Valvooko viranomainen steinerkoulua? Ja kuinka?

klapikki

Kuinka usein viranomaiset vierailevat kouluissa seuraamassa opetusta?...tekemässä havaintoja.
Vai miten valvonta järjestetään?
Ei kai vain niin että opinahjo lähettää papereita eri tahoille ilman että kukaan käy paikanpäällä tekemässä arvioita???
Kannattaisi varmaan tutkia hieman paremmin mihin valtion varoja oikein käytetään?

Kertokaa viisaat.

kiitos.

14

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee tässä

      Steinerkoulu järjestää perusopetuslaissa ja lukiolaissa määrättyä opetusta. Suomessa ei ole koulupakkoa mutta on oppivelvollisuus. Vanhemmat, jotka haluavat yksityiskoulun voivat valita esim. steinerkoulun.

      Steinerkoulu noudattaa samoja opetussuunnitelman perusteita kuin kaikki Suomen perus- ja lukio-opetusta antavat koulut. Yksityiset koulut ovat usein kannatusyhdistysten ylläpitämiä. Niitä ohjaavat yhdistyslaki ja koulutoiminnan osalta koulua koskeva lainsäädäntö. Valitukset, kantelut yms. voidaan toteuttaa kuten muussakin julkisessa toiminnassa.

      Yksityiskouluissa opetus perustuu viranomaisten hyväksymiin opetussuunnitelmiin.
      Koulutarkastuksista on Suomessa jo kauan sitten luovuttu. Yksityiset, kuten kaikki muutkin koulut, ovat julkisia toimijoita, joten kaikki halukkaat voivat mennä paikan päälle seuraamaan mitä esim. kouluissa tapahtuu. Jos yksityiskouluja syynättäisiin, niin miksi ei yleistä koululaitosta? Jokaisessa koulumuodossa on varmasti hyviä ja huonoja puolia.

      En ota kantaa tähän palstaan sen enempää mutta totean, että monet vanhemmat ovat tyytyväisiä yksityiskoulujen tarjoamiin palveluihin. Jos vanhemmat haluavat, he saavat valita poikkeavan koulumuodon.Kun halukkaita on tarpeeksi ja edellytykset kunnossa, haetaan opetuslupa, joka on edellytyksenä valtiontuelle. Opetusluvan haheminen on pitkä sekä monivaiheinen prosessi. Luvat myöntää valtioneuvosto.

      Veronmaksajat saavat sitä mitä haluavat.

      Keskustelu on tervettä, mutta negaatiot ovat usein tiedon puutetta.

    • tulee tässä

      Steinerkoulu järjestää perusopetuslaissa ja lukiolaissa määrättyä opetusta. Suomessa ei ole koulupakkoa mutta on oppivelvollisuus. Vanhemmat, jotka haluavat yksityiskoulun voivat valita esim. steinerkoulun.

      Steinerkoulu noudattaa samoja opetussuunnitelman perusteita kuin kaikki Suomen perusopetusta ja lukio-opetusta antavat koulut. Yksityiset koulut ovat usein kannatusyhdistysten ylläpitämiä. Niitä ohjaavat yhdistyslaki ja koulutoiminnan osalta koulua koskeva lainsäädäntö. Valitukset, kantelut yms. voidaan toteuttaa kuten muussakin julkisessa toiminnassa.

      Yksityiskouluissa opetus perustuu viranomaisten hyväksymiin opetussuunnitelmiin.
      Koulutarkastuksista on Suomessa jo kauan sitten luovuttu. Yksityiset, kuten kaikki muutkin koulut, ovat julkisia toimijoita, joten kaikki halukkaat voivat mennä paikan päälle seuraamaan mitä esim. kouluissa tapahtuu. Jos yksityiskouluja syynättäisiin, niin miksi ei yleistä koululaitosta? Jokaisessa koulumuodossa on varmasti hyviä ja huonoja puolia.

      En ota kantaa tähän palstaan sen enempää mutta totean, että monet vanhemmat ovat tyytyväisiä yksityiskoulujen tarjoamiin palveluihin. Jos vanhemmat haluavat, he saavat valita poikkeavan koulumuodon.Kun halukkaita on tarpeeksi ja edellytykset kunnossa, haetaan opetuslupa, joka on edellytyksenä valtiontuelle. Opetusluvan haheminen on pitkä sekä monivaiheinen prosessi. Luvat myöntää valtioneuvosto.

      Veronmaksajat saavat sitä mitä haluavat.

      Keskustelu on tervettä, mutta negaatiot ovat usein tiedon puutetta.

    • Vastaavalla tavalla kuin muitakin perusopetuslain alaisia oppilaitoksia. Älä klapikki ihan kaikkea usko, mitä suoli24.fi syytää ;o) Steinerkoulu on ihan normipaikka, ei mikään kulttijuttu. Mene itse katsomaan niin huomaat, ettei siellä ole mitään pelottavaa...

      (mene salaa, niin eivät ehdi varautua ;o)

      • jonkun "kulttihenkilön"

        mustalla listalla. Ovet eivät aukene kaikille!


      • jonkun "kulttihenkilön" kirjoitti:

        mustalla listalla. Ovet eivät aukene kaikille!

        Opettajalla on kuitenkin ennen kaikkea velvollisuus turvata lasten koulurauha. Jos joku "aikuinen" itsekkyyttänsä häiriköi tunnilla, ei sellaista pidä sinne päästää. Tarkoitus on seurata tuntia, ei osallistua siihen...

        Osaatko muuten nimetä jonkun näistä "kulttihenkilöistä" ja sen koulun mistä on kyse? Joku tuossa ehdotti, että ainakin paikkakunta ja vuosi olisi hyvä mainita. Ihan uskottavuuden vuoksi...


      • mutta kyseessä
        Steinerfaija kirjoitti:

        Opettajalla on kuitenkin ennen kaikkea velvollisuus turvata lasten koulurauha. Jos joku "aikuinen" itsekkyyttänsä häiriköi tunnilla, ei sellaista pidä sinne päästää. Tarkoitus on seurata tuntia, ei osallistua siihen...

        Osaatko muuten nimetä jonkun näistä "kulttihenkilöistä" ja sen koulun mistä on kyse? Joku tuossa ehdotti, että ainakin paikkakunta ja vuosi olisi hyvä mainita. Ihan uskottavuuden vuoksi...

        melko tuoreet asiat. En aiemmin tiennyt, että ne koskettavat steinerilaisuutakin ja Steinerkoulua, kun syrjintää koin muuallakin. Yllätykseni ja järkytykseni olikin sitten melkoinen... ja siitä näyttää olevan vaikea toipua. Minkäänlaisesta häiriköinnistä ei ollut eikä ole kyse. Sanoisinko, että kyseessä on "kulttihenkilön" persoonallisuus ja tarve käyttää valtaa, loistaa jne.


      • mutta kyseessä kirjoitti:

        melko tuoreet asiat. En aiemmin tiennyt, että ne koskettavat steinerilaisuutakin ja Steinerkoulua, kun syrjintää koin muuallakin. Yllätykseni ja järkytykseni olikin sitten melkoinen... ja siitä näyttää olevan vaikea toipua. Minkäänlaisesta häiriköinnistä ei ollut eikä ole kyse. Sanoisinko, että kyseessä on "kulttihenkilön" persoonallisuus ja tarve käyttää valtaa, loistaa jne.

        Kannattaa vähän laajemmin jutella muitten luokkasi vanhempien kanssa. Voi olla, että asiat eivät olekaan aivan niin dramaattisia, kuin sinusta tuntuu. Monesti kun joku käyttäytyy röyhkeästi, eivät häntä siedä muutkaan, mutta kun kukaan ei sano mitään (_niiin_ perisuomalaista) iso osa luulee, että se röyhkimys nyt jotenkin määrää muitten yli. Itseasiassa, jos luonteet oikein hyvin (tai huonosti) sopivat yhteen, melkein kaikki mörköilevät keskenään ja luulevat kaikkien muitten olevan vastaan...

        Steinerlaisuutta on minun mielestäni antroposofia ja siihen varmasti kuuluu kaikenlainen kuppikuntaisuus. En ole sellaista kokenut steinerkoulun parissa.


      • enää kokemaan.
        Steinerfaija kirjoitti:

        Kannattaa vähän laajemmin jutella muitten luokkasi vanhempien kanssa. Voi olla, että asiat eivät olekaan aivan niin dramaattisia, kuin sinusta tuntuu. Monesti kun joku käyttäytyy röyhkeästi, eivät häntä siedä muutkaan, mutta kun kukaan ei sano mitään (_niiin_ perisuomalaista) iso osa luulee, että se röyhkimys nyt jotenkin määrää muitten yli. Itseasiassa, jos luonteet oikein hyvin (tai huonosti) sopivat yhteen, melkein kaikki mörköilevät keskenään ja luulevat kaikkien muitten olevan vastaan...

        Steinerlaisuutta on minun mielestäni antroposofia ja siihen varmasti kuuluu kaikenlainen kuppikuntaisuus. En ole sellaista kokenut steinerkoulun parissa.

        Tulen yleensä kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen ja osaan luovia. Myös työelämässä olen ko. taitoja harjoitellut. Mutta joskus pääsee yllättämään, kun ei itse ennätä sanoa, kuin "hyvää päivää". Se on kuin lyönti suoraan päin kasvoja ja se lamaannuttaa. "Kulttihenkilö" järjestää muitakin mukaan - mutta ihmeellistä on, että fiksut ihmiset lähtevät...??? Mutta näin kai ihminen toimii. Kun tarpeeksi "Kultti" järjestää.


      • ensio itki

        Sinä se jaksat muistuttaa että täällä kenenkään muiden kuin sinun mielipiteilläsi ei ole arvoa. Miksi ihmeessä jaksat itse olla täällä suoli24 vaikuttamassa jos asiasisältö on niin kovin huonolaatuista, valetta, huhua tai juorua.

        Vaikka kirjoitatkin eri nimimerkeillä paljastat itsesi tuolla jo perin tutulla fraasilla: "Älä usko tätä tai tätä - ei ole totta....minä tiedän miten asia menee..."
        Tuo tapasi käyttää hymiöitä on myös aika paljastavaa, vaikka nimimerkkisi vaihdatkin taitavasti.


      • ensio itki nimimerkin
        ensio itki kirjoitti:

        Sinä se jaksat muistuttaa että täällä kenenkään muiden kuin sinun mielipiteilläsi ei ole arvoa. Miksi ihmeessä jaksat itse olla täällä suoli24 vaikuttamassa jos asiasisältö on niin kovin huonolaatuista, valetta, huhua tai juorua.

        Vaikka kirjoitatkin eri nimimerkeillä paljastat itsesi tuolla jo perin tutulla fraasilla: "Älä usko tätä tai tätä - ei ole totta....minä tiedän miten asia menee..."
        Tuo tapasi käyttää hymiöitä on myös aika paljastavaa, vaikka nimimerkkisi vaihdatkin taitavasti.

        mielenterveyden tutkimiseen. Ensio itkin voitaisiin myös aktivoida ja työllistää. siihenkin varmasti tarvitaan monta viranomaista, koska peruskoulun päättötodistus ei sitten paljon lupaa...


      • ensio itki kirjoitti:

        Sinä se jaksat muistuttaa että täällä kenenkään muiden kuin sinun mielipiteilläsi ei ole arvoa. Miksi ihmeessä jaksat itse olla täällä suoli24 vaikuttamassa jos asiasisältö on niin kovin huonolaatuista, valetta, huhua tai juorua.

        Vaikka kirjoitatkin eri nimimerkeillä paljastat itsesi tuolla jo perin tutulla fraasilla: "Älä usko tätä tai tätä - ei ole totta....minä tiedän miten asia menee..."
        Tuo tapasi käyttää hymiöitä on myös aika paljastavaa, vaikka nimimerkkisi vaihdatkin taitavasti.

        Taitaa olla melko paskanruskeat linssit enskan silmillä kun pelkkää tuollaista näet minun kirjoittavan?

        Kattos enskapieni, kun sellainen asia kuin keskustelu ja joskus jopa väittely menee niin, että siinä voidaan olla eri mieltä. Sitten ne osapuolet tuovat esille ne omat mielipiteensä, jotka siis eroavat toisistaan ja sitten yrittävät perustella parhaansa mukaan niitä omia näkemyksiään.

        Sinusta ilmeisesti on ihan hir-vee-tä, jos joku on eri mieltä sellaisen kanssa. jonka kanssa sinä itse olet samaa mieltä.

        Jos sinä nyt vaikka sanot, että steinerfaija aina vaan kaikille kirjoittelee vastaan, että ne valehtelee, kun ne heittää rankkaa faktaa steinerkoulusta niin minä vastaan siihen että paskapuhetta. Ensinnäkään en juurikaan syytä ihmisiä valehtelusta tai huhupuheiden levittelystä ja toisekseen ne "tosiasiat" eivät kovinkaan usein pidä paikkaansa.

        Olisi oikeasti kiva kuulla mitä sinulla on asiaa, vai onko mitään? Pyydän, jaa mielipiteesi steinerkoulusta meidän kaikkien kanssa. Keskustelen aiheesta kovin mielelläni.

        Kiitos
        -SF



        Ai niin...
        ;o)


      • enska itki taas
        Steinerfaija kirjoitti:

        Taitaa olla melko paskanruskeat linssit enskan silmillä kun pelkkää tuollaista näet minun kirjoittavan?

        Kattos enskapieni, kun sellainen asia kuin keskustelu ja joskus jopa väittely menee niin, että siinä voidaan olla eri mieltä. Sitten ne osapuolet tuovat esille ne omat mielipiteensä, jotka siis eroavat toisistaan ja sitten yrittävät perustella parhaansa mukaan niitä omia näkemyksiään.

        Sinusta ilmeisesti on ihan hir-vee-tä, jos joku on eri mieltä sellaisen kanssa. jonka kanssa sinä itse olet samaa mieltä.

        Jos sinä nyt vaikka sanot, että steinerfaija aina vaan kaikille kirjoittelee vastaan, että ne valehtelee, kun ne heittää rankkaa faktaa steinerkoulusta niin minä vastaan siihen että paskapuhetta. Ensinnäkään en juurikaan syytä ihmisiä valehtelusta tai huhupuheiden levittelystä ja toisekseen ne "tosiasiat" eivät kovinkaan usein pidä paikkaansa.

        Olisi oikeasti kiva kuulla mitä sinulla on asiaa, vai onko mitään? Pyydän, jaa mielipiteesi steinerkoulusta meidän kaikkien kanssa. Keskustelen aiheesta kovin mielelläni.

        Kiitos
        -SF



        Ai niin...
        ;o)

        Sinä itse luit kirjoituksen väärin. En ole sanonut että pelkästään.
        Sinä lisäsit sanan pelkästään...
        Kommentoin sinun tapaasi reagoida toisten mielipiteisiin. En ottanut huomioon kaikkea kirjoittamaasi. Arvostelin vain sinun tapaasi valittaa ja aliarvioida toisia.
        Sinun perustelusi ovat usein aika velttoja, koska käyt uhoamaan ja olemaan tietävämpi toisia.

        Tällä palstalla on varmasti paljonkin tosiasioita jotka pitävät paikkaansa. Toisten vain on vaikea hyväksyä sitä, niinkuin sinunkin. Ehkä jonain päivänä heräät ja huomaat kävelleesi väärälle polulle.


      • Koko sakki
        jonkun "kulttihenkilön" kirjoitti:

        mustalla listalla. Ovet eivät aukene kaikille!

        Minut ja sukulaiseni on päästetty ainankin kahteen steinerkouluun, joissa kävimme tutustumassa. Ja nyt "steinerkoululaisina" olemme voineet viedä sinne kaikki sukulaiset ja tuttavat, jotka vaan ovat halunneet tulla. Koskaan ei olla sanottu, että ei saa tulla. Olemme joskus kummitädin kanssa menneet keskellä päivää yllättäen. Lapset olivat tunneilla. Emme ole törmänneet minkäänlaiseen "outoon". Ei näkynyt henkiä, ei hörhöjä:) Tunneilla oli menossa ruotsia, liikuntatuntilaiset pelasivat sählyä. Yläluokkalaiset kiroilivat. Ehkä sitä antroposogiaa harrastetaan sitten salaa jossakin verhon takana, mihin emme osuneet. Tekevät sitä salaa lapsiltakin, koska koulaisemme kertovat vaan tavallisia koulujuttuja: ope komentaa, ruoka on pahaa, matikasta on liikaa läksyjä, välitunnit on liian lyhyitä.


      • steinerfaija ei kirj.
        enska itki taas kirjoitti:

        Sinä itse luit kirjoituksen väärin. En ole sanonut että pelkästään.
        Sinä lisäsit sanan pelkästään...
        Kommentoin sinun tapaasi reagoida toisten mielipiteisiin. En ottanut huomioon kaikkea kirjoittamaasi. Arvostelin vain sinun tapaasi valittaa ja aliarvioida toisia.
        Sinun perustelusi ovat usein aika velttoja, koska käyt uhoamaan ja olemaan tietävämpi toisia.

        Tällä palstalla on varmasti paljonkin tosiasioita jotka pitävät paikkaansa. Toisten vain on vaikea hyväksyä sitä, niinkuin sinunkin. Ehkä jonain päivänä heräät ja huomaat kävelleesi väärälle polulle.

        Olisi oikeasti kiva kuulla mitä sinulla on asiaa, vai onko mitään? Pyydän, jaa mielipiteesi steinerkoulusta meidän kaikkien kanssa. Keskustelen aiheesta kovin mielelläni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1303
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      949
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      929
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      904
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      820
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      811
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      799
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      788
    Aihe