Ulkomaalaisena opiskelijana..?

ulkosuomal83

Hei vaan Saksasta,

minua kiinnostaisi tietää,

- että pääseekö Taideteolliseen muotoilu-/sisustusarkkitehtiosastolle ulkomaalaisena opiskelijana kuka vain? Esim. saksalainen helpommalla eu:laisena?

- Millaiset ovat pääsyvaatimukset? Myös moniosainen testikoe eli täysin samat testit kuin suomalaisille (millä kielillä) ja muut vaatimukset (todistus, työkokemus yms?),

- Kielitaito (pitääkö osata suomea)?

- Kilpailevatko ulkomaalaiset suomalaishakijoiden rinnalla vai onko näille omat kiintiönsä?

- Ja opiskelukustannukset ulkomaal.opiskelijalle?

Itse olen suomalainen opiskelija Saksassa, enkä hae Taideteoll., vaan yhden tutun saksalaiskaverin saksalaiskaveri (17-18v tyttö) opiskelee reilut puoli vuotta suomea tarkoituksena aloittaa em. oppilaitoksessa opiskelut.
Mutta tyttö on heikko matikassa, eikö näitä taitoja tarvittaisi juuri muotoilun/ sisustusarkkitehtiopisk. puolella?
Muutenkin tytön tuleva yo-todistus jää hyvin heikoksi, ehkä se syynä miksi haluaisi Suomeen, kun ei Saksassa saisi opiskelupaikkaa.

Kiitos
"tiinuli"

1

593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Joge-

Hei vaan Espoosta,

itse opiskelen TKK:lla (tie- ja liikennetekniikkaa) enkä kyllä tiedä Taikista nyt mitään sen tarkempaa, mutta ainakin nuo pääsykokeet taitavat mennä Suomessa yliopistotasolla kaikki jokseenkin samalla lailla. Eli

- hakea voi kuka vaan, kunhan on ylioppilas. Se ei riipu siitä, tuleeko EU:sta tai jostain muualta päin maailmaa. Pitää vaan kääntää yo-todistus suomeksi, ja liittää se hakemukseen.

- Taikki on sen verran pieni koulu, etten usko, että ulkomaalaisilla olis oma kiintiönsä. TKK:lla ulkomaalaiset hakevat erityisryhmänä erikoisvalinnan kautta (johtuen siitä, etteivät pääse mukaan paperivalintaan, koska ulkomaiset arvosanat yo-kokeista eivät mene yleensä yks yhteen suomalaisten arvosanojen kanssa), mutta en siis usko Taikissa edes olevan sellasta kun paperivalinta, joten kaikki hakijat ovat kyllä siinä samssa potissa.

- PITÄÄ osata suomea, ainakin jos tyttö meinaa suorittaa koko tutkintonsa täällä, koska kanditasolla ei oo vielä mitään englanninkielisiä kursseja. Haun yhteydessä vaaditaan ulkomaiselta hakijalta sit yleensä kielitodistus riittävän korkealla tasolla, ja se kielitesti pitää luonnollisesti käydä suorittamassa ennen hakemista :)

- Suomessa opiskelu on ilmaista KAIKILLE - onneksi!

- Mitä matikkaan tulee, niin taitaa niissä pääsykokeissa olla myös jotain matemaattisia tehtäviä, mut jos ei osaa sitä niin hyvin, niin kyl sen voi sitten kompensoida sillä, että suoriutuu paremmin niistä muista osa-alueista. Tärkeintähän kun on vaan, että ylittää sisäänpääsyrajan kun pisteet lasketaan yhteen. Voi toki olla, että kaikissa osa-alueissa on joku vähimmäispistevaatimus, siitä en tiedä.

Suurin ongelma ulkomaalaisille kuitenkin useimmiten just se kieli, koska kyllä sitä pitää nyt osata sen verran, että ymmärtää kokeissa tehtävänannot jne. Itse aloin opiskella suomea 16-vuotiaana, ja multa se vei about vuoden, että ymmärsin jotain tekstejä kohtuu hyvin, ja ehkä pari vuotta, että pystyin käymään mitä tahansa keskustelua ilman suurempia ongelmia. Ja oikeasti sitä oppiikin ihan kunnolla vasta täällä itse maassa, mutta jos se tyttö meinaa esim. mennä ensin vuodeksi töihin tänne tms, ja pyrkii vasta sitten opiskelemaan, niin kyllähän se vois sitten ihan hyvin onnistuakin.

Eli tsemppiä vaan!

t. Jakob 20v

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      9123
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6910
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      66
      6655
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5671
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5413
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3591
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3405
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3202
    9. Mikko "Peltsi" Peltola teki tv-sarjan Osmo-poikansa kanssa - Downin syndrooma tuo lisäväriä

Mikko "Peltsi" Peltola ja hänen 12-vuotias poikansa Osmo karistavat kaupungin pölyt jaloistaan ja suunnistavat tv:ssä ko
      Perhe
      56
      3110
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2972
    Aihe