telivetoisen

ristilukko?

miksi telivetoisissa autoissa on 2 perälukko nappia ? jos oikein ymmärrän toisesta lukittuu molemmat akselit eli 2akselia mutta mitä toinen nappi tekee? onko akselien välilläkin jonkinlainen tasauspyörästö? joten jos mitään lukkoja ei laiteta päälle voiko auto jäädä jumiin jos vaikkapa pysähtyy pihalle ja jokin neljästä vetopyörästä jää pihan ainoa jäätyneen lätäkön päälle? oisko kuvalinkkiä kellään?

14

7659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri näin

      Käsitykseni mukaan toinen on tuo ristilukko, eli auttaa jos vaikkapa vasemman puolen etu- tai oikean puolen takarengas lyö tyhjää ja toisin päin. Ja toinen on sitten se täyslukko, joka auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Käsittääkseni ristilukko on siksi, että ohjattavuus säilyisi paremmin silloin kuin ei olla niin pahassa paikassa.

    • Telivetoilija

      Ite oon tottunu nimityksiin pitkittäis- ja poikittaislukko. Seuraavassa pieni selitys kummalleki lukolle

      Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-20(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 20% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko

      Poikittaislukko: eli ns tönkkölukko. Se toimii kuten nostotelisessä eli akselin molemmat puolet alkaa vetää samanaikaisesti. Tönkkölukon avulla saadaan teli ns. jumiin eli jos ristilukko ja tönkkölukko on yhtäaikaa päällä kaikki telinrenkaat vetää samanaikaisesti. Enää auto ei oikeastaan käänny, mutta auto lähtee liikkeelle melkein mistä vaan. Jos ei sitte olla vaikka upottu runkoa myöten suohon.

      Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä.

      • voip olla

        " Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä. "

        Itellä autossa kierrettävä katkaisin joka kytkee ensin ristilukon ja seuraavassa asennossa täyslukon, että voipi pitää tuo järjestys paikkansakin...


      • koko lukot...
        voip olla kirjoitti:

        " Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä. "

        Itellä autossa kierrettävä katkaisin joka kytkee ensin ristilukon ja seuraavassa asennossa täyslukon, että voipi pitää tuo järjestys paikkansakin...

        Ei ammattimies mitään pomputtavia autoa sivusuunnassa siirtäviä lukkoja tarvi, vain tumpelot jää jumiin!!!


      • Telivetoilija

        "Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"

        Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%

        Anteeksi kauheasti virheeni =(


      • se on´´
        Telivetoilija kirjoitti:

        "Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"

        Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%

        Anteeksi kauheasti virheeni =(

        up yours tai ainakin vähintään fifti-siksti. Ja Lahti on mesta paikka.


      • Lock it up
        koko lukot... kirjoitti:

        Ei ammattimies mitään pomputtavia autoa sivusuunnassa siirtäviä lukkoja tarvi, vain tumpelot jää jumiin!!!

        Työtön ammattimies joka notkuu kaikki päivät netissä tarvii enintään alkolukon.


      • pölläri630
        Telivetoilija kirjoitti:

        "Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"

        Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%

        Anteeksi kauheasti virheeni =(

        Telivetävässä autossa voima välittyy 50/50 kummallekki akselille! Lukot vaan lukitsee tasauspyörästön. Risti/pitkittäislukko akselien välisen ja ns.könttälukko sitten akselien tasauspyörästöt...


      • OsuitOikeaan
        pölläri630 kirjoitti:

        Telivetävässä autossa voima välittyy 50/50 kummallekki akselille! Lukot vaan lukitsee tasauspyörästön. Risti/pitkittäislukko akselien välisen ja ns.könttälukko sitten akselien tasauspyörästöt...

        Noin lukitus toimii , se ei annostele vetomäärää . Henkilöautot /maastureineen ovat näitä joissa vetomäärärt eroavat .


    • sissee

      R500 sisussa kytketään erikseen teliveto sitten ristilukko ja sitten tönkkilukko.

      • 2009Ketju

        Kiitos tiedosta. Ketju vuodelta 2009 ja nyt sitten päätit kommentoida sitä. Et taida olla ihan tiivis.


      • sissee

        Samat sanat sinulle : ) :)


      • pölläri630

        Siinä Sisussa mitään telivetoa erikeen kytketä! Siinä on vaan katkaisumahdollisuus jos ajaa telipyörät ilmassa. Ja aina pitää kytkeä ensin ristilukko ja sitten vasta ns.könttälukko.


      • 2009Ketju
        sissee kirjoitti:

        Samat sanat sinulle : ) :)

        Kommentoin kommentiasi joka oli tuore. Todistis vajavuutesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe