Selkäydinkanavan ahtauma viimeisen lannenikaman ja ristiluun välillä eli
lumbosakraalitenoosi
Ahdas selkäydinkanava voi olla myös synnynnäinen muutos. Rakenteellisen heikkouden vuoksi kyseiseen nikamaväliin voi kohdistua epänormaali kuormitus, jolloin seurauksena voi olla nikamien välisten nivelsiteiden paksuuntuminen, luupiikkien muodostuminen tai välilevytyrä.
Kaikki nämä sairaudet ahtauttavat selkäydinkanavaa. Oireena havaitaan sairauden alkuvaiheessa tunnusteluarkuutta lantiorangan loppuosasta sekä kipua kun takajalkoja käännetään taaksepäin. Makuulta nouseminen ja hyppääminen aiheuttavat usein kipua. Sairauden edetessä takaraajoihin kehittyy halvausoireita.
Eli tanaan meidan 3vuotiaalla keeshond pojalla todettiin tama sairaus. Kaikki alko kaks vuotta sitte kun Tobias sai ensimmaisen ns.kipukohtauksen, kohtaus kestaa 2-5min ja kipu TODELLA voimakas ja sietamaton, koira huutaa, ulvoo ja kavelee ympyraa. Kohtaukset ei loppunu ennen kun Tobias sai laaketta. Kahden vuoden aikana Tobiaksella on ollu nelja kohtausta ja me ollaan nahty viitta eri laakaria, kaikki anto vaaran diagnoosin. Tanaan kun Tobias sai taman neljannennen kohtauksen vein sen taas laakariin. Ensimmainen laakari oli sita mielta etta kohtaukset ovat epilepsiakohtauksia eika kivun aiheuttamia. Menimme toiselle laakarille ja pitkan tutkimuksen jalkeen Tobiaksella todettiin tama ahtauma.Tobias sai todella voimakkaan kipulaakkeen ja kortisonipiikin milla kipu saatiin hallintaan. Koska Tobiaksella on tama kroonista ja kipu on niin voimakas leikkaus on ainoa hoitovaihtoehto.
Netista ei juuri tietoa tasta loydy ja huoli on kova.
Onko kellaan kokemusta/tietoa tasta taudista, hoidosta ja paranemisesta
selkaydinkanavan ahtauma eli lumbosakraalitenoosi
6
4373
Vastaukset
- mummeli,,,,,,,,,,,,,,
selkä magneettikuvattu. Sillä saadaan varma tieto. Ahtaumassa huonoin ennuste. Luupiikki ja välilevynpullistuma korjattavissa. Antoiko lääkäri mitään lihasta rentouttavaa esim sirdaludia?
- mariannai
Meilla on ensi viikolle aika neurologille jossa otetaan magneettikuvat ja sitte selviaa onko tama mita laakari epaili sen olevan..
Tobias ei saanu laakarilta muuta kuin pitkavaikutteisen kortisonipiikin ja todella voimakkaita kipulaakkeita(tramadol)kuurina. Tanaan Tobias on ollu huomattavasti paremmassa kunnos, kipua ei valita ollenkaan ja herra on todella pirtea, oikestaan taysin oma itsensa. - samassa veneessä?
mariannai kirjoitti:
Meilla on ensi viikolle aika neurologille jossa otetaan magneettikuvat ja sitte selviaa onko tama mita laakari epaili sen olevan..
Tobias ei saanu laakarilta muuta kuin pitkavaikutteisen kortisonipiikin ja todella voimakkaita kipulaakkeita(tramadol)kuurina. Tanaan Tobias on ollu huomattavasti paremmassa kunnos, kipua ei valita ollenkaan ja herra on todella pirtea, oikestaan taysin oma itsensa.Epäilen meidän koiramme kärsivän samasta vaivasta...:( Aristaa jalkojen taaksetaivutusta sekä selän palpaatiota lumbosakraalialueelta. Miten Tobias voi? Leikattiinko Tobiaksen selkä?
Itse olen lukenut ettei kortisonista ole pitkäaikaista apua tähän vaivaan, vaan hoito on joko konservatiivista (kipulääke sekä lepo) tai kirurgista. Aikomuksena viedä oma koira mahd. pian tutkittavaksi ja magneettikuvaukseen. Harmittaa niin paljon, koira vasta vaille 4-vuotias... Sitä niin toivoisi että oma koira eläisi pitkän ja terveen elämän... - ................
samassa veneessä? kirjoitti:
Epäilen meidän koiramme kärsivän samasta vaivasta...:( Aristaa jalkojen taaksetaivutusta sekä selän palpaatiota lumbosakraalialueelta. Miten Tobias voi? Leikattiinko Tobiaksen selkä?
Itse olen lukenut ettei kortisonista ole pitkäaikaista apua tähän vaivaan, vaan hoito on joko konservatiivista (kipulääke sekä lepo) tai kirurgista. Aikomuksena viedä oma koira mahd. pian tutkittavaksi ja magneettikuvaukseen. Harmittaa niin paljon, koira vasta vaille 4-vuotias... Sitä niin toivoisi että oma koira eläisi pitkän ja terveen elämän...Missä magneettikuvauksia ja selkäleikkausia tehdään suomessa (?) ihan vastaisuuden varalle kyselen.
Onko muita kuin aisti, tietäsikö joku kertoa. Itse koin aistin hakalaksi joku vuosi sitten, kun akuttissa selkäongelmassa meille ei löytynyt puhelimeen ketään joka olisi suomea puhunut siellä, siinä kun hädissään väänsi koiran kaikkia mahdollisia oireita englannilla, ei kauheesti vakuuttanut siinä tilanteessa. Leikkauksen hinta ja mahdollinen aika operaatilolle annettiin varalta.
Mutta meidän onneksi koira selvisikin siitä 5vk totaalilevolla, antibiootti kortisoni lääkityksellä, kyseessä selkäranganrappeuma eli kalkkikertymää tms nikamien välillä, toisessa jalalassa oli halvausoiretta eli aika paha tilanne. Luulen että meidän tapauksessa sellainen leikkaus ei olisi auttanut, koska kalkkia oli pitkin rankaa.
Koskaanhan ei voi tietää selkäleikkauksen lopputulosta, ei niistä kuitenkaan priima selkää useinkaan tule, ne mitä itse olen nähnyt tai kuullut, jopa pyörätuoli koirasta olen lukenut. Ikäviä sairauksia kenen kohdalle sattuu. - samassa veneessä
................ kirjoitti:
Missä magneettikuvauksia ja selkäleikkausia tehdään suomessa (?) ihan vastaisuuden varalle kyselen.
Onko muita kuin aisti, tietäsikö joku kertoa. Itse koin aistin hakalaksi joku vuosi sitten, kun akuttissa selkäongelmassa meille ei löytynyt puhelimeen ketään joka olisi suomea puhunut siellä, siinä kun hädissään väänsi koiran kaikkia mahdollisia oireita englannilla, ei kauheesti vakuuttanut siinä tilanteessa. Leikkauksen hinta ja mahdollinen aika operaatilolle annettiin varalta.
Mutta meidän onneksi koira selvisikin siitä 5vk totaalilevolla, antibiootti kortisoni lääkityksellä, kyseessä selkäranganrappeuma eli kalkkikertymää tms nikamien välillä, toisessa jalalassa oli halvausoiretta eli aika paha tilanne. Luulen että meidän tapauksessa sellainen leikkaus ei olisi auttanut, koska kalkkia oli pitkin rankaa.
Koskaanhan ei voi tietää selkäleikkauksen lopputulosta, ei niistä kuitenkaan priima selkää useinkaan tule, ne mitä itse olen nähnyt tai kuullut, jopa pyörätuoli koirasta olen lukenut. Ikäviä sairauksia kenen kohdalle sattuu.Ainakin Yliopistollisessa eläinsairaalassa on alan asiantuntijoita, magneettikuvausmahdollisuus ja muutenkin pelit ja vehkeet. Ja henkilökuntaa sen verran, että jos kohdalle osuisi ulkomaalainen lääkäri, löytyy tulkkikin varmasti. :)
Meidän koiramme on nyt kipulääkityksellä. On pirteä ja iloinen, mutta edelleen selkää kokeiltaessa aristaa ja samoin jalkojen taaksetaivutusta vastustaa. Totaalilevossa ei olla pidetty, käy kevyillä kävelylenkeillä hihnassa. Valitettavasti joskus sisällä riehaantuu hyppimään toisen koiramme selkään tms.
Kertokaahan muutkin kokemuksianne jos olette samankaltaisen tilanteen edessä olleet! :) - mariannaihme
samassa veneessä? kirjoitti:
Epäilen meidän koiramme kärsivän samasta vaivasta...:( Aristaa jalkojen taaksetaivutusta sekä selän palpaatiota lumbosakraalialueelta. Miten Tobias voi? Leikattiinko Tobiaksen selkä?
Itse olen lukenut ettei kortisonista ole pitkäaikaista apua tähän vaivaan, vaan hoito on joko konservatiivista (kipulääke sekä lepo) tai kirurgista. Aikomuksena viedä oma koira mahd. pian tutkittavaksi ja magneettikuvaukseen. Harmittaa niin paljon, koira vasta vaille 4-vuotias... Sitä niin toivoisi että oma koira eläisi pitkän ja terveen elämän...Eli edelleenkaan me ei tiedeta mika herraa vaivaa, mutta onneksi uusia kohtauksia ei ole tullu edellisen jalkeen.
Vietiin Topi spesialistille ja oltiin myos viemassa samalla reissulla magneettikuviin niinku edellinen laakari ehdotti. No spesialistilla otettiin kunnon kasa rontgeneita(koko selka, lonkat ja niskat) ja verikokeet.Rontgeneiden ja oireiden perusteella laakari oli sita mielta magneettikuviin ei tassa vaiheessa kannata lahtea ja oli ehdottoman varma siita etta aiemmin epailty auhtauma ei ole kyseessa. Epaili etta Topilla on toistuva valilevyn pullistuma joka painaa hermoon ja on siksi niin kivulias kohtausten aikana. Tassa vaiheessa me ei voida kun odotella seuraavaa kohtausta ja vieda sitten taas laakariin ja toivottavasti saadaan lahete magneetti kuviin ja vihdoin varmuus asialle.
Elama on meilla jatkunu normaalina kun saatiin kivut pois. Tobias on yhta aktiivinen(ellei jopa aktiivisempi)kun ennen ja nyt ei vaivasta ole tietoakaan. Ainoa asia mika arvelluttaa on se etta Topi roikottaa hantaa(normaalisti siis hanta kippurassa selan paalla)lenkin jalkeen mita se ei ole tehny ennen.
Aikas siis toivottavasti nayttaa mika on vialla. Turhauttavaa tama epatieto ja kauhulla odotellaan suraavaa kohtausta mutta meilla on onneksi sen varalle vahvat kipulaakkeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789