pennun ulkoilu

rottistyttö

Paljonko nelikuista pentua voi lenkittää? ollaan nyt menty ihan pieniä kävelymatkoja mutta tuntuu että pentu jaksaisi paljon pidempään eikä haluaisi kotiin ollenkaan. vapaana ollaan myös metsässä pidetty välillä mutta muuten alueellamme se on aika vaikeaa kun liikennettä yms. kiitos jos joku asiasta tietävä jaksaa vastata!

6

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitatko siis nimenomaan remmilenkkejä? Ja millaisella alustalla, asvaltilla vaiko jollakin muulla pohjalla?

      Pennun kasvamisen ja kehittymisen kannalta on tärkeää pohtia missä, miten ja kuinka paljon pentu saa liikuntaa. Remmilenkille en itse lähtisi vielä lainkaan tuon ikäisen pennun kanssa, vaan antaisin sen rymytä esim. metsässä vapaana omilla ehdoillaan. Jos metsää ei ole lähellä, niin pentu autoon ja ajamalla lähelle metsää ja sinne pennun kanssa hippasille. Metsässä koira saa sitten rymytä ihan niin paljon ja kauan kuin jaksaa - eihän se kauaa jaksa. Kun huomaa, että pentu on väsynyt, niin syliin ja autoon ja kotiin nukkumaan.

      Sisäsiisteyden kannaltahan koiraa täytyy käyttää pissa/kakka-asioilla ulkona vaikka 20 kertaa vuorokaudessa (riippuen siitä kuinka nopeasti haluaa koirastaan sisäsiistin), mutta ne ovat niitä pikaisia käyntejä, eivät siis mitään remmilenkkejä.

      • Heli.

        En ole viestin aloittaja. Enkä omista vielä koiraa.

        "Remmilenkille en itse lähtisi vielä lainkaan tuon ikäisen pennun kanssa, vaan antaisin sen rymytä esim. metsässä vapaana omilla ehdoillaan."

        Niin miksi et lähtisi? Kysyn vain. Onko se jotenkin pahasta pennulle jos esim. kaupungissa kulkisi "remmilenkkeilemässä"? Osaako tuon ikäinen pentu jo totella kutsua? Ettei vaan karkaa sinne metsään. Minkä ikäisen koiran kanssa sitten voi alkaa kulkemaan remmin kanssa?

        "Jos metsää ei ole lähellä, niin pentu autoon"

        Entäs jos ei ole autoa ? :D Mitäs sitte pitäis tehdä? Riittääkö sellanen vähän pienempi metsä vai onko pakko korpeen asti körötellä?

        Olen joo tietämätön mutta kyllä tämä tästä vielä.. :D


      • sdklfjlsdjflksjflks

        Itse teimme juurinkin noin, että olimme vain metsissä yms missä sai vapaana rymytä. Asfalttia välttelimme vuoden päivät.


        Yhdessä asiassa olen erimieltä Mamin kanssa, mielestäni pentu on heti opettaa "remmiin" eli me teimme pieniä remmilenkkejä puistossa jossa oppi liikkumaan remmissa. Eli ei aloita sitä remmikävely kun on jo 30 kg mittarissa:)


      • ----,,,,-----
        Heli. kirjoitti:

        En ole viestin aloittaja. Enkä omista vielä koiraa.

        "Remmilenkille en itse lähtisi vielä lainkaan tuon ikäisen pennun kanssa, vaan antaisin sen rymytä esim. metsässä vapaana omilla ehdoillaan."

        Niin miksi et lähtisi? Kysyn vain. Onko se jotenkin pahasta pennulle jos esim. kaupungissa kulkisi "remmilenkkeilemässä"? Osaako tuon ikäinen pentu jo totella kutsua? Ettei vaan karkaa sinne metsään. Minkä ikäisen koiran kanssa sitten voi alkaa kulkemaan remmin kanssa?

        "Jos metsää ei ole lähellä, niin pentu autoon"

        Entäs jos ei ole autoa ? :D Mitäs sitte pitäis tehdä? Riittääkö sellanen vähän pienempi metsä vai onko pakko korpeen asti körötellä?

        Olen joo tietämätön mutta kyllä tämä tästä vielä.. :D

        rotujen kanssa kannattaa lonkkia säästää rasitukselta niin paljon kuin mahdollista kasvuiässä. Elikkä se tarkoittaa että mahdollisimman vähän kovaa alustaa (asfaltti) ja esimerkiksi rappusia kannattaa välttää, jos vain mahdollista.
        Itse menen kerran tai kaksi päivässä koirieni kanssa metsään tai hiekkamontuille taikka jollekin pellolle, jossa savat keskenään riehua. Hihnalenkeillä pennun kanssa pentu haluaa kulkea suurimman osan ajasta ojan pientareilla eikä niitten hihnalenkkien pituus ole kuin noin 10 minuuttia.
        Elikkä pennulle on hyväksi saada olla vapaana ja siinä samalla opetellaan laumassa pysymistä,luokse tuloa ym leikin varjolla :) Paikaksi käy metsä iso tai pieni,pelto,nurmikenttä kunha on vaan turvallinen paikka koiralle ettei innoistuksissaan ryntää auton alle.


      • Heli. kirjoitti:

        En ole viestin aloittaja. Enkä omista vielä koiraa.

        "Remmilenkille en itse lähtisi vielä lainkaan tuon ikäisen pennun kanssa, vaan antaisin sen rymytä esim. metsässä vapaana omilla ehdoillaan."

        Niin miksi et lähtisi? Kysyn vain. Onko se jotenkin pahasta pennulle jos esim. kaupungissa kulkisi "remmilenkkeilemässä"? Osaako tuon ikäinen pentu jo totella kutsua? Ettei vaan karkaa sinne metsään. Minkä ikäisen koiran kanssa sitten voi alkaa kulkemaan remmin kanssa?

        "Jos metsää ei ole lähellä, niin pentu autoon"

        Entäs jos ei ole autoa ? :D Mitäs sitte pitäis tehdä? Riittääkö sellanen vähän pienempi metsä vai onko pakko korpeen asti körötellä?

        Olen joo tietämätön mutta kyllä tämä tästä vielä.. :D

        Remmilenkkeilyllä ei ole kiire, sillä rotohan edustaa suureksi kasvavaa rotua. Siksi pennun liikunnan suhteen tulee olla "järkevä". Remmissä kovalla asvaltilla kulkeminen ei ensinnäkään tarjoa pennulle kovinkaan paljon aktivitettia, se on vain tylsää kävelyä. Toisaalta pitkien matkojen kulkeminen kovalla alustalla ei tee parasta mahdollista lähtökohtaa pennun luuston (esim. lonkat ja kyynerät) kehitykselle ja kasvulle. Pennun tulisi saada kulkea omilla ehdoillaan, kun se väsyy, se kannetaan kotiin. Sitä ei saisi pakottaa kulkemaan kovalla pohjalla kilometrejä toistensa perään. Metsässä kulkiessaan pentu saa arvokasta oppia myös tasapainoaistilleen, kun kulkee kivien ja kantojen ylitse, samalla se rasittaa tasaisesti koko pennun kroppaa ja luustoa.

        Mikään koira ei osaa totella luoksekutsua, ennen kuin se sille opetetaan. Mutta vapaana metsässä rymytessään pentu oppii pian myös sen, että oman lauman lähellä KANNATTAA kulkea, jos mielii pysyä laumassa. Se siis samalla opettaa pennulle laumaviettiä. Jos pelkää pennun karkaamista, niin pennulle voi laittaa pitkän liinan, josta saa tarvittaessa pennun otettua kiinni.

        Itse olen vaan niin tottunut ajelemaan ympäri maita ja mantuja koirani kanssa treenatessa, että tuo auto-kysymys ei tullut edes mieleeni :D Kun jotenkin ajattelen niin, että jokaisella palveluskoira-harrastajalla ON se auto kuitenkin oltava kun maastolajit ovat aina siellä pöpelikön puolella, johon julkisilla ei pääse. Mutta jos ei ole autoa, niin julkiset kyllä kuljettavat aika mukavasti monenkin sopivan pöpelikön lähistölle.

        Ja juu, pennun siis saa ja pitääkin toki opettaa pantaan ja hihnaan pikkuhiljaa ihan siitä lähtien kun pentu kotiutuu. Mutta remmilenkille en veisi pentuaikana lainkaan, vaan vaan metsään riehumaan.


      • kaupunkikoira
        sdklfjlsdjflksjflks kirjoitti:

        Itse teimme juurinkin noin, että olimme vain metsissä yms missä sai vapaana rymytä. Asfalttia välttelimme vuoden päivät.


        Yhdessä asiassa olen erimieltä Mamin kanssa, mielestäni pentu on heti opettaa "remmiin" eli me teimme pieniä remmilenkkejä puistossa jossa oppi liikkumaan remmissa. Eli ei aloita sitä remmikävely kun on jo 30 kg mittarissa:)

        oma pentumme (kohta 1 v.) on elänyt kaupungissa koko elämänsä. metsätreeneihin ollaan menty pari kertaa viikossa. muuten ollaan liikuttu kaupungissa, toki mahdollisuuksien mukaan puistoissa. tärkeänä olen pitänyt sitä että pentu on tottunut heti kaikkeen kaupungin meluun ja erilaisiin ympäristöihin. ehkä juuri tuosta muusta kuormittavuudesta johtuukin että asfaltilla ei ole tarvinnut pitkiä lenkkejä tehdä ennen kuin koira on ollut sopivan väsynyt ja valmis kotiin. myös aiempi koira eli hyvän elämän tässä samassa ympäristössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe