yksiön huono ilman laatu

Onko ideoita?

- vanhahko kerrostalo yksiö
- koneellinen ilmastointi

Nyt olen jo tottunut siihen, että jos nukkumaan mennessä suljen kaikki ikkunat, aamulla mulla on usein kipeä kurkku, käheä ääni, nenä tukossa ym muita oireita. Ei mitään vakavia oireita, mutta olen huomannut niitä ilmestyvän.

Jonkinlaisia henkitystie ongelmia minulla on ollut omakotitalossa ja edellisessäkin yksiössäkin, mutten nyt pysty millään muistamaan miten noita oireita on silloin tullut. Aamulla olen kuitenkin usein ollut nenä tukossa, vaikkei pölyallergiaa pitäisi olla ja asunto on siisti ja petivaattet uudet. Olen kuitenkin herkkä hajusteille, enkä käytä niitä missään (pyykki, peseyminen ja muut hygienia tuotteet).

Homettakin olen epäilyt, mutta olisiko kaikissa kodeissani ollut ja miksi oireita tulisi vain jos nukkuu ikkunat kiinni?? Tämä on vain pieni yksiö, joten ilmasvaihdossa se vika jollain tavalla täytyy mielestäni olla.

Melu-syistä olen nuo ikkunat nukkumaan mennessä sulkenut. Onko kenelläkään ideoita mitä tälle huonolle ilmastoinnille ja/tai ilman laadulle voisi tehdä? Vai olenko vain toivoton tapaus yriherkkien hengitysteitteni kanssa?

23

1897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetys11

      Hei! Löysin viestisi, ja minulla on vastaavanlaisia kokemuksia. Useassa yksiössä nyt asunut, ja joutunut vaihtamaan asuntoa kun saan hengitysteiden oireilua. En usko että kyse on homeesta, sillä osa asunnoista on ollut täysin uusiakin. Olen miettinyt, onko yksiöiden ilmanvaihto huonompi verrattuna kaksioihin/isompiin asuntoihin vai mistä kyse?

      • muissavika

        Ehkä et vain ole osannut käyttää asunnon ilmanvaihtoa?


      • Laveaperspektiivi

        Vanhemmissa asunnoissa ei ole mitä "käyttää", tuuletusikkuna/-luukku on ainoa mitä voi tehdä...


      • Anonyymi

        on yksiöissä huonompi huonompi! jossain kaksioissa ja kolmioissa on 2 hormia ja tietenkin niissä on enemmän ikkunoita eli on enemmän raitisilma venttilejä kun on joka ikkunassa (yksiössä vain 1 tai 2 ikkunaa) ja kaksioihin ja kolmioihin saa läpivedon usein.siitä pitää vaan valittaa että huippuimuriin saadaan kapasiteettia,uudempien talojen koneellinen tulo ja poisto on ihan surkea ei niissä pysty asumaan


    • onkoventtiiliä

      Asunnosta poistuu ilma koneellisesti tai painovoimaisesti.
      Asuntoon voi/pitää tulla korvausilmaa seinäventtiilin, ikkunaventtiliin tai avonaisen ikkunan kautta.
      Tuleeko sinun asuntoosi korvausilmaa pienhiukkas-suodattimella varustetun venttiilin kautta?

      • Laveampinäkemys

        Missään ed. mainituista ei ole mitään hienosuodattimia, korkeintaan verkko tms. mistä kärpäset eivät pääse sisään.
        Vaikka olisi koneellinen tuloilma, niin sielläkään ei ole pienhiukkassuodattimia, vaan tavalliset perussuodattimet (EU/G3) ja koskahan suodattimet, lämmönvaihdin ja kanavat sitten lienee viimeksi puhdistettu.


    • tmoj

      Onko asuntosi ikkunoiden yläreunassa rakoventtiilit? Jos on ovatko ne auki ja onko suodatin vaihdettu?

      • Minkäikäinen

        Niitä on vasta 80-luvun puolivälin jälkeen rakennetuissa taloissa, suodattimetkin niissä ovat tulleet 2000-luvulla.


      • halpaa_olla_pitää

        Hoh, uudisrakentamiseen korvausilmaventtiilit tulivat vasta 90-luvulla ja nimenomaan venttiileinä seiniin tai tuuletusluukkuihin.

        Karmiventtiili on myöhempi keksintö ja tarkoitettu hätävaraksi korjausrakentamiseen. Vaan äkkiäkös gryderit äkkäsi tämän kaikkein halvimmaksi vaihtoehdoksi ja tätä siirryttiin 90-luvun lopulla käyttämään uudiskohteisskin.

        Karmiventtiilit löytää usein vanhastakin talosta. Ne ovat tulleet kuvioihin joko julkisivuremontin tai ikkunoiden uusimisen myötä.


    • köhköhköhniis

      Aivan yleisesti asuntojen sisäilman laatu on täysin ala-arvoista.
      Miljoonista asunnoista puuttuu korvausilmaventtiilit tai aukot kokonaan.
      On erittäin harvinaista että korvausilmaventtiilissä on pienhiukkas-suodattimet.
      Ikkunaan asennettuihin venttiileihin ei edes saa laittaa pienhiukkas-suodatinta.

      Miksi rakennuksen haltija saa tahallisesti altistaa asukkaat terveyshaitoille?
      Miksi korvailmaventtiilien puuttumisesta ja huonon sisäilman aiheuttajia ei voi edes virtallisesti syyttää, tahallisesti aiheutetulle altistumille hengitystiesairauksille.

      Koska sisäilman laadut ja ala-arvoiset huoneilmat aloitetaan rinnastamaan tupakansavun aiheuttamien sairauksien kategoriaan,

      Kyseessä on aivan samantapaiset lähteet, ala-arvoinen sisäilman laatu, joka aiheuttaa sairausongelmia eli hengitystiesairauksia.

      Asukkaat valittaa puutteelisesta ilmanvaihdosta ja huonosta sisäilman laadusta. Rakennuksen haltia ei tee mitään.
      Huonon sisäilman aiheuttamat sairaudet hoidetaan ja maksetaan verovaroista. Ihmeellinen maa tämä Suomi.

      • vali_vali_vali

        Palstan vakiomallin vinkuintiaani valittaa huonosta ilmanvaihdosta ja riittämättömistä kunnossapitotoimenpiteistä.

        Palstan vikuintiaani ei ole valmis maksamaan ilmanvaihdosta itse. Vinkumisen tavoitteena on, että tämäkin maksettaisiin valtion pohjattomasta säkistä. Johon vinkuintiaani ei itse ole rahaa kantamassa, sossun elätti kun on jo toisessa polvessa.

        Sama se on muutoihkin näissä asioissa. Jos sisäilman laatu kiinnostaa, pitäisi katsoa muutakin kuin sitä, että on kivan näköiset ovet keittiön kaapeissa.. Turha vinkua jälkikäteen.

        Ja jos kyse on sossun luukusta.... sitten on vaihtoehtona mennä töihin ja ostaa itse mieluisa asunto. Tässä on vain se yksi ongelma... pitäisi opiskella ja mennä töihin. Kuulostaa rankalta -> valitaan helpoin tie, vinkuminen.


    • köhköhköhniis

      Kirjoitukseni asuntojen huonolaatuisesta sisäilmasta koski miljoonia asuntoja.
      Niiden joukossa ei ole oma asuntoni. Osoitit oman valituksesi väärälle henkilölle.

      • jooaivanvarmnasti

        Eli olet huolissasi muiden terveydestä ja jaksat kirjoittaa satoja viestejä asiasta yhä uudestaan ja uudestaan?

        Prööööööött


    • köhköhniis

      Ei nyt aivan niinkään. Kyllä minun mielipiteeni perustui osittain Isännöitsijäliiton ja Tiivin tekemään "tutkimukseen" ja lausuntoon. "Yli 80% kerrostaloasukkaista kärsii ilmanvaihdon puutteesta tai toiminnasta."

      • eijuttujasijaksalukea

        Ja?

        Pakotetaan kaikki 80% uusimaan ilmanvaihtonsa, jolloin suuri osa asukkaista asuu kadulla, koska heillä ei ole varaa remontteihin?

        Vai veroista kaikki, koska se on ilmaista?

        60% ajaa ikälopuilla autoilla ja lopuista 40% iso osa turvattomilla kinnereillä. Uusitaan autot?

        Yli puolessa asuintaloista on vesivahinko. Korjataan nuokin samalla? Ja veroista tietenkin nuokin?

        Aikuisten oikeasti. Lopeta tuo jatkuva typerä narina.


    • typeräjoikha

      Vai verovaroista ilmanvaihdon ja sisäilman parannustoimet. Ei niitä verovaroja ole tähänkään saakka saatu taloyhtiöiden käyttöön, päinvastoin. Typerä joikha.

    • pakokaasut

      Meille vaihdettiin karmiventtiileillä varustetut ikkunat 2013. Vilkasliikenteisen kadun pakokaasut ja niiden hajut tunkeutuvat asuntoon. Mitä tapahtuu, tuleeko riittävästi korvausilmaa, jos laitan venttiiliin tiheän pakokaasuja suodattavan suodattimen.

    • lelullailmaa

      Älkää ostako ilmanvaihtokoneella valmistettuja ikkunoita.
      Ikkunanvalmistaja on menossa nurin.

    • Innovaatio

      Niin, Toimitusjohtajakin taisi juuri jättää firman ?

    • seuraanvain

      .....seuraavaksi lähtee työntekijät. Kuinka mahtaa käydä ostettujen tuotteiden ja laitteiden takuut.

    • Anonyymi

      minun asunnossani tehtiin vesiputki remontti ja ne sulki ilmanvaihdon(koneellinen poisto) kun tekivät remppaa ja aloin heti oireilemaan mutta sain vastauksen vasta 3kk kuluttua heiltä että se olivat laittaneet sen kiinni mutta ilmanvaihto jäi hyvin huonoksi senkin jälkeen kun remontti valmistui eli kun he laskivat vessan katon putkien takia niin he jatkoivat poistoilma hormista jollain itse tehdyillä putkilla paneeliin asti ja remontin jälkeen oireilen sietämättömästi ,poistoilma on tässä varmaan kuin 1/3 alkuperäisestä ja en voi olla tässä asunnossa tulee muuten hirveä olo ylä ja alanieluun ja nenä kuivuu sekä joudun ryystämään limaa jatkuvasti .nyt tässä odoteelen isännöoitsijältä vastauksia että tuleeko parannusta ilmanvaihtoon ja olen varautunut poismuuttoon mutta sekin on vaikeata työttömänä koska kela ei ole hirveän halukas maksamaan takuuvuokria ja itelleä myös irtisanomis kuukauden vuokra maksettavaksi joten toista tonnia menee rahaa!hitto että harmittaa kun pystyin asumaan tässä ennen remonttia mutta remonttifirma meni pilaamaan ilmanvaihdot...niin remonti jälkeen paperilappukaan ei pysy keittiöventtiilin eikä vessanventtiilin päällä ei tartu ollenkaan ja olen 5kk nukkunut ikkuna auki myös koko talvipakkaset mutta se ei auta enää nyt kun on lämmennyt ilmat niin on vielä nihkeempää

    • Anonyymi

      Varokaa LV- pakki firmaa! Ainakaan iv remppa ei suju heiltä

      • Anonyymi

        Surkeaa laatua kaameaan hintaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      457
      3358
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      443
      3213
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      133
      2899
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2232
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2090
    6. 182
      1430
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1236
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      85
      1228
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe