Alwaysit ja Libresset turhia

Kuppeilija

Kertakäyttökulttuuri on luonut naisille turhakkeita, joita pidetään jo niin normaalina, että niiden valmistusta ei kukaan kyseenalaista. Kuukautiset voi helposti ja huomaamattomasti hoitaa käyttämällä kuukautiskuppia siteiden ja tampoonien sijaan. Samalla säästyy kuukausittain aimo tukku rahaa ja luontoäiti kiittää turhan jätteen loppumisen kautta. Sisuskalutkin tykkäävät, kun limakalvot eivät kuivu. Kuppi tuo käyttäjälleen todellisen vapauden, mitä kestositeiden valmistajat vain lupailevat mainoksissaan.

Jos käyttää tamponia, kuppiin siirtyminen on todella helppoa. Jos ajatus kuukautiskupista on hankala, miksi et siirtyisi kestositeiden käyttäjäksi? Sekään ei maksa paljon mitään, varsinkin, jos olet ompelutaitoinen.

Olen itse käyttänyt kuukuppia keväästä lähtien ja se tuntuu koko ajan paremmalta vaihtoehdolta. Ahdistaa, miten paljon olen hukannut rahaa turhaan ja kärsinyt verisistä pöksyistä, kun kovasti mainostettu suoja on pettänyt.

16

1367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo pari vuotta :)

      ja voin lämpimästi suositella.. loistava vaihtoehto ainakin minulle limakalvojen kuivumisen estämiseksi (minulla on sen verran niukat vuodot).

    • kuukuppi

      mä myös oon löytäny samaisen loistavan vaihtoehdon tamponeille ja siteille!! ei koskaan enää paluuta noihin!!

      • Olkaatten silti hyvät

        vaikea kuvitella, että se riittäisi, jos on vähänkään runsaammat. Koko ajan saisi olla tyhjäämässä. Jos yöside täyttyy nopeasti, niin eikös siinä ole jo pari desiä nestettä?


      • jamminen
        Olkaatten silti hyvät kirjoitti:

        vaikea kuvitella, että se riittäisi, jos on vähänkään runsaammat. Koko ajan saisi olla tyhjäämässä. Jos yöside täyttyy nopeasti, niin eikös siinä ole jo pari desiä nestettä?

        Heheheee, siis kuukautisvuotoa pidetään silloin runsaana, kun vuodon määrä yhden kierron aikana on 80ml eli 0,8dl! Tämäkin on siis jo todella paljon eli ihan ei litrakaupalla kuitenkaan sitä verta tulee kierron aikana, vaikka se siltä tuntuisikin! :DDD


      • marjukka-67
        Olkaatten silti hyvät kirjoitti:

        vaikea kuvitella, että se riittäisi, jos on vähänkään runsaammat. Koko ajan saisi olla tyhjäämässä. Jos yöside täyttyy nopeasti, niin eikös siinä ole jo pari desiä nestettä?

        Ihan hyvin ne toimivat. Kyllä niitä kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla. Täältä voi tilata halvalla: http://tinyurl.com/halpa-kuukuppi


    • naisia ja naisia

      Aika yksilöllistä touhua. Sopii varmaan jollekkin.
      Itse en tykkää yhtään siitä kupista. Ja se vaatisi esim työpäivän aikana useaa vessakäyntiä. Siteet on sen takia parempi vaihtoehto ainakin minulle.
      Mielummin poltan saunan pesässä ne siteet kun pidän ikävää ja haisevaa kuppia tuntikausia.
      Yksi tuttava käyttää kuppia ja oikesti haisee ihan kammottavalle niinä päivinä. Toivottavasti kaikki kupin käyttäjät eivät ole vastaavia liikkuvia hajupommeja -yökk!

      Maailma ei varmaankaan pelastu, mutta ehkä korvaan tuon sideoston jollain muulla tavalla. En esim omista autoa vaan käytän aina julkisia, pyörää tai taxia.

      • Freesi ja ekologinen

        Kupin käyttö ei kylläkään haise :-) Nimenomaan ei haise, koska kuppi eristää sekä vuodon että hajuhaitat emättimen sisälle. Mutta siteet kylläkin haiskahtavat! Siinä kun sellu-muovirätti imee itseensä haisevaa verta ja muhii hikisessä jalkovälissä - oh my god. Sellaiset lemut haihtuvat kärsivään ympäristöön jopa farkkujen läpi.


      • Äiskäle
        Freesi ja ekologinen kirjoitti:

        Kupin käyttö ei kylläkään haise :-) Nimenomaan ei haise, koska kuppi eristää sekä vuodon että hajuhaitat emättimen sisälle. Mutta siteet kylläkin haiskahtavat! Siinä kun sellu-muovirätti imee itseensä haisevaa verta ja muhii hikisessä jalkovälissä - oh my god. Sellaiset lemut haihtuvat kärsivään ympäristöön jopa farkkujen läpi.

        Gyne vastasi joskus hajukysymykseen, että ihminen hikoilee myös alapäällään. Siihen ei tamppoonit ja kupit auta, hikeä kun pääsee housuihin niistä huolimatta. Genitaalihiki haisee tietenkin erilaiselta, kuin kainalohiki johtuen erilaisista bakteerikannoista.

        Joillekin naisille sperma aiheuttaa pahaa hajua myös.

        Hajuhaittoihin saattaa tepsiä pesu piimällä tai maustamattomalla jogurtilla


    • terveenä on pysytty

      Minulla loppui virtsatietulehdukset siihen, kun aloin käyttää kertakäyttösiteitä. En enää käytä tamponeja enkä kestositeitä. Ne eivät ole tarpeeksi hygienisia. Tamponeista voi tulla joku kauhea tauti, en muista sen nimeä, niin miksei kuukupistakin, kun se tungetaan ihmisen sisään.

      Minusta ei pidä syyllistää ihmisiä. Jokainen käyttää sitä tuotetta, mikä on itselle paras vaihtoehto. Minä en enää koske kestotuotteisiin vaan käytän kertakäyttösiteitä. Tulee yhteiskunnallekin halvemmaksi, kun en ramppaa lääkärissä ja syö antibiootteja turhaan.

      • naiset on erillaisia

        Olen samaa mieltä siitä, että ketään ei saa syyllistää.
        Meitä naisiakin on monia ja onneksi on olemassa valinnan vapaus.

        Ihan nuoria en opastaisi tamppoonien tai kuppien ensikäyttäjäksi, siteestä on hyvä aloittaa.
        Aikuisena, kun vastuuta on enemmän ja hygieniasta osataan huolehtia, voi miettiä ja kokeilla itselleen parhaan menetelmän.
        Siteet on paras vaihtoehto todellakin silloin, jos on pienintäkin taipumusta tulehduksiin.
        Näin on oma lääkärinikin todennut ja monissa tutkimuksissa todettu. Niin virtsarakon, kohdun kun emättimenkin tulehdukset pysyy paremmin poissa kertakäyttösiteitä käyttävillä.
        Tamppooni ja kuppi on siellä sisuksissa pidättelemässä sitä vuotoa ja näin altistaa tulehduksille. Mutta jos sidetäkään ei vaihda tarpeeksi usein pvän mittaan, ei hyvä ja sama ongelma.

        Itse käytän kotona kuppia, mutta töissä ja mökillä sidettä, missä en pääse kunnolla pesemään kuppia.


      • lootus
        naiset on erillaisia kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että ketään ei saa syyllistää.
        Meitä naisiakin on monia ja onneksi on olemassa valinnan vapaus.

        Ihan nuoria en opastaisi tamppoonien tai kuppien ensikäyttäjäksi, siteestä on hyvä aloittaa.
        Aikuisena, kun vastuuta on enemmän ja hygieniasta osataan huolehtia, voi miettiä ja kokeilla itselleen parhaan menetelmän.
        Siteet on paras vaihtoehto todellakin silloin, jos on pienintäkin taipumusta tulehduksiin.
        Näin on oma lääkärinikin todennut ja monissa tutkimuksissa todettu. Niin virtsarakon, kohdun kun emättimenkin tulehdukset pysyy paremmin poissa kertakäyttösiteitä käyttävillä.
        Tamppooni ja kuppi on siellä sisuksissa pidättelemässä sitä vuotoa ja näin altistaa tulehduksille. Mutta jos sidetäkään ei vaihda tarpeeksi usein pvän mittaan, ei hyvä ja sama ongelma.

        Itse käytän kotona kuppia, mutta töissä ja mökillä sidettä, missä en pääse kunnolla pesemään kuppia.

        Olisi mukava tietää, mihin tutkimukseen perustat nämä tietosi. Itse olen jo muutaman vuoden käyttänyt kuppia ja on oikeasti aivan loistava. Tamponia ja kuppia ei terveyshaitoiltaan voi verrata toisiinsa. Ja jokainen gyne, jolla olen näiden vuosien aikana käynyt (5 kpl) on vain kehunut kuppia. Ja minä olen saanut kupilla ilkeän hiivatulehdus-virtsaputkentulehdus -kierteen loppumaan. Tamponit ja siteet vain pahensivat asiaa.


      • Aarni
        lootus kirjoitti:

        Olisi mukava tietää, mihin tutkimukseen perustat nämä tietosi. Itse olen jo muutaman vuoden käyttänyt kuppia ja on oikeasti aivan loistava. Tamponia ja kuppia ei terveyshaitoiltaan voi verrata toisiinsa. Ja jokainen gyne, jolla olen näiden vuosien aikana käynyt (5 kpl) on vain kehunut kuppia. Ja minä olen saanut kupilla ilkeän hiivatulehdus-virtsaputkentulehdus -kierteen loppumaan. Tamponit ja siteet vain pahensivat asiaa.

        Kuukupin kannalla olen itsekin ehdottomasti, neljän ja puolen vuoden kokemuksella!

        Opetteluun kyllä meni aikansa, ja alku oli melkoisen hankalaa, hermoja raastavaa, epätoivoista sekä sotkuistakin, mutta harjoittelun jälkeen kaikki on sujunut mainiosti :) . Kupin lisäksi käytän ystäväni ompelemia kestositeitä, ja jos vuotoni on oikein kovaa, saatan joskus (erittäin harvoin) sortua jonkun kertakäyttösiteen käyttöön, koska niiden imukyky on kestositeitä parempi ja näin ollen vahingot eivät ole suuria, jos kuppi tulvii yli.

        Muoviset kertakäyttösiteet hiertävät, hiostavat ja haisevat, ainakin lämpimillä säillä ja liikkuessa. En tykkää yhtään :( . Muistan monesti lenkin jälkeen nivusteni olleen hankautuneen verille kurjan kertakäyttösiteen hankaamisen vuoksi, auts! Puuvillapintaiset kestositeet tuntuvat mukavan pehmoisilta eivätkä hiosta - ja jos ne joskus hiertävätkin, on pehmeän puuvillan hiertäminen huomattavasti pienempi kiusa kuin jonkun muoviseoksen. Hajuhaitatkaan eivät ole kestositeissä lainkaan niin pahat kuin kertakäyttöisissä - ja kuppihan ei aiheuta moisia haittoja lainkaan.

        Olisi ihanteellista pärjätä pelkällä kupilla, mutta runsaiden vuotojeni vuoksi se ei valitettavasti onnistu. Kuppi ja kestosuoja ovat kuitenkin mainio, miellyttävä, toimiva, ekologinen yhdistelmä, joka sopii minulle. Tykkään, todellakin! Kuukautiset eivät ole enää lainkaan niin vastenmielinen riesa kuin kertakäyttösuoja-aikoinani.

        Suosittelen kuukuppiin ja kestositeisiin tutustumista kaikille! Ja muistakaa olla kärsivällisiä totuttelu-/opetteluvaiheessa, sillä se kyllä kannattaa :) !


      • Äiskäle
        naiset on erillaisia kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että ketään ei saa syyllistää.
        Meitä naisiakin on monia ja onneksi on olemassa valinnan vapaus.

        Ihan nuoria en opastaisi tamppoonien tai kuppien ensikäyttäjäksi, siteestä on hyvä aloittaa.
        Aikuisena, kun vastuuta on enemmän ja hygieniasta osataan huolehtia, voi miettiä ja kokeilla itselleen parhaan menetelmän.
        Siteet on paras vaihtoehto todellakin silloin, jos on pienintäkin taipumusta tulehduksiin.
        Näin on oma lääkärinikin todennut ja monissa tutkimuksissa todettu. Niin virtsarakon, kohdun kun emättimenkin tulehdukset pysyy paremmin poissa kertakäyttösiteitä käyttävillä.
        Tamppooni ja kuppi on siellä sisuksissa pidättelemässä sitä vuotoa ja näin altistaa tulehduksille. Mutta jos sidetäkään ei vaihda tarpeeksi usein pvän mittaan, ei hyvä ja sama ongelma.

        Itse käytän kotona kuppia, mutta töissä ja mökillä sidettä, missä en pääse kunnolla pesemään kuppia.

        Mikään tutkimus eivät ole aukoton.
        Samaa mieltä lootuksen kanssa, vain tampooni lisää tulehdusriskiä merkittävästi, johtuen mm. sen kuivattavuudesta. Samoin kuparikierukka lisää tulehdusriskiä, hormonikierukka taas vähentää. Jos tutkimuksessa varoitetaan kaikista emättimeen laitettavat esineistä, voi olla varma, ettei kaikkia ei alettu tutkia erikseen.

        Itse olin ainakin nuorena häveliäämpi kuukautisten suhteen, kuin nykyään. Monilla menee aikuisuuden valinnanvapaus päähän. Hyvä esimerkki keski-ikäinen känniruusu vessassa joka jättää veriroiskeensa siivoamatta...


    • luneten käyttäjä

      Iljettäviä valkaistuja läpysköjä ja jätevuoren kasvattajia. Itsellä on menkat ollut runsaat 8 vuotta ja tutustuin kuukuppiin vasta runsas vuosi sitten. Noh, hyvä että edes silloin. En tiedä, oliko kuppeja edes 2000-luvun alussa, ei niistä ainakaan puhuttu mitään eikä muista kestosuojistakaan (prkleen kertsihypetys!! >:-( ). Niinpä oli käytettävä kertiksiä, niin siteitä kuin tamponeja. Siteet tuntuvat epämukavilta ja hautovat alapäätä, tamponit taas kuivattavat limakalvot. Kuppi on hygieeninen ja mukava, kunhan sen puhdistaa ja laittaa oikein. Ei taatusti kuivata limakalvoja. Sitä voi pitää jopa yön yli, kuitenkin max.12 h yhtäjaksoisesti. Yösiteet ainakin mulla tuppas luisua paikoiltaan, kun pyörin unissani niin paljon ja sitten oli verta pikkareissa ja lakanoissakin :(. Tätä ongelmaa ei tarvi pelätä onneksi enää. Kuppi kestää oikeassa käytössä useita vuosia. Mun Lunette maksoi jotain 30 egee, niinpä se onkin jo maksanut ittensä takaisin aikaa sitten. :) Ei tarvitse enää muistaa ostaa siteitä ja tamponeja kaupassa ja polttaa niihin älyttömiä summia rahaa.

      Jos nyt kuppi ei kolahda, onhan niitä sienitamponeja ja kankaisia kestositeitä (hengittävät varmasti paremmin kuin kertikset). Ja jos joku nyt haluaa pysyä kertiksissä, pysyköön, mutta tyhmää touhuahan se on, ei millään pahalla.

      • reporeponen

        itse ei tarvitse murehtia enää tuosta kun sairauden seurauksena ei itsellä ole menkkoja enää ollenkaan:). Oli sen verran helvettiä. Tosin miinus ettei saa omia lapsia kyseisen sairauden takia, mutta asiaan. Käytin kyllä ennen siteitä ja pidin niitä mukavina ja luotettavina. Inhosin tamponeita joita ei kunnolla saanut edes sisälle ja paikalle. Vihaisin varmasti kuukuppia. Kaikki tosin tekee niinku huvittaa. Te kuukuppilaiset säästätte luontoa tässä:), me muut taas jossain toisessa:)


      • Zeze
        reporeponen kirjoitti:

        itse ei tarvitse murehtia enää tuosta kun sairauden seurauksena ei itsellä ole menkkoja enää ollenkaan:). Oli sen verran helvettiä. Tosin miinus ettei saa omia lapsia kyseisen sairauden takia, mutta asiaan. Käytin kyllä ennen siteitä ja pidin niitä mukavina ja luotettavina. Inhosin tamponeita joita ei kunnolla saanut edes sisälle ja paikalle. Vihaisin varmasti kuukuppia. Kaikki tosin tekee niinku huvittaa. Te kuukuppilaiset säästätte luontoa tässä:), me muut taas jossain toisessa:)

        Minäkään en tykkää tamponeista enkä käytä niitä kuin harvoin. Tämän vuoksi en varmaan tykkäisi kuukupistakaan. Siteitä olen käyttänyt ja olen ollut ihan tyytyväinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe