Hyviä nuortenkirjoja?

kirjastotyttö

Olen menossa huomenna kirjastoon, ottaisin mielelläni vastaan kirjavinkkejä (:

Ikää on 14 vuotta jos se tieto tarvitaan..

Ja ei vittu mitää "LUE HOUKUTUS; SE ON PARAS!"-juttuja, olen lukenut kaikki twilight-sagaan kuuluvat kirjat, eivätkä ne nyt olleet parhaita lukemiani kirjoja.

Ja tähän loppuun vielä suosittelen paria kirjaa: Perhosen lento ja Varastettu peili. Pidin noista kovasti! Olivat kyllä ihan liian lyhyitä..

43

10939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkari

      Vähän myöhässä tulee tämä vinkki, mutta tuo on hyvä kirja just sinun ikäisellesi, joka on tottunut lukemaan kirjoja. Kyllä sitä lukee aikuisetkin, mutta erityisesti nuorille se taitaa olla.

      • Einin fani

        Tomi Kontio on pop. Suosittelen.


      • öuig

        Katsoin tosta elokuvan ja loppu häiritsee vieläkin :| Varmasti todella hyvä kirjana :DD


    • lyyravega
    • kirjasto tyttö 14v

      nälkä peli on yksinkertaisesti on paras!

      • nalkapelifani

        jep! oon lukenu ne kaikki ja ihania oli!


    • kysyniiltäihmeessä

      Kysy kirjaston henkilökunnalta, auttavat mielellään kyllä yleensä.

      Tulee niillekin muutakin tekemistä kuin istua tietokoneiden ääressä ja kirjata
      lainauksia ja palautuksia.

      Luultavasti olisivat iloisia neuvoessa jotain.

    • pikkuistenpallomeri

      Pienten osastolla on täällä pallomerikin :) Jos pienet tulee niin voivat leikkiäkin sitten.

      Jos on niin pieniä että pitävät pallomerestä.

      En tiedä minkälaista siellä kirjastossa on.

    • Myöhässä

      Veden Alla Vastavirta, Valehtelevat viettelijät; Kaivattu Virheetön, Nälkäpelit, Piiri yms.

      • tietäähaluan

        perustuuko se valehtelevat viettelijät sarja noihin kirjoihin? Ja täytyykö kirjat lukee järjestyksessä?


      • tyttötulevaisuudesta12
        tietäähaluan kirjoitti:

        perustuuko se valehtelevat viettelijät sarja noihin kirjoihin? Ja täytyykö kirjat lukee järjestyksessä?

        JOO PERUSTUU?? mut ite en siitä tv sarjasta pidä vaan kirjoista :) joo myöhässä, tulevaisuudesta trerve!


    • MeinGott

      Suosittelen Kaiken se kestää-nimistä kirjaa, mahtavasti kirjoitettu ja upea juoni! (:

    • Lukuperhonen

      No itse tykkään Darren Shan- sarjasta, on tullu luettua moneen kertaan kuin myös Jonathan Stroudin Bartimeus- trilogia.. Kaikki lukemani Diana Wynne Jonesin kirjat ovat olleet toinen toistaan parempia, suosittelen myös Anthony Horowitzia. Tietenkin Nälkäpeli- sarja, jonka joku mainitsikin jo, sekä "Percy Jackson" Rick Riordanilta, sekä (en nyt muista kenen) "Tripodien aika" on yksi ehdottomasti parhaista lukemistani. Vähän kokeneemmalle lukijalle ehdottomasti Jules Verneä, parhaita ehkä "Hector Servadacin avaruusmatka", "Kahden vuoden loma-aika", "Kiinalaisen koettelemukset".. Jo yleissivistyksen kannalta kannattaa lukea "Don Quijoten seikkailut", on parempi kuin alussa luulisi :D K. A. Applegaten "Remants"- ja "Animorphs" sarjat kannattaa ainakin katsastaa. Paras kirja, jonka olen ikinä lukenut on S. E. Hintonin "Vampyyrin palvelija", olen lukenut sen ainakin 5 kertaa ja itken joka kerta lopussa. Ei ole nyyhkytarina mutta hahmoihin pääsee hyvin samaistumaan. Joo vähän myöhään tulee mutta toivottavasti joku muu lukisi näitä ;)

      • dafhm

        OMG! Vihdoinkin löysin jonkun, joka on lukenut Darren Shan-sarjan! Ehdottomasti lukemisen arvoinen kokemus vaikka onkin hieman tuntemattomampi :)


      • darrenshan-fani

        Darren Shan on kyl paras kirjasarja koskaan!!! Oon lukenut sen myös mangasarjana. Siitä on tehty kuulemma myös jotain elokuvia ja haluaisin nähdä ne kovasti!!


    • TGJHGHPFOLPGOHOFPHOP

      NÄLKÄPELIT

    • tässä kaks

      Henrik Wilenius, Saranapuolelta. Virpi Hämeen-Anttila: Muistan sinut Amanda

    • Sallamaria98

      Muistelisin, että sinun iässäsi en enää lukenut lasten-nuorten kirjoja, vaan siirryin suoraan aikuisten kauhu-scifi-jännäriosastolle.

      Että jos sieltä saa suositella (ja muutenkin) niin:

      Guy de Maupassant - Yön tarinat. Kirjassa taisi olla 10 tai 15 kauhunovellia. Ei mitään verta-suolia ja irtileikattuja kieliä, vaan tällaisia tavallisia juttuja, joista ihmismieli suurentelee jotain (mukamas) pahaa.

      Tess Gerritsen - koko tuotanto. Lääkisjuttuja, bakteereita ja pöpöjä. Ja romantiikkaa.

      Dean Koontz - koko tuotanto. Vähän jo raskaampaa luettavaa, ihmismielen psykologiaa ja vähän yliluonnollisia tapahtumia tarkasti kuvattuna.

      • Joguuuuuuuuuu_

        Ite oon koht 16 ja luen edellee nuortenkirjoja.


    • 10+16=26

      Jorma Kurvisen kaikki kirjat, erityisesti Susikoira Roi -sarja! :)

    • Oculus

      Kotimaisia luontoon ja matkailuun liittyviä nuorten seikkailukirjoja löytyy Naruska Saivo -nimisen pienkustantamon sivuilta http://www.naruska.fi Osassa niistä seikkailee myös tyttö, jos se seikka on olennainen.

    • Lukutoukkanen

      Juu on tullut paljon luettua, suosittelen edellisiä lainaten, Kat Falls: Vastavirta, kaikki Nälkäpelit, Harry Potterit, Percy Jacksonit, Jules Verne: Maailman ympäri 80. päivässä, Agatha Christie: Eikä yksikään pelastunut, Pirates of the Caribbeanit, Septimus Heap Varjo... siin olikin jo pitkä lista :) Kannattaa lukea!

    • !!!

      mä luin 13-14 vuotiaana :
      Tuija Lehtinen - R.I.P.
      Marja- Leena Tiainen - Tähdet putoo ja sammuu
      Anna -Liisa Haakana - Kukka Kumminkin

      Edelleen nuo kirjat ovat hyviä vaikka ikää jo onkin silti luen aina välillä myös nuortenkirjoja. Esim. Tuija Lehtisen lähes kaikki kirjat on hyviä!

    • Samakuu
      • REPLICA

        REPLICA!!! se on niin paras kirjasarja ♥♥♥ siinä on kyllä 27 kirjaa mut siinä ei toisteta samaa. Se kertoo tytöstä joka on täydellinen klooni eikä sairastu koskaan. Itse menen 24 kirjas ja tosi hyvä on :)


    • lumottujakirjoja

      Lumottu kirous, Lumottu pimeys ja Lumottu kaaos on tosi hyvä kirjasarja kertoo loihtija tytöstä ja pojasta joka on kuolevainen kannattaa aloittaa mielellään Lumotusta kirouksesta suosittelen lukemaan kaikki jotka tykkää pimeysfantasiasta niin varmasti pitävät mutta kelpaa muillekin jotka vähänkin kiinostui tästä kirjassa on n.500 sivua ja kahessa toiosessa jotain 470-500. itsekkin olen 14-v ja tykkäsin aivan kauheesti tästä kirjasarjasta.

      • lumottujakirjoja

        anteeksi siis Lumottu kirous, Lumoava pimeys ja Lumoava kaaos.


    • Kirjatyttö

      Retiisikatu 2, jos tykkää helppolukuisesta hömppäkirjallisuudesta. Tarina rakastuneesta tytöstä ja pojasta ja heidän kavereistaan, sai nauraa. Suosittelen

    • Fantastic_me

      Soturikissat :)

      • tyttö1214

        Ne on enemmän ku kirjoja, elämä, ootko missä? :)


    • kirjat23

      monster high-sarja

      • tyttötulevaisuudesta14

        NIIN SIIS MITÄ??


    • JoKo123

      Suosittelen Tomi kontion viidakon kutsua, minun mielestä oli hyvä kirja.

    • Vekrori-Velho

      Tekijä: Pitkä matematiikka: kurssit 1-14

    • Kirjoja

      Ennen päivänlaskua ei voi, Life of Pi, Tuhat loistavaa aurinkoa, Memoirs of Geisha, Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin, Pikku naisia, Täällä pohjantähden alla 1-3, To Kill a Mockingbird, Call Me by Your Name
      (Sodalla ei ole naisen kasvoja, tää on aika raju, ei ehkä 14v.:lle)

    • Anonyymi

      Kyllä se Hyundai kulkee!

    • Anonyymi

      Kuka poisti Hyundai kommentit!? T: Nyrhisten perhe

    • Anonyymi

      Soturikissat on elämä <3

    • Anonyymi

      John greenin kirjat on super hyviä
      Ihan lemppari on "kaikki viimeiset sanat"
      Myös "tapaus nimeltä margo" ja "tähtiin kirjoittettu virhe" on huippuja

      Semmosia siirappisia nyyhky kirjoja mutta erillaisia.

    • Anonyymi

      Harry potterit

    • Anonyymi

      Emmanuelle. Luin äidin kirjahyllystä, kun oli 13 v...

    • Anonyymi

      Itse luin tuossa iässä ainakin Flemingin Bondit, Tarun sormusten herrasta, Stephen Kingiä ja kaikenlaista scifiä. Useimmat varsinaiset nuortenkirjat tuntuivat 14-vuotiaana jo jotenkin kökön teennäisiltä ja lapsellisilta.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe