Vaihdevuosien alku?

52-vuotias

On tässä ruvennut mietityttämään nuo edessä olevat vaihdevuodet. Olenkohan jotenkin epänormaali, kun ei minulla vielä ole oikeastaan mitään merkkejä moisesta?

Viimeisen vuoden aikana on kuukautiskierto vähitellen pidentynyt, kun aiemmin oli täsmällinen 26-28 vrk. Pari kertaa on menkat jääneet kokonaan väliin, eli väliä on ollut 2-3 kk.
Mutta muita "oireita" ei oikeastaan ole, ei mitään kuumia aaltoja tms.

Missä iässä teillä muilla ovat ekat oireet ilmenneet ja kauanko kestäneet? Onko mahdollista että menkat vain jäävät pois ilman mitään "kärsimystä"?

19

2288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaverilla

alkoi vaihdevuodet yks kaks yllättäen hieman yli viiskymppisenä.Vielä muutama viikko aikaisemmin ihmetteli itsekin, kun vaihtareista ei ole minkään maailman merkkiä.Kuukautiset jäivät kertaheitolla pois ja aika nopeaan sen jälkeen alkoi kuumat aallot.Estrogeeniä syö.

Toinen kaveri "selvisi" ilman oireita ja lääkityksiä.Onnekas!

Itselläni tuli jo hieman yli nelikymppisenä ensimmäisiä kuumia aaltoja.Jossain vaiheessa tilanne rauhottui, mutta viimeisen vuoden ajan taas kiusanneet.Keväällä verikoe näytti selkeästi vaihtareiden alkaneen.Olen vielä himpun alle viisikymppinen.Nyt käytössä estrogeenigeeli, mistä selvästi hyötynyt.Hormonikierukka ollut kohta jo 6 vuotta ja kohta pitäis vaihtaa uuteen.

Taitaapi vaihdevuosien alkamisaika ja oireet olla aika yksilöllisiä eri naisilla...joku pääsee helpommalla ja joku taas kärvistelee huolella niiden kanssa.

• geelinainen

Käytät geeliä,minä oon käyttäny 0.5mg,eikä auta mitään tuohon väsymykseen,eikä lihassärkyyn.

• annos...
        geelinainen kirjoitti:

Käytät geeliä,minä oon käyttäny 0.5mg,eikä auta mitään tuohon väsymykseen,eikä lihassärkyyn.

on kaksi painallusta Estrogel-pumppupullosta eli 2,5 g. (Toi sinun käyttämä annos taitaa olla aika pieni.) Siis minulla auttanut parhaiten hikoiluun/kuumiin aaltoihin.Mitään kovin pahaa väsymystä en ole alunperinkään potenut.Lihaskipuja on vaihdellen, mutta niihin en ole geelistä apua saanut.Tosin mun gyne sanoi, ettei lihaskivut niinkään kuulu vaihtareiden tyypillisiin oireisiin, mutta nivelkivut kylläkin.Mene ja tiedä sitten...

• estrena
        annos... kirjoitti:

on kaksi painallusta Estrogel-pumppupullosta eli 2,5 g. (Toi sinun käyttämä annos taitaa olla aika pieni.) Siis minulla auttanut parhaiten hikoiluun/kuumiin aaltoihin.Mitään kovin pahaa väsymystä en ole alunperinkään potenut.Lihaskipuja on vaihdellen, mutta niihin en ole geelistä apua saanut.Tosin mun gyne sanoi, ettei lihaskivut niinkään kuulu vaihtareiden tyypillisiin oireisiin, mutta nivelkivut kylläkin.Mene ja tiedä sitten...

nimistä tosiaan käytän,ja 1painalluksen,eli 0.5mg .Tarkoitit sinäkin varmaan mg.eikä g,.Minunhan pitäs sitten käyttää yli 4 painallusta,saadakseni tuon annoksen(2.5).

• lisäys edelliseen
        estrena kirjoitti:

nimistä tosiaan käytän,ja 1painalluksen,eli 0.5mg .Tarkoitit sinäkin varmaan mg.eikä g,.Minunhan pitäs sitten käyttää yli 4 painallusta,saadakseni tuon annoksen(2.5).

Tuleeko sulle vuotoja,kun käytät geeliä.Hormoonikierukastahan erittyy keltarauhashormoonia, jota käytät.

• lukee..
        estrena kirjoitti:

"Estrogel-valmisteen tavallinen annos on 2,5 g geeliä kerran vuorokaudessa.Annos vastaa 1,5 mg:aa estradiolia."

"Yksi painallus vastaa 1,25 g:n geeliannosta ja sisältää 0,75 mg estradiolia."

Edellämainitut on otettu suoraan pakkausselosteessa.

Lääkärini määräsi minulle kaksi painallusta geeliä eli 2,5 g.

Mun geeli on Estrogel 0,6 mg/g-geeli, annospumppu

• mulle...
        lisäys edelliseen kirjoitti:

Tuleeko sulle vuotoja,kun käytät geeliä.Hormoonikierukastahan erittyy keltarauhashormoonia, jota käytät.

on laitettu jo v.2003 ja kuukautisia mulla ei ole enää ollut yli viiteen vuoteen.Jäivät miltei heti kierukan laittamisen jälkeen pois.Kierukka on sopinut mulle erinomaisen hyvin.Muutaman kuukauden kukutua olisi tarkoitus vaihtaa uuteen.Käyttöikä kierukalla 5-6 vuotta.

Geelin käytön aloitin toukokuussa 2009.Edelleenkään ei minkäänlaisia vuotoja ole tullut.Geeli on auttanut parhaiten kuumiin aaltoihin/hikoiluun, mitkä olivatkin mulle se kaikkein kiusallisin vaiva.

• estrena
        lukee.. kirjoitti:

"Estrogel-valmisteen tavallinen annos on 2,5 g geeliä kerran vuorokaudessa.Annos vastaa 1,5 mg:aa estradiolia."

"Yksi painallus vastaa 1,25 g:n geeliannosta ja sisältää 0,75 mg estradiolia."

Edellämainitut on otettu suoraan pakkausselosteessa.

Lääkärini määräsi minulle kaksi painallusta geeliä eli 2,5 g.

Mun geeli on Estrogel 0,6 mg/g-geeli, annospumppu

Asia selvä,minulla lukee tuossa pakkauksessa,että yksi annos sis.0,5mg estradiolia, sullahan tulee sitten yht.150mg estradiolia.Minulle lääkäri sanoi, että vuoto pitää tulla joka kuukausi. Minulla ei oo koskaan hirveästi hikoiluttanu, mutta kaikkea muuta v.vuosiin liittyvää on kyllä ollu. Kiitos vastauksista. terv.Lepe

• 52 minäkin

Tätini kuukautiset yksinkertaiseti vaan loppuivat 57 vuotiaana ilman mitään ennakko- tai jälkioireita tai epäsäännöllisiä kiertoja. Minäkään en edes huomannut milloin hänellä oli vaihdevuodet. Hän oli aina tasaisen iloinen leppoisa, ja hyvä nukkumaan. Kun kävin hänen luonaan kyläilemässä, otimme aina molemmat päivätirsat. Omalla äidilläni vaihdevuodet alkoivat 45-vuotiaana. Itse olin silloin vasta 10-vuotias. Lapsuudesta muistan, että hän oli ihan mukava ja iloinen ihminen, mutta vaihdevuosissa hänestä tuli aivan hirveä pirttihirmu, eikä hänestä tullut enää ihmistä.

Itse olen 52,5 vuotta. 50 ikävuoden jälkeen minulla on jäänyt talviaikaan muutama vuotoperiodi väliin, mutta kierrot noudattavat 27-28 pv (tai nX28pv)jaksoja. 5-10 vuotta sitten esiintyi myös lyhyempää 24-26 pv jaksoa. Olen aina ollut ns. lämminverinen, eli en ole tarvinnut kovalla pakkasellakaan mitään pitkäpunttista tai pitkähihaista päällysvaatteiden alla. Vuotopaussien aikana on ollut jonkin verran kuumahtavia tuntemuksia, mutta aalloista puhuminen olisi jo liiottelua. Masennuksesta tai ärtyisyydestä ei ole tietoakaan. Itse asiassa en ole koskaan aiemmin ollut näin tasaisen peruspositiivinen. Kehoon ja mieleen vaikuttavat monet muutkin asiat kuin vaihdevuodet.

• Nainen 44v

Hei,

Minun mensujen kierto on yleensä 24-26 päivää. Välillä kuitenkin voi mennä kauemminkin eli 31 päivää joka on minulle oikeestaan harvinainen.

Mensuni kestävät välillä 4 päivää ja välillä koko viikon tai jopa 10 päivää. Vuotoni on muuttunut hyytelöksi. Yleensä rätti on aika puhdas, kun hyytelöt tippuu yleensä vain silloin kun käyn pissalla.

Muisti on pirun huono nykyään. Töissä pitäisi koodeja muistaa ulkoa, mutta ei vaan jää mieleen. Miespuolinen työkaverini välillä veetuilee minulle, hänellä on asenne muutenkin aika negatiivinen, muuten kaveri on ihan ok.

Öisin olen pyörinyt ja pyörinyt kun on liian lämmintä. Viimeyönä meni unet vähemmäksi ja aamulla piti nousta ylös klo 05:00.

Otin tänään kauneusunet joita harrastan harvemmin. Kun heräsin, palelin, vaikka ulkona on lämmintä ja aurinko paistaa.

• 52 minäkin
        Nainen 44v kirjoitti:

Hei,

Minun mensujen kierto on yleensä 24-26 päivää. Välillä kuitenkin voi mennä kauemminkin eli 31 päivää joka on minulle oikeestaan harvinainen.

Mensuni kestävät välillä 4 päivää ja välillä koko viikon tai jopa 10 päivää. Vuotoni on muuttunut hyytelöksi. Yleensä rätti on aika puhdas, kun hyytelöt tippuu yleensä vain silloin kun käyn pissalla.

Muisti on pirun huono nykyään. Töissä pitäisi koodeja muistaa ulkoa, mutta ei vaan jää mieleen. Miespuolinen työkaverini välillä veetuilee minulle, hänellä on asenne muutenkin aika negatiivinen, muuten kaveri on ihan ok.

Öisin olen pyörinyt ja pyörinyt kun on liian lämmintä. Viimeyönä meni unet vähemmäksi ja aamulla piti nousta ylös klo 05:00.

Otin tänään kauneusunet joita harrastan harvemmin. Kun heräsin, palelin, vaikka ulkona on lämmintä ja aurinko paistaa.

Hyylelömäinen vuoto vaivasi minuakin 5-10 vuotta sitten. Meinasin kerran jopa luikastua siihen suihkussa. Ratkaisin ongelman Omega-rasvoilla. Omega3-rasvoilla on myös tieteellisesti tutkittua positiivista vaikutusta aivotoimintaan ja muistiin sekä veren hyytymiseen. Esim. Memoil on hyvä lisäravinne. Muitakin vaihtoehtoja on.

Omegat voi ottaa myös päivittäisestä ruuasta: rasvaisesta kalasta ja kylmäpuristetuista kasviöljyistä. Kotimainen rypsiöljy on ehkä paras hyvien rasvojen lähde. Omegoita ei ole sitten syytä tuhota paistinpannussa. Mitä terveellisempi rasva on sellaisenaan, sitä huonommin se soveltuu paistamiseen. Just äsken tein kylmäpuristetusta öljystä ja rasvaisesta soijajauhosta majoneesia. Edellisessä kommentissa mainitsemani täti, jolla ei ollut minkäänlaisia vaihdevuosivaivoja oli muuten kalamyyjä.

• 52 minäkin
        Nainen 44v kirjoitti:

Hei,

Kuukuppi on huippukeksintö kuukautissuojaksi. Kohdussani on useita suuria myoomia. Niiden vuoksi minulla on erittäin runsaat vuodot, noin kymmenketaiset normaliin verrattuna. Kuukuppi on lyömätön vaihtoehto. Merkkejä on useita. Itselläni Lunette, koska apteekissa ei ollut muita. Alussa oli vähän hankalaa löytää oikea asennussyvyys, mutta nopeasti se löytyi.

• mikäs

Hänestä sitten tuli,kun ei tullut ihmistä. Apina vai joku muu sellanen??

• sellainen ihminen
        mikäs kirjoitti:

joka ei pysty sosiaaliseen kommunikointiin tai empaattisuuteen muita ihmisiä kohtaan. Muuten kirjoittaja tuskin olisi niin jyrkästi sanonut.

• 52 minäkin
        mikäs kirjoitti:

että hänestä tuli vaihdevuosissa pirttihirmu, ja sellaiseksi jäi. Ehkä se oli hänen todellinen luonteensa, jota naishormonit olivat pehmentäneet.

• alkavista

vaihdevuosista on juuri tuo kuukautisten epäsäännöllistyminen, joka on tyypillistä premenopaussivaiheelle. Minulla tuo vaihe kesti viisi vuotta. Olin 50 vuotias, kun ensi kertaa kuukautiseni olivat myöhässä ja tiesin, että en voi olla raskaana, koska minut oli steriloitu viimeisen synnytykseni yhteydessä 46 vuotiaana.

Minulla oli vahdevuosi-iässä ns vuotohäiriö eli liian runsaat ja pitkät kuukautiset, joita parannettiin kaavinnoilla ja keltarauhashormoonilla. Menopaussi tuli 55 vuotiaana. Viimeisinä vuosina kuukautiset tulivat noin kolmen-neljän kuukauden välein. Menopausiin jälkeen ei ole ollut mitään vaivoja, kuumia aaltoja tms.

Kertomuksestasi päätellen oletan, että sinulle tulee menopaussi suunnilleen samanikäisenä kuin minulle tuli eikä välttämättä tule kuumia aaltoja tms vaihdevuosivaivoja. Toivottavasti säästyt myös vuotohäiriöltä.

• ensimmäien oire

on juuri tuo ensimmäinen vaihdevuosi"oire" ja sittenhän ne vasta alkaa, kuumat aallot jne. Ja niiden rajuus tai vähyys on täysin yksilöllistä samoinkuin se, että kuinka monta vuotta ne kestää...

• minä pääsen
        ensimmäien oire kirjoitti:

on juuri tuo ensimmäinen vaihdevuosi"oire" ja sittenhän ne vasta alkaa, kuumat aallot jne. Ja niiden rajuus tai vähyys on täysin yksilöllistä samoinkuin se, että kuinka monta vuotta ne kestää...

vaihtareista ilman minkäänlaisia oireita? Olen 54 vuotias, kuukautiskiertoni on edelleenkin 28 päivää, ollut aina. Ei ole hikoilua, ei nukkumishäiriöitä ( olen ollut aivan nuoresta saakka hyvin aamuvirkku). Nousen yleensä kuuden aikoihin, joskus aikaisemminkin. Myöskään ainoalla sisarellani ei ole ollut minkäänlaisia oireita, kuukautiset vain yksinkertaisesti jäivät pois 57 vuotiaana. Ja siinä kaikki, koko homma! Eikö ole uskomatonta!

• ei voi kuin..
        minä pääsen kirjoitti:

vaihtareista ilman minkäänlaisia oireita? Olen 54 vuotias, kuukautiskiertoni on edelleenkin 28 päivää, ollut aina. Ei ole hikoilua, ei nukkumishäiriöitä ( olen ollut aivan nuoresta saakka hyvin aamuvirkku). Nousen yleensä kuuden aikoihin, joskus aikaisemminkin. Myöskään ainoalla sisarellani ei ole ollut minkäänlaisia oireita, kuukautiset vain yksinkertaisesti jäivät pois 57 vuotiaana. Ja siinä kaikki, koko homma! Eikö ole uskomatonta!

onnitella,
        mutta hymyilyttää kun itse ajattelin jossain alkuvaiheessa, että turhaa höpinää nuo ruikutukset vaihdevuosista - ainakaan mulle ei taida tulla noin kamalaa (:))

niin ja vielä kun kuukautiset loppuivat aina välillä, sitä kuvitteli olevansa raskaana, muutkin oireet "viittasivat" mahdolliseen raskauteen (mikä riemu, olla kuin saara, joka nauroi...!) ja tätä samaa kuulin muiltakin, hehe...

no, nyt voi tosiaan huvittua näistä iloisista innostuksen hetkistä, jotka sittenkin osoittautuivat aivan joksikin muuksi.

mutta älä sinä tästä huoli, jos suvussakin on ollut noin, ni sit pääset helpommalla kuin me monet monet muut...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      696
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe