I have no mouth and i must scream

neropatti

Elikkä mistäs voisi löytää tämän Harlan Ellisonin novellin? Enkuksi tai suomeksi jos edes on suomeksi koskaan tullutkaan. Tai mistä voi löytää Ellisonin tarinoita yleensäkään?

6

4143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ummikko24

Voisiko joku kertoa mistä ko. teos kertoo ? Nimi on tutun kuuloinen, sitä ainakin jossain käytetään aika aktiivisesti iskulauseena.

• neropatti

Se on kauhu/scifi novelli, jossa sellanen tietokone kuin AM (minä olen) on tuhonnut kaikki maailman ihmiset viittä lukuunottamatta. Näitä viittä se sitten kiduttaa ikuisesti eikä anna niiden kuolla. Novellissa on käsittääkseno 109. vuosi meneillään. Sen enempää en siitä tiedä. Se on käsittääkseni Ellisonin kuuluisin teos.

Siitä on tehty myös löyhästi novelliin perustuva samanniminen tietokonepeli, minkä vuoksi nimi saattaa kuulostaa tutulta.

• neropatti

Että ei suomesta sattuisi löytymään? Edes jostakin antikasta? Jos jollakin on tietoa niin hihkaseppa... :)

• Ex libris
        neropatti kirjoitti:

Että ei suomesta sattuisi löytymään? Edes jostakin antikasta? Jos jollakin on tietoa niin hihkaseppa... :)

Heippa,

Ellisonin novelleja löytyy ainakin seuraavista suomennetuista antologioista: Kauhujen kirja 8, Outoja tarinoita 5 ja Ei vain verestä. Tässä tarkemmat tiedot (kopioitu Fennica- ja Manda-tietokannoista):

Teoksen nimi: Kauhujen kirja
        Osa: 8 / toimittanut Martin H. Greenberg ; [kirjoittaneet Harlan Ellison ... et al.] ; [suomentaneet Kari Salminen, Jussi Korhonen, Katariina Tuovinen]
        Julkaistu: Hyvinkää : Book Studio
        Julkaistu (osa): , 1996 (Karisto)
        Ulkoasu (osa): 336 s. ; 18 cm
        Alkuteos: The twilight zone
        ISBN (Osa): 951-611-807-0 (nid.)

Outoja tarinoita 5 / toimittanut Markku Sadelehto ; [suomennokset Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä]
        Julkaistu: Helsinki : Jalava, pain. 1993
        Ulkoasu: 245 s.
        ISBN: 951-887-008-X

Ei vain verestä / toimittanut Ellen Datlow ; [suomentaneet Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä, runot suomentanut Jussi Rekinen]
        Alkuteos: Blood is not enough.
        Julkaistu: Helsinki : Jalava, 1990
        Ulkoasu: 279 s.
        Sarja: (Jalavan kauhusarja ; no. 9)
        Huomautus: Kansialanimeke: Vampyyriantologia.
        ISBN: 951-8954-30-5

En tiedä, löytyykö noita antikoista, kokeilepa www.antikka.net. Kirjastoissa on ainakin. Ja kuten joku jo mainitsikin, I have no mouth and I must scream on julkaistu sähkökirjana (löytyy mm. Espoon kaupunginkirjaston kokoelmista).

• ...

Joku Ellisonin stoori löytyy käsittääkseni Kauhujen Kirjan osasta 8. Siis Clive Barkerin toimittama novellikokoelmasarja ja sen 8. osa. Tsekkasin nimittäin kotikirjastoni tietokannan Ellisonin nimellä ja tämä tuli sieltä esiin. Varmaa tietoa tuosta ei nyt siis ole.

Tuon 'I have no mouth and I must scream' -novellin luin juuri joulun jälkeen, mutta en nyt hitto vie muista missä se oli. Sekin oli joku sci-fikokoelma. Kysy kirjastossa niin kyllä ne sen tod. näk. löytävät. Sanot että se on novelli ja todennäköisesti jossakin science fiction kokoelmassa.

Täältä sen saa näköjään eBookina, mutta en sitten tiedä miten tuo ostaminen käytännössä tapahtuu ja toimii: http://www.fictionwise.com/ebooks/eBook378.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe