Office vs. iWork

Jambollo

Olen juuri siirtymässä Macin käyttäjäksi ja harkitsen, mitä ohjelmia tulen tarvitsemaan. Kertokaapa siis minulle: Office vai iWork? Plussat ja miinukset? Joudun opiskeluissani käyttämään usein doc-tiedostoja ym, joten sillä perusteella Office tuntuisi paremmalta ratkaisulta. Toisaalta myös iWorkissa on puolensa, ja onhan se halvempikin. Eikö Pagesissa kuitenkin pysty avaamaan myös doc-tiedostoja? Ja osaako joku teistä kertoa mitä eroa on tavallisella Office- paketilla ja Home and Student -versiolla (hinnan lisäksi)?

7

862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........,......,..

      Softien puolista nyt voi riidellä vaikka kuinka paljon. Ei noihin terustoimistojuttuihin ole pian kymmeneen vuoteen tullut paljon mitään mullistavaa. PDF ja kelvottomia webbilisukkeita.

      Aukeaa kai ne failut ristiin, mikäpä siinä. Vanhan polven tyyppinä ite tallennan kaiken aina rtf:si. Syynä se, että aikoinaan mäkki ei tajunnut mitään muista kuin omista formaateistaan, nyt siitä ei ole haittaa, mäkki tajuaa nykyään docinkin.

      Noh, " Home and student" on ihan sama ohjelmisto kuin tavallinenkin. Nimensä mukaan se on tarkoitettu kotiin ja oliskeluun. Palkallisia tai yrityshommia sillä ei saa tehdä, sellaisiin on oltava se tavallinen lisenssi.

      Itseasiassa suosittelisin Open Officea. Se on ilmaisohjelmisto, vastaa käytännössä täysin MS-officea. Nappulat voi tietenkin olla vähän erilailla, mutta ei se sen kummenpi ole käyttää kuin MS-office ja on varmasti täysin yhteensopiva- IWork voi olla aluksi vieläkin kummallisemman tuntuinen, kun käyttöliittymä on sitten on erilainen kuin noissa yleisemmissä.

      • 1stMacFinn

        Kyllä siitä on kauan kun olet Maccia käyttänyt, sillä Word tehtiin alunperin vain Macille. Minä olen käyttänyt .doc tiedostoja jo v. 1990.

        Mutta asiaan. iWork kyllä hoitaa Officen dokumentit oikein hyvin, vain Excelin makrot eivät toimi. Tosin, eivät VBA:lla tehdyt makrot toimi MS Officen 2008 versiossakaan, vasta seuraavaan ovat taas tulossa.

        Minusta Pages on hyvin mielyttävä käyttää, se hallitsee kappaletyylitkin paremmin kuin Word. Kirjoitan kaiken Pagesilla ja tarvittaessa vien sitten .doc tai .pdf muotoon muille jaettaessa. Keynote hakkaa Powerpointin 3-0. Numbers on oikeasti moneen taipuva taulukkolaskenta, mutta Excel on alan ykkönen.

        Lataa siitä iWorkista Applen sivuilta kolmen kuukauden kokeiluversio, käytä sitä ja päätä vasta sitten. Koneessa taitaa olla Officestakin kokeiluversio. Niitä voit sitten verrata kumpi miellyttää.


      • Ohoh.
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kyllä siitä on kauan kun olet Maccia käyttänyt, sillä Word tehtiin alunperin vain Macille. Minä olen käyttänyt .doc tiedostoja jo v. 1990.

        Mutta asiaan. iWork kyllä hoitaa Officen dokumentit oikein hyvin, vain Excelin makrot eivät toimi. Tosin, eivät VBA:lla tehdyt makrot toimi MS Officen 2008 versiossakaan, vasta seuraavaan ovat taas tulossa.

        Minusta Pages on hyvin mielyttävä käyttää, se hallitsee kappaletyylitkin paremmin kuin Word. Kirjoitan kaiken Pagesilla ja tarvittaessa vien sitten .doc tai .pdf muotoon muille jaettaessa. Keynote hakkaa Powerpointin 3-0. Numbers on oikeasti moneen taipuva taulukkolaskenta, mutta Excel on alan ykkönen.

        Lataa siitä iWorkista Applen sivuilta kolmen kuukauden kokeiluversio, käytä sitä ja päätä vasta sitten. Koneessa taitaa olla Officestakin kokeiluversio. Niitä voit sitten verrata kumpi miellyttää.

        Kirjoitin mielestäni ihan asiallisen vastauksen. Eipä ole ihme, että suomi24 on varsin hiljainen keskusteluportaali.

        Ainiin, vielä vajaa kymmenen vuotta sitten oli failujen yhteensopivuudessa mäkin ja windowsin välillä arkipäivää. Syy oli aina siinä, että ihmiset tyhmyyttään tallensivat kaiken johonkin eksoottiseen natiiviformaattiin. Kuvat ja tekstit ovat aina auenneet, jos ne on tallennettu yleiseen muotoon. Doc ei ennen ollut yleinen muoto, eikä ole vieläkään, koska se on vain yhden ohjelmiston natiivi.


      • 1stMacFinn
        Ohoh. kirjoitti:

        Kirjoitin mielestäni ihan asiallisen vastauksen. Eipä ole ihme, että suomi24 on varsin hiljainen keskusteluportaali.

        Ainiin, vielä vajaa kymmenen vuotta sitten oli failujen yhteensopivuudessa mäkin ja windowsin välillä arkipäivää. Syy oli aina siinä, että ihmiset tyhmyyttään tallensivat kaiken johonkin eksoottiseen natiiviformaattiin. Kuvat ja tekstit ovat aina auenneet, jos ne on tallennettu yleiseen muotoon. Doc ei ennen ollut yleinen muoto, eikä ole vieläkään, koska se on vain yhden ohjelmiston natiivi.

        Mulle ei juuri ole tullut vastaan tiedostoja, joita en olis saanut auki, paitsi natiivit AutoCAD tiedostot.

        Docin kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia.


      • mkkjhh

        MacBook Pro 10.4. OpenOffice sekosi tasohiiren käytöstä.
        Valinta jäi "päälle". Ohjelma kaatui täydellisesti.

        Sain varmuuskopioitua, mutta OpenOffice ei suostunut
        lopettamaan. Uudelleen asennus käyttöjärjestelmälle
        korjasi.

        iWork on mielestäni asetuksiltaan täysi susi.
        Olettaa liikaa.


    • Opiskelija 2

      Muut ovat maksullisia, OO on avoimen koodin sovellus, siis ilmainen. Toimii hyvin, yhtä kattava kuin MSOffice ja sen saa jopa Macille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2641
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1725
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      77
      1549
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1259
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1202
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1106
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1043
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      111
      1002
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe