miksi telivetoisissa autoissa on 2 perälukko nappia ? jos oikein ymmärrän toisesta lukittuu molemmat akselit eli 2akselia mutta mitä toinen nappi tekee? onko akselien välilläkin jonkinlainen tasauspyörästö? joten jos mitään lukkoja ei laiteta päälle voiko auto jäädä jumiin jos vaikkapa pysähtyy pihalle ja jokin neljästä vetopyörästä jää pihan ainoa jäätyneen lätäkön päälle? oisko kuvalinkkiä kellään?
telivetoisen
14
8451
Vastaukset
- juuri näin
Käsitykseni mukaan toinen on tuo ristilukko, eli auttaa jos vaikkapa vasemman puolen etu- tai oikean puolen takarengas lyö tyhjää ja toisin päin. Ja toinen on sitten se täyslukko, joka auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Käsittääkseni ristilukko on siksi, että ohjattavuus säilyisi paremmin silloin kuin ei olla niin pahassa paikassa.
- Telivetoilija
Ite oon tottunu nimityksiin pitkittäis- ja poikittaislukko. Seuraavassa pieni selitys kummalleki lukolle
Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-20(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 20% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko
Poikittaislukko: eli ns tönkkölukko. Se toimii kuten nostotelisessä eli akselin molemmat puolet alkaa vetää samanaikaisesti. Tönkkölukon avulla saadaan teli ns. jumiin eli jos ristilukko ja tönkkölukko on yhtäaikaa päällä kaikki telinrenkaat vetää samanaikaisesti. Enää auto ei oikeastaan käänny, mutta auto lähtee liikkeelle melkein mistä vaan. Jos ei sitte olla vaikka upottu runkoa myöten suohon.
Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä.- voip olla
" Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä. "
Itellä autossa kierrettävä katkaisin joka kytkee ensin ristilukon ja seuraavassa asennossa täyslukon, että voipi pitää tuo järjestys paikkansakin... - koko lukot...
voip olla kirjoitti:
" Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä. "
Itellä autossa kierrettävä katkaisin joka kytkee ensin ristilukon ja seuraavassa asennossa täyslukon, että voipi pitää tuo järjestys paikkansakin...Ei ammattimies mitään pomputtavia autoa sivusuunnassa siirtäviä lukkoja tarvi, vain tumpelot jää jumiin!!!
- Telivetoilija
"Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"
Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%
Anteeksi kauheasti virheeni =( - se on´´
Telivetoilija kirjoitti:
"Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"
Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%
Anteeksi kauheasti virheeni =(up yours tai ainakin vähintään fifti-siksti. Ja Lahti on mesta paikka.
- Lock it up
koko lukot... kirjoitti:
Ei ammattimies mitään pomputtavia autoa sivusuunnassa siirtäviä lukkoja tarvi, vain tumpelot jää jumiin!!!
Työtön ammattimies joka notkuu kaikki päivät netissä tarvii enintään alkolukon.
- pölläri630
Telivetoilija kirjoitti:
"Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"
Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%
Anteeksi kauheasti virheeni =(Telivetävässä autossa voima välittyy 50/50 kummallekki akselille! Lukot vaan lukitsee tasauspyörästön. Risti/pitkittäislukko akselien välisen ja ns.könttälukko sitten akselien tasauspyörästöt...
- OsuitOikeaan
pölläri630 kirjoitti:
Telivetävässä autossa voima välittyy 50/50 kummallekki akselille! Lukot vaan lukitsee tasauspyörästön. Risti/pitkittäislukko akselien välisen ja ns.könttälukko sitten akselien tasauspyörästöt...
Noin lukitus toimii , se ei annostele vetomäärää . Henkilöautot /maastureineen ovat näitä joissa vetomäärärt eroavat .
- sissee
R500 sisussa kytketään erikseen teliveto sitten ristilukko ja sitten tönkkilukko.
- 2009Ketju
Kiitos tiedosta. Ketju vuodelta 2009 ja nyt sitten päätit kommentoida sitä. Et taida olla ihan tiivis.
- sissee
Samat sanat sinulle : ) :)
- pölläri630
Siinä Sisussa mitään telivetoa erikeen kytketä! Siinä on vaan katkaisumahdollisuus jos ajaa telipyörät ilmassa. Ja aina pitää kytkeä ensin ristilukko ja sitten vasta ns.könttälukko.
- 2009Ketju
sissee kirjoitti:
Samat sanat sinulle : ) :)
Kommentoin kommentiasi joka oli tuore. Todistis vajavuutesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101186Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811