Olen etsiskellyt ompelukoneita, käyttökelpoisia sellaisia, budjettiin max 400 euroa.
Nyt on listalle jäänyt Singer Confidence 7463 ja Pfaff Hobby 1142. Olen yrittänyt tuttavilta kysellä kokemuksia niistä, mutta kukaan ei oikein osaa sanoa mitään.
Kumpikin on kuitenkin ns. vanha ompelukonemerkki ja muistan itse ommelleeni joskus koulussa Singer merkkisellä. Äidilläni on Husqvarna, joku 25 vuotta vanha ja hän kehuu kyllä sitä, mutta tuon merkkiset luotettavamman oloiset ovat hinnaltaan sellaiset ettei työtön semmosia irti saa. Käytettyä en ostais, kun niistä on ollut jo ihan riittävästi huonoja kokemuksia. Uudessa on kuitenkin takuu.
Nyt kaikki jolla on yleensäkin Singer (myös mekaaninen) tai Pfaff (tuota tasoa), kertoisitteko kokemuksianne.
Singer vai Pfaff
10
3626
Vastaukset
- jos
On minun mielesta huomattavasti parempi ompelukone.
- itse ostaisin
Jämäkämmän tuntuinen kone
- ilman muuta
Ei epäilystäkään
- donnaK....
Nostan vielä, sillä Singerin kannattajat eivät ole ilmoittautuneet, vai onko Singer niin romu, ettei se ole asettunut kenellekään?
Pfaffiin alan hiljakseen kallistumaan... - ompelutäti
donnaK.... kirjoitti:
Nostan vielä, sillä Singerin kannattajat eivät ole ilmoittautuneet, vai onko Singer niin romu, ettei se ole asettunut kenellekään?
Pfaffiin alan hiljakseen kallistumaan...saanut huonon koneen maineen nykyisin. Ennen se oli yksi parhaista merkeistä.
- Pfaffin
Vaikka ei Singerkään huono ole. Riippuu varmaan ihan siitä, millaista ompelutyötä teet koneella. Pfaffilla oli muuten ennen vanhaan Singerin koneisto. Ennenkuin Singer vaihtoi järjestelmäänsä. Siis puhun niistä vanhoista mekaanisista, metallirunkoisista (ja ehdottomasti edelleen parhaista!) ompelukoneista. Itselläni on useita metallirunkoisia Pfaffeja ja yksi antiikkinen Singer, kaikki ompelevat aivan loistavasti ja omaavat samat perustoiminnot kuin nykyiset koneet. Koneet rakennettiin aiemmin kestämään mahdollisimman kauan. Nykyisin taitaa olla enemmän kyse siitä, että joka toinen vuosi tuodaan markkinoille uusia malleja, joille pitäisi löytää ostajat.Itseasiassa kannatankin käytetyn metallirunkoisen (ei sen tarvitse olla mummon mallinen, riittää joku 60- tai 70-luvulla valmistettu kannettava malli) ostoa. Ellet ihan välttämättä halua uutta. :)
- donnaK....
Niin, olen kyllä mieltänyt käytettyjen ja hiukan vanhempien koneiden vankemman laadun. 60 - 70 -luvun koneet ei mulle kuitenkaan käy, koska tarviin toimivan jousto-ompeleen, sillä saumaria ei ole käytössä. Tietysti hiukan uudemmat painokset voisivat olla mahdollisia, mutta lähipiirissä on käytetyistä hiukan huonoja kokemuksia. Vaikka ovat liikkeestä ostettuja ja huollettuja, on pettymyksiä ollut. Kaverilla esimerkiksi vasta kolmas käytetty kone jäi, kun kaksi ensimmäistä eivät suostuneet yhteistyöhön. Nyt tämä kolmas kreikkaa...
Minä lyhytpinnaisena päätin ostaa uuden, tosin mahdollistahan niissäkin on saada maanantaikappaleita. - hyvä valinta
donnaK.... kirjoitti:
Niin, olen kyllä mieltänyt käytettyjen ja hiukan vanhempien koneiden vankemman laadun. 60 - 70 -luvun koneet ei mulle kuitenkaan käy, koska tarviin toimivan jousto-ompeleen, sillä saumaria ei ole käytössä. Tietysti hiukan uudemmat painokset voisivat olla mahdollisia, mutta lähipiirissä on käytetyistä hiukan huonoja kokemuksia. Vaikka ovat liikkeestä ostettuja ja huollettuja, on pettymyksiä ollut. Kaverilla esimerkiksi vasta kolmas käytetty kone jäi, kun kaksi ensimmäistä eivät suostuneet yhteistyöhön. Nyt tämä kolmas kreikkaa...
Minä lyhytpinnaisena päätin ostaa uuden, tosin mahdollistahan niissäkin on saada maanantaikappaleita.Se on kyllä totta mitä jo totesit, että uusilla on ainakin takuu, jos kone hajoaa. Ja jousto-ommel ei kyllä omilla vanhemmilla koneillani onnistu, lukuunottamatta yhtä 70-luvun Pfaffia, se tuntuu tekevän kaikenlaisia ihmeellisyyksiä. :)
Mitä tulee liikkeistä ostettuihin vanhoihin, tarkastettuihin ja korjattuihin koneisiin, jotka eivät kuitenkaan pelitä toivotulla tavalla, itselläni on samantapaisia kokemuksia vanhoista saumureista ja niiden liikkeissä tehdyistä huolloista. Varsinkin saumurien teriä ei osata/haluta terottaa kunnolla. Terotutin muutaman kerran terät liikkeessä, ne kestivät vain pari kuukautta terävinä (ompelen työkseni, joten kone surisee pitkin päivää).
Sitten otin yhteyttä yksityisesti erääseen tuttuun henkilöön, jolla on kotona teolliset laitteet veitsien ja saksien terotukseen. Sen jälkeen terät ovat leikanneet erinomaisesti puolisen vuotta kerrallaan. Koneet huollan nykyisin täysin itse. Edellä mainittu henkilö auttaa tarvittaessa ja on opastanut hyvin siihen, mitä koneessa pitää tarkkailla ja huoltaa, ja mihin on parasta olla koskematta, ellei ole ihan välttämätöntä. Varaosia olen hankkinut sieltä, mistä koneitakin eli kirpputoreilta. Tarkoitan edelleen mekaanisia, vanhempia koneita, elektronisia en osaa huoltaa. - lskdjfäp
hyvä valinta kirjoitti:
Se on kyllä totta mitä jo totesit, että uusilla on ainakin takuu, jos kone hajoaa. Ja jousto-ommel ei kyllä omilla vanhemmilla koneillani onnistu, lukuunottamatta yhtä 70-luvun Pfaffia, se tuntuu tekevän kaikenlaisia ihmeellisyyksiä. :)
Mitä tulee liikkeistä ostettuihin vanhoihin, tarkastettuihin ja korjattuihin koneisiin, jotka eivät kuitenkaan pelitä toivotulla tavalla, itselläni on samantapaisia kokemuksia vanhoista saumureista ja niiden liikkeissä tehdyistä huolloista. Varsinkin saumurien teriä ei osata/haluta terottaa kunnolla. Terotutin muutaman kerran terät liikkeessä, ne kestivät vain pari kuukautta terävinä (ompelen työkseni, joten kone surisee pitkin päivää).
Sitten otin yhteyttä yksityisesti erääseen tuttuun henkilöön, jolla on kotona teolliset laitteet veitsien ja saksien terotukseen. Sen jälkeen terät ovat leikanneet erinomaisesti puolisen vuotta kerrallaan. Koneet huollan nykyisin täysin itse. Edellä mainittu henkilö auttaa tarvittaessa ja on opastanut hyvin siihen, mitä koneessa pitää tarkkailla ja huoltaa, ja mihin on parasta olla koskematta, ellei ole ihan välttämätöntä. Varaosia olen hankkinut sieltä, mistä koneitakin eli kirpputoreilta. Tarkoitan edelleen mekaanisia, vanhempia koneita, elektronisia en osaa huoltaa.ostin puolivahingossa singerin muutama vuosi sitten, enkä ikinä enää.
Pfaff on mulla ollut päivittäisessä käytössä kohta kuusi vuotta (tosin kalliimpi, mutta ei siinä ole kuin enemmän ommelmalleja ja automaattinapinläpi...) ja edelleen kuin uusi.
Vanhat metallirunkoiset koneet on kaikki hyviä, mutta itsellkeni kävi niin, että räpsähti moottori, eikä sitä sitten enää korjattukaan...
Pfaffissa on (en ole varma, onko tässä kysyjän mallissa, mutta luulisin, että kuuluu kaikkiin pfaffin koneissin) idt -yläsyöttö, jota ilman en tule enää toimeen ollenkaan... - donnaK....
lskdjfäp kirjoitti:
ostin puolivahingossa singerin muutama vuosi sitten, enkä ikinä enää.
Pfaff on mulla ollut päivittäisessä käytössä kohta kuusi vuotta (tosin kalliimpi, mutta ei siinä ole kuin enemmän ommelmalleja ja automaattinapinläpi...) ja edelleen kuin uusi.
Vanhat metallirunkoiset koneet on kaikki hyviä, mutta itsellkeni kävi niin, että räpsähti moottori, eikä sitä sitten enää korjattukaan...
Pfaffissa on (en ole varma, onko tässä kysyjän mallissa, mutta luulisin, että kuuluu kaikkiin pfaffin koneissin) idt -yläsyöttö, jota ilman en tule enää toimeen ollenkaan...Ei ole tuossa mallissa idt-yläsyöttöä. Jos ottais yläsyötöllä koneen, niin hinta (jo nettikaupassa) olisi 300 euroa kalliimpi. En viitsi siitä niin paljoa maksaa, kun se malli ei kuitenkaan muuta tuo mukanaan. Tiedän kyllä, että se on hyvä juttu, mutta kun sitä ei ole käyttänyt koskaan, ei sitä osaa kaivata. Ja tämmösellä opintotuella elävällä jo halvemman hinnan kokoon kaapiminen kirveltää, mutta olen päättänyt kuitenkin satsata mahdollisimman toimivaan kapineeseen, jotta sen hinnan sais joskus ommeltua ns. takaisin.
Kyllä se taitaa kaikkien lausuntojen tukemana olla Pfaff !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757