Mitä kaikkea pitäisi ymmärtää...

pää pyörällä

Olen käynyt työkykyarviossa, B-lausunto ja määräaik. sairausloma lokakuun puoleen väliin, joka Kelassa hylätty, siis ASIANTUNTIJALÄÄKÄRI...
Sain kirjeen, että lekuri arvelee mahdollisesti olevan tuki- ja liikuntaelinkurssista hyötyä.
Haenko AINOASTAAN SILLÄ nimikkeellä olevalle kurssille johonkin, vai kuuluisiko mahdollisesti jotkut esim. tules- kurssit mukaan?
Onko haettava heti seuraavaksi alkavalle kurssille, vai voiko valita Etelä-Suomen alueelle tarkoitetuista kurssesita johonkin esim. loka-marraskuussa alkavalle kurssille???
Entäs kun kurssit on joko kaksi- tai kolmivaiheisia, jos minut laitetaan esim. työkokeiluun kuntoutuskurssin jälkeen, mennäänkö kurssille silti kakkos-, kolmos vaiheeseen...vai sairausloma vai kuinka???
Olenko nyt sairauslomalla, jonka fysiatrian erik.lääkäri kirjoittanut määräaikaiseksi lokakuulle, vai enkö ole, heh, en voi kun nauraa ( kait pää sekoomassa).
Voisiko joku ystävällisesti valistaa minua tyhmää, KIITOS ETUKÄTEEN!

5

3199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Byrokratia on hankalaa

Jep, tärkein, mitä on tehtävissä, että rauhoitut ja mietit kynä ja paperi edessä, mitä tuleman pitää. Mitä itse haluat /mikä on tavoite.

Jos on ongelmana kurssille haku, ja olet käynyt työkyky-jutuissa, yritä saada työkykylaitoksen sosiaalityöntekijä selvittämään asiaasi. Siellä on yleensä se tieto, miten muut ovat saaneet kuntoutusta jne. Myös vertaistuesta voi saada hyviä vinkkejä kuntoutuspaikasta. Ellei työkyky-sossu suostu selvittämään asiaasi "jälkihoitona", voit pyytää lähimmän Kelan kuntoutusvastuu-henkilöltä aikaa. Yleensä antavat 1-1,5 tunnin aikoja jolloin yrittävät olla täyttämättä lomaketta itse, mutta jos tenttaat tarpeeksi, apu tulee :)

Kuntoutuspaikka on yleensä se tärkein asia, ei oikeastaan se paikka, vaan kuka siellä on lääkärinä ja millaista hoitoa siellä annetaan sekä miten heidän kuntotujilleen käy kuntoutuksen jälkeen. . Siis tuleeko sieltä yleensä Kelan suuntaan myönteisiä lausuntoja (täysin terve ihminen) vai ovatko ne sitoutumattomia henkilöitä, jotka antavat todellisen lausunnon. Jos ihminen ei ole kunnossa, tehdään suositukset sitä rataa.

Näyttäisi siltä, että Kela maksaa sen kuntoutuksen, joten b-lausunto on jo siellä, ja lääkärirumbaa ei tarvitse uudestaan tehdä. Yleensä tulevaisuutta varten on hyvä kuitenkin antaa tiedoksi omalääkärille päätökset ja muut b-lausunnon tulokset, koska Kela/työeläkelaitos edellyttää pitkää asiakassuhdetta yleensä ja ajantasaista tietoa.

Kursseista yleensä, hakupapereissa haetaan kurssille tiettyyn paikkaan.
      Paperissa kysytään siis suoraan, mihin kurssille haluaa ja milloin ei ehdottomasti pääse kurssille (ei kannata laittaa mitään ajankohdasta).

Jonkin ajan kuluttua tulee Kelasta päätös ja samantien ko. kuntoutuslaitoksesta jononhoitaja soittaa ja toivottaa tervetulemaksi kursseille. Yleensä kysyvät, milloin sopisi mutta mieluiten ehdottavat jo jotain päivämäärää. Kursseille (missä minä olen ollut) yleensä halutaan että jakso on yhtämittainen. Jos esim. 17 vrk jakso, siinä on jo 4 päivää viikonloppuja, jolloin ei ole kuntoutusta varsinaisesti. Jotain luentoja ja jumppaa on yleensä tai ohjattuja retkiä laitoksen minibussilla.

Esimerkki minun elämästä:
      - selvittelin ex-kuntoutuslaitokselta, minne minun kannattaisi hakea, joka on Kelan harkinnanvaraisen kuntoutuksen sopimus-paikka. (Kela ei yleensä ilmoita missään, mikä laitos on tehnyt sopimuksen heidän kanssaan).
      - Kävin toukokuussa lääkärillä pyytämässä b-lausunnon kuntoutusjaksoa varten.
      - Täytin hakemuksen ja vein Kelaan lääkärintodistuksen kanssa. Kesäkuun alkupäivinä. Pari viikkoa sen jälkeen kävin pyytämässä, jos tekisivät hoputusmerkin papereihini.
      - Juhannusviikolla soitettiin kuntoutuslaitoksesta ja sovittiin kuntoutusaika. Heidän ehdottamansa sopi hyvin, syyskuussa. Se taisi olla aikaisin aika, mitä he pystyivät tarjoamaan.

Odotan innolla kuntoutusta :)

Onnea myös sinun kurssijutuillesi, kyllä se siitä, kunhan selvittelet hyvän kurssipaikan, josta on sinulle hyötyä ja saat sen kuntoutuksen mitä tarvitset.

• alkuperäinen kyselijä

Olitpa kultainen ihminen kun näit vaivan kirjoittaa aika kattavasti vieläpä! Lisäkysyisin, että Kelan sivuillahan on eri sairauksien kuntoutusjaksot milloin mikäkin on ja missä, mikä paras Kaisankoti, Siuntio, Malminkartano vai Karjalohja koskien tuki- ja liikuntaelinsairauksia, jos jollakin on tietoa???
        Kelan kurssit on mainittu esim. 9 tai 12 vrk. laitosjaksona, sitten seuraava jakso joko 2-3:n tai jopa 0,5 vuoden kuluttua samassa paikassa, ollaanko juuri se VÄLIAIKA sairauslomalla, työkokeilussa, opiskelemassa tms. ???
        Onko pakko laittaa (niissähän on ajankohdat ko. kursseille) heti seuraavaan vapaana olevaan kurssiin vai ehkä joku myöhemmin alkava?
        Kiitti taas ihan valtavasti jos joku kertoisi!

• edellinen vastaaja
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

Olitpa kultainen ihminen kun näit vaivan kirjoittaa aika kattavasti vieläpä! Lisäkysyisin, että Kelan sivuillahan on eri sairauksien kuntoutusjaksot milloin mikäkin on ja missä, mikä paras Kaisankoti, Siuntio, Malminkartano vai Karjalohja koskien tuki- ja liikuntaelinsairauksia, jos jollakin on tietoa???
        Kelan kurssit on mainittu esim. 9 tai 12 vrk. laitosjaksona, sitten seuraava jakso joko 2-3:n tai jopa 0,5 vuoden kuluttua samassa paikassa, ollaanko juuri se VÄLIAIKA sairauslomalla, työkokeilussa, opiskelemassa tms. ???
        Onko pakko laittaa (niissähän on ajankohdat ko. kursseille) heti seuraavaan vapaana olevaan kurssiin vai ehkä joku myöhemmin alkava?
        Kiitti taas ihan valtavasti jos joku kertoisi!

Hei, sorry, mutta en menisi näistä mihinkään, mitä luettelit.

Käsittääkseni Orton olisi paras paikka, jos sinne pääsisi.
        Oletkohan lukenut oikein noi kurssi-jutut. ettet vain katsonut vapaa-ajan ohjelmia??? Karjalohja ja Siuntio ovat kylpylöitä, ja... Malminkartano en menisi missään hinnasta, käsittääkseni se on masentuneiden paikka ja erityisesti työkykytutkimuksiin erikoistunut Voin olla väärässäkin, itse en kyllä menisi sinne. Kaisankodista ei ole tietoa lainkaan, ikinä kuullutkaan...

Tuo loppu kysymys, jossa kysyt rahoitusta laitosjakson välillä on jokaiselle epävarma. Riippuu niistä suosituksista, jota laitoksessa kirjoitetaan.
        Ja sekin on vain suositus, jonka kelan asiantuntijalääkäri päättää, miten menetellään. Yleensä ollaan kuntoutustuella, jos kuntoutusasiat ovat päällä, tai jos on edes kuntoutussuunnitelma tekeillä.

Tiesithän, että Kela ei anna lääkinnällistä kuntoutusta, vaan pelkästään kunta tai vakuutuslaitos tai viime kädessä omalla rahalla. Kela voi tulla vastaan kuntoutuksessa, jos on lääkärin lähete. Esim. vesijumppa oikea hinta 6 euroa, ja Kelan jälkikäteismaksun jälkeen 4 euroa. Omavastuu 13 euroa. Siksi se kunnan omalääkäri on todella tärkeä, koska hän voi suositella kunnan kuntoutustiimille kuntoutusta sinulle. Joka tarkoittaa esim. fysioterapiaa, jossa on omavastuu.
        Kannattaa katsoa oman kunnan sivuilta fysioterapia kohta, miten kunnassa menetelläään.

byrokratia on melkoinen :) Kun ja jos pääset kuntoutukseen, ennen sitä kerää kaikki tarpeet ja muut paperille ja kysele sieltä sossulta. Voivat jopa soittaa omaan kuntaankin asioita selvitellessä, yleensä vaatii sen että on itse läsnä soiton aikana. Asiantuntijathan mielellään keskustelevat keskenään, koska termit ja tarkoitus tulee heti selväksi. Sairaat vain häiritsevät asioita, kun eivät tiedä mitä tahtovat tai tarvitsevat :)

Tsemppiä.

• Alkuper. kyselijä
        edellinen vastaaja kirjoitti:

Hei, sorry, mutta en menisi näistä mihinkään, mitä luettelit.

Käsittääkseni Orton olisi paras paikka, jos sinne pääsisi.
        Oletkohan lukenut oikein noi kurssi-jutut. ettet vain katsonut vapaa-ajan ohjelmia??? Karjalohja ja Siuntio ovat kylpylöitä, ja... Malminkartano en menisi missään hinnasta, käsittääkseni se on masentuneiden paikka ja erityisesti työkykytutkimuksiin erikoistunut Voin olla väärässäkin, itse en kyllä menisi sinne. Kaisankodista ei ole tietoa lainkaan, ikinä kuullutkaan...

Tuo loppu kysymys, jossa kysyt rahoitusta laitosjakson välillä on jokaiselle epävarma. Riippuu niistä suosituksista, jota laitoksessa kirjoitetaan.
        Ja sekin on vain suositus, jonka kelan asiantuntijalääkäri päättää, miten menetellään. Yleensä ollaan kuntoutustuella, jos kuntoutusasiat ovat päällä, tai jos on edes kuntoutussuunnitelma tekeillä.

Tiesithän, että Kela ei anna lääkinnällistä kuntoutusta, vaan pelkästään kunta tai vakuutuslaitos tai viime kädessä omalla rahalla. Kela voi tulla vastaan kuntoutuksessa, jos on lääkärin lähete. Esim. vesijumppa oikea hinta 6 euroa, ja Kelan jälkikäteismaksun jälkeen 4 euroa. Omavastuu 13 euroa. Siksi se kunnan omalääkäri on todella tärkeä, koska hän voi suositella kunnan kuntoutustiimille kuntoutusta sinulle. Joka tarkoittaa esim. fysioterapiaa, jossa on omavastuu.
        Kannattaa katsoa oman kunnan sivuilta fysioterapia kohta, miten kunnassa menetelläään.

byrokratia on melkoinen :) Kun ja jos pääset kuntoutukseen, ennen sitä kerää kaikki tarpeet ja muut paperille ja kysele sieltä sossulta. Voivat jopa soittaa omaan kuntaankin asioita selvitellessä, yleensä vaatii sen että on itse läsnä soiton aikana. Asiantuntijathan mielellään keskustelevat keskenään, koska termit ja tarkoitus tulee heti selväksi. Sairaat vain häiritsevät asioita, kun eivät tiedä mitä tahtovat tai tarvitsevat :)

Tsemppiä.

Jälleen KIITOKSIA sinulle! Ei ei, katsopa Kelan sivuilta kohta: kuntoutus, kurssiohjelma, siitä valitaan eri sairauksista TUKI- ja LIIKUNTAELIN sairaudet, niitä klikkaamalla tulee ajankohta, kurssipaikka, ajanjaksot, ja todellakin näitä kursseja järjestetään jopa eri kylpylöissäkin! Ortonin paikat kaikki täynnä, samoin Siuntio marraskuun alkuun saakka jne. No katsoin saattaisi Espoon Bodomissa Kaisankodissa olla ok? Tällä viikolla jätän hakemuksen, olen pk-seudulla, tärkeintä kai kuitenkin että johonkin kuntoutukseen pääsee : )

• Se suositus jatkosta-
        Alkuper. kyselijä kirjoitti:

Jälleen KIITOKSIA sinulle! Ei ei, katsopa Kelan sivuilta kohta: kuntoutus, kurssiohjelma, siitä valitaan eri sairauksista TUKI- ja LIIKUNTAELIN sairaudet, niitä klikkaamalla tulee ajankohta, kurssipaikka, ajanjaksot, ja todellakin näitä kursseja järjestetään jopa eri kylpylöissäkin! Ortonin paikat kaikki täynnä, samoin Siuntio marraskuun alkuun saakka jne. No katsoin saattaisi Espoon Bodomissa Kaisankodissa olla ok? Tällä viikolla jätän hakemuksen, olen pk-seudulla, tärkeintä kai kuitenkin että johonkin kuntoutukseen pääsee : )

Ei tosiaankaan kannata hätäillä asian kanssa.

Orton on se paras paikka, joten selvitä Kelasta, onko sinne mahdollista päästä ja jos on, hae sinne. Ja jos Kela ei maksa sitä, selvitä seuraavaksi parhain paikka.

Täältä sivustolta tietoa ei taida nyt tulla, joten ota yhteyttä tuki- ja liikuntaelin sairaisiin, tai selkäliitto.fin keskustelusivuihin ja kysele sieltä.

Oikeasti homman kanssa ei kannata hölmöillä eikä hätäillä, sillä siinäkin voi mennä pieleen (kuntoutus/rahoitus), jos älyttömiä paikkoja hakee...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe