikki kunnossa.
        Kiusaajan kotona lyödään ja käytetään päihteitä.
        Kiusaajalla on niin ankarat ja pelottavat vanhemmat ettei
        uskalla kotona tuoda negatiivisia tuntemuksiaan esiin
        selkäsaunan pelossa, purkaa sitten pahaa oloaan koulussa.
        Kiusaaja kuuluu ottaa huostaan ja siirtää eri kouluun,
        kiusaaja kuuluu myös lastenpsykiatrille.

        Kaikki noista voi olla totta, mutta välttämättä yksikään niistä ei toteudu kaikissa kiusaajissa.

        Kiusaajalla voi olla kaikki hyvin, jopa niin hyvin että hän tuntee olevansa kaikkien muiden yläpuolella ja voi siksi tehdä mitä lystää.


      • perheen isä
        paha sano syitä kirjoitti:

        Kaikki noista voi olla totta, mutta välttämättä yksikään niistä ei toteudu kaikissa kiusaajissa.

        Kiusaajalla voi olla kaikki hyvin, jopa niin hyvin että hän tuntee olevansa kaikkien muiden yläpuolella ja voi siksi tehdä mitä lystää.

        No mutta miten se nyt olikaan? Eikö lapsi silloin ole huonosta perheestä?


      • Kiusattu47
        kiusaajalle voi kirjoitti:

        antaa tanakasti turpaan, tai laittaa jollain muulla keinolla polvet tutisemaan :D

        Siinä ei kyllä paljon mitään voi tehdä kun koko luokka on sinua vastaan

        Nimim. Kiusattu


      • Et oo tosissas
        Ketokaa kirjoitti:

        Aina ollaan sanomassa että "koulu ei tee mitään". Mitä koulu voi tehdä, muuta kuin pitää kiusaajan erossa kiusatusta?

        Yleensä kiusatuksi joutumisella on joku syy. Syy ei tietenkään ole millään tavalla hyväksyttävä, mutta se on selittävä. Syy voi olla fyysinen (esim. hörökorvat) tai se voi liittyä luonteeseen (esim. herkkä suuttumaan) tai käytökseen (esim. vetäytyy syrjään).

        Opettaja voi kokeneena nähdä tämän syyn, mutta onko se silti syyllistämistä?

        Miten tilanteen voisi muuttaa? Se on selvä että opettajan tulee puuttua kiusaamiseen, mutta ei hän voi oikein tehdä muuta kuin kieltää kiusaamisen. On lähes mahdotonta saada kiusaajia ja kiusattuja ystävystymään, en minä ainakaan keksi siihen mitään keinoja, joten voidaan vain pitää heidät erossa toisistaan.

        Siis eihän hörökorvat ole mikään syy kiusaamiseen vaan erilaisuuden sietokyvyttömyys ja pelko! Jessus.

        Koulu ottaa yhteyttä kullannupun vanhenpiin ja kiusatun vanhenpiin ja sitten yhdessä ihmetellään miten sille kullannupulle opetetaan, että maailmaan mahtuu, todellakin kaikille ON tilaa, erilaisia ihmisiä.

        Kyse on ihan viitsimisestä ja asioiden arvottamisesta "pystyykö" koulu tekemään asialle mitään. Niin kauan kuin koulu on se yhteisö, joka kerää ERILAISIA ihmisiä yhteen, on myös koulun vastuulla päättää miten toimitaan kun kullannuppuja kasvatetaan.


      • avutta

        Näin on käynyt meidän tytön kohdalla.Ei auta rehtori, ei koulutoimenjohto, ei poliisi, ei kukaan. Ainut keino on vaihtaa koulua tai sitten kotiopetukseen.


    • Surusurusuru

      Koulunkäynti on raskasta syrjittynä.

      Niin surullinen asia. Sekä tytölle että äidille. Oma lapseni on ollut koko kouluajan enemmän ja vähemmän syrjitty. Kaikkea tehtiin ja yritettiin varsinkin alaluokilla. Mutta ikävä tosiasia on, että kerran syrjityksi leimaantunut kantaa sitä roolia. Me emme lähteneet koulunvaihtoon ja onneksi tilanne parantuikin koko ajan ylemmille luokille mentäessä. Ja toisaalta sekä lapsi että vanhemmatkin ovat paremmin tilanteessa. Lapsi ei ole sosiaalinen eikä ulospäinsuuntaunut (sekin piti myös meidän vanhempien oppia tajuamaan), pärjää koulussa, ei ole edes henkilökohtaisia ulkonäkö"ongelmia". Ja onneksi luokalla sekä kotona on muutama kaveri, jotta ei joudu täydelliseen paitsioon. Ja käsittääkseni luokassakin on, oppilaiden itsekin kypsyttyä, hyväksytty paremmin myös "erilaiset" ja hiljaisemmat oppilaat, osaksi luokkaa. Toisaalta onneksi luokka on pysynyt melko samana koko ajan, jotta ovat ehtineet hitsaantuakin yhteen. Myöskin opettajan toiminta on ollut todella vastuullista koko ajan. Useinhan pari ystävää ja joku kannustava aikuinen ja tai perhe kantaa vaikeiden aikojen ohi.

      Toivon sydämestäni myös teille tällaista taustatukea. Ei ainakana haitaksi asialla ole sekään, että sitä pidetään tapetilla. Kannattaa ottaa tilaisuuden tullen myös puheeksi toisten vanhempien kanssa. Kodin kautta viestit menevät usein perille lapsillekin.

    • :/

      Kysy tyttäreltäsi, mitä mieltä hän olisi koulun vaihtamisesta. Uudelle yläasteelle on vaikea mennä kesken kaiken, sen tiedän jo omasta kokemuksesta, mutta ainakin pöytä olisi puhdas ja tyttärelläsi oli mahdollisuus saada puhdas alku ilman vanhoja kiusaajia ja kavereitakin saattaisi löytyä.

    • Kiva koulu

      Kyllähän se nyt on niin, että koulussa pitäisi osata ryhmäyttää oppilaat. Ei pidä hyväksyä sellaisia vastauksia kuin "kaveriksi ei voi pakottaa". Juu kyllä - koulussa ja työelämässä täytyy olla toisen työkaveri. Eri asia sitten koulu- ja työajan jälkeen.

      Nythän on tuo Kiva koulu-projekti menossa. Miten sitä toteutetaan teidän koulussa?

      Vanhemmat - opettakaa lapsia ottamaan toisia huomioon.

      • Lapset ovat vanhempiensa peili!

        Tiedätkö, että monet vanhemmat ovat sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri! Kerropa, mitkä mahdollisuudet opettajalla on luoda ystävyyssuhteita, jos asennekasvatus kotona on tämän suuntaista!


      • PassPassa
        Lapset ovat vanhempiensa peili! kirjoitti:

        Tiedätkö, että monet vanhemmat ovat sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri! Kerropa, mitkä mahdollisuudet opettajalla on luoda ystävyyssuhteita, jos asennekasvatus kotona on tämän suuntaista!

        Minä olen sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei todellakaan tarvitse olla kaveri. Mutta kaikkien kanssa pitää pystyä tulemaan toimeen. Opettaja ei pysty luomaan ystävyyssuhteita, ne syntyvät jos ovat syntyäkseen. Kaikkien kemiat eivät vain kohtaa. Mutta kaikkien kanssa pitää pystyä olemaan, ketään ei syrjitä eikä varsinkaan kiusata. Näin meillä kotona opetetaan.

        Voin kertoa esimerkinkin. Poikani kun aloitti koulun, häntä tölvi ja töni ja ilkkui saman luokan poika. Tämä poika oli kateellinen pojalleni ja toi sen ilmi negativiisesti. Asiaa selviteltiin, mutta opettaja ja tämän poika äiti olivat samaa kuppikuntaa eräässä vapaa-ajan jutussa ja ne selvittelyt olivat epäedullisia pojalleni. Tämä poika kävi meillä leikkimässä, poikani heíllä, yrittivät olla kavereitakin, mutta ei vain täsmännyt, koulussa tämä poika halusi päteä poikani kustannuksella. Kolmannella vaihtui opettaja. Silloin asiat ihan oikeasti selviteltiin ja tilanne rauhoittui. Ovat vieläkin samalla luokalla, eivät ole ystäviä, eivät edes kavereita, mutta se nälviminen ja töniminen on jäänyt. Eivät käy toisissaan, mutta tulevat koulussa toimeen. Niinkuin kuuluukin. Mutta kavereita heidän ei tarvi olla!


      • tutkiva analyytikko
        PassPassa kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei todellakaan tarvitse olla kaveri. Mutta kaikkien kanssa pitää pystyä tulemaan toimeen. Opettaja ei pysty luomaan ystävyyssuhteita, ne syntyvät jos ovat syntyäkseen. Kaikkien kemiat eivät vain kohtaa. Mutta kaikkien kanssa pitää pystyä olemaan, ketään ei syrjitä eikä varsinkaan kiusata. Näin meillä kotona opetetaan.

        Voin kertoa esimerkinkin. Poikani kun aloitti koulun, häntä tölvi ja töni ja ilkkui saman luokan poika. Tämä poika oli kateellinen pojalleni ja toi sen ilmi negativiisesti. Asiaa selviteltiin, mutta opettaja ja tämän poika äiti olivat samaa kuppikuntaa eräässä vapaa-ajan jutussa ja ne selvittelyt olivat epäedullisia pojalleni. Tämä poika kävi meillä leikkimässä, poikani heíllä, yrittivät olla kavereitakin, mutta ei vain täsmännyt, koulussa tämä poika halusi päteä poikani kustannuksella. Kolmannella vaihtui opettaja. Silloin asiat ihan oikeasti selviteltiin ja tilanne rauhoittui. Ovat vieläkin samalla luokalla, eivät ole ystäviä, eivät edes kavereita, mutta se nälviminen ja töniminen on jäänyt. Eivät käy toisissaan, mutta tulevat koulussa toimeen. Niinkuin kuuluukin. Mutta kavereita heidän ei tarvi olla!

        Ensiksi, jos olisin opettaja, katsoisin molempien astrologisen kartan ja sitten lähtisin hakemaan solmukohtia sieltä. Huonejärjestyksestä katsoisin heille molemmille sopivat alueet, joilla voisivat toimia yhdessä aivan kuten aikuistenkin kohdalta tekisin. Erityisesti tutkisin aspekteista oppositiot ja neliöt, joilla on suuri merkitys yhteensopivuudessa. Onko toisen aurinko kenties neliössä tai oppositiossa toisen aurinkoon tai kuuhun. Voi olla mahdollista, että nuo riitapukarit, kuten me aikuisetkin, vedämme toisiamme puoleemme, mutta yhteiselosta ei tule mitään. Melkeinpä sanoisin, että suurimmat ongelmat syntyvät kuitenkin. jos toisen neptunus on toisen auringossa. Se johtaa aikuisillakin hyvin suurin vaikeuksiin väärin ymmärrysten vuoksi. Kannattaa kokeilla ammattiastrologia.


      • pitää tulla toimeen
        PassPassa kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei todellakaan tarvitse olla kaveri. Mutta kaikkien kanssa pitää pystyä tulemaan toimeen. Opettaja ei pysty luomaan ystävyyssuhteita, ne syntyvät jos ovat syntyäkseen. Kaikkien kemiat eivät vain kohtaa. Mutta kaikkien kanssa pitää pystyä olemaan, ketään ei syrjitä eikä varsinkaan kiusata. Näin meillä kotona opetetaan.

        Voin kertoa esimerkinkin. Poikani kun aloitti koulun, häntä tölvi ja töni ja ilkkui saman luokan poika. Tämä poika oli kateellinen pojalleni ja toi sen ilmi negativiisesti. Asiaa selviteltiin, mutta opettaja ja tämän poika äiti olivat samaa kuppikuntaa eräässä vapaa-ajan jutussa ja ne selvittelyt olivat epäedullisia pojalleni. Tämä poika kävi meillä leikkimässä, poikani heíllä, yrittivät olla kavereitakin, mutta ei vain täsmännyt, koulussa tämä poika halusi päteä poikani kustannuksella. Kolmannella vaihtui opettaja. Silloin asiat ihan oikeasti selviteltiin ja tilanne rauhoittui. Ovat vieläkin samalla luokalla, eivät ole ystäviä, eivät edes kavereita, mutta se nälviminen ja töniminen on jäänyt. Eivät käy toisissaan, mutta tulevat koulussa toimeen. Niinkuin kuuluukin. Mutta kavereita heidän ei tarvi olla!

        Minusta on peräti naivia olettaa, tai edes toivoa, että kaikki voivat olla kavereita keskenään.

        Se on jo hyvä saavutus, jos saadaan pois edes fyysinen väkivalta ja muu huono käytös toisia kohtaan.

        Kavereita ei tehdä väkisin, mutta toisen kunnioitus pitää varmistaa vaikka väkisin.


      • Kiva koulu
        pitää tulla toimeen kirjoitti:

        Minusta on peräti naivia olettaa, tai edes toivoa, että kaikki voivat olla kavereita keskenään.

        Se on jo hyvä saavutus, jos saadaan pois edes fyysinen väkivalta ja muu huono käytös toisia kohtaan.

        Kavereita ei tehdä väkisin, mutta toisen kunnioitus pitää varmistaa vaikka väkisin.

        Nyt en tarkoittanut kaveruudella ystävyyttä - tarkoitin kaveruudella työtoveruutta.

        Työtoveruutta opetellaan koulussa. Sitä että tulee toimeen kaikkien kanssa toisia ihmisiä kunnioittaen, pystyy itse työskentelemään koulussa ja ottaa myös toiset huomioon.

        Ystävyys on useinkin toisaalla. Joskus koulutovereista tulee myös vapaa-ajan ystäviä, toisinaan ollaan koulutovereita.

        En minäkään ole työtovereideni ystävä, harvoin työpaikalla törmään tosi ystävään. Yritän olla hyvä työtoveri. Työssäni toimin tietyssä roolissa, vapaa-ajallani roolini on toinen.


      • syrjitty

        mun koulussa ainakin saarnataan koko ajan kiusaamisesta ja silti oon luokan syrjityin ja kiusatuin poika mul on vaa yks kaveri ja sen avulla selviän jotenkuten mut ei oo helppoo kertokaa omista kokemuksistamme jos halutte tietää koulun nimen ni sanokaa


      • sdfdsds
        Lapset ovat vanhempiensa peili! kirjoitti:

        Tiedätkö, että monet vanhemmat ovat sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri! Kerropa, mitkä mahdollisuudet opettajalla on luoda ystävyyssuhteita, jos asennekasvatus kotona on tämän suuntaista!

        Vaikka ei olisikaan joidenkin kaveri, niin aina pitäisi osata käyttäytyä kohteliaasti vaikka sitä vihollistakin kohtaan... Esimerkiksi tappelutkin voi hoitaa sivistyneesti puhumalla..


      • Such a lonely girl
        syrjitty kirjoitti:

        mun koulussa ainakin saarnataan koko ajan kiusaamisesta ja silti oon luokan syrjityin ja kiusatuin poika mul on vaa yks kaveri ja sen avulla selviän jotenkuten mut ei oo helppoo kertokaa omista kokemuksistamme jos halutte tietää koulun nimen ni sanokaa

        Mul on kaks kaverii mein luokalt ja luulin aluks et ne on tosi kivoja ja ne olikin ystävällisiä mulle. Mut sit se toinen jotenki ei haluais et olisin niitte kanssa ja se haluais olla sen mun kamun kanssa vaa kahestaa, ja aina jos tunnilla tulee joku parijuttu se on heti et "mä oon sun kanssa", ja yrittää jättää mut ulkopuolelle . Oon monta kertaa joutunu yksin tekemään jotain juttuu tai sit jonku toisen luokkalaisen kanssa jota en tunne nii hyvi. Ja ku nyt meil on uintii se sano ettei voi mennä uimaa vaa et se menee kuntosalille ja pyys mun kamuaki sinne. Ja sano etten mä voi tulla koska muute se ope ei päästä meitä ku näkee et kaikki 3 kaverii menee samaa aikaa salille. Se ei ikinä pyydä mua mihinkää :(( Oonko jotenki huonompi? Muuteki tuntuu iha kauhee epäreilulta..


      • Mari..
        Such a lonely girl kirjoitti:

        Mul on kaks kaverii mein luokalt ja luulin aluks et ne on tosi kivoja ja ne olikin ystävällisiä mulle. Mut sit se toinen jotenki ei haluais et olisin niitte kanssa ja se haluais olla sen mun kamun kanssa vaa kahestaa, ja aina jos tunnilla tulee joku parijuttu se on heti et "mä oon sun kanssa", ja yrittää jättää mut ulkopuolelle . Oon monta kertaa joutunu yksin tekemään jotain juttuu tai sit jonku toisen luokkalaisen kanssa jota en tunne nii hyvi. Ja ku nyt meil on uintii se sano ettei voi mennä uimaa vaa et se menee kuntosalille ja pyys mun kamuaki sinne. Ja sano etten mä voi tulla koska muute se ope ei päästä meitä ku näkee et kaikki 3 kaverii menee samaa aikaa salille. Se ei ikinä pyydä mua mihinkää :(( Oonko jotenki huonompi? Muuteki tuntuu iha kauhee epäreilulta..

        Tää on hyvin yleistä, että tytöillä noissa kolmen porukoissa käy noin.
        Yritä vaan puhuu niille ja sanoa että se ei ole kivaa. Juttele sen toisen kanssa (joka ei siis syrji) ja kysy sen mielipidettä. Voisithan sä tutustua johonkin uuteen tyyppiin ja olla sitten sen parina, jos tulee jotakin paritöitä tai vastaavaa.


    • 1991'

      Onko toisessa koulussa kavereita, ja onko mahdollista sinne siirtyä jos luokanvaihto ei onnistu? Jos tuntuu että rehtori ei ota asiaa vakavasti, voit viedä asiaa eteenpäin ja valittaa epäpätevyydestä sillä jos nuo kaikki pissikset sun muut ovat samassa koulussa ja jopa samalla luokalla, tuskin asia parempaan suuntaan menee. Itse jouduin käymään yläasteen kiusattuna ja syrjittynä hylkiönä vain siksi, että en ollut päässyt muiden ryhmiin mukaan ja siksi, että kyseinen koulu oli jotenkin muita kouluja "parempi".

      Jos tyttärestäsi on jo nyt liikkeellä juttuja muiden keskuudessa ja kiusaajia löytyy, se vain pahenee - nämä henkilöt tutustuvat uusiin ja levittävät ennakkoluulojaan eteenpäin ja sitten tullaan koko porukan voimin syrimään ja halveksumaan.

      Siellä sitten oltiin ja vielä nykyäänkin näkee itsestäni miten joku niinkin "pieni" asia kuin yläaste voi vaikuttaa niin isosti. Itse pyysin ja anelin että pääsisin toiseen kouluun missä kaikki entiset kaverit olivat, mutta kun ei - eli en voi sanoa että auttaisiko asiaa. Mutta koulusta kuin koulusta pääsee eteenpäin jos vaan on hyvät numerot.

      Muista etä ihmiset ei kasva aikuisiksi sisältäpäin, jos he ovat ylimielisiä idiootteja ja muiden tallaajia sellaisia he usein ovat koko loppuelämänsä. Eli turhaa kidutusta pakottaa lapsi luokkaan, mikä on täynnä näitä edellämainittuja ihmistyyppejä.

    • ..,.,.,

      Oon 21v nainen eikä tänäkään päivänä ole kuin yksi-kaksi kaveria, peruskouluaikoina ei ainuttakaan, koskaan. Eipä se kauheasti haittaa, kun minulla on paljon harrastuksia.

    • Hi

      Mene oikeein kunnolla painostamaan luokan vaihtoa, siis oikeesti nopeesti. Koska seiskaluokalla tulee tanssiharjoitukset. Mieti kuinka masentavaa ja tunteellisesti murskaavaa se on hänelle silloin.

      Meillä oli viimeviikolla tanssipractiset koulussa.

    • Selityksen velkaa

      Opettaja ois ollu vastuussa tilanteesta, kun tyttäresi jäi pelin ulkopuolelle. Se oli syrjintää luokkakavereiden ja opettajan taholta. Selkeästi. Ota ihmeessä puheeksi asia opettajan kanssa ja kyseenalaista opettajan toiminta.

      • vanha juttu

        Näin kolmen vuoden kuluttua lienee turhaa.


    • jfisanhj

      :) Niinpäs on Ja meni hyvät neuvot hukkaan :)

    • Kauhutar98

      Tiedän tyttösi tunteet, olen kokemut samanlaisem kiusaamishelvetin jonka pahimmat aallot ovat jo ohi mutta silti tunnem itseni vielä yksinäiseksi ja hieman syrjityksi. Kun on joku erityispiirre tai vaiva kuten mulla oli, niin siitå kiusattiin rankasti haukkumalla, juoruamalla, eleillä, katseilla ja syrjimällä. Ongelmaani ja henkistä painetta pahensi huono itsetunto ja finnit.

    • merikivi7

      olen itse ollut koulu syrjitty ja sain kavereita vain muuttamalla asennettani ja mielistelemällä

    • surkimuss

      Minä olen syrjitty, tällä hetkellä 6 luokalla... Yritin sanoa takaisin, tilanne pahentui, olen hiljaa ja yksin, pärjään joten kuten. Paras ystäväni meni eri kouluun eikä pidä enää yhteyttä.. Olen aivan yksin... Ja olen aika sulkeutunut ihminen.. Esitän koulussa erilaista kun olen, ettei ne haukkuisi koko ajan😔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe