Se oli iso rähinä

Pissihaukka

Kirjoittanut: Kaltimon Kalle / Tänään / klo 06:49 Maapallo on astronauttien mukaan pyöreä.

Siitä ja aikaerosta lähtee se, että näinkin aikaisin satun olemaan netissä. Yleensä nukun yöllä.

Ihmettelen tätä kirjoittelua yhdestä papista. Oma vastaukseni Vihneelle on ollut hiukan raaka ja epäkohtelias, mutta tarkoitan itse asiaa. Täytyy pyytää anteeksi.

Mistä nämä salaliittoteoriat lähtevät?
Nilivaaran kirje ja muitakin papereita on ollut monet kerrat netissä. Sieltä niitä on saanut kopsata kuka vaan. Kiirunan kirje on painettu Rauhan Siteessä, joka on kenen tahansa luettavissa. Lehteä näkee joskus kirjastoissa ja se menee ainakin piispoille. Saarnoja on kuunneltu netin kautta ja nauhoituksiakin on kene tahansa halukkaan käyttöön.

Onko tarkoitus, että lestadiolaisten toiminta ja lehdet ovat salaista tietoa? Pitäisikö ristit poistaa rukoushuoneen ulkoseinästä, ettei ulkopuoliset nää, että "tuolla ne sunnuntaisin kokoontuvat". Aika hyvin tässä on kyllä onnistuttukin.

Jos joku on lähettänyt jollekin papille netin kautta pätkän saarnaa, onko se synti?
Minä EN ole niin tehnyt, mutta eivätkö saarnat olekaan julkisia?
Laestadiolaisuus on kirkon herätysliike, mutta kirkon pappi ei saa tietää, mitä siellä opetetaan? Joku kätyri kertoo papeille? En ymmärrä tätä ajatustapaa.

Mikko ei ole käynyt yhdessäkään rukoushuoneessa. Ei kai siihen tarvita kuin pätkä saarnaa, niin tietää miten opetetaan. Sellaisen pätkän voi kuulla mistä vaan tai saada kopiona tai lukea kirjeestä.
Muuttuuko Raamatun vastaisesti sanottu asia totuudeksi, jos sen kuulee
Mikkelin rukoushuoneessa omin korvin eikä jonkun (ehkä) antamana kopiona?
Kuten sanoin, en ymmärrä tätä.

Apostolien teoista saa koko maailma tietää, että Pietari menetteli väärin ja Paavali antoi siitä pyyhkeitä. Timoteus-kirjeessä kerrotaan julkisesti, että ne ja ne tekevät eriseuraa ja opettavat väärin. Onko Paavali kätyri ja kantelupukki?

Laestadiolaisuuden puolustaminen on jalo tavoite.
Monet puolustavat "tätä kallista Kristillisyyttä". Samat ihmiset ovat kuitenkin hiljaa kun pitäisi puolustaa Jumalan pyhää evankeliumia. Jeesus itse sanoo, mitä täpahtuu niille, jotka häpeävät häntä maailman ja hurskaiden edessä.

Vammalassa on iso kaarti ihmisiä, jotka haluavat puolustaa "Pyhän Olavin kirkkoa". He rakastavat historiallista kirkkoaan. He viis veisaavat siitä, mitä siellä kirkossa saarnataan.

55

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anteeksi ei "täydy" pyytää muusta syystä, kuin omantunnon vaatimuksesta.
      Usko itsesi keskelle taivasta Jeesuksen tähden.

      Nyt sitten katsomme kahta asiaa.
      1. Nilivaaran kirje.
      2. Mikon toiminta.

      Kummassakin tapauksessa tietojen hankinta tapatui välikäsien kautta. Kumpaankaan yksityiskohtaan ei kummallakaan toimijalla ollut mahdollista saada omakohtaisia havaintoja muuten kuin pintaa raapaisten.

      Kummassakin tapauksessa sanoman läpimeno olisi voinut antaa osalle esikoisuutta sellaista tukea, joka olisi haitaksi kokonaisuudelle.

      Tähän väliin totean, että olen mielenkiinnolla kuunnellut helluntaiherätyksen varsinkin lähetyssaarnaajien puheita ja tiedän, että sen liikkeen piirissä on monia ongelmakohtia, mutta en pystyisi koskaan sanomaan mitä siinä liikkeessä oikeasti tapahtuu.

      Palataan asiaan. Vaikka varsinaisesti toimet, joita ilmiselvästi on tehty, eivät täytä synnin määrittelya, voidaan kysyä: Onko Kristus tullut oikeasti tunnetummaksi esikoisuudessa? Onko se lisännyt keskinäistä rakkautta ja tuonut rauhaa seurakuntaan?
      Onko lähetysinnostus lisääntynyt?

      Näitä kysymyksiä voidaan jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

      Olen ollut raamatun pohjalta sitä mieltä, että ihmisen pitää alistua siihen autoriteettiin, jonka alaisuudessa on tai sitten väistyä. Kapinoiminen ei tuota tulosta, jos kerran totuus on tuotu julki eikä ole tullut kuulluksi kahden tai kolmen kerran jälkeen.

      Jos julistus on niin vääräoppista, kun kirjoituksissa on tuotu julki, sitä pitää paeta.
      Emmehän muutenkaan hakeudu tahallisesti muita jumalia kumartamaan.

      • Kaltimon Kalle

        Kiitän pissihaukkaa luvattomasta kopioinnista. Otni tuossa pienet torkut sillä aikaa.

        Mitä on raapaisu?
        Kun apostoli Paavali tuli Makedoniaan, tapasi hän naisen, joka oli saanut
        pienen "raapaisun" vain "välikäsien kautta". Hän oli sitten Euroopan 1. kristitty.
        Pitääkö osata viimeisten 5 vuoden kuunteluseurat ulkoa voidakseen
        tietää sen minimin, mitä Vihne niinkuin nyt vaatii?

        Minä tiedän jehovantodistajien opista, sen etteivät he hyväksy helvettiä ja kolmiyhteistä Jumalaa. En ole koskaan käynyt yhdessäkään Valtakunnansalissa.
        Tiedän, ettei Jumalasta ole heidän opetus.
        Onko tällainen "raapaisu" väärin? Pitäisikö siunata heidän oppinsa?

        Muslimesta tiedän, että heillä on nyt puolivillainen paastoaika ja Jeesusta eivät
        pidä Jumalan poikana. Onko tällaisen "raapaisun" ja "välikäsien kautta" saatu tieto väärää? Monet maailman viisaat ovat s i n u n kanssasi samaa mieltä, raapaisu ei riitä, pitää tuntea paremmin.

        Kun Paavali sanoo kristityistä, että he ovat "Kristuksen kirje" maailmassa, eikö siinäkin ole kysymys "raapaisusta" ja "välikäsien kautta" saadusta tiedosta?
        Usein minuutin pätkä riittää hyvään tai pahaan kuvaan.
        Onko Paavali tässäkin väärässä? Pitäis osata koko UT ulkoa, vasta sitten on
        pätevä arvostelemaan kristittyjä?

        Roomalaiskirje on kirjoitettu sellaisille, jotka ovat saaneet uskon ja Kristuksen raapaisusta ja välikäsien kautta. Ei Paavali ollut heistä nähnyt vissiin yhtään, oli vain kuullut.

        Kapinointi ei auta
        Profeetat kapinoivat satoja vuosia kertoen kansalle ja kuninkaille Herrasta.
        Katolisessa kirkossa kapinointiin ensin vakavasti noin 300 vuotta ja sitten
        kiivaammin Saksassa Lutherin aikana.
        Olisiko heidän pitänyt lopettaa?

        Antaako Jeesus neuvon, että kylväminen kolmen kerran jälkeen lopetetaan? En muista tällaista kohtaa. Käskee kylvää, vaikka osa lankeaa pientareelle ja osa
        kalliolle.
        Vertauksessaan viikunapuusta hän sanoo palvelijan suulla, että "odota" vielä "kaivan ojat sen ympäri ja sonnitan sen juurta...".

        Mitä tulisi Hyvän Paimenen työstä, jos sanoisi: "onhan tässä huudeltu, en lähde sen perään vuorille enkä etsimään, kunnes sen löydän.... olkoot omissa hoteissansa".

        Kiitos vastauksestasi.


      • Kaltimon Kalle vielä
        Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Kiitän pissihaukkaa luvattomasta kopioinnista. Otni tuossa pienet torkut sillä aikaa.

        Mitä on raapaisu?
        Kun apostoli Paavali tuli Makedoniaan, tapasi hän naisen, joka oli saanut
        pienen "raapaisun" vain "välikäsien kautta". Hän oli sitten Euroopan 1. kristitty.
        Pitääkö osata viimeisten 5 vuoden kuunteluseurat ulkoa voidakseen
        tietää sen minimin, mitä Vihne niinkuin nyt vaatii?

        Minä tiedän jehovantodistajien opista, sen etteivät he hyväksy helvettiä ja kolmiyhteistä Jumalaa. En ole koskaan käynyt yhdessäkään Valtakunnansalissa.
        Tiedän, ettei Jumalasta ole heidän opetus.
        Onko tällainen "raapaisu" väärin? Pitäisikö siunata heidän oppinsa?

        Muslimesta tiedän, että heillä on nyt puolivillainen paastoaika ja Jeesusta eivät
        pidä Jumalan poikana. Onko tällaisen "raapaisun" ja "välikäsien kautta" saatu tieto väärää? Monet maailman viisaat ovat s i n u n kanssasi samaa mieltä, raapaisu ei riitä, pitää tuntea paremmin.

        Kun Paavali sanoo kristityistä, että he ovat "Kristuksen kirje" maailmassa, eikö siinäkin ole kysymys "raapaisusta" ja "välikäsien kautta" saadusta tiedosta?
        Usein minuutin pätkä riittää hyvään tai pahaan kuvaan.
        Onko Paavali tässäkin väärässä? Pitäis osata koko UT ulkoa, vasta sitten on
        pätevä arvostelemaan kristittyjä?

        Roomalaiskirje on kirjoitettu sellaisille, jotka ovat saaneet uskon ja Kristuksen raapaisusta ja välikäsien kautta. Ei Paavali ollut heistä nähnyt vissiin yhtään, oli vain kuullut.

        Kapinointi ei auta
        Profeetat kapinoivat satoja vuosia kertoen kansalle ja kuninkaille Herrasta.
        Katolisessa kirkossa kapinointiin ensin vakavasti noin 300 vuotta ja sitten
        kiivaammin Saksassa Lutherin aikana.
        Olisiko heidän pitänyt lopettaa?

        Antaako Jeesus neuvon, että kylväminen kolmen kerran jälkeen lopetetaan? En muista tällaista kohtaa. Käskee kylvää, vaikka osa lankeaa pientareelle ja osa
        kalliolle.
        Vertauksessaan viikunapuusta hän sanoo palvelijan suulla, että "odota" vielä "kaivan ojat sen ympäri ja sonnitan sen juurta...".

        Mitä tulisi Hyvän Paimenen työstä, jos sanoisi: "onhan tässä huudeltu, en lähde sen perään vuorille enkä etsimään, kunnes sen löydän.... olkoot omissa hoteissansa".

        Kiitos vastauksestasi.

        Huomaan, että sinulle ihmiset ovat auktoriteetteja. Sitten on toisenlaista uskoa, jossa Jumalan sana on kaiken ylin auktoriteetti. Minusta nämä auktoriteetit ovat eri hengestä.

        Rakkaus käskee nöyrtymään ja palvelemaan ja väistymään.
        Totuus taas ei väisty, vaan se käskee kaiken muun väistyä, vaikka maa ja taivas kaatuisivat.
        - On kuunneltava enemmän Jumalaa kuin ihmistä.
        - Se, joka häpeää minua ihmisten edessä, sitä minä häpeän minun taivaallisen Isäni edessä.
        - minä saarnan sinun laistasi kuningasten edessä, enkä häpee.


      • Kaltimon Kalle vielä kirjoitti:

        Huomaan, että sinulle ihmiset ovat auktoriteetteja. Sitten on toisenlaista uskoa, jossa Jumalan sana on kaiken ylin auktoriteetti. Minusta nämä auktoriteetit ovat eri hengestä.

        Rakkaus käskee nöyrtymään ja palvelemaan ja väistymään.
        Totuus taas ei väisty, vaan se käskee kaiken muun väistyä, vaikka maa ja taivas kaatuisivat.
        - On kuunneltava enemmän Jumalaa kuin ihmistä.
        - Se, joka häpeää minua ihmisten edessä, sitä minä häpeän minun taivaallisen Isäni edessä.
        - minä saarnan sinun laistasi kuningasten edessä, enkä häpee.

        Edellisessä viestissäsi kuvailit kaikkea sitä, mitä vastahakoisuutta julistajat ja profeetat ovat saaneet kokea kuulijakunnaltaan.

        Minun näkökulmastani tämä näyttää siltä, että Kaltimon Kalle kavereineen harjoittaa juuri sitä, joka vei kansan hankaluuksiin, kun kansan johdattajia vastaan kapinoitiin.

        Kärjistetyimmät esimerkit ovat Aaron ja Mirjam sekä Koran joukko.

        Siinä puun sonnittamisessa Jumala puhuu juuri niille, jotka on asetettu johdattamaan kansaa ja jakamaan sanaa. Siinä Jumala oli käskenyt hakata hedelmätön puu alas, mutta palvelija anoi lisäaikaa.

        Ainoa minun mielestäni todella raamatullinen neuvo tässä tapauksessa on paeta väärää opetusta ja omallavanhurskaudella alistamista, jos kerran tilanne on sellainen.'

        Olen tavannut ennenkin henkilöitä, jotka ovat kantaneet suurta vastuuta ja raskasta kuormaa kotonaan niin, etteivät huolen kohteet ole olleet edes tietoisia koko ongelmasta.

        Tämä vääntö on ollut täysin hedelmätöntä ja tarpeetonta. Jokaisella, jolla on lapaan korvat, on oikeus kuulla hyvän paimenen ääni.

        Jesaja 55:Edellinen luku, Jesaia
        Jesaia 55
        1. Kaikki janoovaiset, tulkaat vetten tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa.
        2. Miksi te annatte rahan siinä, kussa ei leipää ole, ja teidän työnne siinä, kussa ei ole ravintoa? Kuulkaat minua, ja nauttikaat hyvää, ja teidän sielunne riemuitkaan lihavuudessa.
        3. Kallistakaat korvanne ja tulkaat minun tyköni, kuulkaat, niin teidän sielunne saa elää; ja minä teen teidän kanssanne ijankaikkisen liiton, lujat Davidin armot.


      • vihne kirjoitti:

        Edellisessä viestissäsi kuvailit kaikkea sitä, mitä vastahakoisuutta julistajat ja profeetat ovat saaneet kokea kuulijakunnaltaan.

        Minun näkökulmastani tämä näyttää siltä, että Kaltimon Kalle kavereineen harjoittaa juuri sitä, joka vei kansan hankaluuksiin, kun kansan johdattajia vastaan kapinoitiin.

        Kärjistetyimmät esimerkit ovat Aaron ja Mirjam sekä Koran joukko.

        Siinä puun sonnittamisessa Jumala puhuu juuri niille, jotka on asetettu johdattamaan kansaa ja jakamaan sanaa. Siinä Jumala oli käskenyt hakata hedelmätön puu alas, mutta palvelija anoi lisäaikaa.

        Ainoa minun mielestäni todella raamatullinen neuvo tässä tapauksessa on paeta väärää opetusta ja omallavanhurskaudella alistamista, jos kerran tilanne on sellainen.'

        Olen tavannut ennenkin henkilöitä, jotka ovat kantaneet suurta vastuuta ja raskasta kuormaa kotonaan niin, etteivät huolen kohteet ole olleet edes tietoisia koko ongelmasta.

        Tämä vääntö on ollut täysin hedelmätöntä ja tarpeetonta. Jokaisella, jolla on lapaan korvat, on oikeus kuulla hyvän paimenen ääni.

        Jesaja 55:Edellinen luku, Jesaia
        Jesaia 55
        1. Kaikki janoovaiset, tulkaat vetten tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa.
        2. Miksi te annatte rahan siinä, kussa ei leipää ole, ja teidän työnne siinä, kussa ei ole ravintoa? Kuulkaat minua, ja nauttikaat hyvää, ja teidän sielunne riemuitkaan lihavuudessa.
        3. Kallistakaat korvanne ja tulkaat minun tyköni, kuulkaat, niin teidän sielunne saa elää; ja minä teen teidän kanssanne ijankaikkisen liiton, lujat Davidin armot.

        Oletko koskaan tutkinut Kalle Kaltimosta mitä väärille profeetoille tapahtui?
        Tulivatko ne oikeiksi pakottamalla?

        Jos vallan on väärää opetusta ei kannata valittaa, jos sitä vapaaehtoisesti kuuntelee.


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        Edellisessä viestissäsi kuvailit kaikkea sitä, mitä vastahakoisuutta julistajat ja profeetat ovat saaneet kokea kuulijakunnaltaan.

        Minun näkökulmastani tämä näyttää siltä, että Kaltimon Kalle kavereineen harjoittaa juuri sitä, joka vei kansan hankaluuksiin, kun kansan johdattajia vastaan kapinoitiin.

        Kärjistetyimmät esimerkit ovat Aaron ja Mirjam sekä Koran joukko.

        Siinä puun sonnittamisessa Jumala puhuu juuri niille, jotka on asetettu johdattamaan kansaa ja jakamaan sanaa. Siinä Jumala oli käskenyt hakata hedelmätön puu alas, mutta palvelija anoi lisäaikaa.

        Ainoa minun mielestäni todella raamatullinen neuvo tässä tapauksessa on paeta väärää opetusta ja omallavanhurskaudella alistamista, jos kerran tilanne on sellainen.'

        Olen tavannut ennenkin henkilöitä, jotka ovat kantaneet suurta vastuuta ja raskasta kuormaa kotonaan niin, etteivät huolen kohteet ole olleet edes tietoisia koko ongelmasta.

        Tämä vääntö on ollut täysin hedelmätöntä ja tarpeetonta. Jokaisella, jolla on lapaan korvat, on oikeus kuulla hyvän paimenen ääni.

        Jesaja 55:Edellinen luku, Jesaia
        Jesaia 55
        1. Kaikki janoovaiset, tulkaat vetten tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa.
        2. Miksi te annatte rahan siinä, kussa ei leipää ole, ja teidän työnne siinä, kussa ei ole ravintoa? Kuulkaat minua, ja nauttikaat hyvää, ja teidän sielunne riemuitkaan lihavuudessa.
        3. Kallistakaat korvanne ja tulkaat minun tyköni, kuulkaat, niin teidän sielunne saa elää; ja minä teen teidän kanssanne ijankaikkisen liiton, lujat Davidin armot.

        Kannattaako näistä kirjoitella kun Jumalan sana ei tässä asiassa ole sinulle auktoriteettina. Olet ilmeisesti sellaiseen liian viisas. Asiaa on niin valtavasti muutenkin täällä vatvottu.
        Kun Raamatusta ei löydy faktaa, käännät keskustelun sivuraiteelle.

        1) "Tulkaa janoovaiset vetten tykö..".. "Kallistakaa korvanne ja tulkaa".
        Ne ovat selviä esimerkkejä, joissa on e n s i n toimittu sinun periaatettasi
        vastaan.

        Sama prof Jesaja sanoo auktoriteetteja vastaan: (3:13)
        "Herra asettuu käymään oikeutta, hän ryhtyy tuomitsemaan kansaasa. Hän tulee ja vaatii tilille kansansa vanhimmat ja hallitusmiehet... te olette tärvelleet viinitarhan".
        Eihän tässä ole kysymys luonnollisesta, vaan siitä, että Herran sananan sijasta oli seurattu ihmiskäsityksiä.
        Ei ihme, että Jesaja sai kärsiä marttyyrin kohtalon.

        2)
        Tit 4:2 Paavali käskee nousemaan esiin ja neuvomaan ja nuhtelemaan
        "sopivalla ja sopimattomalla ajalla".
        Mikä muu sopimaton aika on kuin se, ettei sanaa haluta kuulla?

        3)
        Koko Vt:n profeettojen ja apostolien esimerkki kertoo siitä, että
        Jumalan sanaa on saarnattu sopimattomalla ajalla myös "auktoriteetteja" vastaan.
        Kun avaa kirjan Huutavan Ääni Korvessa, pain Turussa 2006, ei tarvitse
        lukea montakaan sivua, sama profeettojen esimerkki toistuu.

        4)
        Kun monien saarnaajien suulla on puhuttu suomalaisista papeista ja heidän kelvottomuudestaanb, miten heidän antamansa synninpäästö ei ole pätevä Jumalan tuomiolla -
        onko tieto saatu "raapaisemalla" ja jonkun agentin "välittämänä"??
        Tai onko asia niin, että lapinvanhimmat ja saarnaajat ovat todella ehtineet
        käydä kaikki Suomen pappilat läpi ja koetelleet jokaisen kappalaisen, sijaisen ja kirkkoherran uskoa?

        5)
        Hienoa, että sinä suojelet organisaatioita. Sisäasiainministeriössä on tähän ihan oma toimistonsakin. Joskus varmasti ilmaantuu sellainenkin joka on kiinnostunut suojelemaan Jumalan sanaa ja sen kylvämistä.


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        Oletko koskaan tutkinut Kalle Kaltimosta mitä väärille profeetoille tapahtui?
        Tulivatko ne oikeiksi pakottamalla?

        Jos vallan on väärää opetusta ei kannata valittaa, jos sitä vapaaehtoisesti kuuntelee.

        Mahtavaa tekstiä!
        Kuinka osaatkaan kirjoittaa noin nöyrästi ja omaa itseäsi väheksyen??
        Väärät profeetat eivät ilmoittaneet Herran sanaa ja kääntäneet katsetta
        liittoon Herran kanssa.
        Sinä pidät vääränä profeettoina niitä, jotka korostavat Herran sanan ainutlaatuista asemaa kaiken yläpuolella.
        Useimmat Herran profeetoista saivat marttyyrikuoleman.
        Nyt voisi sanoa Eliaan sanoin: "Jos auktoriteetit ovat sinun jumaliasi, palvele heitä. Jos Herra on sinun Jumalasi, palvele häntä!"


      • Kaltimon Kalle
        Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Kannattaako näistä kirjoitella kun Jumalan sana ei tässä asiassa ole sinulle auktoriteettina. Olet ilmeisesti sellaiseen liian viisas. Asiaa on niin valtavasti muutenkin täällä vatvottu.
        Kun Raamatusta ei löydy faktaa, käännät keskustelun sivuraiteelle.

        1) "Tulkaa janoovaiset vetten tykö..".. "Kallistakaa korvanne ja tulkaa".
        Ne ovat selviä esimerkkejä, joissa on e n s i n toimittu sinun periaatettasi
        vastaan.

        Sama prof Jesaja sanoo auktoriteetteja vastaan: (3:13)
        "Herra asettuu käymään oikeutta, hän ryhtyy tuomitsemaan kansaasa. Hän tulee ja vaatii tilille kansansa vanhimmat ja hallitusmiehet... te olette tärvelleet viinitarhan".
        Eihän tässä ole kysymys luonnollisesta, vaan siitä, että Herran sananan sijasta oli seurattu ihmiskäsityksiä.
        Ei ihme, että Jesaja sai kärsiä marttyyrin kohtalon.

        2)
        Tit 4:2 Paavali käskee nousemaan esiin ja neuvomaan ja nuhtelemaan
        "sopivalla ja sopimattomalla ajalla".
        Mikä muu sopimaton aika on kuin se, ettei sanaa haluta kuulla?

        3)
        Koko Vt:n profeettojen ja apostolien esimerkki kertoo siitä, että
        Jumalan sanaa on saarnattu sopimattomalla ajalla myös "auktoriteetteja" vastaan.
        Kun avaa kirjan Huutavan Ääni Korvessa, pain Turussa 2006, ei tarvitse
        lukea montakaan sivua, sama profeettojen esimerkki toistuu.

        4)
        Kun monien saarnaajien suulla on puhuttu suomalaisista papeista ja heidän kelvottomuudestaanb, miten heidän antamansa synninpäästö ei ole pätevä Jumalan tuomiolla -
        onko tieto saatu "raapaisemalla" ja jonkun agentin "välittämänä"??
        Tai onko asia niin, että lapinvanhimmat ja saarnaajat ovat todella ehtineet
        käydä kaikki Suomen pappilat läpi ja koetelleet jokaisen kappalaisen, sijaisen ja kirkkoherran uskoa?

        5)
        Hienoa, että sinä suojelet organisaatioita. Sisäasiainministeriössä on tähän ihan oma toimistonsakin. Joskus varmasti ilmaantuu sellainenkin joka on kiinnostunut suojelemaan Jumalan sanaa ja sen kylvämistä.

        Vihne kirjoitti?
        >>Minun näkökulmastani tämä näyttää siltä, että Kaltimon Kalle kavereineen harjoittaa juuri sitä, joka vei kansan hankaluuksiin, kun kansan johdattajia vastaan kapinoitiin.>>

        1)
        - onko minun toimestani syntynyt kapina tai vallankumous jossakin?
        - kuka on minun kaverini? Teliasonera? Eniro? Muita en tunne.
        - keräätkö irtopisteitä?

        2)
        Kansan johdattaja oli Kristus, pilvenä ja savupatsaana. Sen mukaan Mooses johti kansaa - ei o m i e n ajatustensa mukaan.
        Siksi uudenliiton seurakunnassa sanotaan: "koetelkaa kaikkea".


      • Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Vihne kirjoitti?
        >>Minun näkökulmastani tämä näyttää siltä, että Kaltimon Kalle kavereineen harjoittaa juuri sitä, joka vei kansan hankaluuksiin, kun kansan johdattajia vastaan kapinoitiin.>>

        1)
        - onko minun toimestani syntynyt kapina tai vallankumous jossakin?
        - kuka on minun kaverini? Teliasonera? Eniro? Muita en tunne.
        - keräätkö irtopisteitä?

        2)
        Kansan johdattaja oli Kristus, pilvenä ja savupatsaana. Sen mukaan Mooses johti kansaa - ei o m i e n ajatustensa mukaan.
        Siksi uudenliiton seurakunnassa sanotaan: "koetelkaa kaikkea".

        Israelin profeetta, niin anna palaa!

        Sanoman kanssa kannattaa mennä Herran eteen ja kysyä: Onko tämä sinulta Herra?


      • vihne kirjoitti:

        Israelin profeetta, niin anna palaa!

        Sanoman kanssa kannattaa mennä Herran eteen ja kysyä: Onko tämä sinulta Herra?

        Paavalin ja Timoteuksen ja myös Tiituksen suhdetta.

        Paavali ei ollut tavallinen rivimies, joka olisi käynyt käsikähmään esimiehensä kanssa. Tässä oli apostoli, joka rohkaisee apulaistaan tekemään työnsä. Sori, mutta minusta sinun todistelusi ei sovi miltään kohdalta tähän nykytilanteeseen. Jos olet apostoli niinkuin Paavali oli, sitten voit neuvoa Pietaria horjumisesta. Muuten ei sovi yhteen.


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        Israelin profeetta, niin anna palaa!

        Sanoman kanssa kannattaa mennä Herran eteen ja kysyä: Onko tämä sinulta Herra?

        Olemmeko tässä suhteessa erilaisia vai samanlaisia?
        Jokatapauksessa meikämannella ei ole henkilökohtaisia valtapyrkimyksiä. En mieti näitä asioita siltä kannalta miten se minua itseäni hyödyttäisi. Oliko sinun sauvasi johdolla jonkunmoinen lauma vaeltamassa jonnekin?


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        Paavalin ja Timoteuksen ja myös Tiituksen suhdetta.

        Paavali ei ollut tavallinen rivimies, joka olisi käynyt käsikähmään esimiehensä kanssa. Tässä oli apostoli, joka rohkaisee apulaistaan tekemään työnsä. Sori, mutta minusta sinun todistelusi ei sovi miltään kohdalta tähän nykytilanteeseen. Jos olet apostoli niinkuin Paavali oli, sitten voit neuvoa Pietaria horjumisesta. Muuten ei sovi yhteen.

        Kysymys ei ole Paavalin ja Tituksen suhteesta ollenkaan.
        Taas tuntuu siltä, että sinulla menee tuo ohjesääntö ja Raamattu hiukan sekaisin.


      • Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Olemmeko tässä suhteessa erilaisia vai samanlaisia?
        Jokatapauksessa meikämannella ei ole henkilökohtaisia valtapyrkimyksiä. En mieti näitä asioita siltä kannalta miten se minua itseäni hyödyttäisi. Oliko sinun sauvasi johdolla jonkunmoinen lauma vaeltamassa jonnekin?

        nämä asiat Kaltimon korkeudelta näyttää. Minä oon kumminkin kimpassa sellasen harmaapäämummon kanssa. Hän sanoo ostteita ja minä ajan.

        Sitten on yksi rouva, joka hoitaatoisia asioita ja minä menen minne käsketään. Sen kummempia laumoja ei ole näkynyt.

        Nyt henkilökohtainen kysymys. Jos mies punnertaa jonkin asian puolesta, eikö onnistuminen olisi mukavaa?

        Pieni päiväuni kysymys: Jos kävisi niin kummasti, että sinun kanssasi erimieliset tulisivat samanmielisiksi ja sanoisivat, että haluamme sinulta opetusta tästä eteenpäin kaksi kertaa viikossa komle-neljä tuntia kerrallaan, mitä vastaisit?


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        nämä asiat Kaltimon korkeudelta näyttää. Minä oon kumminkin kimpassa sellasen harmaapäämummon kanssa. Hän sanoo ostteita ja minä ajan.

        Sitten on yksi rouva, joka hoitaatoisia asioita ja minä menen minne käsketään. Sen kummempia laumoja ei ole näkynyt.

        Nyt henkilökohtainen kysymys. Jos mies punnertaa jonkin asian puolesta, eikö onnistuminen olisi mukavaa?

        Pieni päiväuni kysymys: Jos kävisi niin kummasti, että sinun kanssasi erimieliset tulisivat samanmielisiksi ja sanoisivat, että haluamme sinulta opetusta tästä eteenpäin kaksi kertaa viikossa komle-neljä tuntia kerrallaan, mitä vastaisit?

        >>Nyt henkilökohtainen kysymys. Jos mies punnertaa jonkin asian puolesta, eikö onnistuminen olisi mukavaa?>>
        Ymmärrän toimintasi juuri tästä näkökulmasta, mikään muu ei sitä selitä.


      • Kaltimon Kalle kirjoitti:

        >>Nyt henkilökohtainen kysymys. Jos mies punnertaa jonkin asian puolesta, eikö onnistuminen olisi mukavaa?>>
        Ymmärrän toimintasi juuri tästä näkökulmasta, mikään muu ei sitä selitä.

        jos olisit vastannut siihen loppuosaankin. Vastaamatta jättäminenkin kertoo jotakin.


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        jos olisit vastannut siihen loppuosaankin. Vastaamatta jättäminenkin kertoo jotakin.

        Kysymyksesi.
        Miten pystytkin olemaan noin valtavan kyyninen? Ihan kaikki periaatteetko on sulla koko ajan myynnissä?
        Onko sulla kaikessa mukana vaan oma valta ja oma kunnia?
        Eikö sinun elämässä voi olla yhtään mitään ihanteellisuutta ja kiinnostusta jonkun asian itsensä takia?
        Kun nyt just tämän aina otat esille, täytyy kai sitten lukijan vastata: ei.


      • Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Kysymyksesi.
        Miten pystytkin olemaan noin valtavan kyyninen? Ihan kaikki periaatteetko on sulla koko ajan myynnissä?
        Onko sulla kaikessa mukana vaan oma valta ja oma kunnia?
        Eikö sinun elämässä voi olla yhtään mitään ihanteellisuutta ja kiinnostusta jonkun asian itsensä takia?
        Kun nyt just tämän aina otat esille, täytyy kai sitten lukijan vastata: ei.

        Nyt menee kuule ihmeelliseksi. Jos tiedät jotakin korkeampaa tietoa etkä kerro siitä kysyttäessäkään, olet jäämässä sanan alle.

        Nyt mä en ymmärrä yhtään.


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        Nyt menee kuule ihmeelliseksi. Jos tiedät jotakin korkeampaa tietoa etkä kerro siitä kysyttäessäkään, olet jäämässä sanan alle.

        Nyt mä en ymmärrä yhtään.

        Eikö sinua vähän pyydetty sinne Kaitaistentielle?
        Korkeampaa tietoa? Kuulostaa lähinnä teosofialta!!
        Kannattais kysyä Mikolta itseltään mistä saa korkeampaa tietoa.
        Mutta niistä vääristä profeetoista vielä, Oletko todella siinä ajatuksessa, että saatana neuvoo luottamaan yksin Jumalan sanaan?
        Luterilainen ajatus, että Raamattu on uskon ylin auktoriteetti, on mielestäsi epäilyttävä väite? Olet ortodoksien kanssa samoilla linjoilla?


      • Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Eikö sinua vähän pyydetty sinne Kaitaistentielle?
        Korkeampaa tietoa? Kuulostaa lähinnä teosofialta!!
        Kannattais kysyä Mikolta itseltään mistä saa korkeampaa tietoa.
        Mutta niistä vääristä profeetoista vielä, Oletko todella siinä ajatuksessa, että saatana neuvoo luottamaan yksin Jumalan sanaan?
        Luterilainen ajatus, että Raamattu on uskon ylin auktoriteetti, on mielestäsi epäilyttävä väite? Olet ortodoksien kanssa samoilla linjoilla?

        kantautunut sellasta tietoa, joten en voi kommentoida tuota Kaitaistentien juttua.

        Jos sä tiedät jotakin, niin kerro mullekkin.


      • Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Eikö sinua vähän pyydetty sinne Kaitaistentielle?
        Korkeampaa tietoa? Kuulostaa lähinnä teosofialta!!
        Kannattais kysyä Mikolta itseltään mistä saa korkeampaa tietoa.
        Mutta niistä vääristä profeetoista vielä, Oletko todella siinä ajatuksessa, että saatana neuvoo luottamaan yksin Jumalan sanaan?
        Luterilainen ajatus, että Raamattu on uskon ylin auktoriteetti, on mielestäsi epäilyttävä väite? Olet ortodoksien kanssa samoilla linjoilla?

        vielä vähän kommentoida.

        Eräissä kanssapuheissa herätin keskustelua totuuden etsinnän tärkeydestä.
        Eräs veli kommentoi: Lestadius on jo löytänyt totuuden ei meidän tarvitse enää etsiä.

        Luterilaisuudessa sairastetaan samaa asiaa, Luther on etsinyt ja löytänyt.

        Kun näissä piireissä kehotetaan luottamaan yksin Jumalan sanaan, voidaan perustellusti esittää kysymys: Mikä vaihtoehto on oikea?
        1. Raamattu on Jumalan sana.
        2. Raamattu ja Lutherin teokset ovat Jumalan sana.
        3. Raamattu ja Lestadiuksen teokset ovat Jumalan sana.
        4. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lutherin teoksia, niin ei mennä sekasin.
        5. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lestadiuksen teoksia, niin ei mennä sekasin.
        6. Tavallisina ihmisinä uskoa rojotetaan miettimättä mitään erityisemmin.

        Mikon tiedonsaanti onkin sitten eri juttu. Ilmiantaisiko hän kaverinsa? Miksi ei tiedonantajat itse ilmoittaudu. Tässä on meillä käsillä samantapainen selkeä asia kuin on puoluerahoitus.


      • A. Original
        vihne kirjoitti:

        vielä vähän kommentoida.

        Eräissä kanssapuheissa herätin keskustelua totuuden etsinnän tärkeydestä.
        Eräs veli kommentoi: Lestadius on jo löytänyt totuuden ei meidän tarvitse enää etsiä.

        Luterilaisuudessa sairastetaan samaa asiaa, Luther on etsinyt ja löytänyt.

        Kun näissä piireissä kehotetaan luottamaan yksin Jumalan sanaan, voidaan perustellusti esittää kysymys: Mikä vaihtoehto on oikea?
        1. Raamattu on Jumalan sana.
        2. Raamattu ja Lutherin teokset ovat Jumalan sana.
        3. Raamattu ja Lestadiuksen teokset ovat Jumalan sana.
        4. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lutherin teoksia, niin ei mennä sekasin.
        5. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lestadiuksen teoksia, niin ei mennä sekasin.
        6. Tavallisina ihmisinä uskoa rojotetaan miettimättä mitään erityisemmin.

        Mikon tiedonsaanti onkin sitten eri juttu. Ilmiantaisiko hän kaverinsa? Miksi ei tiedonantajat itse ilmoittaudu. Tässä on meillä käsillä samantapainen selkeä asia kuin on puoluerahoitus.

        Luther, sen paremminkuin Lestadiuskaan eivät voi uksoa kenenkään toisen puolesta.
        Lutherin raamatunselitysteoksia lukiessa yhdistettyna Raamatun tukimiseen on monelle avautunut tie joka vaikuttaa sinulta olevan hieman hakusessa. Nimittäin se että ihminen tulee Jumalalle kelvolliseksi
        - yksin armosta
        - yksin uskosta
        - yksin Kristuksen tähden

        Tätä vaikeutta edeltää se harhakäsitys, että ihminen ei olisikaan syntymästään saakka jokaisen solunsa osalta kokonaan syntinen. Ihminen joka kuvittelee synnin tulevan ihmisen hänen tekojensa tai laiminlyöntiensä kautta, ei vielä paljon ymmärrä kristinuskosta. Teot ovat nimittäin SEURAUSTA synnistä, ei itse synti.


      • A. Original kirjoitti:

        Luther, sen paremminkuin Lestadiuskaan eivät voi uksoa kenenkään toisen puolesta.
        Lutherin raamatunselitysteoksia lukiessa yhdistettyna Raamatun tukimiseen on monelle avautunut tie joka vaikuttaa sinulta olevan hieman hakusessa. Nimittäin se että ihminen tulee Jumalalle kelvolliseksi
        - yksin armosta
        - yksin uskosta
        - yksin Kristuksen tähden

        Tätä vaikeutta edeltää se harhakäsitys, että ihminen ei olisikaan syntymästään saakka jokaisen solunsa osalta kokonaan syntinen. Ihminen joka kuvittelee synnin tulevan ihmisen hänen tekojensa tai laiminlyöntiensä kautta, ei vielä paljon ymmärrä kristinuskosta. Teot ovat nimittäin SEURAUSTA synnistä, ei itse synti.

        raamattu ja Luther yhdessä?


      • A. Original
        vihne kirjoitti:

        raamattu ja Luther yhdessä?

        Onko sinun vastauksesi siis Raamattu vihne erehtymätön kobnaatio kaiken yläpuolella?

        Tiedoksianto: En uska sanaakaan vihmeen raamatunselityksestä, jos Luther joka tuntee Raamatun kuin omat taskunsa ja osaa alkukieliä, on ymmätyänyt asian toisin.


      • A. Original
        A. Original kirjoitti:

        Onko sinun vastauksesi siis Raamattu vihne erehtymätön kobnaatio kaiken yläpuolella?

        Tiedoksianto: En uska sanaakaan vihmeen raamatunselityksestä, jos Luther joka tuntee Raamatun kuin omat taskunsa ja osaa alkukieliä, on ymmätyänyt asian toisin.

        Ettei tule mitään väärinkäsityksiä. Mutta sinun syntikäsityksesi on valitettavasti osoittautunut pinnalliseksi, et ole myöntäny Aadamista asti ihmistä seuraavaa totaalista solutason lankeemusta, ja niinmuodoin JUmalan armoa Kristuksen ansiota ja USKOA ainoana autuuden perustabna. Seellainen käsitys synnistä että synti tulisi ihmiseen hänen tekojensa kautta, on valitettavasti hurmahenkistä hereesiaa.


      • A. Original kirjoitti:

        Ettei tule mitään väärinkäsityksiä. Mutta sinun syntikäsityksesi on valitettavasti osoittautunut pinnalliseksi, et ole myöntäny Aadamista asti ihmistä seuraavaa totaalista solutason lankeemusta, ja niinmuodoin JUmalan armoa Kristuksen ansiota ja USKOA ainoana autuuden perustabna. Seellainen käsitys synnistä että synti tulisi ihmiseen hänen tekojensa kautta, on valitettavasti hurmahenkistä hereesiaa.

        mutta mielestäni väärä. Sori.

        Olen sanonut, että jokaisella ihmisellä on sama kyky valita väärin kuin oli alussa.

        Jos sinun ajatuksesi olisi oikea, se tekisi tyhjäksi Kristuksen teon. Hän tuli tekemään tyhjäksi kaikkia perkeleen tekoja. Sinun selityksesi mukaan Jeesus ei siis kantanut paratiisin tapahtumia ristille.


      • A. Original
        vihne kirjoitti:

        mutta mielestäni väärä. Sori.

        Olen sanonut, että jokaisella ihmisellä on sama kyky valita väärin kuin oli alussa.

        Jos sinun ajatuksesi olisi oikea, se tekisi tyhjäksi Kristuksen teon. Hän tuli tekemään tyhjäksi kaikkia perkeleen tekoja. Sinun selityksesi mukaan Jeesus ei siis kantanut paratiisin tapahtumia ristille.

        En puhu omia ajtuksiani vaan Jumalan sanaa, ja se on oikea. Vanhurskauttamisessa yksikään teko ei tule tekemättömäksi, ei Aadaminkaan teko. Aadamille langetettu rangaistus on edelleen täydessä voimassaan, - till helvete joka heppu.

        Otsa hiessa, veren maku suussa, peräsuoli pitkällään ja kuolema kintereillään käy JOKAINEN uskovakin elon tietä! Miksi? Koska hänen jokainen solunsa on edelleen saman synnin saastuttama, kuin oli Adamin ja Eevankin.

        Mitäsiis tapahtui, kun liha ei tullutkaan pyhäksi. Jeesus täytti lain sinun saastaisen puolesta ja poisti sinulta iankaikkisen kuoleman rangaistuksen, mutta lihasi odottaa edelleen nahkurin orsille pääsyä, tahdoit taikka et. Syynä se, että jokainen solusi on edelleen kuolemaan tuomittu ja sellaisena pysyy. Joskin mainittu syyllisyys ei ole sieluasi kuolettava, koska Jeesus kuoli sinun puolestasi ja nousi ylös kuolleista. Kuolema ei voi pitää sinua hallussaan, HUOMAA!!! KRISTUKSEN VANHURSKAUDEN TÄHDEN. ITSELLÄSI EI MITÄÄN VANHURSKAUTTA OLE, VAIN vihneen muotoon muovaltu MAAKÖNTTI YMPÄRILLÄsI. Uskossa Kastettuna tulet saamaan uuden kehon joka elää iankaikkisesti. Kristus on siis sinun KOKO vanhurskautesi, et sinä eivätkä tekosi.

        Sinut joka olet raaka rikollinen miestappaj. Jeesuksen teon tähden sinut on julitettu syyttömäksi, vaikka toellisuudessa olet yksi saastainen syntikasa.


      • A. Original kirjoitti:

        En puhu omia ajtuksiani vaan Jumalan sanaa, ja se on oikea. Vanhurskauttamisessa yksikään teko ei tule tekemättömäksi, ei Aadaminkaan teko. Aadamille langetettu rangaistus on edelleen täydessä voimassaan, - till helvete joka heppu.

        Otsa hiessa, veren maku suussa, peräsuoli pitkällään ja kuolema kintereillään käy JOKAINEN uskovakin elon tietä! Miksi? Koska hänen jokainen solunsa on edelleen saman synnin saastuttama, kuin oli Adamin ja Eevankin.

        Mitäsiis tapahtui, kun liha ei tullutkaan pyhäksi. Jeesus täytti lain sinun saastaisen puolesta ja poisti sinulta iankaikkisen kuoleman rangaistuksen, mutta lihasi odottaa edelleen nahkurin orsille pääsyä, tahdoit taikka et. Syynä se, että jokainen solusi on edelleen kuolemaan tuomittu ja sellaisena pysyy. Joskin mainittu syyllisyys ei ole sieluasi kuolettava, koska Jeesus kuoli sinun puolestasi ja nousi ylös kuolleista. Kuolema ei voi pitää sinua hallussaan, HUOMAA!!! KRISTUKSEN VANHURSKAUDEN TÄHDEN. ITSELLÄSI EI MITÄÄN VANHURSKAUTTA OLE, VAIN vihneen muotoon muovaltu MAAKÖNTTI YMPÄRILLÄsI. Uskossa Kastettuna tulet saamaan uuden kehon joka elää iankaikkisesti. Kristus on siis sinun KOKO vanhurskautesi, et sinä eivätkä tekosi.

        Sinut joka olet raaka rikollinen miestappaj. Jeesuksen teon tähden sinut on julitettu syyttömäksi, vaikka toellisuudessa olet yksi saastainen syntikasa.

        siihen kasteen hautaan, josta niin paljon puhutaan.

        Siinä siis liha nousee ylös ja voi hyvin, tämä ei ole Kristuksen opin mukaista eikä sen tunnustuksen, jossa sanotaan, että on haudattu kasteen kautta kuolemaan ja että siitä seuraa uusi elämä.

        Onko siis uusi elämä vanhan ja raadollisen jatkoa ilman mitään vaikutusta. Jos näin on, ei ole ihme, ettei sellainen evankeliumi mene kaupaksi, josta ei saa mitään voimaa mihinkään.


      • A. Original
        vihne kirjoitti:

        siihen kasteen hautaan, josta niin paljon puhutaan.

        Siinä siis liha nousee ylös ja voi hyvin, tämä ei ole Kristuksen opin mukaista eikä sen tunnustuksen, jossa sanotaan, että on haudattu kasteen kautta kuolemaan ja että siitä seuraa uusi elämä.

        Onko siis uusi elämä vanhan ja raadollisen jatkoa ilman mitään vaikutusta. Jos näin on, ei ole ihme, ettei sellainen evankeliumi mene kaupaksi, josta ei saa mitään voimaa mihinkään.

        Ihmisen keho ei tee parannusta, eikä se voikkaan kuten Paavali meitä opettaa, sen syntejä vain ei lueta Kristuksen tähden IANKAIKKISEKSI kuolemaksi. Vanhurskauttamisessa ei lihan synti suinkaan lopu, luulisi sen vuosia uskossa kilvoitelleen jotenkin tajuavan. Vanhurskauttaminen on oikeustermi joka tarkoittaa syyllisen julistamista syyttömäksi. Syyllisiä siis olemme edelleen, kuolemaan asti, mutta jos pysymme USKON JA KASTEEN KAUTTA Jeesuksessa Kristuksessa, pelastumme hänen tekonsa (johon meidät on Pyhässä kasteessa kastettu) perusteella
        vanhurskautettuina.

        Ei ihminen silloin Kasteesta Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen paljon tiedä, kun nimittää julkisesti Pyhää Kastetta papin käsien liikkeeksi. Veljen tulee nyt rukoilla Jumalalta armoa ja viisautta tässä asiassa. Näsäviisaus ei tästä pois pelasta.


      • A. Original kirjoitti:

        Ihmisen keho ei tee parannusta, eikä se voikkaan kuten Paavali meitä opettaa, sen syntejä vain ei lueta Kristuksen tähden IANKAIKKISEKSI kuolemaksi. Vanhurskauttamisessa ei lihan synti suinkaan lopu, luulisi sen vuosia uskossa kilvoitelleen jotenkin tajuavan. Vanhurskauttaminen on oikeustermi joka tarkoittaa syyllisen julistamista syyttömäksi. Syyllisiä siis olemme edelleen, kuolemaan asti, mutta jos pysymme USKON JA KASTEEN KAUTTA Jeesuksessa Kristuksessa, pelastumme hänen tekonsa (johon meidät on Pyhässä kasteessa kastettu) perusteella
        vanhurskautettuina.

        Ei ihminen silloin Kasteesta Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen paljon tiedä, kun nimittää julkisesti Pyhää Kastetta papin käsien liikkeeksi. Veljen tulee nyt rukoilla Jumalalta armoa ja viisautta tässä asiassa. Näsäviisaus ei tästä pois pelasta.

        käynyt siellä haudassa Kristuksen kanssa ja naulittu ristille, niin kyllä se jossakin tuntuisi ja jutuista kuuluisi.


      • ainokaarina
        vihne kirjoitti:

        vielä vähän kommentoida.

        Eräissä kanssapuheissa herätin keskustelua totuuden etsinnän tärkeydestä.
        Eräs veli kommentoi: Lestadius on jo löytänyt totuuden ei meidän tarvitse enää etsiä.

        Luterilaisuudessa sairastetaan samaa asiaa, Luther on etsinyt ja löytänyt.

        Kun näissä piireissä kehotetaan luottamaan yksin Jumalan sanaan, voidaan perustellusti esittää kysymys: Mikä vaihtoehto on oikea?
        1. Raamattu on Jumalan sana.
        2. Raamattu ja Lutherin teokset ovat Jumalan sana.
        3. Raamattu ja Lestadiuksen teokset ovat Jumalan sana.
        4. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lutherin teoksia, niin ei mennä sekasin.
        5. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lestadiuksen teoksia, niin ei mennä sekasin.
        6. Tavallisina ihmisinä uskoa rojotetaan miettimättä mitään erityisemmin.

        Mikon tiedonsaanti onkin sitten eri juttu. Ilmiantaisiko hän kaverinsa? Miksi ei tiedonantajat itse ilmoittaudu. Tässä on meillä käsillä samantapainen selkeä asia kuin on puoluerahoitus.

        Eikös tämä netti ole hyvä tietolähde myös "meille"??????


      • A. Original
        vihne kirjoitti:

        käynyt siellä haudassa Kristuksen kanssa ja naulittu ristille, niin kyllä se jossakin tuntuisi ja jutuista kuuluisi.

        Hänestä minä olen todistanut, joka on minut verellään ja Hengellään Jumalan omaksi ottanut. Jos tämä ei selviä viestejäni lukiessa niin vika ei ole ainakaan viesteissäni, vaan niiden lukijassa. En minä itseäni ole vapahtajaksesi tarjonnut, mutta en myöskään usko vähääkään hengellisten narsistien satuuihin omasta ylivertaisuudestaan muihin verrattuna. Siihen on saatava loppu, jos Jumalan armo ei syntiselle lahjaksi kelpaa, niin se on varma matka kadotukseen. Jos rakkautta ei ole se on merkki siitä ettei tunne Jumalaa.

        Hengellisen humpuukin hyväksyminen Jumalan sanan vertaisena ei ole rakkautta, siitä julistetaan parannusta lujasti, vaikka se ei teoillaan vanhurskautumaan pyrkiä yhtään miellytä.

        Jumalan tahto on että me hänen Pokansa Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta tulemme vanhurskaiksi, omat kehuskelut itsevanhurkautuksesta, ovat kuvottavaa sontaa sille joka tuntee Kristuksen ja on hänessä vanhurskautettu armosta uskon kautta.

        Pellen pelit näkyy kyllä kirkkaina lävitse, tuon muiden halveksimisen ja itsekehun fasadin takaa. Siellä leikkii yksi pistemies suurta pyhää jeesusta selkäsi takana, ellei peräti rinnalla?

        Jeesus on herra, ei meistä kukaan. Olemme yksiä syntkasoja jokainen.

        On suurta Jumalan armoa että rikollisina saamme Jumalan rakkaudesta lahjoittaman vanhurskauden lahjaksi. Lahjaksi, - koska emme ansaitsemaan kykene kukaan.


      • 66666666666666
        vihne kirjoitti:

        vielä vähän kommentoida.

        Eräissä kanssapuheissa herätin keskustelua totuuden etsinnän tärkeydestä.
        Eräs veli kommentoi: Lestadius on jo löytänyt totuuden ei meidän tarvitse enää etsiä.

        Luterilaisuudessa sairastetaan samaa asiaa, Luther on etsinyt ja löytänyt.

        Kun näissä piireissä kehotetaan luottamaan yksin Jumalan sanaan, voidaan perustellusti esittää kysymys: Mikä vaihtoehto on oikea?
        1. Raamattu on Jumalan sana.
        2. Raamattu ja Lutherin teokset ovat Jumalan sana.
        3. Raamattu ja Lestadiuksen teokset ovat Jumalan sana.
        4. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lutherin teoksia, niin ei mennä sekasin.
        5. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lestadiuksen teoksia, niin ei mennä sekasin.
        6. Tavallisina ihmisinä uskoa rojotetaan miettimättä mitään erityisemmin.

        Mikon tiedonsaanti onkin sitten eri juttu. Ilmiantaisiko hän kaverinsa? Miksi ei tiedonantajat itse ilmoittaudu. Tässä on meillä käsillä samantapainen selkeä asia kuin on puoluerahoitus.

        Vainoharhaista ja kaunaista jauhamista.


      • 66666666666666
        vihne kirjoitti:

        vielä vähän kommentoida.

        Eräissä kanssapuheissa herätin keskustelua totuuden etsinnän tärkeydestä.
        Eräs veli kommentoi: Lestadius on jo löytänyt totuuden ei meidän tarvitse enää etsiä.

        Luterilaisuudessa sairastetaan samaa asiaa, Luther on etsinyt ja löytänyt.

        Kun näissä piireissä kehotetaan luottamaan yksin Jumalan sanaan, voidaan perustellusti esittää kysymys: Mikä vaihtoehto on oikea?
        1. Raamattu on Jumalan sana.
        2. Raamattu ja Lutherin teokset ovat Jumalan sana.
        3. Raamattu ja Lestadiuksen teokset ovat Jumalan sana.
        4. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lutherin teoksia, niin ei mennä sekasin.
        5. Tavallisina ihmisinä luetaan vain Lestadiuksen teoksia, niin ei mennä sekasin.
        6. Tavallisina ihmisinä uskoa rojotetaan miettimättä mitään erityisemmin.

        Mikon tiedonsaanti onkin sitten eri juttu. Ilmiantaisiko hän kaverinsa? Miksi ei tiedonantajat itse ilmoittaudu. Tässä on meillä käsillä samantapainen selkeä asia kuin on puoluerahoitus.

        Vainoharhaista ja kaunaista jauhamista.


      • muistellut sitä
        A. Original kirjoitti:

        Ihmisen keho ei tee parannusta, eikä se voikkaan kuten Paavali meitä opettaa, sen syntejä vain ei lueta Kristuksen tähden IANKAIKKISEKSI kuolemaksi. Vanhurskauttamisessa ei lihan synti suinkaan lopu, luulisi sen vuosia uskossa kilvoitelleen jotenkin tajuavan. Vanhurskauttaminen on oikeustermi joka tarkoittaa syyllisen julistamista syyttömäksi. Syyllisiä siis olemme edelleen, kuolemaan asti, mutta jos pysymme USKON JA KASTEEN KAUTTA Jeesuksessa Kristuksessa, pelastumme hänen tekonsa (johon meidät on Pyhässä kasteessa kastettu) perusteella
        vanhurskautettuina.

        Ei ihminen silloin Kasteesta Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen paljon tiedä, kun nimittää julkisesti Pyhää Kastetta papin käsien liikkeeksi. Veljen tulee nyt rukoilla Jumalalta armoa ja viisautta tässä asiassa. Näsäviisaus ei tästä pois pelasta.

        Room 6:4 "Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää. ...


      • A. Original
        66666666666666 kirjoitti:

        Vainoharhaista ja kaunaista jauhamista.

        ... kuinka häntä on kohdeltu tietyillä palstalla kyseisen papin toimesta.

        Älä sinä sekaannu tähän ylpeän ja tyhmän halveksuntasi kanssa.


      • A. Original
        muistellut sitä kirjoitti:

        Room 6:4 "Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää. ...

        Jos sinulla noin pätkii jo yhdessä Raamatun jakeessa niin ei ole ihme että olet sekaantunut kaulaasi myöten itse rakennettuun vanhurskauteen. Anna palaa vaan, sinähän siitä kerran Herrallesi vastaat. Jos sinun vanhurskautesi ei ole Kristuksessa, siis lihasi ei kuole, niin et tule pelastumaan.


      • järkyttävåå
        A. Original kirjoitti:

        ... kuinka häntä on kohdeltu tietyillä palstalla kyseisen papin toimesta.

        Älä sinä sekaannu tähän ylpeän ja tyhmän halveksuntasi kanssa.

        Hän ei yhtään hyväksy vihneen harhaoppisia opetuksia sillä tietyllä palstalla. Ja mikä pahinta, kumoaa nuo henkipallo-opit Raamatulla!

        Ihan järkyttävää kohtelua tosiaan, kun toinen ihan vilpittömästi haluaisi vain vapauttaa nettiruukun lukijat luterilaisuuden taakasta


      • A. Original
        järkyttävåå kirjoitti:

        Hän ei yhtään hyväksy vihneen harhaoppisia opetuksia sillä tietyllä palstalla. Ja mikä pahinta, kumoaa nuo henkipallo-opit Raamatulla!

        Ihan järkyttävää kohtelua tosiaan, kun toinen ihan vilpittömästi haluaisi vain vapauttaa nettiruukun lukijat luterilaisuuden taakasta

        Älä edes yritä! Kyseinen henkilö ei ole lestadiolainen, ja hän pilasi nettiruukun narsistisella toiminnallaan. Kaltaisesi nahkapäähaukat ylpeine ja muita halveksivine asenteineen ja mielipiteineen eivät kiinnosta minua.


      • esikoinen,
        Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Mahtavaa tekstiä!
        Kuinka osaatkaan kirjoittaa noin nöyrästi ja omaa itseäsi väheksyen??
        Väärät profeetat eivät ilmoittaneet Herran sanaa ja kääntäneet katsetta
        liittoon Herran kanssa.
        Sinä pidät vääränä profeettoina niitä, jotka korostavat Herran sanan ainutlaatuista asemaa kaiken yläpuolella.
        Useimmat Herran profeetoista saivat marttyyrikuoleman.
        Nyt voisi sanoa Eliaan sanoin: "Jos auktoriteetit ovat sinun jumaliasi, palvele heitä. Jos Herra on sinun Jumalasi, palvele häntä!"

        Minusta sanoiit aivan hyvin tuossa viestissä,
        Sillä 1. käskyssä sanoo Jumala , Minä olen herra sinun Jumalasi , älä pidä muita
        Jumalia minun rinnallani .
        Sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä , joka muita jumalia pitää (epäjumalia )
        On epäjumalan palvelija , kuten jos on tehty pieniä /patsaita yms. Tahi
        ahneus on epäjumalan palvelus .


      • esikoinen,
        Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Mahtavaa tekstiä!
        Kuinka osaatkaan kirjoittaa noin nöyrästi ja omaa itseäsi väheksyen??
        Väärät profeetat eivät ilmoittaneet Herran sanaa ja kääntäneet katsetta
        liittoon Herran kanssa.
        Sinä pidät vääränä profeettoina niitä, jotka korostavat Herran sanan ainutlaatuista asemaa kaiken yläpuolella.
        Useimmat Herran profeetoista saivat marttyyrikuoleman.
        Nyt voisi sanoa Eliaan sanoin: "Jos auktoriteetit ovat sinun jumaliasi, palvele heitä. Jos Herra on sinun Jumalasi, palvele häntä!"

        Minusta sanoiit aivan hyvin tuossa viestissä,
        Sillä 1. käskyssä sanoo Jumala , Minä olen herra sinun Jumalasi , älä pidä muita
        Jumalia minun rinnallani .
        Sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä , joka muita jumalia pitää (epäjumalia )
        On epäjumalan palvelija , kuten jos on tehty pieniä /patsaita yms. Tahi
        ahneus on epäjumalan palvelus .


      • ah ja voi
        esikoinen, kirjoitti:

        Minusta sanoiit aivan hyvin tuossa viestissä,
        Sillä 1. käskyssä sanoo Jumala , Minä olen herra sinun Jumalasi , älä pidä muita
        Jumalia minun rinnallani .
        Sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä , joka muita jumalia pitää (epäjumalia )
        On epäjumalan palvelija , kuten jos on tehty pieniä /patsaita yms. Tahi
        ahneus on epäjumalan palvelus .

        Eiköhän yhden miehen kintereillä ole oltu jo liikaakin. Epäjumalista voidaan tehdä uusi avaus, niiden kirjo on aivan valtava.


      • esikoinen,
        A. Original kirjoitti:

        Hänestä minä olen todistanut, joka on minut verellään ja Hengellään Jumalan omaksi ottanut. Jos tämä ei selviä viestejäni lukiessa niin vika ei ole ainakaan viesteissäni, vaan niiden lukijassa. En minä itseäni ole vapahtajaksesi tarjonnut, mutta en myöskään usko vähääkään hengellisten narsistien satuuihin omasta ylivertaisuudestaan muihin verrattuna. Siihen on saatava loppu, jos Jumalan armo ei syntiselle lahjaksi kelpaa, niin se on varma matka kadotukseen. Jos rakkautta ei ole se on merkki siitä ettei tunne Jumalaa.

        Hengellisen humpuukin hyväksyminen Jumalan sanan vertaisena ei ole rakkautta, siitä julistetaan parannusta lujasti, vaikka se ei teoillaan vanhurskautumaan pyrkiä yhtään miellytä.

        Jumalan tahto on että me hänen Pokansa Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta tulemme vanhurskaiksi, omat kehuskelut itsevanhurkautuksesta, ovat kuvottavaa sontaa sille joka tuntee Kristuksen ja on hänessä vanhurskautettu armosta uskon kautta.

        Pellen pelit näkyy kyllä kirkkaina lävitse, tuon muiden halveksimisen ja itsekehun fasadin takaa. Siellä leikkii yksi pistemies suurta pyhää jeesusta selkäsi takana, ellei peräti rinnalla?

        Jeesus on herra, ei meistä kukaan. Olemme yksiä syntkasoja jokainen.

        On suurta Jumalan armoa että rikollisina saamme Jumalan rakkaudesta lahjoittaman vanhurskauden lahjaksi. Lahjaksi, - koska emme ansaitsemaan kykene kukaan.

        ei minulla mitään lisättävää ole , sen vain sanon, että kun kenestätkään toisesta,
        ei ollut lunastajaksi , Jumalan täytyi toimittaa meille Poikansa lunastajaksi . Siitä
        voitiin tehdä se johtopäätös , että Jumalalle ei kelvannut kukaan muu .Kun Jeesus
        oli kärsinyt tähtemme , Jumalan avulla , ja saattanut meidän rikokset lunastukseen
        Maailman alusta , maailman loppuun asti , sanoen ne on täytetty . Ja astuen
        Maailman valtiaana , ja sanoen minun on kaikki valta taivaassa ja maanpäällä .
        Ja tämän kaiken Hän on tehnut RAKKAUDESTA meihin syntisiin .


    • A. Original

      Asia on päivän selvä, Mikko nimisellä miehellä ei ole mitään asia tulla neuvomaan kirkkoa jonka jäsenenä hän ei ole, eikä kuulu seurakuntaan. Seurakuntia ei johdeta niiden ulkopuolelta. Ja seurakunnan pää (ylijohtaja) on Kristus ei kukaan "Mikko".
      Mies joka luterilaisen kirkon vihittynä pappina pitää mariologiaa oikeana oppinna tai siis oikeaan verrattavana oppina, on kyllä hengellisessä mielessä pimeä. Mutta pakko on kun puolet palkasta maksaa roomalaiskatolinen kirkko. Jumaloikoon ken haluaa, minä pidän että tässä tapauksessa parannus on vielä tekemättä ja todellinen synti tunnustamatta.

      Helluntaiseurakunnassa hoidetaan asiat heidän tavallaan, sisäisesti. Samoin lestadiolaisuudessa ja luterilausuudessa tehdään. Lestadiolaiset ovat suomessa luterilaisia ainakin toistaiseksi, ovat siis kirkon omaa väkeä. Katolilaiset eivät kutsu opettajiksi luterilaisia. Esikoislestadiolaisella herätysliikkeellä on ammattipätevät neuvojat omassa jukossa, ainoa ongelma on ettei heitä tahdota kuulla johdon taholta.
      Asiaa ei paranna sivulta koukkivat ulkopuoliset teologoit, joita muutamat hullaantuneet esikoislestadiolaiset palvovat jumal-olentoina. Päin vastoin maallikkojohto kokee tällaiset hyökkäykset helposti uhkana liikkeen opille ja tulevaisuudelle, ja se pahentaa evankelisten esikoislestadiolaiseten asemaa yhteisössään. Hidastaa toisin sanoen liikkeen sisäistä tervehtymistä Kristuksen opissa.

      • Essu lahdesta

        "Asia on päivän selvä, Mikko nimisellä miehellä ei ole mitään asia tulla neuvomaan kirkkoa jonka jäsenenä hän ei ole, eikä kuulu seurakuntaan"

        Mikko tiettävästi kuuluu kirkkoon.

        Eikä Mikko ole tullut neuvomaan, enemmänkin kyselemään millainen oppi essuilla on. Enkä sitä yhtään ihmettele, välistä tuntuu kuin essujen oppi ja opit ovat sekaisin kuin Haminan tori.

        Mikko on hyvin informoitu essujen tapahtumisista, hänen kannanottonsa ovat selkeitä ja asiallisia. Niitä olisi kaikkien essujen syytä kiihkottomasti lukea siitäkin huolimatta, että sattuisi olemaan aivan eri mieltä hänen kanssaan, myos A. Originalin kannattaisi ajatuksella ne lukea...


      • ainokaarina
        Essu lahdesta kirjoitti:

        "Asia on päivän selvä, Mikko nimisellä miehellä ei ole mitään asia tulla neuvomaan kirkkoa jonka jäsenenä hän ei ole, eikä kuulu seurakuntaan"

        Mikko tiettävästi kuuluu kirkkoon.

        Eikä Mikko ole tullut neuvomaan, enemmänkin kyselemään millainen oppi essuilla on. Enkä sitä yhtään ihmettele, välistä tuntuu kuin essujen oppi ja opit ovat sekaisin kuin Haminan tori.

        Mikko on hyvin informoitu essujen tapahtumisista, hänen kannanottonsa ovat selkeitä ja asiallisia. Niitä olisi kaikkien essujen syytä kiihkottomasti lukea siitäkin huolimatta, että sattuisi olemaan aivan eri mieltä hänen kanssaan, myos A. Originalin kannattaisi ajatuksella ne lukea...

        Essu lahdesta puhuu asiaa----.
        kannattaa lukea ajatuksella mikkol,n tekstejä.


      • A. Original
        Essu lahdesta kirjoitti:

        "Asia on päivän selvä, Mikko nimisellä miehellä ei ole mitään asia tulla neuvomaan kirkkoa jonka jäsenenä hän ei ole, eikä kuulu seurakuntaan"

        Mikko tiettävästi kuuluu kirkkoon.

        Eikä Mikko ole tullut neuvomaan, enemmänkin kyselemään millainen oppi essuilla on. Enkä sitä yhtään ihmettele, välistä tuntuu kuin essujen oppi ja opit ovat sekaisin kuin Haminan tori.

        Mikko on hyvin informoitu essujen tapahtumisista, hänen kannanottonsa ovat selkeitä ja asiallisia. Niitä olisi kaikkien essujen syytä kiihkottomasti lukea siitäkin huolimatta, että sattuisi olemaan aivan eri mieltä hänen kanssaan, myos A. Originalin kannattaisi ajatuksella ne lukea...

        Jos tuota et ymmärtänyt niin älä virka muutakaan.


      • vitsipäällä??
        Essu lahdesta kirjoitti:

        "Asia on päivän selvä, Mikko nimisellä miehellä ei ole mitään asia tulla neuvomaan kirkkoa jonka jäsenenä hän ei ole, eikä kuulu seurakuntaan"

        Mikko tiettävästi kuuluu kirkkoon.

        Eikä Mikko ole tullut neuvomaan, enemmänkin kyselemään millainen oppi essuilla on. Enkä sitä yhtään ihmettele, välistä tuntuu kuin essujen oppi ja opit ovat sekaisin kuin Haminan tori.

        Mikko on hyvin informoitu essujen tapahtumisista, hänen kannanottonsa ovat selkeitä ja asiallisia. Niitä olisi kaikkien essujen syytä kiihkottomasti lukea siitäkin huolimatta, että sattuisi olemaan aivan eri mieltä hänen kanssaan, myos A. Originalin kannattaisi ajatuksella ne lukea...

        Laestadiolaisuus ei ole mikään kirkko, eikä edes seurakunta.
        Se on kirkon sisäinen herätysliike, jota voi kuka tahansa arvostella, kirkon papit varsinkin.
        Myös maailma saa arvostella, kuinka esikoislestadiolaiset opettavat.
        Ovatko lapinvanhimmat Suomen Evlut kirkon jäseniä kun julkisesti arvostelevat sitä?


      • Voe herra Jumala
        vitsipäällä?? kirjoitti:

        Laestadiolaisuus ei ole mikään kirkko, eikä edes seurakunta.
        Se on kirkon sisäinen herätysliike, jota voi kuka tahansa arvostella, kirkon papit varsinkin.
        Myös maailma saa arvostella, kuinka esikoislestadiolaiset opettavat.
        Ovatko lapinvanhimmat Suomen Evlut kirkon jäseniä kun julkisesti arvostelevat sitä?

        Millaisia pölvästejä täällä onkaan!!!


      • esikoinen ,
        Voe herra Jumala kirjoitti:

        Millaisia pölvästejä täällä onkaan!!!

        Ensinnä hän ei ole mikään Jumala , toiseksi minä en pidä häntä ylen viisaana ,
        kaikessas vaan luterilaisessa , en lestaadiolaisen tietämyksen puitteissa .

        ÄLÄ MUUTA SANO !

        Tottakai Häntä tulee arvostella heti kun, hän erehtyy kajomaan asiaa joka ei ole ,
        totuuden kanssa yhteinen , Ja varsinkin jos se ei ole jostakin syystä Jumalan
        sanan kanssa yhteinen .


      • An Sori
        esikoinen , kirjoitti:

        Ensinnä hän ei ole mikään Jumala , toiseksi minä en pidä häntä ylen viisaana ,
        kaikessas vaan luterilaisessa , en lestaadiolaisen tietämyksen puitteissa .

        ÄLÄ MUUTA SANO !

        Tottakai Häntä tulee arvostella heti kun, hän erehtyy kajomaan asiaa joka ei ole ,
        totuuden kanssa yhteinen , Ja varsinkin jos se ei ole jostakin syystä Jumalan
        sanan kanssa yhteinen .

        Vaan niistä, jotka ovat miehen tänne hänen omalla nimellään (ilmmeisesti luvatta) raahanneet, häntä palvoneet ja jumalanaan kumartaneet. Miehellä ei ole todellakaan mitään annettavaa esikoslestadiolaisuudelle

        Yrittävät nyt estää tosiasioiden ilmitulon erittäin halveksittavalla tavalla, panetellen ja nälvien tosiasioiden ilmituojia.


      • åboriginal,.,

        Mikä logiikka tässä nyt oli?
        Niin...harvoin varmaan tosiaan olemme helluntailaisia "korjailemassa", ja kovin harvoin hekään meitä?
        Jos olet jostain eri mieltä vaikka Mikon kanssa niin kannattaisi varmaan kertoa miten ja keskittyä keskustelemaan asioista?
        Ja onko tosiaan niin että jos joku "ulkopuolinen" tulee esittämään asiallisia kysymyksiä tai antamaan neuvoja, niin sen sijasta että keskusteltaisiin niin sanotaan että; Suus tukkoon siitä älä meitä tule häiritsemään! Häiriköt asia erikseen, mutta ainakaan itse en koe Mikkoa sellaisena. Tuskin voit sinäkään väittää etteikö osa Mikon esittämästä kritiikistä olisi paikkansapitävää.


      • A. Original
        åboriginal,., kirjoitti:

        Mikä logiikka tässä nyt oli?
        Niin...harvoin varmaan tosiaan olemme helluntailaisia "korjailemassa", ja kovin harvoin hekään meitä?
        Jos olet jostain eri mieltä vaikka Mikon kanssa niin kannattaisi varmaan kertoa miten ja keskittyä keskustelemaan asioista?
        Ja onko tosiaan niin että jos joku "ulkopuolinen" tulee esittämään asiallisia kysymyksiä tai antamaan neuvoja, niin sen sijasta että keskusteltaisiin niin sanotaan että; Suus tukkoon siitä älä meitä tule häiritsemään! Häiriköt asia erikseen, mutta ainakaan itse en koe Mikkoa sellaisena. Tuskin voit sinäkään väittää etteikö osa Mikon esittämästä kritiikistä olisi paikkansapitävää.

        Tiedoksi vain. Pidän abnormaalina keskustella lestadiolaisten palstalla henkilöistä nimeltä. Jos henkilö olisi lestadiolainen niin sen vielä jotenkin ymmärtäisin.

        Harhaoppista Raamattu kehoittaa karttamaan, ei ylistämään. Lestadiolaiset hoitavat lestadiolaisten asiat omassa piirissään, meillä on asiantuntijat omasta takaa. Puuttuu vain että heitä kuunneltaisiin. Ulkomailla asuva katolilais-luterilainen pappi ja argeologi hoitaa omat asiansa, ei lestadiolaisuutta. Olenhan aitiopaikalta seurannut kun tämä hessu aloitto hoitonsa, kamalaa epäluuloista sekasotkua insestiepäilyjä ja hengellistä saastaa, - aina mariologian puolustelemiseen asti. Tästä on kysymys,
        suutari pysykööt lestissään.


      • sielu sietää.
        Voe herra Jumala kirjoitti:

        Millaisia pölvästejä täällä onkaan!!!

        Arvostele ihmeessä Mikkoa!!
        Ethän sinä muuhun pystykään, kun et edes käsitä, mistä koko asiassa on kysymys.
        Saisitte nyt ensin sen oman itsetuntone kuntoon, ettei jokainen totuutta puhuva tunnu uhkaavalta.


      • hyvin surullista
        A. Original kirjoitti:

        Tiedoksi vain. Pidän abnormaalina keskustella lestadiolaisten palstalla henkilöistä nimeltä. Jos henkilö olisi lestadiolainen niin sen vielä jotenkin ymmärtäisin.

        Harhaoppista Raamattu kehoittaa karttamaan, ei ylistämään. Lestadiolaiset hoitavat lestadiolaisten asiat omassa piirissään, meillä on asiantuntijat omasta takaa. Puuttuu vain että heitä kuunneltaisiin. Ulkomailla asuva katolilais-luterilainen pappi ja argeologi hoitaa omat asiansa, ei lestadiolaisuutta. Olenhan aitiopaikalta seurannut kun tämä hessu aloitto hoitonsa, kamalaa epäluuloista sekasotkua insestiepäilyjä ja hengellistä saastaa, - aina mariologian puolustelemiseen asti. Tästä on kysymys,
        suutari pysykööt lestissään.

        Voi sinunkin mielesi tilaa!!


      • saarelma
        esikoinen , kirjoitti:

        Ensinnä hän ei ole mikään Jumala , toiseksi minä en pidä häntä ylen viisaana ,
        kaikessas vaan luterilaisessa , en lestaadiolaisen tietämyksen puitteissa .

        ÄLÄ MUUTA SANO !

        Tottakai Häntä tulee arvostella heti kun, hän erehtyy kajomaan asiaa joka ei ole ,
        totuuden kanssa yhteinen , Ja varsinkin jos se ei ole jostakin syystä Jumalan
        sanan kanssa yhteinen .

        Mitä iloa ja hyötyä sellaisesta "arvostelemisesta" on kenellekään, joka ei perustu muuhun kuin mutuun? (mutu=musta tuntuu)
        Tyhmät ja tietämättömät kokenevat itsensä hetkiseksi ylen viisaaksi, kun saavat nuijia henkilöä, joka osaa, tietää ja ymmärtää. Mikko on osoittautunut nöyräksi kristityksi ja uskolliseksi Pyhälle Sanalle.

        "Esikoisena" etenkin olisin tyystin kommentoimatta, evääsi eivät riitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      150
      2274
    2. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      65
      1611
    3. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      85
      1400
    4. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      10
      1332
    5. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      87
      1225
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      4
      1139
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      974
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      968
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      43
      877
    10. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      69
      817
    Aihe