Palkkatuki ja työmarkkinatuki

Anneliinidiini

Onko kenelläkään tietoa, voiko palkkatukea ja työmarkkinatukea saada samanaikaisesti? Minulla kun tilanne on nyt sellainen, että olen todennäköisesti saamassa palkkatukipaikan, mutta työtunteja olisi vain 4,5 päivässä, joten kuukauden palkka on vajaan 900€. Mikäli kyse olisi normaalista työsuhteesta, se katsottaisiin silloin osa-aikatyöksi ja koska palkka jäisi noin alhaiseksi, saisin lisäksi soviteltua työmarkkinatukea. Mutta miten sitten nyt, kun kyse on palkkatuetusta työsuhteesta? Voinko saada sen lisäksi soviteltua työmarkkinatukea?

Kelan sivulla kun lukee näin: Tarveharkintaa omien pääoma- ja muiden tulojen perusteella ei kuitenkaan sovelleta silloin, kun työmarkkinatukea maksetaan
työvoimakoulutuksen, työharjoitteluun tai vastaaviin työvoimapoliitisiin toimenpiteisiin tai kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisen ajalta.

Siis mitä tuo tarkoittaa? Sitäkö juuri, ettei palkkatuen (joka siis on työvoimapoliittinen toimenpide) lisäksi voi saada ollenkaan työmarkkinatukea?? Vai mitä ihmettä? En nyt jaksa tajuta tuota lausetta. Kertokaa, jos on asiasta kokemusta.

14

5047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei muita tukia lisäksi

Oikein oivallettu eli saat vaan jompaa kumpaa. Useinkin esim järjestöihin työaika on vaan enintään 6 tuntia päivässä, koska eivät maksa mitään ylimääräistä omasta pussistaan ja eihän 1000 euron brutto palkkatuki riitä kokopäivätyön tekemiseen. Monikin joutuu turvautumaan siksi vielä sossun apuun kun ei noin pieni palkka riitä asumiskustannuksiin ja elämiseen.

• palkkaa

eikö se nyt mene niin, että sä et saa palkkatukea, vaan saat palkkaa. eli et työmarkkinatukea vaan palkkaa, johon tosi tulee rahat työnantajalle palkkatuen muodossa.

tuo tarveharkinta tarkoittaa sitä, että jos muuten ei saa työmarkkiantukea puolison tulojen takia, kannattaa mennä työharjoitteluun, työelämänvalmennukseen taikka kursseille, niin johan saa täyden työmarkkinatuen.

palkkatuettu työ on työtä, josta maksetaan palkkaa. mun käsittääkseni siihen pitäisi voida lisäksi hakea työmarkkinatukea soviteltuna. jääkö siitä paljoa maksettavaa, kannattaa laskea ensin.

muista käydä verotoimistossa hakemassa sellainen palkkaverokirja, jossa on arvioitu se tulo tosiaan sen mukaan mitä tuo sun brutto tulee olemaan. nimittäin palkkatulon verotus on huomattavasi kevyempää kuin sos.tukien.

eli jos menet nyt vasta näin syksyllä tuohon työhön, niin hae verokortti loppuvuoden tulojen mukaan lasketuksi. kannattaa, niin saa ainakin pienennettyä veroprosetin.

• Soviteltu

Kyllä sinä olisit soviteltuun työttömyyskorvaukseen oikeutettu ihan normaalisti, koska sinähän olet työantajaan nähden normaalissa työsuhteessa. Taitaa vain käydä niin, että palkkasi on liian hyvä, jotta soviteltua jäisi maksettavaksi.

Laskeskelepa tuolta: http://asiakas.kela.fi/tilaskenta_app/TILaskentaApplication

• Anneliinidiini

Teinkin eilen jo tuon laskennan ja kyllä tuon suuruisen palkan lisäksi pitäisi saada vielä jonkin verran työmarkkinatukea. Ja käsittääkseni siihen pitäisi saada lisäksi vielä vähän asumistukeakin. Toivottavasti näin on. Muuten koko homma ei sitten juuri houkuttelisikaan, sillä tähän mennessä olen saanut täyden työmarkkinatuen ja asumistuen. Eli jos en tuon palkan lisäksi saisi mitään etuuksia, niin eipä kuukausitulot sitten juuri nousisi.

• Asumistuessa

Asumistukea et tule saamaan jos vielä saat jonkin euron työmarkkinatukea, sitäkään et montaa euroa päivässä. Pelkällä palkkatuella vielä muutama kymppi olisi tullut.

• yhteiskunnan höynäytetyt

Pyytäisin alkuperäisen myöskin huomioonottaen tämän seikan, mistä tuohon aikaisempaan ketjuun kirjoitin juuri:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8431822

Eli minä olin palkkatuella yhdistyksessä ja tein viittä tuntia toimistotöissä (ja paljon muutakin). normi toimistotyöaikahan on jotain 7,45 h.

Eli jos on korkeimmasta palkkatuesta kysymys, niin ei saa soviteltua päivärahaa vaikka itkis.

• Vinkki'
        yhteiskunnan höynäytetyt kirjoitti:

Pyytäisin alkuperäisen myöskin huomioonottaen tämän seikan, mistä tuohon aikaisempaan ketjuun kirjoitin juuri:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8431822

Eli minä olin palkkatuella yhdistyksessä ja tein viittä tuntia toimistotöissä (ja paljon muutakin). normi toimistotyöaikahan on jotain 7,45 h.

Eli jos on korkeimmasta palkkatuesta kysymys, niin ei saa soviteltua päivärahaa vaikka itkis.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8431822/39726058

Eihän työantajalle maksettava palkkatuki ylipäänsä kuulu Kelalle. Se maksetaan käsittääksen työllistämisrahoista ja työkkärin toimesta.

• rrrgggllln
        Vinkki' kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8431822/39726058

Eihän työantajalle maksettava palkkatuki ylipäänsä kuulu Kelalle. Se maksetaan käsittääksen työllistämisrahoista ja työkkärin toimesta.

yks muoto on hakea jälkikäteen työkkäristä tuet, siis tuki 8€. toinen, jossa työnantaja maksaa palkan, mutta saa työkkärin kautta rahat.

• ....tämä....

...homma nykyään hoituu. Työnantajalla oli valtava työvoimapula ilmaisesta työvoimasta ja siksi tuntisi noin vähäksi jäävät, etteivät joutuisi laittamaan mitään omasta pussistaan. Töitä, etenkin sellaista, jota kukaan ei ole viitsinyt/ ei ole kannattanut tehdä, tupataan kuitenkin ainakin 8 tunnin tarpeiksi.

Kaikki voittavat, paitsi sinä. Taas on yksi työtön vähemmän ja työnantajaakin tuoetaan ilmaisella työntekijällä. Sinä et pärjää taloudellisesti, mutta sehän ei tässä yhtälössä kiinnosta ketään.

Tässä on muuten semmoinenkin yksityiskohta, että et todennäköisesti enää voi edes kieltäytyä, jos asiat ovat pitkällä, eli työkkärin tiedossa. Siitä seuraa palkintona karenssi.

• Anonyymi00010
      UUSI

Minulle tarjottiin arkistotallentajan työtä palkkatuella. Työnatajana oli kaupunki joka haki 8 henkilöä tähän työhön. Kaikki muut olivat työllistettyjä työmarkkinatuella, mutta minulle oli myönnetty palkkatuki. Tallentajan normaali palkka olisi noin 2000€/kk.

Pahaksi onneksi kaupunki oli määritellyt tallentajan palkaksi jurikin työmarkkinatuen verran. Eli saan saman "palkan" kuin olisin kotona ilman palkkatuettua työtä ja ne 7 muuta työntekijää joilleka on määritelty vain 3 päivää viikossa työtä ja 3 tuntia työaikaa päivässä. Minulla on 6 tunnin työpäivä ja 5 päivää viikossa.

Poltan siis palkkatukiaikani siihen että teen työtä moninkertaisesti enemmän kuin työmarkkinatuella palkatut ja saan saman palkan! Ainoa etu on että tämä palkka kerryttää eläkettä pikkuisen. Toisin kuin työmarkkinatuella palkatuilla.

Onko tässä mitään järkeä?

• Anonyymi00011
        UUSI

No ei kannata ottaa vastaan noilla palkoilla ja ehdoilla!

Tosin siitä saattaa valitettavasti olla jokin karenssiseuraamus jos ei ota vastaan työtä, mikä on harmi.

Vaikuttaa kusetukselta jos palkkatuki kutistuu normipalkasta, pelkkään työmarkkinatuen tasoon.

• Anonyymi00014
        UUSI

Mikä on "työmarkkinatuella työllistetty"? Ei kai työsuhteessa voi olla työmarkkinatuella? Ja miköhän palkkasi olisi euroina - arvelen, että sinulla menee palkkatukisumma ja palkka sekaisin. 6h tuntia päivässä 21,5 päivää kuukaudessa ja palkka työmarkkinatuen verran olisi tuntipalkkana 6,5 euroa. Ei kuulosta TESsin mukaiselle, oli mikä TES tahansa.

• Anonyymi00012
      UUSI

Höh...palkka tukea voi saada vain jos on töissä ja työmarkkinatukea kun ei ole töissä

• Anonyymi00013
        UUSI

Näin minäkin luulen..tai että palkkatukea ei myönetä osa-aikatyöhön, vai miten on nykyään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      34
      3514
    2. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      3138
    3. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      142
      2932
    4. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      103
      2635
    5. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      74
      2605
    6. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      44
      1435
    7. Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka

voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t
      6
      1308
    8. Päivi Räsänen sai kutsun kongressiin todistajaksi.

Pystyykö Päivi pysymään totuudessa ja kertomaan kongressille, että raamattu ei ole lakikirja jota pitäisi noudattaa poli
      Maailman menoa
      396
      1145
    9. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      50
      1043
    10. Kaikkea hyvää kaikki

Kaikkea hyvää kaikki ja positiivisia ja hyviä asioita. Kylmää on kovia pakkasia. Pikku hiljaa kevättä kohti taas. Voimaa
      Ikävä
      6
      900
    Aihe