miksi telivetoisissa autoissa on 2 perälukko nappia ? jos oikein ymmärrän toisesta lukittuu molemmat akselit eli 2akselia mutta mitä toinen nappi tekee? onko akselien välilläkin jonkinlainen tasauspyörästö? joten jos mitään lukkoja ei laiteta päälle voiko auto jäädä jumiin jos vaikkapa pysähtyy pihalle ja jokin neljästä vetopyörästä jää pihan ainoa jäätyneen lätäkön päälle? oisko kuvalinkkiä kellään?
telivetoisen
14
10291
Vastaukset
- juuri näin
Käsitykseni mukaan toinen on tuo ristilukko, eli auttaa jos vaikkapa vasemman puolen etu- tai oikean puolen takarengas lyö tyhjää ja toisin päin. Ja toinen on sitten se täyslukko, joka auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Käsittääkseni ristilukko on siksi, että ohjattavuus säilyisi paremmin silloin kuin ei olla niin pahassa paikassa.
- Telivetoilija
Ite oon tottunu nimityksiin pitkittäis- ja poikittaislukko. Seuraavassa pieni selitys kummalleki lukolle
Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-20(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 20% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko
Poikittaislukko: eli ns tönkkölukko. Se toimii kuten nostotelisessä eli akselin molemmat puolet alkaa vetää samanaikaisesti. Tönkkölukon avulla saadaan teli ns. jumiin eli jos ristilukko ja tönkkölukko on yhtäaikaa päällä kaikki telinrenkaat vetää samanaikaisesti. Enää auto ei oikeastaan käänny, mutta auto lähtee liikkeelle melkein mistä vaan. Jos ei sitte olla vaikka upottu runkoa myöten suohon.
Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä.- voip olla
" Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä. "
Itellä autossa kierrettävä katkaisin joka kytkee ensin ristilukon ja seuraavassa asennossa täyslukon, että voipi pitää tuo järjestys paikkansakin... - koko lukot...
voip olla kirjoitti:
" Tästä EN MENE takuuseen, mutta mulla on sellainen käsitys että telivetoissa lukot pitää kytkeä päälle järjestyksessä ristilukko ja sitten tönkkölukko. Näin mulle on opetettu ja näin toimin. Poiskytkentä, ensin tönkkö ja sitten ristilukko. Korjatkaa heti jos olen väärässä. "
Itellä autossa kierrettävä katkaisin joka kytkee ensin ristilukon ja seuraavassa asennossa täyslukon, että voipi pitää tuo järjestys paikkansakin...Ei ammattimies mitään pomputtavia autoa sivusuunnassa siirtäviä lukkoja tarvi, vain tumpelot jää jumiin!!!
- Telivetoilija
"Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"
Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%
Anteeksi kauheasti virheeni =( - se on´´
Telivetoilija kirjoitti:
"Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"
Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%
Anteeksi kauheasti virheeni =(up yours tai ainakin vähintään fifti-siksti. Ja Lahti on mesta paikka.
- Lock it up
koko lukot... kirjoitti:
Ei ammattimies mitään pomputtavia autoa sivusuunnassa siirtäviä lukkoja tarvi, vain tumpelot jää jumiin!!!
Työtön ammattimies joka notkuu kaikki päivät netissä tarvii enintään alkolukon.
- pölläri630
Telivetoilija kirjoitti:
"Pitkittäislukko: Pitkittäislukko eli se ristilukko on akseleiden välinen lukko. Sen tarkoituksena on tasata akseleiden vetosuhde 50-50. Tavallisesti telivetoisessa autossa ilman lukkoa voimanvälityssuhde on jotain 65-35, 70-30(eli 70% voimasta välittyy etummaisesta vetosesta ja 30% takemmasta). Eli teoriassa jos takemman vetarin toiset renkaat on jäällä(muut renkaat ei)auto jää kiinni. Pitkittäislukolla siis tasataan tämä vetosuhde jolloin auto liikkuu paremmin ja sen ohjattavuus säilyy edelleen. Auttaa muuten paljon tämälukko"
Hokasin tossa tehneeni laskuvirheen eli voimanvälityssuhde 65-35, 70-30 EIKÄ 70-20 kuten aikaisemmin kirjoitin. Jälkimmäisestähän tulis vaan 90%
Anteeksi kauheasti virheeni =(Telivetävässä autossa voima välittyy 50/50 kummallekki akselille! Lukot vaan lukitsee tasauspyörästön. Risti/pitkittäislukko akselien välisen ja ns.könttälukko sitten akselien tasauspyörästöt...
- OsuitOikeaan
pölläri630 kirjoitti:
Telivetävässä autossa voima välittyy 50/50 kummallekki akselille! Lukot vaan lukitsee tasauspyörästön. Risti/pitkittäislukko akselien välisen ja ns.könttälukko sitten akselien tasauspyörästöt...
Noin lukitus toimii , se ei annostele vetomäärää . Henkilöautot /maastureineen ovat näitä joissa vetomäärärt eroavat .
- sissee
R500 sisussa kytketään erikseen teliveto sitten ristilukko ja sitten tönkkilukko.
- 2009Ketju
Kiitos tiedosta. Ketju vuodelta 2009 ja nyt sitten päätit kommentoida sitä. Et taida olla ihan tiivis.
- sissee
Samat sanat sinulle : ) :)
- pölläri630
Siinä Sisussa mitään telivetoa erikeen kytketä! Siinä on vaan katkaisumahdollisuus jos ajaa telipyörät ilmassa. Ja aina pitää kytkeä ensin ristilukko ja sitten vasta ns.könttälukko.
- 2009Ketju
sissee kirjoitti:
Samat sanat sinulle : ) :)
Kommentoin kommentiasi joka oli tuore. Todistis vajavuutesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli349198"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn273676Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi452230Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1042061Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on171870Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait121475Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.241308- 711197
Esko ja Martina viettävät joulua
Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen168896- 67825