Isän

vastuuttomuus

Vähän historiaa:
tyttö piti saada naimisiin, piti hakea ihan presidentin lupa, koska oli alaikäinen.
Vietettiin häät.
Sitten se alkoi, holtiton lisääntyminen.
Joka vuosi pukkaa vauvaa.
Tytöstä on tullut nainen, on vielä reilusti alle 30 v.
Ei ole käynyt päivääkään koulua peruskoulun jälkeen, koska hänestä tuli jo lapsena äiti.
Isä on opiskellut monta ammattia.
Toimi yrittäjänäkin jonkun aikaa, tehden työtä noin 11 tuntia päivässä, eli sysäsi koko vastuun lapsista, kodista ja perheestä tälle naiselle.

Nykytilanne:
Kuusi lasta, seitsemäs tulossa. Pieni talo, jossa asuvat.

Mitä tekee isä?
Isä lähtee 200 km:n päähän perheestä OPISKELEMAAN! viettää viikot opiskelupaikkakunnalla...

Jättää siis naisen ja lapset täysin oman onnensa nojaan.
Naisen pitää huolehtia yksin lapsista,
talosta,
kaupassa käymisestä,
laskuista,
ruuan laitosta,
pyykeistä,
lasten sairastamisesta,
harrastuksista
ja sitten hänen pitäisi pystyä itse vielä elämään tämän kaaoksen keskellä! Ja on vielä se uusi vauvakin ilmoittanut tulostaan

nainen on kotiäiti.
Millä hän maksaa ja huolehtii esim ruuan hankinnasta tuolle laumalle?

Isä lähtee noin vaan kauas pois.
ehkäpä se kotielämä/perhe alkoi ahdistaa, ehkä oma vaimo ei enää kiinnosta, ehkä oma nuoruus jäi myös isältä elämättä.
En voi muuta sanoa, kun TÖRKEÄÄ!

18

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omin silmin nähtyä

      Tuon lisäksi vielä isukki elää poikamieselämää, kaahailee uudella moottoripyörällä, harrastaa kaikkea mukavaa, omistaa kalliin kameran, jota esittelee ylpeänä jne. Millä rahalla opiskelija ostaa tuollaista? No lapsilisillä. Lapset kulkevat resuisissa kirpparivaatteissa ja linttaan painuneissa kengissä.

      Ihmettelee, kuinka äiti selviää kaikesta ilman autoa ja apua.

      • mitenkään..

        ellei ole joku superäiti ja huippuorganisoija. Ajattelisin, että kun on kuusi lasta, niin vanhin olisi jo eskarissa, se helpottaa hiukan.. Jos äiti asuu keskustassa tai alueella, jossa on palvelut lähellä, ilman autoa pärjää kyllä.

        Mutta kuinka nuori äiti pärjää kuuden lapsen kanssa raskaana ollessaan..? Itse yritän olla kahden kanssa ja kolmas tulossa, ja isä pakenee vastuuta, niin ottaa jo sekin tiukille. Itse olen miettinyt etukäteen vaihtoehtoja, koska olen sairastanut masennusta useasti ja pelkään, että nyt se uusiutuu. Raskaana ollessa väsyttää ja olo on inhottava, närästää, turvottaa jne.. Lapset ovat hankalassa iässä, stressi nousee. Jos huomaan tai joku ulkopuolinen huomaa minussa masennuksen/uupumuksen oireita, otan ensimmäisenä yhteyden sosiaaklitoimistoon. Sosiaalitätejä on turha pelätä! jos haet asiallisesti apua väsymykseen tai lasten kanssa pärjäämiseen, sitä kyllä saa! Minulla on käynyt n. vuoden verran perhetyöntekijä, kävi aluksi pari kertaa viikossa kotona ja sain nukkua pari tuntia tai käydä yksin kaupassa tai ihan mitä vaan halusin = omaa aikaa. Mies oli töissä pitkiä aikoja (reissuhommia), joten ei hänestäkään ollut apua. Käynnit vähenivät tarpeen mukaan, ja sitten pärjäsinkin jo omillani. Kun perhetyöntekijä ei enää käynyt, kaupunki maksoi minulle MLL:n lastenhoitajan kerran viikkoon kahdeksi tunniksi. Sain siis tarvitsemani avun ja enemmänkin. Sain perhett:ltä hyviä vinkkejä arjessa pärjäämiseen ja jaksamiseen ja juttuseuraa.
        Jos tarvitsen nyt apua, saan sitä varmasti helpommin, kun sos.viranomaiset tietävät jo asiani ja minkälaista tukea tarvitsen.

        Tälle naiselle ehdottaisin käyntiä sosiaalitoimistossa. He EIVÄT ota lapsia huostaan, eivätkä tule kyttäämään kuinka nainen pärjää vaan tukevat ja auttavat vaikeassa tilanteessa. Onko naisella lasten isovanhempia tai muita sukulaisa tai kavereita lähellä, saisiko heistä kasattua tukiverkostoa? Rahallisissa asioissa auttaa sos.toimi ja myös seurakunnilta kannattaa kysyä diakoniapuolelta apua, jos on tiukkaa. Kannattaisiko lapset pistää osaksi päivää hoitoon, jos se auttaisi äitiä jaksamaan? Pienituloiselle ei maksa mitään. Jos isä on noin vastuuton ja rellestää lapsilisät, ja jos suhde on huono, niin ihan reilusti ero vaan vireille! Huoltajuus äidille jolloin mies saa rellestää omat tulonsa kuin haluaa, mutta ei pääse lasten rahoihin käsiksi. Äiti saa elatusmaksut KELAlta, koska isällä tuskin on varaa maksaa, yh-korotukset lapsilisiin, asumistuen, kyllä hän rahallisesti pärjäisi paremmin yksin. Jos suhde on hyvä ja rakkautta on, silloin perhepalaveria pystyyn ja mies sos.toim. mukaan neuvottelemaan tilanteesta, jos hän jättää perheensä viikoiksi yksin. Tukea äiti varmasti tarvitsee, ja sitä kyllä löytää, jos on vaan voimia lähteä etsimään, esim. seurakunnillakin on monissa paikoissa selaisia kerhoja, joihin voi hiukan isommat lapset jättää vähäksi aikaa, pääsee itse kaupoille yms. MLL:n hoitajat eivät ole niin kalliita kuin vaikuttaa, ja niitäkin löytyy ihan kohtalaisesti. kaupungilta saa apua, jos tarvitsee, eikä heitä kannata pelätä. Naapuristakin saataa löytyä ihana mummo, jolla ei ole lapsenlapsia ja mielellään katsoisi lapsia vähän aikaa. Ei pidä vajota epätoivoon, vaan olla aktiivinen itsensä auttamisessa! Pirteä äiti on paljon parempi lapsillee, kuin sellainen joka hampaat irvessä sinnittelee päivästä toiseen.


      • veisi lapsia
        mitenkään.. kirjoitti:

        ellei ole joku superäiti ja huippuorganisoija. Ajattelisin, että kun on kuusi lasta, niin vanhin olisi jo eskarissa, se helpottaa hiukan.. Jos äiti asuu keskustassa tai alueella, jossa on palvelut lähellä, ilman autoa pärjää kyllä.

        Mutta kuinka nuori äiti pärjää kuuden lapsen kanssa raskaana ollessaan..? Itse yritän olla kahden kanssa ja kolmas tulossa, ja isä pakenee vastuuta, niin ottaa jo sekin tiukille. Itse olen miettinyt etukäteen vaihtoehtoja, koska olen sairastanut masennusta useasti ja pelkään, että nyt se uusiutuu. Raskaana ollessa väsyttää ja olo on inhottava, närästää, turvottaa jne.. Lapset ovat hankalassa iässä, stressi nousee. Jos huomaan tai joku ulkopuolinen huomaa minussa masennuksen/uupumuksen oireita, otan ensimmäisenä yhteyden sosiaaklitoimistoon. Sosiaalitätejä on turha pelätä! jos haet asiallisesti apua väsymykseen tai lasten kanssa pärjäämiseen, sitä kyllä saa! Minulla on käynyt n. vuoden verran perhetyöntekijä, kävi aluksi pari kertaa viikossa kotona ja sain nukkua pari tuntia tai käydä yksin kaupassa tai ihan mitä vaan halusin = omaa aikaa. Mies oli töissä pitkiä aikoja (reissuhommia), joten ei hänestäkään ollut apua. Käynnit vähenivät tarpeen mukaan, ja sitten pärjäsinkin jo omillani. Kun perhetyöntekijä ei enää käynyt, kaupunki maksoi minulle MLL:n lastenhoitajan kerran viikkoon kahdeksi tunniksi. Sain siis tarvitsemani avun ja enemmänkin. Sain perhett:ltä hyviä vinkkejä arjessa pärjäämiseen ja jaksamiseen ja juttuseuraa.
        Jos tarvitsen nyt apua, saan sitä varmasti helpommin, kun sos.viranomaiset tietävät jo asiani ja minkälaista tukea tarvitsen.

        Tälle naiselle ehdottaisin käyntiä sosiaalitoimistossa. He EIVÄT ota lapsia huostaan, eivätkä tule kyttäämään kuinka nainen pärjää vaan tukevat ja auttavat vaikeassa tilanteessa. Onko naisella lasten isovanhempia tai muita sukulaisa tai kavereita lähellä, saisiko heistä kasattua tukiverkostoa? Rahallisissa asioissa auttaa sos.toimi ja myös seurakunnilta kannattaa kysyä diakoniapuolelta apua, jos on tiukkaa. Kannattaisiko lapset pistää osaksi päivää hoitoon, jos se auttaisi äitiä jaksamaan? Pienituloiselle ei maksa mitään. Jos isä on noin vastuuton ja rellestää lapsilisät, ja jos suhde on huono, niin ihan reilusti ero vaan vireille! Huoltajuus äidille jolloin mies saa rellestää omat tulonsa kuin haluaa, mutta ei pääse lasten rahoihin käsiksi. Äiti saa elatusmaksut KELAlta, koska isällä tuskin on varaa maksaa, yh-korotukset lapsilisiin, asumistuen, kyllä hän rahallisesti pärjäisi paremmin yksin. Jos suhde on hyvä ja rakkautta on, silloin perhepalaveria pystyyn ja mies sos.toim. mukaan neuvottelemaan tilanteesta, jos hän jättää perheensä viikoiksi yksin. Tukea äiti varmasti tarvitsee, ja sitä kyllä löytää, jos on vaan voimia lähteä etsimään, esim. seurakunnillakin on monissa paikoissa selaisia kerhoja, joihin voi hiukan isommat lapset jättää vähäksi aikaa, pääsee itse kaupoille yms. MLL:n hoitajat eivät ole niin kalliita kuin vaikuttaa, ja niitäkin löytyy ihan kohtalaisesti. kaupungilta saa apua, jos tarvitsee, eikä heitä kannata pelätä. Naapuristakin saataa löytyä ihana mummo, jolla ei ole lapsenlapsia ja mielellään katsoisi lapsia vähän aikaa. Ei pidä vajota epätoivoon, vaan olla aktiivinen itsensä auttamisessa! Pirteä äiti on paljon parempi lapsillee, kuin sellainen joka hampaat irvessä sinnittelee päivästä toiseen.

        hoitoon? Auto on rikki, päiväkotiin yli 20 km matka.
        Tilanne tuntuu ihan kauhistuttavalta näin sivusta seuraten.
        Lääkäri on kieltänyt lapsenteon, äiti on niin lopussa.
        Mie ilmeisesti lähtee etsimään uutta, hedelmällistä naista, kun pitää niin kauas lähteä "opiskelemaan"


      • Esimerkiksi
        mitenkään.. kirjoitti:

        ellei ole joku superäiti ja huippuorganisoija. Ajattelisin, että kun on kuusi lasta, niin vanhin olisi jo eskarissa, se helpottaa hiukan.. Jos äiti asuu keskustassa tai alueella, jossa on palvelut lähellä, ilman autoa pärjää kyllä.

        Mutta kuinka nuori äiti pärjää kuuden lapsen kanssa raskaana ollessaan..? Itse yritän olla kahden kanssa ja kolmas tulossa, ja isä pakenee vastuuta, niin ottaa jo sekin tiukille. Itse olen miettinyt etukäteen vaihtoehtoja, koska olen sairastanut masennusta useasti ja pelkään, että nyt se uusiutuu. Raskaana ollessa väsyttää ja olo on inhottava, närästää, turvottaa jne.. Lapset ovat hankalassa iässä, stressi nousee. Jos huomaan tai joku ulkopuolinen huomaa minussa masennuksen/uupumuksen oireita, otan ensimmäisenä yhteyden sosiaaklitoimistoon. Sosiaalitätejä on turha pelätä! jos haet asiallisesti apua väsymykseen tai lasten kanssa pärjäämiseen, sitä kyllä saa! Minulla on käynyt n. vuoden verran perhetyöntekijä, kävi aluksi pari kertaa viikossa kotona ja sain nukkua pari tuntia tai käydä yksin kaupassa tai ihan mitä vaan halusin = omaa aikaa. Mies oli töissä pitkiä aikoja (reissuhommia), joten ei hänestäkään ollut apua. Käynnit vähenivät tarpeen mukaan, ja sitten pärjäsinkin jo omillani. Kun perhetyöntekijä ei enää käynyt, kaupunki maksoi minulle MLL:n lastenhoitajan kerran viikkoon kahdeksi tunniksi. Sain siis tarvitsemani avun ja enemmänkin. Sain perhett:ltä hyviä vinkkejä arjessa pärjäämiseen ja jaksamiseen ja juttuseuraa.
        Jos tarvitsen nyt apua, saan sitä varmasti helpommin, kun sos.viranomaiset tietävät jo asiani ja minkälaista tukea tarvitsen.

        Tälle naiselle ehdottaisin käyntiä sosiaalitoimistossa. He EIVÄT ota lapsia huostaan, eivätkä tule kyttäämään kuinka nainen pärjää vaan tukevat ja auttavat vaikeassa tilanteessa. Onko naisella lasten isovanhempia tai muita sukulaisa tai kavereita lähellä, saisiko heistä kasattua tukiverkostoa? Rahallisissa asioissa auttaa sos.toimi ja myös seurakunnilta kannattaa kysyä diakoniapuolelta apua, jos on tiukkaa. Kannattaisiko lapset pistää osaksi päivää hoitoon, jos se auttaisi äitiä jaksamaan? Pienituloiselle ei maksa mitään. Jos isä on noin vastuuton ja rellestää lapsilisät, ja jos suhde on huono, niin ihan reilusti ero vaan vireille! Huoltajuus äidille jolloin mies saa rellestää omat tulonsa kuin haluaa, mutta ei pääse lasten rahoihin käsiksi. Äiti saa elatusmaksut KELAlta, koska isällä tuskin on varaa maksaa, yh-korotukset lapsilisiin, asumistuen, kyllä hän rahallisesti pärjäisi paremmin yksin. Jos suhde on hyvä ja rakkautta on, silloin perhepalaveria pystyyn ja mies sos.toim. mukaan neuvottelemaan tilanteesta, jos hän jättää perheensä viikoiksi yksin. Tukea äiti varmasti tarvitsee, ja sitä kyllä löytää, jos on vaan voimia lähteä etsimään, esim. seurakunnillakin on monissa paikoissa selaisia kerhoja, joihin voi hiukan isommat lapset jättää vähäksi aikaa, pääsee itse kaupoille yms. MLL:n hoitajat eivät ole niin kalliita kuin vaikuttaa, ja niitäkin löytyy ihan kohtalaisesti. kaupungilta saa apua, jos tarvitsee, eikä heitä kannata pelätä. Naapuristakin saataa löytyä ihana mummo, jolla ei ole lapsenlapsia ja mielellään katsoisi lapsia vähän aikaa. Ei pidä vajota epätoivoon, vaan olla aktiivinen itsensä auttamisessa! Pirteä äiti on paljon parempi lapsillee, kuin sellainen joka hampaat irvessä sinnittelee päivästä toiseen.

        Tuo ikäjuttu. Jos sai ensimmäisen lapsensa alaikäisenä niin johan se nyt hemmetissä on enemmän kuin 6-vuotias 12 vuoden päästä?! Muutenkin epäilyttää tämä tarina. Taitaa olla naapurin "tietävyyttä" koko homma.


      • kuusi!!!
        Esimerkiksi kirjoitti:

        Tuo ikäjuttu. Jos sai ensimmäisen lapsensa alaikäisenä niin johan se nyt hemmetissä on enemmän kuin 6-vuotias 12 vuoden päästä?! Muutenkin epäilyttää tämä tarina. Taitaa olla naapurin "tietävyyttä" koko homma.

        Ja heistä vanhin on koulussa.
        Ja tämä tarina on tosi, mikä siinä mielestäsi vaikuttaa siltä, ettei olisi?


    • elämäntilanteessa ko. nainen yhä "hankkii" lisää lapsia.
      Miten hän sen itse motivoi? Kokeeko vaikeaksi vai antoisaksi?

      • vaihtoehtoja

        uskonto kieltää ehkäisyn.
        Hän on aivan loppu, henkisesti sekä fyysisesti.
        Jotenkin harmittaa pirun paljon.
        Hän on sukulaiseni enkä voi tehdä asialle mitään.
        Hän on vankina omassa kehossaan ja tilanteessaan.
        Kukaan ei voi tehdä mitään.
        Eniten ihmetyttää, että tällainen on ihan jees vielä nyky-suomessa.
        Kukaan ei voi puuttua, vaikka kaikki näkee, että asiat ovat enemmän kuin pielessä.


      • ....
        vaihtoehtoja kirjoitti:

        uskonto kieltää ehkäisyn.
        Hän on aivan loppu, henkisesti sekä fyysisesti.
        Jotenkin harmittaa pirun paljon.
        Hän on sukulaiseni enkä voi tehdä asialle mitään.
        Hän on vankina omassa kehossaan ja tilanteessaan.
        Kukaan ei voi tehdä mitään.
        Eniten ihmetyttää, että tällainen on ihan jees vielä nyky-suomessa.
        Kukaan ei voi puuttua, vaikka kaikki näkee, että asiat ovat enemmän kuin pielessä.

        Kaupungintalolle ,mars! Jos auto on rikki, eikä todistettavasti pärjää ilman autoa, niin kaupunki antaa joko taksilappuja tai osallistuu auton korjaukseen! Ihan tosi! Pitää osata vaan pyytää ja perustella ja pitää puolensa!


      • 9 lapsen äiti
        vaihtoehtoja kirjoitti:

        uskonto kieltää ehkäisyn.
        Hän on aivan loppu, henkisesti sekä fyysisesti.
        Jotenkin harmittaa pirun paljon.
        Hän on sukulaiseni enkä voi tehdä asialle mitään.
        Hän on vankina omassa kehossaan ja tilanteessaan.
        Kukaan ei voi tehdä mitään.
        Eniten ihmetyttää, että tällainen on ihan jees vielä nyky-suomessa.
        Kukaan ei voi puuttua, vaikka kaikki näkee, että asiat ovat enemmän kuin pielessä.

        Rauhanyhdistykset ovat tunnettuja ei-uskovienkien keskuudessa vahvasta yhteisvastuusta. Jos kuvailemasi kaltainen äiti olisi oikeasti olemassa, hän saisi seurakunnaltaan valtavasti käytännön apuja, ehkä jopa liikaakin. Autokyydit, kokkaukset, siivoukset ja sellainen ei olisi mikään ongelma. Meitä mummoja, paapoja ja tätejä nimittäin riittää! Kun omani olivat pieniä niin joutui vähän väliä vakuuttelemaan ettei apua tarvita. Välillä piti sanoa kovastikin ennen kuin uskottiin. Joko siis valehtelet tai sitten puhut asioista joista en oikeasti mitään tiedä vaan vain kuvittelet tietäväsi.


      • orjia säälivä
        9 lapsen äiti kirjoitti:

        Rauhanyhdistykset ovat tunnettuja ei-uskovienkien keskuudessa vahvasta yhteisvastuusta. Jos kuvailemasi kaltainen äiti olisi oikeasti olemassa, hän saisi seurakunnaltaan valtavasti käytännön apuja, ehkä jopa liikaakin. Autokyydit, kokkaukset, siivoukset ja sellainen ei olisi mikään ongelma. Meitä mummoja, paapoja ja tätejä nimittäin riittää! Kun omani olivat pieniä niin joutui vähän väliä vakuuttelemaan ettei apua tarvita. Välillä piti sanoa kovastikin ennen kuin uskottiin. Joko siis valehtelet tai sitten puhut asioista joista en oikeasti mitään tiedä vaan vain kuvittelet tietäväsi.

        Eikös nämä naisten vaikeudet ohiteta aina noissa piireissä vetoamalla siihen, että nainen on miestä alhaisempi olento ja on aina syypää omaan kärsimykseensä ja käsketään vaan rukoilla eikä valittaa? Hän ikään kuin on luvallisesti orja, jolla ei ole ihmisoikeuksia eikä valitusoikeutta mistään, miksi siis jostain väsymyksestä tai ajan puutteeesta. Näin olen naisten ja äitien kertomuksia lukenut tuolta lestadiolaispalstalta. Hyvä että heillä on edes se kanava jakaa ajatuksia. Jotkut fiksummat naiset ovat salaa hommanneet ehkäisyn tai tehneet sterilisaation siitä sen enempää kuuluttamatta.


      • 9 lapsen äiti
        orjia säälivä kirjoitti:

        Eikös nämä naisten vaikeudet ohiteta aina noissa piireissä vetoamalla siihen, että nainen on miestä alhaisempi olento ja on aina syypää omaan kärsimykseensä ja käsketään vaan rukoilla eikä valittaa? Hän ikään kuin on luvallisesti orja, jolla ei ole ihmisoikeuksia eikä valitusoikeutta mistään, miksi siis jostain väsymyksestä tai ajan puutteeesta. Näin olen naisten ja äitien kertomuksia lukenut tuolta lestadiolaispalstalta. Hyvä että heillä on edes se kanava jakaa ajatuksia. Jotkut fiksummat naiset ovat salaa hommanneet ehkäisyn tai tehneet sterilisaation siitä sen enempää kuuluttamatta.

        eivät taida olla parhaat mahdolliset asiallisen infon saamiseksi.Provot jylläävät ja kaikkein tyhmimmät lukijat provoja jopa uskovat! Kokeile tutustumista lestojen arkeen IRL ja tule sitten kertomaan siitä rauhanyhdistyksen seurakunnasta, jossa ei keskinäinen avunanto pelaa erityisesti lapsiperheiden kohdalla. Olisi kiva kuulla missä kaupungissa tai millä maaseutupaikkakunnalla se sijaitsee. Mielikuvituslandiaa ja kuulin-naapurin-koiran-kummin-kaimalta-maata en itse paikkakunniksi kelpuuta.


      • aloittaja!
        9 lapsen äiti kirjoitti:

        Rauhanyhdistykset ovat tunnettuja ei-uskovienkien keskuudessa vahvasta yhteisvastuusta. Jos kuvailemasi kaltainen äiti olisi oikeasti olemassa, hän saisi seurakunnaltaan valtavasti käytännön apuja, ehkä jopa liikaakin. Autokyydit, kokkaukset, siivoukset ja sellainen ei olisi mikään ongelma. Meitä mummoja, paapoja ja tätejä nimittäin riittää! Kun omani olivat pieniä niin joutui vähän väliä vakuuttelemaan ettei apua tarvita. Välillä piti sanoa kovastikin ennen kuin uskottiin. Joko siis valehtelet tai sitten puhut asioista joista en oikeasti mitään tiedä vaan vain kuvittelet tietäväsi.

        Tiedän varsin hyvin tilanteen, äiti onkertonut minulle henkilökohtaisesti tilanteesta.
        Hän kokee olevansa nyt hyödytön, yksinäinen, surullinen, väsynyt ja masentunut.
        Häntä harmittaa, kun oma elämä vilisti silmien ohi, hän ei pääse kodistaan pois, hän ei pääse opiskelemaan (ei pysty yksin järjestämään lasten hoitoa jne)
        Hän on yksin sillä paikkakunnalla, jossa he asuvat, siellä ei asu muita tähän lahkoon kuuluvia ja ihmiset karttavat tätä perhettä.
        Lähellä ei ole setiä, tätejä, mummuja eikä pappoja.
        Epäilee, että miehellä ei ole puhtaat jauhot pussissa, vaan että hän on löytänyt uuden naisen ja tämä toiselle paikkakunnalle muutto ja kouluun meneminen on hämäystä -> todellisuudessa miesalkaa rakentaa uutta suhdetta ja perhettä toisella paikkakunnalla.


      • ammatti
        aloittaja! kirjoitti:

        Tiedän varsin hyvin tilanteen, äiti onkertonut minulle henkilökohtaisesti tilanteesta.
        Hän kokee olevansa nyt hyödytön, yksinäinen, surullinen, väsynyt ja masentunut.
        Häntä harmittaa, kun oma elämä vilisti silmien ohi, hän ei pääse kodistaan pois, hän ei pääse opiskelemaan (ei pysty yksin järjestämään lasten hoitoa jne)
        Hän on yksin sillä paikkakunnalla, jossa he asuvat, siellä ei asu muita tähän lahkoon kuuluvia ja ihmiset karttavat tätä perhettä.
        Lähellä ei ole setiä, tätejä, mummuja eikä pappoja.
        Epäilee, että miehellä ei ole puhtaat jauhot pussissa, vaan että hän on löytänyt uuden naisen ja tämä toiselle paikkakunnalle muutto ja kouluun meneminen on hämäystä -> todellisuudessa miesalkaa rakentaa uutta suhdetta ja perhettä toisella paikkakunnalla.

        Tuo nainen on kelvannut kyseiselle miehelle vain sitä yhtä ja ainoaa tarkoitusta varten. Aina on ilmeisesti ollut aikaa harjoittaa uuden lapsen syntymän mahdollistavaa toimintaa. Pidättäytyminen on sallittua myös vanhoillislestadiolaisissa ympyröissä.


      • Ohikulkija_
        aloittaja! kirjoitti:

        Tiedän varsin hyvin tilanteen, äiti onkertonut minulle henkilökohtaisesti tilanteesta.
        Hän kokee olevansa nyt hyödytön, yksinäinen, surullinen, väsynyt ja masentunut.
        Häntä harmittaa, kun oma elämä vilisti silmien ohi, hän ei pääse kodistaan pois, hän ei pääse opiskelemaan (ei pysty yksin järjestämään lasten hoitoa jne)
        Hän on yksin sillä paikkakunnalla, jossa he asuvat, siellä ei asu muita tähän lahkoon kuuluvia ja ihmiset karttavat tätä perhettä.
        Lähellä ei ole setiä, tätejä, mummuja eikä pappoja.
        Epäilee, että miehellä ei ole puhtaat jauhot pussissa, vaan että hän on löytänyt uuden naisen ja tämä toiselle paikkakunnalle muutto ja kouluun meneminen on hämäystä -> todellisuudessa miesalkaa rakentaa uutta suhdetta ja perhettä toisella paikkakunnalla.

        olet läheisin ystävänsä, niin ihmisparalla ei todellakaan ole ketään! Ja sinulle ole koskaan tullut mieleen peiliin katsoa sen sijaan että kauhistelisi keskustelupalstoille?


      • aloittaja!
        ammatti kirjoitti:

        Tuo nainen on kelvannut kyseiselle miehelle vain sitä yhtä ja ainoaa tarkoitusta varten. Aina on ilmeisesti ollut aikaa harjoittaa uuden lapsen syntymän mahdollistavaa toimintaa. Pidättäytyminen on sallittua myös vanhoillislestadiolaisissa ympyröissä.

        luvallista!


      • ansa_
        aloittaja! kirjoitti:

        luvallista!

        Ulkopuolisille kyllä väittävät pidättäytymisen olevan luvallista. Nainen uhriutuu kyllä tuossa ihan omasta halustaan, jos todella asuu paikkakunnalla, jossa muita uskossa eläviä ei ole ympärillä painostamassa. Marttyyrin kruunua lienee tavoittelemassa. Kyseinen nainen on huono äiti.


      • aloittaja!
        Ohikulkija_ kirjoitti:

        olet läheisin ystävänsä, niin ihmisparalla ei todellakaan ole ketään! Ja sinulle ole koskaan tullut mieleen peiliin katsoa sen sijaan että kauhistelisi keskustelupalstoille?

        tehdä, asun kaukana.
        Ei minulla ole mitään mahdollisuutta auttaa häntä tästä maanpäällisestä helvetistä ulos.


      • Ohikulkija_ kirjoitti:

        olet läheisin ystävänsä, niin ihmisparalla ei todellakaan ole ketään! Ja sinulle ole koskaan tullut mieleen peiliin katsoa sen sijaan että kauhistelisi keskustelupalstoille?

        Kenenkään toisen puolesta ei voi valintoja tehdä, ei aloittaja ystävänsäkään.
        Hankalalta tilanteelta kuulostaa, jos kohta myönnän, että itsellänikin on olo, että jokin kuviossa ei ole ihan oikein. Liitto ei toimi, perheenlisäystä ei toivota ja lapsia silti tulee/hankitaan? Kuten joku jo sanoi niin pidättäytyminen ei kai kiellettyä lestadiolaisillakaan vaikka ehkäisyyn ei myönteisesti suhtauduttaisikaan.

        Niin tai näin, toivon että aloittajan ystävän tilanne selkiytyy mahdollisimman pian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe