Liian raskas reissu lapsille?

reissaajaksien syntynyt!

Mieheni on sitä mieltä, että seuraava reissu on liian raskas lapsille ja minulle. Toinen lapsi täyttää kohta 6 ja toinen marraskuussa viisi. Eli olen lähdössä seuraavalle reissulle yksin kahden lapsen kanssa. Ja huomio, lapseni eivät ole tottuneet matkailuun. Kerran vuodessa ollaan oltu viikonloppu jossain sukuloimassa ja esim. joku 1,5 h/suunta huvipuisto matka tehty.

Joka tapauksessa matka menisi näin.

La n. 2h junalla 60 km automatka kohteessa 2 yötä, sitten sieltä taas se 60 km automatka ja siitä sit 4 h junalla ja 2 tai 3 yötä määrän päässä. Ja takas kotiin 6 h junassa. No kyllä tuo kun kirjoittaa aika raskaalta kuullostaa ja myönettäkööt, että poikani on aika kiukkupussi...jos sille päälle sattuu...ei AINA satu!

11

1117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä jännitä etukäteen

      Ei ole raskas, ellet itse ala jo etukäteen panikoimaan. Matkaan vaan, matkailu avartaa ja taatusti lapsetkin tykkää.
      Jos lapsesi eivät ole tottuneet matkailuun niin johan tuo junamatka on elämys. Lukemista/askartelemista/pelejä mukaan. 60 km:n automatka ei kestä kauaan ja voihan auton ikkunasta katsella maisemia ja keksiä jonkun kivan leikin (laskea autoja, rekkareiden seuraaminen, autojen värit...), että matka sujuu.

      • mitenhän tekis.

        ko reissu on liian raskas. Eka ajattelin, että tuo välietappi (2 yötä) tuossa keventäisi sitä 6 h junamatkaa..

        Toinen vaihtoehto olisi sitten käydä tuolla 6 h junamatkan päässä erikseeen ja sit tuolla 2 h 60 km automatka eri ajan kohtana.


      • Tuon ikäisille
        mitenhän tekis. kirjoitti:

        ko reissu on liian raskas. Eka ajattelin, että tuo välietappi (2 yötä) tuossa keventäisi sitä 6 h junamatkaa..

        Toinen vaihtoehto olisi sitten käydä tuolla 6 h junamatkan päässä erikseeen ja sit tuolla 2 h 60 km automatka eri ajan kohtana.

        Ei ole lainkaan liian raskas. Lapset on sen ikäisiä, että varsinkaan sen takia ei ole.
        Junamatka etenkään ei ole lapsille raskas. Sehän on heille päinvastoin elämys. Junassa voi mennä leikkivaunuun, käydä syömässä lihapullat ravintolavaunussa etc.
        On ihan höpönhöpöä väittää raskaaksi. itse olemme reissaneet saman mittaisia pätkiä junalla ja se toimii.
        Pienet torkutkin siellä voi ottaa jos malttaa.

        Kaikkein parasta on vielä se, että junassa voi varata sen perhehytin.
        Niitä jos ei ole tarjolla, kannattaa kokeilla työskentelyhyttejä, ne on pienempiä mutta sielläkin on omaa rauhaa ja saa esim. välipalaa nauttia omassa rauhassa.


      • oma mielipiteesi
        mitenhän tekis. kirjoitti:

        ko reissu on liian raskas. Eka ajattelin, että tuo välietappi (2 yötä) tuossa keventäisi sitä 6 h junamatkaa..

        Toinen vaihtoehto olisi sitten käydä tuolla 6 h junamatkan päässä erikseeen ja sit tuolla 2 h 60 km automatka eri ajan kohtana.

        Toistat kuin papukaija sitä, mitä mieltä miehesi on. Täytyyhän sinulla olla myös oma mielipide, eikö?
        Jos matka on mielestäsi ihan jees - eikä tuo minusta mitenkään ihmeelliseltä kuulosta - senkun baanalle. Kyllä tuon ikäisten kanssa jo pärjää. Eri asia olisi jos sulla olisi joku vauvaikäinen imetettävä matkassa vaippojenvaihtoshown kera.

        Sano sille äijälle, että homma on näin ja pulinat pois.


    • oletko tosissasi

      Olemme reissannut nyt 3v kanssa 3 viikkoa asuntoautolla euroopassa yli 4000 km sekä liikuttiin siellä paljon junallakin. Isompi lapsista jo yli 10v on reissannut tosi paljon myös. Tuo sinun juttusi tuntuu lähes provolta sillä tottakait lapsi jaksaa missä vain kuin sinäkin jos sinulla on oikea asenne, tekemistä ja sopivat eväät.. Taukoja ja hyvä fiilis..

    • MarjutR

      Matkustaminen on kivaa, kun sen niin ottaa!

    • Ei paha!

      Kaikki on niin suhteellista. Toki ymmärrän, että lapsesi eivät ole tottuneet matkustelemaan, mutta koska he tottuvat, ellet koskaan reissuun lähde?

      Me kierrettiin autolomalla ympäri eurooppaa vajaa 1,5 vuotiaan kanssa kuukausi. Vajaa 6000km tuli auton mittariin kilometrejä, nukuttiin teltassa ja reissu meni tosi hienosti! Paljon on kiinni vanhempien omasta asenteesta.

      Samalla reissulla (vähän omia mutkiaan ajellen) tänä kesänä kulki myös yksi äiti kahden lapsen kanssa, 6v ja 9v. Heilläkin meni matka tosi hyvin. Lapsen iästäkään ei ole kiinni. Itsekin olen jo lapsena reissannut paljon. Koen, että jos kotona olisin vain kökkinyt, niin paljosta olisin jäänyt paitsi!

      Reissuun siis! Ja ainakin keskimäärin kerran kuussa muutaman sadan kilometrin päähän!

    • äitiäiti

      Minä olin aikoinaan yksin etelässä viikon vajaa 2- ja 6-vuotiaiden poikieni kanssa ja hyvin meni. Lentokonematkakin kesti tuon 6 tuntia eikä voinut juuri edes paikaltaan nousta ja nuoremmalla ei ollut omaa istumapaikkaa.

      Junassa on helppoa kun voi liikkua ja 60 km automatka kestää huonoakin tietä korkeintaan 45 minuuttia. Eikö lapsesi todellakaan ole sen vertaa autossakaan olleet...

      Olen samaa mieltä kuin joku muu, pistä miehesi mielipide omaan arvoonsa, sinähän sinne reissuun olet menossa. Mies tietysti soittelee vartin välein eli känny äänettömälle reissun ajaksi....

      • jo kerran vastannut

        Minä olin se, joka ihmetteli aloittajan riippuvuutta miehensä mielipiteistä. Joku tuolla jo epäili aloitusta provoksi, eikä sekään ole mahdotonta.
        Mutta jos joku noita juttuja nyt vielä pohtii, kyllä todella 5-ja 6-vuotiaiden kanssa pärjää ihan mainiosti. Jos tapaus olisi todellinen, jää vain kysymys, missä pumpulissa lapsia on elätetty. Johan nyt normaalit päiväkoti-/harrastus- etc. ryhmät tekevät erilaisia reissuja hyvinkin pienten kanssa.
        Ja onko vielä armon vuonna 2009 äitejä, joilla ei ole mitään sanomista perheen asioihin? Epäilen vahvasti.
        Jos aloittaja on kyvykäs käyttämään nettiä, mutta täysin nössö lastensa huoltajuuden osalta, yhtälö ei vain toimi. Näillä palstoilla on tosin ollut joitakin vähän vastaavia juttuja aiemminkin, joten se provoteoria ei o le kovin kaukaa haettu. Mikäs siinä, tuleepa keskustelua perhepoliittisista peruskysymyksistä.


      • no panic
        jo kerran vastannut kirjoitti:

        Minä olin se, joka ihmetteli aloittajan riippuvuutta miehensä mielipiteistä. Joku tuolla jo epäili aloitusta provoksi, eikä sekään ole mahdotonta.
        Mutta jos joku noita juttuja nyt vielä pohtii, kyllä todella 5-ja 6-vuotiaiden kanssa pärjää ihan mainiosti. Jos tapaus olisi todellinen, jää vain kysymys, missä pumpulissa lapsia on elätetty. Johan nyt normaalit päiväkoti-/harrastus- etc. ryhmät tekevät erilaisia reissuja hyvinkin pienten kanssa.
        Ja onko vielä armon vuonna 2009 äitejä, joilla ei ole mitään sanomista perheen asioihin? Epäilen vahvasti.
        Jos aloittaja on kyvykäs käyttämään nettiä, mutta täysin nössö lastensa huoltajuuden osalta, yhtälö ei vain toimi. Näillä palstoilla on tosin ollut joitakin vähän vastaavia juttuja aiemminkin, joten se provoteoria ei o le kovin kaukaa haettu. Mikäs siinä, tuleepa keskustelua perhepoliittisista peruskysymyksistä.

        jos jo ennen lahtoa mietit kuinka rannnkkaaaa tulee matkalla oleminen olemaan niin jaa kotiin, tai vaihtoehto b, mene matkaaan oli se mika hyvansa, lapset kylla tulevat siina siivella oli matkan kuvio mika tahansa, relax...


    • Ninni1974

      mikä meillä ikinä ollut oli kun olimme Kanariansaarilla kun lapset olivat pieniä. Silloin lapsemme olivat 7, 5 ,4 ja 1½ vuotiaat. Tätä tää uusperhe on =) .. Pikkasen jännitti että miten käy mutta hienosti meni, aivan upea reissu!! Siitä on jo 10 vuotta ja vanhemmat lapset puhuvat edelleen siitä reissusta vaikka olemme senkin jälkeen matkustaneet.
      Lapset jaksaa hyvin kun itse ottaa asiat rennosti!

      Reissuun vaan =) !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe