vanhaa lakanaa ja vanhat paidat

mukaan matkalle

Hei,
minä otan matkalle mukaan vanhasta lakanasta tai muusta kankaasta leikkaamiani erikokoisia paloja. Yksi kangaspala toimii esim. mattona sängyn vieressä, toinen mattona kylpyhuoneessa, kolmannella voi pyyhkiä likaantuneet vaelluskengät, neljännellä siivota pölyistä parveketta... sitten kankaat roskiin. Samalla laukkuun tulee tilaa ostoksille.

Luksusmajoituksessa rättejä ei juuri tarvitse, mutta reppureissuilla esim. Intiassa sitäkin enemmän. Kangaspala käy vaikka rantapyyhkeestä tai pöytäliinasta...

Mukaan otan myös pois heitettäviä T-paitoja ym. vaatteita, joista luovun matkan aikana. Menomatkalla esim. Thaimaaseen hikeentyy jo 1. paita poisheittokuntoon ja helteessä kulkiessa vaatetta kuluu ainakin 1/päivä.

Jos aikoo pesettää vaatteita Aasian maissa katujen pyykkipalveluissa esim. kilohinnalla, ei kannata ottaa mukaan mitään liian hienoa tai uusia väriä päästäviä vaatteita. Vain sellaisia jotka voi kaikki laittaa samaan pyykkierään. Intiassa käsinpesussa pyykin käsittely on aika rajua. Hienommat vaatteet säästän iltakäyttöön ja pesen itse vasta kotona.

6

1753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kestomurkku

      Joka matkalla jää jotain roskiin heitettäväksi. Vanha pyyhe, t-paita tai lenkkarit. ehkä on väärin lisätä heidän jätemääräänsä, mutta uutta tavaraa lähtee mukanani ainakin paikallista viiniä.

    • Aasiassa käytämme paikallisia pesulapalveluja edullisten hintojen takia, samalla jätämme roposemme paikallisten käyttöön. Usein olen reissusta kotiin lähtiessä jättänyt vaelluskenkäni viimeiseen majapaikkaan, toivoen että niistä olisi vielä jollekin käyttöä. Indonesian reissulla 2006 sattui Jaavalla paha maanjäristys ja poislähtiessämme lahjoitimme rinkoista kaikki ylimääräiset vaatteet, pyyhkeet ja filtin järistyksen uhreille. Turhaa tavaraa meille, mutta tarpeellista monille kodittomiksi jääneille.

    • tollero1

      viimeisiään veteleviä kylpypyyhkeitä. 2-3 viikon (ja 1 pesun) jälkeen pyyhkeet onkin mukava jättää roskikseen - ja tästäkin tulee tilaa tuliaisille:)

    • chittychees

      kiitos siitä.
      Lakananpalat painavat huomattavsti vähemmän kuin yhtä isot vanhat pyyhkeet tai tpaidat

    • matkamaijailija

      ja ikkunaverhonakin kankaanpala toimii. Ja sidostarpeena jos tulee haava tms., on itse pestyä puhdasta kangasta.
      Minä otan myös shampoot ym. jäminä tai ilmaisina näytepusseina joita saa kaupoista tai lehtien välistä.

      • Carvin

        Otan matkalle mukaan myös vaatteita ja kenkiä, joita en aiokaan tuoda takaisin. Afrikan matkoilla mukana on myös valmiiksi printattu teksti "löytäjä saa pitää, kunhan ensin puhdistaa, sillä nämä ovat käytettyjä". Syksyn Etelä-Afrikan reissulla vaihdoin lentokentällä matkavaatteet ja päällä olleet laitoin siististi pussiin, jonka annoin siivoojalle. Hän oli ylen onnellinen selittäessäni, että voi pitää tai pistää kiertoon. Meinaan, ellei ole kenkiä, ovat käytetyt kengätkin paremmat kuin ei mitään. Tarkoitukseni ei ole kuormittaa kohdemaan jätevuorta, vaan ojentaa auttava käteni, kun en enää itse tarvitse ko. tuotteita. Samahan olisi laittaa ne UFFin laatikkoon, mutta kun jättää esim. hotelliin siistissä pinossa, saattaa se olla monesti parempikin kuin parin kolikon tippi. Aikuisten vaatteista voi taitava muokata parikin lasten vaatetta - ja lapsiahan Afrikassa riittää.

        Palatessa matkalaukku painoi 4kg vähemmän kuin mennessä, vaikka olin tehnyt myös ostoksia eli tukenut paikallista elinkeinoelämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe