Katsastus

pakolliseksi

Kyllä se on kumma kun prätkillä saa huristella menemään ilma vuosikatsastuksia!
Jotkut aikoo tietenkin jo nyt alkaa ulvomaan, että kyllä prätkäkuskit pitää ajokkinsa turvallisessa kunnossa... Kun "eihän nyt kukaan lähde ajamaan kuin ehjällä pyörällä".

Hahhahh...eilisessä lehdessä kirjoitettiin, että suurempi osa kuolonkolareista johtuu epäkuntoisista moottoripyöristä kuin epäkuntoisista autoista.

Semmosta, katsastukseen vaan moottoripyörätkin.

90

2265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motoristeilta

      Mitäs provosoivaa tähän kirjottas?

      • Laki edellyttää

        "Jo äänenvaimentimen vaihto toiseen vaatii käyntiä muutoskatsastuksessa, mutta moni jättää
        käynnin väliin. Se on siis pakollista, MUTTA Suomessa ei ole testilaitoksia, jotka voisivat tehdä tarvittavat mittaukset, eli tarkastuksessa katsotaan vain , onko osissa oikeat leimat !"
        Näin kertoo lehdessä Liikenneministeriön ylitarkastaja.


      • pitkäkeula
        Laki edellyttää kirjoitti:

        "Jo äänenvaimentimen vaihto toiseen vaatii käyntiä muutoskatsastuksessa, mutta moni jättää
        käynnin väliin. Se on siis pakollista, MUTTA Suomessa ei ole testilaitoksia, jotka voisivat tehdä tarvittavat mittaukset, eli tarkastuksessa katsotaan vain , onko osissa oikeat leimat !"
        Näin kertoo lehdessä Liikenneministeriön ylitarkastaja.

        noinkaan ole .. siihen katsatukseen vaikuttaa muutosprosentit ja osilla on kuule erillaiset määrät miten ne lasketaan .. jos muutosprosentti menee tityn rajan yli niin sitten se on katsastettava... otappa hieman selvää nyt...


      • ELÄ JA ANNA TOISTEN ELÄÄ

        Onko suomessa asiat liian hyvin kun aina pitää valitaa. ruvetkaa ihmiset elämään omaa elämää älkääkä aina keksikö tuollaisia jonninjoutavia ongelmia.


      • Lukutaitoinen...
        pitkäkeula kirjoitti:

        noinkaan ole .. siihen katsatukseen vaikuttaa muutosprosentit ja osilla on kuule erillaiset määrät miten ne lasketaan .. jos muutosprosentti menee tityn rajan yli niin sitten se on katsastettava... otappa hieman selvää nyt...

        Se oli ministeriön ylitarkastajan lausunto. Siinä ei tarkoitettukaan mitään osista koottavaa kolaripyörää.
        Otapa itse selvää lain tarkoituksesta.


    • Inssiksi

      toimisihan se sitten jos saadaan katsastuasemille omat inssit katsastamaan niitä pyöriä.

      Siis sellaisia ukkoja jotka sekä harrastaa pyöriä että tajuaa mm. vanhojen pyörien eron nykyisiin aikakoneisiin. Toki heidän tulisi tenttiä tästä myös erikseen.

      Pyörän kuntoa olisi mahdotonta todeta ilman vähän pitempää koeajolenkkiä eri nopeuksilla. Voin ilmoittautua inssiksi tähän hommaan varsin mielelläni. Kertokaa toki missä näitä inssi-kursseja järjestetään.

      • Vuorimies

        Ihmeellistä, että viittaat johonkin viikkoja vanhaa keskusteluun, joka ei ole enää käynnissä. Olisitpa itse silloin tarkemmin katsonut keskusteluaiheita, kun kirjoitit mainitsemaasi keskusteluun. Samaan aikaan oli nimittäin jo käynnissäoleva paljon laajempi keskustelu: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8320711


    • Lehtikirjoitus

      Pistä kuule ukko linkki siitä lehtikirjoituksestas! En meinaan usko tätä juttua tekemälläkään! En henk. koht. tunne ainuttakaan ihmistä, joka päättää lähteä ajamaan esim. toimimattomilla jarruilla.

      Mikäs lehti se muuten oli? Joku 7 päivää?? Vaikka olisikin HS, niin silloinkin tutkimus rajoittuu Helsingin alueelle..

    • vapaaehtoista

      näköjään :)

    • rahat pois, ei järkeä

      jauhat. Takuulla pyörät ovat paremmassa kunnossa kuin autot. Ja ääniähän tolla ei saada kuriin kuin siksi aikaa kun pyörä käy konttorilla. Ihan järjetöntä. Ja vielä järjettömämpää on että joku iloitsee asiasta! Taitaa olla vikaa jossain ruumiinosassa...

      • justulaattof

        Kyllä on todella alkeellinen manipulointi yritys, kun vedotaan kovaan ääneen, sillä konstilla saatais 200.000 prätkää katsastukseen, ja mahtava lisätulo ulkomaalaisille omistajille.
        Ja me uskotaan niitä. Voi pyhä yksinkertaisuus.


    • "Tärinä kai potenssille liikaa lie" ?

      Kova ääni joka tarkoituksella suunnataan kohti sivullisia aiheuttaa monille sietämätöntä kipua !
      Tällainen toisen vahingoittaminen on mielestäni rikollista; suunnataan ne äänet suoraan kuljettajan itsensä korviin niin taatusti hiljenee ja rajusti! Miehekkään tärinän hakijoille voidaan hiljaisestakin pakoputkesta rakentaa lisäksi ajatteluelimen alle kunnon paineilmavasara hakkaamman oikein erikoistehostetut tuntemukset, häiritsemättä muita!

    • Lehtikirj...

      Ei oo vieläkään lehtikirjoitusta löytynyt...? Taida olla olemassakaan :P

      • fastra

        Itse olen nuoresta iästäni huolimatta omistanut useampia pyöriä ja asunut useissa kaupungeissa aina etelästä kotipaikalle rovaniemelle asti.. en väitä vaan puhun totta jos sanon että KUKAAN motoristi ei lähde ajamaan pyörällä jos siinä on jarrut paskana tms. ja esim. jarrujen lukkiutuminenkin ja siitä syystä johtuva kolari voi johtua vaikkapa biltemasta viimevuonna ostetun jarrunesteen takia joka todistetustija testatusti "lukitti" jarrut sen väärän koostumuksen takia ja näin ollen se vedettiin pois markkinoilta!

        Joka saatanan vuosi saa kuulla näistä samoista valituksista ja melkeempä kaikki valittajat eivät ole omistaneet moottoripyörää ja vikisevät nyt asiasta koska autojen katsastusmaksut nousevat yms...

        Ja vilkaiskaapa esim. ahveniston radan uutta desibelirajaa 94Db joten sinne ei pääse edes vakio suzuki tl1000r:llä koska sen ääni on yli tuon!!

        Jos kerta valitatte pyörien äänistä niin vikiskää samalla nuorison "tuning" autojen muusiikin huudatuksesta ja niiden ylisuurista putkista!

        Vittu sanon minä ja oikein hyvää syksyä kaikille motoristeille!!

        -pohjoisen poromies-


      • näin on
        fastra kirjoitti:

        Itse olen nuoresta iästäni huolimatta omistanut useampia pyöriä ja asunut useissa kaupungeissa aina etelästä kotipaikalle rovaniemelle asti.. en väitä vaan puhun totta jos sanon että KUKAAN motoristi ei lähde ajamaan pyörällä jos siinä on jarrut paskana tms. ja esim. jarrujen lukkiutuminenkin ja siitä syystä johtuva kolari voi johtua vaikkapa biltemasta viimevuonna ostetun jarrunesteen takia joka todistetustija testatusti "lukitti" jarrut sen väärän koostumuksen takia ja näin ollen se vedettiin pois markkinoilta!

        Joka saatanan vuosi saa kuulla näistä samoista valituksista ja melkeempä kaikki valittajat eivät ole omistaneet moottoripyörää ja vikisevät nyt asiasta koska autojen katsastusmaksut nousevat yms...

        Ja vilkaiskaapa esim. ahveniston radan uutta desibelirajaa 94Db joten sinne ei pääse edes vakio suzuki tl1000r:llä koska sen ääni on yli tuon!!

        Jos kerta valitatte pyörien äänistä niin vikiskää samalla nuorison "tuning" autojen muusiikin huudatuksesta ja niiden ylisuurista putkista!

        Vittu sanon minä ja oikein hyvää syksyä kaikille motoristeille!!

        -pohjoisen poromies-

        Joulupukin poro sekä pukin muori pitäis katsastaa vuosittain, ainakin päästömittaukset tehdä


      • RaneUndRane
        fastra kirjoitti:

        Itse olen nuoresta iästäni huolimatta omistanut useampia pyöriä ja asunut useissa kaupungeissa aina etelästä kotipaikalle rovaniemelle asti.. en väitä vaan puhun totta jos sanon että KUKAAN motoristi ei lähde ajamaan pyörällä jos siinä on jarrut paskana tms. ja esim. jarrujen lukkiutuminenkin ja siitä syystä johtuva kolari voi johtua vaikkapa biltemasta viimevuonna ostetun jarrunesteen takia joka todistetustija testatusti "lukitti" jarrut sen väärän koostumuksen takia ja näin ollen se vedettiin pois markkinoilta!

        Joka saatanan vuosi saa kuulla näistä samoista valituksista ja melkeempä kaikki valittajat eivät ole omistaneet moottoripyörää ja vikisevät nyt asiasta koska autojen katsastusmaksut nousevat yms...

        Ja vilkaiskaapa esim. ahveniston radan uutta desibelirajaa 94Db joten sinne ei pääse edes vakio suzuki tl1000r:llä koska sen ääni on yli tuon!!

        Jos kerta valitatte pyörien äänistä niin vikiskää samalla nuorison "tuning" autojen muusiikin huudatuksesta ja niiden ylisuurista putkista!

        Vittu sanon minä ja oikein hyvää syksyä kaikille motoristeille!!

        -pohjoisen poromies-

        Asiaa poromies!

        Kyllä se ihan näin on, että kukaan(jos nyt vähän yleistetään)(ainakaan järkevä) motoristi ei aja jos pyörässä on ajoon vaikuttaavaa vikaa.

        Tietääkö edes kaikki autoilijat, mikä on turvallinen ajoneuvo?
        Jos on koko ikänsä ajanut vanhoilla autoilla, kuinka voi tietää mikä on turvallinen?
        Ajoin ennen vanhoilla autoilla...ne menivät katsastuksesta läpi ja tuntuivat turvallisilta...testasin myös tuttujeni autoja, sama juttu...
        Hankin pyörän, jonka omistan vieläkin. Kokeilin vanhaa autoani...ei jumalauta, tämähän on vähintäänkin vaarallinen...ja silti menee katsastuksesta läpi!(jarrut toimi tehokkaasti, mutta puoltivat paljon(sallituissa rajoissa)). Kokeilin myös tuttujeni autoja...ei saatana, tässä ei ole jarruja!...ja silti menee katsastuksesta läpi!
        Ei sillä, etteikö minua v*tuttanut, kun katsastin nykyistä autoani...kun sain huomautuksen, takajarrujen puollettua!...mutta tällä kertaa korjasin vian samantien, otin jarrut auki ja laitoin kuntoon...toimii, juuri niin kuin pitääkin...tämän tein siksi, että olen ajanut pyörällä tässä välissä...en voi ajaa enää millään kulkuneuvolla, mikä ei toimi!
        Kyllähän se v*tuttaa maksaa kalliista katsastuksesta, mutta vielä enemmän v*tuttaa, kun tietää minkälaisilla autoilla osa porukasta ajaa...ja valittaa "mopoilijoista"!
        ...ja valittavat "mopoilijoista"...pyörässä on ainakin se hyvä puoli, että jos jotain sattuu, niin yleensä vain itselleen...

        Minähän en rupea pyörääni katsastamaan! Kyllä minä sen pidän kunnossa muutenkin!
        Jos vapaa ehtoinen "analysaattori" jostain löytyisi, voisin pyörän siellä käyttääkkin...
        SItä paitsi!...autoilijat, onko teidän autojen määräaikaishuollossa ihan joka paikan tarkastus/fiksaus ja testiajot?

        Pyöräilijöille on yleensä tärkeintä turvallisuus...autoilijoille monesti, se että saa seuraavan leiman!

        Testatkaa pyörää ensin, valittakaa sitten!


      • rovaniemen mies
        fastra kirjoitti:

        Itse olen nuoresta iästäni huolimatta omistanut useampia pyöriä ja asunut useissa kaupungeissa aina etelästä kotipaikalle rovaniemelle asti.. en väitä vaan puhun totta jos sanon että KUKAAN motoristi ei lähde ajamaan pyörällä jos siinä on jarrut paskana tms. ja esim. jarrujen lukkiutuminenkin ja siitä syystä johtuva kolari voi johtua vaikkapa biltemasta viimevuonna ostetun jarrunesteen takia joka todistetustija testatusti "lukitti" jarrut sen väärän koostumuksen takia ja näin ollen se vedettiin pois markkinoilta!

        Joka saatanan vuosi saa kuulla näistä samoista valituksista ja melkeempä kaikki valittajat eivät ole omistaneet moottoripyörää ja vikisevät nyt asiasta koska autojen katsastusmaksut nousevat yms...

        Ja vilkaiskaapa esim. ahveniston radan uutta desibelirajaa 94Db joten sinne ei pääse edes vakio suzuki tl1000r:llä koska sen ääni on yli tuon!!

        Jos kerta valitatte pyörien äänistä niin vikiskää samalla nuorison "tuning" autojen muusiikin huudatuksesta ja niiden ylisuurista putkista!

        Vittu sanon minä ja oikein hyvää syksyä kaikille motoristeille!!

        -pohjoisen poromies-

        Kielenkäytöstäsi päätellen; "jarrut paskana tms", "Joka saatanan vuosi", "Vittu sanon minä".

        Ja peruskoulu on tainnut jäädä vaiheeseen, kirjoitustaidosta päätellen...


      • Rane&Rane
        rovaniemen mies kirjoitti:

        Kielenkäytöstäsi päätellen; "jarrut paskana tms", "Joka saatanan vuosi", "Vittu sanon minä".

        Ja peruskoulu on tainnut jäädä vaiheeseen, kirjoitustaidosta päätellen...

        Kielenkäytöstäni? Nuohan on vain sinnepäin.

        Olen vain tyrmistynyt, siitä minkälaisilla autoilla jotkut ajaa...ja kyllä siinä muutama voimasana tulee mileen, jopa näinkin "kylmälle" kaverille, kun huomaan eka risteyksessä jarrujen puuttuvan...onneksi aloitin jarruttamisen ajoissa...

        Ja tiedoksi, että olen lukenut ihan riittävästi...alenpikorkeakoulu taso...olisi sitä voinut pitemmäkkin lukea, mutta onneksi työpaikka järjestää koulutusta tarvittaessa.
        Enkä mitään kolua ole kesken jättänyt...

        ...ja tuntuu tuo laskutehtävä pitävän huolen kirjoittajien yleis-sivistys tasosta :D


      • juupajuujuu
        Rane&Rane kirjoitti:

        Kielenkäytöstäni? Nuohan on vain sinnepäin.

        Olen vain tyrmistynyt, siitä minkälaisilla autoilla jotkut ajaa...ja kyllä siinä muutama voimasana tulee mileen, jopa näinkin "kylmälle" kaverille, kun huomaan eka risteyksessä jarrujen puuttuvan...onneksi aloitin jarruttamisen ajoissa...

        Ja tiedoksi, että olen lukenut ihan riittävästi...alenpikorkeakoulu taso...olisi sitä voinut pitemmäkkin lukea, mutta onneksi työpaikka järjestää koulutusta tarvittaessa.
        Enkä mitään kolua ole kesken jättänyt...

        ...ja tuntuu tuo laskutehtävä pitävän huolen kirjoittajien yleis-sivistys tasosta :D

        yleissivistystaso on yhdyssana


      • diva___
        Rane&Rane kirjoitti:

        Kielenkäytöstäni? Nuohan on vain sinnepäin.

        Olen vain tyrmistynyt, siitä minkälaisilla autoilla jotkut ajaa...ja kyllä siinä muutama voimasana tulee mileen, jopa näinkin "kylmälle" kaverille, kun huomaan eka risteyksessä jarrujen puuttuvan...onneksi aloitin jarruttamisen ajoissa...

        Ja tiedoksi, että olen lukenut ihan riittävästi...alenpikorkeakoulu taso...olisi sitä voinut pitemmäkkin lukea, mutta onneksi työpaikka järjestää koulutusta tarvittaessa.
        Enkä mitään kolua ole kesken jättänyt...

        ...ja tuntuu tuo laskutehtävä pitävän huolen kirjoittajien yleis-sivistys tasosta :D

        ...kirjoitustaitosi perusteella;
        mileen / alenpikorkeakoulu taso (alempi...) / pitemmäkkin / kolu


    • .....

      Ei taida vaan itselläs olla varaa tuohon harrastukseen tai ei vaan miehisyys riitä sitä harrastamaan niin pitää sitten kateellisena itkeä.

      • H/H

        Jos sinun mielestäsi se miehisyys on sitä, että ajetaan kädet suorina ja jalat leviänä se sinisenä, niin ei tosiaankaan miehisyys ,"naurettavuus"kestä


    • werrew

      Katsastukseen joka vuosi. Pikkulinnutkin voisi palata kaupunkiin.

      • mopot laillisiksi

        Niin ainakin mopoista suurin osa on laittomia, joten siinä ainakin olisi hyvä rahasampo valtion kirstuun, vanhenmista kun ei näytä olevan vastuun kantajiksi. Antavat jälkikasvun ymmärtää että lakia voi rikkoa


    • Bouring...

      Juuri näin.. Jos moottoripyörät kiellettäisiin lailla niin kyllä kaltaisesi ammattivalittajat löytäisivät seuraavan valituskohteen. Hanki korvatulpat jos et kestä elämisestä aiheutuvaa ääntä tai muuta metsän keskelle, ai niin, mutta sielläkin on sitä "melusaastetta" kun linnun visertävät...

      • liikaa liki tilanteita

        Kaikki valittajat pitäisi laittaa esim. kesäkuunajaksi vain ja ainoastaan ajamaan moottoripyörää tuonne liikenteen sekaan ja kyseltäs sitten etä onkos niistä hieman kovemmista äänistä enää haittaa vai tuliko joku auto melkein niskaan kun luultiin 50 cm mopoksi.. ei hitto se on jo turvallisuustekijä et autoilija kiinnittää huomion pyörään ....


      • rn
        liikaa liki tilanteita kirjoitti:

        Kaikki valittajat pitäisi laittaa esim. kesäkuunajaksi vain ja ainoastaan ajamaan moottoripyörää tuonne liikenteen sekaan ja kyseltäs sitten etä onkos niistä hieman kovemmista äänistä enää haittaa vai tuliko joku auto melkein niskaan kun luultiin 50 cm mopoksi.. ei hitto se on jo turvallisuustekijä et autoilija kiinnittää huomion pyörään ....

        Hah hah varmaan haluaa katsastaa kaikkea. Polkupyörätkin vois katsastaa. Eli jos alettaisiin katsastaa kaikki autot, moottoripyörät, mopot, polkupyörät....... mikä vähänkin liikkuu. Säilyy työllisyys ja tarvitaan paljon uusia katsastusasemia. Sitten vielä poliiseja jotka valvoo että varmasti kaikki on katsastettu. Ihan hullua.


      • katsastukseen vain
        rn kirjoitti:

        Hah hah varmaan haluaa katsastaa kaikkea. Polkupyörätkin vois katsastaa. Eli jos alettaisiin katsastaa kaikki autot, moottoripyörät, mopot, polkupyörät....... mikä vähänkin liikkuu. Säilyy työllisyys ja tarvitaan paljon uusia katsastusasemia. Sitten vielä poliiseja jotka valvoo että varmasti kaikki on katsastettu. Ihan hullua.

        Katsastukseen vain vähintään kerran vuoteen. Kokemukseni mukaan suurin osa Moottoripyöräilijöistä ajaa yli nopetta (jopa vaarallista sellaista)siis tiukat katsastukset , kannatetaan ehdoitta.Toivottavasti pian asiaa kannatta pitää tapetilla..


      • nopeudenrajoitin
        katsastukseen vain kirjoitti:

        Katsastukseen vain vähintään kerran vuoteen. Kokemukseni mukaan suurin osa Moottoripyöräilijöistä ajaa yli nopetta (jopa vaarallista sellaista)siis tiukat katsastukset , kannatetaan ehdoitta.Toivottavasti pian asiaa kannatta pitää tapetilla..

        Niin ja nopeudenrajoitin (80km/h)jokaiseen pyörään pakolliseksi. Ovat vaaraksi muille ylinopeuksineen


      • nopeudenrajoitin kirjoitti:

        Niin ja nopeudenrajoitin (80km/h)jokaiseen pyörään pakolliseksi. Ovat vaaraksi muille ylinopeuksineen

        wtf? eiköhän sitä mp-kuskia satu enemmän kuin autoilijaa kolarissa. Mielummin kypäräpäkko ja rajoitin autoihin.


      • Paljon ajanut
        nopeudenrajoitin kirjoitti:

        Niin ja nopeudenrajoitin (80km/h)jokaiseen pyörään pakolliseksi. Ovat vaaraksi muille ylinopeuksineen

        Tämähän on valtion epätoivoinen yritys rahastaa moottoripyöräilijöitä. Kymmeniä tuhansia kilometrejä moottoripyörällä ajaneena voin luvata, että pyörä ei ole kertaakaan tallista vajaakuntoisena lähtenyt. Jos äänellä perustellaan katsastusta, niin noice killerit maksaa alle 10€/vaimennin, nätti ruuvata paikalleen ja leiman jälkeen pois. Ja tässä pitää ottaa huomioon myös äänenpaine, nelipyttysingerit huutaa isoilla desibeleillä, mutta veekakkoset lotkottaa pienellä äänellä, mutta isolla äänenpaineella joka joittenkin mielestä on myös häiritsevää. Miten mittaus tapahtuu tasapuolisesti?? Miksi ei olla tähän mennessä saatu luotettavia mittaustuloksia mottorien erilaisuudesta johtuen?? Kertokaas joku joutilaalle insinöörille!!


      • katsastukseen vain kirjoitti:

        Katsastukseen vain vähintään kerran vuoteen. Kokemukseni mukaan suurin osa Moottoripyöräilijöistä ajaa yli nopetta (jopa vaarallista sellaista)siis tiukat katsastukset , kannatetaan ehdoitta.Toivottavasti pian asiaa kannatta pitää tapetilla..

        ..VITUSSA SE KATSASTUS VAIKUTTAA NOPEUSRAJOITUSTEN NOUDATTAMISEEN?


      • siilisimo kirjoitti:

        ..VITUSSA SE KATSASTUS VAIKUTTAA NOPEUSRAJOITUSTEN NOUDATTAMISEEN?

        ..voitas tietty laittaa se desibelimittari virkavallan varusteisiin. Kilvet pois suoraputkisten popkornikoneiden kuskeilta ja samalla voisi syynätä sen teinicivicinkin melutason. En edes muista milloin olisin viimeksi nähnyt esimerkiksi valottoman konepyörän, mutta valottomia autoilijoita, mopoilijoita ja lähes sataprosenttisesti polkupyöräilijöitä tulee vastaan jatkuvalla syötöllä. Muistaakseni fillarissakin pitää pimeän aikaan olla valot ja sitten ku tullaan kolhituksi niin valitetaan taas kuinka autoilija (tai moottoripyöräilijä) on ollut varomaton ja ehkä autokin epäkuntoinen.....


      • Kansanedustaja riveistä
        nopeudenrajoitin kirjoitti:

        Niin ja nopeudenrajoitin (80km/h)jokaiseen pyörään pakolliseksi. Ovat vaaraksi muille ylinopeuksineen

        Nuo nopeudenrajoitin ja katsastus asiat kannattaa laittaa ehdottomasti harkintaan.Liikennekuri motoristien keskuudessa todella kurja, olen sen myös huomannut.


    • Vara-Elmo

      Erityisesti meluongelmat vaivaavat talvisin. Kuolonuhrejakin tulee epäkuntoisten moottoripyörien takia kymmeniä tuhansia Suomessa - joten ilman muuta katsastukseen moottoripyörät. Epäkuntoisten autojen ja rattijuoppojen takia meillä kuolee vain kaksi ihmistä joka toinen vuosi - eli autojen katsastusväliä pitäisi harventaa...

      • molosieni

        Mistä sinä hyvä-mies tuollasia lukuja nyhdät?


      • Vara-Elmo
        molosieni kirjoitti:

        Mistä sinä hyvä-mies tuollasia lukuja nyhdät?

        Sarkasmi ja/tai ironia on vaikea "taiteenlaji" ;)


      • Poliisia informoinut
        Vara-Elmo kirjoitti:

        Sarkasmi ja/tai ironia on vaikea "taiteenlaji" ;)

        Joo motoristit poliisien tehovalvontaan, niin ovat vaaraksi yleiselle liikenteele. Valtaosa (80%)ajaa hengenvaarallista ylinopetta. Näin on.


      • molosieni
        Vara-Elmo kirjoitti:

        Sarkasmi ja/tai ironia on vaikea "taiteenlaji" ;)

        samoin :')


      • VITTUUNTUNUT
        Poliisia informoinut kirjoitti:

        Joo motoristit poliisien tehovalvontaan, niin ovat vaaraksi yleiselle liikenteele. Valtaosa (80%)ajaa hengenvaarallista ylinopetta. Näin on.

        ihan selvästi .. oletko YHTÄÄN seurannut mitkä pyörät ja minkä ikäiset ne kooheltajat on .. kyykky eli muoviluoti .. no nimikekkin jo kuvaa millaiseen se on tarkoitettu ... nopeaan ajoon.. ja sitten eniten kolareita sattuu nuoremmille jotka on just saanut kevytmoottoripyörä kortin taikka sitten sellainen reilusti yli 50 oleva joka on eläkkeelle jäänyt ja ajattelee et nyt ostan customin .. sit ostetaan liian iso alle ja sen kanssa sitten liikenteessä tulee ongelmia.. suurin ryhmittymä on keski-ikäiset kuskit jotka on ikänsä ajanet ja osaavat käyttäytyä liikenteessä... menkää vertaamaan motoristi kokoontumista ja vaikka no karavaanarien tapaamista ..kysyn vaan kummalla alueella on siistimmät paikat kun pois lähtö on ... YKSIKÄÄN MOTORISTI TODELLINEN SELLAINEN EI JÄTÄ PASKOJA LEVIÄKSI... eikä motoristien tapahtumissa ole omaisuus vaarassa ... tämä on fakta... itse olen elänyt niissä piireissä tarpeeksi kauan sen tietääkseni ....


    • Harley Davidson

      Ihan hyvä juttu vihaan niitä kovaäänisiä prätkiä. Moottoripyörät on ihan siistejäkin jos ne on asianmukaisessa kunnossa, mutta aina löytyy idiootteja joiden pitää laittaa "tehopakari" josta kuuluu hirveä ääni. Ja sama sääntö myös teinipoikien Toyotiin ja Nissaneihin, turhan monta liian kovaa ääntä pitävää autoakin, että joko pakari puuttuu tai sitten musiikki soi liian kovalla. Ja poliisin varustukseen myös desibelimittari että liian äänekkäät menopelit saadaan pois liikenteestä, oli ne sitten autoja tai moottoripyöriä.

    • Ehkä ajan,ehkä en.

      Pakko sanoa että,eikön suurin osa onnettomuuksista johdu kuskin taidoista eikä moottoripyörästä !
      Näin sanoo kyllä tilastot.

      • vittuuntunut

        olet että taidot ne ratkaiseen eikä millaisella ajat... niin nuorien kuin vanhempienkin taidot.... nuoremmat vaan tuppaavat innostumaan kaverien yllytyksestä ja vanhemmat vaan kokemuksen puutteesta ei hallitse...


    • Mutta kannatan katsastukseen vaan Motarit kaikki kokoluokat ja hinta sama, kuin autoille... ajoneuvovero ehdottomasti saastuttaahan nekin myös luontoa! :)

      • fastra

        Pitihän tuo arvata että ensimmäisenä jos tänne kirjoittaa ja on kirjoitusvirheitä ja/tai sanon useamman kirosanan viestissäni niin minut leimataan huonoksi, nuoreksi ja idiootiksi mutta aivan sama!

        Tulen ajamaan moottoripyörällä elämäni loppuun asti vaikka tulisikin katsastukset yms. niin ei se minua haittaa ja sehän on totta että vajaakuntoisella autolla saa kyllä ajaa mutta mopothan on niitä täysiä paskoja ja täynnä hengenvaarallisia vikoja... VOI LUOJA!!!!

        Hyvää loppuajokautta kaikille motoristeille =) (huomatkaa hymiö perässä niin oon takuuvarmasti TEINI)

        -pohjoisen poromies-


      • Lehtikirjoitus

        ..että MP:llä ajetaan keskimäärin 3kk vuodessa kun autolla sen 12kk?
        Auton kulutus n.7L/100km ja MP:n noin (2,5-5,0)L/100km.
        MP:llä ajetaan keskim. 5Mm kun taas autolla (20-30)Mm ts. tuhatta kilometriä.

        Kumpikohan saastuttaa ja kuinka paljon. Vielä kun tähän huomioidaan autojen kylmäkäynnistykset kovilla pakkasilla. Päästöt ovat moninkymmenkertaiset MP:hen verrattuna. Noniin.. Sen ymmärrän, jos MP:iin määrätään katalysaattorit, olenhan sen verran vihreä..

        MP:tä on Suomessakin tuhansia. Mitä tapahtuisi, jos päätetään, että moottoripyörät on katsastettava? Katsastusasemat ruuhkautuisivat ja autot eivät pääsi katsastukseen. Ammattikorkeakoulujen autoinsinöörilinjat tulvisivat ja opettajista sekä tiloista olisi huutava pula. Opettajia olisi koulutettava lisää jne... Katsastusinsinöörien olisi omistettava moottoripyöräkortti, jotta voisivat moottoripyörät katsastaa.. Muuten eivät saa edes koskea koko värkkiin. Jos katsastusinsinöörit ympäri Suomea omistaisivat moottoripyöräkortin, niin he myös ostavat sen moottoripyöränkin.

        Itse olen sitä mieltä, että poliisin perusvarustukseen olisi lisättävä desibelimittaristo, joilla voidaan tien päällä mitata kulkuneuvosta lähtevä äänen voimakkuus. Tämä koskee jokaista polttonesteellä toimivaa kulkuneuvoa ja miksei muunkin laisia.

        Oletteko provosoijat ikinä miettineet tälläisia seikkoja?


        ... no sitähän minäkin. Miettikää tarkkaan ja kun olette saaneet faktat päähänne, niin tulkaa sitten tänne palstoille ulisemaan. Myös Sinä, joka et omista moottoripyörää tai edes ajattelukykyä!

        Motoristit GO ja hyvää syksyä kaikille motoristeille ja ei antimotoristeille!


    • Vihdoinkin saadaan prätkät kuriin

      Se on helvetin hieno homma, jos prätkille saadaan pakollinen katsastus vuosittain kuten autoille. Sitten saadaan ainakin nämä ns. mölykoneet kuten esim. Harlikat kuriin häiritsemästä kesän rauhaa. Samalla voisi prätkille laittaa vielä käyttömaksun kuten autoillakin on, valtio saisi lisää tulojakin. Mopot ja muut mönkijät voisi myös tarkastaa paremmin kuin nykyisin vain silloin tällöin poliisin satunnaisissa ratsioissa. Pitkästä aikaa valtio on oikella asialla. Kiitos etukäteen.

    • vinkkarit_rutussa

      kyrsääsi!
      Herätys! Käytä vähän järkeäsi jos sitä sinulla on.

      Onnettomuudet eivät varmasti johdu juuri koskaan epäkuntoisista moottoripyöristä.
      Autot eivät huomaa moottoripyörää liikenteessä sekä toiseksi, mp-kuskin hurjastelut on syy.
      Ei ajoneuvon kunto.

      EU:n mukanaan tuomaa mafiatoimintaa on katsastusvaatimus mp:lle.
      Suurien kansainvälisten katsastusfirmojen Lobbarit lahjovat EU:n virkamiehiä.
      Eikö Suomesta ainakin A-katsastus ja kai K1 ole ulkomaisten pörssiyhtiöiden omistuksessa nykyään?
      Kaikkea yritetään. millä maasta saisi kupattua lisää rahaa. Tätä tekevät lobbarit.
      Monta asiaa naamioidaan turvallisuustekijäksi, jotta saadaan tekosyy rahanlypsyyn.
      Johan hallituskin älähti kun EU esittää jopa henkilöauton jarruttomillekin peräkärryille katsastusta.
      Tämä on aivan samaa mädännäistä rahan lypsyn yritystä Suomesta.
      Varmaan katsastuksesta tulisi hyvin paljon tuottoisampaa, asemien tarve suorastaan räjähtäisi, jos kaiken tyyppiset kulkuvälineet, mitä teillä liikkuu, pitäisi katsastaa. Katsastusasemia pitäisi perustaa valtavasti lisää.
      Sanoisin, että tällainen lakien säätämisen kalastelu on suorastaan rikollista puuhaa.

      • prätkähiiri marsista

        perustelkaa mp. katsastuksen puolustajat oikeasti mitä hyötyä tuossa ideassa oikein on, nuo kaikki aikaisemmat "perustelut" on tyrmätty heti kättelyssä. Vai oletteko te niin propagandan uhreja, että uskotte kaiken, mitä porvarit sanoo?

        itse voin perustella muutamia miksi EI tarvita katsastusta:

        1. melurajoitus= uusissakin prätkissä melu ylittää helposti 90dB, eli meluja ei voida rajoittaa oikeastaan mitenkään.

        2. prätkällä ajetaan useimmin n.6-7kk, jonka jälkeen prätkät säilötään ja huolletaan seuraavaa ajokautta varten. Toisin kuin autot, joilla ajetaan läpi vuoden= huolletaan vasta kun on pakko.

        3.onnettomuustilanteissa moottoripyörä on melkeimpä aina ollut ajokunnossa= eli kuskista se on kiinni,
        jos joku tietää kuinka monta kuolonkolaria on johtunut huonosta prätkästa esim. tänä vuonna, kertokaa, mieluiten todisteiden kanssa!


      • vähän kun

        nää lobbarit oikein pääsee vauhtin niin suomessa katsastetaan eu:n vaatimuksesta peräkärryjen lisäksi myös mönkijät, moottorikelkat, päältä ajettavat ja työnnettävät ruohonleikkurit ja putarhatraktorit sekä varnaan kohta myös polkupyörät ja potkukelkat. Ai niin, listasta unohtui vielä työnnettävät moottorittomat kelaleikkurit ja trimmerit sekä raivaussahat. Kyllähän katsastettavaa maasta löytyy, kun vaan uusia lakeja sorvataan.


      • Heissumies
        vähän kun kirjoitti:

        nää lobbarit oikein pääsee vauhtin niin suomessa katsastetaan eu:n vaatimuksesta peräkärryjen lisäksi myös mönkijät, moottorikelkat, päältä ajettavat ja työnnettävät ruohonleikkurit ja putarhatraktorit sekä varnaan kohta myös polkupyörät ja potkukelkat. Ai niin, listasta unohtui vielä työnnettävät moottorittomat kelaleikkurit ja trimmerit sekä raivaussahat. Kyllähän katsastettavaa maasta löytyy, kun vaan uusia lakeja sorvataan.

        Hei, unohdit moottorisahat. Niillekin katsastus:-)

        Tämä on selvää roskaa, jos väitetään motoristien aiheuttavan onnettomuuksia.
        Olen itse ajanut useamman kymmenen vuotta prätkällä.
        Eikä onnettomuuksia .Läheltä piti tilanteita on ollut.
        Mainita täytyy, että siellä on yleensä joku nainen, jolla on pomppubensaa tai peilit rikki.

        Onkin mielestäni parempi että, prätkässä on ääntä, jotta kaikki tollot huomaa. Minä olen tulossa nyt...


      • Volvo222
        prätkähiiri marsista kirjoitti:

        perustelkaa mp. katsastuksen puolustajat oikeasti mitä hyötyä tuossa ideassa oikein on, nuo kaikki aikaisemmat "perustelut" on tyrmätty heti kättelyssä. Vai oletteko te niin propagandan uhreja, että uskotte kaiken, mitä porvarit sanoo?

        itse voin perustella muutamia miksi EI tarvita katsastusta:

        1. melurajoitus= uusissakin prätkissä melu ylittää helposti 90dB, eli meluja ei voida rajoittaa oikeastaan mitenkään.

        2. prätkällä ajetaan useimmin n.6-7kk, jonka jälkeen prätkät säilötään ja huolletaan seuraavaa ajokautta varten. Toisin kuin autot, joilla ajetaan läpi vuoden= huolletaan vasta kun on pakko.

        3.onnettomuustilanteissa moottoripyörä on melkeimpä aina ollut ajokunnossa= eli kuskista se on kiinni,
        jos joku tietää kuinka monta kuolonkolaria on johtunut huonosta prätkästa esim. tänä vuonna, kertokaa, mieluiten todisteiden kanssa!

        En minäkään halua että aletaan katsastamaan moottoripyöriä. En itse harrasta eikä ole korttia mutta kiinnostusta ehkä vähän. Täytyy kuitenkin autolijoiden puolesta sanoa että kyllä autoakin huolletaan. Uutta autoa pakostakin kun se vielä muistuttaa huolto-väleistä. En minä uskalla ajaa jarruttomalla autollakaan tai lähteä pitemmälle reissulle jos autoa on viimeksi rempattu tai tarkistettu vuosi sitten katsastukseen. Auton arvohan siinä myös kärsii jos ajaa vain eikä mitään sille tee. Ei muuta.


    • Infraz

      Asun alueella jossa keskustaan menevä tie kulkee n. 50 metriä talostani ja itse keskusta on tuossa parinsadan metrin päässä. Autoja ja moottoripyöriä kulkee ohi jatkuvana virtana, ja silti suurin osa ajasta on melko hiljaista. Pahimmat angstit saan sensijaan niistä teineistä jotka kaahaavat jalkakäytäviä pitkin sairaalla nopeudella viriputket vinkuen. Viritetyn mopon ääni on jotain sanoinkuvaamatonta, hermojaraastavaa kimeää pärinää joka kantautuu koko kylän poikki yöaikaan. Mopoille katsastus vähintään kerran vuodessa ja viritetty mopo takavarikkoon esim. 6kk ajaksi sanon minä.

      Suurin osa moottoripyöräilijöistä jotka tässä kylässä ajelevat, osaavat käyttäytyä ja ajelevat siististi ja sivistyneesti.
      Kovaääninen pyörä menee ohi ehkä kerran per vuorokausi, yleensä HD- tyyppinen kustomi joka jytisee kuin konekivääri. Tällaisten pyörien kuljettajat ovat mun mielestä lähinnä rikollisia, epämääräisiä parrakkaita läskimahaisia miehiä. Näitä ei saada takuulla kuriin millään katsastussäännöillä joten koko idea on täydellisen turha!
      Rangaistaanko siis 90% motoristeista sen vuoksi että 10% on kusipäitä?

      Itseäni ei edes tuollaisen em. kustomin jytinä hetkauta yhtään, olen terve nuorehko ihminen jonka korvat kestävät ääniä.
      Nämä valittajat sen sijaan taitavat olla ns. elämäntapavalittajia, ihmisiä joilla ei ole omaa elämää ja jotka ihan silkkaa v^^tumaisuuttaan kitisevät kaikesta mistä voivat.
      Päiväsaikaan taajamissa ja kaupungeissa KUULUU MELUA, sehän on varma. Sen kanssa on osattava elää, jos ei onnistu niin muuttakoon pois tai lakatkoon kitisemästä.

      Mopoilijat sensijaan kaahaavat illalla ja yöaikaan, rikkovat kaikkia laki- ja käytössääntöjä ja ovat riski liikenteessä.
      Miksi nuorten vanhemmat eivät puutu asiaan?
      "Kun kallen mopo kulkee satasta nii munki täytyy saada virittää" ja vanhemmat myötäilee?
      Vai onko kyse jostain muusta?
      Eivät kaikki tietenkään ole tällaisia, suuri osa on kunnollisia nuoria jotka osaavat välttää meluamista ja ajavat sääntöjen mukaan, propsit heille!

      • yksi viidestämiljoonasta

        moottoripyöräreitin varrella, mutkaisen ja hyväpintaisen, joka houkuttelee motoristeja. Päivittäin taloni ohi kulkee kymmeniä moottoripyöriä. Tällä kohtaa tieosuutta on kuuden kympin nopeusrajoitus. Riippumatta äänenvaimentimien vaimennustehosta, tällä nopeudella ja ympäristö huomioon ottaen, kaikki ohikulkevat moottoripyörät kuulostavat varsin muihin tienkäyttäjiin sulautuvilta. Lähtee sitä meteliä traktoreistakin. Siiten on tilanne toinen, kun ajetaan rajoituksista piittaamatta rata-ajotyyliin, silloin pyörästä lähtee ääntä varsin ns. hyväksytyilläkin vaimentimilla. Kaiken toiminnan perustana pitäisi siis olla toisten huomioon ottaminen omassa toiminnassaan. Myös kannattaa miettiä omaa suhtautumistaan toisen ihmisen tapaan elää. Eli mielestäni katsastus ei tähän ääniongelmaan ole perusteltua.


    • ei vielä keski-ikäinen...

      Olisi todella toivottavaa, että myös moottoripyörät saataisiin vuosikatsastuksen piiriin. Vaikka motoristit muuta väittävätkin, niin pyörien kunnossa olisi toivomisen varaa. Esim renkaat (varsinkin takarengas) on usein todella huonossa kunnossa. Samoin valovammaisia moottoripyöriä tulee vastaan usein (se siitä näkyvyydestä...)
      Monille moottoripyörä on lähinnä "jatke", jonka ominaisuuksia esitellään rehvakkaasti. Tässä yksi motoristi kertoi oman pyöränsä kiihtyvyydestä niin, että "kolmosvaihteella kulkee jo 190 km/h". Aamulehden lukijanpalstalla muuan motoristi oli sitä mieltä, ettei 200 km:n tuntinopeus moottoritiellä ole vielä törkeä ylinopeus. Nuo esimerkit kertovat paljon näiden sankareiden järjenjuoksusta (tai sen puutteesta).
      Vielä kun saataisiin moottoripyöriin samanlainen käyttömaksu kuin autoissakin on ja rekisterikilpi eteen nopeusvalvonnan helpottamiseksi.

      • tämä viesti

        Iso osa motoristeista ajaa kuin perseet liikenteessä. Tunnen monia motoristeja ja kehuvat kilpaa miten tuli ajettua ylinopeutta ja miten päästiin poliisia karkuun. Ajettiin niin ja niin lujaa vaikka oli silee rengas ja jarrut finaalissa. Äänet on myös tahallisesti saatettu liian kovaksi ja sitten käännetään kahvasta kaikki irti kun on paikka jossa kaikuu erityisen hyvin. Siinä varmaan se "jatke" kasvaa vielä suuremmaksi, ainakin pikkirillin kokoon. Sitten sitä ollaankin jo kovasti naistenmiestä jotta. Eikun katsastukseen, isot verot ja tarkkailu tehokkaammaksi niin eiköhän ala hoitumaan.


    • HD

      siinä taas kirjottaa joku kateellinen pers aukinen joka on unelmoinut jo vuosia ostavansa pyörän mutta kun ei vaan anna talous tai vaimo perix ajatukselle. kukaan täys järkinen ei aja tai anna lastensa ajaa epäkuntoisella laitteella. suomessa kuitenkin kaisesta huolimatta lyhyt ajoaika joka tarkottaa et on aikaa korjata kuluneet tai hajonneet osat talven aikana. tietty voidaan autotkin ruveta laimaamaan kadesti vuoteen ihan tasapuolisuuden nimissä

    • YETSKA

      Päkättävät mopot saada hyvä kuriin :) YES!

      • bess

        Oikein. Monessa prätkässä äänet ovat liian kovat, esim. juuri näissä hiton "päkättäjissä"


    • SeppoSeponSeppo

      katsastusasemille jonottamaan, ylös vaan vedestä (talvella pihakoivun alta) trailerille ja konttorille, rekisterin viimeisen numeron mukaan. (siis kk) Kuinkahan suuri prosentti katsastamattomista veneistä joutuu kolariin vuosittain. Tähän on saatava muutos.

      Ja ne henkilöautot, koska katsastus on niin halpaa, niin laitetaan ne pari kertaa vuoteen leimaan.

      Mopot kans kerran vuodessa.

      Maksu vois olla MP ~ 60€ Mopo ~ 45€ Vene ~ 85€ HA ~ 40€/puoli vuotta.

      Kaikille EU:n tiukimmat co-päästörajat, testi katsastuksen yhteydessä 30€.

      Ja jokainen katsastaja saa määritellä näiden ohjehintojen viitoittamalla tiellä oman "sopivan" taksan.

      On se kumma kun ei voittoa rapise kohta 200% liikevaihdosta, nykyään joutuvat nälkäpalkalla katsastamaan vain autoja nyyh nyyyh nyyyh, voi voi voi, mistä makkaraa leivälle.

      Kelatkaa aivoilanne, ihan oikeesti, mihin paskaan tässä ollaan kokoajan menossa?????

      Voi vittu.

    • Tunnollisesti tähän asti ajanut

      Minä aion kyllä sit ulvottaa ilman pakoputkeakin kaiket yöt, ajelen kuin katuhaukka ilman rekisteriä, jos tämä laki menee läpi. :) Siitä saavat sitä mitä tilaa. MIELENOSOITUKSEEN KAIKKI MOTORISTIKAVERIT...PISTETÄÄN HESA TUKKOON KOKONAAN...MEITÄ ON SIIHEN RIITTÄVÄSTI!!

    • Herroihin kyllästynyt

      Miten ihmeessä kateus voi suomessa olla noin kova. selvästikään kyseisellä kirjoittajalla ei ole pyörää ei minullakaan mutta silti vituttaa katsastus holhoaminen. uskoisit varmaan jos lehdessä kirjoitettaisiin, että paska on sateenkaaren väristä.

      • Tööttö

        Ostetaan joka hemmo sit moottoripyörän tilalle traktori, viilataan siihen paukkua niin pirusti ja pistetään kunnon putkisto...sit yöllä helsingin keskustaan paukuttelemaan paskatalikko perässä. :))


    • paskaaaaa

      Katsastuskonttorit haalaavat rahaa sillä, se on vain mielessä. Jos 50cc mopotkin joutuu katsastamaan, nuorilta viedään vain rahat.

    • hankkikaa elämä itkijät

      koko katsastus.. rahastusta ja just sitä itteään! ja kyllä mailmaan pitää ääntä mahtua. kuka nyt vittu noin pienestä asiasta viitsii alkaa vinkumaan ku on varmasti isompiakin murheita ku mp:n ääni :D

      • kyykbuuli

        Prätkään se vaimennin vasta helppo onki laittaa kiinni katsastukseen ja vaihtaa taas "parempaan"
        Näin meilläpäin...


      • HD:t on homopyöriä
        kyykbuuli kirjoitti:

        Prätkään se vaimennin vasta helppo onki laittaa kiinni katsastukseen ja vaihtaa taas "parempaan"
        Näin meilläpäin...

        kun ajat kaamasen suoralla ja laiton putki pyörässä. Kilvet pois ja matkanteko jää siihen. Päälle
        vielä hyvänlaiset sakot. Vielä vaihtelet katsastuksen jälkeen laittomia putkia.


      • -Automies-
        HD:t on homopyöriä kirjoitti:

        kun ajat kaamasen suoralla ja laiton putki pyörässä. Kilvet pois ja matkanteko jää siihen. Päälle
        vielä hyvänlaiset sakot. Vielä vaihtelet katsastuksen jälkeen laittomia putkia.

        Asia on kuulkaas niin, että moottoripyöriä ja niiden kuntoa valvotaan liikenteessä paljon enemmän kuin autojen ja on myös turvallisempaa ajella autoilijoiden seassa kun moottoripyörästä kuuluu hieman enemmän ääntä, silloin tullaan paremmin huomatuiksi kun moottoripyörä on vaikeampi havaita peileistä kuin isommat tielläliikkujat .

        Myöskin tulisi huomioida asia että moottoripyörillä ajetaan vain n.6 kk /vuodessa ja ne jotka eivät huolehdi moottoripyöriensä kunnosta ajavat varmasti myös epäkuntoisilla ja katsastamattomilla autoilla .

        Huom. en ole motoristi mutta en myöskään kateellinen Kekkosslovakian asukki


      • >>TurbotOn<<
        -Automies- kirjoitti:

        Asia on kuulkaas niin, että moottoripyöriä ja niiden kuntoa valvotaan liikenteessä paljon enemmän kuin autojen ja on myös turvallisempaa ajella autoilijoiden seassa kun moottoripyörästä kuuluu hieman enemmän ääntä, silloin tullaan paremmin huomatuiksi kun moottoripyörä on vaikeampi havaita peileistä kuin isommat tielläliikkujat .

        Myöskin tulisi huomioida asia että moottoripyörillä ajetaan vain n.6 kk /vuodessa ja ne jotka eivät huolehdi moottoripyöriensä kunnosta ajavat varmasti myös epäkuntoisilla ja katsastamattomilla autoilla .

        Huom. en ole motoristi mutta en myöskään kateellinen Kekkosslovakian asukki

        Minä olen ajanut moottoripyörällä vuodesta 1991 eikä kertaakaan ole pyörääni tarkastettu!! Sakkoja olen kyllä saanut muistaakseni kolme muttei silloinkaan pyörää tarkastettu!! Kyllä pyörien tarkastukset oikeasti tienpäällä ovat täysin marginaalinen toimenpide. Käytännössä niitä ei ole!!


    • Ennen auton korvike

      Nykyään moottoripyörät ovat suurimmalle osalle pelkkiä leluja ja näyttelyesineitä. Niitä rakennetaan ja kiilloitetaan talvet ja sitten kesällä ajetaan turhaa ajoa pitkin Suomen niemeä, pidetään meteliä ja saastutetaan ihan turhan päiten. Ennen moottoripyörä oli suomalaiselle pakollinen kulkuväline maalla esim. tyämatkoja varten kun autoa ei ollut varaa ostaa. Nykyisin se on monelle äijälle pelkkä turha lelu, jota sitten näytellään ylpeänä kesällä, jotta kansa näkee kun mulla on ollut varaa ostaa sellainen. Pyörien vuotuinen katsastaminen on todella hieno asia, koska se pitää olla kuten autoilla. Pyörille pitää laittaa myös ehdottomasti käyttämaksu kuten myös autoilla on.

      • The boat

        Vihaatko myös pienveneilijöitä koska kuluttavat luonnonvaroja turhaan ökyveneillään jopa jotkut??! Ovatko ne mielestäsi tarpeellisia??


      • pp

        ikinä kuullu sanasta harrastus ?


    • Tasaarvo sen pitää olla

      Moottoripyörät pitää ehdottomasti laittaa vuosikatsastuksen alaiseksi, jos kerta ja veneetkin ovat katsastuksen alaisia. Lisäksi prätkille, sekä myös rek. veneille käyttömaksu kuten autoilla. Sitten on autoihin verrattuna kaikki nämä kolme kulkupeliä tasavertaisia. En ole koskaan voimut ymmärtää miksi prätkillä ja veneillä ei ole käyttömaksua koska autoilla on ollut jo pitkän aikaa.

      • Hevoseton -huoleton

        Koska joukkoliikennettä ei voida käyttää maakunnissa, niin auto on pakollien. Sensijaan vene ja motskari ovat
        suurimmaksi osaksi huvikäytöön, joten jonkinlainen käyttömaaksu niille olisi ihan paikallaan !


      • Prätkät ottaa päähän
        Hevoseton -huoleton kirjoitti:

        Koska joukkoliikennettä ei voida käyttää maakunnissa, niin auto on pakollien. Sensijaan vene ja motskari ovat
        suurimmaksi osaksi huvikäytöön, joten jonkinlainen käyttömaaksu niille olisi ihan paikallaan !

        Siitä vaan kaikki prätkät pakolliseen vuosikatsastukseen kunnollinen käyttämaksu per vuosi kuten autoilla, olisi todella hieno asia.


      • pp
        Prätkät ottaa päähän kirjoitti:

        Siitä vaan kaikki prätkät pakolliseen vuosikatsastukseen kunnollinen käyttämaksu per vuosi kuten autoilla, olisi todella hieno asia.

        sitten vaikka katsastus tuliskin. eihän se mitään muuttais ku leiman välillä ois iha sama onko vaimentimia vai ei.


      • Vt Shadow

        katsastus pakolliseksi... Laitan autoni seisontaan huhtikuun alusta ja ajan kaikki pakolliset ajot marraskuun alkuun asti moottoripyörällä.
        Autoni kulutus on lähes 10l/ 100 km ja pyörällä n 5l/ 100 km, eli säästän melkoisesti polttoaineessa kesän aikana. Vakuutusmaksut ovat pyörässä edullisemmat kuin autossa, johtuen pienestä teho/ paino suhteesta (50hv/ 250 kg).
        Ja kaikille "vinkujille" tiedoksi... nämä kovaa ääntä pitävät pyörät EI ole niitä, joilla ajellaan suuria ylilnopeuksia!! Toisin kuin suuritehoisilla kyykyillä, joilla ei oikein voi edes ajaa alle 150 vauhteja. Esim. ajaessani 80:n alueella mittarinopeutta 90, lähes 60% autoista ajaa ohi ja 40:n alueella ajaessani mittarinopeutta 50, niin poikkeuksetta lähes kaikki autot kaahaavat ohitse. Omalla Customilla kun ei ole oikein hyvä ajaa, jos nopeus nousee tuonne 120km/ h tai yli.
        Kyllä minä hyväksyn katsastuksen pyörille JOS samalla katsastus tulee pakolliseksi, veneille, traktoreille, kaivinkoneille sekä mopoille. Ja jos katsatuksien hinnat putoaisivat järkevälle tasolle, ja jos katsastusasemat olisivat suomalaisten omistuksessa. Nykyisellä systeemillä me syydämme reppu kaupalla rahaa Norjaisten taskuun...


      • Turhia pelejä
        Vt Shadow kirjoitti:

        katsastus pakolliseksi... Laitan autoni seisontaan huhtikuun alusta ja ajan kaikki pakolliset ajot marraskuun alkuun asti moottoripyörällä.
        Autoni kulutus on lähes 10l/ 100 km ja pyörällä n 5l/ 100 km, eli säästän melkoisesti polttoaineessa kesän aikana. Vakuutusmaksut ovat pyörässä edullisemmat kuin autossa, johtuen pienestä teho/ paino suhteesta (50hv/ 250 kg).
        Ja kaikille "vinkujille" tiedoksi... nämä kovaa ääntä pitävät pyörät EI ole niitä, joilla ajellaan suuria ylilnopeuksia!! Toisin kuin suuritehoisilla kyykyillä, joilla ei oikein voi edes ajaa alle 150 vauhteja. Esim. ajaessani 80:n alueella mittarinopeutta 90, lähes 60% autoista ajaa ohi ja 40:n alueella ajaessani mittarinopeutta 50, niin poikkeuksetta lähes kaikki autot kaahaavat ohitse. Omalla Customilla kun ei ole oikein hyvä ajaa, jos nopeus nousee tuonne 120km/ h tai yli.
        Kyllä minä hyväksyn katsastuksen pyörille JOS samalla katsastus tulee pakolliseksi, veneille, traktoreille, kaivinkoneille sekä mopoille. Ja jos katsatuksien hinnat putoaisivat järkevälle tasolle, ja jos katsastusasemat olisivat suomalaisten omistuksessa. Nykyisellä systeemillä me syydämme reppu kaupalla rahaa Norjaisten taskuun...

        Kyllä ne pitäisi ehdottomasti katsastaa jo niiden hirveiden äänien takia. Eikä käyttömaksukaan ole pahitteeksi niille, koska autoillakin on. Onneksi tulee syksy ja sitten talvi ja nämä nämä mölykoneet häviävät taas talleihin.


      • pp
        Turhia pelejä kirjoitti:

        Kyllä ne pitäisi ehdottomasti katsastaa jo niiden hirveiden äänien takia. Eikä käyttömaksukaan ole pahitteeksi niille, koska autoillakin on. Onneksi tulee syksy ja sitten talvi ja nämä nämä mölykoneet häviävät taas talleihin.

        hakee pumpulia alepasta ja tunge ne korviis ni äänet kuulu.


      • Kokemusta on
        pp kirjoitti:

        hakee pumpulia alepasta ja tunge ne korviis ni äänet kuulu.

        Kiitos vaan neuvosta, mutta välillä kun nämä ns. moottoripyöräjengiläiset ajavat talomme ohi Harlikoilla urakalla monta kertaa yhdenkin illan aikana eivät oikeat korvatulpatkaan riitä. Pitää laittaa päähän oikein sellaiset kuulosuojaimet, joita käytän ampuessani, kun istuu pihalla muka luonnon rauhassa. Onneksi omistan sellaiset. Jengiläisillä lienee jossain lähellä joku kokoontumispaikka.


      • Vt Shadow
        Kokemusta on kirjoitti:

        Kiitos vaan neuvosta, mutta välillä kun nämä ns. moottoripyöräjengiläiset ajavat talomme ohi Harlikoilla urakalla monta kertaa yhdenkin illan aikana eivät oikeat korvatulpatkaan riitä. Pitää laittaa päähän oikein sellaiset kuulosuojaimet, joita käytän ampuessani, kun istuu pihalla muka luonnon rauhassa. Onneksi omistan sellaiset. Jengiläisillä lienee jossain lähellä joku kokoontumispaikka.

        aiheutat ampuessasi melusaastetta, niin ole ystävällinen ja lopeta itkeminen moottoripyörien äänestä... Itsekkin aikoinani ampumaurheilua harrastaneena tiedän, että aseesta lähtevä ääni on huomattavasti terävämpi ja pahempi kuin prätkän ääni.


      • ampuvamotoristi
        Vt Shadow kirjoitti:

        aiheutat ampuessasi melusaastetta, niin ole ystävällinen ja lopeta itkeminen moottoripyörien äänestä... Itsekkin aikoinani ampumaurheilua harrastaneena tiedän, että aseesta lähtevä ääni on huomattavasti terävämpi ja pahempi kuin prätkän ääni.

        se on aina lähinnä ja omat harrastukset on ne mitkä on tärkeitä.
        Omaan nilkkaan ampuuvat, koska ei tässä maassa saa pian aseitakaan omistaa.


      • kaikki leimalle
        Prätkät ottaa päähän kirjoitti:

        Siitä vaan kaikki prätkät pakolliseen vuosikatsastukseen kunnollinen käyttämaksu per vuosi kuten autoilla, olisi todella hieno asia.

        katsastettaviksi että saatas ne avohoitopotilaat poimittua saunantaa.


      • lisää veroja
        Hevoseton -huoleton kirjoitti:

        Koska joukkoliikennettä ei voida käyttää maakunnissa, niin auto on pakollien. Sensijaan vene ja motskari ovat
        suurimmaksi osaksi huvikäytöön, joten jonkinlainen käyttömaaksu niille olisi ihan paikallaan !

        niin ei tartte noin kadehtia muita


      • alvit ym.....
        ampuvamotoristi kirjoitti:

        se on aina lähinnä ja omat harrastukset on ne mitkä on tärkeitä.
        Omaan nilkkaan ampuuvat, koska ei tässä maassa saa pian aseitakaan omistaa.

        Vaikka katsastusasemat ovatkin ulkomaisessa omistuksessa, niin alv-rahat jäävät Suomeen, joten eduskuntakaan ei taida panna asiassa hanttiin.


      • valtiolle lisää verotuloja
        alvit ym..... kirjoitti:

        Vaikka katsastusasemat ovatkin ulkomaisessa omistuksessa, niin alv-rahat jäävät Suomeen, joten eduskuntakaan ei taida panna asiassa hanttiin.

        Moottoripyörien katsastaminen ja käyttömaksu ovat ihan hyviä ja kannatettavia asioita, koska autoillakin on. Moottoripyörät ovat autoihin verrattavia liikennevälineitä. Tulee lisää tuloja valtiolle ja uusia työpaikkoja esim. työttömille nuorille insinööreille.


      • talouselämälle
        valtiolle lisää verotuloja kirjoitti:

        Moottoripyörien katsastaminen ja käyttömaksu ovat ihan hyviä ja kannatettavia asioita, koska autoillakin on. Moottoripyörät ovat autoihin verrattavia liikennevälineitä. Tulee lisää tuloja valtiolle ja uusia työpaikkoja esim. työttömille nuorille insinööreille.

        Mp-katsastus on työtä, joka hienosti kaunistaisi tilastoja.

        Toinen yhtä hyvä vaihtoehto on pistää nuoret insinöörit siirtämään lapiolla hiekkakasaa paikasta toiseen.


      • ja ne työttömät insinöörit töitä
        talouselämälle kirjoitti:

        Mp-katsastus on työtä, joka hienosti kaunistaisi tilastoja.

        Toinen yhtä hyvä vaihtoehto on pistää nuoret insinöörit siirtämään lapiolla hiekkakasaa paikasta toiseen.

        Siitä hiekkakasan siirtämisestä ei oikein kukaan maksa ja se ei vastaa insinöörin koulutusta. Kun insinööri katsastaa prätkiä, saa hän palkkaa ja valtio verotuloja . Prätkien katsastus toisi ihan varmasti muitakin lisätyöpaikkoja katsastuspisteisiin ja ehkä muuallekin ja taas lisää verotuloja valtiolle. Kun vielä prätkille roiskastaan käyttömaksu vaikka koon ja hinnan mukaan, saa valtio taas lisää rahaa nykyiseen tyhjään kirstuunsa. Kuten huomaamme on asiassa pelkkiä hyviä puolia, vai mitä.


      • pravda
        ja ne työttömät insinöörit töitä kirjoitti:

        Siitä hiekkakasan siirtämisestä ei oikein kukaan maksa ja se ei vastaa insinöörin koulutusta. Kun insinööri katsastaa prätkiä, saa hän palkkaa ja valtio verotuloja . Prätkien katsastus toisi ihan varmasti muitakin lisätyöpaikkoja katsastuspisteisiin ja ehkä muuallekin ja taas lisää verotuloja valtiolle. Kun vielä prätkille roiskastaan käyttömaksu vaikka koon ja hinnan mukaan, saa valtio taas lisää rahaa nykyiseen tyhjään kirstuunsa. Kuten huomaamme on asiassa pelkkiä hyviä puolia, vai mitä.

        Ei tule rahaa lisää valtiolle mp:n katsastuksen myötä.
        Ne rahat menevät amerikkaan.
        Lisäksi suuri joukko lopettaa koko harrastuksen katsastuksen tultua voimaan.
        Jää polttoaineverot ja muut välilliset tulot valtiolta saamatta.
        Tämä on todellinen syy miksi katsastus evättiin ministeriön taholta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19481
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      96
      3825
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2296
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      1993
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      301
      1702
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1402
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1385
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1197
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      245
      1103
    Aihe