Ansiosidonnaiselta

äippälomalle

Hei,

näyttäisi siltä, että jään ansiosidonnaiselta suoraan äitiyslomalle. Olen yrittänyt katsoa noita laskureita ja yllättynyt äitiyspäivärahani suuruudesta. Onko tosiaankin niin, että jos olen saanut ansiosidonnaista 57 euroa päivältä, niin voin saada yli 57 euroa/pv ja yli 1400 euroa äitiyspäivärahaa kuussa? Eli käytännössä äitiyspäivärahaa maksetaan 25 päivältä, niin äitiys- ja vanhempainloman aikainen korvaus muodostuu isommaksi kuin ansiosidonnainen? Jos äitiysraha lasketaan työttömyyskorvauksen perusteella, ottaahan KELA huomioon ansiosidonnaisen, ei pelkkää peruspäivärahaa?

Sori monimutkainen kysymyksenasetteluni... Tkiviidakko on aika kauhea...

2

389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm...

Äitiyspäiväraha on pienempi kuin nyt saamasi ansiosidonnainen. Kelalla on tietty prosenttiosuus jonka se ottaa huomioon niin palkasta kuin työttömyyspäivärahastakin äippärahaa laskettaessa.
      Kannattaa myös muistaa se, että mikäli äitiysrahapäätöksesi tehdään ansiosidonnaisen päivärahasi mukaan, et voi saada samaa äippärahaa enään seuraavista lapsista, sillä tuo kaksi lasta kolmessa vuodessa pätee vain palkkatuloista laskettuun äippärahaan.

• vastaa...

Kiitos vastauksestasi. Soitin kuitenkin KELA:lle ja kysyin asiaa heiltä. Se 86% lasketaan päivittäisestä ansiosidonnaisen määrästä (ei kuukausittaisesta) ja kun ansiosidonnaista saa 20 päivältä ja äitiysrahaa 25 päivältä, niin lopullinen äitiysrahan kuukausittainen määrä on kuin onkin korkeampi kuin ansiosidonnaisen määrä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      115
      7225
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      652
      4820
    3. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      3144
    4. Nainen, ota nyt rauhallisesti

Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1317
    5. 50
      1295
    6. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      84
      1117
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      116
      1048
    8. Ajattelen sinua kiitollisuudella

Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      50
      949
    9. Mitä olisitte sanonut hänelle?

Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään
      Ikävä
      50
      854
    10. Sinulle tiedoksi

Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      27
      853
    Aihe