Pennun paino

Kati_5

Olisiko teillä kertoa, mitä omat lapinkoiranpentunne ovat missäkin iässä painaneet? Tällä hetkellä kiinnostaisi erityisesti 12 - 16 viikon ikäisten urospentujen painot. Kasvaako liian nopeasti, jos painoa on 7,8 kg ja ikää vajaa 15 viikkoa?

14

9169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erinäisistä syistä

      Oletkos ajatellut yhtään, että voisit kysellä tätä asiaa suvun parhaiten tuntevalta pentusi kasvattajalta ..... Kun kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Eivät lappalaispennut ole klooneja, ja niistä tulee aikuisina eri painoisia, koska niistä tulee eri kokoisia ja eri rotevuustyyppejä. Jos koirasta tulee kuin karhu malliltaan ja kooltaan, tottakai sen pentu/aikuis-painot on eriluokkaa kuin sellaisen, josta tulee kuin kirpun kokoinen.



      Tota tota, lappalaisen 4 kk urospenikan painoksi ei todellakaan ole liikaa minun mielestäni.

      Meillä lappalaisiin uroksiin tottuneilla ollut tuossa joulunalta lappalainen narttupentu joka oli reipas 5 kg tulessaan joulukuun alussa 8 viikon iässä ja kasvoi noin kilon tai yli viikossa ja oli ties koska jo keväällä 21-22 kiloinen komea narttu. Oman uroksen siskon on 25kg ja tiedän toisaalta että olemassa on enempi kuin puolet pienempiä. Riittääkö kuvaamaan vaihtelunväliä roduissamme ?

      Mutta tämä tietysti ei olekaan mitään rimppakinttumallia, vaan nuoresta jo niin valmiin ja komean näköinen että. Toiset - urokset tai nartut -voivat olla erittäin olemattomia niiiiin pitkään ja sitten vasta alkaa "koiraa" muistuttamaan n 2,5-3 v iässä massaa keräten.

      Se on yksilökysymys ja myös linja/suku/perhekysymys.

      Ja makukysymys. Jonkun muun mielestä normaali ja just ok olisi minusta säälittävä reppana. Joku taas tykkäisi mahdottomiksi sellaiset, mitkä on minusta ihanne.

      Juttelepas koirasi kasvattajan kanssa, ihan turhaan pelätään kasvattajalta kysymystä.

      • Kati_5

        Kasvattajan kommentin takia alunperin kirjoitinkin... se kun oli sitä mieltä että huh, kasvaapa nopeasti. Kyseessä on vanhempieni koira. Otus on kuitenkin pirteä ja kylkiluut tuntuvat ihan pinnassa, joten luultavasti jätämme kommentit omaan arvoonsa. Kasvattajalla kun on ollut muitakin erikoisia kommentteja ja ajatuksia koirien kasvattamisesta...


    • Lapinkoirauroksen kasvukäyrä

      Hei!

      Meillä on nyt 15 vk vanha pentu, paimensukuinen lapinkoirauros, joka painaa 10,8 kg. Se on kasvanut tasaisesti noin 1 kg viikossa, sen jälkeen kun se saatiin kotiin 7 vk iässä. Se on ottanut painossa ja säkäkorkeudessa kiinni pentueen kaksi muuta urosta, jotka olivat luovutusiässä isompia. Meidän pentumme ei syönyt kasvattajan luona kovin paljon, ja itse sitten panostimme hyvään proteiinipitoiseen ruokaan. Nykyisin pentu syö mielellään sekä sille tehtyä kotiruokaa että pennuille tarkoitettua koiranruokaa.

      Meillä oli edellinen koira samaa rotua, ja tässä iässä se kasvoi nopeasti, mutta kasvu itsestään hidastui myöhemmin ja siitä tuli 23-25 kg painava aikuisena. Yksi eläinlääkäri kauhistui sen kokoa tässä iässä, ja sanoi, että sitä ei saisi ruokkia niin hyvin, mutta ei se koskaan ollut erityisen perso ruualle. Lapinkoirilla on hyvä hyötysuhde. Koko ikänsä koirallamme oli tuomarien erityisesti kehumat joustavat lonkan ym liikeradat, eikä mitään luusto tms ongelmia, joten pentuiän nopeahko kasvu ei ainakaan ollut haitaksi.

      Edelliselle koirulaisellemme haudutin uunissa pitkään alhaisella lämmöllä esim. seuraavanlaista ruokaa: laktoositon maito, tattarihiutaleet, kaurahiutaleet, iso pala naudanluuta ja lihaa. Se piti siitä. Nyt en ehdi niin paljon haudutella ruokia uunissa, joten uuden pentumme lempiruoka on ollut munakas: 4 munaa ja 2 dl laktoositonta 15% kermaa, haudutettu melko alhaisella lämmöllä wok-pannussa, scrambled eggs-tyyliin, ei tietenkään suolaa eikä pippuria. Lisäksi on annettu riisi-liha/broileri-ym sekoituksia ilman mausteita. Jos se ei ole syönyt kovin hyvin koiranruokia, olemme tehneet sille munakasta, ja se on aina maistunut hyvin. Ajattelimme, että proteiinin avulla saisimme koirastamme geeneihin nähden maksimikokoisen, koska esim. japanilaisten keskipituus on kasvanut, kun he ovat siirtyneet proteiinipitoisempaan ruokavalioon. Pentu voi hyvin ja tuntuu nauttivan elämästään.

      • Yksi ohje

        Kokeilepa joskus tehdä sille sellaista, että kattilassa keität vettä, pistät sellaista uutta lihalientä (gluteiinitonta, vähäsuolaista) yhden, paketin verran paistettua paistijauhelihaa, sitten raastettua porkkanaa, muutaman desin yhteensä ruskeaa täysjyväriisiä ja rikottuja esikypsennettyjä ohrasuurimoita. Haudutat.
        Tätä voi jähtyneenä pakastaa, minä lämmitän mikrossa sopivaksi kerta-annoksen.

        Lisätä voi kaikenlaista koiralle terveellistä ja mukavaa.
        Tämän lisäksi meillä koirat syövät mm raakaa pakastettua kalaa, laadukkaita koirannappeja kuten esim Purina Pro Plan.


      • koi
        Yksi ohje kirjoitti:

        Kokeilepa joskus tehdä sille sellaista, että kattilassa keität vettä, pistät sellaista uutta lihalientä (gluteiinitonta, vähäsuolaista) yhden, paketin verran paistettua paistijauhelihaa, sitten raastettua porkkanaa, muutaman desin yhteensä ruskeaa täysjyväriisiä ja rikottuja esikypsennettyjä ohrasuurimoita. Haudutat.
        Tätä voi jähtyneenä pakastaa, minä lämmitän mikrossa sopivaksi kerta-annoksen.

        Lisätä voi kaikenlaista koiralle terveellistä ja mukavaa.
        Tämän lisäksi meillä koirat syövät mm raakaa pakastettua kalaa, laadukkaita koirannappeja kuten esim Purina Pro Plan.

        Meillä 4kk pentu, 13 kg, 43cm normaali?


      • vaihtelee
        koi kirjoitti:

        Meillä 4kk pentu, 13 kg, 43cm normaali?

        Normaalipainoisella koiralla (myös pennulla) pitäisi tuntua kylkiluut selkeästi, ei kuitenkaan siten että sormet valahtaa luiden väliin. Myös selkärangan ja lantioluun kyhmyt pitäisi tuntua mutta ei törröttää. Jos selkärankaa ei tunne normaali silityksellä, koira on lihava.
        Koiran painoa ei periaatteessa voi (varsinkaan kasvuvaiheessa) verrata. Niin kauan kuin pentu kasvaa tasaiseen tahtiin, niin ei pitäisi olla huolen aihetta.

        Oma slk-urospentu 4kk ikäisenä n. 42cm ja vajaan 11 kiloa. 15-viikkoisena oli n. 39,5cm ja painoi 9,2kg, mulle tullessaan 7-viikkoisena n. 28cm ja 4,5kg.
        Normikasvutahti on tuolla ollut 0,5-1,5cm korkeuskasvu ja 300-700g painonkasvu viikossa. Yhden 2cm pyrähdyksen otti, tosin silloin(kaan) paino ei noussut kuin 400g.


      • koiira
        vaihtelee kirjoitti:

        Normaalipainoisella koiralla (myös pennulla) pitäisi tuntua kylkiluut selkeästi, ei kuitenkaan siten että sormet valahtaa luiden väliin. Myös selkärangan ja lantioluun kyhmyt pitäisi tuntua mutta ei törröttää. Jos selkärankaa ei tunne normaali silityksellä, koira on lihava.
        Koiran painoa ei periaatteessa voi (varsinkaan kasvuvaiheessa) verrata. Niin kauan kuin pentu kasvaa tasaiseen tahtiin, niin ei pitäisi olla huolen aihetta.

        Oma slk-urospentu 4kk ikäisenä n. 42cm ja vajaan 11 kiloa. 15-viikkoisena oli n. 39,5cm ja painoi 9,2kg, mulle tullessaan 7-viikkoisena n. 28cm ja 4,5kg.
        Normikasvutahti on tuolla ollut 0,5-1,5cm korkeuskasvu ja 300-700g painonkasvu viikossa. Yhden 2cm pyrähdyksen otti, tosin silloin(kaan) paino ei noussut kuin 400g.

        Juu, no paino on noussut kyllä ihan tasaisesti. Joten ei kai tässä oo mitään huolen aihetta ; )


    • ..,

      Minun lapinporokoirani on nyt 8,5viikkoinen ja painaa 6,5kg

    • tiedoton1

      Hei, nostan kysymykseni tähän keskusteluun koska mielestäni vähän hipaisee aihetta: eli minulla on lapinkoiran narttupentu joka on ostettu yksityiseltä henkilöltä ja hän on antanut aina koiralleen normaalia kotiruokaa eikä osannut sanoa määristä mitään kun ruokaa on annettu sen verran kun jaksanut koira syödä. Itse annan pro planin napuja ja raakaa lihaa, lähinnä lammasta ja jauhelihaa, minulla ei ole aikaa ite valmistaa ruokaa mitenkään, mutta ostan lihapullia eläinkaupasta. Onko hyvä tarjota aamulla desi napuja joihin lisätty öljyä, päivällä lihaa ja piimää ja illalla taas napuja. Kuinka monta lihapullaa voin antaa pennulle joka on nyt reilu 10viikkoa vanha? painosta en osaa sanoa, mutta arvelen että 6kg paikkeilla?

    • 17-vuoden kokemus

      Meillä nyt vajaa 14 vikkoa vanha uros, painaa melkein 10 kg
      Annan jahti & vahti ja Hilss pentumuonaa. Kerran päivässä ihan raakaa naudan jauhelihaa tai koirien pakaste lihasekoitusta, joskus kalaa tai tonnikalaa öljyssä, kerran viikossa kananmunan, välillä rahkaa, ab piimää, kermaviiliä, porkkanaa, omenaa jne. tietysti koulutusnameja!

    • toasterrr

      Ajattelin että minun sekarotuisesta uroskoirasta, josta kuitenki puolet on suomenlapinkoiraa emänpuolelta, kasvaisi lapinkoiran kokoiseksi mutta luettuna tämän , tulin siihen tulokseen että herra taitaa jäädä pienemmäksi. Pennun emo on puhdas suomenlapinkoira ja isä on 50% pohjapystykorva ja loput on karjalankarhukoiraa ja suomenpystykorvaa. Pentu on 7kk vanha ja painaa n. 12kg. Ilmeisesti pohjanpystykorva hallitsee koon puolesta ja väritys vastaa suomenlapinkoiraa :D

    • Tiedän, että tämä on vanha keskustelu, mutta jos joku vielä vaistaisi niin haluaisin tietää kuulostaako tämä lihavalta lapinkoira urokselta, hän on reilu 16vko vanha ja painaa 11.4kg. Korkeutta en ole mitannut, mutta selkäranka ja kylkiluut tuntuvat, mutteivät hirmu hyvin, mutta tuntuvat silti ihan normaali silittelyllä.

      • Ja lapinkoirani on siis paimensukuinen


    • hurumykke

      Käytin juuri lapinkoira nartun joka on 4 kk vanha ja painaa juuri tasan 8 kiloa.Eläinlääkäri sanoi että paino on aivan normaali.Koirani saa Eukanuban penturuokaa kolme kertaa päivässä.1 desi kerrallaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe