3 vuotiaan keinupelko

LaiLai78

Hei!

3 vuotiaalla pojallani on puheenviivästymää ( alkanut nyt sanomaan vasta sanoja ja jopa 2-3 sanan lauseita) mutta siinä sivussa on myös keinu- ja kiipeilemis arkuus. On muutenkin arka ja kömpelö lapsi joka on nyt alkanut rohkaistumaan kylläkin. Muuten on kehitys ikäisensä tasolla.
Eli en halua teiltä diagnooseja vaan vinkkejä näin kotioloihin miten rohkaista kiipeilemään ja keinumaan. Siis onko jollain vastaavasta kokemusta? Lapseni ovat elönet hyvin suojaisessa ympäristössä minun kanssani kotona eli voi olla siitäkin että en ole osannt tarjota tarpeeksi ns. haastavia virikkeitä..
Mikä harrastus olisi tuon ikäselle kehittävää?

3

598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuumimami

Hei!!
      Meillä pojalla on todettu monimuotoinen kehityshäiriö ja se on vaikuttanut myös puheeseen..
      Hän kyllä puhuu jo ihan hyvin mutta K-kirjainta ei käytä vaikka osaa sanoa sen..
      Poika ei osaa kuin muutaman värin.. helppoja pelejä pelaa ja piirtää autoja ja yms...
      Meillä samoja ongelmia, poika on arka kokeilemaan mitään uutta, kuten kipeilemään ja laskemaan liukumäkeä, keinuakin jotenkin pelkäsi.
      Ensin uskaltautui keinuja keinuttamaan,, antoi vauhtia niille ja naureskeli..
      Meni jonkin aikaa sillä tavalla että hän vain antoi tyhjille keinuille vauhtia..
      Sitten kohta hän jo uskaltautui keinuun itse istumaan ja annoin hälle vauhtia, kovasti poika tykkäsi..
      Kysyin sitten häneltä että mitäs pelättävää tässä nyt sitten oli, niin poika tuumas että ei mitään senkin höpsö..
      Ja äitiä nauratti..
      Vielä poikani ei ole uskaltautunut kiipeilemään ja laskemaan liukumäkeä, mutta ajan kanssa nekin,, luulen..
      Anna pojallesi vain aikaa tutustua keinuun ihan rauhassa ja ajan kanssa, kyllä hän jonkin ajan päästä ihan varmasti uskaltautuu keinumaan, uskon sen:))
      Ja kun kerrot hänelle että keinuminen on hauskaa ja ei sitä tarvitse pelätä ollenkaan.. Niin kuin myös kiipeileminen ja liukumäen laskeminen..
      Huomasin myös että meillä poika pelkää koiria.. ei kai hän ennen niitä pelännyt ollenkaan eli mikä nyt että pelkää..
      Mummolassa olevaa poniakin pelkäsi, mutta nyt kuulemma uskaltautuu jo taputtelemaan sitä...
      Uskon että tuo pelkääminen on kai tietty vaihe tuossa iässä ja se on ohimenvää, toivon mukaan:))

• oma rata ja joutuu

nostelemaan ja kiipeilemään ja könyämään....pois sieltä pihalta....

• liikunta vahvistaa itsetuntoa

Metsään vain liikkumaan, sillä tuolloin lapsen motoriikka ja tasapaino kehittyvät luonnostaan. Toinen hyvä ja useimmille mieluisa liikunta on uiminen, joka kehittää monipuolisesti. (näitä ohjeita sain itse fysioterapeutilta)
      Keinuminen vaatii keskivartalolihaksiston hallintaa ja ilman sitä keinuminen voi olla lapselle tosi pelottavaa ja vaikeaa.
      Ei kolmevuotias vielä mitään harrasteita tarvi, mutta varmasti yhdessäolo muiden lasten kanssa auttaisi kehitystä. Oletko ajatellut päiväkerhoa/ esim. osa-aikaista päivähoitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe