vauvan kaulapoimut

bulldog_

Meidän vauvalla on tosi ruttuinen kaula ja poimut hautuvat. Joskus sinne menee puklua niin alkaa punoittaa. Olen putsannut poimuja kostutetuilla vanulapuilla ja ceridal-öljyllä. Mutta silti punoittavat. Voiko poimuihin laittaa sinkkivoidetta tai jotain? Pepun punoitus kun lähti sinkkivoiteella niin vaan ajattelin. Ja sinkki kai hieman kuivattaa? Millä te hoidatte vauvanne kaulaa?

9

5131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henni78

Meidän pojalla kaula kansa hautui jonkin verran, vaikka kuinka koitti muistaa putsata.
      Neuvolassa neuvoivat septidiniin (desinnfiointiaine) kastetulla vanulla putsaamaan ja hyvin pitämään kuivana. Bepanthen on hyvä apuvoide rikkimenneelle iholle. Tuo hautuminen meni ohi kun lapsi hieman kasvoi, eli ei ollut kovin pitkäaikaista. Septidiniä voi huoleti käyttää kaulaan ja vaikka korvien tauksien putsailuun, jos tuntuu, että yhtään hautuu tai tuoksahtaa.

• maria.v

sama juttu, että kaulapomut hautuvat helposti. Tosi hyvänä on kuitenkin kaula nyt pysynyt, kun joka ilta pesty hyvin kaula (pelkällä vedellä), kuivattu ja laitettu perunajauhoja kunnolla koko kaulan alueelle. Ei ole nyt punoittanut enää ollenkaan. Kuitenkin heti, jos jättää tuon tekemättä, niin päivän-kahden aikana menee taas huonoksi.

• ----

kaulaan pesun jälkeen bepanthenia jos on iho pahasti ärtynyt, toimii! Muuten pesen vain ja kuivaan hyvin ja jos ei ole iho huonona niin en laita mitään. Saa iho vähän hengittää itsekin. Talkkia ja perunajauhoa on meilläkin joskus laitettu, sekin toimii hyvin.
        Mutta säännöllinen, huolellinen pesu ja tosi huolellinen kuivaus on parasta tuohon vaivaan. Meillä ei poika (3,5kk) tykkää ollenkaan kaulan pesusta ja nostaa olkapäät ylös korviin asti, ettei meinaa millään saada putsatuksi kunnolla. Onneksi tuo kaulaongelma menee ohi, kun lapsi oppii kannattelemaan päätä ihan kokonaan, kaulapoimutkin sitten oikenevat.

• ............

Neuvolassa sanottiin mulle että putsaa ensin vedellä ja sit sinkkivoidetta tai talkkia. Meidän neidin kaula oli tosi punainen vauvana.

• mammaliini____*

bacipact puutrri :) sitä saa apteekista. neuvolan täti suositteli sitä meille :) se on tosi hyvä. napaan ,kaulaan ja kainaloihin käytettiin sitä..myöskin korvientaakse.. :) sielä aina tuppas auteata ku maito oli päässy hautuu.. mutta sillä parantui. :) ensiksi pesu vedellä ja sit sitä bacipactia :)

• eli siis
        mammaliini____* kirjoitti:

bacipact puutrri :) sitä saa apteekista. neuvolan täti suositteli sitä meille :) se on tosi hyvä. napaan ,kaulaan ja kainaloihin käytettiin sitä..myöskin korvientaakse.. :) sielä aina tuppas auteata ku maito oli päässy hautuu.. mutta sillä parantui. :) ensiksi pesu vedellä ja sit sitä bacipactia :)

bacipact puuteri

• ap.
        mammaliini____* kirjoitti:

Olen itse tosi allerginen basibactille joten en todellakaan laittaisi...

• ...............

Tuossa joku kehoitti laittamaan basibactia...se kyllä taitaa olla ns. sienilääke. Jos kaula alkaa haiskahtamaan tai korvantaukset, ja muu ei auta niin ehkä sitten se basibact... Muistathan, että basibact värjää vaatteet, puuvillasta se lähtee pesusta, tekokuiduista ei lähde millään pois.

Jos vauvan kaulan iho on niin hautunut, että iho on rikki vähänkin, en suosittele vedellä putsausta. Se kirvelee todella kovaa. Me ei ensin huomattu, että kaulan iho oli rikki ja kun vauva kylpyyn laitettiin, raukka huusi kun syötävä siinä vaiheessa kun vettä osui kaulalle.

Suosittelen lämpimästi moneen kertaan putsaamaan kaulan septidiniin kostutetulla vanulapulla, samoin korvantaukset. Ja bepanthenia voiteeksi perään.Sinkkivoidetta en laittaisi missään nimessä kaulaan, koska se kuivattaa liikaa ja talkki taas saattaa ajautua engitysteihin.

• masannama

Meillä lähti punoitus säännöllisellä kaulapoimujen pesulla, ei vaan aamu ja ilta vaan useaan otteeseen päivän aikana. Ota vaikka tavaksi aina ruokailun/pulauttelun jälkeen poimujen pesu ja perusteellinen kuivaus (poimujen välit pitää kuivata kunnolla) ja talkkia päälle.
      Näin lähti meidän pojalta punoitus mutta hänellä ei ollut iho rikki joten siihen en osaa antaa neuvoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe