Hei!
3 vuotiaalla pojallani on puheenviivästymää ( alkanut nyt sanomaan vasta sanoja ja jopa 2-3 sanan lauseita) mutta siinä sivussa on myös keinu- ja kiipeilemis arkuus. On muutenkin arka ja kömpelö lapsi joka on nyt alkanut rohkaistumaan kylläkin. Muuten on kehitys ikäisensä tasolla.
Eli en halua teiltä diagnooseja vaan vinkkejä näin kotioloihin miten rohkaista kiipeilemään ja keinumaan. Siis onko jollain vastaavasta kokemusta? Lapseni ovat elönet hyvin suojaisessa ympäristössä minun kanssani kotona eli voi olla siitäkin että en ole osannt tarjota tarpeeksi ns. haastavia virikkeitä..
Mikä harrastus olisi tuon ikäselle kehittävää?
3 vuotiaan keinupelko
3
522
Vastaukset
- muuumimami
Hei!!
Meillä pojalla on todettu monimuotoinen kehityshäiriö ja se on vaikuttanut myös puheeseen..
Hän kyllä puhuu jo ihan hyvin mutta K-kirjainta ei käytä vaikka osaa sanoa sen..
Poika ei osaa kuin muutaman värin.. helppoja pelejä pelaa ja piirtää autoja ja yms...
Meillä samoja ongelmia, poika on arka kokeilemaan mitään uutta, kuten kipeilemään ja laskemaan liukumäkeä, keinuakin jotenkin pelkäsi.
Ensin uskaltautui keinuja keinuttamaan,, antoi vauhtia niille ja naureskeli..
Meni jonkin aikaa sillä tavalla että hän vain antoi tyhjille keinuille vauhtia..
Sitten kohta hän jo uskaltautui keinuun itse istumaan ja annoin hälle vauhtia, kovasti poika tykkäsi..
Kysyin sitten häneltä että mitäs pelättävää tässä nyt sitten oli, niin poika tuumas että ei mitään senkin höpsö..
Ja äitiä nauratti..
Vielä poikani ei ole uskaltautunut kiipeilemään ja laskemaan liukumäkeä, mutta ajan kanssa nekin,, luulen..
Anna pojallesi vain aikaa tutustua keinuun ihan rauhassa ja ajan kanssa, kyllä hän jonkin ajan päästä ihan varmasti uskaltautuu keinumaan, uskon sen:))
Ja kun kerrot hänelle että keinuminen on hauskaa ja ei sitä tarvitse pelätä ollenkaan.. Niin kuin myös kiipeileminen ja liukumäen laskeminen..
Huomasin myös että meillä poika pelkää koiria.. ei kai hän ennen niitä pelännyt ollenkaan eli mikä nyt että pelkää..
Mummolassa olevaa poniakin pelkäsi, mutta nyt kuulemma uskaltautuu jo taputtelemaan sitä...
Uskon että tuo pelkääminen on kai tietty vaihe tuossa iässä ja se on ohimenvää, toivon mukaan:))- oma rata ja joutuu
nostelemaan ja kiipeilemään ja könyämään....pois sieltä pihalta....
- liikunta vahvistaa itsetuntoa
Metsään vain liikkumaan, sillä tuolloin lapsen motoriikka ja tasapaino kehittyvät luonnostaan. Toinen hyvä ja useimmille mieluisa liikunta on uiminen, joka kehittää monipuolisesti. (näitä ohjeita sain itse fysioterapeutilta)
Keinuminen vaatii keskivartalolihaksiston hallintaa ja ilman sitä keinuminen voi olla lapselle tosi pelottavaa ja vaikeaa.
Ei kolmevuotias vielä mitään harrasteita tarvi, mutta varmasti yhdessäolo muiden lasten kanssa auttaisi kehitystä. Oletko ajatellut päiväkerhoa/ esim. osa-aikaista päivähoitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391