Minicollie turkki ja muuta

Jeepulis

Laitan tän tänne, kun pk colliella on aika lailla samanlainen turkki kuin sheltillä. Eli kysymys: Voiko koiran pyllykarvoja leikellä? Pylly on minun koirani arka paikka (raukka on joutunut anaalirakkojen tyhjennykseen) ja on todella vaikeeta saada sitä pysymään paikoillaan kun harjaan takkuja. Sen pyllykarvat ovat vieläpä harmaantuneet ja ovat sellaista karvaa, joka on melkeimpä aina takussa. Ajattelin, että ehkäpä leikkaamalla hiukan sen pyllykarvoja saisin ne pahimmat takut poies ja ei tarvitsisi piinata sitä joka toinen viikko harjalla pyllytakkuja selvitellessä. Onko tuosta edes mitään hyötyä? Ja olen kuullut, että jotku rodut masentuvat, jos sen turkkia leikataan. Onko parempia ehdotuksia? Koirani turkki on muuten ihan kunnossa. Laitan naksuihin rypsiöljyä hiukan ja harjaan joka toinen viikko. Suihku-suihkussa käydään yhdesti tai kahdesti vuodessa.

Myös: onko harmaantunut turkki merkki siitä, että pitäisi ottaa rauhallisemmin? Koirani on vasta 8-vuotta ja se on aika aktiivinen koira (käydään mettälenkillä ja nyt parin vuoden tauon jälkeen päästään taas agilityä harrastamaan) eikä näytä vanhenneen muuten kuin karvoista. Onko tämä luonnollista, että se saa jo 8-vuotiaana harmaita? Vai onko koirani kenties stessaanutnut jostakin (en kylläkään keksi mitään syytä stressata)?

Sitten vielä ihan collieta koskeva kysymys. Ajattelin hankkia toisen koiran koiralle seuraksi, kun se on erittäin leikkisä toista koiraa kohtaan ja siten sillä olisi seuraa puistossa ja kotona silloin kun opiskelen. Ajattelin siihen collieta ja ajattelin kysyä sukupuolesta (EI ainut syy. Haluan myös kokeilla kisata agilityssa tai tokossa. Shelttini kanssa ihan vain huvikseni olen harrastanut agilityä). Koirani on näitä urosegoilijoita, mutta pidän enemmän urkoksesta kuin naaraista. Voisiko collieen pentu olla uros ja niin, että ne tulee toimeen vai pitäisikö minun hankkia suosiolla narttu? Ei sillä niin iso ero ole, mutta juoksuajat on minulle hiukan rasittavia. Ja sheltti on leikattu syöpäriskin takia, joten ei edes väkisin voisi tulla mitään vahinkopentuja. Sheltti on ollut urospennun kanssa tekemisissä aikaisemmin, mutta tämä oli sellainen ylivilkas snautseri, joka yritti ottaa sitä hännästä kiinni, jolloin se komentelee koko ajan pentua ja ei rauhoitu pennun ollessa lähettyvillä. Osaa leikkiä sen kanssa pihalla, mutta sisällä pitää koko ajan paimentaa.

2

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja

      Olkaa kilttejä ja voisitteko laittaa jotakin kommenttia?

    • kiinni

      leikkaatko koiran karvoja, ei kai sillä ole merkitystä, jos et näyttelyissä käy, tai sitten sinun täytyy harjata useammin. Karvan laatuun vaikuttaa myös ruuan laatu.
      Koirakohtaista milloin rupeaa harmaantumaan, voi kyllä jo harmaantua.
      Jos koiralla on virtaa ja se on itse innokas menemään, en ymmärrä miksi sitä pitäisi rajoittaa, kunhan liikunta on säännöllistä.
      Ei kukaan voi varmuudella sanoa tuleeko kaksi urosta keskenään toimeen, on paljon kiinni myös tulevan koiran luonteesta.
      Itsellä collieita, niillä juoksut 8kk välein, ei tämä varmaankaan katastrofi ole.
      Nämä on vaan niitä asioita jotka on itse mietittävä, valmista vastausta ei ole.
      Onnea uuden perheenjäsenen etsintään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      592
      16196
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14354
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      365
      9178
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      44
      5005
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      4397
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      148
      2801
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      108
      1718
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1309
    9. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1217
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1215
    Aihe