Lisää katsastuksesta.

Filtteri.

Auton katsastus vuosittain on oikein hyvä asia, ja uusien autojen välivuodetkin pitäis poistaa, nekin voivat olla susia jo hetikohta liikkeestä ulostulon jälkeen..näitäkin esimerkkejä on ollut.
Itse olen niin laiska ja auto on ainoastaan kulkuväline ja sen ylenpattinen hoivaaminen ja kunnon tarkastelu on ylivoimaista itselleni, joten jokavuotinen auton kunnon kartoitus on paikallaan, ja sen mukaan korjaillaan, jos on tarvetta.Ajaessa ilmenevät viat toki huomaa, mut piilevät sellaiset jää katsastukseen.
Auton heitteillejättö johtuu paljolti siitä, kun keväästä syksyyn ajan mp:llä, ja sen kunnosta huolehtiminen on autoon verrattuna paljon tärkeämpää, johtuen kait siitä, että kalliimpi pitää ja oman turvallisuuden takiakin..ja autohan on vain välttämätön paha.
Mp:n katsastuskin olis hyvä asia ehkä.
Jos pyörää käytetään asiantuntevassa huollossa ja siellä tehdään huoltokirjan mukaiset tarkastukset ja huollot, niin sehän lähes vastaa katsastusta, ainakin omassa pyörässäni tarkastuslista on melkoisen pitkä ja kattaa tärkeimmät ajamiseen ja turvallisuuteen liittyvät kohteet.
On selvää, että kilometrien karttuessa tarkastelun tulee olla jatkuvaa ja tarkempaa.
Motoristien joukossa on varmaankin monentasoista tekniikan ja tietämyksen mestaria, mutta nykypäivänä pyörien lisäntyessä myös riski tiellä liikkuvista epävarmoista tapauksista lisääntyy.
Epäkunnossa oleva mp on aika vaarallinen laite itselle ja muille liikkujille, autolla saattaa ajella hieman viallisenakin, toki ei sallittua, mutta kaksipyöräisellä se on vaarallista leikkiä, hieman vikatyypistä riippuen toki, mut näin yleensä.
Moniko mp:llä ajava tuntee pyöränsä nin hyvin, että tunnistaa mahdolliset alkavat viat ja tietää niiden vaikutukset, epäilen ettei monikaan.
Jos ostaa käytetyn pyörän ilman kummempaa huolto-ohjelmaa, vain myyjän epämääräiset lupaukset kunnosta, voi saada itselleen vaarallisen pelin alleen, jos ei sitten ole itse alan asiantuntija ja kokenut kaksipyöräisen kuljettaja ja osaa tarkastella myytävää kohdetta oikein.
Mielestäni katsastus olis myyjillekin valttikortti, ja ostajalle se toisi varmuutta ja mielenrauhaa, etenkin jos ei ole niin asiaan perehtynyt motoristi.
Täydellinenkään huoltokirja ole mikään autuaaksi tekevä aapinen, mutta kertoo jotain kuitenkin.

17

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FrozenCorpse

      Mitä ne siellä katsastuksessa kattoisi siitä? Mökätason, nopeuden, jarrunesteet, ruosteen? Sitä varten on huolto ja jossei kunnollinen huoltoliike osaa hommaansa hoitaa niin aina voi vaihtaa. Katsastus on kotiloita varten. Johan niillä asemilla on nytkin jonoa pitkäksi asti ja entäs ku suomen kaikki kevyet perävaunutkin otetaan mukaan, pelkkää rahastusta!

      • bergsman

        Esimerkiksi:Ohjauslaakeri, pyöränlaakerit,
        renkaat, takahaarukan laakerointi, jarrut, valot,
        äänimerkki, JARRUT ja äänet


      • kyllääää
        bergsman kirjoitti:

        Esimerkiksi:Ohjauslaakeri, pyöränlaakerit,
        renkaat, takahaarukan laakerointi, jarrut, valot,
        äänimerkki, JARRUT ja äänet

        Esimerkiksi:Ohjauslaakeri, pyöränlaakerit,
        renkaat, takahaarukan laakerointi, jarrut, valot,
        äänimerkki, JARRUT ja äänet

        Uskallan väittää että 90% motoilijoista pitää nuo asiat itse kunnossa,paitsi ääntä saa ja pitää olla,sanoisin että 90db saisi olla rajana.


      • FrozenCorpse
        kyllääää kirjoitti:

        Esimerkiksi:Ohjauslaakeri, pyöränlaakerit,
        renkaat, takahaarukan laakerointi, jarrut, valot,
        äänimerkki, JARRUT ja äänet

        Uskallan väittää että 90% motoilijoista pitää nuo asiat itse kunnossa,paitsi ääntä saa ja pitää olla,sanoisin että 90db saisi olla rajana.

        Mökäputkilla leikkiminen on pelkkää itsekyyttä ja lapsekkuutta. Pyörä ei ole melua vaan ajamista varten ja sen verta pitäis kunnioitusta löytyä, että jos haluaa oman kuulonsa tuhota, niin menee autiomaahan ajamaan ja säästää muiden korvat.


      • bergsman
        kyllääää kirjoitti:

        Esimerkiksi:Ohjauslaakeri, pyöränlaakerit,
        renkaat, takahaarukan laakerointi, jarrut, valot,
        äänimerkki, JARRUT ja äänet

        Uskallan väittää että 90% motoilijoista pitää nuo asiat itse kunnossa,paitsi ääntä saa ja pitää olla,sanoisin että 90db saisi olla rajana.

        90% mistä tutkimuksesta tuo on peräisin, esim ohjauslaakerin
        kunnon määrittäminen, enpä usko, että 90% osaa edes sitä tehdä.
        Ja onhan se vain tärkeää saada ne 10% kuntoon....


      • kukkuuuuu
        FrozenCorpse kirjoitti:

        Mökäputkilla leikkiminen on pelkkää itsekyyttä ja lapsekkuutta. Pyörä ei ole melua vaan ajamista varten ja sen verta pitäis kunnioitusta löytyä, että jos haluaa oman kuulonsa tuhota, niin menee autiomaahan ajamaan ja säästää muiden korvat.

        Blaaaa.
        Mäkin halusin sanoa jotain.


      • JokuHylkiö
        bergsman kirjoitti:

        90% mistä tutkimuksesta tuo on peräisin, esim ohjauslaakerin
        kunnon määrittäminen, enpä usko, että 90% osaa edes sitä tehdä.
        Ja onhan se vain tärkeää saada ne 10% kuntoon....

        ookko kovaki äijjä ku luulet tietäväs jotain ?


      • haistakaanyv
        kyllääää kirjoitti:

        Esimerkiksi:Ohjauslaakeri, pyöränlaakerit,
        renkaat, takahaarukan laakerointi, jarrut, valot,
        äänimerkki, JARRUT ja äänet

        Uskallan väittää että 90% motoilijoista pitää nuo asiat itse kunnossa,paitsi ääntä saa ja pitää olla,sanoisin että 90db saisi olla rajana.

        Just näin. äänimerkkihän se on millä maailma saadaan turvalliseksi taas. Voi v***u ,en jaksa lakata ihmettelemästä , missä vaiheessa moottoripyöräilystä tuli niin tekninen ja vaarallinen harrastus , mitä se nykyään tuntuu olevan ? Kaiken maailman horsoojat ajelee jotkut V**un turvaliivit ja pitkät valot päällä muista jutuista puhumattakaan. Niin se vaan taitaa olla , että on harrastajat kuin päättäjätkin , tätä uutta pullamössösukupolvea , jolle veden keittäminenkin on maailman ylivoimaisin tehtävä. Häpeisitte nyt edes vähän olemassaoloanne !


      • CherokeeKissum
        haistakaanyv kirjoitti:

        Just näin. äänimerkkihän se on millä maailma saadaan turvalliseksi taas. Voi v***u ,en jaksa lakata ihmettelemästä , missä vaiheessa moottoripyöräilystä tuli niin tekninen ja vaarallinen harrastus , mitä se nykyään tuntuu olevan ? Kaiken maailman horsoojat ajelee jotkut V**un turvaliivit ja pitkät valot päällä muista jutuista puhumattakaan. Niin se vaan taitaa olla , että on harrastajat kuin päättäjätkin , tätä uutta pullamössösukupolvea , jolle veden keittäminenkin on maailman ylivoimaisin tehtävä. Häpeisitte nyt edes vähän olemassaoloanne !

        minullakin?
        Mutta toisaaltahan voi olla ihan hyvä, jos muut tuolla liikinteessä pelkäävät varjoaankin.
        Jää itselle enenmmän tilaa ajella.
        Aika nautinnollisen 600 km tuli ajeltua Pohjoisen teillä eilispäivänä.
        Ainoa vaaratilanne oli kun letkan viimeisen pyörän perään iskeytyi linja-auto takapuskuriin.
        Letkan johtajana, oli pakko nostaa nopeutta.


    • nyt siis vain

      itsestäsi.
      Olen niin laiska, en viitsi...
      Meistä kaikki muut eivät lähde samalta linjalta liikkeelle.
      Niin auto kuin moottoripyörä, kuin vene, kuin mikä tanansa mootorisoitu laite, vaatii huoltoa ja kunnossapitoa.
      Jollei niin viitsi tehdä itse voi taluttaa ajokkinsa niin monta kertaa vuodessa huoltoon kuin haluaa.
      Rahalla saa.
      Mutta saako turvallisuutta?
      Mielestäni ei.
      Paraskaan merkkihuolto ei takaa laitteen toimivuutta.
      Esimerkkinä voin mainita Volvon joka tuli takuuhuollosta pyörän pultit auki.
      Sillä ajanut tyttö sanoi, että kun nosti nopeuden yli sataan, niin ei enää ulvonut niin paljon.
      Minulle laite ei ole turallinen jollen tiedä ihan tarkalleen mitä sille on tehty, kuinka monta kierrosta tätäkin pulttia on kierretty.
      Se joka osaa jajollakiinnostusta riittää huoltaa itse laitteensa.
      Ja sanonpa että kiinnostusta riittää silloin kun sillä laitteella tuolla liikenteessä ajelee.
      Mihin siis tarvitsen katsastusta?

    • Mtiopisto

      Hyvin perusteltu. Touko-kesäkuussa etsiessäni itselleni pyörää totesin ainakin renkaiden kunnon myytävissä pyörissä olevan todella kirjavan. Aika monessa oli ihan sakkopintaisia alla. Vaikka useimmat meistä pitävät pyörästään todella hyvää huolta on joukossa varmaan myös "hällä väliä" kuskeja.
      Olisin valmis maksamaan noin 100 euron katsastusmaksun, katsastuksen tason tulisi kuitenkin olla kunnollinen. Vaatisi katsastukonttoreille pyöriin erikoistuneiden henkilöiden palkkaamista / kouluttamista ja varmaan melkoisia laitehankintoja.
      Peräkärryjen katsastaminen on sitten jo huuhaata, niissä kun ei montaa vikakohdetta ole

    • jonka yhteiskunta

      laittaa mp-katsastukseen, voisi palkata lisää mp-poliiseja tienpäällä tapahtuvaan valvontaan. Olisi huomattavasti tehokkaampaa touhua renkaiden ja äänien osalta. Kalusto myös pysyisi kunnossa, koska olisi joka hetki riski jäädä tien päällä kiinni.

      • bergsman

        Molempi parempi!!


    • koko katsastus

      kaikkien ajopelien kohdalla. Kumma kyllä, tuolla ajellaan yllättävän paljon katsastamattomalla kalustolla.

      • tt

        yleensä moottoripyörässsä olevat viat vaikutaa ajamiseen ja hallittavuuteen niin paljon että kukaan ei rikkinäisellä pyörällä viitsi ajella, vaan viat korjataan tai korjautetaan ensitilassa. suurin osa moottoripyöristä uusista ja vanhoista on autoihin verrattuna huippukuntoisia.


    • Järjen ääni

      Tietenkin erillinen pakokaasutesti, jarrutesti, iskunvaimentajien tärinätesti, valot, pleksien kunto, peilit ja ruostevauriot.

      Mahdollisuudet erilaisten palvelupakettien hinnoitteluun ovat lähes yhtä rajattomat kuin autojen kohdalla.

      Ja jos kyseessä on kateellisuus sitä kohtaan, että jotain ei tarvitse katsastaa verrattuna siihen, onko siinä järkeä? Ei liene epäselvää se kumpi ääni tällaisen kisan tulee voittamaan.

      Lisämahdollisuuksia katsastukseen olisi tietysti vielä polkupyörät ja potkukelkat.

    • katsastusta

      lobbaavat sekä suomessa että eu:ssa liikevoittoa ko. alala tekevät yritykset eikä kukaan muu. Valitettavast ainoa instanssi joka asian voisi torpata ovat kansanedustajamme (ovat leikkaus kansasta, joten älyn paljoudella ei voi retostella. Noita ex urheilijoita, missejä yms. vateja bisnes porukka vie kuin pässiä narussa!).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7626
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7285
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5334
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4875
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      243
      4393
    6. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4365
    7. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4356
    8. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      4038
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3173
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2616
    Aihe