Turun yliopistosta totuudenmukaista tietoa

pettynyt ex-vanhempi

http://vanha.edu.utu.fi/rokl/staff/laukem/SO64_net_06.pdf

Oheisessa esityksen loppupuolella Turun yliopiston erikoistutkija luo varsin mielenkiintoisen katsauksen steinerkouluun. Oikeastaan mihin tahansa muuhun erityispedagogiikkaan verrattuna steinerkoulu vaikuttaa kyllä huonoimmalta mahdolliselta vaihtoehdolta. Tämä esitys olisi hyödyllinen steinerkoulua harkitseville vanhemmille... Nykyäänhän tosin antrojen lisäksi steineriin laittaa lapsiaan keskimääräistä huonommin koulutetut erikoisuutta tavoittelevat ihmiset, jotka eivät ole kiinnostuneet lukemaan edes riittävästi koulun taustoista. Toki poikkeuksia löytyy...

22

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exsteiner

      olen edelleen yhteydessä steinerkouluun ja ainakin tällä paikkakunnalla steinerkoulun omituinen toiminta jatkuu - tosin oppilasmäärä vuosi vuodelta vähenee merkittävästi.

      viranomaisia steinerkouluihin paikan päälle pidemmäksi aikaa tarkkailemaan koulujen toimintaa ja opettamaan opettajille oikeanlaisia menettelytapoja esim. koulukiusaamistilanteissa.

      • pettynyt ex-vanhempi

        Mielestäni myös katsaus on myös hyvin totuudenmukainen. Voit kuitenkin olla varma, että steinerfaija kaljahöyryissään edes perehtymättä katsauksen sisältöön lyttää yliopiston erikoistutkijan esityksen hölynpölynä. Katsos kun kukaan steinerkoulua vastustava ei voi olla oikeassa... Me joilla on huonoja kokemuksia steinerkoulusta olemme kaikkein eniten väärässä... Uskontojen uhrit ovat myös väärässä, skeptikot ovat väärässä, evankelisluterilaiset ovat väärässä arvostellessaan steinerkoulua. Myös koulua vankkumattomasti kannattavat kristiyhteisöläiset ja antroposofit ovat väärässä, vaikka tietävät steinerkoulusta paljon enemmän kuin steinerfaija. Vain ja ainoastaan steinerfaija on oikeassa. Vaikka hänen kirjoituksestaan paistaa perehtymättömyys koko aatteeseen. Psykologiassa kai tämänkaltaisille henkilöille on olemassa tietyt diagnoosit...


      • steinerfaija.
        pettynyt ex-vanhempi kirjoitti:

        Mielestäni myös katsaus on myös hyvin totuudenmukainen. Voit kuitenkin olla varma, että steinerfaija kaljahöyryissään edes perehtymättä katsauksen sisältöön lyttää yliopiston erikoistutkijan esityksen hölynpölynä. Katsos kun kukaan steinerkoulua vastustava ei voi olla oikeassa... Me joilla on huonoja kokemuksia steinerkoulusta olemme kaikkein eniten väärässä... Uskontojen uhrit ovat myös väärässä, skeptikot ovat väärässä, evankelisluterilaiset ovat väärässä arvostellessaan steinerkoulua. Myös koulua vankkumattomasti kannattavat kristiyhteisöläiset ja antroposofit ovat väärässä, vaikka tietävät steinerkoulusta paljon enemmän kuin steinerfaija. Vain ja ainoastaan steinerfaija on oikeassa. Vaikka hänen kirjoituksestaan paistaa perehtymättömyys koko aatteeseen. Psykologiassa kai tämänkaltaisille henkilöille on olemassa tietyt diagnoosit...

        Vai oletko vaan steinerfaija-fani? Tämä on käsittääkseni steinerkoulu-keskustelupalsta, ei steinerfaija-keskustelupalsta...

        Olen toki otettu osoittamastasi huomiosta, mutta olisiko sinulla jotain itse aiheeseen sanottavaa?


      • palstasta
        steinerfaija. kirjoitti:

        Vai oletko vaan steinerfaija-fani? Tämä on käsittääkseni steinerkoulu-keskustelupalsta, ei steinerfaija-keskustelupalsta...

        Olen toki otettu osoittamastasi huomiosta, mutta olisiko sinulla jotain itse aiheeseen sanottavaa?

        steinerfaija -keskustelupalstan tuputtamalla, että ainoastaan omat mielipiteesi ovat oikeita. Lisäksi sinun pitää joka saakelin viestiin vaivautua vastaamaan, vaikka ei olisi mitään asiallista sanottavaakaan...


      • steinerfaija.
        palstasta kirjoitti:

        steinerfaija -keskustelupalstan tuputtamalla, että ainoastaan omat mielipiteesi ovat oikeita. Lisäksi sinun pitää joka saakelin viestiin vaivautua vastaamaan, vaikka ei olisi mitään asiallista sanottavaakaan...

        Jos sinusta keskustelupalstalle kirjoittaminen ja jopa nimimerkkiin kohdistuviin väitteisiin vastaaminen ei ole sallittua, niin ei välttämättä kannata ihan hirveästi ihmetellä jos teikäläistä hiukan potuttaa kun keskustelupalstalla käypi ;o)

        Sinulla taitaa olla vähän haastetta sen asian käsittämisessä, että jokainen keskustelija esittää _omia_ mielipiteitään. Miksi ihmeessä minä en sinun mielestäsi saisi esittää toisinaan eriäviä mielipiteitä ja miksi ihmeessä kuvittelisin omien mielipiteitteni olevan vääriä?

        Onko sinusta itsestäsi muuten asiallista tolkuttaa steinerfaija sitä ja steinerfaija tätä. Tuollainen henkilöpalvonta alkaa varmaan jo muitakin ärsyttää vaikka se minun egoani hiveleekin...

        Oletko jossain vaiheessa esittänyt jonkun muun mielipiteen kuin sen, että sinulla on viha/rakkaussuhde steinerfaijaan?


    • ........................

      Kyseessä on taas yksi helppo "esittely", joka pohjautuu osittain Hiltusen höpinöihin ja muuhun internetissä kiertävään roskaan. Luulisi tutkijan tutkivan(!) asioita itse kankean referoinnin sijaan.

      Yksi oleellinen jyvänen, tosin, mahtuu tuohon sepustukseen: "... kritiikkiä vastaan puhuu se, että steinerkouluista valmistuu jatkuvasti tasapainoisia ihmisiä (ote Kaijanahon nettipäiväkirjasta)".

      :-D

      • odotinkin

        Yliopiston erikoistutkijan esitelmä on samantien höpinää, kun se sisältää kritiikkiä steinerkoulua vastaan. Mikä tahansa muu vaihtoehtopedagogiikka todellakin vaikuttaa paljon mielekkäämmältä kuin antroposofiaan perustuva steinerilaisuus...

        http://www.skepsis.fi/lehti/2001/2001-3erva.html
        Tämä dosentti Ervastin Steiner -kirjoitus lytättiin myös tämän palstan vakio "kaljaveikkovanhempien" toimesta ilman, että sisältöä ja siinä esitettyjä väitteitä olisi vähimmässäkään määrin yritetty analysoida. Uskomatonta porukkaa nämä steinervanhemmat. :D


      • ........................
        odotinkin kirjoitti:

        Yliopiston erikoistutkijan esitelmä on samantien höpinää, kun se sisältää kritiikkiä steinerkoulua vastaan. Mikä tahansa muu vaihtoehtopedagogiikka todellakin vaikuttaa paljon mielekkäämmältä kuin antroposofiaan perustuva steinerilaisuus...

        http://www.skepsis.fi/lehti/2001/2001-3erva.html
        Tämä dosentti Ervastin Steiner -kirjoitus lytättiin myös tämän palstan vakio "kaljaveikkovanhempien" toimesta ilman, että sisältöä ja siinä esitettyjä väitteitä olisi vähimmässäkään määrin yritetty analysoida. Uskomatonta porukkaa nämä steinervanhemmat. :D

        Yliopiston erikoistutkija on vain ihminen, eikä tekstissään analyyttinen sellainen. :-)
        Hauskaa että olet löytänyt jumalasi. :-D


      • ........................
        ........................ kirjoitti:

        Yliopiston erikoistutkija on vain ihminen, eikä tekstissään analyyttinen sellainen. :-)
        Hauskaa että olet löytänyt jumalasi. :-D

        opiskelijalle oli tuo pdf, ei siis millään lailla analysoitua faktaa, kuten lukija helposti siitä voi päätellä . :-)


    • Mutta lueskelinpa silti. On totta, ettei steinerpedagogiikkaa kannata käsitellä erillään antroposofiasta. Steinerhan kuitenkin pohjasi pedagogiikkansa sillä käsitykselle, joka hänellä antroposofiansa kautta ihmisestä oli.

      Turusern ja Enqvistin toteamukset diassa 58 ovat myös mielestäni perusteltuja. Luonnollisesti antroposofinen maailmankuva on välittynyt steinerkoulun opetussuunnitelmaan, onhan koko pedagogian taustalla antiikin hyvyyden, totuuden ja kauneuden lisäksi myös antroposofinen ihmiskäsitys, jonka mukaan ihminen ei ole pelkkä elintoimintojensa summa.

      Viimeisessä diassa (59) mennään mielestäni hiukan hakoteille kun sanotaan "Opintosuunnitelmassa painotetaan antroposofisen ihmistiedon ja antroposofisen elämänkatsomuksen tärkeyttä kaikessa kasvatustoiminnassa." Lukemani steinerkoulun opintosuunnitelmat eivät ole moisia painotuksia sisältäneet.
      En löytänyt muita kuin tämän, mutta kiinnostuneet voivat pyytää lähimmästä koulusta heidän versionsa. Jokaisella koululla on sellainen oltava.

      On toki mahdollista, että on sellaisiakin steinerkouluja, joiden opetussuunnitelma on läpeensä antroposofinen ja joiden opettajakunnalta vaaditaan tiukan hengentieteellinen tausta. Sellainen koulu tuskin kuitenkaan opetuslupaa saisi ja olisi tyystin antroposofivanhempien ylläpitämä, koska valtio ei sellaista "opinahjoa" tukisi, eikä sen tietysti pidäkään.

      Yhteen summattuna sanoisin, että Kemppisen lyhyt alustus länsimaiseen reformipedagogiikkaan ja sen historian hahmoihin on mielenkiintoinen. Erityisesti hänen valitsemansa "elämän kolhimat koulu-uudistajat" alaotsikko on jännä tulokulma.

      Mielenkiintoista on myös se, ettei hän kerro mitään Steinerin elämänvaiheista. Ilmeisesti Steiner ei ollut riittävästi "elämän kolhima" ;o) Tosin jätti hän myös Maria Montessorin vaikeudet, kuten salatun aviottoman lapsen ja pettymykset rakkauselämässä, käsittelemättä (joo, katsoin sen minisarjan telkkarista ;o)

      Mukava kuitenkin nähdä, että Steiner on saanut tässäkin kirjoitelmassa näkyvän osan, joka hänelle luonnollisesti yhtenä länsimaisen koululaitoksen uudistajana kuuluukin.

      Mukava olisi tietysti, jos näkisi puhtaasti pedagogiaan keskittyvää tutkimusta. Onhan ne selvänäköisyydet ja muu hihhulointi vähän noloa. Mutta kuten alussa taisin skrivata, ei antroposofiaa voi steinerpedagogiasta puhuessa tyystin sivuuttaakaan.

      -SF

      • loistavaa

        "Onhan ne selvänäköisyydet ja muu hihhulointi vähän noloa. Mutta kuten alussa taisin skrivata, ei antroposofiaa voi steinerpedagogiasta puhuessa tyystin sivuuttaakaan."

        Tämä muistetaan! Kohta olet kuitenkin taas väittämässä, ettei antroposofia ja steinerkoulu mitenkään liity toisiinsa... Sen sijaan, että vain lukematta tyrmäisit tällekin sivulle laitetut linkit, saatat ne lukemalla saada syventävää tietoa lastesi koulusta. Antroposofia ja steinerkoulu liittyvät hyvin olennaisesti toisiinsa. Tarkemmin ottaen steinerkoulu on yksi antroposofian sovellus. Jatka tutustumista antroposofiseen ja steinerpedagogiseen kirjallisuuteen, niin kyllä se punainen lanka sieltä aukeaa sielunvaelluksineen, kaksine Jeesuksineen ja luonnonhenkineen. Pikkuhiljaa valkenee myös miksi asiat opetetaan missäkin järjestyksessä steinerkoulussa ja mihin mitä lapsen näkymättömistä ruumiista milläkin sadulla ja tarinalla puhutellaan.. ;D


      • opetussuunnitelmaan

        Sivu 8 suora lainaus:

        Steinerpedagogiikan taustalla on kokonaisvaltainen (holistinen) ihmiskäsitys, joka perustuu Rudolf Steinerin tutkimuksiin ja antroposofiseen hengentieteeseen.

        Tämä lause pitää sisällään kaikkein olennaisimman...


      • loistavaa kirjoitti:

        "Onhan ne selvänäköisyydet ja muu hihhulointi vähän noloa. Mutta kuten alussa taisin skrivata, ei antroposofiaa voi steinerpedagogiasta puhuessa tyystin sivuuttaakaan."

        Tämä muistetaan! Kohta olet kuitenkin taas väittämässä, ettei antroposofia ja steinerkoulu mitenkään liity toisiinsa... Sen sijaan, että vain lukematta tyrmäisit tällekin sivulle laitetut linkit, saatat ne lukemalla saada syventävää tietoa lastesi koulusta. Antroposofia ja steinerkoulu liittyvät hyvin olennaisesti toisiinsa. Tarkemmin ottaen steinerkoulu on yksi antroposofian sovellus. Jatka tutustumista antroposofiseen ja steinerpedagogiseen kirjallisuuteen, niin kyllä se punainen lanka sieltä aukeaa sielunvaelluksineen, kaksine Jeesuksineen ja luonnonhenkineen. Pikkuhiljaa valkenee myös miksi asiat opetetaan missäkin järjestyksessä steinerkoulussa ja mihin mitä lapsen näkymättömistä ruumiista milläkin sadulla ja tarinalla puhutellaan.. ;D

        Ei perehtyminen tarkoita sitä, että hyväksyy kaiken, mihin perehtyy. Sinulle se on varmaan vähän hankala hyväksyä, mutta ateistille kaikki sadut ja tarinat ovat samanarvoisia. Ja koska lapsella ei ole näkymätöntä ruumista ja koska vanhan testamentin tarinatkin ovat samalla linjalla näitten muitten satujen kanssa, ei tunnu missään vaikka tarinoijalle olisi kuinka merityksellistä. Ne on kaikki vaan tarinoita ja hassuja rituaaleja.

        Rude uskoi niin vahvasti omaan antoiluunsa, että oli sitä mieltä, että kyllä se antroilu alkaa luonnostaan, jos siitä ei puhuta ja tehdään näitä huuhaajuttuja, jotka "avaavat uusia tasoja" Hän tuli samalla tahattomasti luoneeksi sellaisen koulun, jossa ateistinen lapsi saa olla ihan rauhassa ;o) Niitä tasoja kun ei ole, niin ei ne siitä juurikaan aukea, jos ei ruveta höpötyksillä lapsen päätä sotkemaan ja sitähän ei steinerpedagogiikka salli, eikä antroposofia. Ihmisen pitää itse löytää nämä ihmeelliset juubat. Siinä juuri on se juttu mulle - oli opettaja kuinka antro tahansa, lapselle kaikki on vaan tarinaa, laulua ja leikkiä. Ei mukulat Nukku-Mattiakaan tai Nalle Puhia todellisina pidä... Steinerin salainen suunnitelma on siis mennyt mönkään ;o)

        Minä pidän tässä spedalogiassa siitä, että asioita tehdään itse ja lapsi otetaan huomioon yksilönä. Ja ennen kaikkea vanhemmat ovat mukana koulun toiminnassa ja tunnen kaikkien lasteni luokkatoverit ja vanhemmat.


        Yksi asia minua ihmetyttää kyllä suurimman osan steinerkoulun vastustajien jutuissa, nimittäin hirvittävä haloo Mikael-juhlasta. Mikä siitä tekee niin karmean? Olen ollut monessa Mikael juhlassa mukana ja minusta se on hieno kuvainnollinen kertomus rohkeudesta ja heikomman puolustamisesta. Mikä on se piilotettu salatieteellinen juttu, jota minä en tajua?


      • opetussuunnitelmaan kirjoitti:

        Sivu 8 suora lainaus:

        Steinerpedagogiikan taustalla on kokonaisvaltainen (holistinen) ihmiskäsitys, joka perustuu Rudolf Steinerin tutkimuksiin ja antroposofiseen hengentieteeseen.

        Tämä lause pitää sisällään kaikkein olennaisimman...

        Ja sehän jatkuu näin:
        "Antroposofia on ”tietoisuutta ihmisyydestä” eli sellaista tutkimista ja pohdintaa ihmisen kehityksestä ja ulottuvuuksista (fyysinen, sosiaalinen, psyykkinen ja henkinen), jonka avulla ihminen voi entistä paremmin tiedostaa oman paikkansa maailmassa.

        Kasvattamalla koko ihmistä steinerkoulu toteuttaa klassisia kasvatusihanteita: pyrkimystä tiedossa totuuteen, tunteessa kauneuteen ja teoissa hyvyyteen. Opetus lähtee siitä ajatuksesta, että ihmisen moraali, luovuus ja viisaus eivät kehity ulkoisten määritelmien ohjaamina, vaan sisäisen runsauden lähteistä."

        Ei tuo minusta niin kauhealta kuullosta ;o)


      • kaamok
        loistavaa kirjoitti:

        "Onhan ne selvänäköisyydet ja muu hihhulointi vähän noloa. Mutta kuten alussa taisin skrivata, ei antroposofiaa voi steinerpedagogiasta puhuessa tyystin sivuuttaakaan."

        Tämä muistetaan! Kohta olet kuitenkin taas väittämässä, ettei antroposofia ja steinerkoulu mitenkään liity toisiinsa... Sen sijaan, että vain lukematta tyrmäisit tällekin sivulle laitetut linkit, saatat ne lukemalla saada syventävää tietoa lastesi koulusta. Antroposofia ja steinerkoulu liittyvät hyvin olennaisesti toisiinsa. Tarkemmin ottaen steinerkoulu on yksi antroposofian sovellus. Jatka tutustumista antroposofiseen ja steinerpedagogiseen kirjallisuuteen, niin kyllä se punainen lanka sieltä aukeaa sielunvaelluksineen, kaksine Jeesuksineen ja luonnonhenkineen. Pikkuhiljaa valkenee myös miksi asiat opetetaan missäkin järjestyksessä steinerkoulussa ja mihin mitä lapsen näkymättömistä ruumiista milläkin sadulla ja tarinalla puhutellaan.. ;D

        Uskon että peruskoulussakin lapsi otetaan huomioon juuri yksilönä.
        Mitä tämä sitten syvällisemmin tarkoittaa on monimutkainen juttu.

        Tunteissa kauneus - kuulostaa aika maalailevalta, epätodelliselta.
        Niin moni asia tuntuu paperilla hyvältä, mutta kuinka nämä sitten todellisuudessa toteutuvat on suuri kysymys.

        Pystyvätkö ne ollenkaan toteutumaan opettajien ammattitaidon puuttuessa nykyelämän haasteellisissa kasvatus ja opetustehtävissä?

        Steinerlaisuus on juuri tuota kauneuden maalailua joka suuntaan.
        Sääliksi käy niitä jotak uskovat näiden lurituksien olevan totta.

        Käytäntö on osoittanut että steinerkouluissa tapahtuu paljon epäilyttäviä asioita.


    • tuulettaja

      Tämä linkkisi oli ilmeisesti esitys joka oli tarkoitettu opiskelijoille pohdinnan pohjaksi, kenties vähän provosoimaan ja herättelemäänkin heitä. Jokaisesta kasvatusnäkemyksestä esitettiin kritiikkiä, Steinerista toki eniten, toisaalta kärkevin kritiikki perustui paljon Hiltusen ajatuksille. Tuntematta tätä Hiltusta lähemmin voi aistia jonkinlaisen henkilökohtaisen kaunan Steinerkoulua kohtaan Tällainen henkilökohtainen vaino tekee kritiikistä aina vähän arveluttavaa, mutta varmasti Hiltusella on arvokkaitakin näkökohtia Steinerkoulun kehittämiseksi.
      Lapseni on Steinerkoulussa ja vanhempi lapsi on jo sieltä siirtynyt lukioon. En ole vähimmässäkään määrin antroposofi mutta silti Steinerkoulun käytännön sovellus on mielestäni toiminut hyvin. Jokaisen kasvattajan arvot, ajatukset, tunteet, elämänkokemukset, elämäntilanne jne, jne, jne vaikuttavat hänen käsityksiinsä lapsesta, oppimisesta ja elämästä ylipäätänsä.Näin otamme aina riskin kun uskomme lapsemme mille tahansa kasvaattajalle päiväkodissa, kerhossa, urheiluseurassa tai missä tahansa koulussa. Altistamme lapsemme vuorovaikutuskokemuksille joita vanhempina emme voi hallita. Steinerkoulussa, samin kuin missä tahansa koulussa yhteisö toimii "valvojana" sille ettei ylilyöntejä tapahdu ja asiat hoidetaan ammatillisesti. Siis summa summarum; meille Steiner on sopinut, toisille ei ollenkaan, opettaja ja hänen ammatillisuutensa, persoonansa ja elämänkokemuksensa on tärkeimmässä osassa kasvatustapahtumassa. Hyvä oppiminen ja kasvaminen voi toteutua missä vain!

      • yleensä pienempi,

        kuin steinerkoulussa. Edelleenkin totean, että on hirveä kohtalo joutua sellaisen opettajan luokalle kahdeksaksi vuodeksi, jota "ei aiemmin ole jääty kaipaamaan".


      • tuulettaja
        yleensä pienempi, kirjoitti:

        kuin steinerkoulussa. Edelleenkin totean, että on hirveä kohtalo joutua sellaisen opettajan luokalle kahdeksaksi vuodeksi, jota "ei aiemmin ole jääty kaipaamaan".

        ...on hyvin vaikea keskustella jos asiasta tietää sen, että "opettajaa ei aiemmin ole jääty kaipaamaan". Yleisesti ottaen rohkaisen kaikkia vanhempia ottamaan vastuuta lapsistaan niin, että jos huomaa, että tarvetta keskustelulle esim. koulun suhteen on, niin ottaisi asian esiin aikuisten asianosaisten kesken. Lapsi ansaitsee sen, että aikuiset puuttuvat hänen elämäänsä ilman että lapsen itsensä tarvitsee kantaa vastuuta. Mielestäni on hienoa, että meidän lapsiemme opettajat ovat aina pyytäneet kunnioitusta opettajantyötänsä kohtaan; jos kritiikinaihetta ilmenee , se keskustellaan aikuisten kesken. Lapsen ei tarvitse kokea ristiriitaa. Mielestäni on myös hienoa, että opettajat eivät vaiihdu vuosittain. Parhaimmillaan lapsi saa tärkeän ihmissuhteen opettajasta. Ja edelleen, jos opettaja toiimii tavalla, jota vanhempi ei hyväksy, asiasta voi keskustella aikuisten kesken...


      • asia onkin tullut
        tuulettaja kirjoitti:

        ...on hyvin vaikea keskustella jos asiasta tietää sen, että "opettajaa ei aiemmin ole jääty kaipaamaan". Yleisesti ottaen rohkaisen kaikkia vanhempia ottamaan vastuuta lapsistaan niin, että jos huomaa, että tarvetta keskustelulle esim. koulun suhteen on, niin ottaisi asian esiin aikuisten asianosaisten kesken. Lapsi ansaitsee sen, että aikuiset puuttuvat hänen elämäänsä ilman että lapsen itsensä tarvitsee kantaa vastuuta. Mielestäni on hienoa, että meidän lapsiemme opettajat ovat aina pyytäneet kunnioitusta opettajantyötänsä kohtaan; jos kritiikinaihetta ilmenee , se keskustellaan aikuisten kesken. Lapsen ei tarvitse kokea ristiriitaa. Mielestäni on myös hienoa, että opettajat eivät vaiihdu vuosittain. Parhaimmillaan lapsi saa tärkeän ihmissuhteen opettajasta. Ja edelleen, jos opettaja toiimii tavalla, jota vanhempi ei hyväksy, asiasta voi keskustella aikuisten kesken...

        tietoisuuteeni juuri aikuisten kautta. Ja pakko kertoa, että muiden, kuin vanhempien. Vedä siitä johtopäätöksesi! Lapsethan ovat puolustuskyvyttömiä.


      • En ole varma,
        asia onkin tullut kirjoitti:

        tietoisuuteeni juuri aikuisten kautta. Ja pakko kertoa, että muiden, kuin vanhempien. Vedä siitä johtopäätöksesi! Lapsethan ovat puolustuskyvyttömiä.

        kertooko "ei jääty kaipaamaan" yksittäisistä opettajista vaiko yhteisöstä jotakin. Mieti sitä!


      • kaltaisissa melko
        En ole varma, kirjoitti:

        kertooko "ei jääty kaipaamaan" yksittäisistä opettajista vaiko yhteisöstä jotakin. Mieti sitä!

        suljetuissa yhteisöissä joudutaan salaamaan aika monia keskinäisiä ristiriitoja. Pitää puhua kuiskaamalla ja esittää hymyilevää pedagogia / muuta toimijaa. Tällainen "hyssyttely" estää avoimuuden ja kaikenlaisten ihmisten mahdollisuuden tulla toiminnan piiriin. Joukossa on satunnaisia "guruja" (vanhempia tai opettajia esim.), jotka määrittelevät kuka on tarpeeksi hyvä ihminen tulemaan toimintaan mukaan. Liekö tämä peräisin Steinerin rotuopista?


      • steinerfaija.
        kaltaisissa melko kirjoitti:

        suljetuissa yhteisöissä joudutaan salaamaan aika monia keskinäisiä ristiriitoja. Pitää puhua kuiskaamalla ja esittää hymyilevää pedagogia / muuta toimijaa. Tällainen "hyssyttely" estää avoimuuden ja kaikenlaisten ihmisten mahdollisuuden tulla toiminnan piiriin. Joukossa on satunnaisia "guruja" (vanhempia tai opettajia esim.), jotka määrittelevät kuka on tarpeeksi hyvä ihminen tulemaan toimintaan mukaan. Liekö tämä peräisin Steinerin rotuopista?

        Steinerkoulua monesti syytetään sisäänpäinkääntyneisyydestä ja salailusta. Se on osaltaan tottakin, monestakin syystä. Joissain tapauksissa ei oikein tiedetä, mikä kaikki on salassapitovelvollisuuden alaista ja vedotaan siihen varmuuden vuoksi. Osaltaan sisäpiiriläisyys johtuu siitä, että yleensä, kun steinerkoulu esm. esiintyy mediassa, syntyy melko agressiivinen vastaisku, eikä varmaan yksikäään steinerkoulu sellaista halua, pysytään mieluummin hiljaa, ettei tule paskaa silmille. Tämä nyt on onneksi muuttumassa ja ainakin suuremmat steinerkoulut pyrkivtä olemaan enemmän esillä myös mediassa. Sehän hyödyttää kouluja suoraan, koska ennakkoluulot karisevat ja kiinnostus lisääntyy ja sitä kautta oppilasmäärä ;o)

        Sitten on sellainen teoria, jota varmaan ex-steiner ja muut eivät hevillä allekirjoita. Eli salaperäistä hengentiedettä ei kenties esiinny steinerkoulun julkisessa tiedottamisessa, koska sitä ei esiinny steinerkoulun käytännön toiminnassakaan ;o)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1649
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1421
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1119
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1081
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      981
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 5
      955
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      942
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    Aihe