äiti kristitty, isä muslimi, mikä lapsesta tulee?

lapsi haaveessa

Seurustelen muslimin kanssa, itse olen kristitty. Jos meille tulisi lapsi, mikä määrää lapsen uskonnon? tietenkin mies haluaisi että tuleva lapsemme olisi muslimi ja minä haluan lapsesta kristityn, mutta onko suomessa joku laki, kenen mukaan lapsi menee?

73

6760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neitirääväsuu

      meillä on tämä tilanne,ja laps on kristitty.kun kasvaa saa itse päättää miten haluu olla,missä uskonnossa. molemmat voivat kertoa omista uskonnosta yms. mutta en ole kyl tietoinen nii varmaksi laki-asian suhteen.

    • Kuulosteleva

      En tiedä laeista, mutta itse olen uskonnoton ja lasten äiti on ortodoksi. Meillä lapset ei kuulu mihinkään kirkkoon, eikä valtion taholta ole tullu minkäänlaisia kysymyksiä tai vaatimuksia ton tiimoilta eli taitaa olla ihan teidän kahden päätettävissä. Toivottavasti miehesi laittaa teidän parisuhteenne uskontonsa edelle! Parasta tietysti olis, että ette kumpikaan aivopesis tulevia lapsianne, vaan tutustuttaisitte omiin uskontoihinne sitten kun lapset osaavat jo itse ajatella ja mahdollisesti valita oman elämän filosofiansa.

      • Kuulosteleva

        Löysin tuolta toisesta topicista tämmösen lausahduksen: "Suomen lain mukaan lapsi seuraa uskonnon suhteen äitiään, joten pitäkäähän äidit puolenne.". Eli sinun mukaasi menette lain mukaan. =)


      • *miumau*

        Muslimeilla uskonto määräytyy isän mukaan. Mutta kuten edellinen jo totesi, minunkin mielestäni paras olisi, jos lapset saisivat itse aikanaan valita tiensä.


      • lkjlkjh
        *miumau* kirjoitti:

        Muslimeilla uskonto määräytyy isän mukaan. Mutta kuten edellinen jo totesi, minunkin mielestäni paras olisi, jos lapset saisivat itse aikanaan valita tiensä.

        Suomen lain mukaan lapset menevät äidin mukaan. Muslimien lailla ei ole täällä mitään lainvoimaa.


      • ...
        *miumau* kirjoitti:

        Muslimeilla uskonto määräytyy isän mukaan. Mutta kuten edellinen jo totesi, minunkin mielestäni paras olisi, jos lapset saisivat itse aikanaan valita tiensä.

        Voin sanoa sen, että jos puolisoilla ei ole yhteistä uskontoa voi olla iso ongelma näissä monikulttuurisissa avioliitoissa. Onnistunut yhteiselämä perustuu moninpuoliselle kunnioitukselle toisen uskontoa ja kulttuuria kohtaan. Minusta olisi parempi, että lapsesta tulisi kristitty jos siis asutte Suomessa. Yhdessä sen asian kuitenkin päätätte.


      • Allah-ohA
        *miumau* kirjoitti:

        Muslimeilla uskonto määräytyy isän mukaan. Mutta kuten edellinen jo totesi, minunkin mielestäni paras olisi, jos lapset saisivat itse aikanaan valita tiensä.

        Kyllä se menee meidän miesten mukaan niin, että jos suomalainen nainen menee kimppaan muslimimiehen kanssa niin he molemmat saavat lähteä heti ensitilassa miehen kotimaahan lapsi mukanaan.


      • voijestass
        Kuulosteleva kirjoitti:

        Löysin tuolta toisesta topicista tämmösen lausahduksen: "Suomen lain mukaan lapsi seuraa uskonnon suhteen äitiään, joten pitäkäähän äidit puolenne.". Eli sinun mukaasi menette lain mukaan. =)

        se kylla muistaakseni menee talla tavoin : lapsi seuraa uskonnon suhteen aidin uskontoa.mutta jos haluat etta lapsi seuraa isansa uskontoa,niin saahan se.. :).. elikka paatos on sinun!!!


      • OikaisutOn
        voijestass kirjoitti:

        se kylla muistaakseni menee talla tavoin : lapsi seuraa uskonnon suhteen aidin uskontoa.mutta jos haluat etta lapsi seuraa isansa uskontoa,niin saahan se.. :).. elikka paatos on sinun!!!

        Se menee niin että lapsi menee perässä sinne minne typerä vanhempi johdattaa.


    • lapsen uskonnon

      päättävät vanhemmat yhdessä. Jos asiasta ei päästä sopuun, äiti voi liittää lapsen ilman isän lupaa omaan uskontokuntaansa. Äiti siis päättää lapsen uskonnon viime kädessä. Tämän lain sisältö tulee tehdä aviomiehelle selväksi jo ennen avioliiton solmimista.

    • Ä+I+L

      Lapsen uskonto menee äidin mukaan suomessa, mutta tietenkin te vanhemmat yhdessä päätätte mitä haluatte. Uskontokysymykset voivat olla joillekin arkoja asioita, mutta molemmille sopiva malli varmasti löytyy.
      Meillä on sama tilanne kuin teillä eli kristitty äiti ja muslimi isä. Yhdessä päätimme että nimi ilmoitettiin ensin maistraattiin, myöhemmin pidimme kastetilaisuuden (tässä lapsi liitettiin kirkkoon, toimitus sama kuin varsinainen nimenanto kastetilaisuus) pappi halusi molemmilta luvan kirkkoon liittämisestä ja halusi tietää ettei miehelläni ollut mitään asiaa vastaan. Islamin uskosta hän saa konkreettista tietoa mieheni puolen sukulaisilta ja myöhemmin mieheltäni kun kysymykset alkavat nousta esiin. Emme elä mitenkään uskontojen mukaisesti ja haluamme antaa lapsellemme mahdollisuuden itse päättää mitä haluaa tai mihin uskoo kun on iso. Voimme vain avata ovia näiden asioiden tiimoilta, on hänen henkilökohtainen asiansa minkä tien valitsee. Kunnioitamme molempia kulttuureita ja pyrimme järjestämään isoimmat juhlat molemmista kulttuureista.
      Ei kannata tuijottaa liian tiukasti oman maansa lakeihin vaan löytää se yhteinen tie jonka mukaan molemmat voivat elää. Tietenkin sen maan lakeja on noudatettava jossa elätte, mutta kaikki lait eivät ole täälläkään senlaisia että niistä pitäisi pitää kynsin ja hampain kiinni varsinkin jos vaakakupissa on hyvä ja toimiva parisuhde.

      • mitä järkeä

        miksi lasta ei sitten heti kastettu. Ja kristillisten kirkkojen kastetilaisuus EI ole nimenantoa varten vaan nimenomaan liittämsitä kirkkoon ja Jumalan lapseksi.


      • Ä+I+L
        mitä järkeä kirjoitti:

        miksi lasta ei sitten heti kastettu. Ja kristillisten kirkkojen kastetilaisuus EI ole nimenantoa varten vaan nimenomaan liittämsitä kirkkoon ja Jumalan lapseksi.

        Koska me halusimme niin ja koska kastetilaisuus järjestettiin toisella paikalla kuin missä asumme (käytännön syistä, tarviiko tarkentaa). Olet oikeassa ettei kastetilaisuus ole nimenantoa varten, mutta kuinka moni oikeasti, siis ihan oikeasti, kastaa lapsensa kirkkoon liittämiseksi ja moniko nimenantamiseksi????


    • menee

      äidin uskonnon mukaan, myös silloin jos asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen.

    • ---

      Äidin mukaan yleensä menee. Ystäväni meni algerialaisen kanssa naimisiin ja kaikki lapset ovat kristittyjä. Miten kristitty nainen voisi antaa lapsensa toiseen uskontoon???

    • lapsen uskonnon

      Mielestäni kristityn ei pidä mennä naimisiin muslimimiehen kanssa, koska he painostavat vaimojaan tuossa uskontoasiassa.

      • esem

        tunnetko muslimeja kun voit noin sanoa?? Mulla on muslimin kanssa lapsi ja mua ei ole ainakaan painostettu mihinkään. Ihan hiukset näkyvillä kävelen ja kristitty edelleen olen...?
        IHMISET HERÄTKÄÄ ENNAKKOLUULOISTANNE: PERKELE


      • nainen23v.
        esem kirjoitti:

        tunnetko muslimeja kun voit noin sanoa?? Mulla on muslimin kanssa lapsi ja mua ei ole ainakaan painostettu mihinkään. Ihan hiukset näkyvillä kävelen ja kristitty edelleen olen...?
        IHMISET HERÄTKÄÄ ENNAKKOLUULOISTANNE: PERKELE

        no minä ainakin tunnen muslimeita, jotka ovat painostaneet vaimojaan kääntymään muslimeiksi. eräs suomalainen nainen Vantaalla joka oli mennyt iranilaisen miehen kanssa naimisiin ja kääntynyt muslimiksi myös painosti poikansa suomalaista vaimoa kääntymään muslimiksi :D


    • Lapsen näkökulma

      No uskonto on köyhien ja huonosti koulutettujen juttu. Tämän takia minun vanhempani olivat kristittyjä ja tavallaan häpeän heitä.

    • mammamiiax

      Mieheni on muslimi, itse olen kristitty.
      Minulla on itsellä aikaisemmasta suhteesta poika, joka on kristitty.
      Nyt odotan ensimmäistä yhteistä lastamme.
      Mieheni on sitä mieltä, että lapsesta tulee muslimi, kuten isänsä.
      Itse kamppailen mielessäni tämän asian kanssa, koska ajatus pelottaa minua.
      Olemme kuitenkin puhuneet asiasta paljon ja ymmärrän etten voi yksin päättää että lapsesta tulisi kristitty. Asia monimutkainen.
      Mielestäni on tärkeää yrittää ymmärtää miten uskonto vaikuttaisi lapsen elämään.
      Mieheni ainut "vaatimus" on ettei lapsi syö sianlihaa.
      Ajatus siitä että kasvaisi muslimina suomessa ei ole niin pelottava kuin se että kasvaisi jossain muualla maassa.
      Kuitenkin jos lapsi on esimerkiksi tyttö, voi hän itse päättää kenen kanssa menee naimisiin, koska silloin täytyy olla 18 vuotta. Silloin ei tarvitse vanhemmilta lupaa mennäkseen naimisiin.
      Laillisesti äiti päättää viime kädessä kumpi uskonto.

      • kristillinen euroopp

        kun päätät, mihin uskontokuntaan hänet liität. Koulussa lapsesi tulee tod.näk. eristetyksi uskontonsa vuoksi, niin kova on nykyisin muslimivastaisuus. Joten älä eristä lastasi uskonnolla.


    • Ajatus peliin

      vieraiten kulttuurien edustajien kanssa. Jos jollain uskonnolla yleensä on itselle väliä, niin ei kannata valita eriuskoista. Elämässä tulee vastoinkäymisiä muuenkin, niin miksi niitä pitää vielä hankkia lisää näillä "monikulttuurilsilla" suhteilla?

      • realisti;;;

        jos ainoa vaatimus on että lapsenne ei syö sianlihaa kertoo se miten tietämätön miehesi on omasta uskonnostaan. Tämä syömisjuttuhan on kovin julkinen asia ja sen tehtävä on lähinnä todistaa muille ihmisille että joo-olen muslimi, en syö sianlihaa! kaikista rukoiluista ja muista yksin tehtävistä velvoitteista viis.

        Itselläni on kaksi lasta muslimi-isän kanssa ja syötin heille kyllä sianlihaa alusta asti koska tienasin ruokarahat ja valmistin ruuat. Se kuka ottaa vastuun hän voi päättää asioista, eli jos miehesi ansaitsee rahanne ja ostaa ruuat ja valmistaa ne, vain silloin hän voi päättää mitä muu perhe syö.

        Molemmat lapseni halusivat rippikouluun, heidät kastettiin 15-vuotiaina, nyt tosin täysi-ikäisinä ovat jo ehtineet erota kirkosta ja ovat selviä uskonnottomia mieleltään. Molemmat kummastelevat monia niin islamin kuin kristinuskonkin ehdottomuuksia ja suvaitsemattomia "totuuksia".

        Kyllä John Lennon runoili hyvin: No religion too, no reason to kill or fight for...


    • fg

      taistele....lapselle helpompi olla suomessa kristitty..

    • mimiiiiiiiii

      uskonto tulee äidin mukaan,mutta aika ikävää olis alkaa tälläsestä tappelemaan.meille syntyy heinäkuussa esikoinen jonka isä on muslimi ja minä kristitty.kun alettiin uskonnosta puhua niin kahvikupin kera pöydän ääreen vaan :) ei tappelua tai erimielisyyksiä,kumpikin esitti oman kantansa ja päätimme että lapsemme kastetaan kristinuskoon mutta saa myös alusta alkaen tietoa islamista ja siihen liittyvistä tavoista ja jos joskus haluaa itse vaihtaa uskontoa niin tämän hänelle suomme :) meillä tietysti vaikutti asiaan että kumpikaan emme ole kovin vahvoja uskojia ja se että lapsemme kastetaan on enemmänki kastejuhlan,rippikoulun ja sen takia että asumme suomessa.

    • lakeja

      Muslimien tulee kunnioittaa maan lakeja jossa asuvat, mutta vain jos lait eivät yritä kumota koraanin lakeja. Islamissa uskonto määräytyy isän uskonnon mukaan. Jos miehellä on 3 vaimoa, 1 muslimi, 1 kristitty ja yksi juutalainen (kaikki kirjan uskontoja ja siten sallittuja) kaikki vaimot synnyttävät lapsen, kaikista lapsista tulee muslimeja riippumatta äidin uskonnosta. Avioliitto toisin uskovan kanssa on koettelemus muslimille, siihenkin on sääntöjä kenen kanssa voi mennä naimisiin jos vaimo ei ole muslimi, hänen on siis oltavat kristitty tai juutalainen, ateisti tai moni jumalaisen naisen kanssa solmittu avioliitto on mitätön Allahille ja se katsotaan avioliiton ulkopuoliseksi suhteeksi. Kristityn tai juutalaisen vaimon on oltava neitsyt, hyvästä perheestä ja arvostettu yhteisössään. Jos jompikumpi vaihtaa uskontoaan avioliiton aikana, esim nainen kääntyy islamiin ollessaan jo naimisissa, myös tämä mitätöi avioliiton ja on automaattisesti avioero ja mies voi naida naisen uudelleen vain jos hän aviotuu toisen naisen kanssa ja sitten ottaa myös vanhan vaimonsa takaisin uuden avioliiton jälkeen.

      • 5asdfghjk

        Muslimi-isä kasvattaa pojastaan eurooppalaisia halveksivan rasistin. Tämä on Helsingissä nähty kerran jos toisenkin. Surullista mutta totta.


      • tyttö 12
        5asdfghjk kirjoitti:

        Muslimi-isä kasvattaa pojastaan eurooppalaisia halveksivan rasistin. Tämä on Helsingissä nähty kerran jos toisenkin. Surullista mutta totta.

        Mun äiti on kreikan katolilainen eli ortodoksi ja isä evankelisluterilainen. Koulus käyn ortodoksi uskonnon tunneil, mut meen myös syys, joulu ja kevät kirkkoon kuten muutki joten perjaatteessa kuulun omasta mielestäni molempiin.


      • 22

        "Muslimien tulee kunnioittaa maan lakeja jossa asuvat"

        Pitää paikkansa.

        "mutta vain jos lait eivät yritä kumota koraanin lakeja."

        Eurooppalaiasen lainsäädännön maissa kuten Suomessa pelkkää paskaa. Muslimimies on Suomessa Suomen lakien alainen vaikka kuinka muuta haluaisi.


      • Tutkimus___
        22 kirjoitti:

        "Muslimien tulee kunnioittaa maan lakeja jossa asuvat"

        Pitää paikkansa.

        "mutta vain jos lait eivät yritä kumota koraanin lakeja."

        Eurooppalaiasen lainsäädännön maissa kuten Suomessa pelkkää paskaa. Muslimimies on Suomessa Suomen lakien alainen vaikka kuinka muuta haluaisi.

        Teen Helsingin yliopistoon gradua uskonnollisesta kasvatuksesta monikulttuurisessa perheessä. Erityisesti olen keskittynyt perheisiin, joissa toinen vanhemmista on kristitty ja toinen muslimi. Olisi aivan korvaamatonta, jos voisitte osallistua tutkimukseen, josta ei vielä Suomessa ole kovin paljon tietoa. Aineisto kerätään haastattelemalla. Haastatteluun menee aikaa noin yksi tunti. Tutkimukseen osallistuneiden anonymiteetti on taattu, joten sinua/teitä ei voi tutkimuksesta tunnistaa. Annan mielelläni lisätietoja jos on kysyttävää. Olisi mahtavaa saada Sinut mukaan tähän tärkeään ja ajankohtaiseen tutkimukseen, joka antaa uutta tietoa monikulttuurisista perheistä!

        Yhteydenottoa odottaen
        Helena Leppäen
        [email protected]


      • 5asdfghjk kirjoitti:

        Muslimi-isä kasvattaa pojastaan eurooppalaisia halveksivan rasistin. Tämä on Helsingissä nähty kerran jos toisenkin. Surullista mutta totta.

        totta!tiedän että monissa muslimi perheissä opetetaan lapsille jo pieninä että lansimaiset naiset on h****a ja että länsimaat ovat likaisia maita


    • islam ja kristityt
    • mie vaa

      Vastaanpa nyt vaikka hieman viiveellä, miten meillä on.
      teillä voi olla jo pienokainen ja olette jo voineet päätöksen tekoon joutua.
      Minä olen luterilainen ja mieheni muslimi. Alkuun sovittiin, että jos tyttö, niin seuraa minua ja jos poika niin isäänsä.Mutta... Jo raskausaikana kuultiin, että tyttö tulossa, niin alko isä peruun puheensa. Perusteluna, että voi olla ainoa tyttärensä. Itkujen ja hammasten kiristelyjen jälkeen päädyttiin, että lapsesta tulee ateisti ja saa isompana itse valita uskonsa.Parempi oikeestaan niin...

      • ateistina

        Pikkulapsesta ei voi sanoa, että hän on ateisti. Parempi olisi sanoa, että lasta ei liitetty kummankaan vanhempansa seurakunnan jäsenyyteen eli aikuisena saa valita uskontokuntansa tai pysyä siviilirekisterissä.


    • suomalainen muslimi

      Suosittelen harkita vilpittömästi Islamia myös omaksi Uskonnoksesi ja rukoilla Luojan johdatusta Hänen Tahtoonsa, jotta lapsenne saisivat sen Uskonnon, jonka vuoksi he pelastuvat ikuisuudessa. Itse olen käynyt kaikki löytämäni uskonnot läpi palvoakseni ja tietääkseni edes ketä palvoa, kunnes reilut 9 vuotta sitten nostin kämmenet kohti taivasta ja pyysin: "Oi Sinä, Joka annoit minulle elämäni ja kaikki lukemattomat siunaukset: minä annan elämäni sinulle ja menen minne Sinä minun Tahdot menevän." Et ikinä arvaa, mutta Hän valitsi Islamin minun Uskonnokseni, ja olen ollut siitä asti erittäin, erittäin, erittäin tyytyväinen.
      Joka tapauksessa haluat kai, että lapsesi seuraisi Totuutta mieluummin kuin valhetta, ja Luojan Tahtoa mieluummin kuin ihmisten kieroutta. Jokainen loppupeleissä silti etsii oman tiensä ja tekee omat valintansa ja on vastuussa itsestään (aikuisina). Voitte tehdä avioehdon lasten kasvatuksesta. Islamin mukaan ei ole sallittua, että muslimin lapsi kasvatettaisi epäuskovaksi, vaikka kristityn tai juutalaisen naisen kanssa voikin mennä naimisiin. Siksi sitä avioliittoa ei suositellakaan länsimaissa, joissa lapsi menee mahdollisessa avioerossa yleensä äidille. Tämä ei ole loukkaus. Itse olin hindu ja vaikka mikä likainen kuvien palvoja ja narkomaani ennen. Kiitos Luojalle Hänen Johdatuksestaan.
      Parasta toivoen, riitaa haastamatta, rauhaa rakastaen: Abu Bakr Heikkilä.

      • et oo tosissas....


    • Justjooo

      "Itse olin hindu ja vaikka mikä likainen kuvien palvoja ja narkomaani ennen. Kiitos Luojalle Hänen Johdatuksestaan."

      Eipä tuo meno paljoa näyttänyt paranevan.

    • ateistiliisa

      Itse olen ateisti, mieheni muslimi ja lapsemme synnyttyään on myös ainoastaan siviilirekisterissä. Lapsi saa valita aikuisiällä haluaako hän uskoa johonkin vai ei, häntä ei aivopestä mihinkään tiettyyn uskontoon. Mieheni ei erityisesti harjoita uskontoaan.

      Suomessa lapsi liitetään yleensä äidin seurakuntaan tai siviilirekisteriin, ellei toisin pyydetä.

    • parhain tapa minun mielestäni on jättää kastamatta kumpaankaan uskontoon ja lapsi itse päättää myöhemmin mitä asialle haluaa tehdä

      • musliminmuija

        Islamiin ei kasteta!


    • äiti tietenkin päättää

      • jotain rajaa sentään

        äidin oisi pitänyt huolehtia ehkäisystä tai ohjata muslimin mulkku kohti peräaukkoa,.,.


    • Hoh hoijaa

      Ei netissä kannata mitään kysellä, aina löytää sivustoille tiensä rasistit ym. sairaat tyypit, se on varmaankin heidän elämäntehtävänsä - arvostella toisten elämää kun itsellä ei sitä ole.

    • -äidin uskoon-

      Suomen ja yleensä kristillisten maiden tavan mukaan lapsi kastetaan äidin uskoon, ellei äiti valitse toisin. Mutta miksi valitsisi? Silloinhan hän olisi jo luopunut omasta uskostaan ja kääntynyt pois itsekin kristinuskosta. Ystäväni on naimisissa muslimimiehen kanssa ja kaikki lapset kastettu kristityiksi. Itselläni myös lapsi muslimimiehen kanssa, mutta emme ole aviossa. Oli itsestään selvyys, että lapsi kastetaan minun uskoon.

      • siviilirekisteriin

        ^niinhän tässä ketjussa on monesti jo sanottu.

        En kyllä ymmärrä miten muslimilla voi olla lapsi ennen avioliittoa, hehän eivät voi harrastaa seksiä ennen avioliittoa.


      • 7+10

        "Suomen ja yleensä kristillisten maiden tavan mukaan lapsi kastetaan äidin uskoon, ellei äiti valitse toisin. Mutta miksi valitsisi? Silloinhan hän olisi jo luopunut omasta uskostaan ja kääntynyt pois itsekin kristinuskosta."

        Sivuhuomautus: lasta ei tarvitse kastaa äidin uskoon. Äiti ei ehkä ole luopunut omasta uskostaan - ehkä hän ei ole koskaan kuulunutkaan mihinkään uskontokuntaan.

        Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät ensisijaisesti huoltajat yhdessä. Jos huoltajat eivät pääse sopimukseen, äiti voi päättää yksin vuoden kuluessa lapsen syntymästä.


    • niinpäniin

      Meillä mies kyllä ei ole paljoa mun mielipiteitä kysellyt, vaan hän mukamas päättää kaiken...lapsen nimen, uskonnon jne. Tiedän kyllä että laki on minun puolellani Suomessa, mutta toisaalta taas en näe mitään syytä, miksi lapseni ei voisi olla muslimi...minua ärsyttää enemmänkin se, että mieheni ei kertaakaan ole kysynyt minulta mielipidettäni tai edes halunnut keskustella asiasta...Miten teidän muiden muslimimiehet ovat noin suvaitsevaisia antamaan lapsensa kristityksi?! Meillä asiasta ei voi edes keskustella, vaikka mieheni ei harjoita uskontoaan mitenkään muuten, kuin kieltäytymällä sianlihasta...Tiedän olevani aivan liian kiltti, koska annan hänen jyrätä mielipiteeni. Ehkä vain pelkään sitä, mitä sitten tapahtuu, jos pistänkin hanttiin oikein kunnolla? Toisaalta Suomen laki on puolellani, sen tiedän =). Välillä tuntuu, että mieheni haluaa lapsesta muslimin, ettei kukaan vain sanoisi pahaa sitten hänestä...Itse en välitä uskonnoista tippaakaan, ja lapseni voisi hyvin olla ilman uskontoa (mikä nyt ei ainakaan sovi muslimeille)! Mistä maista teidän muslimimiehet ovat? Siinäkin voi löytyä selitys sille, miksi jotkut hyväksyvät paljon enemmän, kuin toiset...Ja kaikille niille, jotka nyt sanovat jotain tähän kirjoitukseeni, niin juu olisin voinut miettiä kaikkea ennen, kuin menin naimisiin muslimin kanssa...mutta aina elämä ei ole niin yksinkertaista, tai kaikkea ei vain voi miettiä etukäteen. Luulenpa, että meillekin tulee tuskainen taival eteen, koska mieheni ei ole valmis mihinkään joustamiseen tai yhteiseen päätökseen...ja itse en ole kuitenkaan kaikista hiljaisin myötäilijä...

    • kokemuksen rintaääni

      Ensinnäkään kristityn ei pidä lähteä mihinkään liittoon muslimin kanssa. Lapsia ei kannata muslimin kanssa hankkia, tulee vaan itkua ja hammasten kiristystä.

    • Nuatri

      Suomessa ei ole mitään lakia asian suhteen. Muslimeilla taas taitaa olla sellainen käytäntö, että lapsi on äidin "omaisuutta", kunnes täyttää 8 vuotta. Sen jälkeen isä päättää lapsen kasvatuksesta ja aloittaa uskonnollisen opetuksen.

      • Chom chom

        Höpö höpö, Suomessa on uskonnovapauslaki: "Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan."


    • jo

      mutta miettikää ystävät hyvät kun tämmöiseen liittoon syntyisi poika ja isä haluaisi ympärileikata lapsen niinkuin heidän uskonnossaan on tapana huh huh...

      • Oijoijavoi

        Niin ja paljastuu vielä lopulta homoksi O.o


    • Kunnioitusta

      Meillä ortodoksi( afrikkal.mies) -lut -perhe. Hyvin ollaan sovittu uskonnot, molemmissa kirkoissa käydään. Lapset eivät kuulu kirkkoon, mutta osallistuvat ev.lut opetukseen,.. Jos hyvä suhde ni kaikki toimii. Sopikaa asioista:)

      • PappiaKanssa

        Miksi oi miksi pitää käydä kirkossa, eikö omat aivot riitä etsimään oikeaa totuutta. Ihmisen ei pidä nojata kainalosauvoihin = kirkko/uskonnot jne.


    • 15+85

      Olette te tyhmiä akkoja kun muslimien kanssa ylipäätään olette, ja vielä lisäännytte. Huhhu.

    • Saaraajajdklw
    • Sivusta seurannut

      Lapsesta tulee pösilö, koska äiti on lukenut liikaa naistenlehtiä ja on sekopää. Isä ok.

    • PappiaKanssa

      Kruslimi?
      Mustittu Krislimi?
      MusKrili?

      Varmaan vaan ihminen ehkä?

    • Oneway ticket

      Lapsesta tulee musupetteri ja opetetaan vihaamaan vääräuskoisia. Suomen lait ei koske musuja ja he saavat vapaasti rikkoa vääräuskoisten lakeja ja on oikeastaan velvollisiakin toimimaan näin. Viisainta olisi että itse muuttaisit tuonne ihailemaasi muslimimaahan ja pysyt siellä. Sinun ei ole pakko alistua suomalaisiin naisiin kohdistuvaan sortoon suomessa ja olet vapaa lähtemään.

    • Muhaamet

      terroristi

    • hhdfhlöoöio

      Suomen lain mukaan se menee ilmeisesti äidin mukaan, mutta islamin uskon mukaan se menee miehen mukaan, eli lapsesi tulee olemaan muslimi miehesi ja hänen sukunsa mielestä. Kun kyseessä on näin vanha ketju, nin lienet sen jo konreettisesti joutunut havaitsemaan.

      • Ullis4

        Kaverini saa lapsen muslimin kanssa, johon tutustui ensin netissä ja raahasi sitten Suomeen elätettäväkseen.
        Lapsesta tulee muslimi, koska tämä mies ei edes halua keskustella asiasta. Käsittämätöntä, että länsimaalainen nainen on valmis luopumaan omasta tahdostaan ja päätäntävallastaan oman elämänsä ja varsinkin nyt tulevan lapsensa suhteen. Ymmärtääkseni muslimikulttuurissa lapset kuuluvat automaattisesti isälle ja noudattavat näin ollen isän uskontoa. Suomalaisnaisilla ei mitään sanomista tähän. Isä myöskin omistaa lapset, äidin tehtävä vain synnyttää. Mies voi viedä lapsen kotimaahansa milloin vaan, eikä lapsen äidillä ole mitään laillisia oikeuksia lapseensa.
        Kaverini on tyypillinen ylipainoinen, epätoivoinen, miehenkipeä nainen, joka lankeaa tällaisten mokkamunien imeliin kehuihin ja uskovat, etteivät koskaan parempaa saa, koska kaikki suomalaismiehethän hakkaavat vaimojaan ja ryyppäävät. Näin ainakin kaverini muslimimies on julistanut...
        Uskon valitettavasti, että loppujen lopuksi paskaa jää käteen tästäkin suhteesta kaverilleni.


      • ei helppoa
        Ullis4 kirjoitti:

        Kaverini saa lapsen muslimin kanssa, johon tutustui ensin netissä ja raahasi sitten Suomeen elätettäväkseen.
        Lapsesta tulee muslimi, koska tämä mies ei edes halua keskustella asiasta. Käsittämätöntä, että länsimaalainen nainen on valmis luopumaan omasta tahdostaan ja päätäntävallastaan oman elämänsä ja varsinkin nyt tulevan lapsensa suhteen. Ymmärtääkseni muslimikulttuurissa lapset kuuluvat automaattisesti isälle ja noudattavat näin ollen isän uskontoa. Suomalaisnaisilla ei mitään sanomista tähän. Isä myöskin omistaa lapset, äidin tehtävä vain synnyttää. Mies voi viedä lapsen kotimaahansa milloin vaan, eikä lapsen äidillä ole mitään laillisia oikeuksia lapseensa.
        Kaverini on tyypillinen ylipainoinen, epätoivoinen, miehenkipeä nainen, joka lankeaa tällaisten mokkamunien imeliin kehuihin ja uskovat, etteivät koskaan parempaa saa, koska kaikki suomalaismiehethän hakkaavat vaimojaan ja ryyppäävät. Näin ainakin kaverini muslimimies on julistanut...
        Uskon valitettavasti, että loppujen lopuksi paskaa jää käteen tästäkin suhteesta kaverilleni.

        Jos hän on epätoivoisen rakastunut mieheen, niin hänellä tuskin on muuta vaihtoehtoa kuin myöntyä miehen tahtoon asiassa kuin asiassa. Meillä ei ole lasta mutta olemme käyneet nämä keskustelut ja ne keskustelut olivat todella johtaa avioeroon. Mies vaati jopa, että poistan kotoa kaikki kristilliset kuvat, jotta lapsi ei ajautuisi väärälle tielle. Lopulta hän kuitenkin teki myönnytyksen ja hyväksyi sen, että mahdollinen lapsi aikuisena valitsee uskontonsa. En aio missään tapauksessa poistaa kristillisiä kuvia kotootani. Mutta muslimimiehen kanssa ei ole helppoa löytää kompromissia.


      • Ullis4
        ei helppoa kirjoitti:

        Jos hän on epätoivoisen rakastunut mieheen, niin hänellä tuskin on muuta vaihtoehtoa kuin myöntyä miehen tahtoon asiassa kuin asiassa. Meillä ei ole lasta mutta olemme käyneet nämä keskustelut ja ne keskustelut olivat todella johtaa avioeroon. Mies vaati jopa, että poistan kotoa kaikki kristilliset kuvat, jotta lapsi ei ajautuisi väärälle tielle. Lopulta hän kuitenkin teki myönnytyksen ja hyväksyi sen, että mahdollinen lapsi aikuisena valitsee uskontonsa. En aio missään tapauksessa poistaa kristillisiä kuvia kotootani. Mutta muslimimiehen kanssa ei ole helppoa löytää kompromissia.

        Eihän mikään suhde voi toimia niin, että toinen vain sanelee miten eletään ja toinen alistuu. Oli siinä sitten toinen osapuoli minkä maalainen tahansa.
        Kaverini miehelle olisi kova paikka jos hänen lapsensa haluaisivat jonain päivänä "kääntyä" kristityiksi. Näin hän on itse sanonut. Ihmettelenpä vain, että miten sitten seurustelee kristityn naisen kanssa? Miksi on netistä sitten edes etsinyt sellaista naista jos kristinusko on niin kova paikka? Herää monta kysymystä miehen todellisista tarkoitusperistä...


      • juu juu
        Ullis4 kirjoitti:

        Kaverini saa lapsen muslimin kanssa, johon tutustui ensin netissä ja raahasi sitten Suomeen elätettäväkseen.
        Lapsesta tulee muslimi, koska tämä mies ei edes halua keskustella asiasta. Käsittämätöntä, että länsimaalainen nainen on valmis luopumaan omasta tahdostaan ja päätäntävallastaan oman elämänsä ja varsinkin nyt tulevan lapsensa suhteen. Ymmärtääkseni muslimikulttuurissa lapset kuuluvat automaattisesti isälle ja noudattavat näin ollen isän uskontoa. Suomalaisnaisilla ei mitään sanomista tähän. Isä myöskin omistaa lapset, äidin tehtävä vain synnyttää. Mies voi viedä lapsen kotimaahansa milloin vaan, eikä lapsen äidillä ole mitään laillisia oikeuksia lapseensa.
        Kaverini on tyypillinen ylipainoinen, epätoivoinen, miehenkipeä nainen, joka lankeaa tällaisten mokkamunien imeliin kehuihin ja uskovat, etteivät koskaan parempaa saa, koska kaikki suomalaismiehethän hakkaavat vaimojaan ja ryyppäävät. Näin ainakin kaverini muslimimies on julistanut...
        Uskon valitettavasti, että loppujen lopuksi paskaa jää käteen tästäkin suhteesta kaverilleni.

        mullakin on tuommoinen kaveri, eli aika tavallinen hiirulainen,ylipainoinen ja huutaa kuinka suomalainen mies ei muuta tee kuin hakkaa,juo eikä puhu eikä pussaa eikä anna lahjoja!Netin sijasta tosin Turkissa ihastui tämmöseen turkin tuliaisen kehuihin kuinka sexy lady hän on ja maailman suloisin ja kaunein.Ja kuten arvattua niin nyt ukko Suomessa kun naimisiin menivät puolen vuoden kuhertelun jälkeen ja jo siinä aikana musulmaani jäi kiinni lepertelyistään toisille naisille.


    • pena978

      Älä nyt saatana tee mukulaa minkään kebapin kanssa!Siitä ei tule yhtään mitään koko "perhelämästä"saat elättää sillon kahta mukulaa,miestä ja vauvaa!ja yksin saat vauvan kasvattaa kun mies käy viikonloppusin panemassa valkoisia teenageja!Ja miehen perhe ei tule ikinä arvostamaan sinua mitenkään,valkoisena lutkana pidetään vain!Kebapit ja muut musut tehköön kakaroita vaan keskenään,ei tarvii valkoisten naisten sekaantua niihin!

    • kaikki on erilaisia

      Minun mieheni on muslmi ja meillä on kaks lasta. Ku odotin esikoista hän kyllä aina sanoi et "mun lapsi ei mitää sianlihaa sit syö" noblapsi synty ja kyll mä sitä sian lihaa annoin jos vaa haluisin,joskus Se suuttu mut Kyl Se siitä leppyi :D mä vaan sanoin sille et mä Kyl lapselleni syötän mitä haluun(koska,en usko et sianlihasta mitää haittaa on,niinkuhän väittää) poika täyttää kohta kolme ja Kyl mä sille sianlihaa kuule syötän :D ja kaikki toki on erilaisia ja reagoi eri tavoin mutta mä teen kaikkeni että hän ei koskaan yrittäisi saada lastani muslimiks(ei siis tietenkää oo mitää sitä uskontoa vastaa) koska mul on oma uskonto,vähän sen tiesi jo ennen kun saimme lapsen. Ei hän Kyl oo Viel ainakaa tähän mennessä yrittäny kääntää häntä muslimiks ,onneks!!:D mut hei tsemppiä :)

      • Ullis4

        lapsen kasvatus islamin uskoon aloitetaan yleensä lapsen ollessa noin 8-vuotias ja siitä huolehtii isä. Äidillä ei tämän jälkeen ole mitään sanottavaa lapsen kasvatukseen.


    • Hirveetä kattoo

      Hei tule järkiisi,heivaa muslimi tai älä ainakaan tee lasta moisen kanssa!
      Tai älä ainakaan alennu kääntymään itse muslimiksi!

      • jhköö

        Eräs ystäväni avioitui juuri myös muslimin kanssa. Avioliittoon menivät jotta mies saisi maassaololuvan. Nyt suunnittelevat perheen perustamista, vaikka tosiaan miehellä on muita naisia, käyttää huumeitä ja häneltä löytyy kirjava rikosrekisteri. Rakastunut ei ilmeisesti näe mitä mies puuhaa.

        Mitä uskontoon tulee, niin eiköhän se ole pienen murhe. Keskustelkaa siitä.


    • tuuli

      pelasta lapsesi ja kaste hänet kristityksi.

    • oikea vastaus

      Lapsesta tulee hindu. Ehkä myös vasenkätinen.

    • Maxi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6123
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3705
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1445
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1438
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1355
    Aihe