VW Webaston käyttö?

uusikäyttäjä

Uudessa autossa tuli mukana VW:n tehdasasenteinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin: mitenkäs tuollaista kannattaa käyttää? Auto on saksan tuontia (Passat 2.0 TDI 2008), mutta lämmitin on muunnettu sellaiseksi että se lämmittää sisäilman lisäksi myös moottorin - käytännössä kyseessä on ilmeisesti Webasto Thermo Top C.

Auton monitoiminäytön kautta pääsee:
- valitsemaan toimintatilan (lämmitys vai tuuletus)
- asettamaan 3 ajastinta
- säätämään toiminta-ajan
Lisäksi mukana seurasi radiokauko-ohjain, joka ulkonäöltään muistuttaa Webaston T91:stä, mutta jonka elektroniikka ilmeisesti poikkeaa siitä (ei toimi aivan T91:n manuaalin mukaan vaan on vain on/off -tyyppinen). Kun tuolla äsken annoin ON-komennon niin tuuletus lähti käyntiin.

Nyt niihin kysymyksiin, osa koskee Webastoa yleensä ja osa näitä VW tehdasasenteisia laitteita:

1) miten kauan Webastoa kannattaa käyttää eri lämpötiloissa? Esim. jos ulkona on nollakeli, -10 tai -25 astetta?

2) onko väliä sillä, mihin asentoon climatronic on säädetty (lämpötila/t, tuulettimen nopeus, ac/auto jne)?

3) kannattaako laitteen aina antaa käydä koko ajastetun ajan vai voiko sen keskeyttää? Ilmeisesti jokainen käynnistys rasittaa aina lisälämmitintä eli "turhia" käynnistyksiä olisi hyvä välttää? Sen tiedänkin jo, että webastoa tulisi aina käyttää korkeintaan niin kauan kuin autolla sen jälkeen ajetaan (jottei akku tyhjene - tässä autossa tosin on asennettu Webastolle oma akku tavaratilaan).

4) mitä tuo radio-ohjain itse asiassa käynnistää? Olettaisin että vakio-ohjelman, eli auton valikkoon säädetyn mukaisesti joko lämmityksen/tuuletuksen ja jatkaa sitä ajastimeen säädetyn ajan?

5) jos haluan hankkia toisen radio-ohjaimen, voinko suoraan ostaa laajemmalla toiminnallisuudella varustetun Webasto T91:n tai T100:n, eli toimivatko nämä ohjelmoinnin/parittamisen jälkeen suoraan VW:n tehdaslämmittimen kanssa? Ilmeisesti tuo edellyttäisi että lämmittimen päässä on yhteensopiva radiovastaanotin (ja kun kerran lähettimessäkin on eroa, yhteensopivuudesta ei tietenkään voi olla etukäteen varma). Jotain keskustelua aiheesta oli tällä saksalaisella foorumillakin, mutta tuo yhteensopivuus ei itselleni ihan vielä auennut: http://tinyurl.com/lpzeef

6) mitä muuta aloittelijan tulisi noista lisälämmittimistä tietää?

18

36579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-Mosse

      1) Riippuu mitä haluat aikaan saada Webastolla. 10min riittää moottorin lämpiämiseen yleensä pienilläkin pakkasilla, mutta jos haluat sisätilat saunaksi niin lämmitysaika pitenee tuosta sitä mukaan kun lämpötila putoaa. Riippuu omasta mukavuuden halusta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että jollei lataa auton akkua niin tulisi ajaa vähintään sama aika kuin lämmittää jotta akku ehtisi latautua. Kovilla pakkasilla vielä pidempään.
      Sopivan ajan itsellesi löydät kokeilemalla.

      2) Tehdasasenteisella kellosarjalla joka siis on osa ajotietokonetta ei ole väliä mihin asentoon jätät ilmastoinnin.

      3) Anna Webaston käydä aina vähintään 15min. Webasto lakkaa lämmittämästä jos/kun moottori on riittävän lämmin.

      4) Radio-ohjain käynnistää ajotietokoneesta valitun lämmitystilan (tuuletus tai lämmitys). Tehdasasenteisilla radio-ohjaimilla ei voi muuttaa tuota tilaa.

      5) T100 HTM radio-ohjaimet vaativat eri ohjainlaitteen jonka asentaminen tehdaskellosarjan rinnalle on aika työläs ja kallis prosessi. 400-600e ja päälle vielä tuo T100HTM sarjan hinta. Lisäksi tuolla ei saavuteta mitään merkittävää etua tehtaan sarjaan nähden joten ei kannata asentaa.
      T91 ohjaimia saa eBaystä erikseen ostettuna kohtuu hintaan. Merkkiliikkestä niistä joutuu VW logolla pulittamaan 300-400e.


      6) Käytä sitä myös kesällä niin ei ole joka syksy rikki. Käytä riittävän pitkään niin ei ole joka kevät rikki. Älä käytä pidempään kuin ajat, niin akku ei ole tyhjä. Siinä nuo tärkeimmät :)
      Passatissa on toki se hyvä puoli, että siinä on tehtaan kellosarjan kanssa toinen akku takakontissa. Siksi sillä ei ole niin pahaksi jos välillä käyttää Webastoa enemmänkin. Mutta silti pitäisi ajoa ainakin kerran viikossa kertyä riittävästi jotta akku latautuisi tai on asennettava akkulaturi.

      • säkissä

        webastosta en ole aivan satavarma, mutta ainakin eberin lämppäreihin saa koodattua ihan minkä kaukosäätimen haluaa. ja kaukosäätimen asennuksesta ei kannata missään nimessä maksaa yli 100e, muuten menee kusetuksen puolelle. mä ostin vuosi sitten eberin easystart r ohjaimen ebaysta pilkkahinnalla asennus maksoi 50e. toisaalta jos ostat eberin kauko-ohjaimen ( missä myös on parempi kantama) niin et välttämättä saa kaikkia toimintoja siihen toimimaan. ainakin tossa easystart r :ssa on realiaikainen lämpötilanäyttö, eli voin katsoa kaukosäätimestä koska on vaikka 20c auton sisällä niin ei tarvii palella :) mutta eipä ole itse tarvinut muihin toimintoihin koskea kuin ON / OFF ja näytöstä tulee katsottua aina että jokohan siellä tarkenee.


      • vinkeistä

        Kiitos hyvistä neuvoista! Pari täsmentävää kysymystä:

        - kohtiin 4-5 liittyen: jos tehdasasenteisilla VW-logolla varustetuilla radio-ohjaimilla ei voi muuttaa tuuleus/lämmitystilaa, niin voinko tosiaan ostaa tavallisen Webaston oman T91 ohjaimen ja muuttaa toimintatilaa sillä? Eli se ei vaadi erillistä ohjainlaitetta tms auton päähän? Tuo T100 HTM viritys ei huokuttele, tavallinen T91 riittäisi etäsäätöön ihan hyvin (...ja sitäkin taitaa tarvita varsin harvoin, kun tuo on/off varmaan riittää).
        - kun radio-ohjaimesta kytkee Webaston päälle, sen sammuttamisesta ei ilmeisesti tarvitse huolehtia vaan laite pysähtyy automaattisesti säädetyn ajan tai riittävän moottorin lämpötilan saavuttamisen jälkeen?

        Nuo kesällä käyttämiset olivat myös hyvä muistutus! Jossain taidettiinkin sanoa että värkkiä pitäisi käyttää vähintään 10 minuuttia kuukaudessa.

        Erillisen akkulaturin tarve taitaa olla tuollaisessa 2 akun järjestelmässä vähäinen, mutta pitää katsoa käytännössä että pärjääkö ilman vai pitääkö se asennuttaa (tehdasasenteisissa Webastoissa välttyy isoilta ongelmilta, eli niillä ei saa auton pääakkua tai tankkia tyhjennettyä: jos apuakun virta ei riitä niin lämmitys ei käynnisty, eikä myöskään silloin jos polttoainetta ei ole tarpeeksi eli varoitusvalo palaa). Jos tuohon asennukseen ryhtyy niin ilmeisesti läpiviennin voisi tehdä vaikka jollain Defan johtosarjalla ja laittaa laturiksi defan tai vaikka Ctek Multi XS 3600:sen (se vaikuttaa ihan hifiltä ja taitaa kelvata myös kiinteisiin asennuksiin?).


      • toimivuus
        säkissä kirjoitti:

        webastosta en ole aivan satavarma, mutta ainakin eberin lämppäreihin saa koodattua ihan minkä kaukosäätimen haluaa. ja kaukosäätimen asennuksesta ei kannata missään nimessä maksaa yli 100e, muuten menee kusetuksen puolelle. mä ostin vuosi sitten eberin easystart r ohjaimen ebaysta pilkkahinnalla asennus maksoi 50e. toisaalta jos ostat eberin kauko-ohjaimen ( missä myös on parempi kantama) niin et välttämättä saa kaikkia toimintoja siihen toimimaan. ainakin tossa easystart r :ssa on realiaikainen lämpötilanäyttö, eli voin katsoa kaukosäätimestä koska on vaikka 20c auton sisällä niin ei tarvii palella :) mutta eipä ole itse tarvinut muihin toimintoihin koskea kuin ON / OFF ja näytöstä tulee katsottua aina että jokohan siellä tarkenee.

        Mahtaakohan Eberin ja Webaston radio-ohjaimet kuitenkaan olla vaihtokelpoisia? Olisi vähän yllättävää. Kaukosäätimen asennushan tuollaiseen lämppäriin jossa on jo valmiiksi radio-ohjaus tarkoittaa kai lähinnä vain ohjaimen koodausta, jolla ohjain ja auto paritetaan keskenään (parin minuutin juttu, ei tarvi edes koskea koko lämmittimeen). Radio-ohjaussarjojakin myydään (lähetin vastaanotin, johdot jne), ne on ymmärtääkseni tarkoitettu radiottomiin lämmittimiin. Webaston T100 HTM kuulostaisi äkkiseltään vastaavalta kuin tuo easystart r , joka sitten edellisen vastaajan tietojen mukaan vaatii myös auton päästä lisäasennuksia --> esim. reaaliaikainen lämpötilannäyttö onnistuu tämän jälkeen.


      • ex-Mosse
        säkissä kirjoitti:

        webastosta en ole aivan satavarma, mutta ainakin eberin lämppäreihin saa koodattua ihan minkä kaukosäätimen haluaa. ja kaukosäätimen asennuksesta ei kannata missään nimessä maksaa yli 100e, muuten menee kusetuksen puolelle. mä ostin vuosi sitten eberin easystart r ohjaimen ebaysta pilkkahinnalla asennus maksoi 50e. toisaalta jos ostat eberin kauko-ohjaimen ( missä myös on parempi kantama) niin et välttämättä saa kaikkia toimintoja siihen toimimaan. ainakin tossa easystart r :ssa on realiaikainen lämpötilanäyttö, eli voin katsoa kaukosäätimestä koska on vaikka 20c auton sisällä niin ei tarvii palella :) mutta eipä ole itse tarvinut muihin toimintoihin koskea kuin ON / OFF ja näytöstä tulee katsottua aina että jokohan siellä tarkenee.

        Ei Eberin kilkkeet toimi VW:n Webaston kanssa kun vaatii W-Bus ohjaustuen.

        Eberissä tuo kaukosäätimen lisääminen aiemman rinnalle tosiaan onnistuu samoin kuin Webastossakin eli ohjelmointi on minuuttien hommaa. Sikäli 50e on aika ryöstö hinta :)
        Mutta eri tyyppiset ohjaimen lisääminen onkin sitten ongelmallista kun ohjainlaite pitää muuttaa toiseksi. Passatissa tuo ohjainlaitteen muuttaminen tarkoittaisi jälkiasennussarjan asennusta eli pitää asentaa uusi johtosarja, ajaa uusi softa Webastolle yms. Sitä ei voi tehdä ilman VAS testeriä joten siksi ryöstävät siitä noin monta sataa euroa.

        Ja sen mitä itse olen testannut niin EasyStart ei sen pitemmälle kanna kuin Webaston nykyiset kaukosäätimet. Toki lupailevat kovia kantamia, mutta käytännössä näin ei ole. Webaston T100 HTM vastaa hyvin pitkälti tuota EasyStart R toiminnoiltaan.


      • ex-Mosse
        vinkeistä kirjoitti:

        Kiitos hyvistä neuvoista! Pari täsmentävää kysymystä:

        - kohtiin 4-5 liittyen: jos tehdasasenteisilla VW-logolla varustetuilla radio-ohjaimilla ei voi muuttaa tuuleus/lämmitystilaa, niin voinko tosiaan ostaa tavallisen Webaston oman T91 ohjaimen ja muuttaa toimintatilaa sillä? Eli se ei vaadi erillistä ohjainlaitetta tms auton päähän? Tuo T100 HTM viritys ei huokuttele, tavallinen T91 riittäisi etäsäätöön ihan hyvin (...ja sitäkin taitaa tarvita varsin harvoin, kun tuo on/off varmaan riittää).
        - kun radio-ohjaimesta kytkee Webaston päälle, sen sammuttamisesta ei ilmeisesti tarvitse huolehtia vaan laite pysähtyy automaattisesti säädetyn ajan tai riittävän moottorin lämpötilan saavuttamisen jälkeen?

        Nuo kesällä käyttämiset olivat myös hyvä muistutus! Jossain taidettiinkin sanoa että värkkiä pitäisi käyttää vähintään 10 minuuttia kuukaudessa.

        Erillisen akkulaturin tarve taitaa olla tuollaisessa 2 akun järjestelmässä vähäinen, mutta pitää katsoa käytännössä että pärjääkö ilman vai pitääkö se asennuttaa (tehdasasenteisissa Webastoissa välttyy isoilta ongelmilta, eli niillä ei saa auton pääakkua tai tankkia tyhjennettyä: jos apuakun virta ei riitä niin lämmitys ei käynnisty, eikä myöskään silloin jos polttoainetta ei ole tarpeeksi eli varoitusvalo palaa). Jos tuohon asennukseen ryhtyy niin ilmeisesti läpiviennin voisi tehdä vaikka jollain Defan johtosarjalla ja laittaa laturiksi defan tai vaikka Ctek Multi XS 3600:sen (se vaikuttaa ihan hifiltä ja taitaa kelvata myös kiinteisiin asennuksiin?).

        Tuo toimintotilan vaihto tulee kyseeseen lähinnä kausiluontoisesti, joten en itse näe sitä tarpeellisena muutella kaukosäätimistä. En ole koittanut toimisiko se Webaston omilla logoilla olevilla kaukosäätimillä, mutta VW:n ohjainlaitteella. eBaystä kannattaa tosiaan metsästellä noita kaukosäätimiä jos haluaa niitä järkevään hintaan. Suomen hintakartellit pitää huolen siitä, että ne täällä maksavat satoja euroja.

        Webasto sammuu itsekseen kellosarjasta määritelly ajan kuluttua käynnisti sen sitten ajastetusti tai radio-ohjaimella. Toki se sammuu myös jos sen itse sammuttaa radio-ohjaimella tai ilmastoinniin namikasta.

        CTekin tuota laturia olen itsekin käyttänyt. On edullinen ja toimiva. Defalla on tosiaan vastaavia joissa etuna on irroitettava johto, mutta hintaa tulee yli tuplasti. Olen tehdasasenteisella Webasto setilläkin onnistunut auton molemmat akut tyhjentämään pariin kertaan eli ei se aina autuutta tuo :)
        Tosin toisella kerralla taisi olla toinen akku sökö ja toisella saattoi vika olla vetokoukun johtosarjassa joka otti vauriota kun auton takakulmaan peruutettiin parkkipaikalla - vioittunut johtosarja saattoi purkaa pääakun tyhjäksi.


      • alkuperäinenkysyjä
        ex-Mosse kirjoitti:

        Tuo toimintotilan vaihto tulee kyseeseen lähinnä kausiluontoisesti, joten en itse näe sitä tarpeellisena muutella kaukosäätimistä. En ole koittanut toimisiko se Webaston omilla logoilla olevilla kaukosäätimillä, mutta VW:n ohjainlaitteella. eBaystä kannattaa tosiaan metsästellä noita kaukosäätimiä jos haluaa niitä järkevään hintaan. Suomen hintakartellit pitää huolen siitä, että ne täällä maksavat satoja euroja.

        Webasto sammuu itsekseen kellosarjasta määritelly ajan kuluttua käynnisti sen sitten ajastetusti tai radio-ohjaimella. Toki se sammuu myös jos sen itse sammuttaa radio-ohjaimella tai ilmastoinniin namikasta.

        CTekin tuota laturia olen itsekin käyttänyt. On edullinen ja toimiva. Defalla on tosiaan vastaavia joissa etuna on irroitettava johto, mutta hintaa tulee yli tuplasti. Olen tehdasasenteisella Webasto setilläkin onnistunut auton molemmat akut tyhjentämään pariin kertaan eli ei se aina autuutta tuo :)
        Tosin toisella kerralla taisi olla toinen akku sökö ja toisella saattoi vika olla vetokoukun johtosarjassa joka otti vauriota kun auton takakulmaan peruutettiin parkkipaikalla - vioittunut johtosarja saattoi purkaa pääakun tyhjäksi.

        Toimintotilan vaihtoa tärkeämpää voisi olla sen toiminta-ajan kaukosäätö: jos aamulla herätessä onkin paukkupakkanen, voisi kaukosäätimellä lisätä lämmittimen käyntiaikaa. Tiedä sitten, tulisiko tuota oikeasti käytettyä...

        Onko sulla CTek kiinni autossa niin että liitäntäjohto pilkistää jostain ulos, vai avaatko aina konepellin johdon kiinnitystä ja latausta varten? Ja oletko kytkenyt sen normaalisti pääakkuun vai vai jotenkin muuten? Itselläni lataus pitäisi käytännössä tehdä lämmitinpistokkeesta (jossa virta päällä max 2h kerrallaan) ja sitä varten irroitettava lohkolämppärin tyylinen johto olisi tietysti mainio. Jos tuohon ryhtyy niin pitäisi siis etsiä jostain Defan tai vastaavan johto läpiviennin pistoke ja vetää sitten siitä virta laturille.

        Mitä muuten veikkaisit Webaston kulutukseksi? Nettihaku antoi hyvän haarukan eli 0,1 - yli 1 litraa dieseliä tunnissa. Olisikohan todellisuus jotain tuosta puolivälistä?


      • ex-Mosse
        alkuperäinenkysyjä kirjoitti:

        Toimintotilan vaihtoa tärkeämpää voisi olla sen toiminta-ajan kaukosäätö: jos aamulla herätessä onkin paukkupakkanen, voisi kaukosäätimellä lisätä lämmittimen käyntiaikaa. Tiedä sitten, tulisiko tuota oikeasti käytettyä...

        Onko sulla CTek kiinni autossa niin että liitäntäjohto pilkistää jostain ulos, vai avaatko aina konepellin johdon kiinnitystä ja latausta varten? Ja oletko kytkenyt sen normaalisti pääakkuun vai vai jotenkin muuten? Itselläni lataus pitäisi käytännössä tehdä lämmitinpistokkeesta (jossa virta päällä max 2h kerrallaan) ja sitä varten irroitettava lohkolämppärin tyylinen johto olisi tietysti mainio. Jos tuohon ryhtyy niin pitäisi siis etsiä jostain Defan tai vastaavan johto läpiviennin pistoke ja vetää sitten siitä virta laturille.

        Mitä muuten veikkaisit Webaston kulutukseksi? Nettihaku antoi hyvän haarukan eli 0,1 - yli 1 litraa dieseliä tunnissa. Olisikohan todellisuus jotain tuosta puolivälistä?

        Jos ajaksi laittaa 30min niin se riittää yleensä aina. Tuo ei tietenkään tarkoita, että tarvitsee aina odottaa tuota 30min, vaan voi lähteä ajoon vaikka 5min kuluttua, mutta auto ei tietenkään ole vielä lämmennyt täysin.

        CTek oli kiinni pääakussa jotta se oli aina latingissa starttia varten. Sen sai pujotettua Multivanissa jossa sitä käytin puskurin sisästä siten ettei konepeltiä tarvinnut avata sen kytkemiseen. Eli johto oli purkurin sisässä pyöräytettynä parille kiepille. Tuo CTekin laturi muistaa lataustilan vaikka se ei ole kytketty seinään joten sen voi kytkeä kiinteästi mukana tulevalla sarjalla akkuun. Tällöin sen käyttö on pelkästään tuota johdon kytkemistä seinään.
        Touranissa jossa ei ollut tupla-akkuja käytin Defan laturia. Se kytketään suoraan Defan johtosarjaan jolloin ei tarvitse kikkailla mitään lisäjohtoja sitä varten pl. tietenkin kytkentä akkuun.
        CTekin jos asentaa Defan johtosarjan jatkoksi niin silloin sille tulee niin paljon hintaa, että Defan laturi tulee halvemmaksi.

        Nykyisestä autosta (Superb 2.0l CR TDI DSG) ei ole vielä tietoa kestääkö akku talvella miten hyvin, kun ostin sen nyt keväällä joten siihen en ole vielä miettinyt miten tuon laturin asentaisi.

        Webaston kulutus riippuu käytetystä tehosta. Maksimiteholla nykyiset 5kW mallit kuluttaa 0,5-0,6l/h ja pienemmällä teholla vähemmän. Maksimitehoa tarvitaan aika vähän aikaa normaalilämpötiloissa joten kulutuslisä ei ole 30min lämmityksessä yleensä kuin 0,2-0,3l/h.


      • alkuperäinenkysyjä
        ex-Mosse kirjoitti:

        Jos ajaksi laittaa 30min niin se riittää yleensä aina. Tuo ei tietenkään tarkoita, että tarvitsee aina odottaa tuota 30min, vaan voi lähteä ajoon vaikka 5min kuluttua, mutta auto ei tietenkään ole vielä lämmennyt täysin.

        CTek oli kiinni pääakussa jotta se oli aina latingissa starttia varten. Sen sai pujotettua Multivanissa jossa sitä käytin puskurin sisästä siten ettei konepeltiä tarvinnut avata sen kytkemiseen. Eli johto oli purkurin sisässä pyöräytettynä parille kiepille. Tuo CTekin laturi muistaa lataustilan vaikka se ei ole kytketty seinään joten sen voi kytkeä kiinteästi mukana tulevalla sarjalla akkuun. Tällöin sen käyttö on pelkästään tuota johdon kytkemistä seinään.
        Touranissa jossa ei ollut tupla-akkuja käytin Defan laturia. Se kytketään suoraan Defan johtosarjaan jolloin ei tarvitse kikkailla mitään lisäjohtoja sitä varten pl. tietenkin kytkentä akkuun.
        CTekin jos asentaa Defan johtosarjan jatkoksi niin silloin sille tulee niin paljon hintaa, että Defan laturi tulee halvemmaksi.

        Nykyisestä autosta (Superb 2.0l CR TDI DSG) ei ole vielä tietoa kestääkö akku talvella miten hyvin, kun ostin sen nyt keväällä joten siihen en ole vielä miettinyt miten tuon laturin asentaisi.

        Webaston kulutus riippuu käytetystä tehosta. Maksimiteholla nykyiset 5kW mallit kuluttaa 0,5-0,6l/h ja pienemmällä teholla vähemmän. Maksimitehoa tarvitaan aika vähän aikaa normaalilämpötiloissa joten kulutuslisä ei ole 30min lämmityksessä yleensä kuin 0,2-0,3l/h.

        Kiitos taas hyvistä vinkeistä! Oli niin seikkaperäiset vastaukset, että tässähän ei tainnut jäädä enää mitään kysyttävää :)

        Tässähän oikein odottaa kylmiä aamuja niin että pääsee testaamaan tuota webastoa käytännössä. Oma havainto on ollut se, että lisälämmittimen autoonsa kerran ottaneet haluavat sen autoa vaihdettaessa myös uuteen ajopeliinsä. Kyllä sen siis täytyy olla hyvä ;) (nykyiset säteilylämmittimet ainakin ovat niin kehnoja että niiden päihittämiseen ei ihmeitä vaadita - ja webaston tuoma lisämukavuus ohjaamonkin puolella on tietysti plussaa).


      • säkissä
        alkuperäinenkysyjä kirjoitti:

        Kiitos taas hyvistä vinkeistä! Oli niin seikkaperäiset vastaukset, että tässähän ei tainnut jäädä enää mitään kysyttävää :)

        Tässähän oikein odottaa kylmiä aamuja niin että pääsee testaamaan tuota webastoa käytännössä. Oma havainto on ollut se, että lisälämmittimen autoonsa kerran ottaneet haluavat sen autoa vaihdettaessa myös uuteen ajopeliinsä. Kyllä sen siis täytyy olla hyvä ;) (nykyiset säteilylämmittimet ainakin ovat niin kehnoja että niiden päihittämiseen ei ihmeitä vaadita - ja webaston tuoma lisämukavuus ohjaamonkin puolella on tietysti plussaa).

        miksei muka saa kauko-ohjaimia laitettua ristiin eberin ja webaston kanssa? eihän se kaukosäädin itsessään tee mitään muuta kuin kytkee lämmittinen päälle / pois. ja siihen vastaanottimeen / lähettimeenhän ne muut toiminnot sitten kytketään. mulla oli aikaisessa autossa webaston poltin ja eberin säätimet. nyt on eberiä kaikki, mutta asentaja tarjosi myös kovasti tuota webaston kauko-ohjainta, sama homma siinä asennuksessa kumminkin on. ja mun mielestä toi 50e asennuksesta ei ole tosiaankan paljon mitä aiemmin joku sanoi, liikkeessä se on sen 350e -> . enkä tarkota nyt pelkän ohjaimen koodausta, sehän käy parissa sekunnissa, vaan sitä koko vastaanottimen kolvausta. parin tunnin ajan se kaveri niitä tinaili kuitenkin.


      • ex-Mosse
        säkissä kirjoitti:

        miksei muka saa kauko-ohjaimia laitettua ristiin eberin ja webaston kanssa? eihän se kaukosäädin itsessään tee mitään muuta kuin kytkee lämmittinen päälle / pois. ja siihen vastaanottimeen / lähettimeenhän ne muut toiminnot sitten kytketään. mulla oli aikaisessa autossa webaston poltin ja eberin säätimet. nyt on eberiä kaikki, mutta asentaja tarjosi myös kovasti tuota webaston kauko-ohjainta, sama homma siinä asennuksessa kumminkin on. ja mun mielestä toi 50e asennuksesta ei ole tosiaankan paljon mitä aiemmin joku sanoi, liikkeessä se on sen 350e -> . enkä tarkota nyt pelkän ohjaimen koodausta, sehän käy parissa sekunnissa, vaan sitä koko vastaanottimen kolvausta. parin tunnin ajan se kaveri niitä tinaili kuitenkin.

        Miksei VHS nauhuri toista CD-levyjä? Miksei CD-soitin toista DVD-levyjä?
        No kun ovat eri laitteita ja eri tallennusmuotoja - Eberi ei keskustele (tai siis osaa keskustella) Webaston väylä laitteiden kanssa, kun Eberissa ei ole moiseen tukea. Passatissa Webasto on CAN-väylässä ja sen ohjaukseen tarvitaan väylää osaava laite. Vanhempia väylättömiä laitteita voi ohjata ristiin sillä niistä ohjaus tapahtuu 'vanhan aikaisesti lähettämällä virtaa' laitteelle. Mutta silti Eberin käyttäminen Webaston kanssa vaatii Eberin ohjainlaitteen asentamisen ja/tai epämääräisen ajan kolvausta ja muuta viritystä.

        Jos Passatissa olisi jälkiasennussarja siihen kaukosäätimien ohjainlaitteen lisääminen tai vaihtaminen olisi 5min homma - ei kolvausta, ei mitään muuta kuin kaivaa johdon pää esiin kojelaudan sisältä ja kytkeä se.
        Mutta kun tässä keskustelun Passatissa on tehtaan sarja tulisi jälkiasenteisia ohjainlaitteita (T100 vaatii oman ohjainlaitteen toimiakseen kunnolla) käyttääkseen kytkeä tuo jälkiasennusarja siihen ensin, sen hinta on suolainen koska vaatii 'lisenssin' VW:ltä. Lisäksi sitä ei voi asentaa ilman VW:n testeriä. Kun Webasto Passatissa on siinä CAN-väylässä niin sitä ei voi ohjata pelkällä virtapulssilla.
        Samoin on asennettava tuo suolaisen hintainen jälkiasennusarja jos Passatissa ei olisi kellosarjaa valmiina lainkaan.
        Webaston radio-ohjaimia voi liittää tehtaan kellosarjaan, mutta kaikkia niiden toimintoja ei välttämättä tueta tehtaan ohjainlaitteella.


      • bastu
        ex-Mosse kirjoitti:

        Miksei VHS nauhuri toista CD-levyjä? Miksei CD-soitin toista DVD-levyjä?
        No kun ovat eri laitteita ja eri tallennusmuotoja - Eberi ei keskustele (tai siis osaa keskustella) Webaston väylä laitteiden kanssa, kun Eberissa ei ole moiseen tukea. Passatissa Webasto on CAN-väylässä ja sen ohjaukseen tarvitaan väylää osaava laite. Vanhempia väylättömiä laitteita voi ohjata ristiin sillä niistä ohjaus tapahtuu 'vanhan aikaisesti lähettämällä virtaa' laitteelle. Mutta silti Eberin käyttäminen Webaston kanssa vaatii Eberin ohjainlaitteen asentamisen ja/tai epämääräisen ajan kolvausta ja muuta viritystä.

        Jos Passatissa olisi jälkiasennussarja siihen kaukosäätimien ohjainlaitteen lisääminen tai vaihtaminen olisi 5min homma - ei kolvausta, ei mitään muuta kuin kaivaa johdon pää esiin kojelaudan sisältä ja kytkeä se.
        Mutta kun tässä keskustelun Passatissa on tehtaan sarja tulisi jälkiasenteisia ohjainlaitteita (T100 vaatii oman ohjainlaitteen toimiakseen kunnolla) käyttääkseen kytkeä tuo jälkiasennusarja siihen ensin, sen hinta on suolainen koska vaatii 'lisenssin' VW:ltä. Lisäksi sitä ei voi asentaa ilman VW:n testeriä. Kun Webasto Passatissa on siinä CAN-väylässä niin sitä ei voi ohjata pelkällä virtapulssilla.
        Samoin on asennettava tuo suolaisen hintainen jälkiasennusarja jos Passatissa ei olisi kellosarjaa valmiina lainkaan.
        Webaston radio-ohjaimia voi liittää tehtaan kellosarjaan, mutta kaikkia niiden toimintoja ei välttämättä tueta tehtaan ohjainlaitteella.

        miksi tietokone toistaa kaikki formaatit? miksi jotkin soittimet toistavat vhs:siä ja dvd:itä?
        tilasin kuukausi sitten omaan webastoon "yhteensopivan" asennussarjan kauko-ohjaukseen. ja oho! - eipä ollutkaan sinnepäinkään sopivat liittimet edes. ja vaikka liittimet oiskin ollut samankokoiset niin olisi silti joutunut vaihtamaan pinnien paikat oikeiksi. käytännössä tuosta johtonipusta ei olisi yksikään piuha osunut omalle paikalleen :D meni pari tuntia enemmän ton sun 5 min pikku näpräyksen.
        ja jos pasuunassa ei olisi kelloja tms, eli pelkkä "ajowebasto", niin muistaakseni muutossarja oli muistaakseni n.150-200e eli ei puhuta ihan hirveän törkeistä hinnoista. ja tuon vw:n testerin voi korvata aivan mainiosti vaikka vag-comilla = 0e.
        ja on noita eberin ja webaston helyjä asenneltu ristiin yhtälailla uusiinkin vehkeisiin, en tosin tiedä noista käytännön menettelyistä sen kummemmin.
        mutta toivottavasti keskustelun aloittaja löydät kultaisen keskitien ja saat vehkeet toimimaan niinkuin pitää! aamen.


      • säkissä
        bastu kirjoitti:

        miksi tietokone toistaa kaikki formaatit? miksi jotkin soittimet toistavat vhs:siä ja dvd:itä?
        tilasin kuukausi sitten omaan webastoon "yhteensopivan" asennussarjan kauko-ohjaukseen. ja oho! - eipä ollutkaan sinnepäinkään sopivat liittimet edes. ja vaikka liittimet oiskin ollut samankokoiset niin olisi silti joutunut vaihtamaan pinnien paikat oikeiksi. käytännössä tuosta johtonipusta ei olisi yksikään piuha osunut omalle paikalleen :D meni pari tuntia enemmän ton sun 5 min pikku näpräyksen.
        ja jos pasuunassa ei olisi kelloja tms, eli pelkkä "ajowebasto", niin muistaakseni muutossarja oli muistaakseni n.150-200e eli ei puhuta ihan hirveän törkeistä hinnoista. ja tuon vw:n testerin voi korvata aivan mainiosti vaikka vag-comilla = 0e.
        ja on noita eberin ja webaston helyjä asenneltu ristiin yhtälailla uusiinkin vehkeisiin, en tosin tiedä noista käytännön menettelyistä sen kummemmin.
        mutta toivottavasti keskustelun aloittaja löydät kultaisen keskitien ja saat vehkeet toimimaan niinkuin pitää! aamen.

        jeps, sama homma oli mulla eberin kanssa. eipä sopinut asennussarjan liittimet sinnepäinkään. heti aluksi saikin sivuleikkureilla napsauttaa auton päästä ja eberin yksiköstä liittimet poijes ja siitä sitten arpomaan. no eihän siitä sitten tullut lasta eikä kakkaa niin vein sen sitten ammattimiehelle joka tinasi sen nippuun. ilmeisesti multa jäi noista toiminnoista tuo sisätilan tuuletus kytkemättä, mutta sillä en tosiaankaan mitään tee, eikä tulisi tota kaukosäädintäkään kesällä kannettua mukana.


      • ex-Mosse
        bastu kirjoitti:

        miksi tietokone toistaa kaikki formaatit? miksi jotkin soittimet toistavat vhs:siä ja dvd:itä?
        tilasin kuukausi sitten omaan webastoon "yhteensopivan" asennussarjan kauko-ohjaukseen. ja oho! - eipä ollutkaan sinnepäinkään sopivat liittimet edes. ja vaikka liittimet oiskin ollut samankokoiset niin olisi silti joutunut vaihtamaan pinnien paikat oikeiksi. käytännössä tuosta johtonipusta ei olisi yksikään piuha osunut omalle paikalleen :D meni pari tuntia enemmän ton sun 5 min pikku näpräyksen.
        ja jos pasuunassa ei olisi kelloja tms, eli pelkkä "ajowebasto", niin muistaakseni muutossarja oli muistaakseni n.150-200e eli ei puhuta ihan hirveän törkeistä hinnoista. ja tuon vw:n testerin voi korvata aivan mainiosti vaikka vag-comilla = 0e.
        ja on noita eberin ja webaston helyjä asenneltu ristiin yhtälailla uusiinkin vehkeisiin, en tosin tiedä noista käytännön menettelyistä sen kummemmin.
        mutta toivottavasti keskustelun aloittaja löydät kultaisen keskitien ja saat vehkeet toimimaan niinkuin pitää! aamen.

        "miksi tietokone toistaa kaikki formaatit? miksi jotkin soittimet toistavat vhs:siä ja dvd:itä? "

        Koska tietokone osaa toistaa kaikki formaatit. Koska jotkin soittimet toistavat molempia.
        Näissä on erona Eberiin ja Webastoon se, ettei molempia ole tehty tukemaan toistensa laitteita 100%.

        "meni pari tuntia enemmän ton sun 5 min pikku näpräyksen. "

        No olen pahoillani jos ostit ei sopivan sarjan. Muistan taas mainita, ensi kerralla, että voi olla sopimattomiakin sarjoja myynnissä, joissa asennusaika on pidempi kuin 5min :)

        "ja jos pasuunassa ei olisi kelloja tms, eli pelkkä "ajowebasto", niin muistaakseni muutossarja oli muistaakseni n.150-200e eli ei puhuta ihan hirveän törkeistä hinnoista. ja tuon vw:n testerin voi korvata aivan mainiosti vaikka vag-comilla = 0e."

        Ihan hyvä jos tuohon hintaan saat sarjan jostain. Kannattaa varmaan alkaa myydä sitä Suomessa muillekin. Normaali hinta sarjalle kun on yli 400e ja eipä tuota juuri ole eBaystäkään löytänyt alle 300e. Ja pitänee tähänkin lisätä taas disclaimeri niille jotka eivät osaa ajatella, että juu joku yksittäinen myyjä voi myydä yksittäisen sarjan halvemmalla - sori jos sitä mielestänne liioittelin :)
        Ja tuohon VW sarjaan ainakin tähän asti on pitänyt ajaa tosiaan se lisenssi sisään ja se ei onnistu kuin VASilla ja ainakaan tähän mennessä ei ole VAG-Com kelvannut siihen. Hyvä jos sinulla on varmempaa tietoa, että onnistuu nykyisin.

        Ja törkeaksi tuon hinnan tekee se, että siinä on vain mitätön johtosarja ja hinta tehdään sillä, että pakotetaan ostamaan tuo ns. lisenssi. parin metrin johdosta ja liittimistä jo 100e on ryöstöä, jollet ymmärtänyt.

        http://www.richter-standheizungen.de/images/webasto29.11.05008.jpg tuolla on esim. kuva siitä jälkiasennussarjasta taitaa olla Touranin versio tuo, mutta Passatin ei juuri siitä eroa.

        "ja on noita eberin ja webaston helyjä asenneltu ristiin yhtälailla uusiinkin vehkeisiin, en tosin tiedä noista käytännön menettelyistä sen kummemmin."

        No hyvä jos Eberi on alkanut tukea Webaston W-Busia, itsellä ei ole tullut vielä moisia speksejä vastaan, mutta tiedänpähän nyt että näin on kun kerran netissä kerrotaan, että moinen toimii, vaikket tiedäkään miten :)
        Niin osassa uusista autoista on edelleen käytössä myös väylättömiä Webastoja ja samoin Ebereitä - niissä nuo lisälaitteet toimivat ihan virta pulsseilla kuten aiemminkin. Itse kirjoitin siis tästä uudesta Passatista jossa on CAN-väylään kytketty tuo Webasto.


      • kun on tuollainen
        ex-Mosse kirjoitti:

        "miksi tietokone toistaa kaikki formaatit? miksi jotkin soittimet toistavat vhs:siä ja dvd:itä? "

        Koska tietokone osaa toistaa kaikki formaatit. Koska jotkin soittimet toistavat molempia.
        Näissä on erona Eberiin ja Webastoon se, ettei molempia ole tehty tukemaan toistensa laitteita 100%.

        "meni pari tuntia enemmän ton sun 5 min pikku näpräyksen. "

        No olen pahoillani jos ostit ei sopivan sarjan. Muistan taas mainita, ensi kerralla, että voi olla sopimattomiakin sarjoja myynnissä, joissa asennusaika on pidempi kuin 5min :)

        "ja jos pasuunassa ei olisi kelloja tms, eli pelkkä "ajowebasto", niin muistaakseni muutossarja oli muistaakseni n.150-200e eli ei puhuta ihan hirveän törkeistä hinnoista. ja tuon vw:n testerin voi korvata aivan mainiosti vaikka vag-comilla = 0e."

        Ihan hyvä jos tuohon hintaan saat sarjan jostain. Kannattaa varmaan alkaa myydä sitä Suomessa muillekin. Normaali hinta sarjalle kun on yli 400e ja eipä tuota juuri ole eBaystäkään löytänyt alle 300e. Ja pitänee tähänkin lisätä taas disclaimeri niille jotka eivät osaa ajatella, että juu joku yksittäinen myyjä voi myydä yksittäisen sarjan halvemmalla - sori jos sitä mielestänne liioittelin :)
        Ja tuohon VW sarjaan ainakin tähän asti on pitänyt ajaa tosiaan se lisenssi sisään ja se ei onnistu kuin VASilla ja ainakaan tähän mennessä ei ole VAG-Com kelvannut siihen. Hyvä jos sinulla on varmempaa tietoa, että onnistuu nykyisin.

        Ja törkeaksi tuon hinnan tekee se, että siinä on vain mitätön johtosarja ja hinta tehdään sillä, että pakotetaan ostamaan tuo ns. lisenssi. parin metrin johdosta ja liittimistä jo 100e on ryöstöä, jollet ymmärtänyt.

        http://www.richter-standheizungen.de/images/webasto29.11.05008.jpg tuolla on esim. kuva siitä jälkiasennussarjasta taitaa olla Touranin versio tuo, mutta Passatin ei juuri siitä eroa.

        "ja on noita eberin ja webaston helyjä asenneltu ristiin yhtälailla uusiinkin vehkeisiin, en tosin tiedä noista käytännön menettelyistä sen kummemmin."

        No hyvä jos Eberi on alkanut tukea Webaston W-Busia, itsellä ei ole tullut vielä moisia speksejä vastaan, mutta tiedänpähän nyt että näin on kun kerran netissä kerrotaan, että moinen toimii, vaikket tiedäkään miten :)
        Niin osassa uusista autoista on edelleen käytössä myös väylättömiä Webastoja ja samoin Ebereitä - niissä nuo lisälaitteet toimivat ihan virta pulsseilla kuten aiemminkin. Itse kirjoitin siis tästä uudesta Passatista jossa on CAN-väylään kytketty tuo Webasto.

        oraakkeli joukossamme! eikä kenenkään meidän tavallisten tyhmien ihmisten tarvitse enää miettiä joutavia itsestäänselvyyksiä. oikeastaan voisit vaikka alkaa vähän veloittamaan noista loistavista vinkeistä niin voidaan niitä täältä sitten kivasti lukea! tai teet vaikka miehesi kanssa jonku kätevän pokkarin, jolla jokainen autoilija selviää talven yli!


      • ex-Mosse
        kun on tuollainen kirjoitti:

        oraakkeli joukossamme! eikä kenenkään meidän tavallisten tyhmien ihmisten tarvitse enää miettiä joutavia itsestäänselvyyksiä. oikeastaan voisit vaikka alkaa vähän veloittamaan noista loistavista vinkeistä niin voidaan niitä täältä sitten kivasti lukea! tai teet vaikka miehesi kanssa jonku kätevän pokkarin, jolla jokainen autoilija selviää talven yli!

        Unohdit :) merkit


    • tuleva passatisti

      Onko Passatissa geeliakku agm?

      • on?

        on


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe