TAP 375 Lakelander!

Kokemuksia!

Olisi mielessä kyseinen ase. Joko 308 tai 30-06. Metsästys/rata-ammuntaan! Tampereen asepajahan näitä valmisti aikanaan. Mutta kuulemma tänä päinäkin ihan kelpo aseita vielä...vai kuinka...kokemuksia!!!

17

10170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohojk

      Saman metsästysseuran miehellä on 458-väljyyteen porattu mauser-lukkoinen Tampereen asepaja. Yksikään hirvi ei ole elävänä sen edestä karannut. Lukkohan noissa on maailman parhaita toimivuudeltaan. Alkuperäisenäkin erittäin tarkkoja pelejä on TAP:t

    • IAA

      Mulla 308 käytössä ollut jo n.30vuotta. noin markan alueelle käy sadasta, jos markkoja oot museos nähny. sataseen säädin aikanaan ja lentorata on kyllä sopeva kasikrammasella luodilla putoo kahteensataan kämmenen ja kolmeen viinipullon. Pyystä hirveen olen kyseistä tappia käyttäny. kaliberejä on miljoonia markkinoilla ja kullakin metsästäjällä suosikkinsa, itse en tiedä miten löytys 308 parempaa, kohtuu lentorata, eikä räjäytä saalista silmille niinku esim 5,7 muutaman kerran mulle teki. Koneisto omas tapin 375 cal 308 on sitä luokkaa että en tiedä laadussa parempaa, onkait niitä tietenkin muttei mun eteen ole tullu. Oma lakelanderi ei lähde myyntiin koskaan, paitsi ehkä viidellä donalla? Ps. älä ota ratapiippusta jos meinaat kanniskella metsässä. Kokeile ennen kauppaa, kaikki on yksilöitä

      • "eikä räjäytä saalista silmille niinku esim 5,7 muutaman kerran mulle teki."

        Ehkäpä ammuit liian läheltä jos ihan silmille räjähti.

        ;D


      • IAA
        k0rh0nen kirjoitti:

        "eikä räjäytä saalista silmille niinku esim 5,7 muutaman kerran mulle teki."

        Ehkäpä ammuit liian läheltä jos ihan silmille räjähti.

        ;D

        Olet oikeassa, eipä sitä matkaa paljo ollu...


    • tap 30-06

      Itselläni on tap-375 kalipeerissa 30-06 ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
      Erittäin tarkka ja jäykkä kehys ja lukko toimii erinomaisesti ja varmasti.
      Erityisesti pidän makasiinin pika tyhjennys napista joka on aika erikoinen piirre pulttilukkoisessa kiväärissä.
      Jos jostain löydät kyseisen aseen niin varmasti saat rahoillesi vastinetta etkä halua enää luopua kyseisestä aseesta.
      Itse korkeintaan vaihdan piipun rosteri versioon mutta kivääri kyllä taitaa pysyä kaapissa pitkään....
      Aika monella kyseisen aseen omistajalla taitaa olla sama vaiva jostain kumman syystä..
      Oma yksilöni käy alle 20mm kasaa viidella laukauksella 100 metriin, se tosin on piipusta kiinni eniten, mutta jäykkä kehys auttaa osaltaan siihenkin.

    • 375

      Täällä myös samainen ase kaliiberissa 30-06, erittäin tyytyväinen oon ollu sen 20vuotta mitä aseen olen omistanu. Ei ole tarvetta ollu vaihtaa kyseistä asetta. Edellisiltä kirjoittajilta jäi mainitsematta yksi hieno piirre aseesta.. lukon avautumiskulma on pieni! Nopea lataus ja ei ole käsi kiikarissa kiinni kun lukon avaa, sellaista näkee joskus muissa merkeissä ;).

      • ssyre

        Tommonen kanssa kaapistalöytyy ja ei sieltäoo lähdössä(ellen käy itse radalla/mettällä). Riittävän tarkka riippuu tietenkin peränpitäjästä. Ei mitäänvikoja ittellä ainakaan ollu. Jos kohtuu hintaan saat niin ostaihmeessä.


    • Armas Väisänen

      Ostin Lakelander kiväärin n.22vuotta sitten käytettynä. Kuulin että se on ollut ampumahiihto kiväärinä Tapio Piippsella joten sillä varmaan on ammuttu jo ennen minua aika paljon. Itsekin olen vousien aikana tullut ammuttua aika paljon. Huolimatta siitä se käy ihan hyvin edelleenkin. Olen ampunut sillä pyystä hirveen saakka ja sattunutkin on Nyt minua kiinnostaisi semmoinen asia kuin varaosat onko niitä mistään saatavilla? Liipasimen suojakaari on hiukan rikkoutunut ja olisi hyvä saada uusi myös alkuperäinen ulosvetäjä kiinnostaisi. Olisi hyvä tietää kuinka kiväärin lukko puretaan puhdista varten. Sitä kun ei ole kertaakaan tehty onhan siitä huolimatta pelannut

    • Lakelander .308

      Juu, ehdin jo johonkin toiseenkin viestiin asian kirjoittamaan. Moinen kivääri on myytävänä kohtuu hintaan huuto.net:ssä. Kiikarikin tulee jalkoineen näköjään mukaan

    • TAP 375 TAP

      Ainut ongelma TAP 375 aseessa mistä olen kuullut (tunnen molemmat tapaukset) on patruunapesän liika pituus. Lukon käydessä kankeammaksi isku ei enään riittänyt laukaisemaan patruunaa. Tämä vika oli ainoastaan tehtaalaisissa paukuissa. Itseladatut laukesivat aivan hyvin.
      Molemmat aseet korjattiin asesepällä ja vika korjaantui.

      • Anonyymi

        TUo ongelma minullekin tuli kerran... jäi hirvi kaatamatta kun ei lauennut. Sitten kun korjattiin, eli patruunapesä pesitettiin uudelleen, ei mitään ongelmia enää.
        T:MH


    • ruutitappi

      Tietääkö kukaan montako tuumaa on rihlan nousu yhdellä kierroksella Tap 375 lakelanderissa cal.30-06?Kumpi piipunreikä 7,83-7,85 vai 7,87-7,91 ?

    • kuikelo

      Mulla on vuodesta - 80 asti ollut 308 TAP 375. aseessa tiuhakierre piippu ja täytyy sanoa jollei osu 100m on perän takana väärä mies. täppä tarraan pitää osua siltä matkalta.
      ON ammuttu monta hirveä ja radalla on tasapainoinen kivääri .
      T. Ari

    • Ryhä

      Minulla myös .30-06, tosin mallia kootut teokset: Tervosen tukki ja Valmetin ta-piippu eli siten vain vars. aktio tamperelainen. Valmistus oli ajettu jo alas - siksi tuo piippuvalinta. Mutta tarkka on näinkin, mittaa kyllä ampujan osaamisen. Nallipiikki paloi lopulta ja korvattiin supistusholkin nallinpoistopiikistä tehdyllä. Todennäk. oli ainakin aikanaan tuo aktio maailman lujimpia; on tosiaan myös kevyt käyttää. Laukaisu on viritetty hieman yli kiloon. Latauksia en julkaise, vaikka ne teinkin maltillisiksi, mutta jos ammuin peräkkäin makasiinin tyhjäksi ensin Sakon kv 8 g ja sitten ov 10,1 g, oli syytä välissä merkata ensin ammutut. Muuten ei olisi erottanut samassa kasassa olevia toisistaan. Lataukset aloitin tietyllä varmuusmarginaalilla ja heti ensimmäiset olivat kuten yllä. Ase on raskas, päälläkin n. 30 v. vanha S&B 2,5 - 10 x 56 Apelin kiinteillä. Asetuksia ei ole tarvinnut muuttaa, piippukin kun on pedattu. Kombinaatio sopii passi- ja kytispyyntiin, liikkuvaan jahtiin turhan raskas. Vähän tarvetta nykyisin tälle kalustolle, koska koira puhuttelee hirvensä yl. tiheässä maastossa, johon nämä normikaliiperit eivät ole omiaan. Muuta huomautettavaahan niissä ei ole kuin risuarkuus. Muuten: on harvinaisen järkevää keskustelua - puuttuu tyystin se tavallinen "minä tiedän - te ette mitään tiedä"- vingutus. Taitaa olla kerrankin oikein suhtautuvia harrastajia liikkeellä.

    • Anonyymi

      Lakelanderissa taitaa olla kiinteä lipas. Toimiiko sujuvasti jahdissa? Kupariluodeilla paukut yleensä vähän pidempiä. Toimiiko kuparillakin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe